{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

longe problemer {{forumTopicSubject}}

Har altid haft utrolig let ved at lærer ungheste at longere men igår gav jeg op med min egen.

Han er SÅ doven at jeg tror jeg kunne piske ham til blods og alligevel ville han ikke gå frem. (det gør jeg selvfølgelig ikke)
Men igår måtte jeg lade ham skridte en omgang og stoppe fordi den hele tiden stoppet op og er så ligeglad med pisk. Så lod jeg ham holde med det og roste ham fordi han jo klaret en omgang i skridt.

Men hvad er jeres forslag, for han skulle gerne lærer stemme kommando, så han er lettere at tilride.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  longe problemer
  • #1   28. jul 2011 tjja tænker men det lyder iriterende

  • #2   28. jul 2011 Det gjorde min krikke også. Han stoppede hele tiden op og ind mod mig. På det tidspunkt udførte jeg Join up, da han jo respekterede mig, og ville vise det, men hvor jeg bare sendte ham videre.

    Idag longerer vi når folk ikke er inde, løs longering. Hvis han stopper op, ved han at han skal komme ind til mig, ellers var det en ligegyldig stop, og han bliver derfor sendt ud på volten igen.

    han havde hellere ikke noget med den pisk, men idag, så reagerer han ved den som en kommando :-)) Han bliver længere tid ude på volten og nyder at han bliver løs longeret, da han ikke bliver trukket skæv så :-))


  • #3   28. jul 2011 Men når jeg lige svingede med pisken(altså det var et KÆMPE lille sving, bare sådan nærmest dreje den ned mod jorden og så op igen) så sagde jeg samtidig TRAVE, idag kan han for det meste på stemmekommandoer, men trænger stadig støtte fra pisken smiley

  • #4   28. jul 2011 Hva er join up

  • #5   28. jul 2011 Hvor du bliver ved med at jage hesten rundt i en longe, indtil at den smasker, og underkaster sig(under tvang...) og har hovedet nede.

    Det er IKKE noget man skal udføre, da du ødelægger hesten psykisk ...

    - Så bare prøv med løslongering, og stop krikken flere gange, så den lærer at det er DIG der skal stoppe den, og ikke krikken der skal stoppe sig selv smiley


  • #6   28. jul 2011 - jeg går ud fra din hest hverken er forfangen har kissing spine brækkede ben, depression...eller noget andet den skal i behandling for... (jeg er så træt af alle dem der skriver "hesten har nok ondt")

    hmmm. Jeg har aldrig mødt en hest som bare blev stående hvis den ligefrem blev ramt med en pisk...- altså sådan at det kunne mærkes, men hvis du synes du har brugt pisken nok, så kan du måske binde en "farlig" pose på den ? Sådan en der rigtig rasler...eller ? sølvpapir??

    Eller have en metalæske med noget raslende noget inden i, som du kunne "pudse på " ham - du ved bøje lidt ned i knæene og løbe fremad mod bagparten mens du rasler hypper klapper og skaber dig (hehe)...

    vi bruger som regl slet ikke longe, for vi har en rotunde... kan det tænkes din hest vil rende, hvis der ikke er snor i den... det kan jo være den tror vifteriet med pisken er en "bliv her og hav tillid til mig" øvelse så længe den har snor på...

    Jeg fik en pony ud, som slet ikke havde fanget det der med longen, det har den så nu, men jeg lod den vist bare gå sammen med min egen pony i rotunden, så kunne den sagtens lure hvad det gik ud på... mine kommandoer og kropssprog i longen er det samme som rotunden, så da den havde fanget dem, og fik longen på i anden sammenhæng tog det ikke længe- den synes dog stadig der er hyggeligere inde på midten ;D


  • #7   28. jul 2011 Nej han skulle ikke have ondt, han er tjekket i hoved og røv da jeg købte ham smiley

    Han har været i hallen med isabella hvor han forstår de lyder og kommandoer når han er sammen med isabella, men der tror jeg bare han følger hende fordi hun forstår dem.
    Men tror da en mulighed ville være at have ham selv helt løs i hallen og træne kommando.
    Er ikke så glad for at skræmme dem, og synes virkelig jeg selv var ok hård med pisken igår, men synes jo også det synd hvis det er forståelsen der mangler.


  • #8   28. jul 2011 Jeg tror ikke din hest hvad longering går ud på... Den er jo ikke så klog som dig.

    Enten kan du have en hjælper der går ved siden af hesten ude på volten så den lærer at blive derude og skridte.

    Eller hvis du er alene gå rundt selv med hesten dvs på den måde at longen ikke er længere end du kan gå bag den med pisken og ligesom drive den frem.. IKKE noget med at smælde med pisken eller forskrække den... Når den fatter det skal du lynhurtig rose den og her vil en lækkerbid forstærke din ros.. Ligesom med hunde kan heste opfatter ting og lære hurtigere ved en godbid.

    Det der med join op... Hold dig fra det... Tror hesten ender med at blive forskrækket og angst for longering..

    Det kræver tid og tålmodighed.. Så kommer det efterhånden..


  • #9   28. jul 2011 Har bestemt ikke tænkt mig at benytte join up.

  • #10   28. jul 2011 det er ikke meningen du skal skræmme hesten fra vid og sans... bare være irriterende nok til at den ikke synes fx. pose-på-pisk skal være SÅ tæt bag ved den.... i princippet er vel det samme som pisken alene uden posen... hesten vil (normalt) fjerne sig væk fra pisken, hvordan den så end anvendes, fordi der er behageligere at være længere væk fra pisken, end at blive stående... det udløser self. ros, og presset fra pisken stopper når hesten går fremad... ja det er ikke lige så til at forklare...

    Kan du rykke hesten fremad ved tryk på bagdelen? hvis den har fanget det, så kan det være her du starter... tryk evt. først med håndtaget af pisken, og få den til at gå flere og flere skridt frem, (og rose self...) så kan du forhåbentlig snart vende pisken rigtigt og berøre bagenden mindre og mindre, jo bedre fast ideen om "gå frem når du bliver prikket bagpå" sætter sig.... om den så går frem af ubehag over at blive presset på bagparten med hånd eller en pisk (i al fald i starten) eller om det er for at gøre dig glad og opnå rosen, det skal jeg ikke gøre mig klog på... men generelt er det jo presset de flytter sig for, om du så gør det med en vandkande eller en tøjbamse eller den praktiske lange pisk...


Kommentér på:
longe problemer

Annonce