{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
700 visninger | Oprettet:

Chambon {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst at man ikke må ride med chambon, gælder dette også elastik chambon? Hvis det gør, hvad skal man så bruge i stedet for? Jeg bruger det kun fordi min hest er utrolig stærk og da jeg har dårlig arm er jeg nød til forhindre ham i at kunne bruge alle sine krafter fuldt ud. Han er kun 3½ år gammel så vi er stadig ved at ride ham til. Håber der er nogle som har nogle gode råd...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chambon
  • #1   16. mar 2006 jeg har læst det i en heste-bog der hedder arbejd fra jorden...
    og nej der findes også en anden slags chambon.. en martingal hjælper da heller ikke på det....

• #2   16. mar 2006 ja det er jo nemlig det.. er der andre hjælpemidler man kan / må bruge til det u. at man skal passe alt for meget på ??

• #3   16. mar 2006 jo men martingal hjælper jo ikke på at han hænger meget i tøjlerne og er meget strid og hård i munden... det er jo ikke fordi han er vild eller stikker af...

• #4   16. mar 2006 hmm jeg kan ikke styre ham u. bid..

• #5   16. mar 2006 trine : du skal jo sætte hacamoren i hovedtøjet , det strammer på næseryggen , og derved kan du styre hesten med det ..

• #6   16. mar 2006 Drop alt det pis man kan komme på hesten !
    Det får den IKKE til at bruge ryggen ordentligt , dog blot at få dem ned med hovedet og ''se pæne ud'' .

Hvis det er fordi at den er for skærk så prøv evt . en martingal eller er andet bid ..

Det frarådes at ride med Chambon , Elastikchambon , Glidetøjler osv . Stop !

• #7   16. mar 2006 Til Martingal ; Den hjælper altså KUN hvis hesten stikker hovedet op og så løber aller tager magten ..

• #8   16. mar 2006 Endelig en der forstår hvad jeg prøver at sige. Og nej han prøver ikke at tage magten han hænger bare i tøjlerne og er meget strid med hovedet, men han er jo heller ikke så gammel. Og nej det er ikke fordi han skal gå pænt og se fin ud, det skal han lære ved bare at bruge tøjlerne og ikke alt det andet. Jeg skal bare kunne holde hans hovede oppe uden at ødelægge mig selv for meget...

• #9   16. mar 2006 Ja jannie jeg er ikke helt dum, jeg har altså redet i mange år, men da jeg som før sagt har dårlig arm kan jeg ikke altid holde hans "hoved". det er bestemt heller ikke hver gang jeg rider at jeg har brug for noget "hjælp". Man skal også passe på med at starte for tideligt med alt for hård grundtræning når man er ved at ride til...

• #10   16. mar 2006 Men jo et andet bid...? Husk det er en ung fjordhest... Men jannie jo sådan et hackmore tror bare ikke jeg ville kunne styre ham med det....

• #11   16. mar 2006 hvad med at arbejde med ham fra jorden, i kører liner eller med kapsun??

• #12   16. mar 2006 Trine Stenkjær P ; Jeg forstår godt at det kan være temmelig svært når man har dårlig arm .. Kender det godt selv , har også dårlig arm/håndled .
    Men ja .. Jeg har ikke rigtig flere idéer lige nu ..

• #13   16. mar 2006 Ja janni det prøver vi også på, bare alt i alt at få ham til at gå fremad, så han ikke bliver en doven fjordhest.
    Maria n: Vi skal også i gang med at køre ham til når vejret bliver lidt bedre så vi skal i gang med meget arbejde fra jorden. Vi har bare været nød til at vente til sneen og isen er forsvundet da "vi" bor langt ude på landet...

• #14   16. mar 2006 Team 3 ring: Mange tak for dine råd de var skam gode nok, også dejligt at høre andre med den indstilling til alle de "hjælpemidler" for at hesten kan gå pænt...

• #15   16. mar 2006 Det er ikke pga af sne vi ikke kan ride men vores grusveje er altså lige som en skøjtebane, og vi vil ikke sætte vores hestes helbred overstyr for at komme ud at ride. Vi ser ikke nogen grund i at hesten skal glide rundt og risikere at snuble. Jeg har haft ewn hest før der var kronisk halt og det er jeg ikke interesseret i igen. De er skam ude hver dag på marken, for der er der jo kun sne. Og vi har heller ikke sagt at vi ikke kan ride nu hvor vejret er ok igen. Men Janni ikke for noget i har jo ikke været her mens vejret var værst. Man må jo heller ikke træne på en sten hård "ridebane", det er jo kun jord.... Vi har også redet i naturen men det er ikke nemt at træne ordentlig der, når man har vores lidt sære heste...

• #16   16. mar 2006 jeg ved ikke hvad du tror men vi træner skam også når vi rider, men det får han ikke den ville balance og smidighed af. Og det med marker, så ved jeg ikke lige nogen landmænd som er glade for at man rider på deres marker når der er sået. Tror ikke du har været ude og se naturen sådan rigtig her hvor vi bor. Du taler til mig som om jeg er dum, du kender intet til hvordan vi rider Frej og hvad han har lært. Og jeg har fået nogle bedre råd om hvordan man tilrider en hest, og de råd tager jeg lidt mere seriøse. Og jo hvis man vil kan man men så siger vi bare jeg ikke vil, for jeg gider ikke ende med en halt som visse andre...:-) Og gider ikke ende med en hest der er ødelagt pga tilridningen.

• #17   16. mar 2006 Jeg vil nu også holde mig fra sten hårde ridebaner/marker. Hvis man rider meget vil det slide på hestens ben.
    Og det haster jo heller ikke når hesten er så ung....

• #18   16. mar 2006 Nej det er sandt, mit problem er heller ikke tilridningen, det tager den tid det tager. Jeg skulle bare have råd da han er utrolig tung og hård i munden, men det blev da lige til en anden snak. Har du et godt råd...?

• #19   16. mar 2006 Man må gerne ride med chambon, det er det den er til ! men med "MIT GEFYLE" ...

• #20   16. mar 2006 jeg har bare læst at den kun er til at longere med, og jeg vil jo ikke ende med at skade Frej... Jeg rider heller ikke med den hver gang, kun når jeg selv har meget ondt og det er ikke for at få ham til at gå ned eller noget... Men har du måske nogle gode råd?

• #21   16. mar 2006 hmmm... altså min har heller ikke været helt let at tilride, hun var også meget hård i munden og er det lidt endnu. Men det eneste råd fra mig er undervisning selvom det er ret dyrt i længden...
    og tror ikke det sker noget ved at bruge chambon bare den ikke er for stram. Har set når nogen strammer det helt vild og det ser bare ikke rart ud.
    Men vi bruger dem meget på mit arbejde så hestene heller ikke får ondt i ryggen.
    Held og lyjkke med det hele:o)

• #22   16. mar 2006 Hej Trine
    Du kan saktens ride med chambon, blot du husker at hesten skal have frihed til at gå lidt over lod, samtidig skal du bruge dine lår og knæ, især den indvendige, så du presser ham frem, hvis han hænger meget, kan det også hjælpe ham at du løfter udvendige hånd og piller lidt, så han bliver opmærksom på dig og har ikke det hele i biddet.
    hver gang du skifter volten, så klem med knæ og lår, men med lange ben, trækker du dem op, ricikere du at han vil gå på to spor.
    Håber det kan hjælpe dig.
    Anita

• #23   16. mar 2006 Til alle.
    Tak for jeres gode råd. Kan helt sikkert bruge dem alle, til noget forskelligt... Men andre der skulle ske at se dette indlæg må stadig meget gerne skrive. Kan altid bruge gode råd. Alle kan stadig lære, husk det...

• #24   16. mar 2006 Til Annabell B
    Jeg tror ikke på at en ung hest kan være hård i munden? eller hvad mener du, normalt er de jo hårde i munden, hvis de har fået for mange slag eller ryg af biddet, det har en ung jo ikke, den kan have tandspidser, eller andre problemer, men er næppe hård i munden.
    Anita

• #25   16. mar 2006 jeg vil helt sikkert træne den fra jorden....

• #26   16. mar 2006 Heej ...

Pas på med hvad du bruger...
    hvis man bruger det forkert kan det ødelægge hesten...
    Vi har så mange heste her omkring der er blevet redet med alt muligt...
    Og i dag kan man se hvordan den er blevet ødelagt....
    Siger ikke ligefrem du ødelægger din hest...
    Men siger bare pas på med hva du bruger....

• #27   16. mar 2006 (skriver lige fra svigerindens profil) Anita: Frej har ikke tandspidser da vi lige har fået raspet hans tænder.. jeg synes tit at jeg ser ungheste være hårde i munden.. Han er MEGET strid og stiv i halsen.. (ved godt at det er pga manglende træning og balance)
    Cathrine: ja..

• #28   17. mar 2006 Hejsa.... prøv evt først at tænke på at få ham redet godt frem for dine ben... så han bruger sig godt.. og kommer godt fremad bagfra... så vil han automatisk... tage hovedet op.. ofte.. så bliver heste tunge.. hvis de bare går og "sover" når de bliver redet... hvis ikke han reagere på dine hjælper.. så kan en lille pisk være til gavn.. ikke noget med at slå ham eller noget som helst.. men bare lige give ham en lille markering så han ved.. at det betyder fremad når du driver for dine schenkler.. der er mange ting en unghest skal lære.. så det hele skal nu nok gå..:)

når han så begynder at kunne forstå at når man driver med schenklerne betyder det fremad.. så kan man begynde at få bøjet hesten af.. så den kan komme ned og runde sig...

Stine:)

• #29   17. mar 2006 Lad være med at bruge chambon og alt det der. Brug hellere en hel dag på at ride din hest dyb og få den til at bruge rygen.

Hvis ens hest er stærk eller noget, skal man ikke bruge hackermore. Den er kun til meget erfarne ryttere, og rygger man for hårdt (skal være RIGTIG hårdt) så kan man brække næseryggen på dem. Så i kan jo godt se at den ikke er til stærke heste. Den er til heste med så følsom mund at de ikke tåler bid !!

Prøv istedet en masse øvelser, så hesten finder ud af at stoppe, og gå frem når du beder den om det-. Så den lære at reagere på hvad DU beder den om.
    Eller kan dui jo prøve et lidt stærkere bid. Men ikke hackermore. !

• #30   17. mar 2006 Hvis han hænger på tøjlerne skal du gøre som jeg skrev ovenover. Altså ride ham, meget for ben og løsgøre ham, og derefter prøve og samle ham. Altså som om du samler hovedet op på ham. Ikke at du skal trække ham op i tøjlerne, men så han kommer til at bære hovedet selv og ikke er afhængig af at du har tøjlerne i dine hænder.

Til sidst skal det helst være sådan at du kan løsne tøjlerne, og han stadig går det samme sted med hovedet .

• #31   18. mar 2006 (det er lige Trine der skriver fra en anden bruger) Alle sammen: Mange tak for jeres gode råd, det er i hvert fald nogle jeg kan bruge til noget og vil nu igang med en masse seriøs "jordarbejde" og optræning af muskler og ballance og fremdrift på ham... Tak for jeres gode svar.

Kommentér på:
Chambon

Annonce