{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.311 visninger | Oprettet:

Det helt store spørgsmål! - Bid/Bidløs {{forumTopicSubject}}

Det helt store spørgsmål inden for ridning på det sidste, omhandler bid eller ej?
Nogen er ekstremt meget imod bid, andre er meget for bid, og nogle helt tredje er fuldstændig ligeglade bare hesten har det godt.

Jeg rider selv middelsvær, og derfor med enten kandar eller alm. 2delt trensebid. Min ene vallak er redet på blankt kandar, men uden tøjlekontakt og kun på ÉN hånd.

Jeg syntes selv at man skal tage de beslutning, der er bedst for en selv, og ens hest. Men jeg syntes nogen gange at meningen om det modsatte, kan være lidt ekstrem! - Jeg rider med bid, men har ingen konkret mening om bidløst, andet end at jeg syntes man skal være rutineret før man springer ud i det, da det kan misbruges lige så meget som bid kan.

Jeg vil rigtig gerne hører meninger, og gerne debat...men hold tonen, og lad være at blive uvenner! smiley

Håber vi kan få en konstruktiv debat om dette store spørgsmål! smiley

Sielja

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det helt store spørgsmål! - Bid/Bidløs
  • #1   5. dec 2013 Jeg synes bid er okay. Bare ikke hvis man saver den i munden. Det gør jo skide ondt på hesten. Men et fast greb som foreksemple når man rider dressur smiley

• #2   5. dec 2013 Er okay mener jeg smiley altså et fast greb

• #3   5. dec 2013 Hvis bare bidet bliver brugt rigtigt, så har jeg intet imod det smiley

• #4   5. dec 2013
    Uanset hvad man vælger, så er det et af to onder.
    Ingen af tingene er mindre eller mere bedre end de andre. Både mund og næseryggen er følsomme steder.

Begge ting er ofte misforstået godhed - især hackamore, det er ikke en blid ting, men det er andre bid med stang heller ikke. Hvilket en del ikke tænker over.

• #5   5. dec 2013 Har man kandar (eller anden stang) i hestens mund, og et tøjletræk på 5 kg. (hvilket desværre er meget normalt..), så har hesten et pres i munden på omkring 25 kg., grundet stangeffekten.
    Det er det samme med hackamore, hvor presset i stedet bare ligger på hestens næseryg. Om antallet af kg er de samme, er jeg ikke sikker på, men det kunne jeg forestille mig.

Begge dele kan misbruges lige meget, og bruges korrekt lige meget. Det ene er ikke bedre end det andet.

• #6   5. dec 2013 Jeg er også bidrytter, og har en hest man ikke bare sætter sig op på.
    Det er med løsetøjler, og stemmen.
    Hun bliver redet med et 3-delt mylerbid, i dressuren, men i spring har jeg bestilt et nyt mylerbid bid til hende, der kombinere hackamore med et bid. Da hun bliver meget hidsig og stresser let op. Så vil prøve at se om hun slapper mere af, hvis hun får lidt forskellige tryk, både i munden, men også på næseryggen.

Min mening, er at bid og bidløs kan være lige så hårdt for hesten, som det kan være godt. Du kan havde en hest der ikke kan lide trykket på næseryggen, og stresser meget op der, og omvendt med et bid. og du kan havde en hest der stresser med bid i munden (der syntes jeg dog, tit at folk de bare beslutter at så kan den ikke gå med bid, istedet for at give den en chance til at acceptere det)
    Der findes jo flere forskellige bid, og heste reagere forskelligt på dem. (:

Men så længe hesten har det godt, så er det jo super (:

• #7   5. dec 2013 Krikken:
    Jeg er meget enig i din mening, omkring det at man ikke kan sige at det ene er bedre end at andet! smiley - Det er trist at det ofte bliver gjort til at bid er et tortur middel, mens bidløst er helligånden selv. smiley

• #8   5. dec 2013 Jeg synes det afhænger meget af hesten. Jeg er helt klart selv mest til bidløs, men ved også godt at det ikke er alle heste der trives lige godt med det. Jeg synes det vigtigste er at hesten trives i træningen, og her har det også betydning om vi kan gøre det forståeligt for hesten hvad vi ønsker af den, ellers kan den blive frustreret.
    Jeg har haft både heste der var stressede uden bid og heste der var stressede med bid. Her har hesten fået lov at bestemme.
    Hvis man har en hvor begge dele fungere fint, så må man selv vælge hvad man bedst synes om. Eller man kan bare gøre begge dele. Man behøver ikke være endten eller smiley

• #9   5. dec 2013
    Sielja - Sjovt nok, så har jeg ikke det sidste års tid hørt den udtalelse fra en bidløs rytter. Men altid bidryttere der kommer med " Jaaaaamen så siger de andre " og bidryttere der tramper rundt i hellighed mm.

• #10   5. dec 2013 At vælge mellem bid og bidløst, er lidt som at vælge mellem pest eller kolera. Man får pis fra en masse mennesker, lige meget hvilken af delene man vælger. smiley

• #12   5. dec 2013 Bid vs. Bidløs debaten.
    Det sjove er at den bidløse del, kan være lige så slem som bidet.
    Det hele handler om hvordan og hvem som bruger det.
    Altså, bidet/bidløse er aldrig stærkere end den hånd som bære, hvis i forstår hvad jeg menner?

Er selv 60% bid rytter og 40% bidløs. Grunden til det er fordi´, min fungere godt med bid, men er også godt gående uden, samt det kan være en god fordel, da man feks. så er sikker på man rider med ben og ikke tøjæe/bid smiley

• #13   5. dec 2013 jeg er til begge dele smiley Jeg mener at heste der rides med bid, har det mindst ligeså godt som dem der rides uden... okay i nogle tilfælde vil jeg nok sige at de heste der rides bidløs har en eller anden specielt glad udtryk i øjnene smiley

• #14   5. dec 2013 Jeg rider med bid på min nuværende part. Hun bryder sig ikke specielt godt om pres på næseryggen, og synes fx heller ikke, at det er rart at blive aet eller nusset på næseryggen. Så derfor er bid det helt rigtige for hende.
    Min tidl. hest blev redet uden bid de sidste 2,5 år jeg havde ham, da han uden tvivl fungerede bedst med det. Da jeg søgte part til ham, fik part-prøvningerne lov at prøve med bid, så de selv kunne vurdere, og de (selvom de ellers er bidryttere) var heller ikke i tvivl om hvad der fungerede bedst.

Rid med det der fungerer, om det så må være en cordeo eller et tredelt med parrestænger smiley

• #15   5. dec 2013 100 % enig med Hoppedullen smiley Forstår faktisk slet ikke, at hackamore er tilladt at ride med.

• #16   5. dec 2013 Så længe man kan finde ud af at bruge det, er jeg sådan set ligeglad med om man rider med 2-delt, kandar, sidepull, hackamore eller cordeo. Kan man ride med det, og hesten trives, så er det jo fint.

Selv rider jeg mest min pony bidløst i grime eller i hackamore.
    Nogen gange rider jeg hende også med bid, da vi har arbejdet hårdt for at hun har kunnet acceptere biddet. Hun har virkelig været ræd for det. Og nu er der ingenting.
    Så for mig er det et fedt. Trives hesten og kan man finde ud af at ride med det, så er jeg ligeglad med hvad man har på - eller ikke på - hovedet af hesten.

• #18   5. dec 2013 En hackamore og et kandar svarer meget til hinanden. Så kandaret skulle heller ikke være tilladt at ride med, eller hvad?

• #19   5. dec 2013
    Har intet imod hackamore eller bid med stang.
    Folk glemmer bare at når man rider med stang, så skal det være lodret med mindre man giver et signal og ikke konstant vandret. Var til bid foredrag hvor der blev fortalt at ligger man 1 kg pres i en kandar, så har man 7 kg pres i hestens mund i alt. Og taget i betragtning at mange rider rundt med flere kg -så er det mange kg hesten har i munden.

Og er det med hackamore, så er det på næseryggen.

Hvis man har bogen Bag om biddet, står udregningsmodellen der.

• #21   5. dec 2013 Jeg vil hellere se nogen ride ordentligt med et alm. trensebid end jeg vil se nogen ride med en vandret hackamore.

Jeg er helt klart fortaler for bidløs, men kan man ride med biddet ordentligt så ser jeg ingen grund til at skifte. At det så er de færreste jeg vil mene kan det er så en anden sag.

• #22   5. dec 2013 Sascha&Natas h
    Hackamore er det samme som et stangbid, og ikke som et kandar. Kandar er definitionen på et stangbid og et bridon bid sammen, og kan derfor ikke sammenlignes med stangbidet. Når man rider på kandar, rider man primært kun på bridonen og med en løs stang.
    Men du har ret i at stangbidet alene, er det samme som hackamore. Men nu er det jo heller ikke tilladt at ride med stangbid alene til hverken spring eller dressur stævner smiley

• #23   5. dec 2013 Så er det jo godt at ikke alle rider sådan med en hackamore.

At gøre så den ikke var tilladt at ride med, synes jeg godt nok er i overkanten.

• #24   5. dec 2013 Sacha*
    Mente også stangen. Det er samme princip. Sorry, er rimelig træt så er dårlig til at formulere mig.

• #25   5. dec 2013 Det er helt i orden, bare så kandar og stangbid ikke blev mixet op, midt i det hele smiley

Undskyld Sacha, min søster hedder Sasha, så lidt svært ikke at blande sammen :b

• #26   5. dec 2013 Det helt okay, er efterhånden vant til det, hehe.

Selvfølgelig rigtigt, jeg mente at vægtstangsprincippet er det samme, og ikke at det var selve kandaret der skulle sammenlignes med hackamoren.

• #27   5. dec 2013 På det sidste haha der kom jeg til at smile, tror ALTID det har været sådan smiley

Tja for mig er der INGEN forskel. Har aldrig set nogle bidløse ryttere ride så kønt bidløst at jeg ville mene hesten havde det bedst sådan.

For mig handler det udelukkende om hvor med HESTEN trives. Ikke hvilken hellig eller overfladisk indstilning til tingene en rytter har.

Personligt springes min pony i sidepull, kan ride alle dresurens øvelser i sidepull også. Men samtidig holder vi ved lige med et muffebid OG pelham til jagter.

Hesten rides på almindeligt 3 delt, men skal selvfølgelig have kandar på hvis vi en dag kom der op. Eller ja jeg har allerede et og jeg udelukker ikke jeg vil prøve at lege med det engang igen smiley

Dog noget jeg griner meget af for mig selv, er når hackemore mennesker mener de er bedre end mennesker der rider med muffebid. Men det er nok bare mig og min individuelle dårlige humor smiley

• #28   5. dec 2013 jeg rider med bid. men syns man skal gøre det der fungere bedst for både en selv og især hesten.

så egentlig er jeg ligeglad med om man rider bidløst eller om det så endda er et stangbid, bare man bruger det rigtigt, så hesten ikke lider overlast med det.

nogle heste kan faktisk beder li at have et stang bid i munden end andre bid, pga. at det ligger stille i munden, jeg vil så mene at man der så bør bruge et med tungefrihed.
    men ligegyldigt hvad man bruger skal man ALTID kun bruge et meget let tag i tøjlen!
    så én til et springstævne for lidt tid siden der red med 3-rings bid.. og ringene lå konstant vandret. stakels hest! smiley bliver så sur når jeg ser sådan noget, og tror ikke engang hun selv tænkte over det..

• #30   28. dec 2013 Hvis hesten er redet rigtigt kan den rides med alt uden tøjlekontakt smiley så min mening er at så længe hesten kan det kan du proppe hvad skal helst på den smiley

• #31   28. dec 2013 Begge dele så længe min hest har det fint smiley Jeg kommer til at ride med bid på tur og til jagt og bidløs på banen smiley

• #32   29. dec 2013 Jeg kan personligt ikke se hvad der er i vejen med at ride med bid. smiley Der bliver i dag lavet rigtig mange gode bid til hestene i god kvalitet osv. Der er alt fra gummi bid endda. Hvis man har en rolig hånd, så er bid efter min mening det bedste! smiley

• #33   29. dec 2013 Hvad der er godt for hesten, længere er den ikke. Hvis man sætter sin ambitioner og drømme foran hestens ve og vel, så synes jeg man burde finde en anden sport. Det gælder både bid og bidløs.

• #34   29. dec 2013 Begge dele er lige gode alt efter hvad hesten synes om og at man selvfølgelig rider/træner med blide hænder og med udstyr der passer til hesten smiley jeg er helt forelsket i denne trense som netop kan bruges som kapsun, bidløs og med bid smiley og den tager højde for hestens anatomi - iiih jeg skal altså have sparet sammen til den:
    http://www.rideaway.co.uk/rambo-micklem-multi-bridle-pack

• #35   14. jan 2014 Forstår slet heller ikke der folk der siger "Du kan ikke ride med bid! Det gør ondt i hestens mund og det er ikke naturligt..."...Altså tag jer lige sammen! syntes du selv det er naturligt at du smider dig op på hestens ryg? Så same same... Det gør mindst lige så ondt for hesten når du sidder på den smiley Vil gerne anbefale denne film http://www.youtube.com/watch?v=PKNOZJKaf2k Den er super god!
    Men jaee min mening smiley

-Meninger er som armhuler de fleste stinker smiley

Kommentér på:
Det helt store spørgsmål! - Bid/Bidløs

Annonce