{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

bid og bidløs? {{forumTopicSubject}}

jeg sidder her og læser gamle indlæg om bid og uden bid.

jeg sidder og ser at nogen mener at det er totalt unaturligt at ride hesten med bid, mens andre ikk mener det er?

jeg rider selv med bid, men bruger mest mit sæde og mine ben:) min hest går (for det meste) i lod, men alle heste kan finde på at putte sig, men jeg kunne ALDRIG drømme om at trække min hest ind bag lod!

jeg hader, lige så meget som alle andre at se misbrug af biddet som rollkur og lignende!

skal man have dårlig samvittighed over at ride med bid, når man behandler det med respekt?

http://www.hestegalleri.dk/uploads_large_wm/1593945.jpg?27-07-2009 12:41:54 mig og min nye hest:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bid og bidløs?
  • #1   4. aug 2009 nogen herinde tror bar de kan redde verden smiley det træls at de giver alle dem der rider med bid et dårligt ry, når nogle godt kan ride med det uden at misbruge det. Det er de samme som dem der siger man er dyreplager når man spiser kød. Vi må bare leve med at de er der og så lukke ørene.
    De kan ikke forlange vi skal respektere dem når de ikke respektere os

• #2   4. aug 2009 trine: tak for din mening smiley

• #3   4. aug 2009 smiley

• #4   4. aug 2009 Bid er totalt unaturligt. Men det er ridning i det hele taget.

Jeg er bidrytter og har ikke planer om at ændre det, med mindre min hest begynder at vise smerte eller irritation over bidet. Han går med løs eller intet næsebånd, så jeg kan holde øje med om han begynder at virke irriteret og bruger sprenger dynamic biddet.

Men modigt indlæg eftersom din hest har åben mund på de fleste ridebilleder, hvilket mange anser som smertetegn. Så nu kommer de bidløse efter dig smiley

• #5   4. aug 2009 Jeg rider bidløst, og gør det kun fordi det er unødvendigt at ride min hest med bid, da det vi laver, sagtens kan gøres bidløst.
    Min hest slapper også mere af uden.

• #6   4. aug 2009 man kan lige så godt vænne sig til, at der ikke er to mennesker i verden, der gør alt med heste, på præcis samme måde (:

• #7   4. aug 2009 smiley Jeg rider med begge dele. Gamle hest (10år) uden og ung hesten (4 år) med. ¨så jeg er til begge dele.
    Men igen folk der hiver og flår deres hest i munden og den gang på gang står med sår i mundvigen, kan jeg ikke acc.

• #8   4. aug 2009 Hesten slapper ikke mere a ved man rider uden bid hvis bare man rider rigtigt MED bid - husk det smiley
    Min hest slapper utrolig meget a ( han er 4), og jeg rider med bid. og har ikke tænkt mig at stoppe med det, da jeg sagtens kan finde ud af at ride korrekt med sæde og scenkler - så min hest den lider ingen nød smiley

• #9   4. aug 2009 bidløse hentyder jo mest til de store sportsfolk, som trækker hestene sammen, og bruger indspæning så det er dyreplageri.

Man skal ride med det, man føler sig mest tilpas ved ..

• #10   4. aug 2009 Hvis man er meget i tvivl kan man jo prøve at låne en bog på bibloteket om for eksempel HMS, og se om det er en holdning man synes om eller ej. smiley Det er vel den nemmeste måde man kan gøre det på smiley

• #11   4. aug 2009 Malene:
    det er så ikke tilfældet med min.
    Da jeg red med bid, i spring, havde han en kort, hoppende ponygalop, han lagde øre og bukkede, lige så snart jeg sprang i hackamore, slappede han af, tog længere skridt, kom faktisk op i hesteafstande, var glad og har ikke bukket siden. jeg rider som jeg altid har gjort, bare uden bid.

• #13   4. aug 2009 Dedenroth Design

Tja, det er nok forskelligt fra hest til hest.
    De heste jeg har haft har altid slappet a selvom jeg red med bid på dem.

• #14   4. aug 2009 men der er jo også forskel på heste (:
    min havde kun haft dårlige oplevelser med bid, da jeg købte ham.

• #16   4. aug 2009 Modigt indlæg. Jeg følger lige med fra sidelinien til at starte med =)

• #17   4. aug 2009 Jeg rider med bid og det ville jeg forsætte med at gøre. Min hest reagere overhovedet ikke på feks at blive redet i rebgrime, så er der ingen bremser ¨på hende. Hun virker slet hellere ikke til at være generet af biddet. Nu rider jeg også med et ganske almindelige 3 delt trensebid med smag og det skule næppe kunne skade.
    Jeg synes først at bid bliver en skandale når folk bruger rigtige hårde bid, som ligner tortur bid. Eller når folk rider ( hvilket oftes eliterytter gør ) med alle mulige snore, ala champong, glidetøjler osv som tvinger hesten ned i unaturlig holdning. Det er så forfærdeligt at se på.

Men som helt almindelig hobby og fritidsryter som rider sin hest nogle gange om ugen, med et helt almindelig bid, kan jeg ikke se at det skulle skade.

• #18   4. aug 2009 Haha, ja jeg siger også modigt indlæg.. xD

jeg rider uden bid på mine egne heste af præcis samme grund som Dedenroth Design (; j

eg har ikke noget imod bidryttere, og det rager mig egentlig en papand hvad andre folks heste har på hovedet, så længe de ikke lider totalt med det (; jeg bliver ikke et lykkeligere menneske af at flere ryttere rider uden bid.. og jeg ved at det vil være en utrolig svær opgave, som måske slet ikke er umagen værd - for hvem vil lytte til en teenager som siger at det er såå synd for hestene at have bid i munden d; nogen folk tror bare, som der er nævnt, at de kan redde hele verden, nogen gange skulle man tage at koncentrere sig lidt om sine egne ting og være stolt over at man ihvertfald ikke selv (efter egen mening) 'mishandler' sin hest (;

og hvis de endelig vil redde hestene skulle de måske tage og tænke på dem som virkelig bliver mishandlet!!

• #19   4. aug 2009 Og så tænker jeg lige : hvad ville det sige at ride biddet med respekt ? det er der vel delte meninger om. Nogle gange er det mere eller mindre livsnødvendig at hive hesten i munden, feks hvis hesten løber løbsk. Det gør man helt refleks mæssigt for at stoppe den, og det er ved gud bedre at den bliver hevet hårdt i munden i 30 sekunder end at der sker en ulykke med både rytter og hest. Ligesom at det kan være nødvendig at dreje hesten voldsomt skrapt , samt hvis den stejler med en og man drejer den rundt.

Hvordan stopper en bidløst rytter egentlig en løbsk hest ? Man kan jo umuligt dreje dens hoved i grime, så den stopper ? Og trækker man feks voldomt i en hacermore, kan man vel risikere at hestens næseben brækker.

• #20   4. aug 2009 Enig i det her er et modigt indlæg . smiley

Men jeg rider med bid på min unghest - da han er til salg, og kan komme langt i dressuren, og uden bid på mine andre heste. smiley

• #21   4. aug 2009 Nu er der jo mange sider af bid vs. bidløs.. Jeg tror lige jeg vil filosofere lidt omkring hvornår hesten viser smerte =)

Altså jeg har den opfattelse af at ridning generalt i dag er meget fysisk arbejde, overhovedet ikke noget med at føle sig frem, stole på sine fornemmelser og handle ud fra dem. Det der med at hesten viser smerte ved åben mund, piskene hale osv osv. skal sikkert nok passe, men jeg har erfarret (ved at føle og fornemme og bare SE lidt længere ind i hesten ind bare på skindet) at der også kom nogle ret stærke signaler FØR alle de fysiske.. Man siger at man kan tale gennem øjnene, hvilket jeg selv synes er et helt vildt spænende emne - at øjnene er vejen ind til bevidstheden, eller som nogle ville sige: sjælen.
    Når.. Jeg har gået rundt i laaaang tid og "øvet" mig på at føle mig mere frem, fornemme Magic og prøve at forstå hans små signaler som kommer gennem øjnene. Altså man AFLÆSER hesten igennem øjnene. Jeg sidder tit og "øver" mig i at aflæse heste i øjnene igennem billeder og sidder lidt og fornemmer hvad hesten udtrykker igennem øjnene. Jeg kom så frem til at både bid heste OG bidløse heste kan være ret så irriteret over den situation de sidder i - altså være grueligt træt af deres rytter.. Men heste er tålmodige dyr og det der skal egentlig ret meget irritation til før de ligefrem begynder på mere tydelige signaler på ubehag.
    Selvfølgelig kan bidløse heste ikke være irriteret over et bid - det er der jo ikke. Men de kan stadig være irriterede på deres rytter og træt af den situation de er i. Jeg har så lagt mærke til at det tit og ofte... eller mere for det meste, er bid-heste som er mest irriteret, måske over bidet, men bestemt også over deres rytter.. Dermed ikke sagt at bidryttere er dårligere ryttere end de bidløse..

Bare nogle små personlige .. ting smiley

• #22   4. aug 2009 frejafin:
    du kan også brække kæben på en hest, hvis du hiver meget hårdt i biddet.
    jeg ved godt at man aldrig skal sige aldrig, men min hest løber ikke når den bliver bange, og den gør den hest jeg rider tur med heller ikke. et hårdt tryk i hackamoreen ville nok få den til at stoppe inden den brækker næsen.

• #23   4. aug 2009 Moe - ej hvor.. fedt skrevet eller hvad man skal sige! smiley xD men du har helt sikkert ret i det du skriver, for ja, man kan nemlig med lidt øvelse tyde hvordan hesten har det med den situation den er i ved at kigge på dens øjne, og sådan er det jo egentlig også med mennesker (: meget spændene emne du kom ind på (:

• #24   4. aug 2009 Mig og min veninde skulle engang ride om kap på vores ponyer, hun red med bid, jeg red i grime.. seriøst, jeg har aaaaldrig galoperet så hurtigt, det var virkelig vildt, først var det sjovt, men da vi ikke kunne stoppe dem igen blev vi ret bange (de var virkelig løbsk!).. jeg satte mig ned i sadlen, tog meget fat i tøjlen, gav efter, tog, gav efter osv., så han til sidst sænkede farten, og vi stoppede langt før min veninde som sad og savede hendes pony i munden, men den jordede videre.. kunne være fordi den ikke havde lært stop-signalet ordentligt og prøvede at flygte fra presset i stedet for.. til sidst fik hun den så stoppet ved at dreje den rundt..

• #25   4. aug 2009 Moe

Lige denne sætning ''noget med at føle sig frem, stole på sine fornemmelser og handle ud fra dem'' , arbejder jeg faktisk ud fra og jeg er bidrytter.
    Eftersom jeg har fået en ridelærer der har lært mig at ride på den ''rigtige'' måde - med sæde og schenkler- er jeg faktisk blevet bedre til at ride. det med man før hen kom til at pille ved biden hvis hesten ikke lige ville gå ned er en KÆMPE FEJL, men havde jo aldrig lært rigtigt at ride, men det har jeg nu ! og det er jeg super glad for.
    Så jo, vi bidryttere kan faktisk godt føle og fornemme og læse hestens signaler.

• #28   4. aug 2009 Den Gønne Møgkælling !

Har heller aldrig skrevet at hun har sagt det ?
    JEG skriver det bare.

• #29   4. aug 2009 Malene M ; 3'ER PONY TILSALG .

Jeg hentyder ikke til at mærke hvad for nogle "korrekte" signaler man nu skal give sin hest under ridning, men til generalt at føle sig frem ind til sin hest. Det er der ikke særlig mange ryttere der gør. smiley

_____________________________________________________________________________

Det var faktisk fordi at jeg begyndte at føle mig mere frem at jeg smed bidet =)

• #31   4. aug 2009 <b>Hvad vil det sige at bruge et bid korrekt?</b>

• #32   4. aug 2009 Jeg vil ikke gå så vidt som til at sige at bid er decideret mishandling (før jeg har set beviser), men jeg ville selv til enhver tid foretrække at træne min egen hest bidløs. Jeg har ikke behov for et bid, som hesten forøvrigt har haft mange grimme oplevelser med. Det er mit valg, fordi jeg syntes det fungerer rigtig godt, men derfor accepterer jeg hvad andre gør, og jeg rider da også selv nogle heste med bid fordi det ganske enkelt er det, de er vandt til.

Ingen tvivl om at ingen bid er mere behagelig end bid. Det ville det jo også være hvis du selv blev udsat for det. Men hesten kan vænne sig til meget, ligså vel pres fra sadel som fra bid.

Faktisk syntes jeg ikke, at det så meget er problem med bid vs. bidløs. For mig er det problematikken i hvordan biddet BRUGES. Mange af jer skriver at biddet er ok, så længe man kan "Bruge det rigtigt og med respekt". Men hvad er definitionen på det? Jeg kender ikke ret mange som jeg kan sige opfylder den sætning og heller ikke ryttere som fx Andreas Helgstrand eller Anky V.G, for at nævne nogle navne som alle kender.

Folk burde have mere fokus på LETHED (fine hjælpere) samt hvordan hesten bevæger sig under rytter (bæring, sving osv).

• #33   4. aug 2009 Slet ingen som vil give et bud på mit spørgsmål?
    Jeg kan også spørge om noget andet.. Er der nogen der kan komme med bare én fordel (ud over stævner) ved at ride med bid som man ikke kan bidløst?

• #34   4. aug 2009 Jeg fortrækker også selv bidløst stort.

Moe, jeg har selv været 100% bidrytter og slet ikke kendt til den bidløse verden indtil efterårs ferien 08. og jeg tror at en fordel for bidryttere er at nogen føler man har mere "magt" over hesten og man derfor føler sig mere tryg. Det er bare et gæt, udfra mit synspunkt smiley

• #35   4. aug 2009 >> Isabel <

Det er i hvert fald nemmere at kunne ride traditonel (og alt hvad det indebærer) når man har bid i munden. Din teori har også slået mig =)

• #36   4. aug 2009 Jeg vil gerne vende spørgsmålet om Moe. Hvis så frem at man rider en hest som hypotetisk set rent faktisk ikke er generet af bidet, hvad er fordelen så ved at være bidløs?

• #37   4. aug 2009 Signe B

Jeg er bla. bidløs pga. af præncippet smiley Lige som nogle ikke spiser kød fordi de ikke bryder som om at spise et lig, så rider jeg ikke med bid fordi jeg ikke bryder mig om at komme det i munden på Magic..
    Og så også fordi jeg synes det er fedt at kunne arbejde med Magic på en utraditionel måde, men stadigvæk kan arbejde mig hen mod en anatomisk rigtig holdning =)

• #38   4. aug 2009 Signe: Jeg syens (det er bare min mening) at det giver en meget bedre fornemmelse i maven. Jeg tror faktisk at hele det her snak om bid og bidløst bare handler om at nogen har en fornemmelse i maven og ándre har en anden fornemmelse. Jeg synes at så længe man følge sit hjerte, så tror jeg hesten har det fint. Nu skal vi også huske på at det altså et dyr, og de tænker ikke, "nøøj hvor er jeg ked af at jeg har bid i munden" eller "jubiiiii, jeg har ikke en metal pind i munden, nu er jeg meget lykkeliger", men de acceptere det bare som det er, eller hvis du føler bubehag "protestere" de. Man skal bare lytte til hjertet og hesten, så skal det hele nok gå smiley - det er min mening smiley

• #39   4. aug 2009 eller hvis de føler ubehag***

undskyld stevefejl, det gik lige lidt stærkt smiley

• #40   4. aug 2009 retter : Så længe man følger sit hjerte og gør det! (handler ud fra det)

• #42   4. aug 2009 Selvfølgelig er det unaturligt for heste at gå med bid - det er jo unaturligt for dem at blive redet på, for ikke at sige overhovedet omgås et rovdyr som mennesket...

Men det er nu engang noget vi har valgt at leve med. Og de fleste heste fungerer fint med bidet, ligesom de fungerer med at leve tæt sammen med en naturlig fjende og bære denne på en unaturlig læder dims på ryggen.

• #43   4. aug 2009 Jaja. Også al respekt til alle jer der er bidløse. Egentligt er jeg flyvende ligeglad med om folk er bidløse eller ej. Uanset hvad skal man ride ordentligt. Folk kan jo også misbruge en rebgrime på det groveste, der er altså en grund til at de der knuder er der smiley

Måske bliver jeg bidløs engang, hvem ved? MEn lige nu kan jeg kun sige at så så længe min hest er glad når jeg sidder på ryggen af ham , tager biddet i munden uden brok og ikke går med åben kæft pga gene, så har jeg ikke planer om at skifte til bidløs lige foreløbigt.
    Måske gammeldags, men jeg har redet med bid siden jeg var 5 år gammel, det er i 21 år jeg har redet med bid folkens haha.

Og hvis jeg siger at jeg ikke mener at bidet generer mig hest så mener jeg det. Jeg er en større dyrevelfærdsfreak end de fleste herinde, med adopterede dyr, frivilligt arbejde for Dyreværnet og hva ved jeg jeg ellers har haft gang i.
    Så hvis I tror at jeg intentionelt ville gøre noget ved min hest, der gjorde ondt, bare for at komme længere i konkurrencer har I en skrue løs smiley Og hvis I tror det er for bedre at styre ham har I også en skrue løs, for min hest er jordens roligste hest, på trods af at han kun er 3 år gammel, så jeg har ikke brug for tvang for at styre ham.

Så hvad med at vi alle sammen bare lyttede til vores hest i stedet for på hinanden smiley For efter at have haft hest siden jeg var 5 år gammel, så har jeg da vel for pokker lært at se om min hest har ondt eller ej smiley

• #44   4. aug 2009
    Signe B

Det med at lytte og fornemme - det var lige præcis det jeg ville skrive i store træk i mit lange indlæg smiley

• #45   4. aug 2009 At bruge bidet korrekt er vel at man sætter sig og hænderne frem og holder dem i ro, og ikke sidde at rive i tøjlerne hvis hesten ikke vil gå ned?
    Altså at man kan finde ud af at ride med bid uden at sidde og rive og flå.

• #46   4. aug 2009 Og heldigvis lærer man jo med tiden smiley

Jeg har heldigvis været velsignet med mange dyr i mit liv og haft stor interesse i dem, hvilket har gjort at jeg relativt nemt kan læse dyr for det har jeg lært fra barns ben. Også derfor jeg 7 9 13 aldrig kommer til skade, for jeg ved præcis hvornår dyr er utilpas.

Og jeg har da gjort ting jeg ikke er stolt af. Da jeg var omkring de 10 år gammel der var tiderne altså anderledes. Der lærte vi at man smider en bremse på en hest der skal have rykket man, hvis hesten ik vil åbne månden presser man på dens kæbe indtil den gør det, en elastik chambon er til for at lære at bukke hestens nakke osv osv.

Så jeg vil egentligt mene at vi bør være taknemmelige for at der bliver skabt debat om forskellige ting og at vi bliver ældre og klogere.
    Og selv en gammel rotte som mig kan lære af folk som Moe alene af den grund at der bliver sat tanker i gang i mit hoved, som måske ikke var opstået uden de (desværre få) folk som kan finde ud af at skabe debat uden at fordømme.

At jeg så ikke er overbevist om at biddet genere min hest (endnu), er så en anden sag haha.

• #47   13. aug 2009 Det er både og for mange misbruger bidet(Rider selv med bid) men bidløst kan være så stram for hesten når man vil stoppe at man bøjer deres næseryg hvis det ikk rides med ORDENLIGT!!!

• #48   30. sep 2009 vil (nok) altid ride med bid, mener derfor at hvis man for hesten til at acceptere bidet og hvile i sig selv osv. kan man få den til fantastiske ting og så er bidet fantastisk, men det kan desværre jo os være en hæslig ting og for det meste måske fordi "den gode måde" kræver så meget arbejde og tid som nogle måske ik har tålmodighed til

Kommentér på:
bid og bidløs?

Annonce