{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
571 visninger | Oprettet:

Hvilket bid?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle på HG.
Jeg har en 3 års vallak.
Han er rigtig god i ridning, men han har en svaghed ved at han er meget hård i munden.
Jeg er begyndt at øve noget "gå til biddet" træning og det er han forholdsvis god til det. Og gør det tit af sig selv.
Men han lytter ikke rigtig med munden og selvom man siger at de acceptere biddet når de går til biddet, men det føles faktisk ikke som om han helt acceptere det.
Burde jeg få en andet bid? Måske et der er mere blidt?
Lige pt bruger jeg et helt normalt 3-delt æblebid.
Han har været glad nok for æble biddet og suger til lidt mere på det end det muffebid han havde før.
Men er der nogle gode fifs til et nyt bid, så krikken kan begynde at høre lidt mere efter med munden?? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid??
  • #1   20. mar 2013 jeg går ud fra at du har undervisning på m så ung en hest? Hva siger han/hun?
    Hva går det du kalder gå til bidet træning ud på?
    Og ved du godt at de ik må gå under lod?


  • #2   20. mar 2013 At en hest er hård i munden kan og SKAL man ride sig ud af. Det er en rytterfejl.
    Hvordan har du lært ham at gå til biddet? Og en hest skal absolut ikke gå bag lod, det har du helt misforstået..


  • #3   20. mar 2013 Jeg blir altid sådan lidt... urolig, tror jeg er ordet, når folk de fortæller som du gør, og hesten så kun er 3. Hvor langt imod 4 år er du? For umiddelbart syns jeg det lyder voldsomt meget at forlange af en 3 års. Jeg er ikke fan af for meget ridning på så ung en hest, i mine øjne er 3 års på vej mod tilridning, måske under let tilridning, men de er ikke færdige som 3 års, og den burde SLET ikke virke hård i munden allerede. Så umiddelbart er en forklaring måske at den mentalt heller ikke rigtig er klar på det du beder den om endnu...

    Det er hvis man ser bort fra resten af teksten og kun ser på biddet, meget forskelligt fra hest til hest hvad de fungerer bedst på, den skal måske ha et blidt stangbid (evt gummi) som vil ligge helt roligt i munden på den, det er muligt den ikke bryder sig om at der foregår for meget. Evt et med stor tungefrihed kunne være en løsning.


  • #4   20. mar 2013 Ved ikke rigtig noget om bid, så jeg er ikke ekspert smiley
    Men har hørt at muffebid skulle være super godt til ungheste, og jeg ved godt at du har skrevet at du har brugt det før, men har bare hørt det ^^ smiley


  • #5   20. mar 2013 Han er tre et halvt og har været i tilridning ligesiden i sommers så rolig nu smiley
    Fylder fire 1 juni.
    Han bliver reddet 2 - 4 gange om ugen så jeg køre på ingen måde hårdt på ham.
    Når jeg siger han er hård i munden er det fordi han kan finde på at forsøge på at hive tøjlerne ud af hænderne på mig, han gør det ikke så meget mere, men stadig lidt.
    Han kan være svær at bremse nogle gange i galoppen, og han kan finde på ligepludselig at dreje, hvis han vil dreje.
    Og jeg vil ikke lade ham vinde, men der skal tit meget mere til end normalt for at få ham til at opgive.
    Derfor er han hård i munden.
    Tit er han også hård at dreje.


  • #6   20. mar 2013
    Måske videoerne på www.hestemund.dk kan hjælpe dig eller denne her:
    http://www.youtube.com/watch?v=0xxelCdWnZo


  • #9   20. mar 2013 du svarede ik mig?
    Hva siger din underviser og hvad er gå til bidet træning?


  • #10   20. mar 2013 du har rettet din tekst nu, men jeg hæfter mig ved at du skrev den gik længere ind? Altså bag lod.
    Nu skriver du den gør det af sig selv. Mange unge vil af sig selv putte sig ind, det er nemmere for dem. Men det gør det ik mere rigtigt.
    Den skal frem i halsen og gerne søge ned dybt.
    Det kræver øvelse.


  • #11   20. mar 2013 Den skriger på mere frihed fortil. Den er slet slet ikke stærk nok til over samling overhovedet. Den skal gå med sænket hals og næsen foran lod. Et stærkere/ andet bid hjælper ikke.



  • #12   20. mar 2013 Arh suk smiley

    Gør det bedste du kan: Skaf dig en dygtig træner.


  • #13   21. mar 2013 Jeg får ikke undervisning lige pt. da jeg kun har råd til en lille privat stald, men jeg skal ind på en landbrugs skole efter sommerferien (Når han er blevet 4) og der starter jeg undervisning på ham.

    Når jeg skriver at jeg er begyndt på "gå til biddet biddet" træning er det ikke fordi jeg forlanger at han skal gå OL, men for at få ham til at acceptere biddet og til at acceptere min ridning. Det er helt normal træning (På ungheste promisser)
    Han er rigtig god til at reagere på mine signaler med benene, så jeg tror ikke ligefrem at han "protestere" ..


Kommentér på:
Hvilket bid??

Annonce