Termin om en måned, men mælken løber {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg har en dejlig DV hoppe om blev sat i fol den 15. juni 2010. Da jeg kommer ud på folen igår kan jeg se at hun har sat yver og har vokspropper. Jeg ved ikke hvor lang tid hun har haft yver, da vi har en anden hoppe der er blevet sat til at fole den 14., så min fokus har mest været på hende. Hun er 15 år og har ikke haft føl de sidste 8 år, så vi er meget opmærksomme på hende generelt, så jeg var omkring hende hele aftenen igår og omkring kl. 10 begyndte der at løbe mælk fra yveret. Det er ikke meget kun meget få dråber.
Men nu er vi jo rigtig bange for at hun kommer til at føde for tidligt eller at der er noget galt med føllet..
Er der nogen derude der har erfaringer med sådan en situation? Ville det være bedst at få en dyrlæge ud?
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 89
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
Held og lykke til jer alle 3 herfra.
mvh merete
maj 2010
Jeg håber bare virkelig at det kommer til at gå godt! Vi har prøvet at få hende i fol så mange gange så det ville bare være så trist hvis der går noget galt..
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 14 Emner: 116 Svar: 1.343
du kan jo ikke gøre å meget end at holde øje, og evt ringe til dyrlæge og høre ad..
overvej evt om den kunne være blevet drægtig tidligere, scanningerne kan snyde ind imellem.. min folede 4 uger før termin sidste år, føllet døde hurtigt.. den var ikke færdig, selvom den var meget stor..
men ønsker dig held og lykke.-- og husk et opkald til dyrlægen koster kun opkaldet..
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
maj 2010
Det er jo nemlig lige det. Min mor satte sig ned og regnede på det og i følge alle vores beregninger kan det ikke være før den. 15. juni. or det var nemlig vores første tanke.
Vores dyrlæge vil bare helst ikke udtale sig inden han har set hesten.
Men mange tak:)
Merethe P:
Jeg er rigtig glad for at høre at du har en god historie! Det giver mig lidt håb..
jun 2005
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 121
Hoppen folede 14 dage før termin - dyrlægen kom igen på banen pga efterbyrden, og snakkede igen med dyrlægen om hoppens mælkeløb så lang tid før foling - jeg fik at vide at der skulle nok være nok råmælk i hoppen, da det dannes hele tiden....
Men det var der ikke
Mit råd:
Køb en "førstehjælpskasse" (indeholder sutteflaske, råmælkerstaning, mælk til 48 timer)
Jeg har selv en liggende nu - selvom det er ikke er samme hoppe jeg venter føl af i år - bare for at være på den sikre side - jeg er jo nok også blevet lidt påpasselig, efter sådan en oplevelse..
Jeg håber da at din hoppe går tiden ud... held og lykke:)
maj 2010
Jeg har netop læst en artikel om at man skulle passe på med mælkeløbet. Heldigvis er der kun kommet nogle få dråber ud indtil videre. Kan man købe sådan et sæt sammen eller kan man købe alle tingene ved dyrlægen?
jun 2005
Jeg har købt denne pakke hos pavo:
http://ebutik.dyrlaegevagten.dk/pavo-s-o-s-kit-til-fol.html
den koster lidt over 500 kr - hvis jeg havde haft oplysning og erfaring dengang i år 2008 - havde jeg nok en dejlig frieser hoppe plag på min mark i dag :´(
Jeg ofrede temmelig meget på føllet dyrlægeregningen løb op i 18000 kr. også endte det desværre med et dødt føl... så er 500 kr småpenge
maj 2010
Mange tak for rådet! Jeg sender linket til min mor med det samme!
Det er faktisk sådan at hoppen er familiens, men føllet er min søsters. Hun er netop blevet fyret fra Garderhusar regimentet i Slagelse fordi hun har fået en grim skade. Så sagde hun at det eneste positive der var nu, at hun kom til at se føllet blive født. Det når hun jo så måske ikke for hun kommer først hjem fredag. Jeg håber bare virkelig at det kommer til at gå godt.
jun 2005
Men man bliver jo klogere med tiden.... håber min erfaring/oplevelse kan hjælpe jer!
Så skal vi ikke krydse fingre for at jeres hoppe også beholder føller i maven til den er helt færdigbagt
maj 2010
Mange tak for hjælpen!
jun 2005
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.896
Jeg ville prøve at ringe til dyrelægen, bare lige får at hører ham hvad han tror det kan være, det kan være han har nogle gode råd så vit jeg har hørt og læst mig frem til blive råmælken ikke prudukceret hele tiden så derfor kan det være en idé at malke hoppen og fryse mælken ned, det har jeg hørt skulle være en god måde at gøre det på, men prøv igen at ring og snakke med dyrelægen.
Og dette er ikke får at gøre dig bange men det kan også være fordi hun er ved at kaste, der sætter de nemlig også vokspropper og får mælke løb når det er så tæt på termin, også derfor jeg synes du skulle ringe og snakke med dr. dyr
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
mellem 300-320 præmatur
320-355 dysmatur/normalt
og over 355 dage (op til 400 dage) så siger man at drægtigheden er forlænget.
Så kan du udfra det få en fornemmelse for hvor slemt det er hvis hoppen foler i utide.
det der bliver skrevet om råmælk er rigtigt, både at du kan malke hoppen, gør det bare kun en gang eller max to gange da der dannes hormonet oxytocin og det er bedst gemt til foling
derudover bør hoppen få så meget ro = ikke stress som muligt.
Se til så hun får nok foder, stresser føllet i maven ex pga sult, så kan det fødes tidligere da det er føllet der afgør hvornår det skal ud.
Held og lykke.
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 200
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 8 Emner: 15 Svar: 174
Termin om en måned, men mælken løber