{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Ung hest med ingen energi {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Jeg har en ung hest på snart 4 år, der ingen energi har. Jeg har fået taget blod prøver og det viste at han manglede k vitamin. Så det har han fået, og ekstra omega 3,6,9. Han får også havre til hverdag og inden han skal ud og ride. Har prøvet med brogaarden fase 7, 6 og 9 heller ikke det giver ret meget. Han er tjekket af massør, og har prøvet med massage dækken for ridning. Vi har prøvet og tage sadlen af og ride med lammeskind i stedet. Han har fået tjekket tænder, og bliver redet bid løs. Alt sammen har givet en lille smule, men slet ikke nok. Måske er han bare langsom af sind. Nogle der har døjet med samme problem stilling, eller kan give et godt råd.
Han er er ren holstener på 170 Ca. Bliver 4 til maj. Blev tilredt sidste sommer, og der var han også energi forladt. Så håbede en vokse pause ville hjælpe på ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ung hest med ingen energi
  • #1   25. mar 2021 Er han tjekket af en kiropraktor?
    Er du sikker på han drikker væske nok?
    Laver han kun det samme hver dag, eller hvordan ser jeres trænings kalender ud?
    Har han haft pause siden tilridning?


  • #2   25. mar 2021 Nej har også overvejet at få kiropraktor ud.
    Han drikker meget og går i løsdrift med alibitum warp. (Kun 4 hest I løsdriften)
    Han skifter mellem jord arbejde, ridning, skridt bånd og løs spring. 3 -4 gange om ugen. Så er kun hver anden dag Han laver noget.
    Ja han haft pause i vinter. Og sat i gang til foråret.


  • #3   25. mar 2021 Det lyder til det er det helt rigtige du gør smiley

    Jeg vil få kiropraktor ud og tjekke ham igennem ????

    Og så vil jeg prøve med electrolyte, da mange heste mangler energi ved pelsskifte og når det begynder at blive varmer.

    Eller kør evt forbi din fodrestof og få lagt en god fodreplan til netop din hest ??


  • #4   25. mar 2021 Mangler energi - betyder det "indenfor normalen men mindre energi end jeg drømte om"? Eller - er det påfaldende, i en grad så det rejser mistanke om, at noget er galt??

    Nogle heste ER bare meget rolige - og det kan du ikke gøre noget ved.
    Men, lige nu virker det somom, at du lidt tilfældigt prøver ting af.

    Ved en normal foderplan og normal aktivitet, så er det sjældent med symptomgivende skæve elektrolytter eller symptomgivende vitaminmangel.
    Dermed sagt, kik da endelig din foderplan igennem og tjek at foderet er passende.
    Men får den et fornuftigt foder, så ville jeg ikke købe mystimagiske tilskud.

    Hvis der ikke er oplagte tegn på problemer med udstyr eller rytters håndtering af hesten giver problemer, så ville jeg nok enten alliere mig med en god træner /underviser hvis jeg var i tvivl om energiniveauet var normalt.
    Eller ringe til dyrlægen. Forklare mine overvejelser og så tage stilling til om regelret udredning er nødvendig.

    Foderproducenterne og udstyr butikkerne ELSKER når folk prøver usystematisk på må og få. For så flyder pengene.
    Men, hvis du tror at der er noget galt, så er det billigere på sigt at gå logisk frem.


  • #5   25. mar 2021 Jeg har en connemara som bliver 6 i år, der havde det på nøjagtig samme måde.. Intet at finde.. Før han fik lavet en gastroskopi, og der var han svært syg af mavesår i både rød og hvid del.

    Nogle heste reagerer ved at blive voldsomt energiforladte, og ikke ved at have udadreagerende udfald.

    Jeg har lært, at en hest sagtens kan få stressbetinget mavesår uden at virke stresset.


  • #6   25. mar 2021 Hvordan er han energiforladt?

    Er det fordi at han ikke rigtig ved hvad han skal? Altså han svare ikke fremad hjælpen?
    En unghest skal faktisk gå mere frem end man lige regner med smiley

    Bare en tanke.


  • #7   25. mar 2021 Karin j. Han er næsten heller ikke til at drive frem i longering, uden noget på, i en rundtunde. Så det er ikke kun med rytter der igen energi er

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   25. mar 2021 Hvordan er forholdende i stalden og på folden? Og hvor meget er den på fold? Hvordan er den at fodre på?

  • #9   25. mar 2021 Er den evt ømtået? Hvis den går uden sko, kan den godt blive øm og dermed ønsker den ikke at gå frem...


  • #10   25. mar 2021 Jeg har min 4 års i tilridning, han har været afsted i 1,5 måned, og der har berideren lige sagt, at han bare skal hjem og have ferie.....han er træt.

    Han går fint for hjælpen i ridning, men han fælder en 1/2 islænder, når han strigles, og han er blevet højrøvet, så mon ikke han bare er træt af nye indtryk, fæld og vækst.

    Helt generelt er min erfaring med min gamle heste, at da de var unge så var det bare om at give pauser, når de virkede til at have brug for det. 1-3 uger hist og pist med fri gør godt.

    Jeg tænker dog også på, om din unghest trives med løsdrift ? Foderplan ville nok også være en god ide - for havre lige før træning hjælper intet. Muligvis tjek for mavesår som Nadia L skriver. Ømtået. Træningsforvirting ? Der er kommet mange gode forslag til hvad man kan kigge på.

    Mvh Charlotte


  • #11   25. mar 2021 jeg tænker at et dyrlægebesøg ville være det første jeg ville gøre. måske et ordenligt tjek på hospital?
    ja der er taget blodprøve men måske der skal tages en mere
    det lyder ikke normalt med en så energiforlad unghest

    har godt nok rolige oldenborge men selv dem var der gang i da de var i den alder.


  • #12   25. mar 2021 Mange tak for alle de gode forslag. Jeg har nu bestilt kiropraktor som også er dyrlæge og afventer hvad de har og sige til ham. Han skal snart have smed igen, og får lige en snak med ham omkring hans hove, om der skulle være noget.

  • Lene  B
    Lene B Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Svar: 5
    #13   2. apr 2021 Hej
    Da min nuværende hests mor var ung og skulle rides til, da var hun også energi-forladt.
    Blodprøve, kiropraktor, massør og foder-forandringer gav ikke ønsket resultat.
    Hun startede fint energisk ud i forbindelse med et ridt, men blev helt flad, alt for hurtigt. Hun var nærmest umulig at drive frem efter blot 15 minutter, trods hun var skridtet 7 minutter af den tid. Galop kunne i nærmest ikke fremtvinge.
    Naboen påtalte at det måske var fordi hun syrede til i musklerne og efter blot en måned på Pavo Sport E, tror jeg det hedder, så var det helt ovre. Det er et tilskud med E-vitamin der er beregnet til højtydende konkurrenceheste, men kan altså også anvendes til ungheste der syrer til.
    Vi fortsatte med tilskuddet i knap et år, sideløbende med ridningen og det synes dernæst at være gået over, som om forbedret kondi/træning gjorde at musklerne ikke syrede til længere. Efter blot en måned, begyndte hun selv at byde sig til med galop, uden at være blevet bedt om det, men blot fordi energien var der.
    Ved ikke om det kan hjælpe din hest.
    Pøj pøj med den


  • #14   4. apr 2021 Min unghest var nøjagtigt på samme måde. Jeg prøvede også med ALT inkl diverse tilskud, foder osv osv. Det viste sig han havde mavesår og derfor slet ikke havde lyst til, at bevæge sig. Nu hvor det er væk har han masser af energi.

Kommentér på:
Ung hest med ingen energi

Annonce