{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.461 visninger | Oprettet:

Voksenryttere på ponyer - Hvor er i ??! {{forumTopicSubject}}

Jeg er selv voksenrytter på 1,er pony, ja jeg starter skam også D-stævner i både spring og dressur smiley

Hvad med jer ?

Hvad er jer andres holdning til voksne der rider 1,er ponyer og starter stævner på dem ?

Er aldersgrænserne for 1,er 2,er og 3,er helt hen i vejret eller burde laves om så længe Equipagerne ser nogenlunde harmoniske ud og ponyerne ikke lider overlast ?

Kom hid med jeres meninger, hold dem i en pæn og sober tone.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Voksenryttere på ponyer - Hvor er i ??!
  • #1   19. dec 2013 Jeg syntes personligt at aldersgrænsen skal laves om;) sådan så der ikke er en aldersgrænse men at man ser harmoniske ud:) har ikke noget imod voksne på ponyer bare ponyen ikke lider overlast:)

• #2   19. dec 2013 Jeg er snart 20 år og rider kun ponyer smiley Både 2'er og 1'er, hvilket jeg elsker! smiley
    Jeg rider både almindelige stævner (klubstævner) og fjordhestestævner (på Tjalfe) og jeg er stolt af at komme ponyen! smiley

Synes egentlig man bare skal ride det man føler for så længe man ikke er 180 høj og rider Shetlænder smiley Så længe det er harmonisk, så synes jeg man bare skal gøre det man føler for ! smiley

• #3   19. dec 2013 Jeg er 24, og rider pony..

• #4   19. dec 2013 ja jeg synes egenligt også det er noget fis at det har noget med alder at gøre fremfor størrelsen og vægten på rytteren.

Nu har jeg selv hest, men har også stadig min gamle 1. pony, som jeg også rider på. Godt nok ikke stævner. Men er 160, så kan nemt ride på min pony på 142 uden at det ser dumt ud, og skulle da også mene han sagtens kan bære mig:)

• #5   19. dec 2013 Jeg synes at det burde blive lavet om så voksne også kunne starte pony i ponyklasser! smiley

Ej jeg synes egentligt reglerne er fine nok, men jeg synes også det er ærgerligt at se en alt for stor 12 årig (både i højde og bredde) der rider sin finde og spinkle pony til stævner.. Det ser slet ikke harmonisk ud.

Men jeg tror ligeledes der ville komme mange klager og kommentarer hvis man lavede regler for højder og vægt F.eks, men jeg synes faktisk kun det ville være fornuftigt i nogle tilfælde :s - i forhold til mit eksempel.

• #6   19. dec 2013 Her er jeg, her er jeg, goddag - goddag - goddag! smiley

Der hvor jeg har mine ponyer stående, er der næsten kun "voksne" på ponyer - dog er jeg den eneste med intentioner om at starte stævner :o)

• #7   19. dec 2013 Nu er jeg selv 150, sååååå, det er ikke lige en hest på 170 jeg ser mest harmonisk ud på. smiley
    Jeg skal derimod have en på omkring 140 og kraftig bygget, for at det ser mest harmonisk ud.
    Ham jeg har nu er 155 og tager et par cm mere (også en kraftig basse), det kan liiige gå.

Egentlig havde jeg planer om at skulle have haft en hest på omkring de 140, i stedet for sådan en stor bøv som jeg endte med. smiley

Og ja, jeg mener at det burde være mere at man dømmer på om det ser harmonisk ud, end hvor gammel man må være for at ride den og den størrelse. smiley

Jeg er forresten 21. smiley

• #8   19. dec 2013 jeg er 20 lige om lidt, og rider stadig pony, både 2er og 1er. og så har jeg dog også en hest (-:

profilbillede
  • #9   19. dec 2013 Har faktisk selv tænkt over det smiley
    Altså det er fordi mange jeg kender ikke må ride pony til stævner mere efter årsskiftet, men i Sverige er aldersgrænsen 18 år, så jeg tænkte at man kunne lave en regel at hvis equipagen ikke var harmonisk, så kunne dommeren diske, eller ligesom man gør hvis man mener ponyen er højere end en pony eller dens kat. ligger 200 kr

Kat. 3 - 13 år
    Kat. 2 - 16 år
    Kat. 1 - 18 år

Det er også skolemæssigt mere praktisk, fordi at man ikke har tid med uddannelse os.v at starte med en ny hest, der sker nemlig så meget mår man går ud af skolen, og så er det meget smart at have et holde punkt f.x sin pony, aldergrænsen kunne også være 17 hvis det skulle være smiley

Men helt op i de 40 år altså voksen ryttere også under den alder, kan jo sagtens ride på pony, men hvis man virkelig går op i det ville man heller ikke som voksen rytter ride pony, derfor er reglerne nok som de er smiley

• #10   19. dec 2013 jeg er da lige har !!!

jeg fylder 31 i morgen smiley og jeg rider pony smiley

• #11   19. dec 2013 GO FOR PONYER!! smiley

• #12   19. dec 2013 Jeg er 26 år og 172 cm høj og har haft Taura siden hun kom til verden - nu blev hun bare ikke større end de ca. 140 cm.

profilbillede
  • #15   19. dec 2013 Jeg er 17, fylder 18 lige om lidt, og jeg rider 2'er pony :).

• #16   19. dec 2013 Nu er jeg godt nok kun 15, men jeg bliver ikke meget større end jeg er nu (162 cm) og jeg er desideret bange for store heste, da jeg for nogle år siden, kom til skade på en stor hest, som har gjort at jeg nu frygter de store kæmper! smiley

Men det ser ihvertfald ikke uharmonisk ud, uanset og jeg rider på min 2'er (136 cm) eller min 1'er (145), så jeg kommer nok til at ride pony længe, indtil jeg har overvundet min frygt! smiley

• #17   19. dec 2013 Jeg er 22år og rider 1'er smiley

profilbillede
  • #18   19. dec 2013 Jeg rider 1'er ponyer på konkurrenceplan.

Er faktisk godt tilfreds med aldersgrænsen, ville have det skidt med at jeg skulle starte mod piger på 12 år, blot fordi jeg rider pony.

• #19   19. dec 2013 Jeg rider også pony en gang imellem og er 21 år gammel.
    Synes dog ikke at aldersgrænsen skal ændres, det ville i længden ikke være fair for de yngre ryttere at de skal konkurrere med langt ældre og mere erfarne ryttere i konkurrencer. Har det ganske udmærket med tingene som de er.

• NH
    NH Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
    #20   19. dec 2013 He nu er jeg 38 og rider stadig pony :D, så det bliver jeg ved med smiley

• #21   19. dec 2013 Jeg er 19 og har har lige deltaget LA på min 1'er mod hest og skal afsted igen da smiley

• #22   19. dec 2013 Bliver 20 om lidt og har en 1er pony smiley der hvor han står opstaldet er der flere damer på ponyer og vi lavede et internt stævne hvor der var en klasse for damer på ponyer smiley

• #24   19. dec 2013 Om små to uger er jeg også voksenrytter på pony smiley

Jeg giver aldrig mine ponyår op! Nok er jeg ikke længere ponystævnerytter, men ponyrytter, det vil jeg altid være! smiley

• #25   19. dec 2013 i stedet for en vægtgrænse, kunne man da lave en højdegrænse? evt benlængde grænse? men det vil der jo også blive ballade over.. :S

Er sku ligeglad om en voksen rider pony eller hest.. har selv en lille hest.. lige knapt 160.. og er selv 160.. så vi passer egentlig ret godt sammen.. smiley for min skyld måtte hun gerne være 5 cm mindre..

• #27   19. dec 2013 Man kan da sagtens beholde ponyreglerne for ryttere under 16 og efter de såkaldte ponyår er det en vurdering af ekvipagens harmoni. De fleste af mine veninder rider ponyracer som tinker eller haflinger og det er et bevidst valg da de er relativt lave og har korte ben. På en hest ville de ligne en lille pige der har taget deres mor hypper. Jeg synes helt sikkert at der er plads til forbedringer/forandring omkring reglerne for ponyridning.

• #28   19. dec 2013 Man kunne vel også lave ponyklasser for 16+? Altså hvor det kun er (harmoniske) voksenryttere på ponyer der må være med smiley

• #29   20. dec 2013 Det er nemlig det man burde, Bæver.
    Mener de har dem i England under navnet cob klasser

• #30   20. dec 2013 Jeg synes alders grænsen er fin, det ville være totalt unfair hvis en voksen rytter kunne ride 3er mod små børn... alders grænsen er jo ikke kun pga af størrelsen...

• #31   20. dec 2013 Totalt yndlingsemne altså!!! smiley

Jeg er 27.. Købte min hest (ponyfar) som 25 årig, og har ikke fortrudt det et sekund! Jeg rider D stævner i spring på ham mod de store heste og vi vinder da også lidt. Vi er pt oppe og ride LE-LD men HÅBER på en LC her til næste års stævner. Han er dog 22 nu, så vil også gerne passe lidt på ham smiley

Jeg ser ingen grund til at folk skal kigge skeptisk på en, bare fordi man er ponyrytter som voksen. Jeg har bare en højde som passer bedst til min max. 1'er og sådan er det! - Vi passer godt sammen og det ser ikke på nogen måde uharmonisk ud. (Nok fordi jeg kun er 155 cm høj, og spinkel/alm af bygning ;)) - See for yourself smiley

profilbillede
  • #32   20. dec 2013 Er 38 år og rider stadig pony

• #33   20. dec 2013 er 41 og rider en 3'er pony. Man kan sagtens starte stævner, det er så breddestævner. Spring, dressur, ponygames og TREC

profilbillede
  • #34   20. dec 2013 jeg er 17, og rider stadig pony. vi starter også stævner mod heste uden nogle problemer:-)

• #35   20. dec 2013 Aldersgrænsen skal ikke fjernes. Der skal bare oprettes flere klasser. Så der stadig er de almindelige ponyklasser og så nogle nye ponyklasser for voksne.

• #36   20. dec 2013 Synes det er helt okay at voksne starter på pony. Så længe man passer sammen i strørreslsen og det ser harmonisk ud smiley

• #37   20. dec 2013 Pony alderen skal ikke ændres. Det er på ingen måde fair, hvis en på 40, skal ride mod en på 10. Samtidig er det også fint at der er aldersgrænser, da dette tvinger rytterne videre, nogle ryttere er jo i forvejen kæmpe til deres ponyer, men rykker kun videre, i det det når aldersgrænsen. Dette problem tror jeg bestemt kun vil være større, hvis man lavede alderen om. At gå efter at det skal se harmonisk ud, det er altså ikke muligt. For hvad du syntes er harmonisk, syntes jeg måske ikke? Ud fra de billeder der er lagt ind i denne tråd, kan jeg fx sige, at selvom ingen ser helt forkerte ud, syntes jeg bestemt der er equipager her der ikke ser harmoniske ud, efter min mening. Sådan vil det jo også være til et stævne, den ene equipage finder en dommer harmonisk, mens en anden ikke gør? For hvornår er man harmonisk? Er det når man højde mæssigt (både ben men også overkrop) passer hesten, eller er det når man vægtmæssigt passer hesten? Så i min optik kan man ikke gøre det op på hvornår man ser harmonisk ud.
    Højde kan du heller ikke gøre det op i, for det kommer altså lige så meget an på rytterens proportitioner? Har de lange ben eller lang overkrop? Dette kan gøre meget for om det igen ser harmonisk ud, en rytter på 170 kan måske sagtens passe til hendes pony, mens en anden rytter på 170 bare ser for stor ud til sin pony. Her kommer det selvfølgelig også lige så meget an på ponyens proportioner.

Vægt kunne man måske reelt godt gøre det op i, fx ved at sætte en % regel. Men tror nu næppe du får nogen til at reagere på dette. For at være ærligt, tror jeg ikke en dommer der er i tvivl ville stoppe og spørge rytteren til vedkommendes og ponyens vægt. Der er dette altså et for følsomt emne. I øvrigt ville dette jo reelt også kræve at der var vægte tilstede til at måle ponyens præcise vægt, samt rytterens væg på alle stævne pladser, såfremt nogen måtte nedlægge protest.

så ud over at aldersgrænserne gør at man ikke får helt så unfair konkurrencer, så gør det jo faktisk også så det bliver nemmere at håndhæve reglerne.

Medhensyn til at lave klasser for voksne ponyryttere, så er der altså bare ikke nok ryttere til det. Sorry to say. For nogle år tilbage havde man jo faktisk småhesteklasser som var for små heste op til 154 eller 158, kan ikke huske det. Men disse klasser blev netop nedlagt, da ingen eller meget meget få tilmeldte sig dem. Og det kan man altså ikke holde stævne på. Så det er endnu en faktor, at der altså ikke er ryttere nok rundt om i distrikterne til at sådanne klasser kan blive en realitet.

• #38   20. dec 2013 Naturligvis er der ikke nok tilmeldte i småhesteklasserne da der ikke er ret mange heste i denne størrelse og de færreste der ønsker at ride stævne køber en hest af mellemstørrelse, da de godt er klar over at det kan være et "handicap" mod de store heste.
    Og jeg må sige at en ekvipage bestående af rytter på 150 cm og hest på 173 heller ikke er harmonisk. Så mon ikke der kunne gives noget elastik i begge ender.

• #39   20. dec 2013 Tine B: Nej men netop dette er jo præcis samme årsag til at ponyklasser for voksenryttere ikke er muligt. Det jo reelt samme målgruppe man går efter.

• #42   20. dec 2013 Mhs til højde og vægt. Ligegyldig hvordan man vil lave den regel ender det i balade. For kommer den først for ponyer, skal den også komme ved heste. Det jo absurd at en ekstrem overvægtig må ride på lille hest, men en med måske maks 5 kilo for meget ifølge reglen må ikke deltage på pony.
    Samt hvem skal bestemme den regel? Det er jo individuelt i sig hvor meget de forskellige heste kan børe. Min pony kunne snildt bære min veninde på 90 kg uden problemer i alle øvelser hvilket er LANGT over 20% grænsen, min hest på 175 derimod kan ikke bære en person på de 105 kg uden at tydeligt er anspændt, hvilket er LANGT under 20% grænsen. Så hvordan skal man komme det til livs?

Personligt er der ingen hverken højde eller vægt grænse der skal bestemme hvornår jeg stopper med at ride min pony, og det siger jeg selvom jeg endelig er under den lorte 20% regel. Folk må gerne finde mig for fed og diverse, men så længe min dyrelæge, fys, kiro og alle de andre min pony forkæles med ikke deler den mening, er jeg ligeglad.

• #43   20. dec 2013 Birkelund: Nu havde man dengang jo faktisk givet en rimelig chance til småhesteklasserne, der kom bare aldrig nok tilmeldte, red selv de klasser dengang.

• #44   20. dec 2013 Os som rider de ponyer som voksenryttere må altså bare acceptere at det er som det er nu! - Jeg har intet imod at ride mod de der kæmpeheste i springningen, men jeg ved da også at jeg ikke kommer længere end max vores LC som forhåbentligt kommer næste år, fordi han ER en 1'pony. Jeg har jo selv valgt at købe ham, frem for en eller anden stor hest som jeg sikkert kunne nå længere på, og sådan er det smiley - Jeg ved dog også at det bliver en lidt større jeg skal have næste gang, da Stanley, ja, han har en perfekt højde til mig, men jeg vil gerne lidt videre i sporten. Han bliver dog ALDRIG solgt, bare fordi jeg gerne vil op og ride størrere klasser:)

Lad os nu bare have det skønt med de dejlige ponydyr så længe vi kan og grine af dem som mener at man ikke burde ride pony når man er over 16 smiley Traaa la la laaa, ha en lækker dag alle sammen smiley

• #45   20. dec 2013 Haverkamp

SÅ enig!!!! smiley

• #46   20. dec 2013 Jeg synes godt, man kunne ændre reglerne, så voksne kan starte pony, hvis equipagen er harmonisk - til gengæld har jeg aldrig forstået, hvorfor nogle voksne ikke vil starte mod børn, og nogle børn bliver mega stolte, hvis de har vundet over en voksen. Man starter vel LC, hvis man er på LC-niveau, og så er det vel ligegyldigt, om man er 4 eller 40? smiley

Kommentér på:
Voksenryttere på ponyer - Hvor er i ??!

Annonce