{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.723 visninger | Oprettet:

Dyre ponyer med voldsomme taktfejl {{forumTopicSubject}}

Hej derude
Jeg sad lige og kiggede på en hestesalgsside, hvor jeg gjorde følgende: jeg sorterede efter højeste pris, og stødte derved på de dyreste af de dyre ponyer. Ville jo lige se hvilke lækre kræ der var, som man kunne sidde og savle lidt over smiley

Men hvad sker der så. Jo, jeg går ind i den første dressurpony-annonce, hvor ponyen koster på den gode side af de 150 og går de sværeste klasser, vinder gang på gang, og har utallige sejre bag sig.

Jeg kigger på billederne og bliver slemt skuffet. Det første, jeg ser, er et billede af den fine pony i en travøgning. Den står tungt på det ene forben, de resterende tre hove svæver frit i luften. Næsen er et godt stykke bag lod.
Dernæst følger et par andre billeder, hvor det ser lidt pænere ud. Dog formår sælger kun at fremvise ét billede, hvor ponyen ikke er bag lod.

Jeg tænker, at det nok bare var et "skrækeksempel" og går videre til næste dressurpony i rækken og håber på at blive positivt overrasket.
Det bliver jeg ikke. Først er der et par billeder, der er svære at se, men tilsyneladende går den udmærket. Til sidst kommer så det åbenbart obligatoriske travøgningsbillede, hvor hesten står på et forben mens det andet strækkes lige frem og bagbenene hænger et sted bagefter frit i luften på en lidt tilfældig måde.

Jeg tager et sidste kig på den 3. dyreste dressurpony. Der er ikke ét billede, hvor den ikke går bag lod. På et enkelt er det endda meget udtalt, og den knækker på midten af halsen.

Så gad jeg altså ikke se mere dressur for i dag. Hvis det er sådan en S-klasse dressurpony til langt over 100.000 skal gå, ved jeg altså snart ikke, om dressur er noget for mig mere!

Hvad mener I? Har I bemærket noget lignende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyre ponyer med voldsomme taktfejl
  • #1   3. apr 2010 Jeg ser det konstant. Herinde, til stævner, på internationale klip og billeder - selv grand prix og OL er fuld af fejl.

Synes dressuren -- for længe siden -- gik mere på præmier end korrekt ridning og det gør den da stadig uden tvivl. Det er bare ærgeligt.

• #2   3. apr 2010 Det er meget aveligt det er blevet sådan smiley

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #3   3. apr 2010 Det kunne også ha' noget at gøre med de dyre ponyer, er avlet med større gangarter, derfor med med skulderfrihed, som gør at ponyen kan løftet forknæene højere op, end bagbenene kan komme op, da bagknæene ikke er alvet med samme frihed, da der ikke er plads til det under hesten.

• #4   3. apr 2010 BNu har jeg kigget på en side også, sikkert dem samme som dig, og ja de går på forparten.. Men taktfejl synes jeg nu ikke der er.. Og heller ikke så vild bag lod - ridning som du nævner.. Men skal gerne give dig rette i at dressuren har taget en uheldig drejning, og det bliver nok svært at få det på rette vej igen..

• #6   3. apr 2010 Man kan jo altid rette på et billede, det kan være nogen uheldige momenter og så er billedet altså fanget.
    En video fortæller mere, og billederne er jo bare en opkvikker til hvordan kræet ser ud og nogenlunde går.
    Så er det op til interesseret køber at fatte telefonen og komme ud og se den live.

• #7   3. apr 2010 team grafik.
    ved salg af dyre heste, sætter man nok ikk et "uheldig moments" billed ind, medmindre man er direkte dum...

• #8   3. apr 2010 Det er ikke så lang tid siden, at jeg stødte på en pony herinde på den gode side af 175 der havde en gevaldig taktfejl. Samme beskrivelse, som den du har fundet.

• #10   3. apr 2010 Ewald:

der er ikk kommet nye øvelser til dressuren, de øvelser man rider kunne man også for 200 år siden..

carolinemathilde:
    en seriøs sælger med dyre heste, der tydeligvis tænker på penge, vil stadig aldrig sætte et uheldigt billed ind af sin hest, det giver da sig selv, netop fordi det afsløre at hesten måske ikke er så tip top alligevel og så vil folk jo ikk ringe,,

• #12   3. apr 2010 Synes ikke man kan sidde og dømme udfra billeder. Størstedelen af hestene i danmark laver taktfejl..

Men jeg er enig i at dressuren idag kun drejer som om at vinde.. Taktfejl, blødende munde eller what so ever.. Bare man får en præmie.. !

• #14   3. apr 2010 Celina - du bliver nød til at tæne stop med den... Et nyt bid hjælper måske på kort sigt, men det bedste er at træne stop med den...

• #15   3. apr 2010 Heste laver skam også masser af taktfejl i deres fri natur. Tag en billedserie af en unghest - komplet urørt - og man vil se mange taktfejl.

Det BEHØVER jo ikke være dressurridning, der skyldes en taktfejl.

• #17   3. apr 2010
    Takt er noget af det første der skal være på plads i træningen. Det er også noget af det der tæller 2-3 point ned i HVER øvelse ponyen/hesten laver en fejl.

Derfor undre jeg mig over disse heste heste luller rundt til internationalestævner og vinder med store procenter, hvilket ikke giver mening når taktfejl og bag lod skal tælle 2-3 point ned i hver øvelse.
    Eller det undre mig ikke, fordi det er ikke noget man går op i mere - det er lige meget at kræet takter forkert og går bag lod - selvom en hest/pony der er nået op på det niveau burde have de to ting iorden. Den burde ikke takte forkert ( enkelte spændninger sker, men konsekvent på 1 ben? ) og den burde ikke gå bag lod, det er noget man kan rode med i LC klasserne og bør få iorden FØR.

Jo, det kan diskuteres at avlen er blevet mere ekstrem. Hvilket jeg heller ikke forstår noget af. Hvorfor man avler heste der har svære og svære ved at følge fordringerne pga. ekstreme gangarter der til tider kun blive mere ekstreme og forbensspjæt der bliver forstærket af ridningen.

Man burde enten ændre fordringerne og pille det at bag lod og taktfejl skal trække ned ud, ellers burde DRF og FEI samt andre rideforbud prøve og finde deres værdighed og tage sig sammen og slå ned på det.
    Hvilket dog vil betyde at diverse topryttere ikke ville lande på mere end hvad lille lise ville få i hendes første LC.

• #18   3. apr 2010 Det er jo tydeligt herinde hvad der sker.. folk skriver jo at det blot er uheldige momenter og at der ikke er taktfejl.. kan i da forklare hvor i trav der er en takt der hedder at stå på 1 forben ?? det er i nærheden af den største taktfejl der kan forekomme, men mange aner åbenbart ikke engang at det er en taktfejl..
    Ja heste avles med større og større gangarter, men de har altså stadig samme bevægelses mønster.. ja en ung løs og glad hest kan let taktfejle, netop fordi den er glad, ophidset og spændt, det skal en hest ikke være under dressur, der skal den være afslappet og uden spændinger..
    Som Krikken skriver er takt det første trin på uddannelses stigen, det er altså det første der skal være på plads.. alle kan få en taktfejl ind imellem hvis hesten lige spænder op.. men man ser jo ofte heste i fri trav (eller endda i passage) stå på et ben hele vejen skråt igennem, det er altså ikke et uheldigt moment eller en enkelt spænding, men tegn på at der er noget galt..
    Og nej heste er ikke bygget til at gå bag lod.. det er også tegn på forkert ridning..

• #19   3. apr 2010 CB B: Hvordan får mere skulder frihed hesten til at stå på 1 ben i en 2 taktet bevægelse med diagonalt benflyt ?

EWALD : De laver da netop ikke øvelserne bedre.. de færreste heste kan lave en korrekt piaf eller passage, og der er mange flere grundfejl som bag lod og taktfejl.. hvordan kan du mene det er at gøre det bedre ??

k A: Når heste laver taktfejl fri er det jo fordi de spænder.. derfor er takt første punkt på træningsskalaen, dvs det første hesten skal lære er at gå afslappet og dermed taktfast med rytter.. kan hesten ikke dette, jamen så er den jo ikke egnet til dressur..

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#20   3. apr 2010 Signe.
    Det har jeg aldrig udtalt at det gjorde..
    Men mht skulderfrihed er det mit synspunkt det som gør at bagbenene ikke kan være helt oppe i forbenenes højde, for hesten dermed slet ikke taktfejler...

• #21   3. apr 2010 Charlotte A: Det er ikke helt let.. der er 2 typer taktfejl...
    1: Hver gangart har en takt og en måde at flytte benene der skal følges Fx når hesten står på 1 ben i trav eller passage.. der skal hesten jo altid have 2 ben i jorden..
    2: I trav skal det øverste af forbenet og det nederste af bagbenet følges ad.. og de 2 ben der er i jorden skal sættes i jorden og løftes samtidigt ..
    Man skal være rigtig god for at se det i bevægelse, men det er ret nemt at se det på billeder eller i slow motion..

• #22   3. apr 2010 CB B: Ofte er heilen med forbenene noget der kommer af ridningen, og hvor bagbenene padler bagud i stedet for at bære og lænden er sænket..
    Hvis hesten var foran lod/i lod med lænden hævet og bærende bagben, så ville jeg godt kunne leve med at forbenet kom lidt højere op end bagbenet..
    Men det vil altid være en taktfejl, for at kunne løfte forben mere end bagben i trav, så skal hesten enten bevæge forbenet hurtigere end bagbenet eller holde bagbenet stille i luften og vente og så brydes takten altså..

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#23   3. apr 2010 Signe
    Enig, men da det ikke kan lade sig gøre fra hestensside at få bagben lige så højt op som forben, så kan det ikke være en forkert taktfejl, og så betyder det vel heller ikke dårlig ridning, i nogle tilfælde.
    ovenstående er kun ment i nogle tilfælde.

• #24   3. apr 2010 CB B: Det er jo stadig en taktfejl.. hvis den ikke kan løfte bagbenet lige så meget som forbenet, så må man jo ride efter bagbenet.. en afslappet korrekt redet hest vil sjældent løfte forbenet helt der op, det er normalt noget den rides til.. så kan bagbenet ikke komme med, så må man jo ride forbenet mindre op..

• #25   3. apr 2010 Ja, efter at have læst jeres indlæg må jeg selvfølgelig erklære mig helt enig med Signe...

Det med at billeder kan være uheldige momenter... hmm. En pony til 150.000, der går S-klasser i dressur - ejeren skulle altså helst have bare ét billede at lægge ud, hvor den går korrekt?

Javist, hvis hesten går LC, så er det da i orden at der ligger et par billeder hvor den lige knækker lidt forkert eller løfter det ene ben for hurtigt.
    Den er jo først ved at lære det.

Men når hesten vinder S-klasser gang på gang, så skulle man altså helst kunne fremvise billeder, hvor der ikke er den slags fejl! Det burde altså være muligt!

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#26   3. apr 2010 Signe

Men i tilfælde af heste som er énere, så kan vi risikerer at hesten strækker forbenet derop, uden den bliver redet til det. Og så kan man jo ikke kalde det forkert.
    Fordi hvad afgør så om hvad der er rigtigt? Så er det i hvert fald ikke hesten længere.-
    Og i sådanne tilfælde hvor hesten har den ekstreme skulderfrihed, vil ryttere blive stemplet som dårlige ryttere, da mængden af folk så bare vil tænke ''taktfejl, bagbenet er ikke så meget med som forben'' selvom det ikke kan lade sig gøre-

• #27   3. apr 2010 CB B: Jeg har bare endnu ikke set en hest der ikke kunne gå taktrent uden rytter.. så burde de også kunne med rytter.. selv heste med mega gangarter sviger jo meget sjældent forbenene helt op når de render løs.. det er altså en bevægelse de lære af mennesket..

• #28   3. apr 2010 Det er jo noget helt andet når man ser en unghest som ikke har været i ridning eller noget lave taktfejl, men en velredet hest burde absolut ikke takte forkert.

• #29   3. apr 2010 Heste der koster op mod 200.000 burde ikke lave taktfejl..

Ellers er jeg faktisk enig med Signe.. Som plejer at skrive rigtig gode indlæg, og gør det igen idag smiley

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#30   3. apr 2010 lige så snart vi sætter os op på ryggen af hesten, ændrer vi tyngdepunktet. Idet vi går fra 2 tyngdepunkter til at skulle skabe et fælles tyngdepunkt. Der med bliver det jo sværere at ride en hest taktren, end når den render rundt på folden?

Men ved at vi rider hesten ind i en ramme med fællestyngdepunkt, og hesten dermed suger frem til hånden (uanset hvad hesten har om hovedet) <- pga. hesten runder i ryggen.- og bliver bananformet.
    Så er vi istand til at skabe et højere benløft på heste der ikke har det fra naturen (som ikke ville bevæge sig så stort på folden)
    Men i tilfælde af at vi for hesten til at få forbenene så højt op, at bagbenene ikke længere kan komme lige så højt op i vinkel, så kan jeg ikke se det forkerte, hvis ellers de andre krav er opfyldt. så syntes jeg derimod det er smukt. Jeg kan ikke se hvorfor man skulle lade hver med at ride hestens forben så højt op, så længe bagbenene kommer så højt op og langt ind de nu kan i det pågældende moment.
    Er der beviser på at det er skadeligt?

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#31   3. apr 2010 Og forresten syntes jeg bestemt ikke man kan sætte priser på taktfejl.

• #32   3. apr 2010
    CB B - Nu du snakker om at taktfejl ikke kan undgås pga. skulderfriheden.
    Hvordan kan det så være at der findes diverse heste og ponyer der sagtens kan takte rent og ingen problemer har med dette?
    Dette alt lige fra lille lises hygge dressur pony til en GP hest?

Der bliver ikke snakket om at det er skadeligt... Men som resultat af forkert ridning.

En hest der render rundt på folden er ofte oppe og køre, underlaget er også ujævnt og den er til tider spændt - når man rider er den forhåbenligt afslappet, med ro på og i balance.

Hvis man rider hesten så den får forbenet for højt op, hvilket jeg dog ikke kan se hvordan man gør - med mindre man hiver hesten ind foran og giver gas bag ved. Så burde man evt. overveje en anden ride metode?

Og hvis man avler heste der ikke kan takte rent - burde man så ikke lade være med det eller pille der ud af fordringerne?

• #33   3. apr 2010 CB B: Problemet er jo at man ikke længere opfylder det mest grundlæggende punkt i dressurens træning.. der står i fordringerne at det er grundfejl og gentagne taktfejl skal trække 2-3 point i hver øvelse hvor det forekommer samt i samlet indtryk, så derfor er det jo et problem.. + som sagt de høje (altså de helt vilde ben løft hvor bagbenene ikke kan følge med) kommer af forker ridning ikke af korrekt ridning og de heste har ikke bagbenene optimalt med, men skovler bagud..
    Der er ikke direkte beviser for at selve det at løfte forbenet mega højt er skadeligt.. men måden det opnåes på er.. jeg tror heller ikke at det er sundt for hesten konstant at gå på en ikke naturlig måde i et ikke naturligt bevægelsesmønster..
    Jeg synes så ikke heilende forben er smukt.. jeg synes en afslappet hest, let foran lod med nakken øverst, der er sat bagtil og aktivt bruger sine bagben.. det er smukt..

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#34   3. apr 2010 Krikken
    Fordi det ikke er alle heste der er avlet med denne skukderfrihed...
    Og jeg mener også bare nogen heste har denne skulderfrihed som gør at hesten kan få forbenene så højt op, at bagbenene ikke kan følge med. Og så ser jeg ikke længere fejlen.

Jo, men hvilken del skulle man vælge mht fordringerne.

Signe
    Hvorfor tror du ikke man kan frembringe det med korrekt ridning?
    Måske, måske ikke. Men der er så meget der ikke er direkte sundt. Men vi er glade for det alligevel. Såvel dyr som mennesker.
    Hvem har sagt hesten ikke kan være afslappet? Men uanset hvad så vil man altid skulle spænde for at gå ol. Det skal så bare være en positivspænding. Men alt slider.

• #35   3. apr 2010 CB B: De heste der løfter forbenene helt vildt er de heste der rides bag lod.. man ved ikke helt hvorfor de løfter forbenene højere når de rides voldsomt bag lod men det gør de.. og voldsomt bag lod er ikke sundt.. og en hest voldsomt bag lod er ikke afslappet..
    Nej jeg tror ikke man kan få de helt vandvittige benløft med korrekt ridning, da det ikke er et normalt bevægelses mønster..
    Og nej der er ikke brug for spændinger for at ride OL men spændstighed, hvilket er noget helt andet..
    Forresten har jeg tænkt over det med ben og jeg tror ikke på at der findes heste der kan løfte forben hvor bagben ikke kan følge med.. det er jo ikke højden der skal matche men vinklen på bagbenets underdel og forbenets overarm.. og bagbenets underdel kan godt komme op i vandret hvis hesten bære sig nok bagtil..

• #36   3. apr 2010 Travheste er heller ikke hensigtsmæssigt avlet til galop, mange går hovedsageligt firetaktet. Skal det så heller ikke trække ned til stævner?

• #37   4. apr 2010 Karina Skovbo : Vi er temmeligt enig.. bortset fra det med ungheste og bag lod.. en hest skal altså ikke være stærk for at gå foran lod.. hesten går ikke bag lod af sig selv, de rides bag lod (bevist eller ubevist) og man kan ikke ride en unghest bag lod for at opbygge styrke og muskler, for dette opbygges ikke bag lod... en unghest skal frem og ned.. altså strukket og sænket hals med næsen foran lod.. ingen heste har behov for at gå bag lod.. udstrækning gør man efter ridning fra jorden.. vi andre strækker jo heller ikke ud i bevægelse med en rygsæk på ryggen..

• #38   4. apr 2010 Karina Skovbo : Jamen det gør de da bestemt heller ikke.. jeg har tilredet mine 2 sidste heste selv.. den første fik jeg desværre lært at gå bag lod.. men hun gjorde det da ikke til at starte med eller af sig selv.. hende jeg har nu, er redet i et år nu(dog ikke konstant) og har aldrig så meget som et sekundt gået bag lod.. så unge heste starter ikke med at gå bag lod...
    Og når de gør er det lige som med min tidligere fordi rytteren får lært den det.. jeg gjorde det ene og alene ved at give efter på de forkerte tidspunkter (så man behøver ikke hive i dem for det) jeg blev forskrækket fordi hun et par gange forsøgte med bag lod når jeg tog i tøjlen (før hun kendte signalerne) og slap derfor straks tøjlen.. hvilket jo fortalte hende at bag lod er korrekt.. man kan også lære dem det ved at ride med for hård hånd, ved at pille dem i munden eller ved at forhindre dem i at strække sig frem når musklerne syre til (så krøller de i stedet ind).. nogle unge heste forsøger med bag lod ved tøjletag før de kender signalerne og der er det jo så vigtig at man ikke giver efter og fortæller dem at det er korrekt.. men som sagt bag lod er noget man lære dem.. desværre skal der ind imellem så få og små fejl til at man slet ikke opdager det.. jeg troede også først at min tidligere hoppe gjorde det af sig selv, for hun gjorde det jo for løse tøjler og jeg pillede aldrig i hendes mund.. indtil en forklarede mig det med at give efter.. så kunne jeg jo selv se fejlen..

• #39   4. apr 2010 Karina Skovbo : Jamen det er utroligt let at få en unghest til at gå bag lod.. og nogle mener jo også det er en god ting og gør det måske ligefrem med vilje..
    Hvis hesten får plads vil den altid foretrække frem og ned (hvis den er afslappet) eller at slå fra (hvis den spænder) for det er det der muskelmæssigt kræver mindst af hesten.. bag lod kræver at den bruger flere muskler, og det gør det sværere for den at se, derfor vælger de ikke dette af sig selv..
    Men som sagt får man givet efter et par gange forkert, så tror den bag lod er korrekt.. eller får man forhindret den i at strække sig frem (og nogle bryder sig jo ikke om at give en ung hest lange tøjler) et par gange vil den istedet søge bag lod når musklerne syre til og den er nød til at ændre stilling..
    Mange er slet ikke engang klar over at de får lært hesten det og tror derfor det er frivilligt..

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#40   4. apr 2010 Har du nogle beviser for at heste baglod løfter benene højere? For mig lyder det bare som personskonklusion.

efter min mening kan dette ikke lade sig gøre: http://www.ridehesten.com/Heste-billeder/Salg/PopUp/?imageId=6018_BC_06_IMG_0725.JPG307ADD19-61CD-46C9-9228-81A1F7DEEA2D&catalogId=14&catalogEntryId=4020&searchModeIsSplit=True&searchString=edward+gal

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#41   4. apr 2010 som en personskonklusion*

• #42   4. apr 2010 CB B: Heste der trænes bag lod (altså i roll-kur eller LDR) hvilket er en af begrundelserne for at træne efter disse metoder.. den hest du linker til trænes jo netop også i disse metoder...

• CB B
    CB B Tilmeldt:
    sep 2009

#43   4. apr 2010 Signe.
    kan du ikke formulere det anderledes, jeg forstår ikke elt hvad du skriver?

• #44   4. apr 2010 CB B: Jeg mener at det er ikke mens de går bag lod det giver de spjættende forben... men at heste der trænes bag lod også når de rides op får de mere spjættende forben..
    Du linker til Totillias og skriver at du ikke mener det kan lade sig gør (forstår jeg som højere benløft) men den trænes netop også bag lod, derfor den går sådan..

Kommentér på:
Dyre ponyer med voldsomme taktfejl

Annonce