{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.632 visninger | Oprettet:

Gjordkrampe {{forumTopicSubject}}

Halløj derude smiley

Som overskriften siger handler det om gjordkrampe

Jeg har lige fået ny hest, og han har tendens til gjordkrampe, så jeg vil hører hvad folk vil anbefale af gjorde?

Vi har kun oplevet at han har fået det for ca 2 måneder siden, lige da vi var begyndt at ride ham, efter at han havde stået i en lang periode... Min mor red ham, og bankede stigbøjlen ind i væggen så han blev forskrækket, spændte op og det udløste så en masse bukke spring osv. - han er ikke sur når han får spændt gjord eller noget, og er ellers en glad og velfungerende hest smiley

Jeg har ikke brug for råd og kiropraktor osv. Jeg ønsker kun viden om gjorde, da jeg ved resten.

Håber nogle har nogle erfaringer eller noget viden som de vil dele ud af smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gjordkrampe
  • #1   24. jun 2016 Gjordkramper er jo spændinger - der giver krampe. Så jeg vil anbefale dig at få en hestemassør - eller kiropraktor ud til din hest, som kan afhjælpe disse spændinger. Min hoppe har også døjet med gjordkrampe, som skyldtes et fordrejet brystben og mavesår. Hun nappede ud hver gang gjorden bare så meget som rørte maven. Idag gør hun det ikke mere, men det har siddet i hende, at gjord = smerter - så jeg gør mig stadig umage med at spænde et hul ad gangen og tage mig god tid med det.

    Ellers er brede gjorde typisk gode til gjordkrampeheste. Jeg har selv haft erfaringer med en gjord, hvor der er elastik i begge ender. Det kan også afhjælpe at komme lammeskind rundt om gjorden, så den ikke "nager" hesten, men føles blødere smiley


  • #2   24. jun 2016 Han er overhovedet ikke sur eller noget når han får spændt gjord, og vi har redet ham i halvanden måned nu, og det er kun sket en gang, det var den første gang da min mor skulle prøve ham, hvor han havde stået stille i en lang periode smiley
    Men vi har intet oplevet siden, og trækker med ham inden jeg sætter mig op og spænder gjorden stille og roligt smiley


  • #3   24. jun 2016 http://tikarideudstyr.dk/prestige-rp-dressurgjord?___store=mobile&___from_store=default

    Denne skulle efter sigende være vanvittig god.
    Dyr og mega grim, men har kun hørt godt om den smiley


  • #4   24. jun 2016 Equi-soft gjorden eller xpand gjorden skulle også være gode smiley
    http://www.flexisadler.dk/fodring


  • #5   24. jun 2016 Det kan afhjælpes med massage. equine touch skulle være rat effektiv hos gjordkrampe heste.
    equisoft gjord skulle efter sine være gode til heste med tildens til gjordkrampe


  • #6   24. jun 2016 Diana & suwenee
    Ja, det har jeg også hørt og har også overvejet dem... Men jeg har hørt at de giver gjord sår smiley


  • #7   24. jun 2016 Gjordkramper er for det meste et låst brystben. Så det løser en gjord ikke.

  • #8   24. jun 2016 Anette s

    Ved godt alt det med massage osv... Men han har jo ikke gjordkrampe som sådan smiley

    Så leder efter erfaringer osv omkring gjorde, for at mindske risikoen for at det pludselig ville gå galt smiley


  • #9   24. jun 2016 Model 1, skulle vidst ikke, model 2 var en dårlig opdatering, og model 3 skulle vidst ikke smiley Men ikke alle heste kan gå med alle gjorde. Jeg har hørt at dem med butikken Nethesten.dk låner gjorden ud, så man kan få lov til at prøve den smiley Det er måske et forsøg værd.

  • #10   24. jun 2016 Krikken

    Jeg ved godt alt det der... Men vi har som sagt kun oplevet det en gang efter at han havde stået i en lang periode uden at blive brugt... Og det skete også kun fordi han blev forskrækket og spændte op smiley


  • #11   24. jun 2016 http://rytterhusetviborg-shop.dk/shop/prestige-rp-dressur-547p.html
    Dette er den som Maria linker til på Tikas hjemmeside..

    Den er mega grim og dyr, men den afhjælper næsten alle problemer man kan have med gjorden..


  • #12   24. jun 2016 Undskyld jeg siger det.. Hvor er folk egentlig dumme.. Der er ikke noget der hedder gjordkrampe! Problemet er at sadlen er tilpasset forkert og ligger for langt tilbage. Når sadlen ligge for langt tilbage, så kommer gjorden til at klemme den store bugmuskel. Det gør selvfølgelig ondt på dyret. Når den store bugmuskel er klemt, så vil den have svært ved at løfte bagbenene, så det er den muskel som sørger for det. Så enkelt er det.

  • #13   24. jun 2016 X-spand gjorden smiley

    Mvh TT


  • #14   24. jun 2016 TT

    Har jeg også læst min frem til... Men jeg har også hørt at den kan give gnave sår? smiley


  • #15   24. jun 2016 Nu er jo heste forskellige og nogle er mere sarte end andre. Man kan få X-spand med lammeskind osv. Så der er lidt at vælge imellem. Jeg har ikke hørt om at de skulle give mere gnavesår end andre.. smiley

    Mvh TT


  • #16   24. jun 2016 Rita: Sikke en flot måde at få sit budskab ud på, det må jeg nok sige! Ingen folk er dumme, blot uvidne og det er der intet galt i smiley

  • #17   24. jun 2016 Christine: Jeg brugte en Thorowgood gjord med elastik i siderne, da jeg havde en hest som af og til fik gjordkrampe. Men selvom gjorden ikke var spændt særlig meget kunne min hest den ene dag reager med bukkespring og den næste kunne der ikke være noget som helst. Det kom helt an på om den spændte op kort tid eller gik afslappet hele tiden.
    Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg så skulle Equisoft gjorden være god. Har hørt flere være glade for den.


  • #18   24. jun 2016 Jeg undskylder mit udtryk, men jeg ville mene, at flere folk burde vide bedre... Det er så enkelt at lære om hestens anatomi og hvordan den fungere. Når man har en bælte/korset på, som er alt for stramt og sidder forkert, så gør det også ondt og man kan ikke bevæge sig.

    Beklager meget min udtryksmåde før..


  • #19   24. jun 2016 Anette S
    Tak smiley
    Altså problemet er jo ikke som sådan at han har gjord krampe...
    Men vi fik af vide af tidligere ejer at han havde tendens til det, men at hun aldrig havde haft problemer med det, hvis hun bare gik lidt med ham først og spændte gjorden langsomt smiley

    Jeg tror også kun at udfaldet skete, da han havde stået stille i noget tid (han er en drengerøv som elsker at lave noget, og gerne vil have opmærksomhed), så han havde meget energi, samtidig med at han er lidt en kylling, så da min mor (selvfølgelig ved et uheld) bankede foden ind i væggen, blev han bare så forskrækket at han spændte total op, også gik det galt smiley
    Han har nemlig ikke ondt til dagligt, og siger intet til at få spændt gjorden smiley


  • #20   24. jun 2016 Rita

    Det er jo også derfor at jeg (og sikkert også mange andre) prøver at finde noget som vil fungere bedre? - jeg ved at min sadel ligger fint på ham, og den ligger bestemt ikke for langt tilbage eller noget smiley

    Jeg er sikker på at mange andre som mig prøver jo bare på at finde det der er mest behageligt for hesten! - jeg søger blot erfaringer så jeg har lidt en ide om hvad jeg skal gå efter? - jeg ønsker jo kun mine heste det bedste smiley


  • #22   24. jun 2016 Thomine

    Det er nu heller ikke fordi jeg strammer gjorden specielt meget - jeg ville da også selv synes at det var træls hvis jeg havde et bælte på, og nogle pludseligt kom og spænde det helt ind smiley


  • #23   24. jun 2016 Jeg har selv haft flere heste, som har haft problemer med gjordkrampe. Også selvom sadlerne har været hos sadelmageren. Jeg snakkede med en "klog" dame/berider, som sagde: læg dog sadlen frem! Det sadlen må godt ligge på hesten skuldreblade. Det tager hesten ikke nogen skade af.

    Jeg gjorde som hun sagde, og nu bøvler ingen af mine heste med "gjordkrampe".
    Jeg synes at du skal prøve. Det skader ihvertfald ikke smiley


  • #24   24. jun 2016 Altså, han har så meget græs mave lige nu, så sadlen kan slet ikke komme for langt tilbage... Og hvis den gør, så vil en gjord rykke den frem (smiler) smiley
    Har heller ikke haft en sadelmager til at kigge på det, for har haft hest i så mange år nu, at jeg godt kan se om sadlen passer eller ikke gør smiley

    Men nogle snakker også om at det kan være i lænden/ryggen at der er noget... Men vi får en kiropraktor ud til ham inden for den nærmeste frem tid smiley


  • #25   24. jun 2016 Rita - jeg har fået lagt min tilpassede sadel for langt frem og sadelklapperne klemte på hans skuldre så han fik ondt! Så jo..en sadel kan godt ligge for langt fremme og skabe problemer selv om den passer smiley

    Mvh TT


  • #26   24. jun 2016 TT - det er umuligt at klemme hestens skulder, da der slet ikke kan ligge en saddel der smiley hvis det er, så er det skulderbladet. På skulderbladet må sadlen godt ligge, men den skal selvfølgelig være bred nok. Hvis du ligger sadlen bag skulderbladene, så ligger du sadlen der, hvor hesten ikke længere kan bære korrekt.
    Du kan sammenligne det med, når du selv står på alle fire og der er en, som skal sidde på dig. Hvor vil du helst have en siddende? Det er helt klart oppe på dine skuldreblade.
    Hvis du rejser hesten op på to ben, så er den bygget op som mennesket, så helt nøjagtige samme måde. smiley


  • #27   24. jun 2016 Det lyder helt åndssvagt og er helt imod hvad man har lært fra "lille". Jeg er selv flasket op med, at sadlen skal ligge bag skuldrene, men der kan jo faktisk slet ikke være en saddel hvor skuldrene egentlig sidder.

    Jeg bøvlede meget med, at mine heste fik ondt i ryggen. Men så fik jeg fat i hende "den kloge dame"/berider, som fortalte mig det her. Jeg har derefter aldrig bøvlet med heste der hat ondt i ryggen eller gjordkrampe.

    Det er værd at prøve, og koster ingen penge smiley


  • #29   24. jun 2016 Hvis du tager sadlen op på nakken af hesten, og trækker den ned, så stopper den af sig selv lige bag lansemærket. Det er det sted, hvor hesten har lettest ved at bære en rytter eller anden form for vægt. Alt dette er der blevet skrevet en bog om tilbage i 1800-tallet. Den hedder müslers ridelære. Den bog er biblen inden for hestelære og ridekunst smiley
    Det er lettere at vise på en hest, end at skrive det.


  • #30   24. jun 2016 X-pand gjorden, den har virkelig hjulpet på min hoppe:)

  • #31   24. jun 2016 Line & pondi

    Har du på nogen måde oplevet at den giver gjordsår eller lign? smiley


  • #32   24. jun 2016 Nej, på ingen måde, den sidder rigtig godt og gnaver ikke smiley

  • #33   24. jun 2016 Line, er det den med lam, læder eller neopren forring smiley

  • #34   24. jun 2016 Jeg har den med lam smiley

  • #35   24. jun 2016 Okay smiley

  • #36   24. jun 2016 Lam er de de fleste har som jeg har hørt smiley

    Mvh TT


  • #37   25. jun 2016 Jeg bruger equisoft gjord smiley
    Den har VIRKELIG gjort underværker


  • #38   25. jun 2016 Pixies

    Har du oplevet at den skraver hul på din eller noget? - hvilken model har du? smiley


  • #39   25. jun 2016 Jeg har en equisoft jord til min islænder. den har virkelig sænket hans gjordkramper meget.
    sadlen er tjekket af 2 sadelmagere og begge siger den ligger fint. Han har også fået Equine touch (hun har ikke kunne mærke noget på ham omkring sadelen/brystbenet), og han skal have massage her på mandag smiley


  • #40   25. jun 2016 Sasha

    Har du oplevet nogen form for at den har slidt hul eller lign smiley


  • #41   25. jun 2016 Aldrig smiley
    En af de andre opstaldere lånte den her den anden dag da hun havde glemt sin lammeskindsgjord. Selvom de rikke er lammeskind på min kunne hesten gå med den uden at få sår


  • #42   25. jun 2016 Okay - har nemlig bare hørt at de giver gjord sår smiley

  • #43   27. jun 2016 Bruger du en elastisk gjord? Hvis ikke så begynd på det!

  • #44   27. jun 2016 Isabella, hvad mener du med et elastik gjord? smiley

  • #45   27. jun 2016 Hved du hvad? Bare køb en syntetisk Wintec gjord, den er elastisk og til en rimelig pris og så holder den også læææææænge.

  • #46   27. jun 2016 Lige nu går han med en kieffer neopren gjord som han acceptere fint smiley

  • #47   29. jun 2016 Altså for mig lyder det ikke som om at den har gjordkrampe.

    Da din mor rammer væggen, så får hun sikkert også ramt hesten, og derfor bliver den forskrækket og begynder at bukke.

    En hest med gjordkrampe,vil typisk vise det ved opsidning, hesten spænder op og skyder ryg op - og så gælder det om at sidde musestille ind til at heste slapper af.

    Jeg har haft et styks hest der led meget af jordkrampe, der var intet galt med ham. Det var især slemt hvis han lige var kommet fra fold.


  • #48   29. jun 2016 Karin J

    Altså han lider jo heller ikke af gjordkrampe som sådan... Vi fik bare af vide af tidligere ejer at han har tildens til det, og godt kan få det, hvis man bare spænder gjorden lige som man gør normalt (forstå mig ret) smiley

    Men vi har også været meget forsigtige, og har gået en masse med ham og spændt gjorden stille og roligt, inden at jeg sætter mig op på ham smiley


  • Nanna C
    Nanna C Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 10
    #49   30. jun 2016 Jeg købte equisoft version 2 (som nu er udgået) til min gamle hest, der også havde tendens til gjordkrampe. Den lavede voldsomme sår, så jeg fik den byttet til version 3, som nu er på markedet. Den er intet mindre end fantastisk. Giver ingen gnavesår og gjordkrampen forsvandt.
    Den jeg havde, havde ikke lammeskind, men noget kunstmateriale, da det er lettere at holde ren.


  • #50   30. jun 2016 Jeg har en Wintec Elastisk Gjord med CAIR Dressur. Jeg fik den d. 6 juni i år og den har allerede hjulpet - min hoppe er langt mindre sur, og spænder meget mindre op under opsidning. Hun kan også have tendens til gjordkrampe, men hun er blevet langt bedre gåede og mere afslappet efter jeg fik denne gjort smiley

  • Charlotte L
    Charlotte L Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #51   30. jun 2016 Vores pony led forfærdeligt af kramper. Vi fik en massør ud som tog de myioser han havde, og så købte os fattige i forskellige gjorde. Den sidste og absolut bedste er en prestige gjord mod gjord kramper. Virker helt perfekt og pony er glad igen :-))

Kommentér på:
Gjordkrampe

Annonce