{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

gjordkrampe?? {{forumTopicSubject}}

godaften HG (:

jeg har ikke så meget erfaring med gjordkrampe og har ikke helt styr på hvad det er? ved godt der er mange former for det, men er der nogen der kan forklare mig lidt om hvad det er?

kan kan forbygge det? hvis man allerede har en hest med gjordkrampe kan man så ' få det væk ' eller gøre problemet mindre?

Camilla Sophie smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gjordkrampe??
  • #1   23. jun 2010 http://www.heste-nettet.dk/forum/3/326119/326119/

her er en tråd fra hestenettet om gjord kramper

• #2   23. jun 2010 Hørte på et tidspunkt at man kunne massere den der hvor gjorden den ligger, så man fjerne evt. spændinger der kunne være (: Og så ellers gå med hesten inden gjorden spændes, og rid hvor gjorden kun er spændt så sadlen bliver hvor den skal, og ikke mere (:

• #3   23. jun 2010 det er et pres på en muskel der hvor gjorden ligger (: det er ikke alle heste der er genert af det, men nogle er. (:
    Man kan "massere" det væk, har jeg f.eks. gjort med min egen pony (:

• #4   23. jun 2010 hvis hesten har en form for gjordkrampe hvor når man sidder op skal man ride på en meget lille 100%kontrolleret volte de første 3 minutter man sidder på den ellers smider den en voldsomt af.
    kan det være en nerve der bare skal løsnes op inden man kan ride normalt eller hvad tror i det kan skyldes? den er ren i røntgen.

• #5   23. jun 2010 det lyder bestemt ikke normalt, men jeg ved ikek om du er en gjordkrampe.

• #6   24. jun 2010 nej det ved jeg nemlig heller ikke. men der må være en løsning på problemet et eller andet sted smiley

• #7   24. jun 2010 ja, det er der nok helt sikkert. (:

• #8   24. jun 2010 Min Insay havde noget af det samme.. Jeg fandt ud af at det stammede fra engang hvor han HAVDE haft gjordkramper, sådan rigtigt, fordi det gjorde ondt.. Han fik s ny sadel, men blev ved med at få gjordkramper og smide mig af.. Jeg var ved at opgi, havde prøvet diverse dyrlæger, kiropraktorer osv.. Så fik jeg Brian Mossin fra Equidoc ud, og han kiggede på den i 5 min og sagde så at det hele sad i mellem ørene på den, Gjordkramperne sad simpelthen så dybt i den, at selvom den OVERHOVEDET ikke havde ondt, var det blevet en naturlig reaktion for den at skulle kaste af, når der kom sadel og rytter på.. Vi arbejdede så intensivt, men øjenkontakt (bogstavligtalt!!) Og at han skulle ned på "mit niveau", Jeg er selv kun 164 og hesten er 172.. ergo, havde den fundet ud af, at hvis den tog hovedet op, så kunne den ikke se mig i øjenen, derved havde den tadig selv magten.. det tog mig ca. to dage at genvinde magten.. UDEN nogen former for vold, magt eller noget.. Bare gensidig respekt, og at han blev klar over igen, at jeg var føren.. Insay har siden den dag, hvilket er over 3 måneder siden, ikke haft en eneste gjordkrampe eller smidt mig af.. Øjenkontakten er noget der dagligt skal arbejdes med, da han er en højtstillet hest og skal lære at komme ned på jorden, men det blir bedre og bedre og ikke mindst, har jeg fået en totalt afslappet, ikke-stresset hest, som nu nyder sit liv uden frustrationer overhovedet..

Ved det blev langt og rodet, og det er ikke sikkert det er det din hest fejler, men det er da et forsøg værd.. Jeg ved selv hvor opgivende det kam være, når man er blevet smidt af for 117.gang og bare ikke kan mere.. Men der er en vej!! det gælder bar om at finde den for dig og din hest.. Håber du kan bruge mit svar til noget overhovedet.. smiley

Mvh Natascha..

• #10   24. jun 2010 natascha:

hvordan fik du øjenkontakt med den?
    kan du beskrive lidt om hvad du gjorde?

• #11   24. jun 2010 Jeg har en pony som får gjordkramper, men det er kun en gang i mellem. i gennemsnit tror jeg det er 4-5 gange om måneden. Når hun har fået det, har hun kastet sig bag over en gang. Så nu når jeg spænder gjord, spænder jeg den et hul i hver side, og så ordner jeg hvis jeg skal have andre støvler eller andet på/af, og så spænder jeg den sådan at når jeg skal ride skal jeg spænde den 3 huller mere. For så får hun det ikke??
    - så det er lidt bøvlet men det hjælper hende meget og nu har hun ikke haft det siden jeg begyndte på dette... smiley

• #12   24. jun 2010 jamen altså, jeg viftede sådan med hånden foran hans øje.. så blev han sådan "bange" og ville rykke tilbage, men fortsatte indtil han stod stille og tog hovedet helt ned.. det tog lige et par gange, men den dag i dag behøver jeg bare kun lige tage hånden op.. smiley

Hans gjordkramper var ogs så slemme at han nogen gange fik dem på staldgangen i det øjeblik hvor gjorden blev spændt, så jeg var jo altid megt forsigtig og spændte gjorden meget forsigtigt, for at undgå det.. Men brian lærte mig, at så får hesten bare mere tid til at tænke over at "så!, Nu kommer sadlen, så skal jeg spænde op!", så jeg skulle bare kaste sadlen op på ryggen af ham og så spænde gjorden HELT op, så langt den overhovedet ku komme, og self fik hesten gjordkramper.. Så var det bare at vifte foran øjenene af den, så denned på jorden og ligesom sige, hey det er ikke farligt, at få sadel på.. når den stod stilleigen og slappede af, af med sadlen, lige to sek. på igen og spænde HELT op igen, det tog 4 gange, og for hver gang blev gjordkramperne mindre og mindre, og den 5. gang reagerede han slet ikk på at få den på... Og har ikk gjort det siden.. Han står bare med hovedet nede og slapper af..
    Det kommer sig af at jeg har frataget ham den opgave, at han hele tiden selv, har skulle tage stilling til om tingene var farlige, (jeg var blevet lidt bange for ham, så jeg hoppede væk, ligeså snart han hoppede for noget), men ved at blive stående og være den støtte han havde brug for, til at med det samme fortælle ham, at tingene ikk var farlige, er han blevet meget mere afslappet.. Men det kræver ogs man er konstant opmærksom.. og hele tiden beskæftiger din hest.. hvis den er et øjeblik opmærksom, vift foran øjet, få kontakt, og bak den lidt tilbage, og så kan man gå frem igen.. Da jeg først havde fået styr på alt det fra jorden, var det intet problem at stige op i sadlen igen.. smiley

Håber du kan bruge mine svar og spørg endelig hvi du er i tvivl om noget af det, det kan være lidt svært at fortælle her, da det er nemmere at se udførst i praksis.. Men jeg prøver.. smiley

• #13   24. jun 2010 okay, jeg synes det lyder rigtig spændende, jeg tror helt sikkert jeg vil prøve det smiley

og tusind tak. det kan være jeg lige skriver en privat besked til dig hvis der er noget, er det ok?

• #14   24. jun 2010 Ja self self.. Det er helt i orden.. Du skriver bare, vil med glæde dele min viden omkringe det her ud, da det har hjulpet mig så meget og jeg nærmest har fået en "ny" hest.. Den jeg altid har ønsket mig.. smiley

Kommentér på:
gjordkrampe??

Annonce