{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
514 visninger | Oprettet:

hjælp søges (unghest) {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 6 årig hoppe som er en meget flink og rar hest. Men her for nyelig begyndte vi at køre med hende. vi spændt hende foran en sulky og det gik bare rigtig godt hun tog det helt roligt også videre...
men så her den anden dag havde vi først været ude og ride en lille tur... også ville vi lige køre en lille skovtur med hende - mig og min mand. Han startede dog lige med at rører/varme hende lidt op på markerne derhjemme.
Det skal siges at min lillebror var med på hans pony.
Jeg så så at han var på vej væk med hende, mens René (min mand) ville trave i ottetaler... han lagde ikke mærke til at den anden hest forsvandt og så flippede hun ellers da han ville dreje hende den anden vej væk fra den anden... hun sparkede bagud adskillige gange og styrtede om i gårdspladsen i fuld galop... jeg kunne selvfølgelig ikke følge med så hun stod om ved stalddøren med René da jeg kom... René har fået nogle spark på de "indre" skindeben og er temmelig fuld er mærker... og går stadigvæk og humper efter en uge...
skal siges at jeg blev ret sur på hende... men ved faktisk ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an...
det skal siges at jeg var ude at køre selv i tirsdag og det gik bare rigtig godt travede og det hele med hende... men så ville jeg ttrave på en marsmark... (den har rimmelig høje stupper... og der ved jeg ikke hvad der skete hun ramte mig ihvertfald på skindebennet engang hvor efter jeg begyndte at dreje hende fra side til side og fik hende stoppet og fortsatte derefter lige så stille hjem (glad for der ikke skete noget)...
ved egentlig ikke hvad jeg helt nøjagtig vil med dette indlæg... men kom med nogle kommentar og råd hvis I har nogle...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp søges (unghest)
  • #1   3. dec 2006 altså han ville varme hende op i sulkyen på marken eller ?

  • #2   3. dec 2006 ja varme op på marken

  • #3   3. dec 2006 Kan ik huske hva det hedder. men man kan købe sådan en rem der monteres på køreselen, så hesten ikke kan løfte røven op og bukke ell sparke.
    Råb evt når hun gør noget hun ikke må, eller stands hende op og begynd forfra igen.


  • #4   4. dec 2006 Når sådan noget sker er man nødt til at revirdere situationen.
    For det første så skæld hende IKKE ud på nogen måde, det gavner ikke situationen.
    Hvis der opstår problemer må man gå tilbage til basis og forsøge at løse dem bedst muligt.
    Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår dit indlæg og hvad der skete, men hvis den lidt voldsomme reaktion kom da den anden hest forsvandt så er det jo klart.
    Hun skal lære at være alene.
    det er værre for hende at følges med en der så forsvinder end at tage afsted alene.
    Så det er noget <i skal arbejde med.
    dernæst vil jeg heller ikke anbefale i køre på marker med høje stubbe.
    Det er ikke vildt behageligt for hendes ben og vognen giver nogle store ryk.
    Alting handler om god forberedelse.
    Går noget galt må man gå nogle trin tilbage og løre det her.
    det er på ingen måde hendes skyld, hun viser blot manglende tillid til opgaven og det er så med at gå tilbage og løse det.
    Er hun ved at panikke er det værste i kan gøre at prøve at holde hende fast, så har hun ikke andet valg.
    hestens reaktionmønster starter altid med at flygte, bliver hun berøvet den mulighed skaber det store konflikter.
    Så der skal arbejdes med tilliden og generelt med øvelserne.
    Jeg ville starte forfra og løse det der.
    Vær helt sikker på hun ikke har smerter nogle steder, smerter skaber stress og ofte aggressivitet.
    Jeg synes hun viser noget er galt, at blive sur vil kun gøre det hele værre.
    Så analyser situationen, gå nogle trin tilbage og ændre indstillingen.
    Du kan evt. blande jordarbejde og klikkertræningen ind i det, det er altid godt.
    Håber du finder en løsning så i kan køre nogle hyggelige ture, både for jer og hesten.
    mange hilsner herfra smiley


Kommentér på:
hjælp søges (unghest)

Annonce