{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Omkostninger til en avlshoppe {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nu er jeg her igen og denne gang er det om spørgsmål om omkostninger omkring en avlshoppe

Hvis jeg går hen og køber en fin DV hoppe med fin og smart stamtavle, kan jeg så ligge hvilken som helst hingst? for eksempel en knapstubber hingst? eller skal det være den samme race? plus når jeg har fået føllet hvor meget kraften skal jeg lægge i føllet ?

Og er det ikke noget med at hoppen skal have ekstra i foder og strøelse og noget spicelt foder ??

Og hvad med sæd?
Hvad koster sæd idag endelig idag?
Bare et skud?
Er der forskelligt fra hingst til hingst ?

Mvh En pige der ville prøve og avle ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omkostninger til en avlshoppe
  • #1   8. apr 2019 hvorfor søren købe en god varmblodshoppe og så putte knabstrupper i den??
    blandingsføl giver typisk meget lavere salgspris

    mange af dine spørgsmål får du let svar på ved helt enkelt at kigge lidt rundt på nettet - google er din ven

    Du kan finde priser på bedækning, vejledning omkring foder mm.


  • #2   8. apr 2019 DV vs. knapstrubber - blanding
    Blandinger "er ikke lige så velsete som rene"
    Det er en smagssag, hvis det er til eget behov - så gør det, er det med henblik på salg, ville jeg ikke.

    Føl kræver meget. De skal lære alt. Lære at blive rørt, lære at få grime på, løfte ben, blive trukket med, skilt fra mor - listen er så godt som uendelig. Så ja, det kræver at man er villig til at lægge en GOD sjat energi i følle.

    Hoppen skal være dækket ind på normal basis mht foder, og den sidste tid af drægtigheden skal der tilføres lidt ekstra energi, amminosyrer, omega 3 fedtstyrer og letfordøjelige fibre..
    Der er ingen "regler" for strøelse - min folede i spåner.
    Grovfoder ad libitum er altid godt, og det går du ikke galt i byen med.

    Prisen for sæd er individuel fra hingst til hingst, så det kan du ikke "give et skud på", kig på hingstene og tjek priserne ud på dem du finder interessante.
    Der er ikke meget andet for.


  • #3   8. apr 2019 Hvis du køber en DV hoppe, så ville jeg lægge en hingst der er avlsgodkendt i DV på den, ganske enkelt for at skabe den største værdi, og med de bedst afprøvede linjer.

    Priserne på hingstene kan du oftest se hvor de står til salg,
    https://www.bluehors.com/da/avl/hingste/blue-hors-don-olymbrio/
    Her kan du se både 1. og 2. rate.

    https://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=66&reg=DE%20433330843106&priser
    Det samme gælder herinde.

    Det er ikke billigt at avle, så hvis du gør det for at blive rig - så lad være. Det er super dyrt, både i foder og i dyrelæge udgifter.


  • #4   8. apr 2019 Modsat Mie, så synes jeg ikke det lyder så tosset.
    Falder føllet ud med Knabstrupper udseende, kan den kåres i KNN. Det undersøgte vi med min pony hoppe engang. Hun er en værre rundkørsel, men ikke desto mindre plettet, og bærer ikke det grå gen.
    Jeg har set mange knabstruppere med fx en DV forælder. Ædel plettet hest.

    Bare fordi føllet har fine forældre, behøver det ikke have stjerne potentiale, og omvendt. Hvis du ser rundt på diverse salgs sider er der mange heste med åh så fin stamtavle, der er kasseret som ride hest i en alder af 5-6 år pga diverse skavanker, fordi alle forsøger at nå den ypperste renracede, kæmpestore, langbenede og letridelige hest, der stadig har gnist til at nå toppen.

    Jeg tænker i øvrigt heller ikke TS har Åahverken ambitioner eller økonomi til at avle en ny Tortillas ... i første omgang. Man skal jo starte et sted.


  • #5   8. apr 2019 Knabstrupper og DV behøver bestemt ikke give blanding.
    Du kan få DV hoppen kåret til indkrydsning i KNN regi. Og dermed bruge KNN (knabstrupper hingst) og derned få et føl med fulde papirer som er lige så meget knabstrupper som alle andre knabstruppere.
    Jeg avler knabstruppere og ifolede sidste år min varmblods (som var godkendt til indkrydsning i KNN)

    Du skal dog først vælge hvad du ønsker at avle, hvad er formålet, hvad forventer du af føllet.
    Det er ikke bare at vælge hingst, hoppen skal kåres og du skal finde en hingst der matcher hoppens stærke og svage sider.

    Hoppen skal have tilført specielt foder til drægtige de Sidste tre måneder af drægtigheden. Hun skal være i god form og ikke overvægtig. Der er lovkrav om boks størrelse du skal tage hensyn til. Føllet skal kunne komme ud på mudderfri fold samme dag.

    Du er velkommen til at tage yderligere kontakt, hvis du vil vide mere om fx knabstrupperen, eller andet med avl smiley


  • #6   8. apr 2019 dv er godkendt til indkrydsning i knabstrupper, så et føl vil få rødt pas hvis begge forældre er kårede. jeg har pt 2 knabstruppere som er 75% varmblods afstamning, begge har rødt KNN pas

  • #7   8. apr 2019 Maja, præcis. Det er bare vigtigt at få godkendt det enkelte dyr til indkryds inden bedækningen. Men KNN har flere racer der er godkendt til indkryds.

  • #8   8. apr 2019 nu var det kun prisen på blandingsføl jeg skrev var lavere - nævnte ikke noget om kvaliteten af føllet. Helt sikkert findes der fine knabber heste (ligesom der gør indenfor alle racer/typer) - men prisen ser da ud til at være i den lidt lavere ende.

    Men hobbyavl er generelt hvad navnet antyder - hobby og i vores verden koster en hobby penge. De færreste hobbyavlere tjener penge på deres avl. Det kan være en ret dyr affære at avle og det kræver god erfaring med heste at kaste sig ud i det - eller i det mindste at man har et godt og erfarent netværk hvor man kan hente hjælp.

    Helt sikkert er det hyggeligt i foråret når føllene bliver født men der er rigtig meget der kan gå galt.

    Til TS: der er mange udgifter ved avl:
    indkøb af hoppe - prisen kan variere meget.
    evt. kåring - medlemskab af avlsforbund
    opstaldning og fodring af hoppen - alm. dyrlæge- og smedeomkostninger - er der jo også selvom hesten måske ikke rides
    bedækning og insemineringsomkostninger samt indberetning af føl m.m.
    evt. dyrlæge ifm. foling mm.
    alt afhængig af hvor længe man vil beholde afkommet - kommer der omkostningerne til opstaldning, dyrlæge og smed mm til
    herefter evt. tilridning, kåring osv osv osv


  • #9   8. apr 2019 Maja, præcis. Det er bare vigtigt at få godkendt det enkelte dyr til indkryds inden bedækningen. Men KNN har flere racer der er godkendt til indkryds.

  • #10   8. apr 2019 Altså som jeg har set tingene, så findes der mange knabber/DV heste som er fine i bevægelse og strukturer og som jeg ser det, så ja knabber har ikke så meget succes når det kommer til penge og hvad så ? Jeg ville bare have lidt af mit eget og prøve kræfter på og kåret afkommet og sælge det hvis det er

  • #11   8. apr 2019 Jeg har det bare sådan lade fantasien komme til gode

  • #12   8. apr 2019 Mie- i forhold til hvor mange varmblodsføl der bliver født er det altså minimalt hvor stor procentdel af dem der bliver solgt for mere end 25.000. Prisen på KNN er egentlig stigende. Det er selvf sjældent at de bliver solgt som føl for mere end 40.000. Men de bliver heller ikke solgt billigt. det går ok med at finde købere til dem, netop fordi der ikke fødes så mange.. priserne på hingstene er også mere overskuelige, dog er resten af udgifterne det samme om det er et DV føl, islænder, araber, nordbakker eller knabstrupper. Det kan også gå galt uanset hvilket afkom du får.

  • #13   8. apr 2019 Jeg synes du skal sætte dig ned og finde ud af hvorfor du vil avle, inden du begynder.
    Vil du avle til dig selv?
    Vil du avle til andre?
    Vil du lave et auktionsføl?
    Vil du avle en championatsvinder?
    Vil du avle en gran prix hest?
    Vil du avle en god almindelig hest?

    Der er og skal være masser af tanker bag avlen, og man skal fine ud af hvorfor man avler, netop fordi det koster så mange penge.


  • #14   8. apr 2019 mine tanker er for det første mit ejet behøv, derefter kan jeg sætte snuen efter at sælge smiley


  • #15   8. apr 2019 De forskellige avlsforbund har regler ift hvilke andre racer som må krydses ind i forbundet. Nu er det jo så Dv du vil avle, og da det jo bare er en blandingshest, så er jo valgmulighederne større. Men hvad avler du efter? Hvad er dit mål med avlen? Det koster dig kassen hvis du tænker på at forsøge at avle den næste Don Schufro.. Jeg kan anbefale hvis du vil avle Dv, at melde dig ind i "Ung i Dv" der lærer du en masse omkring avl osv af Dv heste. Jamen hvad det koster for strå, kommer an på hingsten, og en almindelig person kan ikke bare lige sådan få fat i de bedste hingste.. Det skal der kontakter til, og ikke mindst penge...
    Ift hoppen så skal denne scannes 1-2 gange i løbet af drægtigheden (formodet drægtighed) måske skal hun først skylles, så skal den de sidste måneder af drægtigheden samt det første halve år efter føllet er født have specialfoder (til drægtige og diegivende hopper)
    Føllet skal være i hænder fra dag et. Det skal vænnes til berøring, få grime på, smed bør tjekke benstilling, den skal chippes og vaccineres, hoppen skal have ormekur, føllet også, føllet skal lære at trækkes med, løfte hove, så skal den have special foder når den er 6 mnd. Så skal den fravænnes, det skal gøres gradvist for at undgå yverbætendelse hos hoppen og for at føllet ikke får varige men. Den skal lære at køre trailer med mor.
    Som du kan læse så koster det rigtig meget, og er rigtig meget arbejde.

    Mvh TT


  • #16   8. apr 2019 For ikke at glemme indregistrering af bedækning og forventet folings tidspunkt..
    I mit avlsforbund er det hingste ejer som skal melde ind bedækningen.
    Men da jeg hold til på stutteriet der avler Dv mener jeg at huske at de meldte ind da hoppen var drægtig da avlsforbundet er så stort, og hingstene "bedækker" så meget smiley

    Mvh TT


  • #17   8. apr 2019 Mine mål er at avle en fine dressur hest og træne den op til grand prix og nogen ting ved jeg godt omkring af at have føl, jeg har selv været i blandt stutteri Firfod og har gået med hoppe og føl og hingste og samt at jeg har gået med føl og hoppe på Stald Neergaard i mine unge dage så ligt ved jeg, jeg ved også godt at føllet skal den hele store omgang når den bliver født, altså være i hænder fra starten,

    det eneste jeg ikke ved er bedækning og hvordan det forgår i det forløb og hvor meget en hoppe skal tjekkes efter og op til en brust periode

    Desuden er jeg for gammel til at være med i ung DV



  • #18   8. apr 2019 Okay smiley jamen du bør holde øje med din hoppe sin brunst, og skrive det ned på en kalender, også lave en åben aftale med den dyrlæge der skal inseminere hende således at denne kan komme når hun har "hovedbrunsten" i foråret. Så du skal jo på forhånd have et samarbejde med denne dyrlæge således at I har sæden for hånd når den skal bruges smiley

    Mvh TT


  • #19   9. apr 2019 Hvis målet er at lave en grand prix dressurhest til dig selv - så er det billigst at købe en god 3-4 års,og så krydse fingre for at både den og du har talent og vilje til at gå hele vejen.

    Hobbyavl er med garanti spændende, men resultatet uforudsigeligt, og hvis man er uheldig bruger man prisen på en god unghest uden at få et føl ud af det.

    Mvh Charlotte



  • #20   9. apr 2019 Charlotte: helt enig.

    Og desto større er chancen også for, at den ikke bliver "ubrugelig", inden den overhovedet kan rides.
    Vi har haft en del unge dyr igennem tiden, der har været købt som åringer eller yngre. Kun én blev til noget. Den anden skrællede benet i en hegnsulykke på folden som 2 årig, og den tredje havde ikke psyken.

    Også med driftsomkostningerne in mente. Inden føllet overhovedet er sat i verden, og foder, smed, dyrlæge, opstaldning mv., ind til det kan rides.

    Så du når et godt stykke over de 100.000 alene i driftsomkostninger fra det er født og ind til den kan rides. smiley


  • #21   9. apr 2019 Canna - Jeg var ved at sige at det overhovedet ikke blev så dyrt som 100.000.kr. Men det er sku rigtig nok.. Jeg brugte med 1 hest i gennemsnit 2000kr mnd. Dette var en vallak. Og uden undervisning i udstyr.. Så kommer der ekstra dyrlæge regninger ifb med inseminering osv. Osv osv.. Så jo 100.000. Er sku ikke højt sat da! smiley også tørr jeg ikke engang begynde at tænke på alle de penge jeg smider i mine heste smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Omkostninger til en avlshoppe

Annonce