{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.052 visninger | Oprettet:

Hest løber og bukker {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver på vegne af en jeg kender.
Hun har en lille hest på 6 år, der har den "vane" at miste hovedet en gang i mellem.
Han kan gå lige så pænt, og pludselig løber han bare og bukker helt vildt, og det er virkelig store bukkespring, det er ofte når der er en ny rytter op på ham, senest brækkede han skulderen på en, og det fungere jo ikke. Han har ikke ondt, han er blevet tjekket, og han gør det kun på bane/ridehus, i skoven er der intet.
nu har hun så fået en til at "opdrage" lidt på ham, hvilket består i at hver gang han bukker får han en i røven (ikke lige er min stil). Nogen der har nogen ideer til hvad man kan gøre ved at han er sådan? Der må være en anden måde end at slå ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest løber og bukker
  • #1   7. nov 2009
    Starte med at udelukke at han gør det fordi han har ondt fysisk smiley


  • #2   7. nov 2009 Hesten har jo lært tage røven på en. den må kede sig på banen. Har i prøvet at arbejde med ham fra jorden høre han ordentlig efter når i går med ham og står han pænt og sådan, ellers starter opdragelsen der

  • #3   7. nov 2009 han er helt sød ellers. hun træner akademisk med han fra jorden hver gang inden hun rider ham, og hun træner også andet fra jorden med ham, han står altid pænt ellers, går altid bag en eller ved siden af en, står stille når man skal op, er normalt sød.

    jeg ville også tro det var fordi han kedede sig. men han bliver motiveret, og det kan være alt fra efter to min. til 20 min. at han begynder på det.

    han er blevet tjekket for smerte.


  • #4   7. nov 2009 Slå den i røven, ville jeg ikke kalde ordentlig opdragelse..
    Men, den har jo tydeligvis fundet ud af at den bare kan tage røven på jer ...
    jeg ville hver gang den løber/bukker STOP DEN..
    På stedet i parade.. Rid frem, gør den det igen STOP! helt stop.. På stedet, måske endda bakke. Gør det, og den vil hurtig finde ud af, at intet hjælper! BAK den hver gang den løber..
    Gør det modsatte af, hvad den vil ...
    Selvfølgelig skal dette kun gøres, hvis det er fuuuldstændig udelukket at sadelen ikke ligger forkert at hesten er fri fra spændinger/ ondt nogen steder smiley


  • #5   7. nov 2009 den kan ikke stoppes når den gør det. den siger bare "ses når du ligger på jorden!".
    den stopper først når den er løbet ud af banen eller ind i stalden.


  • #6   7. nov 2009 tjah jeg har før set en hest med denne opførsel...

    den endte med at få stillet diagnosen "wobbler" (slinger)

    hesten kan gå fint rundt og have det fint, og pludselig bliver smerterne fra "wobblerne" for slemme, og så får den at udbrud


  • #7   7. nov 2009 hvad går dette wobbler ud på? (:

  • #8   7. nov 2009 Muligvis har hesten redet meget bane og ridehus, og ikke blevet redet varieret, men bare det samme og det samme, så den synes det er røvkedeligt.

  • #9   7. nov 2009 STOP ALDRIG HESTEN EFTER BUK!
    det vil med tiden kun gøre det være. taler af erfaring.

    hvis du stopper hesten efter et buk betyder det beløning. dvs at hesten ser det gode i at bukke, fordi at den får lov til at stå stille bag efter. istedet skal du uansert hvad, ride den frem. hvis hesten bremser op for at bukke, skal den bare drives frem. når hesten drives frem finder den ud af at den ikke slipper for ridningen fordi den bukker, deriomd kræves det hårde arbejde for hesten at bukke. stille og roligt vil den finde ud af at hvis den bukker, så bliver det hårde for den selv!

    find evt en som kan blive på hesten, og ikke er bange for at falde af!.


  • #10   7. nov 2009 har søgt på det. det lyder nu ikke som det. vi havde en hest på gården der blev aflivet pga. det.
    han virker nu ikke som om han har specielt svært ved at holde balancen.
    og ville han så ikke også have det på tur?
    han gør intet når ejeren rider ham, og heller ikke de gange jeg har redet ham.


  • #11   7. nov 2009 karina:
    den har stået i løsdrift og lavet ingenting indtil for et halvt års tid siden. og han kommer meget på tur og bliver også trænet meget fra jorden.

    kris:
    hvad vil du have den person skal gøre?
    bare fortsætte som intet var hændt?
    problemet er bare at den gør det så lige pludseligt.
    der er hende som har redet den og givet den en i røven, så stopper den i en periode, men lige pludselig en dag gør den det igen. og hun er ved at finde part til ham. vi troede han var stoppet, men så kom hende der brækkede skulderen derud, og så gjorde han det igen og hun fløj af.


  • #12   7. nov 2009 Hmm. Lyder underligt. Men er det sådan, at den bliver bange og løber, eller er fræk og løber? For nogle heste, kan let blive frække, og tror bare de kan stejle, bukke, bide osv. lige når de vil. Måske den kan få krampe, eller noget i den dur? Håber I finder ud af noget.

  • #13   7. nov 2009 den bliver ikke bange. den løber bare og bukker, kæmpe bukspring.
    jeg vil bare gerne vide hvad man bør gøre når den gør det. da jeg ikke bryder mig om at de vælger at slå ham når han gør det. men samtidig kan jeg heller ikke rigtig sige "jeg synes ikke i bør slå ham" uden at have et alternativ til hvad de så skal gøre, for det går jo ikke at han brækker skulderen på folk.


  • #14   8. nov 2009 kris & Sietse * Team Malver *: Der er noget da har misforstået omkring indlæring der.. faktiak er det et rigtig godt råd at stoppe en bukkende hest.. for jo mere den bukker jo "bedre" bliver den til det.. man må aldrig fjerne det signal man var igang med at give hvis hesten begynder at bukke mens man giver et signal.. det er ikke ros for hesten at blive stoppet.. det er ros når man fjerner presset.. ros for det sidste den gjorde.. så bukker den, man stopper hesten og den stopper og man så giver efter, så roser man den for at stoppe.. hestens korttids hukommelse er så kort at den allerede har glemt at den bukkede..

    -Laura&Safir<3*Safir søger part* : Det er aldrig en løsning at slå.. heste lære ikke af straf.. og en pisk er ikke til at slå med på noget tidspunkt..
    Jeg vil sige den enten har ondt, er stresset/forvirret over noget omkring ridningen eller den tror den skal bukke fordi man har fjernet pres hver gang den gjorde det..


  • #15   8. nov 2009 for mig lyder det bare som om den er pisse fræk ... smiley den skal sættes på plads når den gør det, færdig bum ! ellers bliver det alt alt for farligt for jer... prøv evt at få en voksen/rutineret rytter/underviser til at hjælpe... desuden er der jo forskel på at 'gi den en i røven' når den gør det, og så sidde og tæve løs på den smiley

  • #16   8. nov 2009 * biine : En hest er ikke istand til at være fræk.. og det der med at sætte på plads er en gammel skrøne, man kan ikke slå hesten til at opføre sig "pænt"..

  • #17   8. nov 2009 jeg er enig med signe.
    men hvad skal man så gøre når han gør det? for han stopper kun når han har smidt en af eller når han ikke har flere steder at løbe hen, så at rose ham når han har smidt en af, bare fordi han er stoppet med at bukke, virker lidt mærkeligt.
    jeg går som sagt heller ikke ind for at slå ham, da jeg tror at det er os mennesker der har gjort noget forkert, og ikke ham der bare er "fræk".


  • #18   8. nov 2009 vil nu give kris & Sietse * Team Malver * helt ret. Stop aldrig en hest når den bukker/ stejler! det gør kun at den har lette ved det. Rid den isted FREM, gerne lidt overdrevet de første par gange, og lave hele tide forskellige øvelser, tempo skift, små volter osv. så den ikke på noget tidspunkt får muligheden for at kede sig, eller stoppe op. For når en hest bukker/stejer og rytteren så stopper den helt op, så vinder hesten og får "ros" for sin opførelse. Så mit råd er godt med fremdrift, og en masse øvelser!

  • #19   8. nov 2009 Hesten skal stoppes og bakkes for at afbryde adfærden smiley hesten bukker for at undgå et pres, og ved at stoppe/bakke, lægger i meget mere pres på den og den får dermed meget mere "jer". De finder hurtigt ud af at der bare lægges ekstra pres på dem når de bukker, i stedet for at de slipper for det (:

  • #20   8. nov 2009 Mette H: Læs hvad Pauline skriver det er nemlig rigtig fornuftigt.. hesten skal afbrydes i det den gør.. aller helst før den når at gøre det..
    Og det er noget pjat at hesten skulle "vinde" ridning er ikke en konkurrence mellem hest og menneske men et samarbejde og hesten går altså ikke bare og venter på at få overtaget..
    Hvor har i dog lært at det er ros for hesten at lave en parade ?? hvorfor skulle det dog være det ?? prøv at læse hvad jeg skrev højere oppe.. ros er når du giver efter/fjerner presset.. og beder du om en parade og så giver efter når den gør som du beder om, så roser du for at den stoppede ikke for hvad den evt lavede før paraden... det har hesten allerede glemt hvad var..

    Laura: Er den tjekket igennem af dyrelæge og evt kiropraktor ?? for lyder voldsomt og kunne tænkes at der var noget galt.. evt noget der pludseligt låser og derfor gør ondt..


  • #21   8. nov 2009 den er tjekket af kiroprakter. og har ikke styr på om den er tjekket af dyrlæge, men det mener jeg at hun sagde.

  • #22   15. dec 2009 vores pony kan finde på at bukke og evt stejle hvis den føler sig for presset.......især hvis pigerne bruger pisk...den tænder den helt af på.....men det hjælper at aflede dens opmærksomhed...eller rettere at lave en masse volter ,parader,slangegange osv så den ikke får tid at tænke på at lave ballade...vores pony er under tilridning og ret ung så det nu der skal opdrages , men naturligvis skal man altid tjekke udstyr passer hest ol, så det ik er derfor den gør det .

  • #23   15. okt 2010 Emilie R: Problemet i din ide om at sætte på plads er bare at heste bukker af en grund.. heste er ikke frække eller provokerende eller lignende, det er de ikke istand til.. så der er en grund når en hest fx bukker.. og ja den kan måske tvinges/skræmmes til at holde op, men det fjerner ikke grunden og derfor kommer dette så sikkert til udtryk på anden måde.. så bedre at finde ud af problemet og reagere derefter..


  • #24   15. okt 2010 Jeg så ikke hesten som fræk eller provokerende - slet ikke. Den var bare irriteret over at have en på ryggen og ville have problemet væk. Det var bare min udvej og løsning, ellers havde den gjort det endnu sss. Efter først at have gjort det et par gange kunne en pige på 12 år ride den, og den virkede bestemt ikke skræmt. Tvært imod, den kom gladeligt hen til mig, når jeg kom. Jeg skælder meget sjældent ud, men vigtigst er at rose synes jeg. Jeg har lige tilredet en pony og har overhovedet ikke haft brug for at skælde ud eller andet mens jeg har redet. Jeg er blevet gal og råbt ad den, fordi den har nappet mig nogle gange, da jeg lige havde købt den. Ja, så der blev den skræmt, men den holdt op og gør det stadig ikke et år efter. Den er bestemt ikke bange for mig. Jeg kan gå rundt og den følger mig som en hund. Dertil skal lige nævnes, at den har fået allermest allermest af ros og opmærksomhed. Men jeg er ikke tilhænger af, at vi alle skal ride uden sadel og hovedtøj (for det er et tvangsmiddel), når hesten vil. Vi har alle vores metoder og respekt for det.

  • #25   16. okt 2010 Emilie: Vil gætte på det har været tillært adfærd og din handling har brudt adfæren, så det ikke længere var det der kunne betale sig.. og i det tilfælde, ja så virker det jo.. men havde den nu haft ondt eller der var andet galt, så ville det måske bare have blevet værre.. så det jeg mente med at man bør finde ud af hvorfor den gør det først..

Kommentér på:
Hest løber og bukker

Annonce