{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

At lære en hest at gå i longe... {{forumTopicSubject}}

Min lillesøsters shetter på 9 år har aldrig rigtig lært at gå i longe, men da den mangler lidt motion kunne vi rigtig godt tænke os at lære den det...

Men hver gang vi prøver så forstår hun det simpelhen ikke, hun vender sig ind mod den som longere og kiggger, hvis man så prøver at tage pisken hen til hende for at få hende til at løbe fremaf så står hun enten bare og kigger eller også så løber hun bare ud til siden (altså ud af longe radius - væk med os) eller også så vender hun røven til os, -hun er lidt hingstegal lige nu...

Men er der nogle som ved hvordan man lære en "umulig shetter" at gå i longe? Min shetter gå fint i longe, -hun er mor til den anden;D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At lære en hest at gå i longe...
  • #1   9. jun 2013 Her er en masse gode videoer, der viser hvordan man lærer sin hest at gå i longe:
    http://www.youtube.com/user/Kaprioledk

I skal huske på, at den jo ikke fra starten bare ved, at den skal gå rundt, når den er vant til at gå tæt på jer. Har I prøvet at lære den det langsomt ved først at gå ved siden af den, og så gå længere og længere væk? Det er bl.a. det der vises i videoerne. smiley

• #2   9. jun 2013 Det lyder som hun ikke forstår hvad i vil have hende til at gøre.. Så vil ikke kalde hende umulig :).

Prøv og følge ham her, han er rigtig dygtig
    - http://www.youtube.com/watch?v=JIxfmxMrNqA

• #3   9. jun 2013 Nå ja, CTS var lidt hurtigere smiley

• #4   9. jun 2013 Ja vi har prøvet at gå længere og længere væk og gået med hende rundt, men jeg kigger lige på youtube hvad der er af idéer;D

• #5   9. jun 2013 Har I prøvet at få en anden til at gå med hende på longen, mens du selv står på midten - og så få vedkommende til at gå længere og længere væk?

Og hvor lang tid/hvor mange gange har I forsøgt de forskellige ting?

• #6   9. jun 2013 CTS

Ja det er den måde vi har gjordt det på:-)
    Hmmm vi har haft hende i 8 år så vi har nok prøvet det 7-10 gange, men hun forstår det bare ikke og nu går hun og bliver tyk og vi kan jo ikke ride på hende så vi skal have lært hende det:-)

• #7   9. jun 2013 Hvis I slet ikke kan få det til at fungere, heller ikke efter at have fulgt alle steps i videoerne, kan I prøve at lave en lille indhegning, på størrelse med den volte I vil have den ud på, og så longere hende ind i den, så hun kan støtte sig på ad hegnet. Det hjælper tit for nogle heste, at kunne gå langs et hegn, så virker det ikke så uoverskueligt.

Ellers kan I begynde at lære hende, at vie for pisken. Her kan I fx følge en af de lege der er på www.liberamus-equos.dk, mener den hedder noget med de fire verdenshjørner. Når hun kan vie for pisken, altså uden i rører, men bare peger på hende, så prøv at gå længere og længere væk, mens I går det. Husk at det kan tage rigtig lang tid, og måske kan I først gå et skridt videre efter flere træningssessioner - måske en uge eller mere, før I kan gå videre. smiley

• #8   10. jun 2013 Ved du hvordan man longer på HMS maner ?

Min veninde begyndte os med at hendes nye fjordhest bare ikke kunne finde ud af det med at longere og den blev ved med at dreje ind mod midten og det var rent og skær fordig hun longeret på "gamle dags" mener med et svingende tov bag røven og derfor misforstod hesten hende da det signal faktisk betyder drej ind på midten smiley

Skal nok Iige forklarer sener skal til at køre på job nu smiley

• #10   10. jun 2013 Altså nu prøver vi lige i dag, hvis ikke det virker så må vi jo lære hende det med at vige for pisken:-) men ja vi har prøvet med en i midten som giver signaler og en som går rundt med hende:-)

• #11   10. jun 2013 Vis muligt så skaf en reb grime og hms tøv og i begyndelsen start med en lille volte

1) for at få hesten til at ryk sig ud fra dig så "pist" den væk ved at lave gå væk bevægelser evt lidt tov i hænderne mod hovdet og ikke svinge bevægelse (du skal ikke røre hesten)

2) vis hesten står med front ind mod dig så sving tovet (oppe fra og ned) ved siden af hovdet og ikke ind mod hovdet så vil den dreje sig ud (hvilken side er and på hvilken vej du vil ha den)

3) med det samme du har fået hesten til at dreje så sving tovet mod skulderen / lige bag skulderen så du driver den frem og tovet må godt komme ind og snit skulderen

4) vis du vil vende hesten så sving bag røven så den drejer sig ind til midten evt lav et lille ryk ind i grimen ind til den ved den skal vende sig ind mod midten og igen sving tovet ved siden af hovdet så den drejer sig ud også eller driv igen ved skulderen

Vis der er noget du ikke forstår så sig endelig til da noget af det var lidt vanskelig at sætte ord op men ellers held og lykke smiley

• #12   10. jun 2013 Det her er os øvelser hvor den viger for punkterne smiley

• #13   10. jun 2013 Okay det kan vi også lige prøve:-) Vi har rebgrime og det hele til hende:D

• #14   10. jun 2013 Så det jo super held og lykke med det

• #15   10. jun 2013 Tak:D

• #16   10. jun 2013 Der er også en anden - lidt anderledes og lidt sværere metode - der måske kan hjælpe. Her er det en god idé at I har en kapsun.

Du står på midten, og vil have hesten rundt på volten. På den anden side af hesten, står der også en, med et tov i kapsunen, vedkommende står også et stykke væk fra hesten, men fordi hun har hesten i tov, kan den ikke komme ind til dig, og er derfor nødt til at gå på volten. Så hende der går på den anden side, skal følge med hesten hele vejen rundt. Først går hun bare ved siden af den, og så begynder hun langsomt at gå længere og længere væk, så hesten til sidst går i midten, imellem jer. Med tiden kan den anden fjerne torvet, så hesten kan gå der selv. smiley

Har brugt den metode en enkelt gang, til en hest der heller ikke kunne forstå at blive longeret, efter alverdens forsøg. Han lærte godt at vige for pisken, men han forstod ikke at gå alene rundt på volten. Men den her metode - i kombination med at vige for pisken - fik ham det lært. smiley

• #18   10. jun 2013 Tja, han er nu engang en meget anerkendt og dygtig træner, med meget erfaring, så mon ikke han ved hvad han har gang i. smiley

Metoden er skam hverken langsommelig eller bøvlet, hvis hesten rent faktisk ikke kan finde ud af det. Det er forkert at antage, at man skal gå hurtigt frem - det er de langsomme, tålmodige metoder der er bedst. Der er ingen hurtig måde at lære sin hest den slags på (eller noget i det hele taget), så synes da det er en noget mærkelig udtalelse, at sige at man ikke vil bruge langsomme metoder. smiley Kan heller ikke se hvorfor den skulle være bøvlet.

• #20   10. jun 2013 Næ, man kan ikke generalisere det - men langsomme metoder kan næppe gøre skader, hvorimod en hurtig metode i højere grad kan skade på flere forskellige måder. smiley

Jeg har ihvertfald aldrig oplevet, at det har skadet at gøre metoden langsom, fremfor at gøre det hurtigt - men det kommer jo nok an på hvordan man træner. smiley

• #22   10. jun 2013 Jeg siger heller ikke, at din metode er hurtig. smiley

Jeg siger bare, at en langsom metode næppe kan gøre ligeså meget skade, som en hurtig metode kan, og at man ofte ikke kan bruge de 'almindelige' metoder, til en hest der bare ikke fatter hvad der sker. Så er man i højere grad nødt til, at tage det hele lidt langsommere, og gå langsommere frem end normalt.

• #24   10. jun 2013 Det er jeg helt enig i - en dårlig metode bliver ikke bedre, bare fordi det gøres langsomt. Men nu er det jo heller ikke sådan det skal forstås.

Det skal forstås som, at det ikke skader, at give hesten tid til at forstå hvad man vil have den til, og det skader ikke, at bryde træningen ned i små bider - så det måske tager længere tid at lære - der er overskuelige for både hest og træner. Det tvivler jeg på kan skade nogen hest, hvorimod det skader at springe et par steps over, gå hurtigere frem, eller forvente at hesten lærer det hurtigt, i stedet for at give tid.

• #26   10. jun 2013 Birkelund - Jeg forholder mig skam også kun til det skrevne. smiley
    Du skriver jo at videoen/metoden ikke er god fordi den bl.a. er langsommelig og bøvlet - hvis det ikke skal forstås som, at langsommelig og bøvlet metode ikke et god, så ved jeg ikke hvorfor du skriver det. smiley Men hvis den slet ikke skal forstås sådan, er du da meget velkommen til at forklare, hvordan det så skal forstås, når du skriver sådan.

• #28   11. jun 2013 hej
    jeg lærte min unghest det på at dele banen midt over og så lade den gå rundt som var det en volte hvor jeg stod i midt med longe pisk den vendte godt nok nogen gange men pludselig forstod den det og og nu longerer jeg den så med kapsun og longe held og lykke

• #29   11. jun 2013 Birkelund - Du burde også læse hvad jeg skriver: "Du skriver jo at videoen/metoden ikke er god fordi den bl.a. er langsommelig og bøvlet" - Bemærk at jeg skriver BL.A. som jo ikke betyder, at det er den eneste grund, men en af grundene. smiley
    Men ja, når du skriver at en af grundene til det er, at den er langsommelig og bøvlet - så tolker jeg det som, at du ikke bryder dig om langsommelige og bøvlede metoder. For det er jo det du skriver.

Igen - hvis du ikke mener det skal forstås sådan, er du da velkommen til at forklare, hvordan det så skal forstås.

Kommentér på:
At lære en hest at gå i longe...

Annonce