{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Positiv og negativ forstærkning {{forumTopicSubject}}

Goddag =) Ville meget gerne have en fornuftig debat ud af denne tråd.. Emnet er positiv og negativ forstærkning

Er der muligt at ride sin hest udelukkende ud fra positiv forstærkning? Hvordan? Hvorfor (ikke)?

Når man i ridningen bruger negativ forstærkning, som ligger et pres der øges til man får den ønskede reaktion. - Hvornår er presset øget så meget, at nok er nok??

Skal dårlig opførsel ignoreres eller straffes eller dirigeres?

Vh Natasja

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Positiv og negativ forstærkning
  • #1   4. aug 2009 hmm..
    det med om dårlig opførsel skal ignoreres, straffes eller dirigeres, det synes jeg er lidt ud fra situationen.
    Hvis min hest skraber med hoven eller sådan, når man står foran boksen, så ignorerer jeg den - den søger opmærksomhed, og det skal den ikke have for at stå og skrabe! En straf er også opmærksomhed,, og selv dårlig opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

Hvis den derimod bider/sparker mig - så straffer jeg!

• #2   4. aug 2009 når mine heste ikk gør som jeg lige vil ha dem til, ridejeg dem indtil problemet er væk,, smiley

• #3   4. aug 2009 Tror ikke på du kan træne en hest udelukkende ved brug af positiv forstærkning..

Da en ganske alm. ting som at bakke, bliver væsentlig lettere at lære hesten, hvis man lægger et lille pres på bringen, og flytter det når hesten bakker.
    Men negativ forstærkning er jo ikke noget negativt..

Hmm, ja, det er en straf at ignorere hesten, og det er ikke noget jeg gør særlig meget i, da Masca har brug for nærhed og kontakt hele tiden.
    Et eks. længere oppe var at hesten skrabede, og nej, det ser jeg heller ikke som en god ting, men her bliver han irettesat. Hvis ikke bliver han ved, indtil der ikke er mere hov tilbage at skrabe af. Hehe

• #4   4. aug 2009 Det ville jo være perfektion hvis man kunne træne sin hest udelullende med positiv forstærkning. Men et tryk med hælene er jo allerede der negativ forstærkning.. Men hvis hesten ikke bevæger sig frem for signalet, så øger man jo presset til hesten svarer... Men hvornår er presset øget så meget at det rent faktisk bliver negativt?

• #5   4. aug 2009 Tror der skal meget til, da man begynder med et meget lille pres. Og fx. ved at lægge benet til, hvis du skal tilride en hest, er det klart at hesten ikke fatter hvad der menes med at benet bliver lagt til, derfor er jordarbejdet vigtigt at have i orden, da den her også må vige for presset når du skal flytte den rundt.
    Og i en indlæringssituation forventer man jo heller ikke det helt store. Masca er fx, begyndt en lille smule på scenkelvigning, men jeg forventer ikke at han gør det korrekt de første 100 gange, men så længe han reagerer på trykket og flytter sig, bare en milimeter, så bliver presset jo flyttet og han får ros, som så er positiv forstærkning.

Det bruger jeg i min daglige træning. Både positiv og negativ forstærkning.

• #6   4. aug 2009 Men hvis man nu har en hypotetisk situation - en tilredet hest på lad os sige LC-niveau, skal efter at være blevet shcenkeldøv, gøres opmærksom på schenklernes betydning igen. Hvordan synes du at det gøres bedst? smiley

• #7   4. aug 2009 Starte den med lyde ligesom i longen.. så den kommer til at reagere på lyde igen.. og så state forfra med indlæringen af schenkel påvirkening....

• #8   4. aug 2009 Så har man nok ikke trænet med scenklerne på den rigtige måde, og vil hermed mene, at man må ned og starte forfra.

Masca har selv været underlig for scenklerne, eller dvs. han ville ikke bøje sig omkring dem, men løb i stedet. Her tænkte jeg at jeg ville tage en pisk mes som hjælp, og hjælpe bagparten rundt, ved at lægge den - kun lægge den på hans bagpart, men det forstod han ikke. Og nu har vi lige fået en ny underviser, og hun fortalte, at det er fordi jeg presser forkert på ham. Så han ikke forstår signalet.

Så jeg ville gå tilbage og træne grundridningen igen..
    Hvordan ville du træne den da?

• #9   4. aug 2009 Alle ryttere bruger jo negativ forstærkning, hvad enten de er bevidste om det eller ej og jeg tror ikke på, at det er muligt at træne rendyrket positiv forstærkning. Bare alene alle de signaler vi kobler i hesten fra ryggen af, bliver lært via NF. Man kan sagtens træne PF konsekvent og belønne hestens adfærd med godbidder/kløen (et eller andet der tilføjes) men det vil i det fleste tilfælde altid være en kombination mellem det og NF. Hvis det skulle være rendyrket PF, ville det kræve at man ikke skulle ligge noget fysisk pres på hesten.

Hvornår presset er øget nok i ridningen, er svært at svare på. Det kommer an på, hvor meget man vil "gå til" hesten. Det vigtigste for mig er dog, at et lille signal kommer først, så vil det ikke tage lang tid før hesten reagerer på det lille signal, hvis man vel og mærket har en god timing, selvom man måske er nødsaget til at ligge et meget stort pres på den i starten.

Hvis man har en hest som er komplet schenkeldøv, kan man prøve at ekskalerer schenkelsignalet (så man er fri for at sidde og sparke i en uendelighed), f.eks. ved at tappe den bag på med en pisk eller lære den at gå frem for stemmen. Hvis man indøver det rigtig godt fra jorden, er det nemmere at overføre det til ridningen.

Dårlig opførsel mener jeg altid skal dirigeres. Straf (at slå fx) er ikke hensigtsmæssigt i det det kun fortæller hesten hvad den IKKE skal gøre, fremfor hvad den skal gøre istedet. Desuden skal man være uhyre skarp hvis straf skal have en effekt, idet man ikke kan straffe hesten når den har vist adfærden..

• #10   4. aug 2009 Du skriver man kan være nødsaget til at ligge et meget stort pres på hesten.. Hvor stort er det cirka? Hvis man starter med lille signal og øger.. Er det et ordentligt spark i siden, eller et klap i bagen?

• #11   6. aug 2009 Jeg er umiddelbart meget enig med Emma S. smiley Jeg tror heller ikke, det kan lade sig gøre udelukkende at træne med positiv forstærkning... men jeg mener til gengæld, man bør bruge den positive forstærkning frem for den negative forstærkning, så ofte det er muligt. smiley

• #12   6. aug 2009 Men spørgsmålet er hvornår er presset for stort? ..

• #13   6. aug 2009 Presset er for stort, efter min mening, når du kan mærke på hesten, den bliver bange eller stresset - det er jo ikke det, der er hensigten med den negative forstærkning. smiley

• #14   6. aug 2009 Det lyder i hvert fald fair =)

• #15   6. aug 2009 Emma S: Ja. Det kan sq også være svært og træne med godbidder. Masca kan godt finde på at slå hjernen fra, fordi han SÅ gerne vil have godbidderne smiley

• #16   6. aug 2009 Hm... nu kan man jo så også udøve positiv forstærkning med andre ting end godbidder. smiley Jeg har et hingsteføl, og at begynde at give ham godbidder af hånden vil være det samme som at bede om at blive bidt - nu har jeg lige fået ham vænnet af med at nappe, og så ser jeg ingen grund til at inspirere ham til at begynde igen ved at give godbidder. smiley

Men jeg bruger stadig positiv forstærkning så meget som muligt i min træning - i stedet for godbidder bruger jeg så bare ros og nus. Har efterhånden fundet bassens yndlingssteder, hvor han holder allermest af at blive kløet, gnubbet eller nusset, og samtidig kombinerer jeg denne belønning med kommandoen "DYGTIIIIG", så jeg også kan rose ham på afstand, når det er nødvendigt. smiley

• #17   6. aug 2009 Louise Lindbøg H - Synes godbidder kan være en god ting, men som udgangspunkt synes jeg også at kæl og nus er det bedste =) Det andet er lidt en byttehandel xD

• #18   6. aug 2009 Ok, Emma S, så misforstod jeg dig. smiley Jeg troede, du mente, at positiv forstærkning mere eller mindre var lig med godbidder. smiley

Kommentér på:
Positiv og negativ forstærkning

Annonce