{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

Jordtræning - vigtigere end ridning? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nu har jeg efterhånden oprettet mange forumindlæg ang. rideskoler. Jeg synes nemlig, det er interessant at se på, hvad der kunne gøre landets rideskoler bedre, eftersom langt de fleste ryttere starter deres karriere via rideskole.
Så jeg har overvejet, om man ikke kunne lave mere jordtræning og tillidstræning med hestene på de forskellige rideskolehold. Det vil give eleverne en vigtig lektion i at bruge deres krop tydeligt og rigtig mht. heste. Jeg har indtil videre lavet jord/tillidstræning mindst halvdelen af den tid, jeg har trænet og fået undervisning med min part, da jeg er af den opfattelse, at man skal kunne beherske en hest fra jorden, før man kan beherske den under ridning. Nu ved jeg godt, at rideskolerne hedder "rideskoler" fordi man skal lære at ride, men fra jord lærer man jo også mange vigtige ting, der kan forbedre ens ridning, såsom at være opmærksom på præcis hvor meget - eller lidt - hjælp hesten skal have, at bruge kroppen rigtigt, at holde øje med sin hest og dens reaktioner, at blødgøre hesten og gøre den mere villig, osv. Desuden er det min erfaring, at rideskoleelever læser mange hestebøger om f.eks. horsemanship, og derfor gerne vil prøve at komme lidt tættere ind på deres hest ved hjælp af jordtræning, da undervisningen ellers hurtigt bliver meget ensartet. Måske er elevernes ønske lige fra starten at beskæftige sig med heste - ikke kun ride dem, men også jordtræning, osv - men de starter alligevel på en såkaldt rideskole, da det er den eneste måde nybegyndere kan komme i kontakt med heste på. Måske vil de ikke nødvendigvis kun ride, men er startet ud fra en fascination af eller interesse for hesten.

Eller hvad mener I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jordtræning - vigtigere end ridning?
  • #1   8. aug 2011 Enig med TILLER. .

• #3   8. aug 2011 TILLER: Det er fint at du kommer med dit input - men det har bare ingenting med forummet at gøre. Mit forum handler om, hvorvidt jordtræning bør anvendes på rideskoler, ikke om dit forhold til din hest. Desuden betyder jordtræning jo, at man bruger hestens eget sprog - og selvfølgelig bliver den ikke forvirret over, at flere begynder at tale dens sprog. Og derudover siger jeg jo ikke, at man skal lave jordtræning hver uge på alle hold, men blot indimellem og som basis.

• #4   8. aug 2011 Johanne R.. synes du har fat i noget rigtigt... rigtig mange kommer på rideskole for at lære at ride men mange vil også gerne have noget mere samvær med hesten, uden at ride.. og du har helt ret i at det er vigtigt at lære at takle hesten fra jorden af også.. det giver også en god forståelse for hvad f eks en versade er hvis man selv har bakset med den fra jorden af..og i det hele taget en forståelse for hvor lidt man skal/kan påvirke for at få det rigtige resultat.

så rigtig god ide smiley

TILLER og jeg tror ikke hesten bliver mere forvirret af forskellige der træner med den fra jorden af, det er jo ikke anderledes end at det er forskellige der rider den..

• #5   8. aug 2011 Jeg er enig med trådstarter! Rideskolen bør undervise mere i jordtræning og så synes jeg altså også at de skal undervise noget mere i hvordan hesten opfatter tingene! (:

• #6   8. aug 2011 Stutteri Dronninggård: At ride på højt niveau har ingenting at gøre med at have et forhold til hesten fra jorden, samt kunne kommunikere med vha. kroppen, men viser blot at du bruger mere tid på ridning end på jordtræning. Man kan godt have et vellykket forhold til sin egen hest uden jordtræning, men ikke til en rideskolehest. Men under alle omstændigheder betyder jordtræning altid et forbedret forhold, ligegyldigt hvor godt dette startede med at være. Yderligere må du huske, at jordtræning ikke behøver at foregå i roundel og med horsemanship-pisk, men blot kan være at vise hesten, at den skal gå bag dig, når du trækker den.

• #7   8. aug 2011 Hestene får rigeligt med forskellige signaler, så tror bare det forvirrer dem hvis der bliver trænet så meget fra jorden.

<b>TILLER. .</b>
    Du har aldrig trukket en hest eller longeret den..?

• #8   8. aug 2011 for mig handler jordtræning ikke så meget om at have et godt forhold til sin hest som det handler om at få en forståelse for hestens sprog og de få virkemidler man kan bruge for at få hesten til at reagere.. hvis du bruger dine schenkler har du ikke så meget føling med hvor stort dit tryk f. eks er som hvis du bruger dine hænder...

• #9   8. aug 2011 jordtrænning hmmmmmm
    Vil sige det anderledes. Rideskoler burde lære ryttere at trække, longere, sadel op/ned, børste, og alm omgang med hesten.
    Det kommer jo også an på om det er det du mener eller om det er HMS.
    Det kommer jo også an på hvordan man lære fra sig, alder på reyttere og dygtighed.

• #10   8. aug 2011 jordtræning er jo netop som AM også er inde på bare det at trække med en hest..at lære den at træde til side for dig, at bakke og vende uden at tromle dig.. osv...

• #11   8. aug 2011 At man aldrig har brugt jordarbejde er ikke ensbetydende med, at man ikke kan lærer det og få glæde af det.
    Der er desværre amnge, der har en låst tankegang og kun ønsker at gøre, som man altid har gjort.
    Det er en skam, da der løbende kommer nye træningsmetoder, som kan bruge til stortset alle rideformer.

Det bliver desværre nok ikke nemt, at få det indarbejdet på rideskoler, da det her ofte er den låste tankegang, der er fremherskende, men både heste og elever burde lære at heste kan bruges til andet en ridning. Det giver også et andet forhold mellem hest og rytter, hvilket man først opdager, når man har prøvet.
    Spar derfor kommentarerne med, at det ikke er nødvendigt, for man ved jo ikke hvordan det var gået, hvis man havde prøvet.

• #12   8. aug 2011 TILLER: Jordtræning er ikke noget "fis" som du så konstruktivt vælger at kalde det. Det er faktisk sådan hestene selv kommunikerer med hinanden. Og man får jo ikke et bedre forhold til sin hest af at snakke med den på menneskesprog - den fatter jo ikke en meter. Det er omtrent det samme som, når en hund gør ad dig. Jordtræning handler ikke om at blive noget så gode venner med sin hest, men om at vise den, at man er førehesten og få den til at yde sit optimale, samt til at stole på dig. Tillid og respekt er to vigtige faktorer indenfor omgang med heste, og de er svære at nå fra ryggen - her kommer jordtræning ind i billedet. Det er vigtigt at forstå hesten, dens instinkter og hvorfor den reagerer, som den gør. Og hvorfor tror du, at det er blevet en såkaldt "dille?"
    Fordi det virker, selvfølgelig!

• #14   8. aug 2011 jeg synes det er lærerigt for ryttere at få deres hest til at lave versader eller lign fra jorden af.... det kan give dem en fornemmelse af hvor svær en øvelse det egentlig er for hesten, når man selv står der og bakser og skal have styr på både hestens fire ben, ens egen krop og signaler smiley

• #15   8. aug 2011 P.S. jeg ville nu aldrig lære en rideskoleelev at hesten skal gå bag sig. Det ville være alt for farligt med mange forskellige mennesker

• #16   8. aug 2011 Jeg er bestemt enig med dig, og har faktisk selv haft kontaktet en rideskole angående at undervise på et af deres hold. Jeg blev nemlig spurgt af en rideskole på Sydsjælland om jeg ville undervise et jordtræningshold en gang om ugen, men da jeg bor i Kbh er det for besværgeligt. Så jeg spurgte den lokale rideskole om de var interesseret, men de besvarede ikke engang min mail ^^

• #18   8. aug 2011 Jeg synes det kunne være en god ide at bruge det på rideskoler .. Jeg ved ikke om det er vigtigere end ridning, men det er ihvertfald lige så vigtigt. Jordtræningen er jo ligeså meget helt almindelig omgang med heste, og det skal man vel også kunne, for at kunne ride? Desuden synes jeg at rideskoler lige netop bør give et indtryk af hvad der er af muligheder indenfor hesteverdenen, og ikke kun ridningen er jo hesteverdenen. Der er meget mere ved heste end man umiddelbart lære på en rideskole, og jeg synes det er vildt ærgeligt. Jeg er glad for at jeg kun nåede at møde op på en rigtig rideskole 2 gange, og derefter har været et sted hvor jeg som 11 årig stod og skulle håndtere ALT selv - med 1 års erfaring.

• #19   8. aug 2011 Dronningegård - du er inde på noget af det rigtige. Idag er det ikke nok bare at trække sin hest, men skal forstå hesten for at kunne trække den
    I overført betydning.
    HMS eller jordtræning har taget overhånd mange steder, og er nærmest en dille.
    Men ja, syntes også at elever skal lære de alm ting, på en alm forståelig måde.

• #20   8. aug 2011 Tja, nu skal man også passe på, hvad man lære fra sig!

Synes det er fint, med almindelig omgang med heste, men så er det også det, har set meget misforstået "HSM", som ikke hørte hjemme der..

Taler her om rideskoler!

• #21   8. aug 2011 MLC: Så er det jo netop vigtig at få lært eleverne det rigtigt.
    Det er jo hesten, der betaler prisen for misforstået HMS.

• #22   8. aug 2011 Henrik H

Ja nemlig, derfor jeg synes man skal være forsigtig...

Vi kan jo netop ikke diktere, hvordan det skal forgå på de forskellige rideskoler, eller hvor mange penge der skal bruges på HMS undervisere/kurser, det ville være lettere hvis vi kunne det smiley he he

• #23   8. aug 2011 jeg vil mene før de læret at ride skal de lære at omgås hesten korrekt fra jorden. og lære lidt om hesten kropsprog og hvordan de selv kan benytte deres krop for at vise hesten ting.
    når de så har haft 3-4 timer af det kan de lære at ride.
    synes også der skulle blive undervist i hestens anatomi og sådan noget da det er super vigtigt også (:

• #24   8. aug 2011 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men er enig med trådstarter. Synes jordtræning er en super idé på rideskole. Jordtræning er jo ikke bare at trække med hesten. Synes det ville være så fedt hvis rideskoler gik mere op i at børnene skulle lære at læse hestens kropssprog, longere hesten og kommunikere med den!
    Og jeg kan da huske fra min tid på rideskole, hvor fantastisk det var at hestene kunne lide en. Så selvom du deler hest med 10 andre er et godt forhold til hesten et must (;

• #25   8. aug 2011 Til din overskrift: Ja!

Jeg mener at jordtræning er alfa og omega og til enhver tid vigtigere end ridningen. Alle typer heste i alle aldre bør trænes fra jorden. Det gør en abnorm forskel.

Men på rideskoler der tror jeg nu heller ikke det skal indføres da jordtræningen lige som ridningen kan gøre mere skade end gavn hvis det er de forkerte hænder hesten er i.

• #26   8. aug 2011 enig med trådstarter.
    har faktisk tænkt over dette emne ofte.
    Har tænkt, at en god løsning kunne være fx. at have teori én gang om ugen, hvor man lærer noget om håndtering, hesteadfærd og så prøver det af på hestene, og så én gang om ugen gik man til rideundervisning.
    Man kunne evt. lave det sådan, at det man lærte i teori sidst bruger man også i ridetimen efterfølgende. Således at børnene fra start af selv kan trække en hest, strigle og sadle op, og så skal de så selv gøre det når de skal til deres føreste ridetime.
    Senere kunne det være ting som biddets og hjælpernes funktion: Hvorfor bruger vi dem som vi gør (negativ forstærkning) og så sætte fokus på det i undervisningen, så man kobler teori og håndtering sammen med ridningen.

Dét sys jeg ku' være fed!

... og til jer det siger det er ubrugeligt: Ja, hvis I får en hest der kan det hele i forevejen, så behøver I jo ikke at lære den fx. at gå pænt, stå pænt, få løftet hove, lære den at blive longeret osv. Men hvis man fx starter med en ung hest fordi man selv vil forme den, så er det sku meget rart at ha' en hest der rent faktisk kan finde ud af at gå ordentligt ved siden af en. Tro mig, der er kæmpe forskel på at gå tur med en hest der har prøvet det før, og så en hest der kun bliver redet. En hest der kun bliver redet går i panik, hvis man pludselig gør noget anderledes - selv noget så basalt som at gå en lille tur med den (og her snakker jeg om de 80% der ligger indenfor normalen, så er der selvfølgelig 20% der reagerer anderledes).

• #27   8. aug 2011 Syntes er den helt rigtige vej at gå. Ja der er nogle som ikke har denne interesse, men rigtig mange vil have gavn af det. Min mave trækker sig sammen, når man ser folk blokere deres hest i at gå frem med deres krop og smælder pisken efter dem, fordi de jo skal gå frem (longe) og hesten tæsker frem for pisken, snot forvirret og stresset! syndet er vildt synd så mange ikke bare lærer de mest grundliggende ting, inden de køber hest.
    Vi har dog med mindre held haft det på vores rideskole, Vi opstaldede brugte det rigtig meget. Men eleverne meldte sig aldrig til.
    Det koster jo lidt, at få en ud der ved noget, og man skal have hjernen med.
    Mange børn går vist desværre (efter min mening) til ridning, pga fart og det seje ved at kunne styre det kæmpe dyr.
    Men sådan er det, syntes vi nået meget langt de senere år, med hestevældfærd og forståelse, og ja som mange siger, af og til går det måske også for vidt. men heste er ikke brugsdyr længere men kæle og hobby dyr:-)

• #28   8. aug 2011 Jordtræning = dille?
    Hmmm Det kommer vist an på hvilke solbriller man har på.

Er den moderne dressur også en dille?
    Fordi før i tiden red man jo ikke kun sådan

Jeg er både og rytter og har derfor holdning for både og.

Hvad med folk der har problemer med sine heste? Skal de så bare sætte sig op på dem og klaske dem en?
    Ej den holder jo heller ikke.

Hvad med en nervøs hest? Der bliver folk tit sure på nervøse heste fordi de ikke forstår dens signaler og holder sig selv i ro.

Syntes mange burde lære basis fra jorden, og om man så vil videre til tricks det er så ens eget valg.

• #29   8. aug 2011 med "dille" mener jeg, at der idag er så mange, især unge mennesker, der nærmest betragter os "gamle" som dyremishandler, fordi vi ikke "dyrker" HMS. I mine øje har jeg altid brugt det, da jeg altid har vægtet tillid højt.
    Men det er nok en anden diskussion smiley
    For rideskoler handler det også om penge, og gode underviser koster.

• #30   8. aug 2011 Lene O: Det rigtig nok at den der VS. eller mishandler er blevet en Dille snak. Men selve området hms er jo noget der altid er brugt, selv hos indianerne....?

Og nogle der ikke træner hms mener også det en dille fordii folk de er begyndt at lære deres heste tricks for hyggens skyld, så tror de straks at de også skal lave tricks med hestene. Det er jo ikke det HMS betyder på nogen måde

• #31   8. aug 2011 Lene O:
    Mange "gamle" (undskyld udtrykker) bliver ofte låst i deres trænings metoder. Det de bruge virker og så har man ikke brug for at lære noget nyt - Det er her fejlen er, da man så vil bruge metoder og hjælpemidler, der ikke er nødvendige og som med HMS øjne er mishandling af hesten.
    Hvis man fik en mere åben diskussion, hvor alle har interesse i nye ting og åben ville prøve - for så at finde de metoder, der virker for en selv Det er jo ofte sådan, at vi man vil kopiere en bestemt trænings metode, så er der ofte ting, der ikke virker så godt som det burde. Derfor vil det hjælpe, hvis man laver sin egen Cocktail af trænings metoder, som virker.

• #32   8. aug 2011 nemlig, Tina. Dermed mener jeg også at når man skal lære små elever hvordan de omgås og trækker ponyen, så skal det holdes nede på et plan som de forstår og gider høre på. Det kan ikke nytte noget at få en "klog" 17 årig pige ud som begynder at fortæller dem at hvis de ikke gør såen og såen så lære de aldrig at ride da HMS er alfa omega.

• #33   8. aug 2011 Henrik - jeg er skam ikke imod HMS og bruger og tager til mig, da jeg gerne vil lære. Men der er idag så meget misforstået HMS så det nemt kan gå galt. Fik fornylig af vide at jeg da ikke måtte "slå" min 2 års hingst da det kunne "skade" ham. Ok han gik så lige efter mig på fold med forben og havde jeg ikke slået så havde jeg ligget ned

• #34   8. aug 2011 Jeg tror det kunne være en god ting at der på rideskoler var undervisning i hestenes udtryk og krops sprog og hvordan man kan træne fra jorden af. Men det er nok ikke en god idé at have det på træning i praksis- ment med at hver elev lige laver jordtræning og så når næste hold kommer så skal de også lige lave jordtræning. Hestene bliver forvirret over længere sigt og det kan have en modsat virkning.
    Men evt lave hold hvor at teorier og div, bliver vist, eks at træneren har en hest ude og viser hvordan og hvorledes man kan gøre de forskellige ting (lidt ala kursus agtigt)
    Det skal selvfølgelig ikke gå ud over elevernes rideundervisning, men evt laves som ekstra tilvalg 1 gang om måneden eller noget i den dur.
    Tror det kunne være meget lærerigt og socialt for eleverne.

Men godt initiativ fra trådstarter .

• #35   8. aug 2011 Lene O:

En 17 årig kan sagtens være ti gange så klog som du er! Lad nu være med at bedømme på alderen, men på uddandelsen! Det er jo heller ikke nødvendigvis den 101 årige der ved bedst vel?

• #36   8. aug 2011 Malle:
    Du har lidt ret, men der finde også mange snot forkælede tøser, der tror, de ved alt.
    Det er ofte sådan med heste, at du kan læse og gå på kursus og lærer noget, men den brugbare viden kommer med erfaring. Og erfaring - det tager tid. Så det vil naturligt begrænse, hvad den 17 årig kan vide og ha prøvet.

• #37   8. aug 2011 Malle- det var slet ikke nedsættene ment. Det jeg mente er at hvis der står en på 16-17 år over for en flok på 10-14 og bruge mange tekniske ord, så "taber" hun eleverne. Og nej det er ikke bedre at en på 40 gør det samme, men ofte så ved en mor på 40 hvordan man snakker til de unge og fanger dem. Jeg kender skam mange på 17 som er bedre end mange gamle.
    Så jeg undskylder hvis det blev opfattet forkert

• #38   8. aug 2011 Lene O: Det er helt iorden, jeg forstår godt din pointe, er selv blevet undervist af en 21 årig, der uden tvivl er den absolut dygtigste rytter jeg er blevet undervist af, jeg forstod det bare ikke.

Det var mere at utrolig mange voksne mener at folk under deres alder, bare generalt ikke ved noget som helst (-; Så jeg troede du var en af dem. (-:

• #39   9. aug 2011 Stutteri Dronninggård: Jeg har ikke tænkt mig at kaste mig ud i en diskussion, hvor man kalder hinanden "primitive." Dette vil jeg ikke indlade mig på, men hvis vi kan have en lærerig og fornuftig debat, så er jeg gerne med. Jeg er sikker i min sag angående jordtræning, da der ikke er nogen tvivl om, at det virker i den forstand, som jeg bruger det i. Begrebet kan misforståes og forveksles med en hel masse andre ting. Når jeg siger jordtræning, mener jeg kort og kontant: Kommunikation med hesten på dens egne præmisser. Dette vil sige "på dens eget sprog." Heste kommunikerer med hinanden fra jorden. De sparker, stejler, gnubber hinanden, har magtkampe og intriger, leger sammen, beskytter hinanden og meget mere. For heste er der altid en helt klart rangorden. Det er bl.a. derfor en ny hest i en fold, må lukkes ud i et afgrænset område først, så flokken kan vænne sig til den nye hest over hegnet og ikke får alt for mange slagsmål med bid og spark, som kan være skadelige. En ny hest vil først prøve at vinde over førehesten, derefter de laverestående heste. Når hierakiet er på plads fjernes hegnet, og hestene kan trives fint sammen. En hest er ikke ked af at tabe - den ved derimod, at den nu har en førehest, som passer på den. Herefter sætter den sin lid til førehesten, som skal sørge for at beskytte den imod eventuelle farer. De højerestående heste beskytter de laverestående, og de laverestående heste har tillid til de højerestående, men har samtidig respekt for dem og ved, at de skal makke ret. Sådan fungerer et hieraki, og dette kan vi mennesker benytte os af. Det er de laverestående heste, der flytter sig for de højerestående og ikke omvendt. Dette formår vi for eksempel ved at drive vores hest rundt i en roundel, et ridehus eller lignende. Hesten vil løbe langs hovslaget, og vil dermed have flyttet sig for os. Samtidig vil den være blevet udstødt fra
    "flokken," hvilket er det, en hest ønsker allermindst. Heste er flokdyr, og derfor vil de instinktivt forsøge at komme tilbage til dig. Men du skal ikke give din hest lov til at komme ind på midten til dig, før den adlyder sig 100% (øger i fart, når du signalerer det, standser, når du signalerer det, vender om, når du signalerer det, osv). Når din hest kommer tilbage til dig, vil den forstå, at du bestemmer. Den vil have respekt for dig, og dette vil gøre den mere samarbejdsvillig under ridning. Dette er en af de længere øvelser, men man kan også give sin hest sadel og hovedtøj på og indlede ridetimen med nogle få øvelser, såsom at få hesten til at bakke, når du vifter med armene.

• #40   9. aug 2011
    Det du lige har beskrevet så flot er så kaldt join up - som jeg dog ikke kan se hvad har med hestens præmisser og gøre.

Og at hesten tager kampen op med fører hesten? Næ, det behøves den slet slet ikke gøre overhovedet. Der behøves slet ikke være nogen slåskamp.
    Det kommer an på om hesten er en dominerende eller vigende hest - Maja er vigende og gider ikke slås, så hun vælger bare at gå sin vej.
    Derfor kan hun også godt sættes ind i en flok uden en masse palaver.
    Sætter man en dominerende hest ind i en flok hvor der allerede er en dominerende, ja så kan der opstå tumult - men det behøves der ikke være.

Flokken Maja luller rundt i har iøvrigt intet hieraki af nogen synlig art.

Tillid til lederen? Hvordan kan det så være at to heste ( de eneste hste på folden ) kan finde ud at ligge sig ned og snork boble, blottet for alle trusler?
    Og hvordan kan det så være at der flere gange er set forskellige "ledere" eller.. Ingen leder?

Heste ved iøvrigt heller ikke hvad respekt er, det ved vi mennesker - men de ved ikke hvad det vil sige og have respekt.

• #41   9. aug 2011 Når du bakker din hest med et vift med armene, har den flytter sig for dig. Så kan du sige hestens navn og lade tøjlerne glide igennem fingrene. Hvis hesten kommer tilbage, ikke skyder skulder og ikke vifter voldsomt med halen, har den accepteret dig som sin førehest, ellers gentages øvelsen. Dene øvelse kan alle lave samtidig, den er nem at lære og undervise i, og kan stort set ikke misforståes. Den vil sammenlagt tage 10 minutter, og vil gøre alle hestene mere villige og respektfulde, så man nemmere undgår bukkespring, osv. Dette forbedrer ridetimen og elevernes forståelse for hestens adfærd, samt øger sikkerheden. Dette vil både være lærerigt for eleverne, og samtidig hjælpe rideskolen med at gøre dens heste nemmere at håndtere i det daglige. Det er primært sådan noget, jeg taler om.

• #42   9. aug 2011 Krikken: Det er rigtigt, at der både findes dominerende og vigende heste, men min kommentar kunne ikke være længere, og hovedparten er desuden dominerende. Din hests flok har et hieraki, men det er på plads, og der er derfor ikke megen ballade. Og desuden har årtiers professionel hesteforskning bevist, at alle heste har et hieraki. Når to heste ligger og blunder samtidig, er det, fordi de er trygge ved deres omgivelser. Når du flere gange synes, at du har set flere "ledere" er det, fordi to heste tit kæmper om magten, og står liger over hinanden, og dette kan være svært at skelne med det blotte øje. Der er aldrig en flok uden leder, så i dette tilfælde har du ikke gjort dig nok observationer. Prøv at drive alle hestene rundt i en rotunde - så finder du hurtigt ud af, hvem der er leder, men der er selvfølgelig forskel på, hvor meget de forskellige ledere gør ud af deres rolle i flokken. Og heste kender ikke ordet "respekt," men de kender fornemmelsen af at føle den ting, vi mennesker kalder respekt - hvilket også er videnskabeligt bevist.

Tak for et rigtig godt indlæg. God tone og fine argumenter. Det er sådanne svar, jeg ønsker på mine indlæg.

• #43   9. aug 2011
    Johanne R - Vil du ikke være sød at komme med et link til den undersøgelse/studie? For jeg har aldrig hørt om det.

Ja, der er helt ro på - ingen kæmper over magten. Men nej, jeg kan på ingen måder se nogen leder. De følger ikke efter en bestemt, de viger ikke for nogen bestemt osv. - der er ingen der er the boss.

Hvad skulle det hjælpe at drive hestene rundt i en cirkel?

Nej, jeg tror ikke på ledere i heste flokke. Jeg tror på at den mest dominerende bestemmer. Derfor vil man også kunne se forskellige dominerende fx. den der er mindre tolerant over for andre heste, den der bestemmer når der er mad, den der er mest snaksalig osv. - altså at det ikke er den samme der bestemmer i alle situationer.

Øvelsen du beskriver i dit indlæg med at drive hesten rundt i en cirkel.
    Hvordan er der hestens præmisser over det?
    Du tvinger hesten til at løbe rundt alene. Heste er flokdyr og det at være alene er = døden for dem. Så hvor venligt er det at bede den vælge imellem at være alene eller dig? Der er ikke så meget valg over det.
    Bliv til pumabøf eller join mig.

• #44   9. aug 2011 Det gælder ikke om at være "venlig" imod sin hest. Hvis man er det, vil den forsøge at tage magten, hvilket er imod hensigten.
    Hesten tænker ikke, at den er ved at blive til pumabøf, for den slags ord
    kender den slet ikke. Den har bare et instinkt, som siger den, at den skal følge flokken.
    Og hvis du betragter en fritlevende flok, benytter førehoppen sig faktisk
    også af join up, som kommer heraf. Hun udstøder uopdragne heste fra
    flokken, indtil de lystrer hende.

Dette link kan fortælle dig om hestens instinkter:
    http://t-farm.dk/hesten.html

• #45   9. aug 2011 Her er endnu et link, der beviser hierakiet.
    Læg mærke til, at det hele tiden er den samme hest, der er forrest.
    Alle de andre holder sig helt naturligt bagved den.

http://www.youtube.com/watch?v=WAqYHwL1qQU

• #46   9. aug 2011
    Jeg vil slet ikke forsøge at tage magten, syntes det er et dumt og ondt ord i forbindelse med heste og dyr i det hele taget.
    Hesten og jeg lære istedet hinandens signaler og kende så vi bedre kan forstå hinanden = der opstår ikke problemer.

Ang. den fritlevende flok så har jeg netop hørt at det ikke finder sted. Monty Roberts påstod det også og brugte det som agument for hans join up - men nogle forskere satte sig for at se det, men fandt aldrig en hoppe der gjorde det.
    Monty Roberts hvis mange historier også er blevet malet til jorden efter det er blevet opdaget at han har løget i stor stil + hans retssager imod ham for mishandling.

Hjemmesiden er skrevet af privatfolk = ikke noget der har med statestik og undersøgelser og gøre.

Har skimmet hjemmesiden og syntes ikke den lyder som noget for mig, i dens måde at forklare heste træning og tækning på.

• #47   9. aug 2011
    Linket til youtube - det har jeg aldrig obsereveret i flokken Maja er i. De luller rundt som det passer dem. Og slf. efter hvem der løber hurtigst eller har mest trang til at komme frem.
    Maja er ikke særlig motiveret for at bevæge sig, så hun går altid godt bag ud hvor imod de to små sprinter rundt og har tons af energi.
    Tulle forsøger altid at følge med men hendes tykke mave og dårlige kondi gør hun ikke kan følge med.

Så nej, det siger for mig stadig ikke noget om hieraki.

• #48   9. aug 2011 Kan du komme med et link til de forskere, der modbeviste Monty Roberts teori?

• #49   9. aug 2011
    I første omgang denne side hans familie har lavet, hvor de maner mange af de ting har har skrevet i bøger til jorden;
    http://www.horsewhispersandlies.com/

Bogen var en gang offentligt tilgængelig, er den ikke mere kan jeg se.

Forum hvor han debbateres;
    http://www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/monty-roberts-fake-140828.html
    http://citizensforjustice.org/component/content/article/5

Ang. forskerne så skal jeg have fat i det igennem en anden person først.

• #50   9. aug 2011 Disse links interesserer mig ikke - men skriv til mig, når du har fået fat i dem med forskerne.

• #51   9. aug 2011
    Det var da ærgeligt, eller - hvis man er interesseret og tror på Monty Roberts er det nok ikke så dejligt at kunne læse om hans løgne.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,989824,00.html

• #52   9. aug 2011
    Du svarede iøvrigt heller ikke på spørgsmålene og svarene i mine forgående indlæg?

• #53   9. aug 2011 Jeg synes at det er en god idé med jordtræning -- hvis rytterens mål med sin ridning er at få et rigtig tæt forhold til sin hest.

Jeg vil rigtig gerne opnå noget med min ridning, og jeg vil da også godt være tæt på min hest, men det er jeg allerede. Min pony vrinsker tit efter mig, og jeg kan gøre ALT med ham. Jeg har aldrig rigtig trænet ham fra jorden, da jeg ikke mener jeg ved nok til at starte med alt muligt. Jeg har faktisk heller ikke lyst, da jeg synes at man sagtens kan udvikle et forhold til hesten fra ryggen af. Det har jeg jo b.la. gjort. Sådanne ting som at fodre hesten, lukke den ind i stalden og ud på folden, strigle den og bare give den kærlighed har i mit tilfælde været nok til at have et godt forhold til min hest.

Hvis en elev har lyst til at træne hesten fra jorden kan han/hun jo foreslå træneren det.

• #54   9. aug 2011 Krikken: Har du nogensinde snakket med Monty?
    Det du giver af links er noget hvor han ikke selv har kunne forsvare sig. Men hvis du tror på det fint nok.

Har tilfældigvis haft ham på besøg og der fortalte han meget om Shy Boy og hvordan og hvorledes han var kommet på de ting han bruger i hans trænings metoder, og det med at det skulle være humbug, det tror jeg ik en dyt på. OG en hest i en roundpen bliver ikke mishandlet fordi den får lov at løbe sin angst af (ved join up af en rå hest)

Synes dine kreditioner er meget kritisable.

• #55   9. aug 2011
    **¤>Sandra<¤** - Nej, jeg har ikke snakket med ham.
    Men han har da kunne forsvare sig i retsagerne imod ham blandt andet. Udover det så finder jeg det ret mistænksomt at hans familie fuldstændigt skyder det ned at hans far var voldlig mm. som han påstår i hans ene bog, samt hans påståede tur ud i vildmarken med nogle venner - den benægter de at have været med i.
    Og er det ikke lidt "sjovt" at hans familie tager afstand fra ham?

Løbe sin angst af? Join up går ud på at drive hesten rundt, og Monty beskiver selv i sin bog at man skal være agressiv, man skal være rovdyret.
    Så igen, jeg ser ikke det særligt venlige i at vælge imellem at være alene og løbe og løbe eller komme ind til en.

• #56   9. aug 2011 Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst alt, hvad der er skrevet..
    Men for et år siden fik jeg part på en rideskolehest.. På det tidspunkt var vi kun to, der red ham, og det gik rigtig godt smiley Men et halvt år efter fik han to parter mere, og det kunne han vist ikke tåle :(( Jeg kendte han rigtig godt, og både fra jorden og ryggen kunne jeg gøre alt med ham! smiley Men efter at vi nu var fire ryttere, det havde lært ham en masse ting, men med forskellige kommandoer, blev han meget forvirret. Til sidst stak han af, bukkede, stod og sov, eller med andre ord slog fra, fordi han ikke forstod, hvad man mente smiley
    Jeg har mange gange oplevet heste, der bliver 'skøre' af at have mere end to ryttere fast..

• #57   9. aug 2011 Tror du har misforstået Join-Up fuldstændig.

Efter hvad jeg har læst og hørt har hans familie ikke lagt ham på is. Men i hver en succes historie er der altid en bagside.
    Ved du hvordan man "tæmmer" en hest på ægte amerikansk manér? (også andre steder)

Man stiller den mellem 2 pæle og så binder man dens ben op og lader den stå til den simpelthen ikke kan mere, derefter smækker du sadel og hovedtøj på, binder hestens ben op og så sætter du igang.
    Det er den mest MODBYDELIGE måde at "tilride" en hest på, det kaldes at Knække hesten (Broken Horse)

Det er det som Monty skrev om i hans bog, og fuck da hvem der var med ude og fange vilde mustanger som han også skriver om. Han var ude og se deres flokadfærd (det jo ik de andre der var med der skrev bogen eller tjæner nogen penge på det) Derfor bliver folk sure hvis de føler sig snydt (som jeg mener er tilfældet) Og så kan alle jo finde på at sige hvad som helst og i usa der sagsøger du jo for alt (selvom de er ved at sætte en stopper for det)

Så hvis du nu lige læser den bog igen, kan det være du finder ud af helt præcis hvad det er der snakkes om.

Alle bøger er pyntet lidt for at holde læseren interesseret, så du kan ikke bare begrunde dit antiparti ud fra fora og retsager du ikke har 100% indsigt i.

• #58   9. aug 2011 Tenna: Ja heste har det ikke godt med flere ryttere til jordtræning
    Skrev også om et alternativ længere oppe.. Træls han blev så forvirret smiley

• #59   9. aug 2011 Ja, meget meget træls :'(( Det endte med at jeg måtte sige parten i han op.. Piv! smiley

Jeg kigger lige efter det smiley

• #60   9. aug 2011 Har oplevet det med efterskole heste, ikke sjovt at have med dem at gøre når de i årevis er trænet på 100 forskellige måder smiley

• #61   9. aug 2011 Lige præcis ..

• #62   9. aug 2011
    **¤>Sandra<¤** - Jeg skriver såmend bare hvordan han selv beskriver det i sin bog om join up, der står at hesten ikke et øjeblik skal være i tvivl om at man er et rovdyr.

Skulle Monty pynte så meget på historien, gå så langt at påstå at hans far har mishandlet ham, selvom det ikke var tilfældet? Eller lyver han bare for at få medlidenhed?
    For som sagt, det er blevet skudt ned af hans familie.

Retsagerne har jeg ikke fuld indsigt i, men at læse om dem og hvad de handlede om syntes jeg giver en ok. indsigt i dette.
    Ja, man skal være kritisk - men det skal du så også over for Monty smiley Ligesom jeg heller ikke stoler blindt på hvad min læge siger. Autoriter har ikke altid ret.

Det har iøvrigt også være i medierne;
    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,989824,00.html

Hvis man ikke har lyst til at læse bogen fortælles der om hvad der står i den her;
    http://usaviews.com/2009/03/03/horse-whispers-lies-book-review/

• #63   9. aug 2011 Må også give Krikken ret.. Der er ingen tvivl om Join up er meget aggressivt og du presser hesten utroligt meget på psyken!

Det er jo det der gør at hesten føjer sig og bliver lydig smiley
    Det er rent og skær magtmisbrug, man bruger bare ikke fysiks vold, så er det jo op til en selv, om man synes det er godt eller skidt...

Det handler ikke så meget om lederskab, men om at få den anden part til at føje sig..

• #64   9. aug 2011 Enig..

• #65   9. aug 2011 Nu er snakken om rideskoler og jordtræning. Efter min mening høre join up ikke til der. Når man snakker rideskoler vil det efter min mening være bedst at holde sig til de alm ting som at trække strigle osv. Man skal hele tiden tænke på at det ofte er mindre børn og at ponyen måske går med 6-8 forskellige rytter ad gangen. Som jeg sagde til Malle længere oppe, man skal passe på ikke at "tabe" rytterne så de stopper helt. Det mere grundlæggende som join up og HMS og hvad det ellers hedder, det kan man så lave kursus for senere

• #66   9. aug 2011 lene O

Men nu var det jo trådstarter selv, der bragte det på bane smiley

Synes heller ikke at join up og rideskole undervisning er ting der skal smedes sammen, ser allerede for mig, Lille Lise på 10 der skal hjælpe Fie-Rie 11 med hendes Buller, som er noget uregerlig og hvor galt det bare kan gå, på den ene eller den anden måde, fordi pigerne (eller dregene) enten ikke har lært nok eller ikke har endnu ikke har styr på deres kropssprog osv..
    Nogen kan da selvfølgelig være fremme i skoene osv, men jeg tror det er de færreste 10årige der har 100% styr over, hvem de egentlig er som person og hvor de står i livet, hvad de gerne vil træne og har taget de kritiske briller på under hele seancen..
    Altså nogen kan jo selvfølgelig være små vidundere, der har formået at være alt dette igennem og ved at man ikke bør træne noget, man ikke har 100% styr på og hvis man gør, så kan konsekvenserne være knap så rare, men skal jo ikke stryge alle over en kam smiley

• #67   9. aug 2011 ok var ikke lige obs på det var hende smiley
    Men så vil jeg kort og godt sige NEJ, det høre ikke til på rideskoler.
    Det vil forvire både ponyer og elever i stor stil

• #68   10. aug 2011 Enig med lene o

• #69   10. aug 2011 Jeg vil med det samme sige, at jeg aldrig har anbefalet anvendelse af join up på rideskoler. Jeg beskrev join up for at fortælle om det logiske mønster i HMS, da folk let får fordomme ang. dette.
    De tror, at folk, der dyrker HMS og laver jordtræning, bare er efterabere
    af Pat Parelli, Monty Roberts, osv.
    Vil også lige sørge for at adskille begreberne jordtræning og HMS.
    Dette er to vidt forskellige ting. Den slags jordtræning jeg f.eks. har lavet med min part, har været en schenkelvigning fra jorden, at han skal gå pænt, når jeg trækker ham, at han skal stå stille og vente når jeg beder ham om det og stoppe, så snart jeg stopper.
    Dette kaldes jordtræning, men ikke HMS.
    HMS består af at gå igennem plastik, stå stille under en pressening, o.l.
    Så jeg har ikke anbefalet HMS på rideskoler, men kun jordtræning.

• #70   10. aug 2011 Krikken: Hvad er det for spørgsmål, jeg har undladt at besvare? Send mig dem, og jeg skal nok svare.

• #71   10. aug 2011 Jeg er 50/50 enig med begge sider. For på rideskoler, bliver hestene kørt rundt i ridehuset hverdag gang på gang, og hvis de så også skal lave den samme jordtræning hverdag, så hellere lærer dem og ride en tur - hvad man skal være opmærksom på og hvordan man takler de forskellige situationer. Men på den anden side, er det jo vigtig for de små pony ryttere at vide hesten er et dyr ikke en maskine, og det vil måske starte den nye æra for ponyryttere, at de ikke som nu er små dødsmaskiner til hest, men gode og forsvarlige rytter.

Tiller: Jeg kan godt se at hvis du er vant til at der nogen til at trække din hest ind og ud fra fold, så oplever du ikke når hestens går ind i dig, skubber til dig osv. Min hest var ikke vant til at blive trækket med, da jeg fik ham, så jeg var igennem hele progessen med at lære ham, at jeg er den sårbare i forholdet og han skal passe på mig. Fair nok, men jeg synes det er forkert at sige at jordtræning er noget fis, det er jo ikke for at blive venner med hesten men for at lære den do and don't s.

• #72   10. aug 2011 Johanne R

Hmm det med plastik osv ville jeg så kalde jordtræning, du lære din hest at gå over eller under noget plastik via træning, ikke nødvendigvis HMS smiley

Det med at hesten skal stå når du beder om og dermed skal respektere dig og dit rum og først gå på din kommando, altså der har du jo fuldkommen styr over hesten..
    Det ville jeg også kunne kalde HMS smiley

Det er meget nemt at blande sammen, fordi grænsen er flydende og tit går hånd i hånd, god HMS er jo netop at du forstår din hest og den forstår og respektere dig og ikke mindst kender sine grænser..
    At kunne lære sin hest det, uden brug af vold og kun træning er for mig det ypperste (og til tider det sværeste og siger ikke at jeg selv er perfekt og præstere dette til alle tider i min hverdag, men stræber mod det)

Men er enig i at børn skal læres i normal omgang med heste, trække dem, strigle, hvordan man løfter hove, hvordan man longere, bakke osv osv..
    Det kan kun være sundt smiley

Desuden er størstedelen vel efterabere eller har ladet sig inspirer af Monty Roberts, Michael Peace, Pat Parelli, Ute Lehman eller ja vælg selv flere..
    Man har vel næppe siddet på tønden en dag og lige pludselig fået den idag "jeg vil dælme drive min hest rundt i ridehuset indtil den føjer sig!" smiley

• #73   10. aug 2011 Jeg vil slet ikke forsøge at tage magten, syntes det er et dumt og ondt ord i forbindelse med heste og dyr i det hele taget.
    Hesten og jeg lære istedet hinandens signaler og kende så vi bedre kan forstå hinanden = der opstår ikke problemer.

Ang. den fritlevende flok så har jeg netop hørt at det ikke finder sted. Monty Roberts påstod det også og brugte det som agument for hans join up - men nogle forskere satte sig for at se det, men fandt aldrig en hoppe der gjorde det.
    Monty Roberts hvis mange historier også er blevet malet til jorden efter det er blevet opdaget at han har løget i stor stil + hans retssager imod ham for mishandling.

Hjemmesiden er skrevet af privatfolk = ikke noget der har med statestik og undersøgelser og gøre.

Har skimmet hjemmesiden og syntes ikke den lyder som noget for mig, i dens måde at forklare heste træning og tækning på.

Linket til youtube - det har jeg aldrig obsereveret i flokken Maja er i. De luller rundt som det passer dem. Og slf. efter hvem der løber hurtigst eller har mest trang til at komme frem.
    Maja er ikke særlig motiveret for at bevæge sig, så hun går altid godt bag ud hvor imod de to små sprinter rundt og har tons af energi.
    Tulle forsøger altid at følge med men hendes tykke mave og dårlige kondi gør hun ikke kan følge med.

Så nej, det siger for mig stadig ikke noget om hieraki.

• #74   10. aug 2011 Krikken:

Jeg har set denne kommentar før, og kan ikke se spørgsmålene i det, men blot en masse skeptisk snak om Monty Roberts livslange teorier.
    Skriv mere konkret, hvad du vil have besvaret?

Og ang. Monty Roberts, så er jeg helt sikker på, at han havde ret, og at intet modsatrettet er bevist, men det er da menneskeligt muligt at tage fejl. At lyve er noget helt andet. Det betyder at man helt bevidst siger noget usandt, og det kan du være 100% sikker på, at Monty Roberts IKKE har gjort, for han viede sit liv til hestene og sine teorier omkring dem. Jeg har læst hele hans bog, og han har haft et meget hårdt liv, som han ellers kunne have sparet sig, men er blevet ved og ved med at kæmpe.

• #75   10. aug 2011
    Johanne R - At han har haft et meget hårdt liv har hans familie jo netop skudt helt ned og påstået han har løjet om. Så derfor kan jeg jo ikke være 100% sikker på at han ikke har løjet, det kan du heller ikke.

Hvad du skulle svare på? Fx. det med flokken på youtube klippet og at jeg ikke mener magt høre til ved heste.

• #76   10. aug 2011 MLC: Inspiration og efterabning er to helt forskellige ting.
    Alle displiner indenfor ridning er jo i bund og grund inspirerede af en bestemt person. Nutidens springstil er f.eks. opfundet af en italiener, så vidt jeg husker omkring 1980'erne. Alle springer sådan idag - vil du så kalde dem efterabere? Og når du rider dressur, inspireres du jo af de tricks, du får af din underviser og måske toprytterne på fjernsyn.
    Har du så også efterabet dem?
    Det er godt at vi i hesteverdenen kan lære af hinanden, af den moderne tids hesteforskning og hinandens resultater og erfaringer = blive inspireret. Efterabning er derimod dem, der bare gør ligesom toprytterne, uden at vide, hvad de får ud af det, og som bare vil virke professionelle.
    Heriblandt folk, der rider bidløst og dyrker HMS, bare for at virke som rendyrkede dyrevenner, og faktisk ikke har gjort sig nogen tanker om træningsmetoderne, eller hvorfor de anvender dem.

• #77   10. aug 2011 Krikken:
    Monty har under alle omstændigheder lavet en rigtig god forretning ud af sine ideer Det fortæller måske også lidt omkring manden - om man er idealist og/eller business man - med alt det "skrammel" han lægger navn til.

• #78   10. aug 2011
    Henrik H - Jeps, han tjener mange gode penge. Og derfor ville det jo også være synd hvis folk fandt ud af at hans historier ikke passer ;).

• #79   10. aug 2011 Krikken: Det har hans familie netop ikke skudt helt ned, og selv hvis de havde, kunne du jo ikke vide, om det var ham eller dem, der løj. Og nej, man kan aldrig vide noget med sikkerhed, men du må indrømme, at det var forkert udtrykt at "han har løjet i stor stil."

Magt hører til ved heste, men det kan misforståes.
    En hest skal ikke piskes, sparkes, slåes, osv.
    Hovedprincippet er faktisk at huske at rose hesten.
    Men selvfølgelig skal den også irettesættes, hvis den
    gør noget forkert. Forestil dig, at din hest bider ud efter dig,
    men at du ingenting gør. Hesten finder ud af, at den
    sagtens kan slippe afsted med dette, og vil helt sikkert
    forsøge sig igen. Hvis du i stedet giver den et bestemt
    knips på mulen, skubber dens hoved væk eller siger
    bestemt "nej," vil den derimod forstå, at den ikke bare
    kan gøre, som den vil, når den er sammen med dig =
    bestemme over dig. Du bestemmer, at din hest ikke må
    bide dig, tygge i træktovet eller stejle op ad dig. Dette vil
    jo sige, at du prøver at bestemme, hvad den skal gøre = bestemme.
    Når man bestemmer har man magten, og det er kun sådan,
    mener.

Og svar mig helt ærligt - har du aldrig irettesat din hest?

• #80   10. aug 2011
    Johanne R - Vil kalde det løjet i stor stil, når der er så mange ting der bliver bragt tvivl om er sandt at han har sagt.

Nej, jeg har aldrig irettesat Maja ( der iøvrigt ikke er min ) - hun bider, sparker osv. ikke.
    Har korrigeret hende hvis hun går sin vej fra vand spiltovet fx. men ellers ikke andre ting end det.

• #81   10. aug 2011 At irettesætte og korrigere er det samme, det er faktisk relative synonymer. Og siden din part er så velopdragen, vil der i hvert fald på et tidspunkt have været nogen, der har irettesat hende.

• #82   10. aug 2011
    Irettesætte er for mig med vold - korrigere er uden.

Ejer har haft hende siden hun var 8år - hun er 30år nu.
    Og efter hvad ejer har fortalt har Maja ca. altid opført sig eksemplarisk. Slf. skal hesten lære de grundlæggende ting men så vidt jeg har forstået så har hun altid været en vældig sød dame.

Nogle heste hverken bider eller sparker - de to ting er som regel også et symptom på at der er noget galt. Så hvis hesten begynder på det, så er det der bør undersøges nærmere.

• #83   10. aug 2011 Krikken - jeg bliver nødt til at spørge.
    Hvis du nu står over for en 2½ års hingst der har bestemt at du er dens legetøj og slår med forben efter dig, hvad gør du så

• #84   10. aug 2011
    Lene - kommer da helt an på situationen og hesten smiley
    Ville først spørge mig selv; hvorfor gør hesten som den gør? Er det mig der har belønnet den for det, er det et udtryk for stress osv.
    Også ville jeg handle.

Er det på staldgangen når den er bundet, på folden, når man går med den osv. - svært at sige uden at kende situationen konkret.

• #85   10. aug 2011 Selvfølgelig skal man ikke slå heste, men desværre kan der opstå situationer, hvor man ikke har tid til at overveje, hvordan man skal løse en opstået konflikt. Der får jeg også skarpe albuer og der er hurtig og kontant afregning, men det afsluttes altid med en lille "snak", så vi er gode venner igen.
    Det er selvfølgelig kun i meget specielle situationer ved f.eks bidderi, spark eller hvis man er ved at blive løbet ned - her kommer sikkerheden først. Så kan vi efterfølgende træne for at forbygge en lignende situation.

• #86   10. aug 2011 At bide og sparke er ikke de eneste ting, der kan korrigeres, og der behøver slet ikke at være noget galt, fordi hesten bider eller sparker.
    Hesten kan bide, fordi den er blevet fodret med hånden, og er vant til at der ligger mad i hånden. Den kan også bide, fordi den er respektløs.
    At sparke er som regel noget hesten gør, når den enten bliver forskrækket eller føler sig truet.
    Hesten skal også korrigeres, hvis den trækker afsted med dig, når den skal lukkes på fold, skraber voldsomt med forbenet, når hovene renses eller napper, når den får spændt gjord.
    For mig er der ingen af ordene, der indebærer vold, så disse ord har vi ganske enkelt bare forskellige opfattelser af.
    Du kan korrigere/irettesætte din hest ved at have en fyldig kropsholdning, rette dig op og bakke den, ved at vifte med armene - men uden at røre den. Du kan også hæve stemmen, eller give den et lille dask. Tænk, hvor meget heste sparker og bider hinanden på folden.
    Et venligt, men bestemt rap er på sin plads, hvis hesten har opført sig uopdragent, men jeg foretrækker personligt også at korrigere ved hjælp af kropssprog og stemme.

• #87   10. aug 2011 Krikken - du har ret i hvilken situation, men man har sjældent tid til at tænke så længe over "problemet" hvis man står over for en ny herre i huset.
    Jeg slår heller ikke mine heste, men står jeg i denne situation, så er der altså kun en ting der virker, og det er kontant afregning.
    Står du med en ny ung hingst der ikke respektere dig og aldrig har lært at respektere de 2 benede, så nytter det ikke noget at du skal tænke igennem hvad det kan være galt og hvorfor gør den som den gør.
    Giver dig ret i at hvis man ellers "passer og plejer" sine heste fornuftigt, så kommer der sjældent problemer. Men det sker jo man skifter heste ud

• #88   10. aug 2011
    Johanne R - Heste kan bide af mange grunde ja - men respektløs nej, den aner ikke hvad det vil sige.
    Og som regel igen når heste bider, så er der en god grund til det.

Nogle heste bider mm. på fold men vil sige at en velfungerende folk - der bider de ikke hinanden særligt tit. De gør det evt. i leg.

Jeg ville ikke rette på en hest der sparker fordi den føler sig truet eller blier bange fx. på folden hvor man er på det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt - der er det helt og holdent min skyld.

lene O - Stadig en lidt flyvende situation fordi ord kan tolkes forskelligt.¨
    Når hingsten ikke respektere mig - hvad vil det så sige? At den bider, sparker - men hvornår? At den ikke er opdraget, men hvad mangler der?

For mig er respekt et ord jeg ikke bruger ang. heste - da de ikke ved hvad det vil sige og hvordan man er respektløs.
    Så bruger jeg istedet at den er uopdrage/ikke opdraget eller misforstår en osv.

Sjovt nok, så er vold en afmagtshandling - hvilket er forståeligt hvis man føler sig truet eller bliver bange.
    Men alligevel er mit handlemønster lavet om til at jeg istedet laver store armbevægelser, skubber væk eller råber højt - istedet for at slå. Også kan jeg tænke igen over det, men som regel er situationen ikke en der sker igen.

• #89   10. aug 2011 Krikken:
    Din holdning er da fin, men den virker ikke altid i den virkelige verden.

• #90   10. aug 2011 Krikke - så prøver vi i pap smiley
    Igår kom der en 2½ år hingst til stalden. Det er så din opgave at trække den ud idag.
    Da i kommer ud af boksen springer den og slipper fra dig. Den går efter dig med forben og du står med ryggen op af muren.
    Og nej lige i øjeblikket er der ingen forklaring på dens opførelse.
    Hvad gør du ?

• #91   10. aug 2011 Hellere kold og kontant afregning med det samme end at dyret glemmer hvad det var den gjore som ikke var acceptabelt. Samme princip med hunde.
    Så er det op til en selv hvordan man viser dyret den gjore noget forkert.

Havde en 2½ års hingst stejlet op af mig, var den enten blevt hevet omkuld, fået sådan en på kassen/eller hvad man nu lige kan komme til i situretionen.
    Vil sige det til hver en tid handler om ens egen sikkerhed og det ville aldrig hjælpe at give dyret "stuearest"

• #92   10. aug 2011 Sandra - nemlig smiley

• #93   10. aug 2011 Man skal ikke mishandle dyr, men der kan være situationer, hvor sikkerheden er i fare og så må man handle.

• #94   10. aug 2011 Helt enig !

• #95   10. aug 2011
    lene O - Havde nok reageret ved at springe op og ned, lave store armbevægelser og råbe højt.
    Havde ikke tude begynde og slå den hvis den havde livlige forben.
    Havde jeg et tov i hånden kunne jeg også vifte med det evt. hen imod den som når man lukker ind fra fold og de andre heste gerne vil med.

I sådan en situation ville det være vigtigt for mig at skabe afstand imellem og den.

Svært at sige, men umiddelbart sådan. Måske jeg ville reagere anderledes i virkeligheden - men det er måden jeg gerne vil reagere på.

• #96   10. aug 2011 Krikken: Havde nok reageret ved at springe op og ned, lave store armbevægelser og råbe højt.
    = Direkte provokation og angreb i hestens øjne og så var du nok røget på hospitalet rimeligt gennembanket (hvis hesten altså mener det alvoligt)

• #97   10. aug 2011 Evt læs hvad der skete da hun gjorde på den måde du beskriver du ville have gjort.

http://hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=780162

• #98   10. aug 2011 Krikken: Jeg siger ikke dette for at genere dig, men din erfaring med fremmede heste må være meget lille. Du beskriver hvad du forestiller dig at du vil gøre og henviser ikke til noget, du har gjort, så derfor kom nu ud og arbejde med fremmede heste. Det vil nok gi en lidt anderledes holdning - ikke forstået sådan, at man skal slå dyr for at kunne arbejde med dem, men verden er ikke altid, så den er beskrevet i en bog.
    Vores 7 årig avlshingst, har jeg én gang måtte "tjatte" til.
    Den dag gik han på fold med sine sønner, som har jo løbende opdrager på.
    Da jeg skulle trække ham ud gennem leddet, tog han i min trøje og arm med mulen - og det er jo et klart forsøg på også at opdrage på mig. Om det var et uheld eller bevist ved jeg ikke, men jeg slår ham straks med enden af træktov på bringen - herefter bakker han og begynder at smaske, som tegn på overgivelse/undskyldning.
    Selvfølgelig acceptere jeg hans undskyldning og vi står lidt og "snakker".
    Han har aldrig siden gjort det eller noget lignende, så jeg synes selv, at min handling var korrekt, da han har forstået min handling.
    Selvfølgelig har jeg også tilpasset vores træning, så han løbende får at vide, at han ikke er "monarken" men tilhører "ungkarle gruppen".

• #99   10. aug 2011
    Henrik H - Du ved ikke noget om min erfaring med fremmed heste :), så derfor udtal dig ikke om den.
    Situationen du beskriver ville jeg ikke have tacklet sådan, vil ikke kommentere den da du nok bare vil sige " duer ikke ". Er heller ikke enig i at hesten ville opdrage dig, kræver noget hjerne den ikke har.

**¤>Sandra<¤** - Hvordan kan du sige at det ville ende sådan? Jeg ville sku ikke skulle have nallerne eller andet af min krop i nærheden af en hest der sparker ud af hensyn til mit eget helbred.

Hesten i indlægget ville hun lære at stejle - den stejlede ikke af sig selv, så det kan ikke sammenlignes.
    Vil ikke diskutere den hest, trådstarter er her ikke, det ville ikke være pænt.

• #100   10. aug 2011 som Henrik, har jeg også tænkt hvor meget erfaring du - Krikken - har.
    Hvis man igennem mange år har arbejdet med mange forskellige heste så opdager man hurtigt at ingen er ens og nogen mere "dumme" end andre.
    Man skal ikke slå dyr NEJ, men man skal heller ikke sætte livet på spil i arbejdet med dem

• #101   10. aug 2011 Johanne R

Ja, det er nemlig sådan vi mennesker tit lære ting, vi ser noget og så gør vi det selv ergo vi efteraber der vi ser...
    Det er det der har gjort mennesket (og aber) eksponentiel god til at udvikle os og lære...

Topryttere i fjernsynet... Puha,. ja nu ved jeg ikke, hvem du ser på som topryttere, men dem jeg ser, ville jeg hverken lade mig inspirere af eller efterabe smiley
    Mht springrytteren, ja de efterabede ham da, de så at det var godt og gjorde det selv? Efterabere smiley

Derfor kan man da godt selv sætte sig ind i de ting der sker?
    "aaaah når jeg rejser mig i stigbøjlerne får hesten mere frihed til ryggen og kan derfor bevæge sig bedre og det giver et langt bedre spring oh hoo"
    Man behøver jo ikke blive en drone uden form for fornuft, bare fordi man lære af en anden (efteraber), man kan vel også stadig have sin egen mening og stemme?

Jeg kan så til gengæld lade min inspirere af feks Monty Roberts på nogle af hans principper, men skrælle meget af hans andet halløjsa af, bruge noget Andrew Mclean og hvad der nu ellers er og så ende op med noget der virker for mig som ikke nødvendigvis slet ikke ligner der jeg startede med...
    Men jo jeg startede med at lade mig inspirer af Monty, men det var måske bare ikke helt mig når det kom til stykket, noget af det kunne jeg bruge, men ikke alt..

• #102   10. aug 2011 Johanne R

Men nu kommer vi måske ind på noget helt tredje smiley

• #103   10. aug 2011 Krikken:
    Du har ret i, at jeg kender ikke din erfaring, men jeg har læst dine kommentarer og det er rent teori og det forklaret faktisk meget.

Og omkring min tackling af Stormys napperi, så vil der klart være formålsløst, at du kommentere det, da du ingen erfaring har med tidligere vildheste. Vildheste, som jo har den bedst bevarede naturlige heste kommunikation.

PS. Hvordan vil du, som du selv skrive, opdrage en hest, som ikke har hjerne til at forstå det? Når heste er så dumme og ikke kan opdrage ungheste, hvorfor napper de så hinanden og smasker, sparker og truer??? De fatter det jo ikke eller hvad?

• #104   10. aug 2011 jeg kan kun give Henrik ret. Efter hans alder og hvad jeg kan læse mig frem til, er der en masse erfaring i bag.
    Det kan godt være at unge mennesker går ind for diverse videnskaber, HMS osv, men erfaring tæller også en del.
    Og nej, jeg er ikke en af dem der siger - det har vi altid gjort og det fortsætter vi med - jeg gør også brug af andres meninger og erfaringer smiley

• #105   11. aug 2011 MLC: At efterabe er et negativt ladet ord, så jeg vil ikke kalde mig selv (eller andre) for efteraber. Og nej, vi "kopierer" ikke, hvad vi ser andre gøre. Vi tager et trick her og der, men der er ingen, der gør tingene på
    helt samme måde, og desuden krydrer vi vores ridestil med det, vi mener
    er bedst. Vi har sikkert perioder, hvor vi lader os inspirere af forskellige
    hestetrænere, og bruger stort set ALT fra dem.
    Men til sidst vil du altid tage de ting, der har fungeret bedst for dig og din
    hest, og tilføje lidt, du selv har prøvet dig frem til, og så har du pludselig
    fundet din egen ridestil og dine egne teknikker.

At efterabe betyder nærmere at stjæle en idé for f.eks. Monty Roberts, og stræbe efter at gøre fuldstændig ligesom ham, hvorefter man tager æren for idéen (uanset om det har virket eller ej).
    De er oftest uerfarne ryttere/trænere, der efteraber, eftersom de endnu
    ikke selv har nogen erfaring, de kan lære af, og derfor bare prøver at bruge andres.

• #106   11. aug 2011 Johanne R

Nej selvfølgelig kan vi ikke gøre det helt ens, vi er jo ikke robotter ej heller er vores heste, men vi kopiere det nu alligevel.. Om du så synes efterbaber er nok så negativ eller ej, det er sådan set ligemeget..
    Din træner viser dig et trick visuelt og du gør det selv, hvad gør du så? Så kopiere du lige hvad din træner har vist dig, fordi du lige har set det.. Du aber efter.. Der er ikke noget negativt i det.. Ihvertfald ikke lige i det sammenhæng, at det så er negativt når det bliver råbt i skole gården, hvis Belinda kommer i de samme bukser som Bettina og der bliver råbt "Efteraber" tja...

Det er heller ikke alle der til sidst vil tage de ting, der fungere bedst og sætte der sammen, så de selv finder ud af det der fungere bedste.. Nogle forbliver tro mod dem de er udlært hos, fordi det er trygt og godt og ikke kan lide at gøre oprør og det det de kende til...

Desuden var det jo præcis det jeg skrev, at man kan lade sig inspirere på den måde af forskellige grene, hvor man tager små bidder ag hver ting..

Mange ønsker jo feks netop at gøre præcis som Monty Roberts og kopiere direkte hans måder, ja han skriver bøger, laver kurser og uddanner folk inden for hans verden, så de kan bliver som ham... Tror ikke Monty ser det som noget negativt jeg tror han ser det som $$$...

At man så kalder dem certificerede Monty Roberts instruktør og ikke Monty Roberts kopi, tja det er jo så bare et ordspil smiley fordi det lyder pænere smiley

Hvis jeg så skulle kopiere den kære Monty Roberts og tage æren for hans arbejde og siger at "jeg har fundet på join up all by my very self", ja så plagiere jeg hans "brand" og det er noget skidt og fy fy...
    Det er ikke at efterabe..

• #107   12. aug 2011 Jeg kan høre, at vi i sidste ende har samme mening, men bare har lidt forskellige opfattelser af ordenes betydning.

• #108   12. aug 2011 Johanne R

He he smiley Sådan kan det jo gå smiley

• #109   12. aug 2011 smiley

Kommentér på:
Jordtræning - vigtigere end ridning?

Annonce