Presse sin hest. {{forumTopicSubject}}
Et lille sidste indlæg før jeg går i seng.
Da jeg læste et af de andre indlæg her inde kom jeg til at tænke på det at presse sin hest til noget den umiddelbart ikke synes er sjovt/viser interesse for.
Feks: En hest gider ikke rigtig at træne på banen en periode men man har undervisning.
Hvad er så Jeres holdning?
- Er det så ok at presse hesten på banen og feks give et rap med pisken hvis den ikke vil fremad osv?
- Hvis hesten skal lære noget nyt men den ikke rigtig gider øvelsen da det "keder" den/ den ikke forstår øvelsen. Er det så ok at kræve at hesten skal lære den ting på det tidspunkt?
Hvad er Jeres holdning til dette? (Er selv meget blandet/usikker på min)
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
Det er bare et spørgsmål om ikke at presse mere end det minimum der skal til for at det blir en succes.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 732
Den med øvelser - jeg ved ikke om man kan kalde det øvelser , men træning omkring sit personlige rum osv syns jeg er vigtigt, men sårn noget som at smile, neje osv, hvis den kedede sig ville jeg finde en anden måde at gøre det på, men at presse syns jeg ikke man skal , men på en go måde syns jeg det er fint
nov 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 9 Emner: 76 Svar: 265
grænse det kommer jo også and på hvordan hesten reagere på at blive presset. jeg har nemlig en hest der bliver mere og mere tvær nå jeg presser den. så det er lidt forskelligt.
men jeg er ikke imod det, men er heller ikke helt fan af det, men vi bliver jo også selv presset nogen gange
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 785
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Jeg kan mærke at når Jasmin bare er meget slem og "uartig" på banen, at hun har brug for noget andet, så vælger vi at ride i skoven i stedet for, eller ud på vejen. Og det er lige skønt for hende lige at komme væk fra det baneridning. Så en skovtur minimum én gang om ugen. Om det så er skovtur, opvarmning i skoven eller skridt af i skoven, så er alle dele lige godt og sundt for hesten.
Og ja at presse er vigtigt, for ellers udvikler man sig aldrig. Man skal bare lære hvor hestens grænse går. Hvis det gælder en 5 års eller 6 års at skulle lære piaff og piruette, ja så er det for meget. Handler det om schenkelvigning eller versade, så nej.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg har ingen gode erfaringer med at mosle igennem når det kommer til en hest der ikke er motiveret for at være på banen. Det kommer der intet godt ud af, efter min erfaring.
Men jeg har intet imod at presse en hest i den forstand at tjatte til en hest der begynder og bakke, bare bakker hele tiden. Hvis jeg ikke får den frem så lære den sig selv at bakke og det duer ikke.
Jeg vil dog ikke presse en hest der er træt, det ser jeg intet positivt i at gøre. Ligesom jeg ej heller ser formålet med at presse en bange hest op i en trailer, eller en forvirret hest der er bange i skoven fx.
Også har jeg også for det meste den tankegang at hvis hesten modsætter sig hvad man vil have den til. Så er der noget galt. Enten fysisk, at man selv giver forkerte signaler, at man beder om for meget, at man beder for voldsomt osv.
Altså noget galt, hvor man ikke bare skal presse igennem " så den kan lære det ".
Støder jeg på sådan noget, så har jeg så fundet ud af at der skal arbejdes med noget. Fx. skal jeg igang med at prøve og lære en fjordhest ganske almindelig ridning. Jeg hoppede op og anede ikke hvor meget den kunne. Det viser sig at når jeg ligger benene til begynder den meget ofte at bakke, bakke, bakke, bakke ret meget.
Jeg tjattede til den for at få den frem, men der skulle lidt til før den ville frem. Her kunne jeg så have tænkt at den bare skulle lære det, have en i røven så den kunne komme frem og ikke skulle tage røven på mig og slippe for at lave noget.
Men istedet, så pressede jeg bare for meget. For hesten anede åbenlyst ikke hvad jeg bad den om ellers havde den fået lært sig selv at bakke ved pres med ben.
Så nu begynder jeg fra jorden med at lære en frem kommando.
Hesten sagde fra fordi jeg pressede for meget, pressede den til noget den ikke anede noget om.
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Heste har ikke ambitioner og de er født til at skide, løbe og spise, derfor syntes JEG ikke man skal presse sin hest til andet end hver der er småt og rimeligt - samt. nødvendigt. Heste har ikke bedt om at gå dressur eller spring eller lave tricks eller hvad man nu laver
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
Det er rigtigt som Marie-Louise siger, at hvis du ikke presser din hest, udvikler den sig ikke.
Men der er så mange forskellige måder du kan presse en hest på.
Jeg leger alt ind i min hest, så det er sjovt for den. Den skal ikke føle sig presset til at gøre det, men den skal have lysten til det! Det er absolut det vigtigste, LYSTEN!
Hvis hesten ikke vil fremad, så drej den rundt eller stop den, det kunne være den havde set noget farligt, og lige skulle sunde sig
- Jeg rider ikke med pisk, for det er på min hest en afstraffelse, for oplevet stor effekt af at ride uden og ride med, STOR forskel.
Hvis den keder sig eller det virker svært for den, så synes jeg man skal som rytter overveje hvordan man kan motivere sin hest til at det bliver bedre.
Og, hvis min hest har en dårlig dag eller periode, så viser jeg hensyn til den, for så travlt har jeg ikke.. Jeg vil hellere have den synes det er fedt at gå rundt, end at den bliver tung og stærk, Hellere en tur for meget i naturen, end for lidt
nov 2006
Følger: 75 Følgere: 73 Emner: 91 Svar: 246
- men nej hesten skal ikke presses til den grad for det begynder at blive for meget, det er noget man selv skal mærke, både på sig selv og på hesten
Emma
Presse sin hest.