{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.530 visninger | Oprettet:

Må hesten sige fra? {{forumTopicSubject}}


Inspireret af en oplevelse i dag, har jeg et spørgsmål til jer HG'ere :o)

Hvor meget må en hest sige fra?

Fx. hvis du rider og hesten begynder og sparke ud efter ben, slå med hovedet, bukke, stille sig på bagben når vi fx. ligger ben til eller beder den gå frem.
Må hesten sige fra?

Med det menes; bliver der afregnet kontant med et dask med pisken også videre for at den ikke får lov til det så og sige, eller skal hesten sige fra fordi du vil vide når der er noget? - Det kan ikke rigtigt skrives, uden at komme til at lyde farvet.

Må den løfte ben fordi den ikke syntes det er behageligt og blive pillet ved yveret?

Osv. osv. - i bund og grund er spørgsmålet vel så; skal hesten altid opfører sig eksemplarisk/opdragent uanset grunden til den adfærd den evt. gerne ville vise?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må hesten sige fra?
  • #1   21. nov 2013 Min hest vil ikke pilles ved yveret, hun begynder at sparke lidt med bagbenet, og det synes jeg er helt fint. Det gider hun ikke så det respektere jeg fuldt ud!

    Hesten skal have lov til at sige fra, men selvfølgelig uden at vinde og tro at den bestemmer smiley


  • #2   21. nov 2013 hesten skal aldrig ALDRIG nogensinde sparke ud efter mig, den får da i hvert fald af vide, at det er noget den har gjort for sidste gang!
    i ridningen siger jeg dog ikke noget til buk af og til, hvis den slår lidt med hovedet pga. af et eller andet smiley

    Hesten skal som udganspunkt opføre sig ordentligt i min selvskab, og spark/bid accepteres bare ikke hos mig! Dog er jeg noget mere large når jeg sidder oppe på den.


  • #3   21. nov 2013 Min grundopfattelse er at hvis hesten gør noget, så er der en grund.

    Find grunden og så forsvinder problemet højest sandsynligt.

    Derfor må mine heste ALTID sige fra! Og vi skal lytte når de gør, ellers bringer vi os selv i en farlig situation.

    Vi må prøve at regne ud hvorfor vores hest gør, som den gør. "Det gør den bare" er ikke et svar.

    Når vi så har fundet ud af hvad den prøver at fortælle os er det vores pligt at løse problemet for den.


  • #4   21. nov 2013 mener bestemt en hest må sige fra. den har os et personligt rum man skal have respekt for.
    man skal altid tænke sig om når en hest siger fra da der kan være flere grunde
    den kan have ondt, den forstår ikke det/de singler du giver ja der kan være flere årsager. og det med yveret så synes jeg det er okay, som du selv skriver kan den jo synes det er ubehageligt og synes det okay den fortæller den har det sådan.
    den fortæller med dens krops sprog hvordan den oplever en omkring den og synes det vigtig den får lov at fortælle den side af det hele. den er jo ikke en maskine smiley

    håber det kunne bruges smiley


  • #5   21. nov 2013 Alt til en hvis grænse men jeg kommer aldrig til og blive ok at mine heste bider ud efter mig eller sparker ud efter mig og det er der heldigvis heller ikke nogen af mine som gør..

    Som endelig siger jeg ikke så meget til en hest som bukkser eller stå lidt på bagben men sys det kommer an på situartionen og hvad grunden er..

    Jeg øvede mønsting her forleden med min den ene og hun begyndte så og bukke mens jeg løb med hende men da hun gjorde det væk for mig og ellers flugte men fint uden noget så var det fint for mig hun sys vist bare der slukke lidt ekstra energi ud =)


  • #6   21. nov 2013 Selvfølgelig skal de ikke sparke ud efter en, og det har min hest heller aldrig gjort!
    Det hedder nok også mere at hun stamper med benet, end sparker.


  • #7   21. nov 2013 Den må gerne sige fra, men der er nogle ting jeg ikke finder mig i, hvor jeg er sikker på at der altså intet er med hesten, bortset fra ren stædighed.
    En hest der bider, er et no go. No mather what altså. Min har nappet mig en gang, og har ikke gjort det siden.
    En hest der sparker, når man går bag den.
    Plus nogle andre ting ikke.
    Selvfølgelig skal der også findes en grund, men eks. at bide. Hesten kan sagtens finde andre måder at vise utilfredshed på, end at bide. Tænk hvis den bed et barn, der gik henad staldgangen?
    Nogle ting er problemer der skal løses, mens nogle altså bare er feks en dårlig vane.
    Mange ungheste bukker, er der så også noget galt med rigtig mange ungheste? smiley

    -ville dog aldrig slå min hest med en pisk, hvis ikke andet. Syntes skq det er synd:(


  • #8   21. nov 2013 Positivt hvis hesten siger fra , da der er et problem .

    Min hest bliver trippende på stedet når han trænger til en skridtpause, og jeg ved derfor at jeg skal lytte til ham og skridte lidt .

    Det ideelle er vel at lærer sin hests signaler så godt at der aldrig bliver spark, bid og anden vold smiley


  • #9   21. nov 2013 Min hest kan have nogle perioder, hvor hun bukker under ridning. Det er ofte i brunstperioden eller hvis det blæser meget - af sådanne årsager. Plejer at drive hende fremad med schenklerne og stemmen, når hun gør det. Det virker fint, og hun stopper ret hurtigt. Selvfølgelig skal hun have lov til at bukke, hvis hun har ondt. Men eftersom hun stopper, uden at jeg gør noget der gør ondt på hende for, at hun skal stoppe, så er jeg sikker på, at det ikke "er noget".
    Havde man en hest der gang på gang bukkede og stejlede på trods af alverdens midler, der skulle få den til at stoppe, så er det en anden sag.

    Jeg synes ikke, at de skal have lov at true, hvis man fx rører dem ved yveret. Min hest er lidt speciel, og har haft tildens til at sparke, så der er jeg nødt til at være konsekvent. Jeg skal ikke risikere, at hun får det som vane igen, når der lige er noget, der ikke passer damen smiley


  • #10   21. nov 2013 Min hest må gerne sige fra, for så fortæller den mig at der er noget i vejen.

    Min hest siger fra ved at stejle, og nu har jeg så, efter ÅR, fundet ud af at hun er så bund signalforvirret at hun ikke aner hvad hun ellers skal gøre. Hvis jeg bare havde brugt pisken eller hvad ved jeg, til at få hende til at makke ret, ville jeg stadig have en lige så frustreret - men nu også - undertrykt hest, og det ville jeg ikke ønske.


  • #12   21. nov 2013 Jeg vil sige at jeg ser positivt på når min siger fra smiley
    F.eks. når vi rider og jeg må ligge pisken på ham, hvis han ikke har forstået og eller bare mener jeg har fortalt ham det før, så smækker han bagpartiet i vejret. Det elsker jeg han gør, da jeg så har en mulighed for at stoppe mig selv smiley

    Hvis han så gør et eller andet jeg ikke vil have, f.eks. som hvis han går frem, så bakker jeg ham og roser ham for det. Vold løser ikke noget.
    Selvfølgelig hvis hesten sparker eller bider ud, så siger jeg lige noget til den, men ikke voldsomt, det kan hverken jeg eller hesten bruge til noget smiley


  • #13   21. nov 2013 Jeg vil gerne lige kommentere på er par ting.

    At en unghest bukker kan skyldes mange ting - men min overbevisning er at det er noget galt, hvis den bukker. Enten er der noget fysisk eller også er det et udtryk for frustration/frygt pga. f.eks. signalforvirring.

    Heste bukker ikke for sjov. De kan selvfølgeligt have et overskudslager af energi over at have stået for længe i en boks. Det jeg oftest støder på er fysiske smerter og ofte omkring lumbar-sacral leddet - altså der hvor lændehvirvlerne og korsbenet mødes på hesten. Det led bliver kun mobiliseret fuldt ud ved galop, og hvis det ikke bliver bevæget bliver det stift, ligesom ethvert andet led ville det. Det kan jo også blive stift af andre grunde og her vil jeg bestemt ikke udelukke skævheder, fastlåsninger m.m. - eller endda brunst. Hvis man først har prøvet at have kraftige menstrationssmerter, tror jeg også man kan forstå at hesten sagtens kan have lignende smerter under deres brunst - og måske har brug for en fridag når det er værst.


  • #14   21. nov 2013 det er mine øjne et sundhedstegn så det er helt okay det gælder jo om at kunne finde hinanden på en harmonisk metode smiley
    find problemet og løs det så forsvinder det smiley


  • #16   21. nov 2013 Hvis vi skriver nej til det spørgsmål er hele debatten jo allerede vendt mod den der siger nej..

    Mine heste må godt sige fra - til et vist punkt. Jeg kan tydeligt mærke på dem om de bider efter mig fordi jeg gjorde noget ubehageligt (rørte yveret hvis de ikke ville have det, rørte bagknæet, eller noget lignende), eller om de bare er "trælse". Mine heste bider og sparker ikke uden grund.
    Hvis min hest derimod bukker tolker jeg det som regel som glæde - i hvert fald ved ponyen. For hun har ikke ondt nogle steder, og bukker stort set kun på tur når hun får lov til at galopere.
    Hvis hun bukker på banen er det fordi jeg har lagt benene for meget til (jeg sidder uroligt med mine ben), og dette skælder jeg nu ikke ud over, for det er min egen skyld. Jeg prøver bare igen.

    Som modsætning til det, så har jeg en anden hest som IKKE skal have for meget "frihed". Hun har i 4 år stejlet, bukket, bakket af og hvad ved jeg over det MINDSTE. Der er intet fra jorden, men hun er slem fra ryggen. Hun er gennemtjekket 700 gange, da jeg var sikker på der var noget, men er "godkendt" af 5 forskellige dyrlæger. Og hun har altså fået skæld ud når hun har stejlet. Det er simpelthen så farligt når de stejler, så det tolerer jeg ikke. Uanset årsag må jeg nok indrømme.
    Der er jeg hård, ond, kold og kynisk - kald det hvad i vil. Jeg har oplevet det gå galt. Det har ødelagt min mulighed for at ride optimalt, og det skal simpelthen ikke ske igen i frygt for, at det bliver værre.

    Men jeg lytter selvfølgelig altid til hesten. Og generelt bruger jeg egentlig ikke afstraffelse. Jeg er mere tilhænger af at ignorere de "dårlige" ting og rose de gode.


  • #17   21. nov 2013 Hesten må gerne sige fra, hvis jeg går over grænsen(presser den for meget eller lign.).

  • #20   21. nov 2013 Hoppedullen - Hvad tror du alle ved? smiley

  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 283
    #22   21. nov 2013 Heste må i følge min opfattelse gerne sige fra, ved nye eventuelt grænseoverskridende ting. Men den må bestemt ikke sige fra over for "hverdags ting" såsom, pres med schenkel, rense hove, rengøring af baller (og yver) osv. -Under ingen omstændigheder skal unoder (og ja, jeg ser det som en unode når det siges fra ved sådanne ting) osv. anses som at være et vig for pres, fra hestens side og jeg anmærker det hvis det skule ske.

  • #23   21. nov 2013 Min hest må gerne sige fra, hoppe lidt med bagbenene hvis jeg "ligger pisken på" hans numse eller sparker til ham fordi han ikke svare frem. Men når det så er sagt skal han stadig arbejde videre i det vi havde gang i... Eks. Er han rigtig slem til at slæbe sine bagben hen af jorden, total stiv og umotiveret i dressuren - så når de bliver bedt om at lave noget kan han godt finde på at hoppe på bagparten gør han faktisk tit... O det også ok men han skal stadig svare frem og fortsætte den øvelse vi havde gang i smiley

    Omkring dagligdagen tillader jeg ikke pjat som en fut der ikke vil løftes eller lign. smiley


  • #24   21. nov 2013
    Så lavede Fleur unoder i dag - hun nægtede nemlig og sætte i trav og sparkede ud efter mit ben - og ramte sådan set også min sko to gange ( smidig hest + lange ben ), samt bukkede, kastede med hovedet, slog med hovedet og en enkelt gang eller to stod det kære dyr på bagben da jeg blev ved med at presse.

    Halvdelen af HG ville nok have givet mig en opsang fordi jeg ikke gjorde noget og gav kræet et klap i røven ( jo en gang blev der tjattet til, der blev så også kontant afregnet med et stejl ).

    Nå; pointen var at hun fik lov til at sige fra og gjorde det også. På den måde kunne jeg prøve mig frem og se hvad hun reagerede på. Fandt ikke ud af det, men noget var der galt så nu ser jeg om det gentager sig.
    For den hest, skal nok lade en vide når der er noget hun ikke bryder sig om :o).

    Så forstår jeg egentligt godt at rideskolen blev lidt "træt" af hende hvis de forsøgte at få hende til at lade være med at sige fra, med pisk når hun rendte rundt med skævt bækken, dårlige hove, forkert sadel og stram overlinje ;o).


  • #25   21. nov 2013 Hoppedullen - Jeg tror ikke det er forudsat viden for alle - det er det i hvert fald ikke for mange af de nye elever jeg møder når jeg er ude og underivse.

    Det jeg siger er ikke at man skal finde sig i alt hvad hesten gør. Man skal gøre noget ved det - men der er mange forskellige måder at gøre noget ved det. smiley


  • #26   21. nov 2013 Selvfølgelig må de sige fra! Ellers ender det med en hest, der skjuler smerter eller en utilfreds hest. Hesten har aldrig bedt om at blive tamme, vi bruger dem til egen fornøjelse, selvfølgelig skal hesten have lov til at sige, hvis den ikke har lyst i dag eller har ondt. smiley

  • #27   21. nov 2013 Min hest må kun sige fra hvis han syntes det er hårdt det jeg beder ham om. Men jeg forlanger han prøvet så meget han kan. Han må aldrig sparke eller bide efter mig smiley

  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 283
    #29   21. nov 2013 Krikken: Du skriver dette kommer af en hest der ikke vil i rette galop -( jo en gang blev der tjattet til, der blev så også kontant afregnet med et stejl ) - Og så chokere denne udmelding mig. Hesten anspringer jo forkert galop grundet dårlig træning eller forkerte signaler og at du ikke reagere mere end at du "tjanter" til den, og den derefter stejler, mener jeg er en glidebane til at få en uridelig og mulig farlig hest.
    Ønsker du ikke at sætte ind overfor din hest inden det er for sent? Eller misforstår jeg hvad du skrev?


  • #30   21. nov 2013 Ja, det må Taura gerne - hun gør ikke noget uden grund og så er det op til mig at finde årsagen.

  • #31   21. nov 2013
    Du misforstår fuldstændigt.

    Indsætter teksten fra min facebook.

    " Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal tolke ud fra i dag. Det gik super godt til at starte med. Dejligt afslappet hest i trav der travede roligt og gik super frem og ned.

    Da jeg så ville sætte i galop var det som om det sagde klik oppe i hovedet på dyret. Så blev der sparket ud efter mit ben og slået med hovedet.
    Hun kan godt være lidt spændt i anspring og slå med hovedet, men intet voldsomt.

    Så ned i skridt og forsøge igen. Nu ville hun på ingen måde i trav overhovedet. Uanset om jeg forsøgte med klem med schenklerne eller med en verbal lyd - hun sætter super let i trav normalt, uden man skal sige særligt meget, særligt højt.

    Der blev sparket gevaldigt ud med det ene bagben, rystet på hovedet, slået med hovedet og lavet alverdens krumspring.

    Så hoppede jeg af, fandt en longe for at se hvordan hun var fra jorden. Lettere sur som fra ryggen da jeg ville have hende i trav og galop de første to gange, men derefter ingenting.

    Da hun ikke reagerede hoppede jeg op igen, for at se hvilken reaktion der kom hvis jeg holdt presset og evt. havde en pisk med.
    Så var det Fleur ret tydeligt fik sagt " NIX! ", eftersom det kære dyr kom op på bagbenene og stå - intet voldsomt, bare ret tydeligt; nej tak.

    Det underlige ved det hele var at hun godt kunne komme i trav et par gange; så længe hun SELV satte i trav, så gik det fint.

    Jeg prøvede også at trykke lidt på hendes ryg og læn for at se om der var noget ømt, hun reagerede med lidt halepisken og et enkelt spark men efterfølgende ingen reaktion. Heller ikke inde i boksen eller da jeg trak en tur for at skridte af.

    Så jeg ved derfor ikke hvad jeg skal udlede af det hele - når det nu sådan set gik fint til at starte med uden nogen problemer.
    Men en ting er sikkert, jeg kan godt se at de har haft problemer på rideskolen hvis de bare tjattede til Fleur der sagde fra. Der er kontant afregning.

    Billedet er fra i sommers, Fleur har altid været lidt spændt i galop anspringet. Det er blevet bedre og på tur er der ingenting, men kan være lidt spændt på banen - som jeg har konkluderet var pga. dårlige minder med ridning og smerter.
    Så har derfor ikke lagt noget i det.

    Men nu må jeg se de næste par dage. I morgen får hun enten fri eller longering også ser jeg lørdag hvad jeg gør. Om jeg forsøger uden sadel, med sadel osv. Det er lige med at opklare mysteriet. "

    Alt i alt tolker jeg det som en hest der tydeligt siger fra over for et eller andet og som min opgave af finde ud af hvad.


  • #32   21. nov 2013 Ja selvfølgelig må de det, og så skal man selvfølgelig lytte til dem.
    Personligt ville jeg have fejlet, hvis mine heste var nødt til at råbe mig op med stejl, spark, osv.

    Mine heste siger fra med meget små signaler, som udefra stående nok sjældent vil kunne se. Men dem hører altid - de har i hvert fald aldrig været nødt til at tale højere.


  • #33   21. nov 2013 Det kommer meget an på situationen. Min gamle pony skal godt komme med et spjæt når man sætter i galop og ja det gør han bare han er 26 år og meget frisk endnu, især på tur...

    En ting jeg ikke acceptere kunne fx være noget som vores 2 års hingst har gang i for tiden. Han har fået en dille med at han ikke gider være den sidste der lukkes op for når de skal ud, så han står og stejler i boksen. Men ikke tale om at han af den grund kommer før ud, krikken må lærer lidt "køkultur"...

    Jeg acceptere naturligvis heller ikke bid, spark eller andre ulydigheder, men nu kender jeg efterhånden mine heste så godt at jeg godt kan se hvornår de gør det af smerte eller fordi det er en off-day....

    Jeg kender faktisk en som har været ude at se på pony til hendes datter, og da datteren skulle op på ponyen, fik hun skæld ud af ejeren... "Har du spurgt om den har lyst til ride med dig idag?" Come on, det skulle ejeren måske ha gjort før der kom evt. købere til krikken...


  • #34   21. nov 2013 Hoppedullen, nu har jeg aldrig haft en hest der ikke ville røres ved yveret, nok primært fordi jeg har redet vallakker smiley
    Men jo, den må gerne løfte benet og sige, at det her det bryder jeg mig ikke om, men sparke efter mig, det skal den altså bare ikke, så er jeg sådanset ligeglad med hvad grunden er. Jeg vil ikke rissikerre at jeg en dag bliver sparket ned, muligvis jeg lyder en anelse hård, med det er sådan jeg har det med flyvende hesteben smiley


  • #35   21. nov 2013 Krikken: Det er altid svært når der er så meget "historie" bag, som på rideskolen. For der har det sikkert været ret let for hende at sige fra og slippe for at trave med bumpende børn på ryggen.

    Selvom det så er blevet bedre vil heste ofte i stressede situationer vende tilbage til tidligere adfærdsmønstre. Måske strammede det lidt i dag, da du bad om galoppen - eller noget andet. Og så kan sådan noget adfærd blusse op igen.

    Det jeg ville gøre er at træne det i longen de næste par dage. Ikke nogle særligt lange sessioner, bare kort tid og så øve et par enkelte overgange til galop på hver side, indtil de flyder bedre. Stop inden det bliver hårdt for hende. Og så, når du vil teste det fra ryggen, så start fra jorden i longen og når galopanspringene bliver gode/problemfrie, ville jeg forsøge fra ryggen eller bare trave den første dag fra ryggen og så gentage proceduren dagen efter med galop, hvis traven gik fint.


  • #36   21. nov 2013 Jeg tolerer ikke en sparkende eller bidende hest. Min gør det, hun sparker ind imod mig, når vi longerer. Hun longeres kun i grime, og har ikke ondt nogle steder, men hun gør det, hver gang jeg forlanger noget af hende. Hvis jeg fx beder hende om at trave eller springe an til galop. Og der tolererer jeg ikke, at hun sparker ind efter mig.. Sorry guys men det gør jeg simpelthen ikke smiley

  • #37   21. nov 2013 I mit hoved må hesten hellere end gerne sige fra - hvis der er noget galt vel at mærke. Jeg finder mig ikke i hysteri; f.eks. hvis hesten er kilden og sparker ud efter mig! Jeg straffer den ikke ved at slå den, men gør det "rart" (fjerner presset) når den står pænt. Bliver den ved at at slå, holder jeg presset.
    Men det er selvfølgelig de situationer, hvor det åbenlyst er hesten, der er hys (i mangel på bedre ord). Situationer, hvor hesten bukker under træning, er jeg dog mere opmærksom. Hesten får lov i et vis omfang, at sige fra, for der er jo altid en grund til, at den gør, som den gør. Derfra prøver jeg mig så frem - stadig uden afstraffelse, det får man sjældent noget godt ud af alligevel. Man kan altid prøve forskellige indgangsvinkler til at få hesten til det, man ønsker, ingen har lovet, at det skal være nemt smiley

    Så mit overordnede svar må være: selvfølgelig skal hesten have lov til at sige fra! Det er os, der skal tilpasse os hesten og er der noget, den ikke kan lide, er det os, der skal ændre noget.


  • #38   21. nov 2013
    Hun var i longe, hvor der ikke var noget - eller jo de første to gange :o).
    Jeg mistænker det for at være en ponypude jeg red på tur den anden dag, dog uden bøjler men den havde nogle puder under den, noget fleksibelt kammer. Troede desværre ikke det kunne trykke, men det kan være det har været det.

    Hun har som sagt før haft ondt, så jeg er slet ikke i tvivl om hun har sagt fra på rideskolen af den grund.

    Og generelt kan hun være lidt spændt i galop anspring, men det er blevet SÅ meget bedre og derfor ikke noget jeg ligger noget i. Fordi der heller ingenting er på tur.

    Men som skrevet i det, jeg også skrev på facebook ser jeg det lige an. Har en tanke om også og prøve en longegjord på hende, for at se om hun bliver sur med den på - så så kunne det jo let være noget der gjorde ondt.
    Får også en sadel på lørdag.

    Hun kan galop uden problemer i longe, så der er ikke meget ved at øve til det er problemfrit der - og kunne også i dag, hvor der lige var en mut hest de første to gange.

    Så jeg ser om det bliver ved fra ryggen, efter at have longeret. For jeg er slet ikke i tvivl om når hun fortæller at det ikke er behageligt. Det er slet ikke til at tage fejl af.


  • #39   21. nov 2013
    Hun er gået fra at se sådan her ud i galop anspring;
    (link fjernet)

    I sommers, hvor jeg begyndte og ride og vil mene hun forbandt det med smerte.

    Til let at kunne springe an uden noget;
    http://www.youtube.com/watch?v=RmuuJOc4_R4

    Så når hun pludselig ændre adfærd og er som på billedet kombineret med spark, buk og stejl, så er jeg lutter øre :o). Kombineret med at have set, hvordan hun var da hun havde ondt.


  • #40   21. nov 2013 Lytter altid til min hest. Hun er bestemt ikke bange for at sige fra, og hun gør det så sandelig også!
    Har hun ondt, viser hun mig det klart og tydeligt, og så undlader jeg selvfølgelig at arbejde med hende, og gøre hvad jeg kan,for at hun ikke skal have ondt.
    Andre gange har jeg oplevet, at hun ikke har lyst til den ene ting én dag, men næste dag kan hun sagtens, det tager jeg selvfølgelig også hensyn til. Hvis jeg fx virkelig ikke har lyst til at tage den her rutsjebane en dag, så skal jeg da heller ikke det, men næste dag eller lidt tid efter vil jeg måske gerne.
    Jeg går meget på kompromis med træningen af min pony. Hun skal også have et ord indført her smiley


  • #41   21. nov 2013 Godt indlæg!

    Der er flere ting at sige til det - efter min mening.

    Som hovedregel vil en hest ikke udvise konfliktadfærd i forbindelse med træning, medmindre der er en temmelig god grund - og det er derfor overordentlig vigtigt, med det samme at gøre sig det klart hvorfor den agerer som den gør. I udgangspunktet er problematisk respons på trænerens signaler jo et vidne om, at noget er galt - og det er derfor af højeste vigtighed at spore sig nøje ind på, hvad den præcise problematik er.

    Men i mine øjne er der væsentlig forskel på, hvordan konfliktadfærden håndteres i situationen - og hvordan man vælger at tage den til eftertanke. Hvis en af mine heste gebærder sig på en måde, der er til fare for sikkerheden - så afregnes der i første omgang kontant. Ikke fordi det nødvendigvis er hensigtsmæssigt i forhold til hestens træningsforløb, eller fordi jeg bilder mig ind at det virker på længere sigt - men fordi sikkerheden i den farlige situation trods alt skal og må være førsteprioritet.

    Til gengæld vil jeg så straks efter, at situationen atter er kommet under kontrol, begynde at granske situationen i mit hoved for at finde ud af, hvad min hest mon prøvede at fortælle mig via sin uhensigtsmæssige adfærd. Jeg vil undersøge hvad der er udløsende for adfærden, og så vidt muligt fjerne elementet ud af træningen fremover, for på alle måder at forebygge, at en lignende situation opstår igen.

    Så for at fatte mig i korthed: jeg mener ikke, at det er efterstræbelsesværdigt at forholde sig passiv i en sikkerhedstruende situation - heller ikke selvom hesten har grund til at reagere som den gør. Jeg mener til gengæld, at det er et kæmpe problem, hvis ikke man efterfølgende tager situationen og hestens signaler op til alvorlig overvejelse, for at finde ud af hvad den udslagsgivende faktor for konfliktadfærden var og dernæst fjerne den.


  • #42   21. nov 2013 Ang. Fleur var det så førstegang du red med den sadel? Trykker den på nogen måde, som den ikke skal? Når heste galoperer, bevæger de sig jo helt anderledes, og der kan meget vel være noget galt i galop, som der ikke ses/er i skridt og trav.
    Er banen glat? Engang red jeg i et ridehus og grundet dårlig balance og glat bundmateriale, ville hun simpelthen ikke i galop! Det blev bare en dum kamp og en masse hurtig løben.. De er enormt gode til at forudse sådanne ting, hvis de kan mærke, at de kan vælte i det her, hvis de går i galop nu.
    Og så kan hun have ondt. Låst bækken, øm lænd, brunst smerter, øm ryg, ømme mavemuskler, låste torntappe og mange andre muligheder.


  • #43   21. nov 2013
    Det var en ponypude - dvs. ikke en sadel og havde ikke stigbøjler i ;o)
    (link fjernet)

    Dagen før tog jeg en tur med den, hvor hun så i dag reagere sådan.

    Så jeg ved hun kan have ondt pga. den korte tur med ponypuden, men det finder jeg ud af :o)



  • #44   21. nov 2013 Krikken:
    (nu var der mange indlæg jeg ikke lige har læst, men) jeg foreslår, at du får en telepeut ud og snakke med hesten (ja det lyder sygt) jeg var meget skeptisk, men da min træner nævnte det, tænkte jeg "hvorfor ikke?" jeg trænede en hest, der stejlede for mindste vink (faldt bagover) og opførte sig fuldstændig åndssvagt, kæmpede imod ALT jeg gjorde. Desuden nægtede den at ride ud alene.. Fik den tjekket i hoved og røv af dyrlæge og kiropraktor, og der var intet at se..
    Så fik jeg Tove fra www.naturgaarden.dk (kan kun anbefale hende) og hun fortalte mig, at hesten gjorde det af psykiske grunde. Hun fjernede desuden en psykisk knude i panden på den (man kunne her se hestens tydelige reaktion, trods hun bare knap berørte den på panden).. Nu er den bare så meget sødere, stejler ikke, og går gerne ud alene!!
    - Det er ikke spildte penge, og hjælper mere end man tror!


  • #45   21. nov 2013 Ligesom mange af de andre mener jeg også, at den må sige fra "til en vis grad". Selvfølgelig må den godt vise, at den ikke bryder sig om at blive pillet/striglet/whatever et bestemt sted, for det er jo deres eneste måde at kommunikere på. MEN jeg acceptere ikke at den sparker ud efter mig - af den simple grund, at den ikke har nogen grund til at sparke ud efter mig (ikke bare advare, men sparke), hvis jeg ikke provokerer den. Hvis den føler sig provokeret af at jeg piller den ved yveret så meget, at den føler sig nødsaget til at sparke ud efter mig, så er jeg væk smiley og sådan er det desværre bare. Jeg skal bare ikke have noget at gøre med en hest, der sparker eller bider ved den mindste provokation. Ikke sagt som at jeg skal kunne provokere min hest til det yderste og den samtidig ikke må gøre noget - jeg skal bare kunne arbejde med en hest, hvor jeg ikke frygter for mit helbred smiley

  • #46   21. nov 2013 Var der de her to ting, som jeg har markeret med rød under ponypuden? Uden noget ekstra andet end evt. normalt underlag?
    Hvis ikke der var andet, tænker jeg, at de har fordelt al vægten over kun de to "klodser". Det er jo et meget lille areal de klodser lægger trykket på og kan godt genere og give grumme ømheder.


    profilbillede
  • #47   21. nov 2013
    .... Jeg har slet ikke brug for en telepatør - hesten har gjort det en gang og der er åbenlyse grunde til hvorfor det kan være den gør det.

    Så ingen grund til at råbe panik over det og bruge alverdens penge på 117 ting, når jeg godt ved hvad pengene skal bruges på hvis det bliver ved :o)



  • #48   21. nov 2013
    Ja det er de to ting - gentager lige en til gang at der ikke var stigbøjler ( dog underlag under ) i samt at jeg godt er klar over at det kan være grunden, hvilket irritere mig fordi det så er min egen skyld :o)


  • #49   21. nov 2013 Din egen vægt var jo oppe på, og så lægger vægten på klodserne alligevel, selvom det var uden bøjler. Men ja, så har du muligvis grunden til det smiley Nu kan du i hvert fald undgå at komme i den konflikt igen smiley

  • #50   21. nov 2013 Som Lea siger "I mit hoved må hesten hellere end gerne sige fra - hvis der er noget galt vel at mærke."
    Mange hesteejere/der har med hest at gøre, har bare en tendens til at sige, at ALT hvad man gør omkring hesten er ens egen fejl, og hvis hesten bare som det mindste lægger ørerne tilbage, så skal man gå femten skridt tilbage og lige tænke sig om, for så har man da godt nok gjort skade på hesten. Overdrivelse fremmer forståelsen.. men jeg synes bare jeg ser SÅ mange, der mener at hesten bare er en engel og at det er én selv, der gør at den hvad, sparker lidt i jorden smiley Pointen med det er, at ja, vi kan fremprovokere meget i hesten, og det bliver også tit misforstået, men hesten kan nu også godt bare være hys smiley


  • #51   21. nov 2013 Okay, det var også bare et forslag. Det lød på dine indlæg at den gjorde det uden du helt forstod hvorfor..


  • #52   21. nov 2013 Hov, ved ikke om mit indlæg kunne misforstås, men det er absolut ingen kritik af dig, Krikken smiley

  • #53   21. nov 2013 Selvfølgelig må min hest sige fra!
    Ellers havde jeg aldrig opdaget at hun engang havde mavesår, hun begyndte nemlig at sparke når jeg striglede hende under maven.
    Desuden var det også fordi hun sagde fra under ridning, at jeg opdagede at hun havde en skade i benet.
    Jeg acceptere også at hun ikke alle dage synes det er fantastisk at bliver børstet alle steder smiley
    Synes kun det er rimeligt at hestene må fortælle os at der er noget galt, eller noget de ikke er helt tilfredse med.
    Alt med måde selvfølgelig smiley


  • #54   21. nov 2013 Den må ALDRIG sparke, bide, stejle eller bukke ifølge mig dog ting som at sparke op mod maven er ting der bare skal accepteres også må man jo arbejde med det

  • #56   21. nov 2013 Hoppedullen: Vis det er så galt at den gør nogle af de ''store'' ting så ville jeg blive voldsur på mig selv for at presse en hest så meget

  • #59   21. nov 2013 Hoppedullen; Der da jeg startede med at have dem sparkede Vito fordi han var panisk for mennesker og ubehag og panik ser jeg som 2 ting

    efter et par mrd. bukkede, sparke, stejlede Osie fordi jeg havde presset ham alt for meget


  • #60   21. nov 2013 Mine heste skal sige fra, men jeg har mine grænser. Siger de fra under ridning hvor det udelukkende er fordi de føler sig presset, ignorere jeg det og skruer lidt ned for at arbejde der op igen. Men straf for at de viser mig det er svært for de ikke.

    Hvis de under ridning skulle finde på at stejle/bukke eller lign gentagende gange, for jeg dem undersøgt. Andet risiko tør jeg ikke løbe.

    Men sparker eller bider de mig blot fordi de er utilfredse, så er min grænse nået og så for de altså en. Det er for mig almindelig opdragelse der kommer på spil her. Advare mig må de og så har jeg at respektere det. Men ud fra den blå luft eller uden en grund som jeg bemærker, så er min grænse som sagt nået.


  • #61   22. nov 2013 For at gøre det kort og kontant - Den må ikke sige fra på en måde der er til fare for mig, uanset grund. Bum.

  • #62   22. nov 2013 Enig med maiken N


  • #63   22. nov 2013
    Til info var der ikke noget i dag med longegjord på, som jeg prøvede på for at se om der var noget der trykkede med noget spændt på ryggen. Longegjorden lå nemlig ca samme sted som ponypuden.

    Der var ingenting, så nu ser jeg om jeg bliver smidt til månen i morgen hvor jeg ENDELIG får en sadel smiley


  • #64   25. nov 2013 Ja, selvfølgelig må den det. Det kommer dog an på situationen som med så meget andet.

    Min hest har en gang sagt fra overfor mig, og det tager jeg 100 % på egen kappe, for det var mig der pressede ham ud i noget han ikke var klar til.
    Jeg red en tur i skoven på ham da han kun lige var ryttervant sammen med en veninde på en ultra stabil hest. Der mødte vi nogle andre heste og min hest frøs. Og ville bare ikke gå videre. Så efter nogen tid tænkte jeg, ah kom nu da, og "rideskolesparkede"/lossede ham ind i siden. Der sagde han fra ved at begynde at stejle indtil jeg hoppede af.
    Det var 100 % min skyld. Jeg pressede ham ud i noget han ikke var klar til. Og det vil jeg aldrig "straffe" ham for. For mig er det vigtigt at min hest siger fra, da det er en del af min kommunikation med ham. Det er jo deres måde at give udtryk for at der er noget der generer dem, de ikke ved hvad de skal eller at de ikke er klar i hovedet til det man beder dem om. Og det skal man da lytte til.
    Og min hest har aldrig stejlet siden (det er nu 3 år siden), så det var hans klare måde at fortælle mig at det rummede ham bare ikke.
    Og så kan jeg jo lære det smiley


  • #65   25. nov 2013
    Pssst.... Hesten havde ingen sure miner i traven igår eller i dag. Og kun lidt i galop. Så hvad der lige har slået den kære hest ved jeg ikke. Men min veninde der er ved at blive massør kommer forbi og kigger i morgen og ser om der er noget :o).


  • #66   25. nov 2013 Den må gerne sige fra.

    MEN! Den skal kunne finde sig i dagligdags ting, som blandt andet at blive pillet ved yveret, få renset tisseren osv.
    Men bid og spark er bare et no-go.


  • #67   26. nov 2013 Jeg ved godt at indlægget garanteret er lukket, men jeg ville lige sige Krikken at Fleur/ Mercedes altid har haft gjort den unode med benet der. Som du selv siger så forbinder hun vel stadig, det med at anspringe som en ting der gør ondt. Jeg har selv en fyr der tror han nogle gange får gjordkramper, uden han har ondt nogle steder.
    Ville bare lige sige det så du ikke går ud og får dyrlæge i dyre domme, men "bare" prøver at træne det væk i stedet smiley
    Hun er trods alt en lille stædig mokkedulle smiley


  • #68   26. nov 2013
    Hun er ikke nogen stadig mokke. Hun er en hest der tydeligt siger fra hvis noget ikke , gør ondt. Også er det min opgave og lytte.
    Hun er ikke blevet lyttet til tidligere i sit liv og kan godt forstå det har givet problemer tidligere hvis man har forsøgt at da hende til og lade være med en pisk.

    Gud ske tak og lov for at hun siger fra, i stedet for og skjule det.
    Der var jo trods alt en grund til at hun var så følsom og sur over for tryk på ryggen tidligere.


  • #69   26. nov 2013 Min må gerne sige fra....men det skal være på en ordentlig måde og af en ordentlig grund.
    Det sidste kan være svært at gennemskue, men hvis man tænker; "der er altid en - for hesten - god grund", fremfor "den er bare dum/fræk/stædig", så tror jeg at chancen for at finde årsagen bliver større.
    Mht. det første, så må hesten gerne sige fra, og de starter som regel i det små, som f.eks. at lægge ører når man kommer med sadlen, sparke ud efter gjorden, småbukke, ikke stå stille ved opsidning, skyde skulder og andre ting der signalerer "sadlen passer ikke/min ryg gør ondt". Hvis jeg ignorerer alle de tegn, så er det ok (i min verden) at begynde at sparke efter sadlen når jeg kommer med den (og så er jeg selv skyld i hvis mit hoved kommer i vejen), men det skal ikke være den første løsning hesten vælger (og jeg har endnu til gode at opleve en hest der ikke starter i det små, og derpå skruer op for signalerne når de ikke bliver forstået - lidt ligesom vi gør for at få hesten til at går fremad, hvor man f.eks. bruger et klik med tungen, et let pres med knæene, schenklerne lagt til, lagt lidt hårdere til, pisken lagt på bagpart, pisk tapper på bagpart).
    At vi så engang imellem ignorerer de tegn hesten sender, betaler vi eller hesten prisen for smiley
    Gjorde det selv for nylig da jeg var afsted på første tur udenfor banen kun med cordeo. Jeg ville normalt aldrig ride kun med cordeo, men (advarsel; dårlige undskyldninger følger smiley ) det var kun lige oppe på marken, og jeg havde min ven med der var på jorden og tog billeder, så jeg løb risikoen.
    Havde jeg ikke haft fotograf med, og haft det syn på heste som jeg har, så ville jeg måske have konkluderet at hesten var fræk/ulydig, eftersom han bukkede mig af efter et par galopper....... MEN; nu havde jeg fotograf med, og kunne derfor se hvorfor han bukkede, og selvfølgelig peger pilen tilbage på mig smiley
    Find fem fejl på dette billede (eller bare een stor - gjorden var ikke spændt smiley ):


    profilbillede
  • #70   26. nov 2013
    Der var sådan set også spændninger efter den ponypude jeg mistænkte for at have lavet rav i den, ikke noget dybt men de var der. Så der var jo også en årsag :o)


  • #71   26. nov 2013 Øv, det er jeg ked af, hvis det er den der er skyld i det smiley
    Godt du opdagede det i tide, og fornuftigt at "lade" hende sige fra (og øv, at folk kalder hesten for stædig, og prøver at få dem til at ignorere smerte ved at bruge pisk smiley )


  • #72   26. nov 2013
    Det var det nok desværre, selvom det kun var en lille tur og uden bøjler.

    Men den bliver givet videre til en anden der kan få glæde af den :o).

    Hun har gået rideskole tidligere i livet som nævnt og ja, hvis man har forsøgt at slå sig ud af problemerne så har det kære dyr bare "slået" igen så og sige. Hun er så følsom over for skæld ud og andet, så jeg ikke kan lade være med at tro at hun er blevet pandet en for mange gange, med den måde hun reagere på store/hurtige armbevægelser.


  • #74   27. nov 2013 altså jeg har den regle at hvis de gør noget som er forkert, og det er ting som de burde kunne, ja så falder der brænde ned. fx så red jeg to år på en dejlig dame, som endelig var rideskolehest, men ellers en rigtig god dressurhest. Red to gange om ugen. og det var lidt kæft trin og retning. To gange fik hun et rap i den bagerste ende. hun var ude i noget som hun slet ikke skulle have overvejet.
    Men jeg finder mig ikke i bid/nap eller spark.
    Selvfølgelig skal man lytte til sin hest, men det skal jo ikke være sådan at den så ikke tror at den skal være sød/ordenlig. Det er altså et stort dyr på 300 kg + vi har med at gøre. Det er direkte livsfarligt hvis en hest finder ud af at slippe for arbejde, ved at stejle mm.
    man skal IKKE gøre sin hest til et menneske. Men man skal respektere den for værende et dyr.
    mine heste er ikke mine kæledyr - de er brugsdyr - selvom at de ikke bliver brugt, så er det ikke dyr som jeg ville have i min seng. Derfor elsker jeg dem stadig. Men der er bare andre krav til dem end til mine katte

    mine er trænet via "de 7 lege" og her skal man kunne rører dem over alt. det må jeg gerne - min træner måtte ikke. derfor forventer jeg så også at mine heste ikke får et panikanfald bare fordi der ligger et stykke plastik. At der sad en farlig nisse i træet, er en helt anden sag, for den plejer ikke at side der. Men så kigger vi på den, og så er den ikke farlig mere.

    det skal lige siges at jeg ikke er tilhænger af pisk spore mm. fatter ikke at man behøver dem.


  • #76   27. nov 2013 Nu er tråden måske ved at være lidt halvgammel, men umiddelbart synes jeg, at hesten skal have lov til at sige fra.

    Men hvordan jeg reagerer i situationen er jo så noget andet smiley
    Hvis jeg kan mærke at jeg selv, hesten eller andre er i fare, så reagerer jeg og tager grunden senere. Så må jeg blive sur på mig selv over min reaktion bagefter, men først og fremmest skal ingen komme til skade.

    Jeg har f.eks. oplevet, at jeg skulle have en unghest løs på bane, og han var tydeligvis forvirret over at blive sendt væk fra os, så han kunne godt finde på at sparke bagud når vi drev på ham.
    Det synes jeg er fair, for han var forvirret og lidt stresset over situationen.

    Jeg tror at den situation, som jeg vil håndtere værst, vil være en stejlende hest med mig på ryggen.
    Hvis man kan fornemme, hvad der er galt og det f.eks. er pga. stress eller frygt, så fair nok, så hopper jeg nok af.
    Men hvis det er af en grund, som jeg umiddelbart ikke kan gennemskue, så sparker jeg nok til den, så den ikke letter - for begge vores sikkerheds skyld.


  • #77   27. nov 2013 Jeg synes også som så mange andre, at det er okay at hesten siger fra så længe at det ikke bringer enten mig, min hest eller andre i fare. Og med andre i fare, så tænker jeg på hvis det nu er andre der skal håndtere min hest. Og de så foreksempel ikke ved hvordan hesten reagerer i forhold til at binde gjord eller noget andet måske.
    Men nogengange bliver jeg også bare meget i tvivl om hvorfor de reagere som de gør? Jeg har et eksempel! Fordi at der var jeg nemlig meget i tvivl om hvad jeg skulle gøre og hvordan jeg skulle tackle og forstå det hesten gjorder...

    Sagen er den at jeg er ved at købe ny hest. Og jeg har fundet min soul mate, er jeg ret sikker på! Hun er en hoppe med stort H og er kun 4 år, så hun er generelt ret ny i ride verdenen.
    Jeg havde redet hende, normalt som jeg plejer og da jeg var i gang med at skridte hende af, trak jeg rundt med hende og gik samtidig og snakkede med ejeren/avleren der gik på ydersiden, 2 meter væk fra hoppen med sin egen hest. Så lige pludselig så ligger min egen bare ørene ned og bider ud efter min hånd. Hun rammer mig ikke, da jeg når at trække den væk og jeg råber derefter højt NEJ til hende, hvor hun derefter stopper op og jeg kigger lidt forundret på hende. Da vi går frem igen, går hun lige et par meter og gør det derefter igen.

    Hvorfor? Jeg har på ingen måde rørt hende, gik bare ved siden af hende, med omkring 0,5 meters mellemrum, for at respektere både min egen og hendes brug for plads.


  • #78   27. nov 2013 Sandra N, er du sikker på det var dig hun ville ramme da hun bed ud? Sådan som jeg forstår det, gik der også en anden hest ved siden af?
    Jeg har ofte redet hopper der ligger ører når andre hest kommer for tæt på, fx. hvis vi skridter og der skridter en anden hest ved siden af os. Så tænker umiddelbart den hoppe du prøvede beskyttede sit rum mod den anden hest, medmindre jeg har misforstået situationen.


  • #79   27. nov 2013 Bortset fra det, så får en hest der bider ud efter mig i sådan en situation sådan et dask, at den aldrig finder på at gøre noget lignende. Der er jeg sådan set ret ligeglad med hvorfor lille søde pusse nusse 700kg hest lige syntes den skulle bide, den skal ikke bide efter mig, det er uacceptabelt. Så hellere være konsekvent én gang, end at stå med en halvt eller helt farlig hest, der bare aldrig er blevet opdraget.

  • #80   27. nov 2013 Den anden hest gik på den anden side, så er helt 100 på at det var mig at hun bed ud efter! Hvis hun gør det igen, så vil jeg da også daske hende, for det gør virkelig også bare ondt at blive bidt!

  • #81   27. nov 2013 Altså at du går stille og roligt og trækker med hende skal hun simpelthen kunne håndtere, uden at bide ud efter din hånd.
    Jeg kan godt forstå heste der bider ud hvis man fx. virker truende, kommer med en pisk som de er bange for, presser dem til noget de ikke er klar til, osv. - synes stadig ikke det er i orden, men så er der da en grund.
    Men hun er jo stadig unghest, så skal nok også lige lære hvordan man opfører sig overfor mennesker, og så er det meget vigtigt man sætter helt TYDELIGE og KLARE grænser, og er konsekvent (irettesætter hesten HVER gang den gør noget uønsket) - man får en meget gladere hest der trives bedre i sidste ende, fordi den VED helt tydeligt hvilken opførsel er acceptabel og hvilken ikke er.

    Der for kan jeg heller ikke ha' folk der liiige skal give en godbid på staldgangen, og liiige lader hesten vade rundt en gang imellem, og liiige lader den hive træktorvet ud af hånden på en fordi der lige var noget lækkert græs, og liiige lader den bide ud efter ens lomme fordi "den er da så sød, den tror der er en godbid i lommen".

    Det er misforstået godhed, og kan kun ende med en frustreret hest der ikke aner hvordan den skal opføre sig, fordi den aldrig har fået det fortalt på en måde så den kan forstå det. Og heste forstår ikke et "Nårh lille pruh, lad lige vær med det der, så er du mors lille søde hest".

    Forstår ikke at folk tror det er rart for hesten at stå og stresse på staldgangen fx., at konstant udvise dominans overfor mennesker fordi den ikke aner hvordan den skal opføre sig iblandt dem, at have unoder under ridningen fordi rytteren ikke formår at fortælle den hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, osv osv. Og så TROR folk de er gode ved deres heste, fordi de bare lader det stå til, og de fatter slet ikke at det de gør faktisk er 10 gane mere stressende for en hest, end hvis den havde fået at vide hvor skabet skal stå, allerede første gang, på en ordenlig, men konsekvent måde.

    Sorry, lidt et sidespor, men tænker det var relevant nok for emnet smiley


  • #82   27. nov 2013 Tak for dit svar Tasha! Det var hvert fald meget relevant for mig smiley
    Men ja, avleren/ejeren er en meeeeeget sød dame, så hun bliver lidt forkælet og hun er ret uopdragen, så det skal jeg stå med selv! Så det er fint at få nogle råd osv, mange tak smiley


  • #83   27. nov 2013 Det er jo selvfølgeligt ikke fordi man skal stå og tæske hesten hver gang den gør en forkert mine, men jeg giver altid et dask hvis den bider, bakker den hvis den går ind i mig, stopper den op hvis den synes at den skal trække med mig, i stedet for at jeg trækker med den, giver den aldrig lov til liige at tage noget græs el lignende når jeg går med den, osv.
    For det man skal tænke på, det er, at ALTID når man står med hesten - så er den faktisk under træning. Fra det øjeblik den bliver hentet på fold, til man sætter den tilbage igen. Så det at trække med den er træning, det at strigle er træning, osv. Den er i menneskehænder, den er igang med at blive håndteret, ergo er det alt sammen en form for træning, så alt det man lader hesten gøre når man håndterer den, lærer hesten er ok.

    Men jeg er så også en af dem herinde der kan lide mine heste meget velopdragne. Fx. var jeg ude ved en af mine parter forleden, og en mand fra stalden kom gående med en gulerod, og jeg nærmest råbte "nej!" til ham, fordi jeg så han ville give den til min part.
    Min part er i forvejen lidt uopdragen, og kan ikke håndtere at få godbidder på staldgangen. Og så er jeg sådan set ret ligeglad med hvad ejeren synes, det er MIG der står med hesten, og jeg gider ikke have en hest der vader rundt og står og skraber på staldgangen, fordi den gerne vil have en godbid.


  • #84   27. nov 2013 Tasha: Mener du, at det er nødvendigt at daske til en hest for at gøre dem velopdragne?
    Så må min hest have misforstået noget, for han er usandsynlig velopdragen og han bliver opdraget uden brug af nogen dask eller andre former for fysisk afstraffelse. Jeg kan heller ikke overskue en uopdragen hest, men der findes altså andre måder til at opdrage på end at uddele dask smiley Og nogle af de heste jeg kender, som jeg ved bliver opdraget med kontant afregning er sgu hamrende uopdragne.


  • #85   29. nov 2013 Du skal huske på hvordan heste bliver opdraget i naturen. Hvis de bider eller sparker så er den mest kontate måde at sige fra over for den ved et daf, det skal komme med det samme, som hvis man skælder en hind ud, de forstår det ikke hvis det kommer en halv time senere.
    Jeg har med mange ungheste at gøre, og jeg er af den holdning at heste er som børn, de prøver grænser af. For at finde magt balancen. Hvor det er vigtigt at sætte sig i respekt, så hesten ikke vinder magt kampene - så du kan vise at du er bossen, jeg er dog af den tro at de fleste kampe kan tages fra jorden, men typisk vil hestene prøve lidt af når du sidder på toppen..

    Hvis hesten aldrig gør noget forkert så skal man selvfølgelig tjække at der ikke er noget galt med den hvis den begynder at bukke, og hvis det er noget den bliver ved med skal den også gennem tjekkes. Der er mange ting der spiller ind. Men jeg mener at som heste ejer er det vigtigste at kunne se om det er en magt kamp eller om det er fordi den siger fra.

    Du kan ende med en farlig hest hvis den for lov til at slippe når den stejler eller sparker.
    Og så er jeg af den holdning at mine heste SKAL kunne løfte ALLE ben og lunne røres OVER ALT, uden at sparke, eller bide efter mig. Og ja, jeg er kold og kynisk og ondskabsfuld, men mine heste ved h or de har mig, og jeg ved hvor jeg har dem, og de vil gøre alt for mig som jeg også vil gøre alt for dem. Jeg Står ikke og slår løs på dem, men hvis de behøver et daf (hvilket de stort set aldrig gør), så får de det.
    Jeg laver også meget jordarbejde med hestene for at undgå konflikter med dem, men det er ikke altid det virker.
    Så det kommer and på hvordan Og hvorfor hesten siger fra. smiley


  • #86   29. nov 2013 Sig, jeg skriver jo netop at jeg ikke render rundt og slår heste på må og få, men et bid bliver afregnet med et dask - omgående. Det er yderst sjællendt jeg har været ude for det dog, men er det sket, så står jeg altså ikke og siger "nej søde lille hest, det må du altså ikke". Omvendt, hvis der er sket noget, og jeg ikke har nået at reagere med det samme, så lader jeg helt være med at gøre noget. For så aner hesten jo ikke hvad den bliver irretesat for.

    I min omgang med heste, forsøger jeg at tale et sprog hesten forstår. Hvis den forsøger at trække med mig, tager jeg fat i tovet og bakker den, går den konsekvent ind i mig, så får den altså et tydeligt nej og dask på bringen.

    Jeg går ind for at jeg hellere vil sætte tydelige grænser for mine heste med det samme, og afregne hårdt og kontant én gang, frem for at have de samme kampe om og om igen. Jeg tror på at det stresser hesten meget mere hvis man konstant har kampene, fordi man som rytter og hestetræner (som vi alle jo er, om vi vil det eller ej) ikke formår at tale et sprog hesten kan forstå.

    Som Nanna også skriver, de bliver opdraget på en måde i naturen. Og nej vi har ikke hestehove eller muler og går ikke på 4 ben, men derfor kan vi jo stadigt lære af hvad hestene selv gør i naturen, og forsøge at tale et sprog de forstår. Og det at blive flyttet på, viftet af, bakket, og også dasket til - det forstår de er irettesættelse.

    Men ja, det skal komme i de rette momenter, og jeg har da endnu ikke haft en hest i hænderne der har været bange for mig, eller som jeg ikke har kunnet røre over alt. For der er jeg igen af samme holdning som Nanna - too bad lille hest, det SKAL du simpelthen kunne håndtere! (Altså at blive rørt over alt)

    Men ja, har ingen problemer med de heste jeg til dagligt håndterer, de trives, jeg trives, ja, det fungerer bare.
    Jeg har egentligt også kun oplevet at det er i starten af et nyt forhold med en hest, at der kan være behov for at sætte grænserne. Når de først èn gang er sat, klart og tydeligt, har jeg ikke haft problemer efterfølgende.


  • #87   29. nov 2013 Ja, selvfølgelig må en hest sige fra. Det er vigtigt at give hesten plads til at sige fra af hensyn til både hestens fysiske og psykiske helbred. Hesten bør ikke undertrykke hverken fysisk eller psykisk smerter. Ej heller bør den undertrykke sin glæde. Det der er vores opgave er at lære den, hvordan den bør udtrykke sig ihht. både hestens og vores egen sikkerhed.

    For der er selvfølgelig ingen tvivl om, at enhver adfærd der potentielt kan medføre skade på hesten, omgivelserne og/eller personer omkring hesten, er fuldstændig uacceptabel. Så hvis hesten sparker ud efter én, stejler, bukker, træder på folk, brager ind i folk, bider, truer - whatever - bør hesten til enhver tid, uanset omstændighederne, have at vide, at denne adfærd er uønsket. Dermed ikke sagt, at adfæren ikke skal tages alvorligt og til efterretning. Det er vigtigt at man som ejer tager ethvert forsøg på kommunikation - hensigtsmæssigt eller ej - alvorligt. Der er jo en grund til, at hesten reagerer som den gør. Og hvis grunden bunder i fysisk eller psykisk smerter er det jo vigtigt, at der bliver taget hånd om det. Hesten kan dog udtrykke både fysisk og pykisk smerte på mange måder - også på måder, der IKKE indvolverer skadesrisiko for de involverede parter. Så det er vigtigt at være opmærksom på hestens signaler - også de små. De fleste heste vil sende mange mindre signaler forud for eventuel aggressiv eller voldsom adfærd. Voldsom adfærd forekommer som regel som resultat af afmagt: hvis hesten ikke kan nå ind til rytteren på andre måder.

    Enhver reaktion fra hestens side af, bør anses som værende et forsøg på at kommunikere et eller andet. Så det er vigtigt, at vi som ejere altid er lyttende og åbne overfor det, hesten vil kommunikere. Samtidig er det vores opgave af vejlede hesten til en hensigtsmæssig kommunikationsform, så hesten ikke føler sig nødsaget til at anvende voldsomme og potentielt farlige reaktionsmønstre for at få vores opmærksomhed. Dette gøres ved, at være opmærksom på og reagere på hestens små signaler, så vi fremmer den blide og følsomme kommunikation. Voldsom og aggressiv kommunikation bør irettesættes og underkendes, men IKKE ignoreres eller undertrykkes.

    ... og lad mig understrege - for god ordens skyld - at irettesættelse ikke er lig med afstraffelse. Afstraffelse hører ingen steder hjemme.


  • #89   29. nov 2013 Gud Birkelund, tror det er første gang du er enig med mig omkring noget smiley Men ja, det er også det jeg mener, selvom jeg ved at mange vil fare op og sige "Vi mennesker er ikke heste, de ser os ikke som en del af flokken, bla. bla."

    Den diskussion gider jeg ærligt talt ikke at tage (hvis nogen skulle have lyst altså) faktum er - vi håndtere hestene, og vi kommunikere med dem om vi er klar over det eller ej. Og faktum er også, vi er klogere end hestene, ergo, er det os der sætter dagsordenen for dem (eller burde det i hvert fald være). Om man kalder det for leder, træner, eller hvad man kalder det for, er jeg ligeglad med, pointen er - JEG bestemmer.

    Selvfølgelig lytter jeg til min hest, ligger mærke til når den under ridningen har brug for en skridt pause, bliver da også nogen gange inspireret til at lave øvelser fordi hesten liiige viser mig at en øgning i en skråt igennem altså kunne være sjov nu, så jo, jeg samarbejder med min hest - men det er stadigvæk mig der i bund og grund bestemmer, fordi jeg har altså den største hjerne af os to, og kan forudse ting, som hesten ikke selv kan.

    Havde faktisk en sjov oplevelse i stalden i går. Første gang jeg var ude for noget lignende. Det der skete var, at pludselig BUM så var alle hestene ved at hoppe ud af deres gode skin. Jeg ANER ikke hvad de havde hørt, jeg hørte ikke noget, men hingsteplagen var ved at hoppe ud af boksen, de andre heste for rundt i deres bokse, min hest stod lodret i spiltovet på staldgangen. Det skete simpelthen så pludseligt og hurtigt, og jeg bliver selvfølgeligt forskrækket, men får i det næste øjeblik taget mig sammen og siger "Rooooooolig nu, roooolig". Og hestene STOPPER faktisk. Hingsteplaget får hoppet ned af boksdøren, min hest får sat poterne ned, de andre heste står STILLE i deres bokse. De er alle sammen stadig opmærksomme, men JEG siger "rooooo på", og de falder til ro.
    Hvis hestene ikke så mig, som menneske, som en eller anden form for autoritet, havde de da været fuldstændig ligeglade med min stemmeføring. Så ja, selvom nogen folk ikke kan lide ordet "leder" og selvom mange siger at heste ikke kan se mennesker som ledere - så lytter hestene jo alligevel til os under træningen, og tydeligvis også under den daglige håndtering. Og igen er jeg sådan set ligeglad med hvad man kalder det for, pointen er jo sådan set den samme smiley



  • #91   29. nov 2013 Måske er det så også mig der har misforstået noget, synes bare jeg kan huske et par gange hvor jeg har sagt én ting, og du noget andet - men det var nu ikke fordi vi debatterede om det som sådan smiley

  • #92   11. dec 2013 Det kommer an på situasionen, hvis det er en potentielt farlig sitiasion SKAL min hest høre efter, men eller må de selvfølgelig godt sige fra smiley

  • #93   9. feb 2014 Hest må ALTID sige fra. Er den nødt til at blive farlig og stejle/bide/sparke, så er det MIN skyld.

    Min hest var farlig at ride, han bukkede, stejlede, var utilpas og underlig. Han havde spondylose og måtte aflives! Han havde konstant smerter! Konstant!!! Hvor skulle jeg vide det fra hvis han ikke blev ved med at sige nej tak?? Hesten aner jo ikke at den er farlig, den ved bare at rytteren gør noget ved hesten som gør ondt, og den forstår sgu da ikke "jamen det var ikke med vilje"...

    Lyt til jeres heste, der er altid en grund til at de gør som de gør!


  • #94   4. mar 2014
    Kom lige til at tænke på tråden her :o)

    Summasumarum så var det noget så simpelt som nogle fysiske ting. Problermene forsatte dog efter der havde været en fys forbi.

    Nu er vi flyttet opstaldningssted af andre årsager og nu er der ikke nogen problemer ind til videre. Hvor fantastisk hvis det "bare" har været bunden på ridebanen der har været problemet.

    Så kan man godt irritere sig over ikke at have afprøvet den idé noget tidligere ;o)
    Og vigtigst af alt så understreger det hvor en følsom hest jeg har. At hun altid skal lyttes til hvis hun "skriger" :o)


  • #95   5. mar 2014 Hvis hesten går så langt at den decideret losser ud efter dig eller anden voldsom adfærd, har du for det meste overset nogle tegn og overskredet dens grænse. smiley

    Det handler jo om at lære hestens kropssprog så godt at kende, at du ikke havner i sådan en situation.

    Men JA, som udgangspunkt må hesten MEGET gerne sige fra. Jeg kan meget bedre lide når hesten siger fra, fremfor dem som lukker helt ned og bare finder sig i alt, da det for det meste er et tegn på stress. Her mener jeg f.eks. de heste man tit ser, med det der 'døde' udtryk i øjnene, som bare har givet op..

    Så for mig er det kun en god ting, når hesten siger den er utilfreds. De fleste heste gør det jo faktisk meget mildt de første gange, de begynder jo først at blive voldsomme når man ikke lytter efter.. smiley


Kommentér på:
Må hesten sige fra?

Annonce