{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Termin om en måned, men mælken løber {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har en dejlig DV hoppe om blev sat i fol den 15. juni 2010. Da jeg kommer ud på folen igår kan jeg se at hun har sat yver og har vokspropper. Jeg ved ikke hvor lang tid hun har haft yver, da vi har en anden hoppe der er blevet sat til at fole den 14., så min fokus har mest været på hende. Hun er 15 år og har ikke haft føl de sidste 8 år, så vi er meget opmærksomme på hende generelt, så jeg var omkring hende hele aftenen igår og omkring kl. 10 begyndte der at løbe mælk fra yveret. Det er ikke meget kun meget få dråber.

Men nu er vi jo rigtig bange for at hun kommer til at føde for tidligt eller at der er noget galt med føllet..

Er der nogen derude der har erfaringer med sådan en situation? Ville det være bedst at få en dyrlæge ud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Termin om en måned, men mælken løber
  • #1   12. apr 2011 Hmm jeg ved ikke så meget i forhold til at hun er så gammel, men da min gamle hoppe fik føl, folede hun 3 uger før beregnet termin, og det var et super fint føl der kom ud. Men du kan da altis lige ringe til dyrlægen og høre dem hvis du er utryg ved situationen smiley

• #2   12. apr 2011 Vi var i forvejen lidt nervøse, men vi tænkte hvis det skulle være skulle det være nu. Men du siger at 3 uger ikke var noget problem.. Det kan jo godt være at føllet bare er færdigt. Hun er faktisk også større end hende der har termin her i april... Men er i hvert fald glad for at hører at din har det godt:D

• #3   12. apr 2011 Lyder til du indenfor næste døgn bliver "mormor" :O)
    Held og lykke til jer alle 3 herfra.
    mvh merete

• #4   12. apr 2011 Mange tak!
    Jeg håber bare virkelig at det kommer til at gå godt! Vi har prøvet at få hende i fol så mange gange så det ville bare være så trist hvis der går noget galt..

• #5   12. apr 2011 det er langt fra alle der kan klare at fole 3 uger før termin... føllene er som regel ikke elt færdigbagte..
    du kan jo ikke gøre å meget end at holde øje, og evt ringe til dyrlæge og høre ad..
    overvej evt om den kunne være blevet drægtig tidligere, scanningerne kan snyde ind imellem.. min folede 4 uger før termin sidste år, føllet døde hurtigt.. den var ikke færdig, selvom den var meget stor..

men ønsker dig held og lykke.-- og husk et opkald til dyrlægen koster kun opkaldet..

• #6   12. apr 2011 Med det her lo... vejr får i da et dejligt føl-de skal altid fole når det er mest ubelejligt. Har engang haft hoppe der folede 1 md. for tidligt=føl med "hjulben" de rettede sig i løbet af måneden :O)

• #7   12. apr 2011 Stutteri Mundo Caballo

Det er jo nemlig lige det. Min mor satte sig ned og regnede på det og i følge alle vores beregninger kan det ikke være før den. 15. juni. or det var nemlig vores første tanke.

Vores dyrlæge vil bare helst ikke udtale sig inden han har set hesten.
    Men mange tak:)

Merethe P:
    Jeg er rigtig glad for at høre at du har en god historie! Det giver mig lidt håb..

• #8   12. apr 2011 Hmm - min frieser hoppe fik et føl i år 2008 - hun havde mælkeløb i ca. 1½ mdr før hun folede - Jeg havde søgt råd fra 3 forskellige hestedyrlæger ang. mælkeløbet, og fik det samme svar fra dem alle, jeg ikke skulle gøre noget, og at man ikke kunne gøre noget.

Hoppen folede 14 dage før termin - dyrlægen kom igen på banen pga efterbyrden, og snakkede igen med dyrlægen om hoppens mælkeløb så lang tid før foling - jeg fik at vide at der skulle nok være nok råmælk i hoppen, da det dannes hele tiden....

Men det var der ikke smiley Føllet blev efter 1 uge pludselig halt, og derefter gik det stærkt - afsted på dyrehospiltalet hvor føllet blev skyllet i led + fik en masse råmælkserstaning, da føllet ikke have nogle antistoffer i sig..... desværre døde føllet, hun blev kun 14 dage gammel :´(

Mit råd:
    Køb en "førstehjælpskasse" (indeholder sutteflaske, råmælkerstaning, mælk til 48 timer)

Jeg har selv en liggende nu - selvom det er ikke er samme hoppe jeg venter føl af i år - bare for at være på den sikre side - jeg er jo nok også blevet lidt påpasselig, efter sådan en oplevelse..

Jeg håber da at din hoppe går tiden ud... held og lykke:)

• #9   12. apr 2011 Mange tak Brita N!

Jeg har netop læst en artikel om at man skulle passe på med mælkeløbet. Heldigvis er der kun kommet nogle få dråber ud indtil videre. Kan man købe sådan et sæt sammen eller kan man købe alle tingene ved dyrlægen?

• #10   12. apr 2011 Ja det er ikke optimalt med mælkeløb i så lang tid!

Jeg har købt denne pakke hos pavo:

http://ebutik.dyrlaegevagten.dk/pavo-s-o-s-kit-til-fol.html

den koster lidt over 500 kr - hvis jeg havde haft oplysning og erfaring dengang i år 2008 - havde jeg nok en dejlig frieser hoppe plag på min mark i dag :´(
    Jeg ofrede temmelig meget på føllet dyrlægeregningen løb op i 18000 kr. også endte det desværre med et dødt føl... så er 500 kr småpenge smiley

• #11   12. apr 2011 Brita N, hvor er det bare trist:'(

Mange tak for rådet! Jeg sender linket til min mor med det samme!

Det er faktisk sådan at hoppen er familiens, men føllet er min søsters. Hun er netop blevet fyret fra Garderhusar regimentet i Slagelse fordi hun har fået en grim skade. Så sagde hun at det eneste positive der var nu, at hun kom til at se føllet blive født. Det når hun jo så måske ikke for hun kommer først hjem fredag. Jeg håber bare virkelig at det kommer til at gå godt.

• #12   12. apr 2011 Jeres hoppe kan da sagtens går til hendes termin dato - selvom hun har mælkeløb - det lykkes næsten for min dengang - Min hoppe havde også rigtig meget mælkeløb, det stod ud i fede stråler hver gang hun gik! Føllet var rask og fin, fik bare ikke de nødvendige antistoffer fra råmælken... det er bare bittert først at finde ud af at jeg kunne have gjort noget bagefter.....
    Men man bliver jo klogere med tiden.... håber min erfaring/oplevelse kan hjælpe jer!
    Så skal vi ikke krydse fingre for at jeres hoppe også beholder føller i maven til den er helt færdigbagt smiley Også kan i være klar med sutteflasken smiley

• #13   12. apr 2011 Jeg tror i hvert fald at det er at fortrække:)

Mange tak for hjælpen!

• #14   12. apr 2011 Det var så lidt - good luck (0=

• #16   13. apr 2011 Der er ikke rigtigt så meget at gøre, men så vit jeg ved er da 2 md til juni og altså 2min til termin.
    Jeg ville prøve at ringe til dyrelægen, bare lige får at hører ham hvad han tror det kan være, det kan være han har nogle gode råd så vit jeg har hørt og læst mig frem til blive råmælken ikke prudukceret hele tiden så derfor kan det være en idé at malke hoppen og fryse mælken ned, det har jeg hørt skulle være en god måde at gøre det på, men prøv igen at ring og snakke med dyrelægen.
    Og dette er ikke får at gøre dig bange men det kan også være fordi hun er ved at kaste, der sætter de nemlig også vokspropper og får mælke løb når det er så tæt på termin, også derfor jeg synes du skulle ringe og snakke med dr. dyr smiley

• pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #17   13. apr 2011 Hvis føllet fødes inden dag 300 så kalder man det abort,
    mellem 300-320 præmatur
    320-355 dysmatur/normalt
    og over 355 dage (op til 400 dage) så siger man at drægtigheden er forlænget.

Så kan du udfra det få en fornemmelse for hvor slemt det er hvis hoppen foler i utide.

det der bliver skrevet om råmælk er rigtigt, både at du kan malke hoppen, gør det bare kun en gang eller max to gange da der dannes hormonet oxytocin og det er bedst gemt til foling smiley og at du bør købe førstehjælpskasse hvis mælken forsætter med at løbe.

derudover bør hoppen få så meget ro = ikke stress som muligt.
    Se til så hun får nok foder, stresser føllet i maven ex pga sult, så kan det fødes tidligere da det er føllet der afgør hvornår det skal ud.

Held og lykke.

• #18   15. mar 2013 Hvordan gik det med din hoppe og føl?

• #19   18. mar 2013 ja fortæl har du fået føl

Kommentér på:
Termin om en måned, men mælken løber

Annonce