{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Gjordkrampe? {{forumTopicSubject}}

Hej

Når jeg spænder gjorden på hesten, drejer han hovedet og bider efter mig. Udover dette bider han sig selv i bringen. Der er ingenting, når jeg lægger sadlen på. Problemet kommer først med gjorden. Jeg har prøvet at spænde gjorden langsomt og forsigtigt, men jeg bliver nødt til at gøre det stramt nok til, at den kommer i det første hul.

Er dette gjordkrampe, og kan der eventuelt gøres noget ved det?

Tak på forhånd:)


Kommentarer på:  Gjordkrampe?
  • #1   27. mar 2020 Nej det er ikke gjordkrampe. Gjordkrampe vil resultere i hesten kaster sig bagover. Det er MEGET voldsomt har været vidne til det en enkel gang.

    Det lader til du har en hest der virkelig ikke kan lide at få spændt gjord. Måske det gør ondt. Jeg ville kigge efter en ny gjord der for det første er længere så du ikke skal stramme hårdt for st få den i første hul. Og så gerne en med elastik i som gør den mere behageligt for hesten. Du kan få en gjord til heste med gjordkrampe det kunne være en mulighed.
    Og så spændt langsomt strammere med nogle minutter imellem hver gang og ros din hest når han tager det pænt.
    Han viser tydelige tegn på at han ikke kan lide det.


  • #4   27. mar 2020 Jeg oplevede kramper i bagparten og fik ham undersøgt og løsnet op.. Han var spændt i bringen og nogle flere steder og så skiftede jeg gjord. Nu er der intet.

  • #5   27. mar 2020 Det lyder som et låst/spændt bryst ben, det kan en behandler hjælpe dig med, og efterfølgende gi dig øvelser så du selv kan holde det nede smiley
    og så vil jeg altid anbefale at bruge en elastik, og så kan det godt betale sig at købe dem som er formet til brystbenet ??


  • #6   27. mar 2020 Ingen siger du behøver gi en mindre formue for en ny gjord. En brugt kan også gøre det. Mange sælger en fin gjord til ca 100 kr.

  • #7   27. mar 2020 Problemet er lidt, at han puster sig helt vildt op. Derved kan jeg ikke spænde gjorden stille og roligt, da gjorden jo ikke engang kan nå..

  • #8   27. mar 2020 Hesten har ondt. Få den undersøgt af kiropraktor eller lignende i første omgang, og hvis ikke der findes en forklaring og hurtig bedring der, så skal den undersøges for mavesår.

  • #9   27. mar 2020 Gjorden skal passe til hesten. Så puster han sig op, må du købe en gjord der kan nå på trods af det. Det kan godt være du så skal spænde gjord flere gange, men sådan er det. Selv bruger jeg 4-5 gange på at spænde gjord inden jeg sætter mig op. Ikke fordi min hest puster sig om, men fordi jeg kun spænder den ganske lidt ad gangen.

    Dernæst køber du en gjord med elastik, så lad være at køb de billigste. De har simpelthen elendigt elastik.


  • #10   27. mar 2020 Jeg ville osse puste mig op, hvis jeg ikke brød mig om gjorden blev spændt.
    Du blir nok nødt til, at løse det ved, at prøve forskelligt.
    Men det tar tid.
    Og måske noget behandling til, at få løsnet noget op.

    Min gamle hest havde gjordkrampe, hun smed sig ned.
    Så det løste vi ved, gjord i yderste huller, og efterspænd 3 gange, så var alt fint.
    Hun reagerede ikke ved bid, eller øre, hun smed sig bare, mest når jeg gik.


  • #11   28. mar 2020 Du spænder den formentlig bare for hårdt. Men det lyder til en ny, måske lidt længere gjord og med elastik ville gøre underværker.

    I min verden behøver man ikke begynde at tilkalde heksedoktorer og kvaksalvere, bare hesten gør det mindste væsen. Den fortæller dig egentlig ret tydeligt, at den er træt af at få spændt gjord på den måde du gør nu. Gør det på en anden måde, så løser det sig nok.

    Spændinger og mavesår... Det tror jeg næppe smiley


  • #12   28. mar 2020 Mange heste puster sig op.
    Hvis du spænder gjorden ud, og den næsten ikke kan nå, når hesten spænder op - og derfor skal hive for at nå første hul - så har du og hest unødvendigt meget bøvl.

    Køb en gjord, der er 5-10 cm længere, hvis du har brug for det.
    Spænd gjord i nederste hul på begge sider.
    Hesten kan ikke holde vejret ret længe.
    Vent et øjeblik. Spænd et par huller op i den ene side. Vent et øjeblik. Spænd et par huller op. Gentag, til gjorden er fint spændt.

    Prøv at tage din ringbrynje frem. (Det har enhver nørd, ikke? Du er en nørd, ikk?)
    Tag den på, stræk ryggen. Dit bælte skal nu sættes stramt, så bæltet bærer vægten fordelt over hoften i stedet for at brynjen slasker på din skulder. Slap af i ryggen, hoften bærer vægten og du kan nu lave vejrmøller.
    Det, at man selv strammer til 5 hul - versus en ven går direkte og spænder bælte i 5 hul ER bare forskellige oplevelser...

    Så.
    Tag en gjord, der er lang nok til at nå om en oppustet hest.
    Problem solved.


  • #13   28. mar 2020 Har hesten altid haft den adfærd når du spænder gjord? Min har haft det samme og i mange år, det har hun ikke længere, da hun har fået styr på maven (irriteret maveslimhinde ) og kiropraktisk behandling. Det kan anbefales at købe en gjord der er længere og UDEN elastik, så gjorden passer med at strammes til og slutter lige under sadelklapperne. Hvorfor tænker man: har hesten mavesår eller andet, så fordeles trykket på en større flade og ikke ender lige ud for mavesækken som de fleste korte gjorde gør og lægger et øget tryk dér. Grunden til anbefaling Uden elastik i gjorden, er netop at man kan spænde gjorden meget hårde end man tror pga elastikkerne. Har man en hest som er irriteret på gjorden, så kan rådene anbefales. Jeg har måtte lægge min elskede equisoft gjord på hylden og erstatte den med en længere og alm gjord uden elastik. Min hest er ikke sur mere efter der er kommet styr på hvorfor hendes adfærd har været sådan.
    Det er ikke en normal adfærd at udvise og hesten fortæller dig at den er utilpas, hvorfor? Det kan skyldes mavesår, låst brystben mm men accepter ikke den adfærd som normal. Min hest blev påkørt af en mountainbiker for fuld hammer ind i siden for mange år siden og derefter udvist adfærd med at bide efter én eller sig selv, når hun så gjorden. Både jeg og staldmutter (forrige ejer) troede at det var pga det trykkede ribben dengang, men efter behandling af mavesår, er hendes adfærd forsvundet helt. Jeg har lært noget her, sent men hellere sent end aldrig. Dyrlægen og kiropraktor Heidi Nielsen har skrevet meget om det emne på sin hjemmeside, FB side og giver også disse råd videre i gruppen “spørg hestedyrlægerne”


  • #14   28. mar 2020 Tusind tak for svarene!
    Ja, så må jeg jo ud og kigge efter ny gjord:)
    Jeg ved godt det ikke er rart at få spændt gjorden så hårdt, men det er nødvendigt lige pt bare for første hul smiley



  • #15   28. mar 2020 Hvis det er nødvendigt at tage så hårdt fat, at man ved, det må være ubehageligt at nå til første hul - så er løsningen jo dejlig nem og relativ billig!

  • #16   28. mar 2020 Der kan jo siges meget om gjordkrampe, hvis hestene virkelig lider af det? er det meget svært at kurere tror jeg.
    Der så dem der mener at alle mulige kloge skal se på hesten, og det koster en masse penge.
    Mange heste er dårligt opdraget og det er da nok heller ikke behageligt at få spændt maven ind, vi ved det jo selv fra et par bukser der er ved at blive for små, men det er nu hestens lod, hvis ikke vi kan lægge sadel på, kan vi jo ikke gøre det vi gør med hesten.
    Da jeg fik min hoppe for 5 år siden, var den meget sur over mange ting, og der var mange ting, den var sur over, når den skulle have sadel på, skulle have smed, de brugte bremse, og mange andre ting.
    Når jeg skulle lægge sadel på bed den også efter mig, fik nappet mig et par gange, indtil jeg fik sat en lige højre ind, så bed den ikke mere, var bare lidt småsur når den skulle have sadel på, så for 3-4 måneder siden begyndte den igen at spille sur og puste maven op, det endte med at jeg stod med sadlen en dag i begge hænder, den bed efter, og jeg blev tosset, og den kunne jo ødelægge min arm for altid.
    Jeg afstraffede den meget, vil ikke skrive hvordan smiley men nu står den helt roligt uden unoder og lader sig sadle op, og jeg roser den smiley
    Ja det er bare min version smiley måske lidt lang smiley


  • #18   28. mar 2020 At afstraffe sin hest på den måde, fordi den har uhensigtsmæssig adfærd, der i langt de fleste tilfælde er grundet smerter eller ubehagelige oplevelser med samme, er simpelthen ikke i orden. Og ja, hvis hesten har voldsom adfærd under opsadling, men ellers er en velfungerende hest, så ville jeg synes at det var helt på sin plads at ringe efter et af disse "kloge" mennesker, som fx. en dyrlæge/kiropraktor. Det synes jeg faktisk at man har pligt til som hesteejer. At sørge for at ens hest trives. Gjordkrampe kan ihvertfald afhjælpes. Det kræver at man får et klogt menneske ud og kigger på hesten. Og så må man måske kigge lidt indad og se på hvordan man omgås sin hest, hvis man er nødsaget til at banke den, når den ikke reagerer som ønsket.

    Bøvs.


  • #19   28. mar 2020 Peter:
    Så næste gang du klager over hovedpine eller ondt i maven på arbejdet så skal din chef også bare afstaffe dig.

    Når du melder dig syg fra jobbet så skal du også bare afstraffes?

    For du er jo bare dårlig opdraget og mega sur.
    Det er jo bare fordi du ikke gider arbejde.

    Hvor herre bevares jeg troede verden var blevet klogere idag.


  • #20   29. mar 2020 Peter
    jeg er i chok ??
    Jeg er dæleme glad for jeg ikke har solgt hest til dig !! stakkels hest ??

    Der er en grund til at heste reagerer som de gør, og det er vores pligt som ejer at finde ud af hvorfor, og ikke bare af straffe dem !!

    Heste er meget følsomme og sensitiv dyr ?

    så hjælp jeres heste ?? ?


  • #21   29. mar 2020 Ja men jeg var jo klar over, at der ville komme noget i den stil, jeg tror min hest har det meget godt, og jeg er ikke ond ved den, jeg har en velfungerende hest, jeg kan ride alt muligt på og overalt, men der skal være plads til at trække grænser, det er et stort dyr, se lidt på deres egen adfærd når de er på fold.


  • #22   29. mar 2020 Du kan simpelthen ikke forsvare at slå din hest ved at sige "se deres adfærd på fold med de andre heste"

    Du er ikke en hest Peter. Og det ved din hest at du ikke er. Så du kan ikke sidestille at en hest lægger ører, bider eller sparker efter en anden hest, og så det at du kører din hest et par på hovedet. Det er ikke det samme.

    Og hvis du ellers har en velfungerende hest i alle andre sammenhæng, så skriger det da til himlen at den reagerer så meget på at den skal have sadel på.


  • #23   29. mar 2020 min hest har ændret meget psyke i den tid jeg har haft den, i starten var den meget sur og "hoppet" det er blevet til en tillidsfuld og velfungerende hest, feks. jeg rider ikke med pisk da jeg fandt ud ad den tværede mere på den end den reagerede positivt på den smiley
    Der var mange andre situationer hvor den var meget negativ, de er helt borte nu smiley


  • #24   29. mar 2020 Hvis man får tæsk nok så lære man hvilken adfærd der virker for st undgå tæsk. Det gør din hest også. Så fordi adfærd forsvinder når du tæsker den så skal du ikke tro det er fordi den tænker "yes. Han er hyggelig at være sammen med"

    Hvis du fik tæsk så ville du også lære at blive underdanig og bare makke ret. Men alt hvad der gør dig til dig. Alle dine tanker, ideer og adfærdsmønstre ville forsvinde. Du ville lukke dig inde i dig selv.
    Det samme sker for din hest.

    Men ja vil man bare have en brugsdyr som går til højre når man siger højre og Venstre når man siger ventre. Så hjælper det at tæske den. For den tør ikke andet.

    Men vil man have en hest der selv tilbyder adfærd, selv har ideer og ting den gerne vil og som har mod på at vise dem.
    Så får man et makkerskab med gensidig medbestemmelse hvor man kan få massere af gode grin over hestens sjove påfund.
    Og hvis man selv går lidt med på noget af dens adfærd så vil den også gå med på noget af vores helt frivilligt.

    Du kan sidestille hesten med et barn.
    Vil du have et barn der sidder i et hjørne og kun taler når de bliver spurgt?
    Eller vil du have et barn der selv glædeligt kommer og fortæller ting, selv prøver på at hælde op i sit glas men kommer til at spilde midt i det hele.
    Ja generelt et barn der har mod på at prøve sig frem.

    Det samme gælder din hest. Når du tæsker den så mister den modet til at tilbyde og prøve sig frem. Så du får en hest der lystre ja. Men for hvilken pris. Du tager hestens sjæl fra den.

    Om du rider på den brune eller den hvide hvad forskel gør det, de gør præcis hvad du vil have når du vil have det, og gud trøste den hest der vælger at gøre noget du ikke vil.

    Hvis du vil bestemme alt så køb en motorcykel. Den har ikke noget sjæl du kan ødelægge.
    Hesten har en sjæl som man burde tage vare på. Ikke tæske ud af den for st få sig en underdanig kødluns.


  • #25   29. mar 2020 Hold da op hvor er jeg skuffet og chokeret over at man ikke har kommet længere i sin omgang med hesten smiley

    TS - køb en længere gjord, hvis det ikke hjælper, så få en Osteopat eller Kiropraktor ud og hvis dette ikke hjælper, så få Dr dyr til at tag en gastroskopi. smiley min dreng har haft gjordkrampe to gange, han sendte mig på hhv sygehuset og skadestuen. Jeg har investeret i en Prestige RP gjord og det er det bedste jeg nogensinde har gjort for os, samt at give ham behandlinger når jeg kan mærke han har brug for det smiley

    Mvh TT


  • #26   29. mar 2020 Ja men jeg kan da godt se at den skulle have lov at stå og gnaske lidt i min arm, det er da synd for den smiley men jeg tror ikke det skader at sætte tingene lidt på plads, hvis det var noget der var sket flere gange, så måske give dig ret, men det her var ren og skær opdragelse smiley


  • #27   29. mar 2020 Selvfølgelig skal da ikke hesten bide eller sparke, men er man en person der har en lille smule forstand på hestenes adfærd, så når man at læse de små tegn således at man ikke behøver at komme derud hvor hesten er NØDT til at skru op for signalerne for at blive hørt.. (og jeg taler ikke om heste der er ved at lære opdragelse, hvordan man omgås mennesker, som føl, plager og nogle ungheste) Og når man så vælger at tæske den i stedet for at reagere og hjælpe den.. Så burde man aldrig have hest..

    Mvh TT


  • #28   29. mar 2020 det meget rigtigt men, sådan kan du ikke altid se det, og når kæften er på vej må man reagere hurtigt

  • #29   29. mar 2020 Fy for fanden Peter. Du er da godt nok en klam fætter at slå en stakkels hest, bare fordi den ikke gør som du vil! Jeg håber fandme ikke, at du gør det samme med din kæreste, men DET kan i det mindste straffes af politiet! smiley

  • #30   29. mar 2020 Hvis vi skal anerkende ønsket adfærd, er det vel også ok at dårlig adfærd får en konsekvens.



  • #32   29. mar 2020 Der er meget romantisk sludder på de her sider, jeg vidste det ville give debat/røre
    min hest har det godt, er meget stabil og ærlig, så jeg går jo ikke og straffer den uden grund, fordi jeg sætter den på pladset par gange lider den ikke under, den er testet på kryds og tværs.
    Der er da masser af ting der er lovlige der give smerte på en hest, sporer og piske, når de river spring ned, hvorfor er springgamacher ellers åbne, bid med kæder, en hackamore klemmer vel også, så al jeres sludder giver jeg ikke så meget for smiley


  • #33   29. mar 2020 Nu er jeg heldigvis ikke en af dem, som giver pisk og sporer, når hesten river ned til spring. Jeg kan nemlig godt finde ud af at opføre mig ordentligt! Hesten er MIT ansvar, ergo har jeg til pligt at behandle den ordentligt!

  • #34   29. mar 2020 Der er i min optik langt fra at irettesætte sine dyr og så at slå på dem og der er også langt fra at reagere hurtigt og ugennemtænkt i forskrækkelse og så at "afstraffe hesten meget". Det lyder hverken rart eller konstruktivt i mine ører.

    Det er i den grad en fesen holdning at have, at man kan volde sin hest med en masse andet, som mange bruger i deres dagligdag med hesten, så det er helt ok at køre sin hest et par på kassen. Hvis man er typen der tæver løs med pisken, banker derudaf med sporerne og filer og flår i hestens ansigt, så burde man ikke ride med det udstyr, for det har man så ikke evner til. Spørgsmålet er om man overhovedet burde ride i det hele taget, hvis man ikke kan opføre sig ordentligt.

    Jeg siger ikke at man skal rose hesten for problem adfærd eller bare ignorere det og håbe på at det går væk af sig selv, men at afstraffe den på den måde er så unødvendigt og i min optik, på ingen måde i orden. Hvis det gør mig til lyserød og pladder romantisk, så kan jeg sagtens leve med det.


  • #36   30. mar 2020 Tævet til tavshed

    Hvis man ikke lige vil beskrive hvordan man gjorde, så var det nok ikke lige en på mulen..

    Jeg er ikke sukkersød, men Peters beskrivelse af ubeskrivelige tæv, lyder ikke rart.
    Og så forstår man godt, at hesten ikke vil gøre det mere av av.

    Jeg har set en del rideskoleheste, med gjord/sadel-adfærd, især i 90erne gjorde man ikke så meget ved det.

    Red selv en gang på rideskole, hvor hesten jeg red, havde en sadel med knækket bom.
    Jeg fik åben sår på ryggen, af dens tænder.
    Den var MEGET mærket af det, men aldrig fik den tæv.

    Men jeg har en del år, fået tilpasset sadlen, så har ikke haft problemer længe.
    Men jeg har da måtte skifte sadel, fordi den ikke passe og der var begyndende tegn på sur hest.


  • #37   2. apr 2020 Peter: ingen siger at du skal lade din hest bide dig. Man skal have lov til at 'forsvare' sig selv, men din hest siger meget tydeligt til dig ved at bide efter dig og eller ligge ørene tilbage at der er noget galt. Og som ejer syntes jeg da i den grad at man har pligt til at lytte efter hvad ens hest prøver at skrige op om. Den gør det jo tydeligt vis ikke fordi at den er ond eller agressiv... Måske du strammer gjorden for meget, måske passer sadlen dårligt, måske rider du dårligt, måske den har gjordkrampe måske er det 100 andre ting der er galt. Ved at afstraffe hesten stopper den måske med at bide, men årsagen til at den bider ud efter dig er endnu ikke fjernet og du har stadig en sur og utilpas hest der har mistet alt respekten for dig. så tillykke med det.

  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #38   2. apr 2020 Vi købte en hoppe med samme “vane” ikke at hun bed os, men hun bed ud i luften og efter gjorden.

    Vi skiftede gjord, ændrede måden at spænde på (1 hul i hver side langsomt) I starten var der lidt samme adfærd, dog betydeligt dæmpet og efter en periode med sadelfri (pga skade) har hun nu “glemt” at gjorden var ubehagelig og der kommer ingen reaktion.

    Så husk at har hun gjort dette længe, så er der stor chance for at adfæren lige skal aflæres, fordi den har sat sig som vane.


  • #39   3. apr 2020 Nu kan i jo skrive hvad i har lyst til, min hest havde den vane da jeg fik den, jeg er ikke dyremishandler, hesten er tjekket og har ingen ømheder, sadlerne er tilpasset, jeg vil mene den bare var dum i hovedet, og det synes jeg er ok at stoppe, længere er den ikke, jeg var godt klar over det ville give noget røre smiley

  • #40   3. apr 2020 Man hjælper ikke hesten ved ikke at give den grænser. Jeg er enig med Peter, der er forskellige måder at håndhæve dem. Det ved vi alle.

    Et klap på siden af hovedet kan være langt bedre end at hesten får lov at udvikle en adfærd, som til sidst er farlig.

    Desuden er der mange der hæver stemmen. Og det er ikke bedre, for det gør man dyret lige så bange med.
    Og så er vi her, hvor: Hvad gør vi så?


  • #41   3. apr 2020 Peter - jeg tror ikke på, at folk er uenige i, at stoppe uhensigtsmæssig adfærd.
    Men - det er metoden... Og når du ikke siger hvordan, så går de mentale billeder jo amok.


Kommentér på:
Gjordkrampe?

Annonce