{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.221 visninger | Oprettet:

et godt hint til dem med varme heste!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en DV-dame der er meget meget varm i hovedet og tindens til at være meget nervøs.

jeg har haft 4 forskellige undervisere på hende uden at de har kunne hjælpe mig!

men får så en ny underviser som kom med "the missing link":

ØREPROPPER! ikke kun en hut, men ørepropper til heste.
det var som at slukke på en kontakt for hende, og hun er meget mere afbalanceret når vi træner og kan koncentrere sig 100 %.

det er så meget værd at prøve!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  et godt hint til dem med varme heste!!!
  • #1   4. jan 2012 har du et link til disse ørepropper ?

• #2   4. jan 2012 noget andet man kan prøve er fiskeolie.. det har virkelig gjort underværker på min hest's temperament.. Hun er stadig vågen, men hendes panik agtige temperament er blevet helt anerledes og jeg vil faktisk betegne hende som en normal (dog vågen) hest nu, uden at hun er dum

• #3   4. jan 2012 Ja, har du et link til de ørepropper, min er nemlig også meget nervøs :s

• #4   4. jan 2012 Janni: hvad gør man med det der fiskeolie? smiley

• #5   4. jan 2012 har selv sådan en dame! hun kan til tider køre helt op i en spids, og ville ønske jeg kunne prøve det her! men hun er tilfældigvis også meget hovedskyd, især omkring ørene så tvivler seriøst på jeg nogensinde ville få sådan noget på hende smiley men dejligt for dig du har fundet en løsning! smiley

• #6   4. jan 2012 http://www.hestogco.dk/ProductDetails.aspx?productId=12981

evt. giv den en hut ud over, så hesten ikke får rystet dem ud smiley

• #7   4. jan 2012 Magnesium er guld værd - det virker! Heste der ser spøgelser og er nervøse har ofte underskud af magnesium, og man kan mærke en virkning allerede et par dage efter smiley

• #8   4. jan 2012 Michelle Klug: det tror jeg kommer an på hesten, for min har fået både fra blue hors og pavos nerv control ingen af delene virkede på min! men tror godt på at det hjælper på de heste der ikke flipper fuldstændig ud over en skygge... smiley

• #9   4. jan 2012 Eller også skulle man bare træne sin hest.. Gud hvor er der mange der springer over hvor gader er lavest..

• #10   4. jan 2012 Linette : du er velkommen til at komme med din åh så åbenbart store viden og prøve at se om du kan få min DV'er til at slappe af... pas dine gene heste, som åbenbart er sååå opdragne og fantastiske så passer jeg mine... okay?

• #11   4. jan 2012 Linette det var da den dummeste kommentar jeg længe har hørt.

• #12   4. jan 2012 * Sports-ko + kød-scooter *
    Hvor er du dog voksen.

Dette emne er noget at det dummeste jeg længe har set. Troede egentlig kun det var menneskerne der tonser deres travheste igennem der var så dumme. Trist at folk så er begyndt på det også, fordi de åbenbart ikke er kompetente nok til at træne deres heste ordentligt.

• #13   4. jan 2012 Camilla: enig enig... jeg har i 4 år, prøvet alt muligt med Olivia uden held... og så finder jeg en lille harmløs ting som virker!

nogle heste kan bare ikke finde ud af at sortere lyse oppe i deres hoveder, så de flipper ud over ingenting... og jeg mener det er en stor hjælp for hesten at få ro til at arbejde, så hvis den ikke får det, vil den jo stresse mere... og der er ikke nogen der skal komme og spille klog på min hest (linette) for jeg er da den der kender den bedst!

• #14   4. jan 2012 ørepropper kan også købes på www.travdiscount.dk. her kan man også få lækre FOREDE ørehætter der lukker lyd ude, i mange fede farver, man kan vist endda få en syet i de farver man gerne vil have smiley

• #15   4. jan 2012 Det kan godt være nogle heste ikke kan det, men i stedet for at springe over hvor gader er lavest fordi man er en luddoven hesteejer, kunne man lærer det i stedet for. Utroligt man anskaffer sig en hest man ikke kan finde ud af at passe ordentligt.

Når jeg har været ude ved folk der skulle have hjælp til f.eks. en nervøs stævnehest, er det det samme igen og igen. En rytter der ikke forstår sin hest, det giver en frustreret rytter, der i stedet for at finde ud af hvorfor, og finde en løsning på problemet, bare f.eks. køber et par øreprobber, i stedet for at træne det væk. Det giver en bedre forståelse og tillid mellem hest og rytter. Aldrig før din hest bag lyset, det er noget af det mest dumme og falske man kan gøre.

Jeg købte en slagtehest der før har gået bagover med mig, stået lodret, stukket af, nervøs, skræmt og skrækslagen. I sommers blev hun solgt som familiehest, og en rytter på 6 red selv rundt på hende uden bid og sadel.
    Det handler om træning! Træning, træning, træning...

• #16   4. jan 2012 hvor uansvarligt at sætte en 6årig op på en voksen hest, og så uden nogen form for udstyr!

Men jaja bliv du ved med din træning - det ser fandme flot ud!

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
    #17   4. jan 2012 Det er vel nok godt du er så dygtig, så lad bare de andre debattere

• #18   4. jan 2012 Lene T: godt sagt!

jeg ville såmænd bare være sød og hjælpe andre med heste der har svært vedat finde ro, og i nogle tilfælge kan det være den roligste mest afbalancerede rytter, men hesten ikke kan finde ud af at slappe af smiley min hest virker til at nyde at få den ro, hun får med ørepropper, så det bliver jeg ved med!

• #19   4. jan 2012 der er vel ingen der siger at hun HAR sprunget over hvor gærdet er lavest- i kender ikke hendes træningshistorie.
    en pony race og en dv er ikke det samme og ikke 2 heste skal trænes ens. hvorfor er folk altid så bedrevidende ? det er så træls at høre på.

dejligt du har fundet et middel der virker- en anden harmløs ting er også at give hestene kamillethe smiley

• #20   4. jan 2012 Linette Christensen: Hvor er det rart der er en der tør sige noget. Jeg er helt enig med dig - de fleste springer over hvor gæret er lavest, og finder aldrig ud af at forstå sin hest. En energisk hest spænder man bare ind med flere tøjler og skarpere bid, dovne heste skal bare have nogle tæsk med spore og pisk, og nu skal nervøse heste have propper i ørene... Det er utroligt den "trend" der er kommet med at jo mere udstyr jo bedre! I de fleste situationer er VARIERET træning og tillid vejen frem...
    Men hvis i skal forsætte med tråden, hvorfor så ikke også tage hellukkede skyklapper på dem, så har man taget både syn og hørelse, så skal de fleste sq nok slappe af! (Eller dø af skræk!!!) - Men jeg syntes bare ikke det er vejen frem...

• #21   4. jan 2012 Ja det virker rigtig godt - Kan klart anbefales!

Linette: Nåh ja, for temperament kan helt sikkert trænes væk!

• #22   4. jan 2012 Hvis hesten bliver fodret rigtigt, og har det godt, så er de færreste heste nervøse... Har redet en traver, og da den kom sprang den i luften over alt og rystede altid når vi red. Så lod vi den stå, den blev fodret godt op (det var den ikke da vi fik den), den blev snakket med dagligt, kom ud og ind med de heste den plejede og der var ro i stalden da der ikke kom ret mange. Den kom i trykke rammer fik det rigtige mad - og et halvt år efter var den en super ridehest og for vogn begyndte den at vinde da den begyndte at turde gå forrest - så ja, træning og omgivelser har stor indflydelse på hesten...

• #23   4. jan 2012 * på hestens temperament...

• #24   4. jan 2012 Linette: det er utroligt groft at kalde ts for en luddoven heste ejer mm. Du har dine meninger og holdninger- og de har virket for dig- og godt for det.

Ved ikke om du gerne ville hjælpe, eller bare komme af med galde, men ihvertfald er det en utrolig barnlig og bedrevidende og uhøflig måde at gøre det på smiley

• #25   4. jan 2012 jeg syntes at dem der har noget at bitche over skal starte deres egen tråd... det er der jeg hader ved hesteverdenen. hvorfor kan vi ikke glæde os over at have den samme interesse, så længe der ikke er nogen heste der lider nogen last... og jeg er sikker på det er i alles interesse at gøre det bedste for deres heste.... smiley

• #26   4. jan 2012 Jeg har lidt delte meninger her.

Først, SUPER fedt du har fundet et middel der hjælper din hest, og dejligt i kan nyde ridningen mere sammen.

Men på den anden side, vil jeg også sige, at Linette har ret, til dels. Min pony var virkelig virkelig tændt da jeg fik hende, og dengang var der intet der hed skrapere bid, ørepropper, sikkerhedsveste osv. Der var en martingal. Og en longe. Og 2 timers ridning HVER dag. Hvor min ridelærer longerede hende om morgenen. Bare for at jeg kunne ride. Det var træning uden hjælpemidler. Og det har givet mig en fantastisk pony i dag, der nu er rolig, i forhold til hun er tændt.

Nu skal i ikke overfalde mig, som i overfaldte Linette, jeg fortæller bare en lille historie fra een tændt-heste ejer til andre tændte-heste ejere smiley

• #27   4. jan 2012 jeg kan så sige at Kalibra blev mere vild af at blive trænet hårdt, fordi jo mere man laver jo mere energi får man. ligesom hvis man er sløv en dag, så skal man bare igang med at træne.

Men nogle er bare mere tændte, og JA hesteejere pakker deres heste ind, men disse øredutter gør jo ikke hesten skade? Det er da langt bedre at prøve det, istedet for at begyndteat eksperimentere med meningsløst foder og tilskud som alligevel ikke hjælper.

Jeg sys det er fantastisk du gider dele dit tip med os andre. Så må vi jo tage stilling til om det skal afprøves eller ej.

• #28   4. jan 2012 Mimi: ingen grund til overfald her . Dit indlæg er jo skrevet i en pæn tone smiley

• #29   4. jan 2012 Mimi Høst: det er helt fair smiley jeg er også med på at der skal trænes en hel del! jeg håber bare på at smide ørepropperne en dag når hun lærer at slappe af... man kan håbe at man får sat nogle ting ind i hovedet på hende, så hun kan magte at blive redet uden propper smiley

• #30   4. jan 2012 Jeg har lige bestilt disse ørepropper smiley Glæder mig til at få dem hjem, og få dem afprøvet. smiley

Dejligt at du vil dele din erfaring med os andre, jeg takker mange gange smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#31   4. jan 2012 Syntes da også trådstarter har søgt hjælp i flere forskellige undervisere, så noget er da der da gjort, men godt at det har hjulpet det giver mere ro på og måske kan ørepropperne så ligges væk bagefter. Nogen gange er det så lidt der skal til før mønsteret kan brydes,dejligt at høre om ting der lykkes, nogen gange læser man en tråd, og høre aldrig tilbage om hvordan det endte, og hvad der hjalp.

• #32   4. jan 2012 det var da så lidt smiley håber det hjælper smiley min dame ændrede sig lige med det samme hun fik dem i smiley første gang hun havde dem i, longerede jeg hende i tilfælde af at hun gik i panik p.g.a dem. det var komisk, hun opførte sig såååå pænt, men hun har lært kommandoer i longen, så jeg stod der og råbe af hende for at hun kunne høre mine kommandoer: "kom, trav. kom trav...! TRAV!" hehe somme tider misforstod hun mig og gjorde noget helt andet...

• #33   4. jan 2012 * Sports-ko + kød-scooter *

That's the spirit! smiley
    Men der er sket en kæmpe udvikling fra 1998 da jeg fik min pony, frem til 2011. Det kan jeg også se på min part. Men jeg er nok mere gammeldags. Og min part fik ikke lov til at bruge ørepropper på min pony, eksempelvis. For jeg VED, at træning får hende til at gå som hun skal. Og i DET tilfælde, ville det være at springe over hvor gærdet er lavest. Men igen igen igen, så komemr det jo an på HESTEN og ikke andet. Hvis det virker for dig, super! Så længe hesten er glad og kan rides og du også nyder den, er det jo som det skal være smiley

• #34   4. jan 2012 dejligt du har fundet en løsning der virker for dig.. så kan du jo når du og hesten har fundet hinanden i den mere afslappede del, begynde at trappe ned så du rider uden 1 gang i ugen i en periode, så uden 2 gange osv. så du forhåbentlig en dag helt kan smide den...

jeg kender til det at sidde på en varm hest, en tikkende bombe kan man næsten kalde det, jeg fik løst det ved tålmodighed, ro og tillid, (og nej jeg siger ikke at du ikke arbejder med disse ting, det var bare min løsning) og det var både fra min og hestens side, således at jeg f.eks. skulle stole på min hest, stole på han passede på mig og reagerede på mig, lige såvel som at han skulle stole på at jeg passede på ham og reagerede på ham

• #35   4. jan 2012 vi har redet med propper i 1½ måned nu, og der har vi da fået sidebevægelserne på plads igen efter hendes uheldige skade for et år siden. efter skaden, kunne jeg slet ikke komme i kontakt med hende fra ryggen af, så sidebevægelserne blev noget rod, men nu er de på plads igen smiley

• #36   4. jan 2012 mit problem omkring ro er at vores ridehus er stald hænger sammen, så når man muger går man igennem ridehuset, og vi er 10 opstaldere som skal finde ud af at være i et 20x40 ridehus... så det er ikke så tit der er 100 % ro smiley

• #37   4. jan 2012 og hvordan er din egen reaktion på når de går forbi? reagere du eller rider du videre?

• #38   4. jan 2012 har lært at ride videre... og har lært at ignorere hvis hun spænder op og kigger, og dette lærte jeg da jeg fik ny træner... for han kunne godt se at selvom jeg slappede af, kunne hesten ikke også gøre det. det er derfor han sagde jeg skulle prøve propper. og min træner er dygtig. har haft ponyryttere på landsholdet og det hele, så han ved hvad han laver... sidsel johansen har også undervist os en del, hun hjalp meget, rigtig meget, vi blev meget øvelsesstærke, men vi manglede stadig lige det sidste for at Olivia ikke sprang i luften over ingenting. så jo jeg har haft professionelt hjælp. har også haft en med horsemanship ude, det har givet mig værktøjer fra jorden til at håndtere olivias panikudbrud, men hun stolede stadig ikke 100 % på mig fra ryggen... jeg ændrede foder på hende, stadig ingen ændring. tilskud, stadig ingenting. longering før ridning, niks! intet...! propper, hjalp smiley så jo jeg har prøvet snart ALT!

• #40   4. jan 2012 jamen det er super, så skal det nok komme, så giverpropperne dig den ro du har brug for, for at skabe den nødvendige tillid og der hjælper til tålmodigheden...
    det er altid med at finde det der er nødvendigt for at hjælpe en...

nu kan jeg se længere oppe at skarpe bid bliver omtalt, men det er jo en vej til at få så meget stabilitet på så man kan ride med trensebiddet... har selv redet med passoa bid på min ene hest, i spring og rider nu med almindelig 3 delt trensebid i både spring og terræn

• #41   4. jan 2012 du kan købe det i almindelig ustyrsforretninger.

Du giver bare den anvisning der står på bøtten..

Det er noget jeg selv har erfaret med det. Jeg købte det fordi de får en flot pels af det, men det har så også virket dæmpene på hendes angst/panik agtige temperament.. Jeg kender også histoerier med mennesker, der lider af damp og andre koncentrationsforstyrrende sygdomme, der har fået meget mere ro, efter de begyndte med fiskeolie.
    Det er ikke dokumenteret nogle steder, men simpelthen bare noget der er erfaret..

Linette:
    - Bare fordi du a og til får det forkerte ben ud af sengen, så skal du altså stadig snakke pænt og opfører dig pænt.. Du fremstår selv som den umodne i denne sammenhæng. Nu er det heller ikke alle der render rundt med en "kold" ponyhest, så lad være med at være så bedrevidende hele tiden. Du aner åbenlyst ikke hvad du taler om, når du kommer med sådanne udbrud.

• #42   4. jan 2012 Janni ;D ;D ;D

har altid redet med H. Sprengers tredelte alm trensebid, for lige det med skarpe bid er ikke lige mig :S
    min pony har tredelt på når vi springer fordi han løber så meget, men har kun tøjlen i 2'eren, for vil hellere tage en anholdning der virker i stedet for at hive og flå i et alm bid. smiley

• #43   4. jan 2012 Linette
    noget helt andet er..

Hvorfor propper du så selv vat i ørerne på din pony, når den skal klippes, når du er imod det under ridning?? Det handler vel bare om træning og tålmodighed
    morale er en god ting, dobbeltmorale er dobbelt så godt?? eller?

• #44   4. jan 2012 Janni: hvad? sidder hende der linette og spiller smart med træning og så bruger hun selv hørepropper? for fanden da haha... ja så kan jeg så bare sige at det har min hest ikke behov for... smiley fed info af få Janni smiley

• #45   4. jan 2012 Jeg synes også det er super fint at du nu har noget, der kan få din hest til at fokusere. Men nu ved jeg ikke om du er stævne rytter eller ej, men jeg tror ikke de er tilladte til stævner, hvis det nu var at du skulle ud og starte. smiley
    Så den skal vel i teorien også trænes uden ørepropper på et tidspunkt?

• #47   4. jan 2012 Jeg synes selv jeg holder tonen pænt, bare fordi min holdning er kritisk er det ikke ensbetydende med at den ikke er skrevet pænt. Kold ponyhest? Bare fordi hun er min eneste hest betyder det ikke jeg ikke rider andre heste. Desuden er hun hverken kold eller let at ride, spørg enhver der har været på nakken ad hende.

Jeg havde en gratis klipning til gode fra sidste år. Selvom jeg ikke ville have hende klippet blev hun det alligevel da hun havde nogle problemer i huden. Hun er bedøvet og har noget i ørene da hun ikke kan klippes uden. Det kan uden tvivl trænes væk, men da jeg ikke har en klipper har jeg ikke mulighed for det, ellers havde jeg gjort det. Det er ikke rimeligt at hende der klipper skal være i livsfare fordi jeg helst vil uden.

Det er derimod en engangsforstilling, og for hendes helbred. Jeg springer ikke en masse træning over fordi jeg ikke har erfaring nok til at eje en hest med tænding. Det er sjovt nok altid mig der bliver sat til at ride og arbejde med de heste. Men jeg gider ikke prøve at snakke jer til fornuft, I er tydeligvis uden for rækkevidde.

• #48   4. jan 2012 Møffe: har startet 2 stævner på hende for 1½ år siden, og starter hende ikke før hun kan rides uden noget som helst smiley men jeg har ikke travlt!

• #49   4. jan 2012 Nu er det jo altså heller ikke ufarligt at have med heste at gøre, og da slet ikke nervøse heste, så hellere nogle ørepropper der hjælper indtil der er kontrol over nervøsiteten, end en skadet hest og rytter smiley

Tak for tippet - Dem tror jeg da vist nok lige min lillesøster skal have til hendes pony, når vi far er i værkstedet smiley Det har taget over 3 år, at gøre et forsøg på at berolige den omkring det, men det har ikke hjulpet endnu, og jeg vil da hellere have ørepropperne end min søster og ponyen bliver skadet, og for den sags skyld også de andre heste smiley

• #50   4. jan 2012 Det er så typisk HG, og derfor jeg prøver at lade være med, at skrive i det forum her... Men. Hvis der er en man føler, der "kaster med mudder" så må man selv lade være, eller skrive det privat.

Det jeg mener er, at hvis Linette kommer med en kommentar i finder grov, så skriv det til hende privat og hold fokus på emnet. Alle har ret til deres meninger, og alle udtrykker sig forskelligt. Og når alle andre så også begynder at kaste med mudder, er det ikke særlig pænt mere.
    Hvis man ikke kan tåle kritik, eller ikke kan finde ud af at ignorere den, så må man lade være med at læse i det her forum. (ISÆR det her forum, hold nu OP hvor er der mange der ikke taler pænt!)

Kom så piger, det burde handle om, at der er een her der har fundet en god løsning til HENDE og HENDES hest.
    Hvad Linettes synes, er en sag hende og * Sports-ko + kød-scooter *
    kan tage op, hvis de har lyst.

Laaang smøre fra mig, som jo heller ikke omhandler emnet, men hvordan man taler lidt pænere til hinanden smiley

• #51   4. jan 2012 Jeg vil så også sige til trådstarter, at jeg ikke mener at vat i ørerne er den rigtige løsning.. Hesten skal lærer at lydene ikke er farlige og den skal lærer at koncentrere sig selvom de er der, og det lærer den ikke med vat i ørerne..

• #52   4. jan 2012 Mimi høst. hørt hørt! smiley

• #53   4. jan 2012 Jeg vil sige at man kan lærer at få hesten til at kontrollere sit temperament, det er lykkedes for mig.. Men det er kun så længe, at jeg gør de rigtige ting, og ikke gør de ting, jeg ved der vil udløse den bombe hun render rundt med i hovedet..

Men det har også taget mig over 2 år, at få hendes temperament så meget under kontrol + det har kostet mig en brækket ryg og en masse nerver uden på tøjet, især det første halve år..

• #54   4. jan 2012 At fjerne korn fra hesten (ang., travheste..) Hjælper ikke på ægte stress-heste (hvor det kommer indefra).

Har to, der SLET ikke får korn, og aldrig har fået det og de er sku begge spændende nogle gange. Har altid sagt, jeg engang gerne vil have en rolig hest..

Og ang. at træne dem ud af det - JA, det skal de, MEN det er svært (umuligt..) at træne dem i den måde, de står på i boksen. Jeg kigger hver dag på mine, når der sker noget i/udenfor stalden, ryger hovedet op, de er spændt som en flitsbue, og holder op med at spise.

Det er de ENESTE i stalden, der reagerer sådan. De andre er da mega ligeglade, sålænge de har hø.

Min ridehest havde altid den "vane" at styrte ned i den anden ende, også når jeg havde underviser.. Ret farligt.

Her er min løsning: Western. Det lyder åndssvagt, men efter hun har lært at gå ned med hovedet, op med ryggen og gå langsomt og afslappet, reagerer hun ikke meget på noget. Falder hurtigt til ro igen. Og jeg har virkelig slåsset med hende i alm. dressur, og forsøgt at få styr på hende, mens hun gik hurtigt - virker ikke på stress-heste.

Fra jorden: Her virker klikker-træning. Man siger, det beroliger dem, men det fokuserer dem bare, så de udelukker alt andet. Min får nogle gange et chok, når hun opdager, hun er gået forbi noget, hun ellers synes er meget farligt. For mens hun fik godbidden, så hun kun den.. Det er virkelig rigtigt.

• #55   4. jan 2012 Som en anden skriver. Der er forskel på nervøsitet og temperament. Jeg har selv haft en hyp (Oviera) som var SKØR! Men hun blev uden tvivl meget bedre og kunne ofte rides helt stille og rolig uden problemer, men hun havde temperament så pludselig kunne hun lave "ballade" dette er altså ikke en adfærd der kan ændres!

• #56   4. jan 2012 Ps. Min plag fik jeg til at stå stille, mens en kæmpe lastbil bakkede frem og tilbage lige ved siden af hende, bare fordi hun fik en godbid imens.

Men ja, de skal tilvænnes lyde, bevægelser etc., så de de-sensitiveres. Men pointen er, at de skal være rolige imens, er den først stresset, kan du ikke lære den noget, derfor skal man finde balancen mellem "for meget og for lidt".
    Mclean har jeg brugt med stor succes.
    Ved stress får man bare testet sin grund-træning, om den sidder i skabet. smiley

• #57   4. jan 2012 Jeg syntes det er svært at sige hvordan andre skal træne deres heste når man ikke kender dem.. Syntes ikke det er rimeligt at blive kaldt doven heste ejer, fordi man har fundet frem til en midlertidig løsning..

Jeg mener også at man langt hen af vejen, kan træne sin hest så det bliver til en god ting. De fleste lære at ride sig ud af problemerne på deres hest, og bruge hestens temperament til noget nyttigt, men det kræver dygtighed og erfaring til det.. Jeg tror det er begrænset hvor mange der kan få det bedste frem i en meget varm hest.. Men jeg tror heller ikke det er umuligt..

Vil også sige at ørepropper kan gå an, men din hest skal også lære lydene at kende.. Og lære at fokusere på arbejdet fremfor alt det der sker omkring hesten.. Men det kan være med tiden at du kan undvære propperne, og træne din hest uden. Det lyder til du har prøvet mange ting, og det er også det man skal gøre.. smiley man skal jo ikke opgive alt ens arbejde.. smiley

• #58   5. jan 2012 Da jeg skrev at man skulle variere arbejdet med hesten er fordi jeg ofte ser heste som bliver redet i dressur 6 dage i ugen - og aldrig laver andet, de kommer til at kede sig og dermed kan de udvikle temperament i alle retninger. Har set heste der gik helt ind i sig selv og intet vil, heste der stak af, heste der blev bange for selv helt små ting. Jeg tror (og i sidste nævnte tilfælde VED jeg) at hvis man variere træning så hesten kommer på tur ne gang i mellem, få et spring, en tur uden sadel osv vil gøre hesten mere arbejdsvillig da den ikke kommer til at kede sig. Den hest der blev nervøs over ALT gik elev hest i en klub hvor den KUN gik dressur, Desuden stod den i en stor stald det meste af dagen med stor aktivitet. Så fik den en måned fri (ved hestehandleren) og derefter blev den købt af en anden klub som brugte den til spring, dressur, ponygames og skovture. Den kom i løsdrift og er nu blevet en virkelig god pony som alle børn kan ride på og som er stabil og virker til at hvile i sig selv. Så træning og omgivelser kan virkelig betyde meget...!

• erhard t
    erhard t Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Svar: 5
    #59   27. jan 2013 Hejsa.
    Synes det er på plads med en lille kommentar. Husk på at hesten er et
    flugtdyr, med stort F. Kommer den ud for noget den synes er farligt er det
    eneste naturlige for den at flygte! Det har den gjort i millioner af år- omvendt
    var den jo blevet ædt af rovdyr for længst ! Samtidig undrer det mig at stort
    set alle jeg kender skriger på nerv-control foder - ørepropper- og i havvis af
    præparater som kan nedtone hestens temperament. Efter min mening er det
    helt store problem at avlsforeningerne i dag næsten kun ønsker at producere
    heste med " tænding" ( det forlanges jo i de internationale kredse)
    Problemet er bare at heste med " tændning" oftest kun kan rides af prof.
    beridere - da deres temperament ligner det et rådyr har til forveksling.
    Ved hingstekåringer sorteres ofte de hingste frasom ikke har tilstrækkelig
    tændning - og det er efter min mening HELT FORKERT. Yderligere har
    man jo i avlen set ALT ALT FOR LIDT på hingstenes temperament- bare
    de kunne præstere så var det ok. I Spanien f.eks bliver hingste pr omgående
    kastreret eller slagtet hvis de udviser nervøst temperament - stejlen og
    bukken osv. tolereres ikke. I Danmark avles der mere og mere med
    forædling - masser af fuldblod - og det er det glade vanvid- for fuldblod
    tilfører godt nok tændning men også meget nerv og temperament som
    kun et fåtal kan styre bare nogenlunde med helbredet i behold.
    Lidt drillende påstår jeg at man idag avler " rådyr" i stedet for heste.
    Skammeligt, for dem kan vi alm. dødelige ikke bruge til ret meget.
    Et godt bevis er alle de helt uhyrlige mange ulykker der dagligt sker
    rundt om på vores rideskoler, nej venner, hvis vi avler heste med mega
    tændning får de også mega tændning - mega nerv og mega flugtinstinkt -
    Meget kan måske ordnes med foder - træning- skarpe bid- alverdens
    heksedoktorer og miksturer - MEN DET ER SLET IKKE DER HOVED-
    PROBLEMET ligger - det er i avlen ! Ups. nu blev tråden vist lidt lang....

• #60   28. jan 2013 Jeg må indrømme, at jeg heller ikke forstår, hvorfår de hingste, som har et godt og roligt temperament, bliver sorteret fra med kommentaren: Ikke hingstet nok..

Ønsker man en kugleskør, uopdragen hest i avlen? :S

• #61   28. jan 2013
    Den har jeg heller aldrig forstået. Min venindes hingst blev ikke kåret som Dartmoor fordi den ikke var hingstet nok. Han var ganske enkelt bare opdragen og gik ikke bananas når der var hopper i nærheden men kunne godt slappe af.
    Men åbenbart, så skal hingste rende rundt og være ustyrlige, hakkes i bidet, ikke til at indfange, te sig med hopper i nærheden osv. for at kunne blive kåret.

• #62   28. jan 2013 Noget af det mest latterlige jeg har hørt på dette forum er da denne diskussion. At man er en luddoven heste ejer fordi man finder ud af at ørepropper hjælper ens hest til at slappe mere af.
    Det jan da på ingen måde sammenlignes med skarpe bid og hårde spark med spore, eller at man sidder og rykker i en glidetøjle.

Ved et par ørepropper forvolder man ikke hesten nogen form for skade, og hvis det gør at hesten dulmer lidt ned og rytteren bliver tryg og afslappet, så er det da bare fantastisk. Både hest og rytter får en bedre oplevelse, er det ikke det vigtiste?

• #63   28. jan 2013 har også en veninde som har et super stykke hingst, god stamtavle gode resultater og ret så megt hingst ... en DSP, hun fik også kommentaren ikke hingstet nok !! som hun selv sagde, det er sq da børn vi avler til .... tåbeligt, et andet forbund tog ham så gerne og nu avler han smukke føller ....

• erhard t
    erhard t Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Svar: 5
    #64   28. jan 2013 hejsa igen.
    Fakta er bare at avlsforbundene VIL HA HINGSTE MED TÆNDNING - har set
    det dusinvis af gange hvor gode stabile hingste ( som er nervefaste og meget
    ridelige) ikke opnår kåring pga. for lidt tændning!! Grunden til at avlsforbund-
    ene kræver det er den enkle at de vil have afkom som kan klare sig på
    det internationale plan og der kommer man ikke uden en god portion
    tændning - og disse heste handles jo også til enorme priser !! Netop derfor
    tilskyndes avlerne jo at bruge hingste med tændning - for tænk om man
    fik en hest uden tændning - såvar den jo usælgelig ihvertfald hvis man
    satser på internationale konkurrencer - og dermed en gold pris for hesten.
    Det er en skam - for markedet er jo ved at være oversvømmet med
    heste der " overtænder" og som alm. mennesker må bruge alle mulige
    hokus - pokus instrumenter for bare nogernlunde at kunne styre!!
    Og alligevel er vi derhenne at der sker tusindvis af rideulykker - nogle
    endda meget svære - kender to - den ene er død - og den anden sidder
    varigt i kørestol - og så er der jo noget HELT GALT med mange af de
    heste vi rider på. Nævnte to piger var faktisk meget dygtige, men
    alligevel gik det galt. Som tidligere nævnt er vi jo bare derhenne at det
    stort set kun er beriderne ( med 6-7 års uddannelse) der magter disse
    heste - men hvad så med os andre ? Hvor finder man en hest der er
    stabil og ikke spasser ud såsnart der er et blad der rasler forkert ?
    Værst erdog de heste som via overtændning "taber hovedet" og agerer
    i ren panik - for de stopper ikke før enten hest eller rytter ligger der !!
    Mht. diverse hjælpemidler - nu er der nævnt- ørepropper- de er ok med mig
    hvis de kan være medvirkende til at rytteren kan færdes nogenlunde
    sikkert rundt på sin hest - tusindvis af ryttere bruger hjælpemidler
    og rideforretninger bugner jo af dem - mange problemer " kan rides væk"
    og " fodres væk" - men der stopper problemet desværre ikke !
    Sålænge markedet bliver oversvømmet med overtændte heste som på
    ingen måde egner sig til skal vi sige alm. ridning - ja, så vil problemet
    være der. Så engang en international rytter som måtte have en stabil
    politihest for at kunne komme ind til præmieoverrækkelse - hendes egen
    dressurhest`s temperament magtede det ikke !! Øhhhh hvor er vi så
    henne med dressuren ? Er det øverste bud ikke lydighed her ?
    Men det er sagen i en nøddeskal !! Løsningsmodeller til dette
    paradox efterlyses......
    God ridetur .....

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#66   28. jan 2013 Høre de biler og den slags godt nok med propper i ørerne ?
    Dejligt du fandt frem til noget der løste problemet, jeg har en der er noget oppe på lakridserne når det blæser, det ville da være fantastisk hvis der ikke skal mere til frem for at fravælge rideturen.

• #67   2. jan 2014 den må jeg prøve da min er tosset når det bliver koldt det kan være en fulg eller en pind hun ser løber hun den anden vej

• #68   2. jan 2014 Tvivler på at hesten render rundt og er bange 24timer i døgnet - det vil sige at den altså slet ikke kan slappe af hverken i boks eller på fold, for der er hele tiden, lyde, skygger osv.

nej - det bange heste er først bange når de håndteres af mennesker - om det er fra jorden eller ryggen, nogen gange begge steder
    det jeg vil sige med dette er at det er en rytterfejl og evt foderfejl at hesten er så bange/nervøs at den springer for alting
    det er rigtigt at magnesiummangel kan gøre heste mere nervøse end ellers og at havre kan gå i hovedet på dem, men helt basalt er det en rytter/træningsfejl
    den stoler ikke på at det rytteren beder den om er det rigtige og uden farer og derfor springer den for ting, for hellere være på den sikre side
    når du så tager hørelsen fra den, ja så er det klart at den reagere mindre, men det betyder ikke at det er det rigtige, for hesten er stadig usikker

for det meste så bunder en nervøs hest i at rytteren spænder op (også ubevidst) fordi hesten én gang har sprunget, og fordi rytter spænder op så regner hesten med at den skal være nervøs for noget - der er ingenting i nærheden og derfor bliver det dens egen skygge, et blad eller hvad den nu kan finde på
    når hesten så endnu engang har sprunget, så er rytteren endnu mere sikker på at den springer igen, og fordi rytter er forud antaget og ubevidst spænder op, ja så springer hesten igen..... og igen... og igen... og igen

derfor får man en rigtig ond cirkel!

men men men ! det skal stadig trænes væk - det hjælper ikke at bruge alle mulige hjælpemidler!

• #69   4. aug 2015 Må man ride med disse til stævner?
    Altså spring

Kommentér på:
et godt hint til dem med varme heste!!!

Annonce