Hvad ville I gøre. anspændt hest. {{forumTopicSubject}}
I det her indlæg spørger jeg hvad I vil gøre. Det er ikke til debat. Jeg søger et svar på en løsning, ud fra de problemstillinger der er.
En hest, der er super afslappet, opdragen og tilpas, så længe man står på jorden med den. Men lige så snart man sætter sig på ryggen, er den i perioder mere eller mindre umulig. Disse perioder er der flest af. Hesten rides med enten rebgrime eller hackamore, og trænes i cordeo. Problemerne fra ryggen kommer for det mest først når man sætter i trav. I skridt kan den rides lang, flytter sig rigtig fint for benene, og er til at dæmpe ned igen, hvis den bliver anspændt/stresset.
Når man så sætter i trav. Ryger hovedet op, den spænder i hele kroppen, og går meget stift og er kort i gangen (især ved tøjlekontakt) giver man den lidt frihed fortil, styrter den afsted, ude af balance og er stikforvirret. Umulig at få til at slappe af, og trave roligt.
Traver fint i longe, og har ingen problemer med balancen. Lægger sommetider an til at stejle, når man tager kontakt til tøjlen, eller holder den tilbage i længere tid.
Den har ingen smerter, sadlen passer, foderet burde være fint, og som sagt er den helt normal fra jorden af. Nok den mest opdragne hest. Den bliver aldrig slået, sparket, eller afstraffet på nogle måder. Den bliver trænet fra jorden af 8 ud af 10 gange den bliver trænet. Hesten er 12 år gammel, og er af tændt race.
Løsninger som jeg helst vil undgå (også selvom i vil gøre det) Indspændinger, bid, pisk eller spore.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Rid i cirkler; det gør de fleste heste mere koncentrerede og afslappede, da en lige linje gør det nemmere for dem at stikke hovedet i vejret, værgre sig og sætte farten op. Utallige cirkler og stop i skridtarbejdet og dernæst i travarbejdet, når hesten er, som den skal være i skridt.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
jul 2007
Følger: 97 Følgere: 93 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 619
det er volter der hjælper!- overgange hjælper ikke hos os, for hun bliver 'vild og hissig hver gang man tager lidt fat for at stoppe hende.. må i stedet trave.. og trave og trave og trave.. det kan blive op til 10 min i streg uden stop. for så slapper hun af, når man ikke ha fat i hende.. så skridter jeg når hun har gået rundter HELT afslappet...
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
Når den kan dette til hudløshed, vil jeg prøve at sætte den i trav. Og så lave halve parader. Hvis hesten ikke stresser mere op af det, ville jeg lave overgange og halve parader (det er meget forskelligt hvordan hestene reagerer på halve parader og overgange, nogle stresser, andre slapper af).
Husk altid at rose den når den tager tempo af. I starten handler det kun om, at den skal trave roligt og kunne tages ned i skridt igen, så kan det godt ske den spænder.
Har selv redet en sådan hest, i starten føltes den helt uoverskuelig af ride, men efterhånden som den lærte signalerne, blev det en fantastisk hest! Den misforstod simpelthen bare mine signaler, blev overspændt og løb så snart jeg satte den frem.
Men overgange, halve parader, ROS. Så skal det nok komme.
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
Jeg havde samme problem med min fuldblodshoppe - jeg troede bare at hun var skør fordi hun har gået løb...
men men men... så havde jeg besøg af vores lokale heste tandplejer. og det tog rigtig meget af spændingerne og problermerne i traven. men det var ikke helt nok og så ringede jeg efter Lene Jacobsen, so er dyrefys. og har back in balance. det viste sig at hun havde en låst len og der var mange andre ting galt...
Det var altså ikke bare en "dum" løbstrænet fuldblodshoppe jeg har. hun er bare total cool med smerterne for jeg kune ikke mærke på hende at hun havde ondt, før jeg red på hende.
så hvis jeg var jer og i bor her i jylland ville jeg kontakte lene og glenn. de er begge meget dygtigt og yderst professionelle.
mvh
Anna
dec 2006
RORK: Den er ikke svært at stoppe, slet ikke. Men tak for rådene :)!
dec 2006
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Prøv evt at få en kiopraktor ud.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Jeg synes netop det lyder som om der kan være noget med ryg eller nakke pga. hesten har nogle unormale adfærd, jeg ville ikke anbefale en bestemt ride måde eller andet før du har fået taget nogle billeder af den.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
og så prøv at sidde på den mens der er en der longere den i trav (ingen tøjler)
evt. prøv at gøre det uden sadel også
dec 2006
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 766
dec 2006
Så longerede jeg i skridt og trav i 10 min. Og da jeg kom op, bruge jeg nok 25 min på at skridte, sidebevægelser, at stille hende til både højre og venstre og så en masse parader. Første gang jeg satte i trav, var jeg næsten ved at hoppe af glæde. Jeg har haft hende i 3 år, og kan kun huske 2 gange, hvor hun er travet så roligt, og begge har været på tur (hun har altid været mere afslappet på tur) Hun var dog lidt mere tændt næste gang jeg satte i trav, men ikke ustyrlig og anspændt.
Så nu må jeg jo se næste gang, om en masse opvarmning og lidt løsgørende, bare er det der skal til
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 447 Svar: 1.933
Det kan evt. være sadlen der klemmer ryggen..
jeg arbejde med min i skridt for at få hende til at slappe af og bruge ryggen. Efter 2 mdr. kunne jeg så begynde med trav.. :-s
ellers prøv at få hesten til at tænke på noget andet ved slangegange, cirkelbuer osvosv.
Hvad ville I gøre. anspændt hest.