{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.716 visninger | Oprettet:

Behovet for høje heste? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Nu har jeg gennem årene kigget på rideheste og deres højder og ser en stigende tendens til at avle "kæmpeheste". Hvad der var en stor hest (170 cm) for bare 5 år siden kan ikke måle sig med nutidens rideheste, som ofte kommer helt op på de 175 cm, hvis ikke mere. En normal højde lå engang på 164-167 cm, men nu ligger den på 169-173 cm - dette synes jeg virkelig er noget af en stigning.
Jeg forstår godt, at der er nogle langbenede mennesker derude, som har brug for meget store heste, for at det ikke skal se uharmonisk ud. Men hvad er idéen i at have en kæmpehest, hvis man selv kun er 170 cm - eller mindre? Jeg synes det kan se så fjollet ud (no offence), når en lille person på 160 cm kommer ridende på en hest, som måler op mod de 180 cm. Og som man også kan være for langbenet til sin hest, synes jeg altså også man kan være for kortbenet.
Udover det udseendemæssige, som jo er rytters eget valg, vil jeg også mene at disse store dyr vil have en større tendens til ben/rygskader, da de netop er så store og bærer rundt på mange kg, som jo slider på betøjet. Desuden er de, udover at være langbenede, jo også længere i kroppen og har, logisk nok, også sværere ved eks. samling. Hvis ikke man bruger en masse tid på, at få ryggen op og i arbejde (som man måske kan glemme i sin træning), slider dette jo også voldsomt på ryggen og kan i sidste ende give skader.

Jeg forstår ikke denne udvikling hos rideheste, da det er de færreste, som har brug for en hest over de 168 cm. Hvad er behovet for sådanne store dyr? Jeg selv foretrækker mindre heste, da de, efter min mening, er nemmere at få rundt på banen. Min egen hest bliver nok omkring de 163 cm, når hun er færdig udvokset, og jeg tror der er mange, som ser hende som en meget lille hest. Selv synes jeg egentlig, jeg passer ret godt til hende med mine 170 cm smiley

Lad mig høre jeres meninger!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Behovet for høje heste?
  • #1   2. dec 2013 Jeg har netop af samme grund (og andre grunde) købt mig en fjordhest, da jeg kun er 156 cm høj ser jeg meget hurtigt meget lille ud på de store heste, og så er jeg mere tryg ved de mindre smiley

profilbillede
  • #2   2. dec 2013 Og lige et af min gamle på 161 cm. smiley

Fjordhesten måler 151,5 cm smiley

profilbillede
  • #3   2. dec 2013 Synes nu stadig normal højden ligger på de 165cm..

Men der er "desværre" kommet meget fokus på vægt, det betyder at man skal have en højere og tungere hest for ikke at få afvide man er for fed til sin hest..

Jeg er 165cm og jeg har 2 heste en på 160cm og en på 176cm og ja jeg føler mig bedst tilpas på ham på 176cm..

Billedet er af mine 2 drenge og jeg sidder på den store af dem

profilbillede
  • #4   2. dec 2013 Heste bliver avlet større, fordi at menneskerne som du også selv skriver er langbenet, og det bliver vi mere og mere. Jeg har feks svært ved at finde en hest der passer mig. jeg er 183 høj med forfærdelig lange ben, og en ekstra rygvivl STAVES), så jeg se kæmpe ud, og selv på en hest på 174 smiley

• #5   2. dec 2013 Malene
    I er da en fin equipage,i to:-D

Min ismule er 138,højt nok til mig:-)islænder behøver i min verden ik blive store 1'er ponyer.

• #6   2. dec 2013 Det er jo en smagssag.
    Jeg er selv 162 cm og har en hest på 169 stg. og vi er sammen fordi vi passer sammen.. Kan godt være at det ser dumt ud, men jeg er sgu ligeglad... Vi passer perfekt sammen...
    Kunne ride 2'er pony..
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/730/628/471/3646105-dansk-varmblod-hoejbos-canvas

• #7   2. dec 2013 Elsker store heste! Det kan godt være jeg ser lille ud på en hest på 165 til spring, men jeg har redet dressur på en hest på 180, og gæt engang, jeg lignede en der var højere og havde lange ben, det så faktisk ikke dumt ud, og skulle have sprunget den hvis hende der havde den ikke selv gjorde det xD
    Så tror måske det kommer lidt an på om man har lange ben eller korte ben, jeg har lange ben af min lille højde af 159 smiley

• #8   2. dec 2013 Da jeg skulle købe min første hest i 1995 var den "rigtige" højde (altså dem der var lettest at sælge og derfor kostede lidt mere) 165-172
    Og tilbage i 80'erne da min mor begyndte at avle DV'er var den ønskede sluthøjde også 165-172, både fra avlernes side men bestemt også forbundet.

Så det er på ingen måde en ny ide.

• #9   2. dec 2013 Jeg har min pony på 136 og min plag. Hun ender et sted først i 160'erne.

Jeg ville ikke have en hest der var højere end 165, synes min plag er rigelig stor!

Er selv 169

• #10   2. dec 2013 Malene: Jeg synes også det ser meget mere harmonisk ud på fjordhesten smiley

Maria C: Normalen synes jeg ikke længere ligger på 165 cm - dog anses det ikke som en lille hest heller. Men er den under 165 cm, begynder den pludselig at blive betragtet som en "lille hest".
    Jeg kan godt følge dig i, at der er kommet mere fokus på vægten, og så er det jo klart, at nogle bliver nødt til at købe højere heste, for ikke at få smidt sådan noget i hovedet.

• #12   2. dec 2013 Nu har jeg ikke redet på heste jeg har kendt målene til særlig længe.
    Min part gennem det sidste halvandet år er ca. 170.. Jeg blev sidst målt i 8. klasse (med et måle noget der ikke virkede) jeg blev målt til 167 men er nok vokset lidt siden (to år) tror jeg er omkring de 170.. Det ser fint harmonisk ud, jeg ser tilgengæl meget for stor ud på en lillehest/stor pony. Hest på 160 kan jeg sagtens men ikke meget mindre uden jeg ser for stor ud. Gerne mellem 160-180 så ser det bedst ud. 175, let spinkel hest er lige i skabet

• #15   2. dec 2013 Jeg føler mig nu også pænt tilpas på min 173 cm skimlehest smiley
    Syntes "normalhøjden" er omkring 165-168 cm, da det er det jeg syntes de fleste heste er.
    Men sjovt nok er alle de heste der er tilsalg små. Omkring 160-164.

Jeg vil helst have de større heste, men kigger så også på at de ikke skal være for lange i kroppen, men have lange ben i stedet, da det er en god ting på dressurbanen og det er super flot smiley

profilbillede
  • #17   2. dec 2013 Jah jeg er en af dem som nærmest ikke kan få hesten stor nok smiley

Rider pt en på 175 og 179 i stg. og til trods for at jeg selv kun er 168, så føler jeg mig faktisk bedst tilpas "højt til vejrs"..

Og så kan jeg godt lide folks reaktion, når man til stævnerne kommer ridende på sådan et skur smiley

Her er jeg på den på 175 i stg
    http://www.ridehesten.com/dk/heste-billeder/salg/PopUp/?imageId=141472_abo_01__AB15040.JPGA72234B1-A2A7-4BF6-8B83-C95028E93F32&catalogId=14&catalogEntryId=4020&searchModeIsSplit=True&searchString=risvangs+ducati

Her er jeg på en på 177 i stg
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/117371-dansk_varmblod_entertainer#/6

• #19   2. dec 2013 Jeg er 174,5 og har part på en Ismule på 138. Jeg ser en smule stor ud, men hun kan bære mig og føler mig mere tilpas på en lille pony end en kæmpe hest. Efter så mange år på ismuler er 160 endda ALT for højt til mig hahaha smiley Men det er jo nok bare at vænne sig til højden igen smiley

• #20   2. dec 2013 Nu var det ikke for at træde nogle over fødderne overhovedet! Det er helt sikkert rytters valg og der er intet galt i at have en stor hest smiley Jeg har bare undret mig over, hvorfor folk køber så store heste.

Renée: Men nu synes jeg ikke der er mange, som stiler efter at lave heste på 165. De skal helst op på 168 cm eller derover før folk er interesseret i at købe smiley

• #23   2. dec 2013 SRB: Tak skal du have, jeg er også glad for mit valg af skift fra DV/OLD til Fjord. smiley

Men når det så er sagt synes jeg også at en stor langbenet sort dv er super smuk og med en langbenet rytter på, er det helt klart de flotteste heste. smiley Men det kommer an på hvem der rider dem. Jeg har haft part på en på 174 på et tidspunkt, og gud hvor var jeg lille på ham smiley Så den højde siger absolut ikke mig noget længere.

Mange tror/mener at de mere langbenede lette heste har bedre gang end de små lidt kortbenede heste. Men om det er rigtig ved jeg ikke.

• #25   2. dec 2013 Synes sgu det er noget værre fis med højde.
    Jeg er 172 og har redet Haflinger på 139 uden problemer og heste på 175!

Alt afhænger af hvordan man harmonere med hesten.

• #28   2. dec 2013 Personligt er jeg også mest til små heste, de er letetre at overskue, og har mindrf gang(for det meste xD), og siden jeg har redet pony hele livet, såh.. Ja... Men hvis jeg skal op på en 'rigtig'ø hest, som ikke bare svæver omkring de 160, vil jeg sq have en shire, helst oppe omkring de 190, bare forid.. Ja, elsker de dyr xD! Men jeg tror jeg holder mig nede på jorde med lave heste :)! Min egen pony er 145 - og jeg er 170, med godt lange ben smiley

• #31   2. dec 2013 Micheal R
    Kig lige der er sat " " rundt om desværre.. ergo mener jeg det ikke som det står.. for self. er det godt der er kommet fokus på det, men altså nogen gange er folk også for voldsomme man må jo knap veje 5% af hestens vægt uden man er mishandler..

Jeg kan ride begge mine på både 160cm og 176cm jeg vejer max 15% (også den lille på billedet) af den vægt de burde have, så her er der skam intet at klage over smiley

Glidetøjlen er der en begrundelse for men den skal vi ikke tage herinde

• #32   2. dec 2013 Jeg synes det er dejligt med lidt større heste, mine to er dog ikke så store endda.

Jeg er 174cm

Hvor Magie (den sorte) er 168cm.

Og Darinio(den røde) er 164cm.

profilbillede
  • #36   2. dec 2013 Magie 168/169cm og jeg er 174

profilbillede
  • #37   2. dec 2013 Jeg er 184 cm og kan simpelthen ikke harmonere med de små..
    Skal have en på de 175 for at se okay ud..

Kan heller ikke se hvorfor de lave ryttere skal have store heste smiley i stjæler dem fra os høje. Haha

• #38   2. dec 2013 Nu er det jo fakta at mennesker bliver højere og højere, så det bliver hestene jo også nødt til at være det, men ja, det giver jo klart nogle problemer. I min gymnasieklasse på 25 elever vil jeg kun tro at der er 4-5 stykker der er under 170, så der er klart et større behov for heste på 180 cm end 150 cm.

• #40   2. dec 2013 nu er ham jeg red på blevet aflivet for 3 uger siden, han var 87% oldenborger, så en kraftig herre og på 175. Jeg har kigget lid efter ny hest, men det er jo ikke til at finde store heste. jeg vil ikke ned under 170 og gerne 175+
    Jeg er ikke nogen lille nips og derfor nytter det heller ikke noget, at jeg rider rundt på en 155, så brækker de jo ryggen.
    Men her er et billed af min flotte fyr, 175 og jeg syntes næsten han ser lille ud.

profilbillede
  • #41   2. dec 2013 Caroline: Nu ved jeg godt at det ikke var det du mente, men man skal passe på med din første sætning - vi bliver federe og hestene skal følge udviklingen.
    De skal jo helst ikke blive federe smiley

Men noget andet er at jeg tænker. Det er jo ikke nok at de bliver højere for at vi kan blive federe - de skal jo så også blive længere, så de får en større anlægsflade til sadlen. Ellers kan vores røv jo ikke være der...

• #42   2. dec 2013 Mig på 157 og min hest på 173 i stg.

Han blev valgt pga hans hoved og skønne personlighed, havde kendt ham i 2 år da jeg købte ham . Min mor syns bestemt også han var for stor. Han har til gengæld altid været den rigtige hest for mig , for høj eller ej! smiley

profilbillede
  • #44   2. dec 2013 Som spring rytter og 1.80 høj er jeg nød til at have en hest der er mindst 1.65. Ellers er jeg altså for lang benet. Jeg elsker store heste! Og de er en nødvendighed her.

• #46   2. dec 2013 Min er 170 og jeg selv er 170-172, jeg synes ikke at hun er slem høj, lige i starten var jeg lidt sådan "hun er godt nok høj" men nu synes jeg hun har en perfekt højde:)

Og synes da også at vi passer fint sammen?:)

profilbillede
  • #47   2. dec 2013 Caroline: Det var selvfølgelig også en mulighed smiley Du er da så klog smiley

• #48   2. dec 2013 jeg er heller ikke fan af de store heste. At smølf har rundet de 170 er en fejl fra hans side *GG*
    Kan bedst lide de små heste på lige omkring 155.. passende til mig smiley

Men hvis de høje heste også er pænt byggede så er det nu ikke så slemt. Kan dog ikke ha hvis højde og drøjde ikke passer sammen.
    En mager hest på 180 er bare ikke pæn.

• #49   2. dec 2013 Jeg har engang læst, at man skal være mindst 10 cm højere end sin hest. Men jeg tror at mange vil have større heste, som jo ofte også har de STORE bevægelser. De er nu mest eftertragtede i dressur.

Vi bliver højere (og tungere) og det bliver hestene jo også nødt til..

Jeg er selv 181, og har det fint på de fleste størrelser.
    Jeg rider dog mest islændere, da jeg elsker den ekstra udfordring og har halvpart på en islænder. Stelpa (min halvpart) er mellem 130 og 135 cm

• #50   2. dec 2013 Jeg er 165 og Coreano er 175. Jeg ser ret lille ud på ham for er lille i min bygning og mine ben er korte. Men jeg har ikke svært ved at samle ham i dressuren eller på andre måde få ham med rundt. smiley jeg vil personligt ikke have en springhest på under 165! smiley
    Lige det eneste billede jeg har hvor man kan se os - han er dog lidt tyk på billedet smiley

profilbillede
  • #51   2. dec 2013 Jeg er selv 174 cm høj, Katla er ca. 135 cm og Hope er 164. Dog har jeg redet en dansk varmblods hoppe på 177 - der følte jeg mig faktisk bedst tilpas, i hvert fald fra ryggen. Fra jorden var hun lidt for stort et skrummel smiley

• #52   2. dec 2013 Jeg tror bare at det er blevet nemmere at have med store heste at gøre, end det var før i tiden. Hvis man tænker 10 år tilbage havde man jo slet ikke de samme luksuriøse muligheder som nu, det er hvertfald min teori smiley
    Syntes at hesten skal komplementere rytteren og behovet, de fleste top spring heste er jo også 173+, hvor man også kan udnytte størrelsen på hesten i dressur, med at man har mere gang, dog ser jeg stadig en dressur hest som en på 165 ca. men når rytteren kommer helt ned om hesten og er helt lang i kroppen ser det jo harmonisk ud og det kan være svært at bedømme højden på equipagen smiley

På billedet ses min ridelære og en afhendes heste, et stort skrummel på næsten 190 !! Her syntes jeg at man kan se at det er en stor hest smiley

http://www.hestegalleri.dk/galleri/69975-holstener_krudtuglens_challenger

Og folkens lad nu vær med konstant at ligge billeder ind af jer selv og skriv "JEG syntes, og min hest er ??" Det henviser sig ikke særlig meget til emnet smiley

profilbillede
  • #54   2. dec 2013 Jeg forstår ikke helt det du skriver Michael R smiley

• #56   2. dec 2013 Micheal R
    Nu ved du jo ikke hvad jeg vejer.. en ting er at jeg ser tyk ud osv, en anden er hvad selve vægten siger, og så længe du ikke ved det kan du intet sige..

Har lige regnet på det, og med de 500kg. vejer jeg inden for de 15%.. på ham på 160cm smiley

Husk lad vær med at døm om noget du intet kender til.. jeg er inden for de 15% på begge..

• #58   2. dec 2013 Det er ikke mig smiley
    HaHa det er min ridelære, jeg ved godt at det du skriver ikke er til mig men skriver du at du syntes en rytter på 165 er for stor til hest på 160? smiley
    Eller er jeg galt på den smiley

• #59   2. dec 2013 Stephanie
    Det fordi han mener jeg vejer mere end 15% af hvad min dreng på 160cm burde veje altså max 500kg..
    Og det mener han at det kan han se lige præcis hvad jeg vejer..
    Og derfor mener han ikke jeg må ride min hest

• #62   2. dec 2013 Micheal r
    Det gør mig ikke glad, jeg ved bar hvad min vægt siger og vejer ikke over 75kg som er de 15% af 500kg..

• #66   2. dec 2013 Der er ingen tvivl om, at jo større heste - jo mindre holdbarhed. Men det er da fint, der er heste til alle - store som små smiley

Maria c: Lad være at tage dig af, hvad michael skriver. Så længe du vejer max. 20% af hesten, kan den sagtens bære dig uden at lide under det smiley

• #68   2. dec 2013 Jeg er 169 cm og ridder på min frieser som er 171 stg, jeg elsker store heste og føler mig godt tilpas smiley

profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #69   2. dec 2013 Jeg elsker høje heste!! Helst omkring de 180-185 smiley
    Og hvorfor? Fordi jeg føler mig bedst tilpas på den str. Hest, og fordi det er den fedeste følelse smiley

http://www.hestegalleri.dk/galleri/210977-holstener_cassino_star
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/205796-dansk_varmblod_don_dior

Og jeg er selv 170 smiley

• #72   2. dec 2013 Jeg må være med på bølgen med "høje" heste da jeg selv kun er 158cm og min hest er 165cm, og det ser nogen gange lidt sjovt ud, også når jeg kun er 14 og rider til stævner mod de voksne ser jeg ret lille ud;) jeg når kun ned midt på maven af hende smiley

profilbillede
  • #73   2. dec 2013 Jeg har en hest på 152, og jeg er selv 173. Jeg synes at jeg er for stor til hende, og ser for stor ud. Derfor sigter jeg efter en hest på mellem 160 og 165, når jeg skal have egen smiley

• #74   2. dec 2013 Jeanne

Det der genere mig er at hun dømmer en ud fra et billed, for det kan man ikke..
    og så tænker jeg at da jeg vejede 90kg red jeg min dreng på 160cm og det var både spring, tur, ringridning osv.. og det mener hun jo så er syndt for ham..
    Det pisser mig af, for tog han skade havde jeg da aldrig redet ham dem gang, men han er tjekket i hoved og røv og fejler intet..

Men ja jeg holder mig også til den med de 20% og den er jeg selv på billedet inden for, for så er det nemlig 100kg man må veje og det har jeg sku aldrig vejet

• #75   2. dec 2013 Maria c: Sender dig lige en pb smiley

• #76   2. dec 2013 Det er nu ikke min oplevelse at der er sket den store ændring. Synes altid det har været "in" med så høje heste som muligt.
    Hellere for stor end for lille. Synes det ser langt bedre ud med en for lille rytter på for stor hest, end for stor rytter på for lille hest.

Personligt er jeg selv mest til lige midt i mellem - altså stor 1'er til lille hest. Er lidt utryg ved de helt store smiley men vil heller ikke på nogen under 145 cm på grund af min højde smiley

• #77   2. dec 2013 Min hest, Hotmail, er 178-180 cm. Jeg selv er 170 cm.
    Jeg elsker hans højde, og ikke mindst hans lange ben. Men det har også givet en hel masse bøvl.

Der skal flere muskler til, mere styrke, og langt mere koordination. Som min dressurtræner siger: "Mie, alle har problemer med deres heste i ridningen, dine problemer er bare 7 gange størrer!" - simpelthen pga hans størrelse.
    - Heldigvis er han 'bare' høj, han har ikke såååååe meget længde igen.

Tror ikke at trenden er baseret på hestens højde, men mere på hestens lange ben.

Jeg syntes selv, at vi sær pænt god ud sammen smiley Det er også det jeg altid får afvide.

profilbillede
  • #81   2. dec 2013 Hestepigen - 190 cm mand på en pony på 130?? Det lyder altså helt vildt, har du ikke et billede?? Ikke et angreb, bare nysgerrighed. Har selv redet på en islænder på 135 cm én gang og følte mig ENORM med mine 175 cm, så kan slet ikke se det for mig smiley

Lige til det med vikingerne, så ved man jo intet om om de islændere så levede i 10 eller 25 år, og om de gik med skader og smerter af at bære rundt på så mange kilo. Desuden mener jeg da heller aldrig man har kunne bevise at det var islændere vikinger brugte? Er det ikke bare en teori? Synes jeg så noget om det på HN, men kan også være mig der husker forkert smiley

• #85   2. dec 2013 Ja, altså, jeg er de 172 og jeg rider en islænder på 144. Umiddelbart ville jeg faktisk også gerne ride en større hest, men jeg faldt for Stjarni, og højden skal ikke skille os ad. Desuden, kan han klare mig vægtmæssigt. smiley - Håber jeg, haha!

profilbillede
  • #86   2. dec 2013 hestepigen - Det må du meget gerne! Prøver stadig at se det for mig, det lyder lidt vildt med den højdeforskel smiley
    Spændende! Det vidste jeg ikke smiley

• #88   2. dec 2013 Hvad man har brug for, er vel en smagssag?
    Ka ik se problemet i, at hestene er blevet større, der må være en form for efterspørgsel på dem, det ville ellers være dumt at avle noget, der ik k afsættes.

Min TAF hoppe er 164, og det så ik forkert ud, med mine 180.
    Men min DV hoppe er 175, og der føler jeg mig noget bedre tilpas oppe.
    Da jeg kiggede på hest, sku hun være min. 170.
    Synes til gengæld jeg ser rigtig mange små heste til salg, længere.

Men den nævnte udvikling, har jeg ik set noget til.

• #90   2. dec 2013 Da mennesker bliver højere og højere følger hesten også ,med.
    Personligt syntes jeg typisk at hvis ens hest er samme højde som en selv +/- ca 5 cm, så ser det som oftest harmonisk ud, og syntes gerne det passer.
    Selvfølgelig kan man som rytter sagtens være højere, og stadig passe hesten, som så typisk vil være af en kraftig art.
    Men som hovedregel syntes jeg at de fleste, på "alm" type heste, passer med en hest af samme højde som dem selv + / - 5 cm.

• #91   2. dec 2013 Jeg vil så sige at jeg er nøjagtigt det du beskriver. Jeg kan ikke få dem store nok, men de skal være flinke.
    Jeg har intet imod de små, min egen er kun 165-170 hvilket er fint til mig, men havde ikke klaget hvis jeg var 173 smiley
    Jeg tror bare jeg har omgåes de store for meget. - 185 er bare blevet en stor hest, men meget almindeligt.
    Jeg er dog også lige knap 180, og har meget lange ben.. Så ja, synes også de store er mere elegante og har ofte i mine øjne, mere woweffekt smiley

• #92   3. dec 2013 Eeelsker også store heste! smiley Min nuværende part er 172cm, og det er jo ikke voldsomt stort, men hold da kæft hvor er det dejligt smiley
    Og så synes jeg også der ligger en større udfordring i at ride en større hest, det kræver mere af rytteren. Som du selv skriver, det kræver mere for at få den samlet, og det kræver mere at kunne sidde med i en større gang - som de fleste større heste jo har.
    Og jeg er "kun" (som du skriver smiley ) 170cm høj, og har da også redet mindre heste uden det så forkert ud, meeeen, hvis det skal være helt rigtigt foretrækker jeg at hesten er "på min højde" og så er det altså bare dejligere at have "mere hest mellem benene" smiley

Jeg finder intet galt i høje heste, og det er fandeme sjællendt jeg ser en rytter der er for lille til sin hest - ja, har faktisk endnu ikke set det - men ryttere der er for høje og ryttere der er for tunge - det er det rigtige problem i min verden.

• #93   3. dec 2013 Jeg er selv 168-169cm og rider lige nu på en super fin DV på 173cm.
    Jeg ser ikke for lille ud, men større hest ville blive for voldsomt smiley
    Syntes at heste på de 168-173cm ca er passende smiley Men det skal selvfølgelig harmonere til rytteren smiley

• #94   3. dec 2013 Jeg er faldet pladask for store heste!
    Og er selv den heldige ejer af en Dansk Varmblod på 183 cm. til trods for mine 170 cm. (+/-)
    Uffe er hverken stor og tung eller svær at samle, faktisk er han meget lettere at samle og ride rundt end mange andre heste der er langt mindre end ham jeg har redet.

Jeg har forholdsvis lange ben, og synes ikke det ser særlig uharmonisk ud når jeg rider ham smiley

http://hest2.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/696/3476410-dansk-varmblod-imagine-lox

http://hest2.webgallerier.dk/galleri/fuldskaerm/650/3245967-dansk-varmblod-imagine-lox

• #96   3. dec 2013 Jeg har en lille araber dreng på 156 cm, og jeg er selv 182 cm. Jeg kan godt selv se, at han gerne måtte være 10 cm. højere, men helt galt synes jeg ikke det er. Ville dog ønske han var 170+, men han er så fantastisk en hest, at jeg er ligeglad med hans højde. Så længe jeg ikke bliver for tung til ham, så er jeg glad smiley

profilbillede
  • #98   4. dec 2013 hestepigen - Kunne ikke vente, måtte lige google ham, og har godt set billederne med gamle ejer. Det synes jeg personligt er dyremishandling smiley Så nogle billeder fra et stævne, hvor han synker fuldstændig sammen i ryggen under den mand. Ikke cool!

• #99   4. dec 2013 Min hest er 150 cm og jeg selv er 172, højderne passer i princippet fint sammen, men da jeg har lidt ekstra på sidebenene, synes jeg at jeg bliver for stor til hende.

Så har jeg lige købt mig en vallak på 160-162 cm. Som passer så fint til mig! smiley Jeg skal ikke ha hest over 165.. smiley

profilbillede
  • #100   4. dec 2013 Forstår godt din tankegang. Jeg er 168 cirka, og min nye dressurstjerne er 174. Jeg havde egentligt søgt en hest på omkring 165-168, men da jeg prøvede ham her var jeg ikke i tvivl. Så nogle gange kan vi jo heller ikke selv gøre ved, at vi vælger de store. Hvis man er dressurrytter som jeg, så tænker man også over hvor store og muskulerede de andres heste er. Jeg har set mange dommere dømme de små heste ned, og det er jo også en mærkelig tankegang. Men her kommer gangarterne så ind i billedet. Fordi selvfølgelig er de mindre heste også mindre gående en de store, det er jo logik. Men her burde dommeren så være god nok til at kun at dømme på gangarterne.. Bare min side at se på det. Og så er det blevet sådan, at man jo gerne vil kunne hamle op med andre til konkurrencerne, så hestene bliver nærmest større og større.. smiley

• #101   4. dec 2013 Jeg har det meste af mit liv redet ponyer med stangmål omkring 1.35-1.45, og har egentlig altid bedst kunne lide det.
    Jeg ændrede så mening da jeg hoppede op på en hest på 180, hold da op. Jeg må indrømme de første par gange jeg red de "store" heste, var jeg ved at dø. Men man vænner sig til det. Og nu kan jeg ik huske hvornår jeg sidst har redet en hest under 155 smiley Jeg elsker de stores heste gangarter (og sind) og det er en af grundene til at jeg aldrig skal have en hest på under 160. En anden grund er også at jeg synes det ser fjollet ud. Jeg er 168 og kan nogen dage synes at min hest på 162 er alt for lille til mig. Men igen, smagssag. smiley

• #102   5. dec 2013 Min gamle hest Dumbledore var 185 cm. Og jeg er 180 cm og meget langbenet. Det passede fint. Jeg købte ham ikke fordi han var stor og smart, men fordi han er var den perfekte hest til mig.
    Han var meget langbenet, men egentlig ikke speciel lang hen over ryggen. Han var super skarp og let at ride i de samlede øvelser. Jeg tror ikke kun det handler om hesten højde, men om måden de er bygget på. På trods af at han var høj var han på ingen måde tung og svært at ride. Han var super sensitiv og letridelig.

Dog skal jeg desværre indrømme at han gik i stykker gang på gang, indtil han blev aflivet. Men det tror jeg har noget med hans psyke at gøre. Han var en meget glad ogog frisk hest der ikke passede særlig meget på sig selv og kombineret med den store krop, så gik det galt. Og i juni i år, måtte jeg desværre sige farvel til min bedste ven.

Nu har jeg en hoppe på 171 cm, en 4 års som nok tager 2 cm mere. hende passer jeg fint sammen med, på trods af at hun er 14 cm mindre en Dumbledore. Hun er bare bygget anderledes og har langt mere krop end min gamle hest.

Altså tror jeg ikke det altid kommer så meget an på hestens højde, men nærmere måden den er bygget på.
    Personligt ville jeg aldrig købe en hest der er mindre end 168 cm, fordi det endnu ikke er lykkedes mig at finde en hest i den størrelse hvor det ser harmonisk ud med min lange krop smiley

• #103   5. dec 2013 Jeg er slet ikke til heste over 175, så vil jeg ikke håndtere dem længere. Op til der kan jeg godt håndtere men sætter mig ikke op nogen højere end 165. Men holder mig mest til de gule smiley

• #104   5. dec 2013 Tjah nu er min pruhhest jo 174 centimeter, og det synes jeg da ikke, der er noget galt i, når jeg selv er 172 - og jeg er ikke engang sådan freakishly langbenet eller over normal højde. På profilen kan du også se, at det godt kan se harmonisk ud smiley

• #105   7. dec 2013 Min lille pige 2½ er lige pt 147 og jeg er 168(+/-). jeg håber da at hun snupper 10 centimeter endnu. Jeg ville ikke have hest der var under 165 og ikke over 175, men det blev altså en lille fis på 147....Jeg føler mig personligt bedst tilpas på heste der er 165-170, da jeg er meget langbenet og ser stor ud på ALT. smiley

• #107   8. dec 2013 Jeg har siden jeg var helt lille, været til de store heste... Gad ikke ponyer og har kun redet på ganske få i min barndom... Det har altid været de store jeg ville have...

Jeg er 177 høj, har lange ben og en lang overkrop, så der skal ikke meget til jeg ser stor ud på en hest... Selv på min unghest der er 179, ser det nogen gange ud til jeg er "stor" på ham, trods jeg kun vejer 64 kg smiley
    Han ender nok med at tage en 3-4 cm endnu og lillebror der allerede var 169 som 19 måneders, bliver nok nærmere de 185... Men jeg elsker det, jo større jo bedre... Heldigvis er de begge utrolig godt sammensat og virker ikke tunge smiley

Billedet er fra i sommers af mig på min unghest... Har korte bøjler i dressursadlen, så man kan ikke se hvor lange ben jeg egentlig har smiley
    Han har en god fylde heldigvis, ellers ville han være en høj, ranglet hest og det syntes jeg sjældent er pænt...

profilbillede
  • #108   9. dec 2013 Her står jeg som en af dem der har et behov for høje heste, jeg er selv 181, vejer 60 kg og er 14 år. Det er lidt surt, når man som 14 årig skal slutte sin pony år på grund af min højde.
    165, er lidt for småt for mig, for at det skal se harmonisk ud, men derimod er jeg heller ikke ude efter en på over 180.
    175 er passende for mig og mine meget lange ben.
    Hvis man kan ride hesten sundt, så ser jeg intet problem i det! smiley

Kommentér på:
Behovet for høje heste?

Annonce