{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.066 visninger | Oprettet:

Hvordan træner du? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg er lidt nysgerrig for at høre jeres træningsprincipper og hvad I vægter højt i træningen smiley Og hvad virker bedst for din hest???

Har I oplevet at I blev nød til at "trodse" jeres overbevisning, fordi jeres hest ikke fungerede på den måde?

Er der nogle trænere som I er meget fascineret af og træner nogle metoder efter - hvis ja, så hvem og hvad gør dem gode? smiley

Uddyb gerne jeres svar og find på noget at tilføje selv smiley

Håber det vil være en god måde at få inspiration til træning og holdning på og evt. få øjnene op for andre trænere - hold sindet åbent!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan træner du?
  • #1   28. feb 2013 næææh.. Eller jo - indianerne i nordamerika.

    Jeg ville ønske jeg kunne lægge hele min konkurrence/dressur lyst væk - men det må vente indtil jeg har råd til egen krikke og selv kan styre det hele, så vil jeg lære den alt på en HELT anden måde, uden brug andet end en cordeo.. Jajaja dada smiley

    Ej Jasmin trænes i at få en masse ros, men klar besked på at gøre noget når hun kan - medmindre jeg ved der er noget galt - så sættes mine krav væsentlig meget ned.

    For mig betyder det ikke noget om hvor meget du skælder ud i træningen - det betyder noget hvor meget man roser. Det er SÅ vigtigt at rose hesten for det den gør korrekt eller bare godt - og det får Jasmin. Så meget ros, at det må være derfor hun tilgiver mig for alle mine fejl og skæld ud smiley


  • #2   28. feb 2013
    Jeg har været vældig anti stærke bid, er stadig anti stærke bid i men fordi at jeg oplevede en ting på tur hvor jeg blev nød til at smide et stærkt bid på hvis jeg og hesten samt en bil ikke skulle splattes ud, har jeg ændret mening på den konto.

    Noget andet jeg er anti er indspændning, har dog fundet en ting jeg finder acceptabel og brugbar i longering, andet ser jeg ikke formålet med. De opfylder ikke de ting jeg skal bruge i træningen.

    De vigtigste ting når jeg rider dressur:

    1 - hesten søger selv ned og skal gerne kunne søge ned og strække sig selv for helt løse tøjler. Det er ikke mig der får den til at søge ned, det skal den selv gøre fordi den er afslappet.

    2 - bag lod er aldrig pænt, aldrig et mål, aldrig noget der skal vises frem og være stolt af. Altid foran lod, da jeg ikke træner hest der er så langt at man kan begynde og snakke om i lod.

    Overstående er ikke noget jeg vil gå op kompromis med og derfor er det også møg svært at finde en dressur underviser der matcher.

    En anden ting jeg også bruger en del som folk som regel finder fy fy; Jeg bruger gerne tøjlen til stop, eftersom stop i tøjlen ikke behøves være 25 kg der trækkes igennem, det kan være let og usynligt. Og jeg bruger gerne tøjlen til drej også. Det gør det for mig og se lettere både for hesten og jeg og forstå, signalet er tydeligt og modsat når det er ben, kan det ikke forveksles med 117 andre signaler.

    Så er jeg også glad for godbidder. Også fra ryggen hvis de kan hjælpe der. Stikker gerne hesten en godbid for at forstærke den i noget fx. stop eller for at holde opmærksomheden ved mig.


  • #4   28. feb 2013 Synes det er svært sådan at beskrive ens træningsprincipper .. Jeg har ikke nogen bestemt jeg træner efter . Jeg træner efter erfaringer og ''instinkter'', og selvfølgelig ud fra den viden jeg har om heste.

    Min generelle træning er baseret meget på at det skal være behageligt for både hest og træner. At man skal samarbejde og gøre tingene sammen. Min egen hest træner jeg f.eks. ofte uden udstyr (på lukket område), så hun kan fortælle mig, når jeg bliver for kedelig, for så går hun .. Hun lære mig rigtig mange ting.

    Når jeg træner med andres heste, er det selvfølgelig ikke på den måde. Tit rider/træner jeg andres heste fordi de står med et par problemer, og så træner jeg jo på de problemer.
    Jeg gør aldrig brug af vold, jeg bruger ikke chambon samt indspændingstøjler og jeg rider aldrig med spore. Det er principsager for mig, og punkter jeg ikke giver mig på. Jeg vil heller ikke undervise folk hvis de møder op med sådanne ting.

    Jeg har trodset min overbevisning rigtig meget én gang, af hvad jeg sådan lige husker. Det var med hensyn til glidetøjlen. Jeg havde sidste forår en hest der var på sit værste, med hensyn til at stejle. Jeg har kæmpet med det i ÅR. Hun har aldrig haft ondt nogen steder, har været tjekket. Det var simpelthen en indlært adfærd, som jeg ikke kunne få hende ud af. Jeg var ved at blive bange til sidst, fordi det simpelthen ikke var sikkert at ride hende når hun var så slem med det. Jeg var havnet på hospitalet en gang ..

    Så jeg smed en glidetøjle på, og når hun ville stejle, trak jeg hendes hoved ned, ved hjælp af glidetøjlen. Jeg tror jeg red hende 6-7 gange med den, og hun har faktisk ikke stejlet ukontrolleret siden.
    Ved siden af lærte jeg hende dog også at stejle på kommando, så vi slipper for en uønsket indlært adfærd, men i stedet har en indlært adfærd, jeg nu kan styre.

    Jeg vil stadig ikke bruge glidetøjlen blot for at placere hestens hoved i dressur-øjemed. Men jeg fandt ud af, at den faktisk kunne være nyttig ;o)
    Siden da har tøjlen hængt fint i mit skab og samlet støv, og det har jeg det nu fint med. Jeg vil helst løse mine problemer på andre måder, men lige i den her situation følte jeg mig nødsaget til at gøre noget drastisk. Jeg fortryder det dog ikke smiley

    Som rytter er jeg meget ''støttende'' for hesten hvilket har resulteret i en lausig holdning fra min side af. Jeg sidder ikke særlig pænt på en hest, men jeg sidder så jeg bedst muligt kan indvirke og støtte heste. Det kommer nok af at jeg har redet uerfarene og ustabile heste i lang tid efterhånden.
    Min hænder sidder for langt ude, jeg har for lange tøjler, jeg kigger ned, jeg har ikke altid ret ryg - ja der er sku meget galt smiley

    Det var hvad jeg lige kunne finde på nu, måske jeg kommer tilbage med mere smiley


  • #5   28. feb 2013 Da jeg rider islændere går træningen typisk ud på de mange gangarter grundigt igennem... Stille øger jeg sværheden med lidt øgninger/halve parader, en masse vekslen mellem gangarterne, 10/20 m volder... Hmm nogle gange springer jeg (ikke mere end 20/30 cm) nogle gange rider jeg en laaaang tur til fjorden osv
    Jeg rider ikke det jeg kan finde ud af, men det hesten kan... Jeg vil ikke prøve at få en hest til noget hvis den ikke er vild med det eller føler sig presset til


  • #6   28. feb 2013 "Jeg er lidt nysgerrig for at høre jeres træningsprincipper og hvad I vægter højt i træningen Og hvad virker bedst for din hest??? "

    Svar: Jeg forsøger at ride så biomekanisk korrekt som muligt, uden at det bliver totalt "fodformet". Jeg rider med bid, sporer og pisk, men forsøger ihærdigt at bruge disse så korrekt og så lidt som muligt. Jeg vægter variation i min træning højt. På en normal uge går Laura dressur 2-3 gange om ugen, er i longe 1-2 gange, springer 1 gang og er på tur 1-2 gange. Jeg synes, min træning virker fint for Laura. Hun er ikke vild med dressur, men elsker tur og spring, så der er vi begge gået lidt på kompromis, for jeg er dødbange for at springe! smiley Longetræningen har hun brug for af hensyn til hendes dårlige ryg/lænd. Hun er betydeligt mere velfungerende i sin krop og mere muskuløs, end da jeg fik hende for 2 år siden, så det må jo virke smiley

    "Har I oplevet at I blev nød til at "trodse" jeres overbevisning, fordi jeres hest ikke fungerede på den måde?"

    JA! Jeg ville helst ride uden sporer, men er simpelthen ikke dygtig nok i min timing til at få hende til at arbejde effektivt nok uden. Jeg er meget imod at ride hesten bag lod, men Laura er MEGET smidig i hals og nakke og smutter nemt bag lod for mig, specielt i opvarmningen, også selvom jeg er virkelig obs på det. Så der har jeg måtte sluge en meget stor kamel.....

    "Er der nogle trænere som I er meget fascineret af og træner nogle metoder efter - hvis ja, så hvem og hvad gør dem gode?"

    Jeg er meget fascineret af Philippe Karl, som har skabt The School of Lightness. Hans teori er baseret på klassiske principper (ikke akademisk/Bent Branderup) og på hestens biomekanik. Mange af hans pointer er meget logiske og jeg prøver at efterleve de fleste af dem (der er enkelte, hvor jeg ikke er enig). Og så kan jeg godt lide berider Lotte Much. Hun er mere "traditionel", men er 100% på hestens side og tager alting i dens tempo.

    Jeg supplerer min træning med kiropraktik og massage. Jeg laver strækøvelser med hende og masserer selv i ny og næ. Jeg er obs på, at hendes sadler passer, og at hun får ordnet tænder tit nok. Selvom hun "bare" er en ganske almindelig LA-hest, får hun De-Lux pasning i så høj grad, som jeg overhovedet magter, da jeg er overbevist om, at man kun kan få en velfungerende ridehest ved at ALLE aspekter af dens liv er tip-top iorden!


  • #8   28. feb 2013 Smut - Er altså lige nødt til at kommentere på det med glidetøjlen. Den er nemlig ingen garanti for at hesten ikke stejler, men derimod kan den gøre det hele værre. Jeg red på et tidspunkt en hest der pludselig gav sig til at stejle og bukke (vi fandt ud af at den havde smerter i skulderen, og senere blev den aflivet), så min træner (det var hendes hest) smed glidetøjle på, og mig på ryggen, for så kunne den da ikke gøre det. Det resulterede altså i at hesten rejste sig og smed sig direkte bagover, så jeg fik den nedover mig. Bare lige for at fortælle, at glidetøjlen altså ikke nødvendigvis hjælper på den slags. smiley

    Til TS - Jeg ved sgu ikke helt hvordan jeg træner... Jeg går vel bare efter at min hest er rolig, afslappet, lydig, glad og motiveret for det. smiley Synes det er lidt svært at skulle forklare sin træning, for det er jo et vidt begreb, og jeg synes ikke rigtig det kan beskrives, uden at det bliver en kæmpe lang stil. smiley


  • #9   1. mar 2013 Cts: jeg tænker at når hesten handler i smerte, så bliver den mere "desperat" i dens handlinger. Det gør vi også selv hvis vi har ondt smiley men min havde med garanti ikke ondt, så hun "overgav" sig jo. En hest med smerte handler jo ud fra deres smerter, og giver ikke bare op. (Give op er en dum måde at sige det på, men kan ikke lige forklare det anderledes)

    Jeg kunne måske også have skrevet at jeg arbejder meget ud fra den enkelte hest. Så hvis jeg f.eks. Mødte en hest igen der stejlede, ville min første tanke OVERHOVEDET ikke være at bruge glidetøjlen smiley det er forskelligt hvad der virker på den enkelte hest, og det er forskelligt hvorfor hest f.eks. Stejlere, derfor skal de også behandles forskelligt efter min mening (-;


  • #10   1. mar 2013 Hold da op noget roden med ordene jeg fik lavet der, håber det er til at forstå. Jeg skal nok snart i seng x)

  • #11   1. mar 2013 Smut - Haha, ja jeg ved skam godt heste ikke er ens, og at de ikke skal behandles en, har jeg heller ikke givet udtryk for. smiley Det var bare for at sige, at glidetøjle ikke betyder, at den ikke kan stejle, som du gav udtryk for. smiley Og det var for at folk ikke tror det hjælper at smide glidetøjle på og så prøver det, for så kan det altså gå meget galt, og skade mere end det gavner. smiley

  • #12   1. mar 2013 Cts: man kan forhindre hesten med glidetøjlen rigtig mange gange,en nej den er da ikke 100% sikker, det tror jeg ikke der er noget der er, når man har en stejlehest smiley

  • #13   1. mar 2013 Det var bare det du gav udtryk for. smiley

  • #14   1. mar 2013 CTS: Det kan godt være jeg bare ikke kan se det, men har jeg skrevet nogen steder at glidetøjlen var 100% sikker?

  • #16   1. mar 2013 Smut - Nej. smiley Men du giver udtryk for at glidetøjlen forhindrer hesten i at stejle. smiley
    Men lad nu det ligge, jeg siger bare den langt fra altid er nyttig, og indimellem giver mere skade end gavn, og for at informere folk om at de altså ikke skal gå til glidetøjlen når deres hest stejler, for hesten kan ligeså godt gå i panik og gøre det hele værre. smiley Folk bliver meget påvirket af hvad der bliver skrevet i den her slags forummer, så det var bare for at gøre folk opmærksomme på, at det altså også kan gå den anden vej. smiley


  • #17   1. mar 2013 Det var skam ikke fordi jeg vil diskutere det .
    Men det er jo den måde DU tolker det på, og når man er i et så stort forum, så kan man jo ikke stå til ansvar for hvordan folk tolker det man skriver. Jeg har gjort mit bedste for at forklare det, at du så ikke forstår det som jeg mener, er jo ikke min ''skyld'' smiley
    Det gør det jo ikke mindre rigtigt, det jeg skriver.


  • #18   1. mar 2013 Det er da din egen skyld, at du forklarer dig forkert. smiley Hvis du mener noget andet end det du skriver, er du da selv skyld i, hvis man misforstår dig. smiley Jeg kan jo kun læse hvad du skriver, jeg ved ikke hvad din mening er bag det, så hvis du mener noget andet end det, så har jeg jo ikke en chance for at kunne forholde mig til det. smiley

    Når du skriver at du bruger glidetøjle til at undgå at hesten stejler, så betyder det jo også at du mener glidetøjlen kan modvirke at hesten stejler. Så det er det jeg går ud fra at du mener, fordi det er det du skriver. smiley Hvis du mener noget andet, må du meget undskylde, men jeg kan som sagt kun gå ud fra det du skriver.
    Og ja, når du skriver du bruger glidetøjlen til at forhindre hesten i at stejle, så tolker jeg det som, at du mener den modvirker det. smiley

    Og fordi der nok er nogle der vil tage det til sig og tænker, at sådan skal de gøre for at stoppe deres hests stejleri, så ville jeg bare gøre opmærksom på, at det langt fra altid er en holdbar metode, idet det ligeså godt kan gå den anden vej, og ende ud i at hesten kaster sig direkte bagover, hvilket jo ikke er ønskeligt. smiley Så det var udelukkende for at informere om hvilke konsekvenser din metode kunne have haft. smiley


  • #19   1. mar 2013 Jeg skriver omkring én episode hvor jeg valgte at bruge den tøjle. Jeg skriver ingen steder at den generelt kan bruges mod det, det er det du tolker. Det kan aldrig blive mit ansvar hvad du tolker smiley

    Det er helt fint du vil informere om at det ikke altid kan bruges. Men jeg vil ikke beskyldes for at jeg har påstået at det altid kan virke, for det har jeg ikke. Det modvirkede stejlen i MIT tilfælde, men det betyder ikke at det vil modvirke i andres, hvilket jeg som sagt heller ikke påstår


  • #20   1. mar 2013 Det siger jeg heller ikke du har sagt, så det har jeg ikke beskyldt dig for.
    Men det ændrer ikke på det faktum, at når du skriver du har brugt det mod stejleri, så risikerer man at andre tager det til sig, for du skriver heller ikke at den metode nok generelt set ikke er så hensigtsmæssigt, men du skriver det og forklarer det som at det kan bruges når hesten har en dårlig vane med at stejle. At det så ikke er det du mener, er jo noget andet. smiley men det er altså dem jeg vil informere om, at det altså sjældent går så let. smiley


  • #21   1. mar 2013 Nej jeg skriver ikke og forklare at det kan bruges hvis hesten stejler, jeg skrev og forklarede at det kunne bruges på MIN hest smiley

    Men igen, på et så stor forum så kan man umuligt stå til ansvar for hvad andre folk får ud af ens svar.


  • #22   1. mar 2013 Haha, ej men det gør du jo, i og med at du skriver du selv gjorde det for at stoppe hesten i at stejle og du skriver det virker = det kan bruges hvis hesten stejler, fordi du fik den til at holde op. smiley

    Nej, men man kan og bør stå til ansvar for, at man rent faktisk mener det man skriver.


  • #23   1. mar 2013 Jeg mener også det jeg skriver, men jeg fortæller om en hændelse med MIN hest. Jeg håndtere ikke heste ens.

    Intet er sikkert når man arbejder med heste, så at glidetøjlen virker på alle stejleheste er selvfølgelig heller ikke sikkert ..

    Men jeg er faktisk lidt i tvivl, hvad er det du så gerne vil diskutere? Du bliver ved med at påstå at jeg har skrevet noget, fordi du tolker det på din måde, og derfor ikke mener at det kan tolkes anderledes. Jeg ved hvad jeg har ment, og kan ikke tage mig af at du tolker det på din egen måde.

    Er vi så færdige :-)?


  • #24   1. mar 2013 Jeg skriver netop ikke hvad jeg tolker, men genfortæller hvad du rent faktisk skriver, og hvad ordene du skriver betyder. smiley

    Jeg har også hele tiden sagt at det ikke er en anklage mod dig, men bare for at informere andre om, at din metode altså let kan ende i en meget uheldig situation, netop fordi du ingen steder skriver, at man skal passe på med lige netop det. smiley


  • #25   1. mar 2013 Jeg træner efter principperne i positiv og negativ forstærking. Derudover går jeg meget op i, at tage bitte små skridt ad gangen i træningen og ikke have travlt med noget.
    Jeg tror ikke pâ dominansmyten, jeg benytter mig ikke af straf og så er jeg meget imod at fremme hestens flugtinstinkt på nogen måde.
    Jeg går meget op i timing, især mht ros (slippe pres i det rigtige øjeblik samt give godbidder rigtige øjeblik) og så træner jeg ofte med (mange) godbidder, især på stress-heste/nervøse heste.
    I dressur øjemed træner jeg akademisk med Zambrano.
    Til sidst prøver jeg også at være meget opmærksom på mig selv og mine tanker og følelser - og prøver i træningen at komme ind i en "zen-zone" hvor jeg skal være fuldstændig afslappet, være blød og frem for alt tænke positivt smiley
    Jeg er inspireret af en masse, tager hvad jeg kan bruge og smider resten ud. Et par stykker kan nævnes: Susan Kjærgaard (som min underviser er uddannet hos), BB, Andrew McLean, Mark Rashid, Amanda Barton, Ute Lehman, osv.


  • #26   1. mar 2013 Når jeg rider undervisning retter jeg mig efter min ridelærer.
    Ellers om lørdagen og når jeg varmer op til spring på min part, så rider jeg efter det jeg bedst kan li, og det der bedst har virket på det hyper dyr jeg rider. Lange tøjler til at starte, rolig trav, bevæge let på bidet så hun søger ned, da hun nogle gange ellers ikke gider, så korte i noget tid, og lange igen, volter overalt i hallen, ottetaller, det virker BEDST på min part!:) og hun er blevet meget bedre efter jeg har brugt mine metoder så tit om lørdagen og nogle gange i undervisningen hvor de har synes det var okay smiley


  • #27   1. mar 2013 CTS: Det er håbløst. Du får ret, jeg får fred smiley

  • #28   1. mar 2013 Kan sgu ikke se det håbløse i det, men fino. smiley
    Jeg skriver såmænd bare min reaktion på din metode, men det har man måske ikke lov til. smiley


  • #29   1. mar 2013 Jeg synes det er helt ok at du skriver for at informere andre om, at ''min metode'' (dvs. den metode jeg brugte på MIN hest), ikke virker på alle.

    Så har vi bare ikke mere at diskutere smiley


  • #30   1. mar 2013 Som sagt fra starten. smiley

  • #31   12. mar 2013 Har lige været i Herning her i weekenden og må indrømme, jeg blev noget inspireret af Hasse Hoffmann, synes simpelthen han kom med så mange guldkorn, mens han red rundt på alle unghestene og det var bare så tydeligt at se at han vidste hvad han snakkede om. Han sagde fx "at man hver dag bør søge forbedring".
    Derudover var jeg også med til den dressur clinic der lå om torsdagen og her fangede en sætning mig: "Det behøver ikke være perfekt" (Andreas Helgstrand). Den tankegang kan jeg rigtig godt lide, da man jo netop træner for at blive bedre, ergo kan det ikke være perfekt..


  • #32   13. mar 2013 Kristine - Årh, jeg ville også ønske jeg havde set Hasse Hoffmann! Var dog også inde til Andreas' clinic, og synes det var ganske udmærket smiley

  • #33   13. mar 2013 Sandie: Kan jeg godt forstå, synes han er vildt inspirerende!
    Clinic'en var okay, men havde nok forventet noget mere, synes ikke rigtigt jeg fik så meget med hjem, som jeg kan bruge i den daglige træning. Fik mere med hjem af at have set og hørt Hasse.. smiley


  • #36   18. mar 2013 Frida - Sporer og pisk tvinger jo ikke nødvendigvis hesten til noget som helst, hvis man bruger det korrekt. smiley Det er jo blot et forstærkelse af de hjælper, som man i forvejen bruger. Så det er ikke mere tvang end når man presser med benene for at flytte eller drive på hesten. smiley

    At bruge sporer gør fx, at man kan sidde langt roligere med schenklerne, og pisken er blot en forlængelse af armen, der især er god fra jorden, da man med rette træning vil kunne flytte hesten ved blot at røre den med pisken. Så det er ikke mere tvang, end når vi skubber den med hænderne i træningen. smiley


  • #37   18. mar 2013 Jeg rider og træner efter de helt basale akademiske principper - det med, at hesten skal søge kontakten til biddet går bare lidt i vasken, fordi vi rider bidløst. Det sidste halve år har bare været en kamp med at træne hendes trav, hvilket er lykkes, så hun nu vælger traven frem for tölten, og også har gjort det muligt for os at galopere rentaktet helt ned i langsomt tempo, samtidig med at man stadig kan trykke på væddeløbsknappen, når man vil have fart. Da jeg fik hende, fattede hun hat af longering, som var hun fire år gammel og kun lige kommet i hånd - nu kan vi longere på store og små volter i både skridt og trav, uden at hun så meget som gør mine til at ville vende ind mod mig for at slippe for arbejdet, og selvom det er små ting, der er sket på lang tid, er det kæmpe fremskridt for os.
    Når Menja bliver "byttet ud" om et par måneder, skal den nye og jeg til at starte allernederst på den akademiske stige, men i løbet af årene håber jeg da, at vi kan bevæge os nogle trin op. Jeg har altid drømt om at kunne lave levader og flyvende changementer til den helt store guldmedalje - nu må vi se, om vi nogensinde når så langt.


Kommentér på:
Hvordan træner du?

Annonce