4.221 visninger
|
Oprettet:
9. feb 2006 Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 92
et godt hint til dem med varme heste!!! {{forumTopicSubject}}
Jeg har en DV-dame der er meget meget varm i hovedet og tindens til at være meget nervøs.
jeg har haft 4 forskellige undervisere på hende uden at de har kunne hjælpe mig!
men får så en ny underviser som kom med "the missing link":
ØREPROPPER! ikke kun en hut, men ørepropper til heste.
det var som at slukke på en kontakt for hende, og hun er meget mere afbalanceret når vi træner og kan koncentrere sig 100 %.
det er så meget værd at prøve!
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 18 Emner: 24 Svar: 556
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
mar 2008
Følger: 186 Følgere: 179 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 115
mar 2008
Følger: 186 Følgere: 179 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 115
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 214
feb 2006
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 92
evt. giv den en hut ud over, så hesten ikke får rystet dem ud
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.601
feb 2006
feb 2009
Følger: 549 Følgere: 593 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.587
feb 2006
nov 2007
Følger: 52 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 328
feb 2009
Hvor er du dog voksen.
Dette emne er noget at det dummeste jeg længe har set. Troede egentlig kun det var menneskerne der tonser deres travheste igennem der var så dumme. Trist at folk så er begyndt på det også, fordi de åbenbart ikke er kompetente nok til at træne deres heste ordentligt.
feb 2006
nogle heste kan bare ikke finde ud af at sortere lyse oppe i deres hoveder, så de flipper ud over ingenting... og jeg mener det er en stor hjælp for hesten at få ro til at arbejde, så hvis den ikke får det, vil den jo stresse mere... og der er ikke nogen der skal komme og spille klog på min hest (linette) for jeg er da den der kender den bedst!
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 32
feb 2009
Når jeg har været ude ved folk der skulle have hjælp til f.eks. en nervøs stævnehest, er det det samme igen og igen. En rytter der ikke forstår sin hest, det giver en frustreret rytter, der i stedet for at finde ud af hvorfor, og finde en løsning på problemet, bare f.eks. køber et par øreprobber, i stedet for at træne det væk. Det giver en bedre forståelse og tillid mellem hest og rytter. Aldrig før din hest bag lyset, det er noget af det mest dumme og falske man kan gøre.
Jeg købte en slagtehest der før har gået bagover med mig, stået lodret, stukket af, nervøs, skræmt og skrækslagen. I sommers blev hun solgt som familiehest, og en rytter på 6 red selv rundt på hende uden bid og sadel.
Det handler om træning! Træning, træning, træning...
nov 2007
Men jaja bliv du ved med din træning - det ser fandme flot ud!
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
feb 2006
jeg ville såmænd bare være sød og hjælpe andre med heste der har svært vedat finde ro, og i nogle tilfælge kan det være den roligste mest afbalancerede rytter, men hesten ikke kan finde ud af at slappe af
nov 2006
Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.771
en pony race og en dv er ikke det samme og ikke 2 heste skal trænes ens. hvorfor er folk altid så bedrevidende ? det er så træls at høre på.
dejligt du har fundet et middel der virker- en anden harmløs ting er også at give hestene kamillethe
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
Men hvis i skal forsætte med tråden, hvorfor så ikke også tage hellukkede skyklapper på dem, så har man taget både syn og hørelse, så skal de fleste sq nok slappe af! (Eller dø af skræk!!!) - Men jeg syntes bare ikke det er vejen frem...
dec 2006
Følger: 199 Følgere: 190 Heste: 14 Emner: 43 Svar: 665
Linette: Nåh ja, for temperament kan helt sikkert trænes væk!
mar 2009
mar 2009
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
Ved ikke om du gerne ville hjælpe, eller bare komme af med galde, men ihvertfald er det en utrolig barnlig og bedrevidende og uhøflig måde at gøre det på
feb 2006
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 82 Svar: 453
Først, SUPER fedt du har fundet et middel der hjælper din hest, og dejligt i kan nyde ridningen mere sammen.
Men på den anden side, vil jeg også sige, at Linette har ret, til dels. Min pony var virkelig virkelig tændt da jeg fik hende, og dengang var der intet der hed skrapere bid, ørepropper, sikkerhedsveste osv. Der var en martingal. Og en longe. Og 2 timers ridning HVER dag. Hvor min ridelærer longerede hende om morgenen. Bare for at jeg kunne ride. Det var træning uden hjælpemidler. Og det har givet mig en fantastisk pony i dag, der nu er rolig, i forhold til hun er tændt.
Nu skal i ikke overfalde mig, som i overfaldte Linette, jeg fortæller bare en lille historie fra een tændt-heste ejer til andre tændte-heste ejere
nov 2007
Men nogle er bare mere tændte, og JA hesteejere pakker deres heste ind, men disse øredutter gør jo ikke hesten skade? Det er da langt bedre at prøve det, istedet for at begyndteat eksperimentere med meningsløst foder og tilskud som alligevel ikke hjælper.
Jeg sys det er fantastisk du gider dele dit tip med os andre. Så må vi jo tage stilling til om det skal afprøves eller ej.
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
feb 2006
jun 2007
Følger: 47 Følgere: 49 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 272
Dejligt at du vil dele din erfaring med os andre, jeg takker mange gange
mar 2008
feb 2006
feb 2006
That's the spirit!
Men der er sket en kæmpe udvikling fra 1998 da jeg fik min pony, frem til 2011. Det kan jeg også se på min part. Men jeg er nok mere gammeldags. Og min part fik ikke lov til at bruge ørepropper på min pony, eksempelvis. For jeg VED, at træning får hende til at gå som hun skal. Og i DET tilfælde, ville det være at springe over hvor gærdet er lavest. Men igen igen igen, så komemr det jo an på HESTEN og ikke andet. Hvis det virker for dig, super! Så længe hesten er glad og kan rides og du også nyder den, er det jo som det skal være
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
jeg kender til det at sidde på en varm hest, en tikkende bombe kan man næsten kalde det, jeg fik løst det ved tålmodighed, ro og tillid, (og nej jeg siger ikke at du ikke arbejder med disse ting, det var bare min løsning) og det var både fra min og hestens side, således at jeg f.eks. skulle stole på min hest, stole på han passede på mig og reagerede på mig, lige såvel som at han skulle stole på at jeg passede på ham og reagerede på ham
feb 2006
feb 2006
jul 2005
feb 2006
jul 2005
det er altid med at finde det der er nødvendigt for at hjælpe en...
nu kan jeg se længere oppe at skarpe bid bliver omtalt, men det er jo en vej til at få så meget stabilitet på så man kan ride med trensebiddet... har selv redet med passoa bid på min ene hest, i spring og rider nu med almindelig 3 delt trensebid i både spring og terræn
dec 2006
Du giver bare den anvisning der står på bøtten..
Det er noget jeg selv har erfaret med det. Jeg købte det fordi de får en flot pels af det, men det har så også virket dæmpene på hendes angst/panik agtige temperament.. Jeg kender også histoerier med mennesker, der lider af damp og andre koncentrationsforstyrrende sygdomme, der har fået meget mere ro, efter de begyndte med fiskeolie.
Det er ikke dokumenteret nogle steder, men simpelthen bare noget der er erfaret..
Linette:
- Bare fordi du a og til får det forkerte ben ud af sengen, så skal du altså stadig snakke pænt og opfører dig pænt.. Du fremstår selv som den umodne i denne sammenhæng. Nu er det heller ikke alle der render rundt med en "kold" ponyhest, så lad være med at være så bedrevidende hele tiden. Du aner åbenlyst ikke hvad du taler om, når du kommer med sådanne udbrud.
feb 2006
har altid redet med H. Sprengers tredelte alm trensebid, for lige det med skarpe bid er ikke lige mig :S
min pony har tredelt på når vi springer fordi han løber så meget, men har kun tøjlen i 2'eren, for vil hellere tage en anholdning der virker i stedet for at hive og flå i et alm bid.
dec 2006
noget helt andet er..
Hvorfor propper du så selv vat i ørerne på din pony, når den skal klippes, når du er imod det under ridning?? Det handler vel bare om træning og tålmodighed
morale er en god ting, dobbeltmorale er dobbelt så godt?? eller?
feb 2006
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.160
Så den skal vel i teorien også trænes uden ørepropper på et tidspunkt?
feb 2009
Jeg havde en gratis klipning til gode fra sidste år. Selvom jeg ikke ville have hende klippet blev hun det alligevel da hun havde nogle problemer i huden. Hun er bedøvet og har noget i ørene da hun ikke kan klippes uden. Det kan uden tvivl trænes væk, men da jeg ikke har en klipper har jeg ikke mulighed for det, ellers havde jeg gjort det. Det er ikke rimeligt at hende der klipper skal være i livsfare fordi jeg helst vil uden.
Det er derimod en engangsforstilling, og for hendes helbred. Jeg springer ikke en masse træning over fordi jeg ikke har erfaring nok til at eje en hest med tænding. Det er sjovt nok altid mig der bliver sat til at ride og arbejde med de heste. Men jeg gider ikke prøve at snakke jer til fornuft, I er tydeligvis uden for rækkevidde.
feb 2006
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 2.047
Tak for tippet - Dem tror jeg da vist nok lige min lillesøster skal have til hendes pony, når vi far er i værkstedet
feb 2006
Det jeg mener er, at hvis Linette kommer med en kommentar i finder grov, så skriv det til hende privat og hold fokus på emnet. Alle har ret til deres meninger, og alle udtrykker sig forskelligt. Og når alle andre så også begynder at kaste med mudder, er det ikke særlig pænt mere.
Hvis man ikke kan tåle kritik, eller ikke kan finde ud af at ignorere den, så må man lade være med at læse i det her forum. (ISÆR det her forum, hold nu OP hvor er der mange der ikke taler pænt!)
Kom så piger, det burde handle om, at der er een her der har fundet en god løsning til HENDE og HENDES hest.
Hvad Linettes synes, er en sag hende og * Sports-ko + kød-scooter *
kan tage op, hvis de har lyst.
Laaang smøre fra mig, som jo heller ikke omhandler emnet, men hvordan man taler lidt pænere til hinanden
dec 2006
feb 2006
dec 2006
Men det har også taget mig over 2 år, at få hendes temperament så meget under kontrol + det har kostet mig en brækket ryg og en masse nerver uden på tøjet, især det første halve år..
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Har to, der SLET ikke får korn, og aldrig har fået det og de er sku begge spændende nogle gange. Har altid sagt, jeg engang gerne vil have en rolig hest..
Og ang. at træne dem ud af det - JA, det skal de, MEN det er svært (umuligt..) at træne dem i den måde, de står på i boksen. Jeg kigger hver dag på mine, når der sker noget i/udenfor stalden, ryger hovedet op, de er spændt som en flitsbue, og holder op med at spise.
Det er de ENESTE i stalden, der reagerer sådan. De andre er da mega ligeglade, sålænge de har hø.
Min ridehest havde altid den "vane" at styrte ned i den anden ende, også når jeg havde underviser.. Ret farligt.
Her er min løsning: Western. Det lyder åndssvagt, men efter hun har lært at gå ned med hovedet, op med ryggen og gå langsomt og afslappet, reagerer hun ikke meget på noget. Falder hurtigt til ro igen. Og jeg har virkelig slåsset med hende i alm. dressur, og forsøgt at få styr på hende, mens hun gik hurtigt - virker ikke på stress-heste.
Fra jorden: Her virker klikker-træning. Man siger, det beroliger dem, men det fokuserer dem bare, så de udelukker alt andet. Min får nogle gange et chok, når hun opdager, hun er gået forbi noget, hun ellers synes er meget farligt. For mens hun fik godbidden, så hun kun den.. Det er virkelig rigtigt.
dec 2006
Følger: 199 Følgere: 190 Heste: 14 Emner: 43 Svar: 665
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Men ja, de skal tilvænnes lyde, bevægelser etc., så de de-sensitiveres. Men pointen er, at de skal være rolige imens, er den først stresset, kan du ikke lære den noget, derfor skal man finde balancen mellem "for meget og for lidt".
Mclean har jeg brugt med stor succes.
Ved stress får man bare testet sin grund-træning, om den sidder i skabet.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Jeg mener også at man langt hen af vejen, kan træne sin hest så det bliver til en god ting. De fleste lære at ride sig ud af problemerne på deres hest, og bruge hestens temperament til noget nyttigt, men det kræver dygtighed og erfaring til det.. Jeg tror det er begrænset hvor mange der kan få det bedste frem i en meget varm hest.. Men jeg tror heller ikke det er umuligt..
Vil også sige at ørepropper kan gå an, men din hest skal også lære lydene at kende.. Og lære at fokusere på arbejdet fremfor alt det der sker omkring hesten.. Men det kan være med tiden at du kan undvære propperne, og træne din hest uden. Det lyder til du har prøvet mange ting, og det er også det man skal gøre..
mar 2009
nov 2010
Følger: 1 Svar: 5
Synes det er på plads med en lille kommentar. Husk på at hesten er et
flugtdyr, med stort F. Kommer den ud for noget den synes er farligt er det
eneste naturlige for den at flygte! Det har den gjort i millioner af år- omvendt
var den jo blevet ædt af rovdyr for længst ! Samtidig undrer det mig at stort
set alle jeg kender skriger på nerv-control foder - ørepropper- og i havvis af
præparater som kan nedtone hestens temperament. Efter min mening er det
helt store problem at avlsforeningerne i dag næsten kun ønsker at producere
heste med " tænding" ( det forlanges jo i de internationale kredse)
Problemet er bare at heste med " tændning" oftest kun kan rides af prof.
beridere - da deres temperament ligner det et rådyr har til forveksling.
Ved hingstekåringer sorteres ofte de hingste frasom ikke har tilstrækkelig
tændning - og det er efter min mening HELT FORKERT. Yderligere har
man jo i avlen set ALT ALT FOR LIDT på hingstenes temperament- bare
de kunne præstere så var det ok. I Spanien f.eks bliver hingste pr omgående
kastreret eller slagtet hvis de udviser nervøst temperament - stejlen og
bukken osv. tolereres ikke. I Danmark avles der mere og mere med
forædling - masser af fuldblod - og det er det glade vanvid- for fuldblod
tilfører godt nok tændning men også meget nerv og temperament som
kun et fåtal kan styre bare nogenlunde med helbredet i behold.
Lidt drillende påstår jeg at man idag avler " rådyr" i stedet for heste.
Skammeligt, for dem kan vi alm. dødelige ikke bruge til ret meget.
Et godt bevis er alle de helt uhyrlige mange ulykker der dagligt sker
rundt om på vores rideskoler, nej venner, hvis vi avler heste med mega
tændning får de også mega tændning - mega nerv og mega flugtinstinkt -
Meget kan måske ordnes med foder - træning- skarpe bid- alverdens
heksedoktorer og miksturer - MEN DET ER SLET IKKE DER HOVED-
PROBLEMET ligger - det er i avlen ! Ups. nu blev tråden vist lidt lang....
dec 2006
Ønsker man en kugleskør, uopdragen hest i avlen? :S
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Den har jeg heller aldrig forstået. Min venindes hingst blev ikke kåret som Dartmoor fordi den ikke var hingstet nok. Han var ganske enkelt bare opdragen og gik ikke bananas når der var hopper i nærheden men kunne godt slappe af.
Men åbenbart, så skal hingste rende rundt og være ustyrlige, hakkes i bidet, ikke til at indfange, te sig med hopper i nærheden osv. for at kunne blive kåret.
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.974
Det jan da på ingen måde sammenlignes med skarpe bid og hårde spark med spore, eller at man sidder og rykker i en glidetøjle.
Ved et par ørepropper forvolder man ikke hesten nogen form for skade, og hvis det gør at hesten dulmer lidt ned og rytteren bliver tryg og afslappet, så er det da bare fantastisk. Både hest og rytter får en bedre oplevelse, er det ikke det vigtiste?
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
nov 2010
Følger: 1 Svar: 5
Fakta er bare at avlsforbundene VIL HA HINGSTE MED TÆNDNING - har set
det dusinvis af gange hvor gode stabile hingste ( som er nervefaste og meget
ridelige) ikke opnår kåring pga. for lidt tændning!! Grunden til at avlsforbund-
ene kræver det er den enkle at de vil have afkom som kan klare sig på
det internationale plan og der kommer man ikke uden en god portion
tændning - og disse heste handles jo også til enorme priser !! Netop derfor
tilskyndes avlerne jo at bruge hingste med tændning - for tænk om man
fik en hest uden tændning - såvar den jo usælgelig ihvertfald hvis man
satser på internationale konkurrencer - og dermed en gold pris for hesten.
Det er en skam - for markedet er jo ved at være oversvømmet med
heste der " overtænder" og som alm. mennesker må bruge alle mulige
hokus - pokus instrumenter for bare nogernlunde at kunne styre!!
Og alligevel er vi derhenne at der sker tusindvis af rideulykker - nogle
endda meget svære - kender to - den ene er død - og den anden sidder
varigt i kørestol - og så er der jo noget HELT GALT med mange af de
heste vi rider på. Nævnte to piger var faktisk meget dygtige, men
alligevel gik det galt. Som tidligere nævnt er vi jo bare derhenne at det
stort set kun er beriderne ( med 6-7 års uddannelse) der magter disse
heste - men hvad så med os andre ? Hvor finder man en hest der er
stabil og ikke spasser ud såsnart der er et blad der rasler forkert ?
Værst erdog de heste som via overtændning "taber hovedet" og agerer
i ren panik - for de stopper ikke før enten hest eller rytter ligger der !!
Mht. diverse hjælpemidler - nu er der nævnt- ørepropper- de er ok med mig
hvis de kan være medvirkende til at rytteren kan færdes nogenlunde
sikkert rundt på sin hest - tusindvis af ryttere bruger hjælpemidler
og rideforretninger bugner jo af dem - mange problemer " kan rides væk"
og " fodres væk" - men der stopper problemet desværre ikke !
Sålænge markedet bliver oversvømmet med overtændte heste som på
ingen måde egner sig til skal vi sige alm. ridning - ja, så vil problemet
være der. Så engang en international rytter som måtte have en stabil
politihest for at kunne komme ind til præmieoverrækkelse - hendes egen
dressurhest`s temperament magtede det ikke !! Øhhhh hvor er vi så
henne med dressuren ? Er det øverste bud ikke lydighed her ?
Men det er sagen i en nøddeskal !! Løsningsmodeller til dette
paradox efterlyses......
God ridetur .....
mar 2008
Dejligt du fandt frem til noget der løste problemet, jeg har en der er noget oppe på lakridserne når det blæser, det ville da være fantastisk hvis der ikke skal mere til frem for at fravælge rideturen.
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 26
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
nej - det bange heste er først bange når de håndteres af mennesker - om det er fra jorden eller ryggen, nogen gange begge steder
det jeg vil sige med dette er at det er en rytterfejl og evt foderfejl at hesten er så bange/nervøs at den springer for alting
det er rigtigt at magnesiummangel kan gøre heste mere nervøse end ellers og at havre kan gå i hovedet på dem, men helt basalt er det en rytter/træningsfejl
den stoler ikke på at det rytteren beder den om er det rigtige og uden farer og derfor springer den for ting, for hellere være på den sikre side
når du så tager hørelsen fra den, ja så er det klart at den reagere mindre, men det betyder ikke at det er det rigtige, for hesten er stadig usikker
for det meste så bunder en nervøs hest i at rytteren spænder op (også ubevidst) fordi hesten én gang har sprunget, og fordi rytter spænder op så regner hesten med at den skal være nervøs for noget - der er ingenting i nærheden og derfor bliver det dens egen skygge, et blad eller hvad den nu kan finde på
når hesten så endnu engang har sprunget, så er rytteren endnu mere sikker på at den springer igen, og fordi rytter er forud antaget og ubevidst spænder op, ja så springer hesten igen..... og igen... og igen... og igen
derfor får man en rigtig ond cirkel!
men men men ! det skal stadig trænes væk - det hjælper ikke at bruge alle mulige hjælpemidler!
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 92 Svar: 782
Altså spring
et godt hint til dem med varme heste!!!