{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

Er det virkelig nødvendigt? {{forumTopicSubject}}

Jeg var i Herning i fredags. Super fedt. Men vi stod og så noget opvarmning.

Flere af hestene var hevet ind med glidetøjler så de nærmest kunne bide sig selv i bringen smiley Og andre blev konstant rykket i munden. En blev longeret i højt tempo med indspændingstøjler på, og jeg ved ikke hvad vi ikke så. Dog var der én som red pænt.

Er det virkelig nødvendigt, for at have en chance til sådan noget? smiley

Så heldigvis kun 5 minutters opvarmning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det virkelig nødvendigt?
  • #1   16. mar 2008 Ååååh ja, jeg så det lørdag. Nogle gange fatter man bare ikke, at de er eliten og at man skal "se op til dem" smiley

  • #2   16. mar 2008 desværre er det nok sådan, på sådan et niveau /:

  • #3   16. mar 2008 RikkeBeck - Nej, synes det er forfærdelig ridning smiley Og tænk at jeg som yngre så op til dem, for "det så jo pænt ud" smiley

  • #4   16. mar 2008 Eliten er hård.. mange ting er modbydeligt, men i nogle tilfelde nødvendigt.. jeg vil dermed IKKE retfærdig gøre meget af det er sker rundt omkring i de forskellige stalde

  • #5   16. mar 2008 Mette "Stald Amour" T - Hvordan kan det være nødvendigt?

  • #6   16. mar 2008 Nej, det er ikke meningen at en hest skal gå så meget under lod at den kam bide sig selv i bringen, men der sker ikke noget hvis den bliver redet lidt dybt.

  • #7   16. mar 2008 jeg siger ikke det i siger var nødvendigt det i så, men hver hest er forskellig og tager forskellige ting forskelligt.. jeg går ud fra de heste i så gå med glidetøjler var spring heste, og hesten i longe var en 3 års og ikke en af "top" ride hestene..
    tænk på hvad de oplever sådan en "uge" og hvor stresset de er i deres kroppe.. jeg ville nødigt være hest der oppe...


  • #8   16. mar 2008 Ja, det var springheste og de var garanteret stresset. Men det retfærdiggører jo på ingen måde den voldsomme brug af glidetøjle, en god rytter burde kunne ride sig ud af problemerne. Og at hesten i longe er 3 års, forklarer jo ikke, hvorfor den går i MEGET højt tempo.

  • #9   16. mar 2008 Julie: Nej det er det ihvertfald ikke ;o)

    - Man kan sagtens ride ordentligt på et højt plan. Diano, hvis han kom i form og fik trænet de øvelser han kan nu ville han sagtens kunne få en PRI klasse. Han er sku aldrig blevet savet ned på nogen som helst måde. Han går som han skal, let på tøjlen og det hele. Ved godt at PRI ikke er landsplan, men det er princippet i at man godt kan ride sin hest ordentligt.
    Syntes det er forofærdeligt at se på, når heste bliver redet sådan smiley Og det er simpelthen bare så ærgeligt at man ikke kan behandle sine dyr ordentligt og det hele går ud på at vinde, om man så skal smadre hestens nakke fuldstændig..


  • #10   16. mar 2008 Det er jo slet ingen kunst at ride sådan?

  • #11   16. mar 2008 På det plan er ridning en hård sport.. Synes det er hestepasserne der rider hestene pænest.. Så 2 der red lørdag og det så nu meget pænt ud ..

  • #12   16. mar 2008 * Suk *

  • #13   16. mar 2008 Line - Når en hest går i så højt tempo at den er ved at falde over sine egne ben tvivler jeg virkelig på, at det er godt for den.

  • #14   16. mar 2008 Så noget opvarmning til gangartsklasserne lørdag, og må ærligt indrømme, at jeg blev rigtig skuffet! Ingen blev redet med glidetøjle, men til gengæld gik de stort set alle ( dem jeg så) under lod. Måske er der noget, jeg har misforstået, men snakker man ikke om nakken som højeste punkt???
    Tja, jeg skal da ikke gøre mig klog på det, synes jo bare, jeg altid har lært, at hesten IKKE skal gå under lod og med mulen mod bringen..... Så bli´r jeg altså lidt ærgerlig, når jeg ser topryttere ride sådan.

    Var også meget overrasket over, at se de 3- årshingste til auktionen. De står jo satme så højt i nakken, så det er helt uhyggeligt, og er totalt snævre fortil. Igen, uden at have nakken som højeste punkt..... vel at mærke......
    Lidt rystende, synes jeg....


  • #15   16. mar 2008 så enig. dog var jeg imponeret over prinsessen (nathalie), da hun trænede med digby inde i den der hal. synes hun red rigtig pænt og ikke under lod, og gav hesten lov til at trave af i lang og dyg form til sidst, med løsere tøjler og i letridning. og så er digby kanon lækker! [;

    lagde også mærke til, at mange af det rigtig fine og kendte heste inde i stalden, egentlig var meget reserverede, og ikke rigtig ville snakke. bl.a. Crelido stod og hang i et hjørne (håber ikke det her er udhængning..), hvorimod andre meget gerne ville snakkes med, fx De Noir.


  • #17   16. mar 2008 under lod, ser modbydeligt ud. Og er det sikkert også.

  • #18   17. mar 2008 Simone A: har bare et spørgsmål, hvad mener du når du siger klassisk dressur? er det akademiske klassiske eller??


  • #19   17. mar 2008 Var til DM og inde om lørdagen eller sødagen den da de red World Cup finale, ikke køn ridning heller -.-.
    Eneste heste der fik lov til at komme ned og fremmad med hesten var Mikado Engvang og en dame's, tror det var Natalies.
    Og slf. red hende fra Holland ( Orange krave, som de altid har - eller tit ) og av mast totalt ned mod bringen -.-.
    Og en lille pige der red rundt med pisk og spore, der også holdte hesten hårdt, og ellers drev ret hårdt fremmad.

    Til DM var opvarmningen heller ikke særlig køn, heste der blev holdt hårdt, den ene og den anden redet med hovedet ned mod bringen, priskende med halen, mundne åbnet på vidt gab, ingen ride dyb bare op i høj samling i trav efter 5min i de fleste tilfælde.

    Køn ridning var det meste nu ikke..


  • #20   17. mar 2008 ROLIG NU...
    De fleste af de rytter ved godt hvad de laver og de gør altså ikke noget for at skade hestene.. hvis alle de heste bliv "mishandlet" ville de ikke gå på det plan de gør, hesten er jo ikke så dum at den ikke selv siger fra...

    jeg vil sige de værste rytter er ALLE dem, der prøver ting uden at vide hvad de gør....


  • #21   17. mar 2008 Simone A: Er simpelthen nød til at rette dig.. når hesten går bag lod bruger den ikke aftomatisk ryggen, faktisk kan den slet ikke bruge ryggen.. Ja ryggen løftes, men den løftes af ligamenterne i nakken og ryggen i stedet for af musklernene.. dette er ikke særligt sundt for hesten og kan på sigt give skader..
    Og inden nogle begynder med at det jo er min mening.. nej det er videnskabeligt bevist, men desværre ikke nået at blive så udbredt endnu, da det er forholdsvis ny forskning..

    Med hensyn til roll-kur, ja så synes jeg det er noget folk mest bruger til at kontrollere hesten.. bare se Anky, hun kan ikke styre sine heste under præmie overrækkelsen og har også set en video hvor hun bliver smidt af under en opvisning.. Når man har hesten helt der inde kan den ikke se ret godt, hvilket er enormt stressende for et flugt dyr som hesten og den må i stedet tro på at rytteren ikke føre den på farligt område.. derfor bliver hesten nemmere at styre rundt..
    Ud over det har man igen problemerne med bag lod.. her bliver ligamenterne endda meget overstrukket.. sjovt nok så kan man også se på roll-kur heste at de nærmest har et hul der hvor trekants musklen skulle være (bunden af halsen, næsten lige foran sadlen) denne musklen er den der bruges til at rejse halsen hvis hesten går korrekt i holdning..
    Og så har heste der rides i roll-kur tildens til at passe i skridten og fejltakte meget i traven, hvilket heller ikke er positivt..
    Pga de er vandt til at gå der inde, føler hestene jo nærmest de er fri når de må tage hoved op på plads, og derfor er de nemme at få til at holde hoved stabilt.. og så giver det jo nogle imponerende forbensspjæt (noget med nerverne der overstrækkes og derfor hives forbenene mere op) der har det med at forblænde folk så de ikke rigtig ser at bagparten ofte hænger langt bagefter..
    Forstår ikke hvis man kan se på alle disse ting og sige "Jeg synes stadig det er helt i orden, for man vinder jo præmier"..


  • #22   17. mar 2008 Er faktisk ret enig med simone A.

    Cathrine P: Forstå ikke når du er så ops på de skal gå med nakken som højeste punkt, og du flere gange kommentere de skal gå med nakken som højeste punkt, hvorfor gør din så ikke ?

    signe: At ride dem dybt, og til dels bag lodret jo, løs gøre hesten, gør den mere smidig, og får den til at bruge ryggen.
    Og der jo også stor forskel på at RIDE den bag lod ret, eller HIVE den bag lodret.
    Når hesten går og bliver afslappet når dybt, og til dels bag lodret, jo så kommer ryggen op og bliver brugt.
    ..
    Leda rider jeg altid dyb i opvarmningen, og inden jeg begynder at samle den eller noget, rider jeg den i galoppen dyb og også ind bag lod ret nogle gange, pga. så giver hun sig over ryggen, hun begynde at slappe af når jeg presser hende til at gå der, og når jeg så begynder at vil havde den til at samle sig mere, så rider jeg på en meget mere afslappet og løsgjort hest, som arbejder korrekt bagfra og i ryggen, som ikke gå og spænder på nogle måder.
    Og som simone siger så har folk det med at fordreje det så når hesten er lidt bag lod, jamen så går den og bider sig selv i bringen.


  • #23   17. mar 2008 Simone A , jeg tror lidt, du misforstår, det jeg mener. Hvis de knap nok har lært at gå til biddet, som du selv skriver, så fatter jeg ikke, at man lader dem gå, så de står alt for højtstillet, i forhold til, hvad de burde have kræfter til som 3- års. Jeg synes, de er alt for pakkede og snævre fortil af 3- års heste at være. Og jeg har da aldrig i mine leve dage hørt, at hesten ligefrem har godt af, at gå under lod....... Men igen, jeg skal ikke gøre mig klog på det. Syntes, det havde været dejligt, hvis de havde været lidt længere og dybere, og ikke så højtstillet. Jeg er jo ikke idiot, ved da udemærket godt, at det er en presset sitiuation, de er under, mener så heller ikke, jeg på noget tidspunkt har skrevet, at de ikke måtte kigge............

    Shella: Kunne det tænkes,at min hest på det tidspunkt billederne er taget, kun lige var kommet igang med træning igen, og derfor er lidt lang og dyb, at se på ?????? Kunne det tænkes,at hun idag, ca. ½ år efter billederne er taget, faktisk er ved at have kræfterne til at stå korrekt i nakken, hvilket jo altså ikke bare kommer af sig selv???


  • #24   17. mar 2008 cathrine: Og det kunne heller ikke tænkes af en års ikke havde kræfterne til at stå med nakken som højeste punkt ?
    Kunne det tænktes at det ret så normalt en 3års kravler ind baglodret, og putter sig ??


  • #25   17. mar 2008 Shella: Synes nu, jeg ser mange 3- 4- 5 års, der ikke putter sig bag lod, så hvorvidt, det er normalt eller ej, skal jeg ikke kunne sige.
    Ja, det kunne da meget vel tænkes, at en 3- års ikke har kræfter til at stå deroppe, derfor er det mig jo også en gåde, at de bli´r vist frem med den høje holdning? Det er det, jeg ikke forstår! Hvorfor skal de gå deroppe, når de er så unge og ikke har kræfter til det??? Kan man få prisen højere op så?

    Måske er det bare mig, men synes sgu ikke, det er reelt, når en hest går med en meget høj rejsning, med næsten" midt på halsen" , som højeste punkt, når den ikke har kræfter til det. Hvorfor så ikke ride den med den holdning, den har kræfter til? Ved da godt, at det ser flot ud, når de står deroppe, men de skal altså også stå der korrekt, ellers kan det da være et fedt. Så heller ride dem lidt lange og dybe, og lidt foran lod.
    Men det er jo bare min mening. Er jo heller ikke top rytter, så hvad ved jeg....





  • #26   17. mar 2008 Cathrine P: Som en nævne tidligere, fordi hesten kigger og trykker sig gå den deroppe i nakken, lige da jeg fik leda gik hun også med nakken som højeste punkt til stævner selvom hun ikke havde krafter til det, men pga. hun kiggede og trykkede sig, det kan man jo ikke rigtigt gør så meget ved.

  • #29   17. mar 2008 Jeg tror faktisk at Simone A siger noget.
    Ikke helt enig, men nogenlunde.

    - Pauline, hvordan vidste jeg, at det var dig der have oprettet dette emne? smiley


  • #30   17. mar 2008 Katja, tak for din beskrivelse af frem og ned *ss*. Det er jo egentlig den, jeg efterlyser ved de meget unge heste. ikke forkert eller kunstig rejsning af nakken! I øvrigt fint indlæg der, erfuldt ud enig, kunne bare ikke lige selv få det formuleret sådan *gg*.



  • #31   17. mar 2008 . Shella . •Team Bal• : Nej det får ikke hesten til at bruge ryggen at den går bag lod.. gentager lige mig selv da det åbenbart ikke blev læst før.. det er bevist (dvs ikke noget jeg finder på, noget der kommer an på hvad man tror eller lignende, men 100 % bevist) at når hesten går bag lod så holdes ryggen oppe (for ja den løftes) af ligamenter i ryg og nakke.. dette styrker ikke ryggen og kan være meget skadeligt i længeden.. hesten skal lære at løfte ryggen med musklerne.. dette gøres ved at ride FREM og ned (og foran lod) indtil musklerne er stærke nok til at løfte ryggen i en højere samling..


  • #32   17. mar 2008 Cathrine P : prøv at forestille dig at du var en hest der lige var fyldt 3 år.. du er kun vandt til at ride hjemme i din egen ridehal og der har aldrig været andet larm end måske radioen der kørte og en enkelt traktor ind imellem..
    lige pludselig komme du hen til et sted med meget lys, ufattelig mange lyde og endnu flere menneske.. der er nye dufte og nye heste hele tiden..
    du har gået ude på opvarmninger og er blevet redet afslappet og redet stille og roligt frem og tilbage for at få dig til at lytte til din rytter.. lige pludselig bliver du trukket ind i en hal med 6000 mennesker og meget lys og lyd.. Hvis du ikke kiggede og havde hovedet højt hævet var nysgerrig og spændt som bare fanden så var du blevet bedøvet.. det kan absolut ikke lade sig gøre for en så ung hest at være fuldstændig upåvirket af alt det nye der sker ved et sådan arrangement.. det er en otopi at tro det og det er pladderromantisk..

    med hensyn til er andre der skriver at sådan er topsport og bla bla bla .. hvad er da det for noget at skrive.. selvfølgelig er der nogen der ikke kan finde ud af at ride også i topsport.. men tro mig, de ved hvad de gør..

    med hensyn til jeres lille jingel om at "man ihvertfald ikke må ride en hest under lod ude på opvarmningen" så har jeg bare en ting at sige til jer : så opvarmer i ikke jeres hest.. en hest må ikke på opvarmningen gå med nakken på højeste punkt fordi den som sagt skal ned og bruge sig selv under opvarmningen.. den skal ind og have arbedet sine muskler igennem så den netop kan få nakken som højeste punkt.. og hvis den per automatik bare har nakken på højeste punkt så giver den ikke ordenligt efter..

    der er nogen heste der har en naturlig rejsning i halsen og nakken så det er nemt for dem at få den derop.. men de fleste heste skal altså rides derop netop ved at man rider dem lidt bag lod og ned med snuden.. og når jeg mener bag lod mener jeg ikke helt ind til bringen men bare 2-3 cm.. det er meget vigtigt at man hverken under den daglige træning eller under en opvarming aldrig nogensinde rider nakken til det højeste punkt..


  • #33   17. mar 2008 er enig Simone..

  • #37   18. mar 2008 signe: Læs simone og ransby's svar, ville havde skrevet noget lignede det samme.

  • #38   18. mar 2008 simone er så enig med dig.. helt og aldeles..

    en hest går ikke i en tvungen holdning når den gå bag lod.. den har bare så meget styrke i ryggen at den kan gå der samtidig med at den kan have sin ryg hævet.. det er noget kodylt pis at en hest gå tvunget bare fodi den går bag lod..


  • #39   18. mar 2008 Simone A
    jeg forstår fuldt ud hvad du taler om..
    man kan jo kun tvivle på mange af de andres viden og kunnen....


  • #40   18. mar 2008 nemlig..

  • #41   18. mar 2008 ja det bliver tit sådan at lige så snart man ser en hest går bag lod så er det synd for hesten og man rider roll-kür.. og man kan ikke finde ud af at ride.. men nogen gange skal man altså lige sætte sig ind i dressur før man begynder at komme med beskyldninger om at man er dyreplager ..

  • #42   18. mar 2008 endelig en der ved hvad det vil sige at ride dressur smiley tak !

    Theis ja eliten er syg.. men hvi den ikke var det ville alle og en hver kunne komme i eliten.. og eliten er en meget eftertragtet plads det er derfor vi alle trænr som sindsyge for at komme derop.. ellers ville der ikke være noget sov ved ridesporten.. tænk hvis vi alle smmen red rundt og lallede.. hvor ville vi så ikke være henne.?

    derssur er en finurlig ting og man skal være god for at komme op på ranglisterne.. så selvfølgelig sker der nogle ting som ikke alle syntes er "i hestenes tarv" men de fleste dressurryttere rider på den måde de syntes er fair over for hesten og hvis man nu prøvede at studere det hele lidt så ville man finde ud af at alle topryttere rider for at opnå totalt afsalppethed og eftergivenhed.. og alle toprytterne er der de har bare forskellige måder at komme derhen..


  • #43   18. mar 2008 Ransby<Stauslykke> flot sagt...

  • #44   18. mar 2008 Mette "Stald Amour" T mange tak skal du have smiley

  • #45   18. mar 2008 ihh hvor er vi gode til det her smiley hehe.. så må vi jo se i aften om vi bliver slagtet smiley

  • #46   18. mar 2008 på stauslykke stutteri smiley du har sikkert hørt om Nivea Stauslykke ?

  • #47   18. mar 2008 ved vejen.. sådan en lille prik mellem kolding og esberg smiley

    hun er min træner smiley


  • #48   18. mar 2008 Mener så stadig ikke, at jeg nogen steder har skrevet, at en 3- års hest ikke må kigge....

    I min verden er der mile til forskel på, at ride lang og dyb, eller bag lod. Og bag lod, er så ikke lige den ridning, jeg praktiserer. Men sådan er vi jo så forskellige. Og hvorvidt den ene er mere rigtig end den anden, er jo så nok en smagsag.
    At unge heste kigger, ja, det skal man nok ikke være den store proffessor for at regne ud. Men at de alle sammen kigger, og derfor står utrolig højt fortil under en hel fremvisning, blot fordi de kigger, nej den køber jeg altså ikke.

    Men så er det jo godt, vi er så forskellige.


  • #49   19. mar 2008 flere af de tre års var jo knap styrbare, rytteren havde ikke meget kontrol over hvor hestens hoved var...
    talte med flere af rytterne bag efter.....


Kommentér på:
Er det virkelig nødvendigt?

Annonce