{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 års.
  • #1   21. nov 2012 Min egen blev tilvændet longering og trense som 2års..
    Longering sådan rigtigt kom dog først som 2,5års og sker sjældent..
    trense bruger jeg faktisk ikke rigtig, hun har haft den på og sådan men det os det, ønsker nemlig hun skal tilrides bidløst..


  • #2   21. nov 2012 longering af to års.
    sagtens. den kan ligeså godt lære det.:)

    hovedtøj
    det kan man også sagtens. smiley


  • #3   21. nov 2012 Synes longeringen kan påbegyndes når de fylder 3, hvis de ellers mentalt og fysisk virker klar smiley
    Så kan man longere i ½ år og så begynde rytter tilvænningen når hesten har muskler til det (firkantet betragtning, i know!)

    Forstår ikke ideen i at tilvænne til trense super tidligt med mindre de skal køres eller gåes med i lange liner. Så svært er det altså ikke at vænne dem til det, at man behøver flere år før rytteren kommer på smiley


  • #4   21. nov 2012 Longering
    Ja, min +2½ år begyndte longetræning som 1 års pga af dyrlæge anbefaling (hun havde for meget energi og brugte det ikke på folden, selvom om hun gik ude i 8-12 timer. Hun blev selvfølgelig "longeret" med langt tov, på en stor volte. Det var så også MAX. 10 minutter 2 gange om ugen. Og det blev til 1 gang om måneden max 10 min Hvis jeg havde haft muligheden den gang ville jeg heller have haft en til at løbe løs derinde smiley
    Hvis hesten selvfølgelig ikke er klar er jeg i mod.

    Hovedtøj
    Jeg er for, min er også introduceret til sadel, så jeg ser ingen problem i det.
    Hvis hesten selvfølgelig ikke er klar er jeg i mod.


  • #5   21. nov 2012 Ville ikke selv longere en 2 års, ville vente i hvert fald til 2,5 år, ud fra alt hvad jeg ved er longering en større belastning end fx både rytter tilvænning og løsspringning, men ofte er longeringen det første af de ting folk gør..
    Trense og bid, tjah ser ingen skade i det, men kan godt vente til de er 2,5 år hvis man ikke har behov for det..


  • #7   21. nov 2012 Har intet i mod det - tvært i mod. Vil hellere starte med dem tidligt og vænne dem ligeså stille til tingene - trense og at gå lidt i longe - i stedet for at give dem et total kulturchok som 3 eller 4 års. Og de har godt af at prøve lidt af hvert, så længe det ikke skader dem. Og de tager ikke skade af at blive longeret af og til, som 2-2,5 års (med "af og til" mener jeg måske 3-5 gange på et godt halvt års tid) smiley

  • #8   21. nov 2012 Trense vil jeg mene er "tilladt", når de er to, da de foreksempel skal til kåring, eller som Katrine P siger, gå i lange liner.

    Longering synes jeg dog først når de er 3 år, medmindre de stadig ikke er helt klar.
    Når de er 3½ kan man ryttertilvænne dem, og og lære frem og stop(skridt)
    Så en voksepause til de Er fyldt 4.
    Derefter kan man så opfriske det gamle, + tilføje trav og galop, og ride dem let.
    Enten give endnu en pause, og derefter ride lidt 'hårdere', eller ride dem let til de er mindst 4½ år. Når de er 5 er det fint at ride dem som en voksen hest, medmindre den har vokseværk, eller man først er begynd at tilride dem som 4½ års osv. smiley



  • #9   21. nov 2012 Og selvfølgelig, med longering er det kun lige at de går rundt. Ingen hjælpetøjler og kun lige 5-10 minutter max!

    Forudsat at hesten er klar både fysisk og psykisk. Hvilket jo er en selvfølge, at man kigger på det smiley


  • #10   21. nov 2012 Jeg ville ikke longere før hesten er 3 år.
    Du kan godt vænne den til trense og sadel stille og roligt.. smiley


  • #11   21. nov 2012 Jeg er af den overbevisning at de har bedst af bare at være heste og gå og hygge sig ,man kan selfølgelig gå ture, vende dem til alle hverdags tingene som at stå bundet, løfte ben etc men ikke andet til de er omkring 2½. Og her er jeg nok uening med rigtig mange, men her mener jeg det er bedre bare at sætte sig op på dem og ride nogle ture, glem alt det med longering, indspændingstøjler og gå og krølle dem sammen i så ung en alder.

  • #12   21. nov 2012 Regitze: Nu behøver longering jo ikke være indspænding og krølle sammen.. Jeg longere fx aldrig med hjælpetøjler men i grime eller kapsun og frem og ned..

  • #13   21. nov 2012 Signe: Nej bestemt ikke (: ..men mener nu stadig de har bedre af at blive redet på en lille tur.

    Og så synes jeg der er mange der har virkelig travlt på hestens vejne, hvilket på sin vis også er i orden, men en unghest har bare rigtig godt af pauser og bare få lov at stå på folden og lave ingenting.


  • #14   21. nov 2012 Longering? hmm. Kun i kort tid. Max 10 minutter! Og ingen indspændinger, hjælpetøjler eller noget som helst andet.
    tilvending af hovedtøj. Kan ikke helt se ideen i at gøre det så tidligt, men ser ellers ingen grund til at man ikke skulle gøre det.
    Og nej, man sætter sig IKKE op på en hest der ikke engang er fyldt 3!


  • #15   21. nov 2012 Regitze: Jeg bruger personligt heller ikke longering meget, bruger det til at indlære signaler og lære den at strække frem og ned og få lidt korrekte muskler inden rytteren kommer på..
    Men er så heller ikke fan af pauser, sene, led og muskelmæssigt så nej der har unge heste faktisk ikke godt af bare og stå på en fold og intet lave..


  • #16   21. nov 2012 Ladyblacksheep: Hvorfor er det så frygtelig forbrydelse at sætte sig op på en hest før den er 3 år og hvorfor er det magiske tal 3 år ? Når nu mange eksperter på området anbefaler ryttertilvænning (ikke tilridning kun tilvænning) når hesten er 2,5 år ? (selvfølgelig hvis den er psykisk klar og ikke er plaget af vokseværk).. I mange lande starter man med 2-2,5 års og deres heste er mindst lige så holdbare som de danske.. Virker lidt som om en eller anden engang har hevet tallet 3 op ad hatten og så er det bare sådan, men folk kan ikke rigtig sige hvorfor..

  • #17   21. nov 2012 Synes det afhænger meget af hvilken type hest der er, og hvad den skal bruges til. Der er jo stor forskel på om det er en galophest, islænder eller en DV? smiley
    Men det er jo forskelligt fra hest til heste, man kan jo ikke sige et egentlig tidspunkt man kan gå igang med hesten, det er bare at bedømme ud fra den enkelte hest smiley


  • #18   21. nov 2012 Er helt enig med Marie der smiley

    Når jeg siger pauser, mener jeg 1-2 dage. Fungere fantastisk for min lille dreng smiley


  • #20   21. nov 2012 Jeg har selv en unghest, hun bliver 2,5 her til december, og hun er i hvert fald SLET ikke klar til at bære rytter, det er tydeligt at se på hende. Hverken psykisk eller fysisk. Har endnu aldrig mødt en hest der virkede klar til tilridningen før den blev 3. Mange synes jeg ikke engang er klar der.
    Hvad har man så travlt med? Man kan sagtens nå at lære den det hele selvom man først startede med tilridning som 4 års.


  • #22   21. nov 2012 -Whiskey&Bettina- der var der faktisk nogen der snakkede om det hvis du læser alle kommentarene.

  • #24   21. nov 2012 Nu har I så givet mig jeres bud på longering. Hvornår mener I man kan begynde at opbygge muskler i longen? (At longere 3/4 dage ugen) Og jeg tænker så longering i kun grime evt. med gjord og søge frem og ned.

  • #26   21. nov 2012 » LadyBlacksheep : af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at hører dit svar på det spørgsmål Signe stillede dig tidligere? (:

  • #27   21. nov 2012 Team tindur: Jeg ville max longere 3 gange om ugen og kun en kort periode lige omkring rytter tilvænning og kun hvis man kan finde ud af at gøre det anatomisk korrekt..

    Ladyblacksheep: Nu skrev jeg jo ikke tilridning, men ryttertilvænning, og jeg siger ikke at alle heste er klar eller at man død og pine skal ryttertilvænne der.. Men man bliver jo nærmest hængt ud som mishandler hvis man gør selv om rigtig mange eksperter taler for det..
    Jeg havde en som klart var klar psykisk (hvilket jo også var tydeligt da hun tog det helt afslappet og accepterede rytter fra første gang) og både dyrelæge og massør havde tjekket hende og fundet hende klar fysisk.. Hun er 6,5 år nu og har aldrig haft en skade eller belastning..
    Og det handler ikke om at have travlt, min var redet et år før vi nåede til galoppen.. Det handler om at ville styrke sin hest bedst muligt og give den de bedste forudsætninger smiley

    Regitze: ah så forstår jeg smiley mange har bare travlt med at give lange pauser, enkelte dage og små ferier er kun sundt..


  • #28   22. nov 2012 Team Tindur
    "Nu har I så givet mig jeres bud på longering. Hvornår mener I man kan begynde at opbygge muskler i longen? (At longere 3/4 dage ugen) Og jeg tænker så longering i kun grime evt. med gjord og søge frem og ned."

    Den var straks svære, der tror jeg virkelig det er svært at sætte en konkret alder.
    Jeg har en 2,5 års og jeg har overhovedet ikke tænkt på hvor hendes muskler skal sættes helt korrekt.
    Jeg vil først tro jeg begynder når min fylder 3½-4 år.
    Den ene grund er at jeg har en anden ride hest så jeg har ikke tid til at longere så meget, desuden så er 2½ år også for ung til at overhovedt overveje det i følge min egen mening smiley
    Men min unghest er heller ikke klar til at sætte muskler endnu smiley


  • #29   22. nov 2012 Maiken - Nu tænkte jo jeg det i forhold til at hesten burde få opbygget nogle muskler i ryggen før rytter kommer på. Beklager at jeg ikke udtrykte mig klart. Og jeg tænker at jo mere muskler den har i ryggen jo nemmere har den ved at acceptere rytteren da det ikke føles så hårdt. Men selvfølgelig skal den ikke hård trænes da longering er fysisk hårdere for hesten end det ar rides på.

  • #31   22. nov 2012 non - Det er jo det som er formålet med longeringen, at træne overlinien før rytteren kommer på.

  • #34   22. nov 2012 Spørgsmålet var jo på HVORNÅR I ville begynde med dette smiley

  • #36   22. nov 2012 Okay smiley
    Altså jeg forventer da dyret sætte muskler når den bliver longeret, så jeg tror musklerne er kommet lige så stille siden jeg startede smiley
    Men jeg longere kun få gange om måneden fordi hesten som sagt kun er +2½ smiley


  • #37   22. nov 2012 Non: I starten når jeg longere er det kun meget kort og sjældent, så det er ikke for at bygge muskler, men det er da ikke uden grund, det er for at lære den at gå i longe (til når det skal bruges mere seriøst) og for at indlære signalerne

  • #42   22. nov 2012 Når en hest går korrekt i longe for at danne overlinie er der en god ide at have lært hesten kommandoen at den skal have hovedet ned. Hesten skal hele tiden gå i samme spor (bagbenet treder i samme spor som forbenet) og hovedet vender lidt indad. Og hesten skal træde godt ind under sig. Dette burde den lære med det samme den har forstået princippet i longeringen. Men mange heste tager hovedet op når de efterhånden sættes i trav, stop hesten, gå tilbage i skridt med hovedet ned og prøv med trav igen smiley

  • #44   22. nov 2012 DD - Stå ved hestens hovede, træk så hestens hovedet nedad og kom med kommando Feks. ned med hovedet. Når hesten giver efter og tager hovedet ned roser du i samme sekund og giver evt. godbid. Dette bliver du ved med indtil du kun behøver at sige kommandoen ned med hovedet og hesten tager det ned. Før så hesten ud i longen, når hesten går fint rundt og du ser at den træder i sit spor, beder du den om at tage hovedet ned. Hvis hesten ikke treder i sit eget spor før du beder den tage hovedet ned (det er vigtig den gør dette), tjek om hovedet drejer lidt indad imod dig. Hvis ikke ryst lidt i longen og hesten vil som oftest dreje hovedet imod dig. Hvis ikke, gå frem til hesten og placer hovedet der det skal være. Og prøv igen (høres sværere ud end hvad det er, hesten gør det ofte af sig selv men det er vigtig det gøres rigtig) Da hesten mestrer dette i skridt gør du det i trav.

  • #45   22. nov 2012
    Det der med at lære hesten at tage hovedet ned, det er ikke så simpelt som det lyder - især ikke hvis hesten er en "højtstillet" en ( frieser, araber o.l ) ;o). Og heste der gennem ridning har fået bygget sig en underhals.

    Og ryste i tovet har jeg oplevet enten ingen reaktion have ellers så blev hovedet taget i vejret :b

    Så.. Jeg har ikke gode erfaringer med at lære hesten at tage hovedet ned.


  • #46   22. nov 2012 Dette skal jo hesten helst lære FØR ridning er påbegyndt smiley Og ikke alle heste har ligeså nemt ved det nej. Heste er som mennesker, forskællige. Det jeg mente med ikke så svært er at hesten træder som regel ind under sig hvis den har lært at gå rundt i longen. Jeg havde svært ved at lære en araber at gå rundt i longen men da hun endelig lærte det trådte hun fint i sit spor og gik rigtig. Men heste er forskællige smiley

  • #48   22. nov 2012 Non: Sorry men hvad er det dog for noget pis at lukke ud ? Ud fra hvad konkludere du at jeg ikke gør det korrekt ? Men du kan da ikke putte en hest i longe der ikke har prøvet det før og longere den i 20 min og endda forvente den går korrekt hele vejen.. Den skal da lære princippet i longering først og lære signalerne..
    Og at longere 15-20 min i starten er dælme voldsom for dens ben og kondi, en utrænet hest kan heller ikke gå korrekt så længe, muskler og kondi skal bygges op nøjagtig som ved ridning..

    Tindur: At lære hesten at sænke hoved er næsten det samme som at lære den at gå med hoved i lod, det er en tillært holdning og ikke et billede af hvad der foregår i hestens krop.. Hoved skulle helst sænkes af sig selv fordi hesten slapper af i kroppen og derfor strækker sig frem..


  • #49   22. nov 2012 Signe - Jeg har kun oplevet en hest der har gjort det af sig selv og det var en koldblods....Men du må da gerne lære mig tricket til hvordan man får en varmblodshest sit hovedet frem og ned i longen UDEN at lære den det.
    Måske smide hø ud på jorden og holde den i gang eller hvad smiley


  • #51   22. nov 2012 Tindur: Hvis hesten slapper af i kroppen og bruger sig korrekt så vil den strække halsen frem og sænke hoved, nogle gange skal man i starten vente til de begynder at blive lidt trætte, det det så ofte går lidt nemmere..
    Har selv haft en DV og det var altså intet problem, hun sænkede fint hoved så snart hun slappede af og brugte sig korrekt..
    Den fejl mange gør er at drive for meget på hesten, fordi mange tror den skal meget fremad for at bruge sig, men en unghest har ikke balancen og vil derfor tage hoved op.. Ud over det er der grænser for hvor meget ryggens ligamentet kan strækkes og hesten kan ikke både sænke hoved meget og træde meget ind under sig på en gang..
    Så hesten skal ned i et roligt afslappet tempo og slappe af, så kommer det i langt de fleste tilfælde (med mindre hesten har dårlige erfaringer eller rigtig dårlig bygning) af sig selv..
    At pladsere hoved refusere det til et trick og giver ingen indikation om hesten bruger sig korrekt.. Lige som med om hesten går "til bidet/i holdning" så skal man ikke fokusere på hoved, men på resten, så kommer hovedet af sig selv..

    Non: Du skriver ordret hvorfor jeg longere hvis jeg ikke gør det korrekt, vil du ikke kalde det at konkludere ? Det er ikke formuleret i spørgeform eller jo hvorfor er, men at skrive "hvis det ikke er for at gøre det korrekt" er ikke et spørgsmål men et udsagn om at jeg ikke gør og ikke har til hensigt at gøre det korrekt, så selvfølgelig bliver jeg sur..
    Hvis det er ment som et spørgsmål bør du se på din formulering og spørge frem for at postulere..


  • #52   22. nov 2012 Signe - Men så kan man jo ende op med at longere hesten i ret lang tid ikke, og det har den jo hellere ikke godt af vel? Hvordan finder man så balancen her? Jeg er nemlig villig til at se andre metoder men ikke uden at stille mig lidt kritisk hvis jeg kan se noget der ikke helt stemmer overens smiley

  • #53   22. nov 2012 Hvorfor lang tid? du kan jo ik forvente det perfekt først eller anden gang, det kommer helt af sig selv som Signe også siger.

  • #54   22. nov 2012 Tindur: En ung hest der lige er startet op med longering vil ret hurtigt blive træt.. Men korrekt longering er ikke nemt smiley

  • #55   23. nov 2012 Longerer ikke min 2½ års endnu, det venter til han er 3 og der bliver det MAX 1 gang om ugen... Han skal aldrig have bid i munden, men han er vant til hackamore og longeringsgjord/sadel.... Han bliver løslongeret en gang imellem, men at hive ham ind på en volte, nej tak smiley

  • #56   23. nov 2012 Signe - Det ved jeg godt de bliver for det er meget hårdt for de at blive longert. Jeg starter altid op, uanset ung/gammel med max tre runder i longen hver vej i de gangarter de kan mestre. Og øger så til seks runder når jeg kan se de er klare til det. Og nej longering er ikke altid nemt. Nogle heste er bare dygtigere til at fange konseptet end andre. Bliver spænnende at se min den dag jeg starter op hvor lang tid det tager før han fatter det, da han nu selv somme tider begynder at gå/løbe i ring når vi har longen på til div jord træning.

  • #57   25. nov 2012 Tja.
    Min 1,5 års er netop gået igang med lange liner, i leg vel at mærke, og kun små 10 min. Dvs han har hovedtøj på, dog ikke næsebånd.
    Det synes jeg sagtens at man kan, så han lærer fra tidligt alder at det ikke er farligt.


  • #58   28. nov 2012 longering;
    sagtens, begge mine kan og lærte det faktisk i en tidlig alder, ikke fordi jeg brugte det meget, men det var rart a jeg kunne træne det med dem, og holde deres fokus på den måde smiley nu kommer det mig til gode, da vi skal til a træne op til kåring i maj smiley

    Bid og trense;
    Har jeg gjort meget lidt i, men begge kan have bid i munden, og den ene var faktisk meningen jeg skulle vise i bid til dyreskue men det blev heldigvis afblæst (det var også første gang hun havde bid i munden).

    Jeg ser ingen grund til ikke a starte tidlig så hestene vænner sig til tingene så længe man ikke presser dem og tvinger dem smiley
    Jeg lærte sidste år min den ene a blive dobbel longeret, og det tog hun rigtig pænt, nu er der ikke langt fra dobbellongering til kørsel så det vil komme stille og roligt det næste års tid smiley


  • #59   28. nov 2012 Jeg begyndte med min da han var 2,5 med sadle. hovedtøj osv. nu er han 3,5 og han går bare super godt smiley Vi er gået frem i et tempo som han kunne følge og vi har aldrig presset ham til noget smiley
    - Jeg synes som 2 års er det for tidligt at begynde at ride, men når hesten så er 2,5 kan man godt begynde at vænne den til diverse ting som f.eks. sadle og rytter smiley


  • #60   28. nov 2012 Katrine: Helt enig smiley

  • #61   27. jan 2013 Longering af 2 års.
    - Kommer meget an på den enkelte hest, hvor den er i sin udvikling mentalt og fysisk, hvad den skal trænes til på sigt, samt hvilket longearbejde der er tale om. Synes godt du kan begynde stille og roligt med lidt longering i korte intervaller med en 2 års, der ellers er alderssvarende udviklet. Dog selvfølgelig intet, der kræver meget af hestens fysik, men de helt grundlæggende kommandoer, og øvelse i at søge frem og ned, ser jeg intet problem i.

    Tilvænning og brug af hovedtøj.
    - Tilvænning, ja. Fast brug, nej. Hesten har kun godt af at vænnes til udstyret stille og roligt, så tidligt som muligt (selvfølgelig, igen, med forbehold for den enkelte situation) men fast brug af udstyret synes jeg ikke er hensigtsmæssigt i den alder, den første faste brug, indlæring af signaler, osv. er utrolig vigtigt, og kan danne basis for hestens ridelighed resten af livet. Derfor er det for mig at se meget vigtigt, at hesten er mentalt klar til at indlære så "vigtige" ting, og det tror jeg ikke er tilfældet for de fleste 2 års.


Kommentér på:
2 års.

Annonce