Hvordan aktivere man bag parten? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg ved godt at i måske ikke kan give mig den perfekte opskrift på det men hvordan får man hesten til at bruge bagparten i stedet for forparten?
Altså helt kort og meget dårligt forklaret så skal man jo have energien fra bagparten op igennem og løfte ryggen og give energi til forparten (ret mig gerne i det der er forkert) hvorved hesten gerne skulle bøje i nakken?
Jeg har fået fortalt at man bare skal ride temposkift og få hesten til at søge ned men det kan da ikke være alt man skal gøre? Jeg har læst rigtig meget med at støtte op med schenklerne men jeg tror ikke jeg har forstået det rigtigt, betyder det bare at have schenklerne ved hesten? Hvorfor skulle det hjælpe? ... Ja altså hvordan aktivere man bagparten og får hesten til at bruge ryggen?
Og hvis nogen skulle vide det: Hvordan lære man hesten at skubbe nedad i stedet for bagud i afsættet med bagbenene?:)
Det er et godt råd men jeg kan ikke få en underviser da jeg ikke har nogen hest blive undervist med.
aug 2013
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 699
Håber at det var sådan du mente!
// Wraae
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.002
jul 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er der lige så mange meninger om, som der er hestemennesker...
Efter min mening, giver det ikke nogen mening at drive på en hest, der ikke har muskler eller balance til at søge frem og ned. Så vil man drive den lige på forparten. Des højere tempo, des lettere ved at spænde. Hvis man bare drev på mit pony dyr, så fik man en der gik og kiggede stjerner.
Så i min verden skal hesten kunne strække sig frem og ned, i roligt afslappet tempo. Når den så kan det selv og går stabilt for løse tøjler, kan man begynde og få kontakt. Så kan man begynde og lave tempoændringer over først et par skridt og ikke så meget tempo ændring, men bare lidt.
Og des stærkere hesten bliver, des flere tempo ændringer og højere.
Ligesom man får hesten løftet mere og mere i nakken, des højere i nakken, des mere bagpart - ikke fordi man bare skal starte med og drive på, hesten går højt i nakken også er den i vinkel.
aug 2013
Nej jeg forstår heller ikke særlig meget af det med et korrekt afskub endnu så jeg kan ikke forklare hvad jeg gerne vil vide ordentligt, så det er ikke så mærkeligt hvis du ikke ved hvad jeg mener
jul 2010
MEN alt med måde, det er meget hårdt for hesten .
aug 2013
jan 2004
Følger: 189 Følgere: 188 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.691
En hest behøver ikke gå i lod for at gå til biddet heller.
aug 2013
jun 2010
Følger: 33 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.091
aug 2013
Hvordan ser jeg om den skyder skuldre? er det meget tydeligt eller skal der et rutineret øje til at se det? og hvordan lære jeg den til at bremse korrekt uden at blive kort i nakken? (hvad betyder kort i nakken egentlig?)
Hvordan aktivere man bag parten?