{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Ømtået efter første gangs smed {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Min 5 års hest er blevet meget ømtået efter han havde haft smed i torsdags. Det var første gang han havde smed (da jeg fik ham for 1½ måned siden kunne han ikke løfte ben, så det skulle lige læres)

Hvor langt tid er det normalt at de er ømme? og er der evt noget man kan gøre for at hjælpe ham? For han har virkelig ondt, og vil helst ikke gå ud af boksen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ømtået efter første gangs smed
  • #1   7. jan 2013 stakkels hest hvis ikke den har fået ordnet hove i 5 år så har folk da vist ikke forstand på dyr

• #2   7. jan 2013 det er normalt de blir det min gik os på tåspidser da hans hove heller i var ordnet i over et år da jeg fik ham pga ømtåethed efter fået dem ordnet de var os flækket og andet

• #3   7. jan 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg nok i første omgang kontakte dyrlægen og få udelukket, at der ikke er sygdom til grund (f.eks. forfangenhed). Og så først og fremmest bede om noget smertestillende til din hest, for som du beskriver det, har den meget ondt.

En overvægtig hest kan godt blive forfangen efter beskæring om vinteren, hvis den nedsætter aktiviteten markant pga. ømtåethed.

Nu skriver du ikke, om din smed har ændret hovstillingen, eller om han f.eks. har skåret for meget af. Du bør under alle omstændigheder kontakte smeden og forklare ham, hvordan din hest reagerer, så han kan tage højde for det næste gang og evt. rette mindre op. Måske vil han endda komme med forslag til dig til at afhjælpe problemet. Det kan være, at han kan lægge et sygebeslag på eller en speciel sko.

Hvis hesten kun er en smule ømtået, så kan du selv afhjælpe problemet ved at lade din hest gå på blødt underlag. Det er så her din opfindsomhed kommer ind i billedet, for det er svært at finde blødt underlag om vinteren...

Du kunne f.eks. som akut nødhjælp køle hovene ned med koldt vand (hvis de er varme), skære noget flamingo til og sætte under hovene tapet fast med gaffatape. Flamingoen skal være rimelig tyk til en stor hest. Ellers træder den hurtigt igennem. Dvs. ca. 10 cm tykt. Men der er jo også risiko for at den vrikker om, når den skal gå "med høje hæle"...

En løsning på længere sigt ville være at investere i boots, hvis problemet gentager sig. Men det kræver tilvænning at gå med dem, så de ikke skaver hul på ballen.

Men kontakt i første omgang dyrlæge og smed. Det er helt klart det bedste for din hest.

• #4   7. jan 2013 Synes det lyder til din smed har taget alt for meget af din hests hove. Der vil lige gå en uges tid før den ikke er øm mere. Jeg ville give den boots på forhovene indtil da når den skal på fold.

• #5   7. jan 2013 Louise: Ja, det er rigtig synd. men de var heldigvis ikke voldsomt lange, og var ikke trådt skævt.

Ann: Han har ikke ændret benstilling, men frygter at der er blevet taget for meget af. Har lige snakket med min dyrlæge, og hun mener heldigvis ikke, at det er pga. sygdom.
    hun sagde, at jeg skulle give ham et par dage i boks og smøre sålerne så de blev smidige. hvis det ikke blev bedre, skulle jeg kontakte smed.
    Så det må blive det jeg gør.

• #6   7. jan 2013 Min gamle pony som også har gigt var også øm da hun havde fået skåret hove det var fordi at hende der beskåret hende havde gjordt det forkert....
    Så skiftede vi til nogle nye og der fortalte de os så at det var ikke gjordt rigtigt så beskårede de hende hvor de sagde at hun lige ville være øm noget tid.
    Der har aldrig været noget siden men ved selvfølgelig ikke om det kan være det? smiley

• #7   7. jan 2013 Det lyder som en god idé Sissel. Husk ved boksro at ændre fodersammensætningen, så det bliver mindre krybbefoder og mere grovfoder (hø).

• #8   7. jan 2013 Sandra: Kan slet ikke forstille mig, at det er gjort forkert. har udelukkende hørt godt om min smed, men man kan jo selvfølgelig aldrig vide smiley

Ann: Tusind tak for hjælpen Ann. Det er der selvfølgelig taget højde for. smiley

Kommentér på:
Ømtået efter første gangs smed

Annonce