hjælp til problem hest {{forumTopicSubject}}
Da min hest, er ved at udvikle sig til lidt af en problem hest, ville jeg høre om der er nogen der kender en, som har erfaringer med problem heste? - både træning og ridning. og som har mulighed for at komme ud til stedet hvor hesten står - da min hest, nemt bliver syg hvis han bliver flyttet for meget rundt.
Det skal være en "proff" - en som har forstand på det, og ved hvad man har med at gøre.
Hesten skal både trænes og rides
Hvad problemet er kan læses under min annonce "hjælp søges til hest"
Jeg har kontaktet Ute Lehmann.
Jeg gider ingen dumme kommentarer - disse vil blive slettet uden varsel (og uden respons), da jeg søger hjælp til min hest - og ikke skæld ud
okt 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 70 Svar: 449
okt 2009
Følger: 99 Følgere: 52 Heste: 12 Emner: 39 Svar: 103
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Og for det andet ville det være rart at vide hvilket problem det drejer sig om..
okt 2009
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
mar 2005
Det kræver i viser ham hvem der bestemmer..
Og så byg en tillid op til ham så han stoler på jer.. Dette kan blandt andet gøres ved at bruge tid på folden/ridebane/ridehal hvor han går løs, og du ikke opsøger ham, hver gang han kommer hen til dig giver du en godbid og bevæger dig væk fra ham..
Til sidt vil han følge efter sig som en "lille" hund..
Dette kræver tid og tålmodighed
okt 2009
Han følger mig allerede rundt på folden - det er ikke så meget mig, som der er bange for ham (jeg er dog lidt utryg ved ham), men de andre i stalden der er bange for ham.
mar 2005
Jeg skrev tillid, venskab er for mig noget helt andet..
En hest der ikke har tillid til en ville aldrig følge efter en uden man skal trække den..
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Mener der er en årsag til tingene.
Kan se du skriver han bryder ud af hegnet, er der nok aktivering på folden? Andre heste, nok græs, stråfoder, grene osv. de kan pille i, el er der hyggeligere på den anden side.
Mht. til at han løber, det lyder som om han har fået "lov" til det nogle gange og derved husker at han kommer fri - derfor fortsætter adfærden.
Han kan nok også mærke jeres nervøsitet og bliver måske selv anspændt over situationen. Har i prøvet at få en anden (uden forhold til ham) og som er konsekvent til at tackle ham.
Min dreng har gjort nøjagtig det samme trick, han var bare decideret farligt pga. mishandling og han havde brug for en meget klar leder.
De første 7 - 14 dage var jeg nød til at trække ham i hingstekæde. Til han begyndte at forstå han ikke skulle løbe mig ned og stejle op af mig. (jeg er ellers ikke tilhænger af det. )Men herefter kunne vi begynde at arbejde fra starten.
okt 2009
okt 2009
Lige pt. går han alene, da de andre (som tidl. skrevet) er bange for ham, så han må ikke gå med de andre heste :(.
ja, det er nok meget rigtig at han har fået "lov" til det et par gange - men jeg synes ellers han var blevet bedre.
Nej, det har jeg ikke. Måske skulle jeg prøve det.
mar 2005
Og nu er tillid noget der går begge veje, ellers er det ret svært at samarbejde.. Jeg respektere skam min hest fuldt ud..
Jeg er uenig med dig i at man ikke skal være føren.. hvis man er lige med hesten, betyder det nemlig at begge bestemmer, dvs hesten så har lov til at rende med dig hvis den har lyst til det..
Jeg kan fortælle jeg idag var i skoven uden godbider og havde en hest der konstant gik helt inde ved min skulder fordi den netop har tillid til at jeg er dens fører og beskytter
mar 2005
Ja selvfølgelig må de sige de ikke har lyst, men derfra og så give den lov til at gøre hvad det passer den er i min verden lang vej..
Når det kommer til trænning af heste går det jo heller ikke at være midt i en øvelse og så sige "nu gider jeg ikke mere" så står man med en hest der måske ikke helt forstår hvor man vil hen, og når man vil lave den øvelse igen næste gang kan man ricikere at starte forfra..
Men nu har jeg så også med en meget selvstændig race at gøre, hvis jeg lod ham bestemme hvad han ville, så ville jeg ikke nå særligt langt..
okt 2009
Er ikke for at spille klog
mar 2005
Jeg er gået fra en hest der ikek kunen noget i stalden til en hest der kan løfte alle 4 hove..
Jeg er gået fra en hest der søgte væk fra mig, til en hest der selv opsøger mig..
Det vil jeg ikke ligefrem kalde dårlig træning..
okt 2009
tak for rådene
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
Ønsker man et ægte venskab med sin hest, så skal man ikke bruge godbidder eller magt (Mag er ikke nødvendigvis vold, men kan også være aggresivt kropsprog osv.).
SELVFØLGELIG er det langt nemmere, at lære sin hest øvelser og tricks, samt få det hele til at se ud som om man har et fantastisk venskab, hvis man bruger godbidder eller man har sat sig i en sådan lederrole, at hesten ikke tør lade vær.
Jeg mener dog bestemt, at det bedste og mest oprigtige venskab opnås ved brug af tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed og kærlighed!
TIL TRÅDSTARTER:
Jeg kender desværre ingen med erfaring indenfor lidt svære heste, som bor i dit område, men kan da fortælle at jeg selv tilbyder både kurser og undervisning, og tidligere har arbejdet med lidt sværere heste.
Er det et virkelig stort problem, og din hest slet ikke er til at styre (Hvilket dog ikke er mit indtryk?..), så vil jeg anbefale Camilla Stormont eller nogle af de helt proffesionelle som jo kører ud.
Min hjemmeside:
www.NaturligHesteomgang.dk
Camilla Stormont:
www.Trickhesten.dk
Under alle omstændigheder, så held og lykke med det
okt 2009
Han er til at styre - han har bare en del problemer, som hvis ikke de bliver rettet op på, så kan han gå hen og blive farlig - og det ønsker jeg ikke.
Jeg er igang med at aftale en tid med Camilla Stormont
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
Hun er rigtig dygtig, og kan helt sikkert hjælpe jer!
mar 2005
Camilla Stormont ! * Liberamus Equos * -*suk* TILLID ikke alle mulige andre ord.. Desuden syntes jeg det er ret dobbeltmoralsk at du sidder og skælder mig ud over at bruge godbider, når du på din egen side skrier man skal bruge gulerødder for at lærer hesten at kysse.. Gulerødder er også godbidder
Jeg har ikke skrevet du banker din hest :S
Prøv at læse hvad der står istedt for at opdigte en masse
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Apropo ikke noget der har noget med indlægget og gøre..
Heste flokken har ikke en leder som sådan. Lederen er den der er mest dominerende og derfor kan lederen godt skifte afhængig af situationen.
Fx. kan en hest være mere madglad og derfor er den fx. dominerende når der skal spises hø hvor en hest der ikke er så madglad og ikke gider slås for det kan ligne en underrangerende hest, men egentligt handler det om at den ikke vil slås for maden, men hellere vente.
Hvor en anden hest så kan træde ind og være dominerende over for andre heste, nye måske. Fordi den ikke er særligt glad for nye heste eller fordi den nye hest udstråler samme dominans og det duer jo ikke.
mar 2005
Hvis hesten ikke har tillid vil den slet ikke komme hen til en når den går løs..
sep 2007
" Hvis hesten ikke har tillid til dig gider den heller ikke at gøre noget for dig.. Kysse er nok det nemmeste trick at lærer hesten uden brug af godbidder...
Hvis hesten ikke har tillid vil den slet ikke komme hen til en når den går løs.. "
Så når når sætter mig på folden eller i den ene ende af banen og Maja ikke bevæger sig ned til mig, så betyder det hun ikke har nogen tillid til mig?
Og nej, kysse er ikke så super nemt igen at lære en hest der ikke er nysgerrig eller kilden
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
Det er lige så meget rytterens "fejl" som det er hestens.
sep 2007
Åh ja... Suk.. Jeg må snart til og indrømme at hun hader mig
Suk, hun kommer ikke når jeg kalder på folden.. Hun glor kun på mig som om jeg er dum... Hun snørkler sig evig og altid afsted i sneglefart... Hun går sin vej når jeg skal stige op.. Sådan noget tricks noget der kan man ikke få hende til, hun løfter ikke benet når man kilder hende.. Hun løber ikke efter mig når jeg løber..
Suk.. Kan godt se det.. Hun prøver virkelig at fortælle at hun hader mig.. Men jeg er bare ego og overser alle signaler..
mar 2005
Nu har jeg aldrig haft probæemer med at få en hest til at kysse..
sep 2007
Camilla Stormont ! * Liberamus Equos * - Det billed afspejler så meget Maja's personlighed, hun er pisse asocial xD
Atli Foto - Amatørfotograf - Det handler nok mest om at Maja ikke ser nogen grund til at gå ned til mig, jeg sidder jo bare der... Så er det spild af energi når man ellers lige kan stå og tage en lur.
Havde jeg der imod mad - fx. at rasle med en spand var det nok noget andet...
Men hvordan ville du så lære en hest og kysse?
mar 2005
sep 2007
Det gør Maja ski ikke... Hun tager højest sandsynligt hovedet væk hvis du kommer for tæt på hendes mule med hovedet da hun ikke bryder sig om det. Men holder du det bare i okay afstand vil hun højest sandsynligt ikke reagere overhovedet, selv ikke vende et øre..
Der skal mere til at fange hendes opmærksomhed :o) For som sagt, hun er ikke nysgerrig på nogen måde og udforsker aldrig nye ting som nogle heste har det med at gøre..
sep 2007
Åh ja, der er virkelig ikke meget der imponere damen... Det skal virkelig komme bag på hende så...
Majtærskere, traktore og andre larmende ting gør ikke, fugle der pludselig flyver op eller hunde der kommer løbende højtgøende lige pludselig gør heller ikke.. Ikke rigtigt noget gør..
Hun skider kun en grøn neger og stikker af hvis hun bliver forskrækket som fx. hvis der vælter en skraldespand rundt om hjørnet som hun ikke kan se samtidig med en hund kommer løbende ud..
Men ellers.. Neeeeej.... Så er verden ski ikke så interessant..
hjælp til problem hest