{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.661 visninger | Oprettet:

helt vildt ked af det ;( {{forumTopicSubject}}

Heii.
Jeg ved godt at jeg har efterhånden oprettet mange emner omkring mine heste men det her handler igen om Major.
Jeg er helt nede i kuldkælderen pga min traver major.
Han laver hele tiden balade når han rides og jeg har prøvet næsten alt og intet har hjulpet, det er ikke sadlen og er ved at købe et bidløs hovedetøj for at se om det hjælper, jeg er nået så langt nu at hjælper hovedetøjet uden bid ikke så sælges han så jeg er allerede nu evd at finde en ny ejer til ham men håber da at det hjælper.
Er der nogle der kan give mig råd til hvad det kan være?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  helt vildt ked af det ;(
  • #1   10. aug 2012 Day Dreamer - Det kan de godt jo. Men ikke så meget. De kan jo sagtens komme med et lille glædes buk eller noget? Men det der lyder dog også mere som om der er noget galt! smiley

• #2   10. aug 2012
    Man kan ikke fikse ting ved at købe et bidløst hovedtøj - det handler om at finde årsagen, som ikke kan være " at ville lave ballade ".

• #3   10. aug 2012 prøv at få en meget erfarn til at ride den det kan være han/hun kan spore problemet eller få en dyrlæge til at se på den

• #4   10. aug 2012 hvad gør den da?

• #5   10. aug 2012 Jo det kan jo godt være at bidløst hjælper pga at det kan jo være at han ikke kan lide at have bid i munden for har sat på ham en gang hvor min søs holdte ham i grimen og der var der intet.
    Det jeg kalder ballade er at han begynder at bakke hen imod udgangen og at han begynder at stejle når jeg ikke vil lade ham komme der hen, Der kan læses mere om det i det ander forum.

• #6   10. aug 2012 Jeg ville tale med en dyrlæge.

• #7   10. aug 2012 Mette C, har haft en VILDT dygtig pige oppe på ham hvor han også gjorde det lidt (mindre end med mig men gjorde det satdig når hun kom i nærheden af udgangen) og hun ved ikke hvad det er og det er hende der har anbefalet mig at prøve bidløst

• #8   10. aug 2012 Day Dreamer : Hvem skulle hjælpe mig? Alle tager penge for det og det har vi ikke råd til.

• #9   10. aug 2012 Havde jeg været dig havde jeg bestilt en dyrlæge. Heste gør ikke sådan noget uden grund, specielt ikke hvis de måske en gang har fået af vide at de ikke må. Det er jo deres måde at sige fra på.

• #10   10. aug 2012 Fordi at jeg selv skal betale for undervisning og det og min mor betlaer regninger og det. Ja men ikke i nærheden af mig og så når jeg finder en skal de måske have 200 pr gang pga kørsel og jeg får altså kun 300 kr i lommepenge som jeg skal købe foder til mine heste for.

• #11   10. aug 2012 At have hest kræver da; dyrelæge, smed osv og da også undervisning? smiley

• #12   10. aug 2012 jeg tror den har ondt ( mund/ryg) ?

• #13   10. aug 2012 Dyrlægen har været ude og kigge og siger at han er frisk som en hav ørn.

• #14   10. aug 2012 Sandra, min mor står for smed,dyrlæge,tandlæge og det, og jeg skal selv stå for undervisning,udstyr og det.

• #15   10. aug 2012 Har dyrlægen tjekket alt som Ryg, mave måske mave sår. Det kan være så mange til gjordkramper. muskelspændinger ømheder. Det kan være svært at finde. måske prøv at finde en dyrlæge og så fortæl dyrlægen hvad det er den gør når i rider så han/hun kan sætte sig bedre ind i det og hjælpe hesten og dig.

• #16   10. aug 2012 hvad gør den når du rider tur, hvis du rider tur? smiley

• #17   10. aug 2012 Der er noget der hedder job. smiley
    Jeg ved ikke hvor gammel du er, men så blot at arbejde i hjemmet for 200 kr eller lufte andre hunde for 50 kr pr. gang kan gøre, at du kommer glad hjem fra stalden efter en god gang undervisning. smiley

• #18   10. aug 2012 Det den gør ved hal?
    Dyrlæge har ikke tjekket mavesår, det er ikke gjordkrampe da han også gør det uden sadel.
    Når jeg rider tur er der næsten intet, der kan lige været lidt på vejen hjem hvor han begynder at blive ivrig og begynder at lave hop (påbegynde stejl) men eller intet.

• #19   10. aug 2012 jeg arbejde som avis udeler men det får jeg næsten intet for, og at lufte hun har jeg prøvet men ingen i den lille by jeg bor i skal have luftet deres hunde og folk syntes at 50 kr er for dyrt.
    Han har gjordt ved de sidste 2 ejere, og ved så ikke mere da jeg ikke kender dem,

• #20   10. aug 2012 hvad er tegn på mavesår????

• #21   10. aug 2012 hvad hvis du trækker den ind i hallen? ellers prøv at øv stille og roligt med den gå ind i hallen og sæt dig op, prik til den med fødderne og hvis den bare rykker sig en lille smule klapper du den og giver den en godbid smiley og så skal du huske at du ikke selv må være bange og usikker smiley

• #22   10. aug 2012 (link fjernet)

• #23   10. aug 2012 Der er forskellige symptomer på mavesår de vil jo bare væk fra smerten.

• #24   10. aug 2012 vi har ikke hal, Der er intet til at starte med men så lige pludselig så begynder han, man kan normalt mærke det på ham når han begynder at ville den anden vej og hvis jeg så retter ham op igen så begynder han at gøre at det.

• #25   10. aug 2012 *Maria & Kilkenny*
    Fik at vide at han bare manglede balance i galopen, og så kontakter den ejer før tidl. ejer mig og siger at det gjorde han også ved hende og det.

Sophie : ok, men bliver da helt bange for at det er det nu

• #26   10. aug 2012 tror ikke din hest fejler noget, hvis den kan ride tur uden problemer? smiley når han begynder at bakke så bliv ved med at få ham til at bakke, sådan at det er dig der overtager styringen af hesten og så beder du ham igen om at gå frem.. ros ham når han går frem evt. godbider smiley

• #28   10. aug 2012 Det er kun 1 symptomer ved mave sår og det er mat hårlag, han er der imod begyndt at tage på og spiser helt vildt.

• #29   10. aug 2012 Han står i Vorbasse.
    Elisa B : Det er bare at når han bliver ved med at bakke ender han i busken uden for banen, der er nemlig ikke hegn så han kan bakke lige ud til vejen hvis det er det han vil.

• #30   10. aug 2012 Altså der er jo oftes en grund til når de gør det. prøv at få det under søgt og hjælper det ikke så prøv en massør/kiropraktor. smiley

Mine 3 heste som nu alle er aflivede havde også pludselig en mærkelig adfærd eller de var kun de 2 af dem. den første stejlede også og han sparkede mig og bed efter folk og han brækkede end finger. Det var kun fordi han havde kodeleds inflormation, efter dette blev han behandlet og det hjalp ikke så blev han aflivet i en alder af 5-6 år.

• #31   10. aug 2012 han står i Vorbasse.

• #32   10. aug 2012 Sophie Røddik, Big ben, Kashmir og Gaia<3 HIRI *
    Major stejler også og han har sparket mig for ca 2 måneder siden, men han bider ikke, han napper kun hvis man lugter af mad (men hvilken hest gør ikke det? smiley ) så jeg håber da ikke det er det

• #33   10. aug 2012 den traver jeg rider står også i vorbasse smiley hmm tror man skal opleve ham før man 100% kan hjælpe smiley tænker lige :9

• #34   10. aug 2012 ok smiley
    Ej hvor sjovt smiley
    Hvad hedder den traver? smiley

• #35   10. aug 2012 Altså det behøver jo ikke lige præcis at være det men det var bare et tegn på min pony havde ondt og han prøvede hele tide at fortælle det.

Hvordan skal han ellers fortælle dig hvis det er noget der gør ondt smiley

• #36   10. aug 2012 ja det er lidt sjovt, den hedder Hera smiley hvor i Vobasse står din? smiley

• #37   10. aug 2012 Sophie Røddik, Big ben, Kashmir og Gaia<3 HIRI *
    Jeg ved bare ikke hvad han fortæller mig når dyrlægen har sagt at han er ok jo.

Elisa B jeg ved hvor din hest står, min står på samme vej lol.
    de skulle have opstaldet det hvor din traver står men hun sgade nej til os.

• #38   10. aug 2012 Gennemsøgte dyrlægen alt som kan tyde på det?
    Prøv at lade din dyrlæge se dig ride ham. smiley

• #39   10. aug 2012 haha okay sejt smiley jeg kan måske hjælpe dig en dag hvor jeg er i vorbasse? smiley

• #40   10. aug 2012 Jeg vil få kiopraktor ud det det bedste jeg har gjordet for min, den har måske ondt søger ud, de er skide gode og du får ny hest har jeg helt nye gangarter osv

• #41   10. aug 2012 ok jeg vil kontakte en kioprakter smiley

• #42   10. aug 2012 Syntes jeg virkelig godt for dem, min uden jeg vidste det var låst 3 Steder i ryg 1 i hals og havde noget ved bækken dér gik en dage hun havde været dér så var det en ny hest med mere gang. Eller Tandlæge (:

• #43   10. aug 2012 har du fået mine beskeder jessica? smiley

• #44   10. aug 2012 Ok smiley
    Elisa B ja sidder bare på Iphone ligenu men svare imorgen på pc'en smiley

• #45   10. aug 2012 Hvor er du fra? Jeg vil meget gerne komme og hjælpe dig hvis du skulle føle for det.
    Træner kun på hestens præmisser og kan sagtens vise dig, hvad du gør forkert smiley
    Synes slet ikke du skal sælge. Heste som din er heste man virkelig kan lære af smiley
    Og hvad er det din hest gør?

• #46   10. aug 2012 hvis du bor på sydsjælland / midtsjælland, kommer jeg også gerne og hjælper..
    Jeg træner fra jorden med min hest, og det gør altså noget ved ens hest at der kommer forståelse på det den gør, og at man kan aflæse den bedre.. Om man vil det eller ej, så laver heste altså også bare ballade i ny og næ... Min er lidt over 2 år, og der har da været teenagefjol indover.... - men det din gør, lyder enten som smerte eller at du ikke forstår din hest og omvendt.. i skal "kommunikere" bedre..

• #47   10. aug 2012 Det kan jo også være hesten laver de unoder fordi den ved den kan smiley

• #48   10. aug 2012 Jeg tror, som andre også skriver, så skal der en ny træner på den hest, så den kan komme tilbage på sporet. I er vist kommet ind i en ond cirkel, som du ikke har kunne bryde.

En blanding af adfærds træning og ridning vil klart kunne ændre hesten.

• #49   10. aug 2012 Det lyder utrolig meget som et træningsproblem.
    Jeg vil altid have hesten tjekket igennem og det har du fået, så må man se videre.

Det som springer mig i øjnene er, at det er de samme steder han reagere, hvilket er et klart tegn på at han reagere ud fra manglende motivation.
    Det ville være højest usædvanligt at en hest kun var bemærket af en sygdom/smerter ved udgangen af banen... smiley

Træd nogle skridt tilbage og få lagt nogle gode solide basissignaler. Start, stop og drej. Øv det først i grime fra jorden, så trense fra jorden. Når du er tryg ved at han reagere som ønsket kan du træne videre fra ryggen.
    Mit forslag er at få en til at have jer i longe, som ekstra hjælp hvis det er for uoverskueligt at håndtere det alene.

Det er vigtigt at tage beslutningen om at han skal gå stille forbi udgangen, allerede inden du sætter dig op, og så er det her dit fokus ligger.
    Dvs uanset hvilken adfærd ham viser, besvare du han spørgsmål: "Vi skal gå stille forbi udgangen".
    Hvis han stejler, så drej ham modsatte vej end han stejler og slip presset med det samme hans forben står på jorden. Hold et pres når han udviser en adfærd du ikke ønsker og slip MED DET SAMME han gør som du ønsker.

Hvis du er det mindste i tvivl om han har ondt, skal du ikke ride ham. Du vil aldrig kunne stå fast overfor ham, så længe du har det i tankerne. Og han må ikke få flere succeser med at udvise den adfærd.

GO træning smiley

• #50   10. aug 2012 Gør den det også hvis der er ændre heste på banen

• #51   10. aug 2012 Nu får jeg nok en masse skæld ud... Men

For mig lyder det som om den har fundet ud af at hvis den skaber sig nok så slutter rideturen. Måske i bare skal blive enige om hvem af jer der styrer showet, for lige nu er det da vist hesten.
    Hvis du ikke kan få den til at gå frem igen når den bakker så hop ned fra den og træk den frem. Gå evt et par omgange på ridebanen, og hop så op igen. Hvis den igen bakker så ned igen og så må den gå et par omgange mere. Bliv ved til du kan ride hele turen rundt på den, og stop så træning for denne dag. Så kan det være den finder ud af at når den går pænt rundt så kommer den hurtigere ind igen.

• #53   10. aug 2012 Det lyder som om, hesten ikke bryder sig om den slags træning i laver på banen.
    Hvis den har gjort det før med tidligere ejere, men er gået rent gennem dyrlægerne, så kunne det godt lyde til, at den ikke er en banehest, som bryder sig om almindelig træning. Især, når der intet er på tur.
    Har du problemer med, at din hest løber lidt på vej hjem, så skal du enten stå af og trække hjem, eller når i er nået hjem, så bed den om at bakke eller lave et trick fra ryggen, så det er det den får ros for smiley

Måske virker en bidløs trense, måske ikke. Prøv at variere træningen, og hvis ikke det virker, så synes jeg, at du skal acceptere at du har en tur-hest og ikke en dressurhest. Lav noget, som du ved, den elsker, så skal du nok få en gladere hest smiley

• #54   10. aug 2012 Jeg synes det lyder som seperationsangst. Den vil ind og skynder sig hjem. Hvordan er den når du tager den ind på staldgangen? Kan den se de andre fra staldgangen? Fra banen?

• #55   10. aug 2012 hvis det er muligt, så prøv at trække hesten ind forskellige steder hver gang smiley så den ikke vænner sig til det ene faste sted hver gang.. eller prøv at tage en anden hest med en dag som selvkab

• #56   10. aug 2012 Lige de spørgsmål jeg kan huske smiley
    Han gør INTET nå han er uden for banen, og ja han kan og nej men har altid en med omme at ride (han k faktisk) fordi at han overhovedet ikke kan lide at være der alene når jeg rider.
    Jeg kan kun trække ham 1 vej ind da der kun er åben et sten, det er en firkantet ridebane med græshøje på 3 sider og den sidste er åben for der kommer vi ind

• #57   10. aug 2012 er sikker på at du er rigtig glad for din hest.. og hatten af for at du spørger om hjælp og har indset at hvis der er ingenting du kan gøre så er det bedre at komme af med ham..
    men inden du gør det synes jeg du skal for din skyld, for hesten skyld få den chekket i hoved og røv ( undskyld ordsproget)..
    Kan dyrlægen ikke finde ud af noget og mener den er rask, synes jeg du skal sætte dig op på den.. ride ind til den bakker.. gøre dig klar på første bukke spring, fordi du skal klappe den en i røven med pisk at den endten hopper i vejret eller hopper frem af.. hvis den løber fremaf så ros den..

• #58   10. aug 2012 er der noget på banen han er bange for
    ? smiley

• #59   10. aug 2012 synes ikke du skal piske eller slå den på nogen måde, hvis den er bange for noget, eller den føler sig usikker! det bliver kun værre smiley

• #60   10. aug 2012 Elisa B: seriøst synes du det lyder som om den er bange for noget på ridebanen?? den er pisse fræk eller også har den seriøst ondt et sted.. tror mest den trænger til til klap i røven

• #61   10. aug 2012 det kan man da ikke vide? hesten føler sig måske usikker, heste stejler ikke bare fordi det er sjovt eller fordi de ikke gider, sådan tænker heste slet ikke! grunden til at en hest stejler, er fordi den bliver presset til noget den ikke kan lide. det er hestens måde at sige fra på... at piske en hest gør det kun værre.. det kræver træning..

• #62   10. aug 2012 jessica : hvad er bunden på jeres ridebane? smiley

• #63   10. aug 2012 Elisa B: det kan jeg love dig for de gør hvis de føler de har magten.. havde halv part på en hoppe da jeg var yngre som bukkede. Det blev tjekket i hoved og røv og fejlede ikke en skid. Den fik en i røven et par gange og så stoppede den med det.

• #64   10. aug 2012 ja, men det er jo ikke sikkert det hjælper denne hest, min stejler/bukker også, men den stejler endnu mere hvis den ser en pisk! der er en grund til at den stejler! husk at heste ikke tænker og føler ligesom mennesker smiley

• #65   10. aug 2012 så er det jo fordi den har fået for mange slag med en pisk.. for det er ikke normal adfærd for en sund hest der er behandlet ordeligt

• #66   10. aug 2012 Synes det er så egocentreret, at man skal ty til vold og tæsk for at lære dyr noget. I bund og grund burde det ikke være hesten der fik et klap i røven, næh, det er træneren. At man fejler som træner og derfor skal sige "gør hvad jeg siger, for ELLERS!"... Nåhja, bevar mig vel, hvis det virker og man er tilfreds, så må man jo have det vældig godt med sig selv... eller nowet...

• #67   10. aug 2012 Min hest er aldrig blevet redet med pisk imens jeg har haft den, hvad tidl. ejer har gjort med den kan jeg ikke sige? han er ikke bange for pisk, hvis man står med den ved siden af ham, eller i longen.. kun under ridning... min hest har det godt og bliver aldrig straffet af en pisk!

• #68   10. aug 2012 enig med dig Sabina smiley

• #69   10. aug 2012 der er sgu ingen hest der har taget skade af et rab i røven... smiley

• #70   10. aug 2012 men hvorfor give den et rap, når man kan komme videre uden ?

• #71   10. aug 2012 Nanna J: Er du virkelig ikke bedre til heste træning.

• #72   10. aug 2012 Så enig med Sabina vold løser ingen problemer og det er da en trist måde at klare problemerne på den skal bare piskes wupti!!! Og hvis man bliver ved kan det være hesten kun gør hvad du beder den om fordi den er bange for en og er det virkelig det bånd man vil have med hesten?:)

• #73   10. aug 2012 Den er pisse fræk hvis den ikke har ondt. og selvfølgelig skal den have et rap i røven. et rap i røven er ikke det samme som at tæske sin hest. og der er mange horse manship giver dem også et klap hvis det er nødvendigt og det er det her.

• #74   10. aug 2012 Nu ved jeg godt vi ikke skal give hestene menneskelige egenskaber.. Men heste er altså heller ikke dumme.
    Hvis den nu har fundet ud af at rideturen stopper hvis den stejler, så er det da det nemmeste for hesten at gøre så den kan komme ud på marken og hygge sig igen. Det er jo lige så simpelt som alle de andre ting vi lærer den.. Hvis vi ligger et pres på bringen for at hesten skal bakke og fjerner presset når den gør det, så vil den jo også hurtig finde ud af at den skal bakke for at det er behageligt for den. Ligesom den skal stejle under rytter for at det bliver behageligt for den igen.

Jeg syntes heller ikke man skal starte ud med at klappe den en i røven.. Men det er jo ikke porcelænsheste vi har, og hvis den går for langt over stregen må den jo irettesættes. En hest der stejler kan være rigtig farlig så det er vigtigt at få stoppet denne adfærd hurtigst muligt.. Evt ved at gøre det ubehageligt for hesten når den gør det.

• #75   10. aug 2012 Helst sikkert.. Men vi skal passe endnu mere på os selv.

• #76   10. aug 2012 Kristina: Man må skabe sikre rammer hvis man ønsker at arbejde med en hest der har vanskeligt ved at lære, men man skaber bestemt ikke et tillidsfuldt bånd mellem hest og rytter ved at klaske den én i numsen. Den der overhovedet tænker på pisken som et middel til afstraffelse bør knække pisken over og smide den væk. Man bryder ingen ond cirkel mellem hest og rytter ved at starte en ny.

• #77   10. aug 2012 Nu var det jo ikke mig der sagde hun skulle klappe den en i røven.. Og jeg har også skrevet jeg ikke syntes det er den bedste løsning og bestemt ikke den første løsning.

Jeg har et tillidsfuldt forhold til min hest. Men vi har også nogle gundregler som skal overholdes. Fx så bider vi ikke og hvis han bider efter mig så klapper jeg ham også en. Så må han godt nok finde en anden måde at snakke til mig på..

• #78   10. aug 2012 Hvorfor træne en hest med slag, når man kan træne den med negativ forstærkning? Det skaber en rolig, afbalanceret hest, der ved hvad der forventes af den, og den føler at du er helt okay.
    Det handler om at lære at træne på en anden måde, end med slag, og det tror jeg er problemet her. Dem der tyr til vold, ved simpelthen ikke, hvad man ellers kan gøre, for at sætte en hest 'på plads'. Eller rettere, træne det væk!

• #79   10. aug 2012 Kristina: nu ved jeg ikke om du har overvejet at når en hest prøver at nappe efter dig eller hvad den gør kan det være fordi den tror man har en godbid og så er det da synd og tarveligt bare at slå den!? Brug dog hellere stemmen til at fortælle det er forkert og så rose istedet for bare at slå, hesten ved jo ikke hvornår du har noget til den og ikke har... Den tænker bare at du måske har noget og "napper" lidt efter dig om det i håb...

• #80   10. aug 2012 negativ forstærkning er rigtig godt at træne smiley

• #81   10. aug 2012 Hvordan træner man det?

• #82   10. aug 2012 fx: hvis du skal trække din hest i en trailer og den ikke vil, så trækker du i træk torvet og holder det stramt, indtil den rykker sig en smule så slipper du igen smiley når den så ikke går længere trækker du igen i den og hvis den rykker sig gør du torvet løser smiley

• #83   10. aug 2012 ved ikke helt så meget om det men vil gerne lære mere og er igang med at få noget mere viden omkring det smiley

• #84   10. aug 2012 Ok men der er nu intet omkring det med læsning smiley

• #85   10. aug 2012 nej hæhæ det ved jeg godt smiley

• #86   10. aug 2012 Heste vil gå imod pres fra naturens side. Det handler om at udnytte dette i den daglige træning og heste vil gøre alt for at få et pres sluppet.
    Det er i bund og grund det negativ forstærkning går ud på - at holde pres, evt. Øge det indtil hesten gør det ønskede, og så slippe med det samme.
    Dette sender et signal til hestens hjerne om at det skal huskes til en anden gang.

• #89   10. aug 2012 Han gør det ikke fra jorden og nej han kigger ikke imod åbningen, han kan ride så fint men pludselig drejer han bag parten og bakker. Men vil prøve din metode smiley

Er der egentlig nogle der kan svare mig på hvorfor at hvis ikke jeg springer med over (fra jorden, altså jeg træner ham i træktorv) springet ellers så stopper han og stejler, og løber uden om?

• #90   10. aug 2012 måske fordi den ikke vil over?:) ej jeg skal ikke kunne sige det..

• #91   10. aug 2012 smiley han vil gerne hvis bare jeg hopper med over også lol

• #92   10. aug 2012 Fordi han ikke ved hvad du vil have ham til, kunne jeg forstille mig. Øv det lige så stille. smiley Et skridt af gangen.

• #94   11. aug 2012 amigos del Alma •:
    du er simpelhen en drama queen.. stødpisk gider du styre dig lidt!! hvem udover dig snakker om det?? drama drama drama

• #95   11. aug 2012 Sabina Nielsen C: det er ikke afstraffelse, det er et hjælpemiddel:) man bruger den nok når hesten er farlig.. og det er den her.. eller opføre sig utrolig uhensigt mæssig.. den hest styrre det hele.. og prøvede den det for sin flok leder på folden fik den et rap af nogle hove.. det er faktisk ikke værre at give den et rap i røven så som at få et rap med et par hove af flok lederen.. og hun skal være flok leder af de 2.. du kan altså ikke sidde på hesten og "sige: lille hest stop med at stejle" også handler den derefter.. nej den beder om at blive sat på plads for ellers endtager den tronen.. så simpel er dens sprog..

• #96   11. aug 2012 • {Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony} •: umiddelbart skal duheller ikke træne din hest med stag.. man skal jo ikke tæske løs på hesten og man skal heller ikke overdrive et hjælpemiddel.. men at give den et klap en gang for alle sker der ikke en skid ved

• #97   11. aug 2012 Ninna: Ja, heste opdrager på hinanden på folden, men det er sjælendt at heste tyer til fysisk afstraffelse. Meget af opdragelsen sker via kropssprog, fordi det fra naturens side af ikke ville være hensigtsmæssigt at komme i slåskampe over de mindste ting, da en skadet hest i naturen lever kortere end en der er uskadt, så nej, spark og bid er ikke unormalt, men en ekstremt overdreven reaktion. Du kan som menneske aldrig blive en hest fuldkomment, fordi du ikke er en hest, men man skal forsøge at forstå og studere hestens reaktion, netop fordi heste ikke har hjerne til at være frække, dumme eller ikke at gide noget. Heste kan kæde uhensigtsmæssige hændelser sammen på mange måder, fx kan heste huske at ståltrådshegn giver stød, og at kliklyden der kommer fra stødhegnet er noget man skal holde sig fra. Det samme kan ske for den pågældende hest på ridebanen. Og nej, en pisk er ikke et hjælpemiddel til kropslig afstraffelse på noget dyr. Hvis jeg sagde du skulle flytte dig, og du ikke gjorde det, hvorefter jeg så stak dig en flad, ville du så flytte dig?? I princippet tager du heller ikke skade af det, men næste gang du så mig ville du nok ikke ligefrem synes om mig. Et menneske kan ikke agere "flokleder", men man kan være super god til at aflæse kropssprog, og man kan helt sikkert kommunikere med hesten, hvis man er god til dette, men en hest vil helt sikkert altid foretrække en anden hest fremfor et menneske. Det er igen (I min verden) meget egocentreret at tro man skal sætte al omgang med et dyr op i rang og orden, i stedet for, at sætte sig i et elev og læreforhold over for sin hest. Hvis hesten reagerer uhensigtsmæssigt er det et fysisk problem, eller et indlæringsproblem, og hvis man som læreren ikke kan sætte sit ego til side og agerer som en lærer, kan man ikke lære noget som helst fra sig og videre til sit dyr.

• #98   12. aug 2012 Du menneskelig gøre hesten! Og på samme tid vil du ikke.. Jeg er ikke den ringeste person til at aflæse heste.. Og har redet rundt på en tidligere mishandlet hest.. Horsemanshipper kunne ikke gøre det.. Ejeren kunne ikke gøre det.. Jeg kunne og hesten var tilmed glad for mig!
    Og mener stadig at hendes hest er fræk, hvis alt fysisk er udelukket og trænger til et rap i røven.. Som du selv siger hestene gør det også når det er nødvendigt.. Det er jo ikke konstant den bakker og stejler så det der med hegnet er en vild samligning, der ikke har noget med hinanden at gøre:)

• #99   12. aug 2012 Ninna J -
    Det er dig, der menneskeliggør hesten. Du skriver, at den er fræk, og den trænger til et rap. Hvis du giver denne hest et rap i røven, ved den højst sandsynligvis ikke hvad den får et rap for. For det er bare et hurtigt rap, og hesten kan ikke se en sammenhæng imellem rappet og det den gør.
    Derimod, vil den kunne se en sammenhæng, hvis der bliver holdt et pres, og sluppet med det samme, når hesten gør det ønskede.

Og stop nu med det der 'horsemanshippere', det er så misbrugt, det ord og måden man bruger det på.

• #100   12. aug 2012 Ninna j: Nej, jeg kommer med et eksempel omkring indlæring, for at gøre det nemmere for dig at forstå, at man ikke kan få dyr til at makke ret gennem vold. Og så siger jeg samtidig også, at du ikke er en hest, og derfor ikke kan opdrage på en hest præcis som en anden hest kan, fordi der er så mange små signaler (Kropssignaler) som hesten bruger for at gøre sig forståelige. Og som der er skrevet, så er det jo dig selv der tillægger hesten egenskaber, den ikke er i stand til at udføre, fordi den ikke har hjernekapacitet til det.

• #101   12. aug 2012 Sofie: er bare ikke enig med dig!
    Misbrug og misbrug, gider du lige?? At arbejde med hestens og kommikation er kilden det er vi enige om.. Jeg mener den skal have et rap i røven og du mener den skal have et pres der tydeligvis ikke virker hvorfor tror du hun skriver.. Tror du ikke ejeren ikke har prøve alle muligheder der, da hun er ked af det og ikke magter hesten.. Ærligt så tror jeg ikke at hun er så dum at hun ikke har prøvet at alle muligheder for almindelig pres! Prøv lige og tag pigen seriøs! Hun står til at sælge hvad hun er ked af og hesten ikke har brug for.. I visse tilfælde er det iorden at give den et rap.. Og den hest kan godt være fræk altså grænse søgende.. Og forstå dog at den ikke gør det hele tiden, den er checket af dyrlæge og fejler intet.. Hesten har været igennem flere ejere og gjordt det ved flere af dem.. Tror du vitterlig ikke de har prøvet alm pres? Ej seriøst den trænger til et rap i røven og en der tør gøre det så man kan få en sund hest ud af den.. Og ride den hvor man vil.. Er sikker på at ejer ikke vil været ond ved hesten og elsker den, så et rap skader ikke.. For evig handles hest er synd, men Gud hvor forstår jeg tidlige ejere og nuværende.. Kan man ikke magte en opgaven med den sælger man den og håber næste ejer kan.. Altså det man anser som det bedste for hesten..
    Okay jeg siger den er fræk og du samligner motivations muligheder fra hest til en person..

• #102   12. aug 2012 Sabrina: hesten er et socialt væssen.. Og gu kan den finde ud af at en den er vand til er sød og kærlig, striler den, hygger om den, giver den mad, pludselig viser anden karakter..

• #103   12. aug 2012 Nej, jeg tror ikke trådstarter har prøvet at afhjælpe problemet med pres og øgning af pres. Trådstarter er ikke så gammel.

• #104   12. aug 2012 Sofie : det kan da godt være hun ikke er det.. og helt ærligt kunne jeg godt tænke jeg at forsøge en ny tankegang hvis det kan lade sig gøre..
    man skal ikke yde tæsk men til klap i røven sker der ikke noget ved efter min mening.. du mener man skal yde mere press hvad jeg er sikker på hun har gjordt..

er det bedre for hesten at man sætter mere og mere schenkel ind til hesten og styre med tøjle, ben, vægt. end at den får et klap.. stryger fremaf og får ros?? kan virkelig ikke se problem med et rap så den stryger frem af..

den kunne jo nå at blive schinkel døv enden den reagere

• #105   12. aug 2012 nogen heste bliver stående ved et rap, og andre stejler endnu mere? hvad hvis det sker? så er der kommet en konflikt mere mellem hest og rytter?

• #106   12. aug 2012 Elisa: ja nogle bliver stående.. ligesom første gang en hest/føl/plag får et rap af hegnet, det er fordi de ikke helt har forstået hvad der sker og hvorfor den smerte eller anderledes ting kommer.. hvis den stejler og er tilriden på normal vis bør den have et rap mere..
    Men man slår ikke en mishandlet hest.. og jeg tror alt din hest/ part eller hvad det er har fået sådan nogle tæsk med en pisk.. eller har været udsat for vold på et tidspunkt.. ellers frygter den ikke pisken som du har fortalt tidligere.. pisken er et hjælpemiddel og skal bruges med omtanke..
    denne her hest debat indlæggeren fortæller om er piv fræk og ved hvis den bakker, eller stejler sker der ikke en konsekvens den ikke kan overkomme.. derfor skal hun give den et rap..

• #107   12. aug 2012 Ninna J: Jeg er simpelthen ikke enig med dig. Prøv at forklare hvordan en hest er psykisk i stand til at tænke: Idag gider jeg IKKE at gå den vej, og hvis hun bruger pisken, så stejler jeg? Nej - det kan en hest IKKE, for en hest har ikke områder i hjernen der skal til for at plan- og tilrettelægge forskellige ideer og derved være udspekuleret og fræk. Hvis heste var så kloge, tror du så de overhovedet ville finde sig i, at vi kravlede op på dem, spændte dem for kælke og fik dem til at springe baner? Hvis hesten har gjort det mangt og meget, så er det fysisk eller en indlæringsfejl som skal rettes. En pisk er ikke til for at give rap, opdrage eller slå. Den skal i min verden kun fungere som en forlænget arm, og man slår heller ikke på hesten med hænderne, vel? Hvis hesten ikke forstår piskesignalet, så må man starte fra jorden og lære hesten hvad man mener den skal gøre, ved en let berøring med pisken, fx. flyt bagpart, forpart, gå fremad og bak. Reagerer hesten ikke, så øger man presset, altså fx. frekvensen af "dutter" med pisken og hårdhed, men kun og KUN til hesten reagerer. Om den så reagerer ved at gå fremad i stedet for til siden er ligemeget, så får den bare ikke ros, og man starter forfra. Når hesten er tryg og forstår de forskellige signaler, kan man begynde at arbejde fra ryggen af. Osv. Et rap i røven giver jo ingen mening for en hest der er i konflikt med rytteren og ikke forstår hvad den skal, eller er bange/frygtsom for stedet eller andet.

• #108   12. aug 2012 Sabrina: den er ikke bange for noget som helst.. en hest er inpulsstyret.. denne her hest gider ikke.. den har lysten til noget andet.. det er ligesom små børn, bare at hesten ikke for står verbalt sprog.. når du sidder på ryggen af den kan du ikke vise nonverbal sporg.. du kan guide den.. og nogle skal guides lidt hårde end andre.. det skal de ikke hele tiden det har noget at gøre med gensidig respekt og rolle fordeling.. det kan man bruge pisken til også det er korrakt.. men hvis man skal have spanske skridt som fx.. så sætter du jo ikke pisken ned ved hvert for ben vel.. det gør du kun til at starte med.. hvorfor så ride med pisk sabrina??
    og jo pisken er også at give den en i røven med og det har det altid været.. spørg en tilfældig på gaden.. hvad er en pisk og hvad tænker du på når du høre ordret.. selv ikke hestefolk ved hvad det er

• #109   12. aug 2012 Amigos del Alma •:
    det kan godt være de er enig med din holdning om ikke at bruge pisk i nogle som helst tilfælde.. men ærligt så tror jeg også de synes det der lyd lidt dramatisk fra din side.. og jeg synes du var en drama queen med det du skrev med hensyn til stød pisk smiley

grinte også da jeg så en lille tøsepige være så skabagtig (stødpisk)!

men det må vel betyde at du er en normal teenager.. og er sikker på du ikke ved hvad hentydningen drama queen betyder.. så stop tøseinde fnidderet

• #110   12. aug 2012 Ninna J: Hvad med at argumentere lidt bedre for dit synspunkt som er hesten er fræk, gider ikke, har lyst til noget andet, skal bare have en i røven? For i alle dine indlæg sidder du egentligt bare og piller små ting ud, som du evt kan få ret i, som fx hvordan ordet "pisk" forståes som i folkemunde. Bare fordi folk tror en pisk er et middel til straf (opdragelse??) Er det jo ikke ensbetydende med, at det var sådan den originalt skulle bruges, da den blev kreeret. Desuden er det jo ikke din hest, så hvordan kan du sige den ikke er bange for noget, eller udviser konfliktadfærd, fordi den ikke forstår hvad der menes, eller ikke (af en eller anden grund) bryder sig om banen? En pisk er et læringsredskab, så hesten lærer at flytte sig for små signaler fra ben, sæde, vægt og hånd, det er jo netop derfor folk der rider på højt plan i dressur ikke bruger pisk til stævneklasserne, hvor ting som spanske skridt ikke indgår, men er et trick, der kan indøves til udførelse verbalt, ved brug af pisken til at prikke eller ved en løftet hånd.

• #111   12. aug 2012 ej sabrina jeg kan jo vende det hele om ligesom du gør ven smiley hvordan kan du sige den har konflikt adfærd hvor den er bange for noget?? hvad for dig til at bedrømme at den ikke forstår hvad der menes?? det med spanske stridt var et eks. for forståelsen skyld..
    pisk blev i sin tid brugt til afstraffelse og det er det man har lavet den til.. idag bruger vi det som hjælpe middel også når hesten bakker og stejler uden grund.. der har jo faktisk været dyrlæge på hesten, så alt fysisk er ryddet af vejen.. Hesten gør det jo ikke hele tiden så det kan ikke være en handling af angst eller forskrækkelse.. Derfor bedømmer jeg den til at være fræk.. pigen er ked af det og vil gøre hvad som helst til at få hende og hesten til at samarbejde, hvad er et super godt tegn.. er sikker på at hun har gjordt alt hvad der står i hendes magt til at give rolige og klare signaler.. derfor synes jeg hun skal klappe den en i røven, bagenden, bagparten om man vil.. også ikke alt det der udenoms snak..med at hun ikke er dygtig nok til at give den rolige signaler.. den gider ikke og den er naturligt inpuls styret efter min mening.. og det er vel iorden at vi ikke deler meninger og at du mener hun skal blive ved med det hun allerede gør.. at give den signal til fremdrift..

• #112   12. aug 2012 Det er stadigvæk en indlært adfærd, Ninna J. Og den skal laves om. Man kan ikke lave en indlært adfærd om med et rap i røven. Hesten forstår simpelthen ikke, hvad det betyder.

• #113   12. aug 2012 sofie: jo hesten forstår at hvis den yder en handling og får et spræmmende non verbalt sprog er det ikke godt.. får den ros ved den også at det var det man ville have den til.. længere er den ikke i min verden.. kan den forstå det den ene vej kan den også den anden.. og synes det er lidt naivt at sige den kun forstår ros.. tænker nu der må være noget jeg misforstår i det du skriver.. prøv lige at forklare dig nærmere så vi ikke går forbi hinanden lige nu smiley

• #114   12. aug 2012 Jeg kan sige det er konfliktadfærd, fordi studier, undersøgelser og dyrlæger har vurderet, at et dyr, som en hest, ikke kan tænke på den måde du mener hesten opfører sig på. Derfor er den ikke fræk. Hvad er din argumentation, ud over din egen vurdering? Jeg siger ikke at pigen ikke prøver alt hvad der står i hendes magt for at gøre det godt for hesten, men 1) Hun er ikke særligt gammel, og 2) hun står med en hest der er mere end bare svær for hende at magte. Du siger man skal passe på når det er sådan, at hesten rent faktisk stejler. Et pisk under et stejl avler blot mere modstand, og hun kan risikere at gøre hesten farligere end den er i forvejen. I min verden er der den lette vej, og den rigtige vej når det kommer til arbejdet med heste og andre dyr.

• #115   12. aug 2012 Det lyder ikke som om den har ondt. Tvært imod, så har den fundet ud af at det virker. Du siger den kun gør det ved udgangen.

Jeg syntes det er en ærlig sag, at sælge, da hesten tydeligvis er for stor en mundfuld for dig. Så hellere stoppe nu, end at det bliver værre.

Jeg syntes du burde sælge, da den som jeg har nævnt tydeligvis er for stor en mundfuld.

Men når du så har fået eden solgt, så skal du huske at tænke på, at din næste hest heller ikke er problemfri. smiley Måske du skal væge en hest, der er mindre i størrelse, ikke har så meget fuldblod som en traver osv. Evt. få en dygtig hesteperson med dig ud, at kigge på en hest.
    Eller nøjes med en part på en af rideskolens heste.

• #116   12. aug 2012 Jeg har idag været ude ved hesten og redet den smiley den gjorde det samme med mig som med ejeren, dog fik jeg den på rette spor et par gange.. Jeg mener at hesten måske har ondt et sted? den er ikke bange for at være på banen, den har gjort det samme ved tidligere ejere! Ejer siger at hun vil få en dyrlæge+evt. heste massør ud. smiley

• #117   12. aug 2012 Sabrina : og hvad ser du den lette vej er..?
    undervurdere du bare pigen på alder, sikke en værdighed hun får.. der er mange yngere rytter der fx rider bedre end jeg gør, og sikkert også dig hvis du skal være ærlig.. ærligt så synes jeg bare ikke man kan være bekendt at sige som du gør, det er da nedværdigende for en der spørger om hjælp

• #118   12. aug 2012 Ninna: Man har jo ikke så mange ressourcer som ung, og jeg siger bestemt ikke at der ikke findes mange gode ryttere derude, men nu siger pigen jo selv at hun har gjort hvad hun kunne på egen hånd. Det er da skræmmende at sidde på en hest der reagerer voldsomt, og det er mere det her jeg mener med mit indlæg. Den lette vej i min verden er de hurtige løsninger, som egentligt ikke finder frem til problemet. Men tror ikke det nytter at diskutere det mere. Du kan jo åbenbart kun komme med egne argumentationer for hestens opførsel, uden at fremvise fakta for dine argumenter, ud over dine egne vurderinger, så tror bare jeg springer ud nu. Til trådstarter: Håber du får noget hjælp til din hest, og at du holder ved interessen. Det er ikke alle heste der er lige nemme at håndtere, og ligesom mennesker kan man risikere at møde enkelte individer der er svære at forstå smiley Håber på al held til dig i fremtiden.

• #119   12. aug 2012 PS: Ninna, jeg hedder forresten Sabina.. Uden r smiley

• #120   12. aug 2012 Elisa B. Jeg syntes det flot, at du tager ud og hjælper trådstarter.

Men dertil kommer så også, at dyrlægen hr tjekket hesten igennem. Dem behøver ikke have ondt, af den grund, at den har gjort det ved tidl. ejere.

Jeg holder stadig på (uden at have set hesten), at den har fundet ud af, at det virker.

• #121   12. aug 2012 ja det kan også være smiley fordi hun har givet op... den trækker også hovedet helt ned til jorden, jeg tror den vil spise græs? smiley men hesten kan sagtens ride på banen, men hvis du holder stille henne ved ind/ud gangen, begynder den at bakke.. smiley

• #122   12. aug 2012 og ved den hest bliver det kun værre hvis man pisker den (jeg har ikke prøvet, men kan mærke det på den) smiley tror hesten har haft et hårdt liv ?

• #123   12. aug 2012 Pisk virker langt fra på alle heste. Faktisk stik modsat. Som du beskriver hesten, så har den bestemt ikke ondt. Den har bare 100% taget magten.

• #124   12. aug 2012 har det også på fornemmelsen smiley ejer siger at hun har givet op flere gange..

• #125   12. aug 2012 Jeg heller stadig til, at jeg syntes det er en god beslutning at sælge.:)

• #126   12. aug 2012 sabina smiley helt iorden smiley

• #127   12. aug 2012 Hun skal jo ikke sælge en hest, bare fordi den har indlært en unode. Hun kan lærer uroligt meget af at få en uddannet, dygtig underviser ud, der har forstand på sådan noget.
    Jeg snakker af egne erfaringer!

Det er uansvarligt at sælge en hest bare fordi den har et problem. Det vil den nye også få. Derimod skal de igennem det SAMMEN og lærer noget sammen, så hun kan bruge det en anden gang. Ellers bliver man aldrig dygtig til at håndtere problematisk adfærd.

• #128   12. aug 2012 Det er rigtigt, at det langt fra altid er den rigtige løsning at sælge, men lige her tror jeg det.

Ejer har nævnt, at undervisning er for dyrt. Uden undervisning kommer hun ingen vegne med hesten, kun baglæns.
    Hvilket til sidste resulterer i rigtig farlig tikkende bombe på 500 kg. og en 13-årg pige.

Jeg syntes for hestens skyld og for ejers skyld at denne leg skal stoppe, inden alt går helt af sporet.
    Så hellere, at hesten kommer hen til, der har råd til hjælpen, eller kan klare det selv, og at TS får halvpart på en nemmere hest, så hun den vej igennem kan blive dygtig. Det koster heller ikke lige så meget at have halvpart, som det gør at have egen hest, hvilket gør, at der er penge tilovers til undervisning.

• #130   13. aug 2012 Laila K : Jeg har ingen martingal og har ikke råd ligeu da jeg er ved at købe et bidløs hovedetøj istedet, men spare op til en. Mig og min søs leder efter et hms kursus, men ingen i nærheden af vorbasse, Så kender du en i nærheden af vorbasse som underviser i det må du MEGET gerne sige til smiley
    Jeg har prøvet at sætte ham på plads, hvilket gjorde at han opførte sig ordenligt i 5 min også gik han HELT amok igen (dog pågrund af en hestebremse der sad i tendingen på ham så jeg måtte sidde på en stejlende hest og prøve at nå hovedet for at få den af) og da han så endelig stoppede igen var han gennem blødt så valgte ikke at ride mere da han svedte og dampede, så det ville være synd så red ham og og fik ham kølet ned og fik mad og sat ud på marken.
    Hvis jeg solgte major ville jeg holde mig til Ricko (en mini hest) lige fortiden og finder jeg en ordenlig hest som ikke stejlede og ikke manglede ballance i nogle gangarter så ville det være fint med mig smiley
    Jeg havde kig på en fredericksborg men han blev solgt lidt efter jeg havde bedt dem holde ham lidt da jeg skulle vælge om jeg ville sælge min traver eller ej. Men jeg er nået så langt nu er jeg bare ikke sælger ham, jeg tager kampen op imod ham, også selv om at han stejler, jeg regner med at ride ham idag, og når han stejler bliver jeg så irreteret på ham så jeg vil virkelig prøve at sætte ham på plads idag (hvis sadlen bare ikke glider ned igen smiley ) men tusind tak for hjælpen alle sammen og jeg har ikke tænkt mig at slette det her forum da jeg ALTID er åben for nye ideer smiley

• #132   15. aug 2012 Ok, så skal jeg have købt en martingal smiley
    Jeg har ALTID fået at vide at jeg skal hæve tonen og sige "Nej" eller "Stop det så".

Massør har lige været her Idag og der var intet galt med ham ud over at han var lidt låst i højre Forben, men det siger hun kan være sket hvis han lige har snublet på folden eller noget, men det ordnede hun lige smiley der var intet galt med kryds,ryg, læn eller noget smiley

• #133   15. aug 2012 Din hest har bare fået nogle utrolig dårlige vaner der hvor den kommer fra. Alle de dårlige vaner skal afinstalleres - og så skal du i gang - helt forfra. Drop ridningen til at starte med - og start fra jorden i stedet. Læs evt. lidt materiale fra Ute Lehmann f.eks. eller en anden som du føler du kan gå ind for metoderne hos. Mange er rigtig gode til at sætte en i gang med at give hesten nogle sunde vaner , så den er til at omgås. Fysisk afstraffelse gavner intet, - men ignorer fejlene, og fremhæv ( masser af ros ) når den gør noget godt.

• #134   15. aug 2012 Ok.
    Ved du hvor man kan købe hendes bøger? Gerne webside hvis ikke der er i nærheden af Billund smiley

• #135   15. aug 2012 jeg har vist en martingal du kan få, VIST ... kan ikke huske om jeg stadig har den liggende, ellers har jeg vist et ekstra fortøj med martingal der ligger. Hvis det er noget du vil prøve

• #136   15. aug 2012 Ok tak hvis det er smiley
    Skal det ikke sættes til gjorden?? Hvis ja så skal jeg enten har ny gjord, gjordforlænger eller en ny sadel med lange gjordstropper smiley

• #137   15. aug 2012 martingallen skal gjorden bare igennem, det kræver ikke noget speciel, fortøjet mener jeg er 3 punkts men kan igen ikke huske det, er en krig siden jeg har brugt det,. Kigger i morgen når jeg er ude ved hesten

• #138   15. aug 2012 Ok smiley så det er ikke martingalen som skal igennem sådan en ring på gjorden? smiley

• #139   15. aug 2012 Ikke den jeg har/havde det skulle nogle af mine fortøjer og nogle skulle ikke, det var lidt forskelligt

• #140   15. aug 2012 Nårrh ok smiley

• #141   15. aug 2012 men kigger lige i morgen og finder ud af hvad det er jeg har, mener jeg har en martingal, og jeg bruger den ikke mere

• #142   15. aug 2012 Ok smiley igen tak på forhånd hvis det er smiley
    Er du sikker på at han ikke kan stejle med den på? smiley

• #144   16. aug 2012 Ok tak smiley
    Er der evt nogle billeder som kan vise det lidt bedre? smiley

• #147   16. aug 2012 Ok tak smiley
    Hun siger også at når den sidder sådan er den for stram smiley

• #148   16. aug 2012 hvis det er kan jeg komme og indstille den for dig, så den sidder korrekt. Jeg har redet meget med martingal før jeg fik fortøj, og jow den kan godt stejle med den på, men det bliver sværre for den at gøre det, og det kan give en ro for dig at vide den ikke bare kan stikke snotten i vejret og rende. som jeg ved mange travere er gode til. da det er jo det som de er trænet til. har selv haft en for mange mange år siden, og fik da startet stævner på den .. men ihh det var ikke altid nemt

• #149   16. aug 2012 Ok smiley det må du godt hvis det ikke er for langt væk smiley

• #150   7. sep 2012 Det skal siges at jeg har haft massør på og hun sagde at han var en rigtig fin hest og hun troede han var en unghest (på 4-5 og han er 8) og at han havde gode muskler smiley

• #152   11. jan 2013 jeg er sikker på hesten ikke har den rigtige respekt for dig og prøver dig af, den vil sikkert gerne bare ind og når du ikke gir den lov så laver den en masse forsøg på at få kontrol.

mange problemer hænger sammen i dag på grund af hestens manglende respekt og vores manglende form for at lede hesten og være leder.

kender personligt en hestehvisker
    http://www.shane.dk/

folk beskylder altid udstyret osv, men langt de fleste tilfælde er det rytterens skyld. ring og snak med shane smiley

• #153   12. jan 2013 Altså, det er jo ikke kun mig og når andre har sat ham på plads gør han det næste gang han kommer til udgangen igen smiley
    Og når jeg ikke er rutineret nok til ham, så jo, så sælger jeg altså gerne min hest, da det er jo synd hvis han bare skal gå på en mark resten af sit liv smiley
    Jeg kan ikke springe xD så derfor aå har jeg ikke sprunget med ham, kun løssprunget ham smiley
    Men........ han er blevet flyttet tættere på mig, så jeg har tiden til ham nu (yay!) så håber det hjælper med en masse træning smiley

• #155   12. jan 2013 HOLD DA OP!!!
    Lige så snart hesten bakker el stjler så har den onde her el der!!!!!!!jeg syntes det er held vild som NOGLE folk er hurtige til at sige ring til dyrlægen hesten har dårlige tænder og du skal købe dit og dat.
    det er en hest den har fuldstændig taget dig i røven.
    den har fået en dårlig vane med at stejle ved udgangen.
    så rid i den anden ende af banen el longer den kun i den anden ende af banen.
    tror en martingal el et fortøjer er en god ide.
    også skal den ikke tage røvenpå dig.

• #156   12. jan 2013 Har løssprunget ham til 125, det tidl sted, men han er jo flyttet, og der har de ikke spring smiley

Sandt : hvad vil du så foreslå? smiley

• #157   12. jan 2013 sandy: hvad vil du så foreslå?:)
    Altså ud over at ride ognlongere i den ene ende? smiley
    Der er intet galt mere når jeg longere smiley
    Og jeg rider allerede kun i den ene side smiley

• #158   12. jan 2013 Altså nu har jeg ikke gidet at læse hele indlægget, men det jeg som jeg har fået ud af det du har skrevet som nogle af de første kommentarer er at du har ladet din hest slippe af sted med for meget! Jeg har selv oplevet noget lignende med en hest i den stald som min egen er opstaldet i. Hesten slap af med at ville bukke, ikke ville gå og bukkede hvis man lagde ben til den. Jeg kommer til at lyde selvglad lige nu, men jeg er rimelig god til at ride western, som er det jeg selv rider og hende i stalden også rider, så jeg har sagt ja til at ride hesten, da jeg er en del mere erfaren og længere fremme i min træning end ejeren! Og i starten kunne jeg næsten ingenting med den, men jeg blev ved med at insistere og det mindste skridt den tog frem gav jeg den ros for og nu kan jeg skridte, trave og galoppere hen og væk fra udgangen, nu er det en helt anden hest, fordi jeg brugte min tålmodighed og en masse ros smiley Jeg ved ikke om du selv har prøvet det, men jeg tror ikke at det er biddet smiley

• #159   12. jan 2013 Altså, jeg har ikke rigtig haft tiden før nu, til at træne med ham som sådan, men begynder allerede stille og roligt imorgen smiley
    jeg kan ikke rigtig forstå ham, altså hos tisk ejer gjorde han det ikke, 4 dage efter, da jeg red ham for første gang, der gør han det, så er virkelig forvirret omkring problemet smiley
    Han er blevet sat på plads MANGE gange nu, men gør det hver evig eneste gang alligevel, så vil prøve at træne en masse fra jorden med ham i lidt tid smiley
    Hvor bor du henne af? XD
    Du er da velkommen til at prøve og hjælpe? XD

• #160   13. jan 2013 Jeg bor i midtjylland smiley Har du prøvet et Myler bid? Det kom jeg lige til at tænke på, for min egen unghest, havde det også lidt svært ved biddet og et myler giver hesten meget mere tungefrihed samtidig med at du kan bruge højre og venstre side separat pga. der er en lille forhøjning over tungen og i den forhøjning sidder der et fast stykke, så biddet hænger ikke sammen som sådan, har et link til dig her:
    http://westernoutfitter.dk/product.asp?product=6927

• #161   13. jan 2013 OK smiley
    Hesten står i Billund, i midt/syd Jylland smiley
    Han godt det også uden bid, så vi regner ikke med at det er hans bid xD
    Men har du et Mr, kan jeg prøve at sende et billede af hans bid? smiley
    Men kan først tage et imorgen smiley

• #162   13. jan 2013 Ninna J du skriver: "grinte også da jeg så en lille tøsepige være så skabagtig (stødpisk)! men det må vel betyde at du er en normal teenager.. og er sikker på du ikke ved hvad hentydningen drama queen betyder.. så stop tøseinde fnidderet"

Du kan da ikke være bekendt at nedgøre hende p.g.a hendes alder?

• #163   13. jan 2013 Vil lige informere om : hesten er kommet ud til et nyt opstaldningsted (som overnævnt) hvor der kommer underviser ud hver onsdag, så skal til at være med på det smiley

• #164   13. jan 2013 - Har ikke læst alle svar igennem -

MEN
    Der er ikke nogen her inde, som kan give et kvalificeret bud på hvad din hest fejler eller hvad du gør forkert! smiley
    Det du kan gøre er at få en til at komme ud og se på dig og din hest. Nye øjne ser tit fejl, som man selv har stirret sig blind på. Find de fejl der giver dig problemer og arbejd på dem - det kan du helt sikkert også gøre uden at ofre en masse penge på en ny bidløs trense.

• #165   13. jan 2013 Har haft en ude og hun ved det heller ikke xD
    Det er Elisa B her inde som har været henne ved os smiley
    Har allerede en bidløs trense smiley

• #166   14. jan 2013 Hesten er blevet redet forkert og den har brug for en dygtig rytter der kan ride den ofte. smiley

• #167   14. jan 2013 Tak smiley
    Mangler bare en dygtig rytter smiley

Kommentér på:
helt vildt ked af det ;(

Annonce