{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.600 visninger | Oprettet:

Rideskole Heste! {{forumTopicSubject}}

Hey folkens! :3

Hvordan syntes i behandlingen af skoleheste er?
Er der nogle steder der er værre end andre?
Hvad syntes i er det værste ang. rideskoler/skoleheste? smiley

Jeg syntes det er syndt at gamle ponyer bliver brugt 3 timer dagligt... Generelt.. syntes jeg det er syndt for næsten alle elevponyer..

NO HATE smiley
Hold tonen tak, og GOD JUL ALLESAMMEN! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rideskole Heste!
  • #3   22. dec 2013 Hos os går hestene maks. 1 time hver dag i rideskolen, går på fold hele formiddagen HVER dag, har fine bokse og de fleste bliver over 30 år deroppe. Den ældste blev 45 år. Men sandt nok, at nogle rideskoler er knap så hestevenlige. smiley

• #4   22. dec 2013 Jeg er ikke ret meget for måden man lærer børnene at ride. Er ponyen doven? Jamen så frem med en pisk da! Desuden har jeg fået tillagt mig den uvane at ride med tæerne udad, fordi en holdunderviser ikke kan være om alle sine elever, så sådan rider jeg, og det er svært at rette op på smiley

Jeg synes det er synd, at de går med så mange forskellige ryttere, men ungheste på rideskoler har det faktisk ok. De bliver sjældent reddet af mere end en person hos os. Men så snart de har grund-dimset på plads, så bliver de så også reddet lige så tit som de andre heste.

• #5   22. dec 2013 Der hvor vi har hest, der blive de behandlet pænt. Nogle går mange timer fordelt over hele dagen ( handicap ridning om formiddagen og alm. undervisning fra klokken 16), men synes der bliver taget hensyn til dem. Når de har fri, er de i en løsdrift.

Det værste ved at være rideskolehest, er imo alle de forskellige ryttere, som hesten skal indstille sig efter, og bliver udsat for bump, for mange kg og diverse ryk i tøjlen. Men tilgengæld så er mange af dem sikkert også mere heldig med opmærksomhed fra deres ryttere, som mange gange gerne står og nusser med dem i flere timer.

• #7   22. dec 2013 Man kan sagtens lære at ride uden at hesten skal mishandles, jo! smiley

• #10   22. dec 2013 Nemlig Nicoline!
    Penge mig her, penge mig der..! smiley

• #12   22. dec 2013 Dog har elevhestene på vores rideskole det rigtig fint. Der er self. en del forskellige ryttere til dem, men de er alle søde. Hestene får i alt fald massere af kærlighed smiley

• #14   22. dec 2013 Bettemus: Jeg syndes ikke det er fair, at gamle udslidte øg skal piskes igang, og så at ungerne sidder og river dem i munden..
    Syndes nu ikke at elevheste (dem jeg kender) får nyt udstyr.
    Ang. fold: Staldpiger.

• #15   22. dec 2013 Jeg har aldrig oplevet eller set et eneste sted hvor rideskole heste blev passet optimalt. Jeg har set steder hvor det var 'ok' men ok er i min verbden bare ikke nok og slet ikke for rideskole heste.

• #16   22. dec 2013 Helt enig DD !
    Pasningen af skoleheste kunne altså godt være bedre smiley

• #18   22. dec 2013 Lad være med at blive negativ, Bettemus.
    Okay, kender en rideskole (wauw)
    Part koster 1.100 i måneden, 9 elevheste har haft parter i et år.. Bum: Nogle af de penge kan man købe en ny skolehest for.. De koster ikke særlig meget på markedespladsen.

• #20   22. dec 2013 Det er jo bare for parten, plus at de går med mindst 3 elever pr. dag som alle betaler omkring de 400 for at ride 1 time i ugen.
    foder koster, ca. 300-400 pr hest smed koster 200 pr hest (mængde rabat) det får de.. hver 9-10 uge. .Man kan sagtens spare op til nye heste/udstyr ligeså stille smiley

• #22   22. dec 2013 Hm... Den er altid svær. Jeg synes helt bestemt det kan være synd for ponyerne, men de har det ikke nødvendigvis værre end privat ejede heste. Det kommer rigtig meget an på undervisernes principper. Min underviser lærte os at ride ordenligt med en pisk, runde hesten og bruge vores ben. smiley
    De sørgede for at ponyerne ikke gik mere end på to hold, hvor det ene som regl var et træk hold med skridt og måske lidt trav, mens det andet kunne være mere erfarent.
    Staldforholdene var nogenlunde. De gik/går i løsdrift, har adgang til frøgræs hele tiden, halm at "putte" sig i og de, der havde brug for det fik et dækken på. Desværre var folden rimlig mudret om vinteren. smiley

• #23   22. dec 2013 Det er så godt at der er nogle elevheste der blir' behandlet godt :3

• #24   22. dec 2013 TS: Hvad er det for en instiling?
    Jo der er mange elevheste der måske ikke trives, men det betyder ikke at ingen kan have det godt?
    Delvist forstår jeg godt du syntes det er "synd" at gamle heste bliver brugt, måske 2 timer dagligt, men jeg tror nu alligevel de passer på?
    Det med at de bliver rykket i munden og pisket/spaket for at gå frem og de er dovne? Delvist rigtigt, men tror ærlig talt alle har prøvet det en gang eller to?
    Nej ikke alle elever er kan ride, eller er perfekte?
    Men det er der jo ingen der er, og de er der jo for at lære?

• #25   22. dec 2013 Jeg må indrømme at jeg var ret forarget, da jeg startede med at ride i en sen alder, og jeg blev nærmest kastet rundt på diverse 2'er ponyer som jeg var alt alt for stor til.. Rideskolen havde ret mange fjordheste og en enkelt oldenborger/fjordhest blanding, og da jeg red på de senere hold, havde jeg aldrig mulighed for at vælge heste jeg passede størrelsesmæssigt til, og fik derfor bare en lille pony at ride på. Synes ikke det var i orden.. Det var heller ikke ualmindeligt at de blev redet 3 timer i streg..

profilbillede
  • #26   22. dec 2013 Der hvor jeg går er det rigtig godt! Hestene bliver behandlet med respekt! og ridelærerne tager hensyn til hvis men ikke rider "ordenligt" (så godt de nu kan)
    Hestene bliv smiley er solgt når de bliver for gamle eller ikke gider mere! smiley
    Ingen af hestene bliver slået bare fordi de er gamle og ikke gider! Nej hesten vil selv når men driver den ordenligt frem!
    Hestene og ponyerne går kun det de kan og ikke mere så det bliver der også taget hensyn til smiley !
    de får også noget ordenligt at spise og ikke så meget at de bliver syge! de stå på fold længe og det er jo godt. smiley

PS. hvis man er ny og ikke ander noget kan man heler ikke gøre for man "river" hesten i munden for det har de ikke lært men så får de det at hvide at de ikke skal!! (i men ride skole gør de)
    smiley smiley

• #27   22. dec 2013 Tænker også at rideskole heste har det ok... smiley

Men at de også bliver behandlet meget anderledes fra rytter til rytter.
    Tror også de er vant til pisk og hårde spark når de bliver redet.
    Synes også at alle heste har brug for én bestemt person de knytter sig til og som de kender godt og stoler på, og det tror jeg mange rideskole heste mangler..

Noget af det jeg tror rideskole heste er glade for er at de har mulighed for at være del af en større flok end heste der går ved private ''gårde'' med noget mindre flokke smiley

• #29   22. dec 2013 Mathilde: Hold da op, det lyder som et godt sted! smiley

• #30   22. dec 2013 Han sige at en hest elsker at gå rideskole hest er en værre gang bavl.... Hvis hesten ku vælge, ville den vælge græsmarken... Press fra sadel, mærkelige unger, pisk, ben der sparker, er noget den affinder sig med, fordi den efterhånden har lært at presset kun bliver værre hvis den sætter sig imod!!! Altså come on .... -.-' hvis min hest ku vælge gad den sku da nok heller ik fare rundt i en sandkasse med mig på ryggen, selvom den alligevel gør det uden besvær, men det jo fordi jeg fortæller den at det er det vi skal ...????

• #31   22. dec 2013 Og til det første indlæg igen...

"Heste der går tre timer om dagen, som bare er vant til det" - det kaldes indlært hjælpeløshed og forretning;)

Men selvfølgelig må nogen heste tage det tunge slæb, det tror jeg ik der kan ændres meget på:) men at sige at hestene Elsker det og gerne bare gør det af lyst.... Det er mangel på viden!

• #33   22. dec 2013 • Josefine aka. Bettelorten! smiley
    Har den indstilling at nogle rideskoler burde behandle ponyerne bedre!
    det er levende dyr, ikke pengemaskiner smiley
    Mathilde: Woow! Det lyder som et mega fedt sted! smiley smiley

• #35   22. dec 2013 Sjovt at ejeren så kan rejse afsted på dyre ferier.. ?
    Bettemus smiley

• #36   22. dec 2013 Husleje..?

• #38   22. dec 2013 "de elsker opmærksomheden de får fra børnene samt klap og gullerødder" - se det var jo en hel anden vinkel at komme med! - Men at mene at hesten elsker det de laver når går rundt med børn/unge der skal lære at ride, det er stadig en gang bavl... og en fuldstændigt misforstået holding til tingene... ridning er en af de mest egoistiske sportsgrene der findes, da det hovedsageligt bygger på vores (rytternes) glæde ved sporten, og hesten lære at affinde sig med mange ting, med hårde ord igen, det kaldes indlært hjælpeløshed. Den har lært at den ikke kan sige fra, og så affinder den sig stille og roligt med det, og her snakkes især rideskoleheste. Bidet som du siger at den glædeligt tager, er igen en indlært process, der ofte er noget der jo ligger langt tilbage i uddannelsen, og som er indlært via negativ forstærkning, altså en eller anden har presset metal tingen mod munden (i større eller mindre grad) og hesten har indset at den ik får ro, før den gir sig og åbner munden. når den så senere står som rideskolehest på sit 10 år, er det en indlært process og tabt kamp mod at prøve at undgå bidet, så den gør det bare "glædeligt".

Selvfølgelig kan alt dette ikke undgås, jeg rider også selv, både med bid, pisk spore, jeg klikker træner hesten og elsker at studerer hestens naturlige adfærd.... jeg synes bare det er vigigt at man altid har i mente, at hesten ikke elsker at gå med dig på ryggen, eller 20 andre elever... den gør det fordi det siger vi som overstående, at det skal den !

• #40   23. dec 2013 Jeg siger ikke at hestene affinder sig med hvad de laver, igen siger jeg at du overdriver når du siger de elsker det, og så kan du pakke det så pænt ind som du vil. Vi er enige om at der sikkert er nybegyndere på jeres hold, allerede her vil der forgå bomben i ryggen på hesten, når børnene skal lære at trave, det er jo uundgåeligt selvfølgelig, og der har vi alle jo været engang, det samme når man lære at tag i tøjlen, bruge benet wharever. Så har man ik følelsen fra starten for hvor meget eller lidt der skal tags, det hele går ud over ponyen, igen uundgåelige ting, og sådan er det ofte at lære og ride på en rideskole. Selvom det kan gøres noget så hyggeligt, og at den hellere vil det end at stå i boksen? Du mener at hvis den nu ku, så gik den altså glædeligt selv hen og hoppede i sadel og hovedtøj? Nej, så gik den nok direkte ud på marken bøjede hovede, tyggede i græsset, kløede en af sine makkere, og var hest! Er træt af folk og hestemennesker der lære deres børn, eller direkte selv tror på at heste tænker som mennesker. "Ej min hest elsker at springe, den tager altid bare hoved op og løber i imod" ja det flot, det så UDELukkende pga din egen dårlige træning af din hest! Ja ku komme med flere eksempler:) kort og kort, så mener jeg at størstedelen af heste på rideskoler, på ingen måde elsker det de laver, de affinder sig med det, fordi at det har bi indlært at de skal, så er der så nogen der er kloge nok til ar sige fra, ofte blir de jo bare sat på plads, og så det arbejde igen. Ja det er sagt hårdt, og der er ik så meget ar gøre ved det nok, men synes bare mange folk er så pisse snæversynet/uoplyste/snæversynet når det kommer til ridning!

• #42   23. dec 2013 Det har ik noget at gøre med hvordan de behandles, det har noget at gøre med den mentalitet der hersker om hvor vidt en hest ligefrem ELSKEr at gå rideskole, og så kan der være under nogen af de bedste forhold rent fysisk den går under eller ej. Men der er alt sammen noget de har lært at indfinde sig med,.. Det er det faktum at mange hestepiger, oftes unge heste piger går rundt og menneskelig gør lille sofus, nej, han løber ik stærk med ungerne på ryggen fordi han elsker det, det er en vane han er tillært, det samme med søde ismuler, som jeg ik er i tvivl om sikkert er i ganske godt humør og affinder sig uden nogen problemer med at traske rundt en gang i mellem med uøvede ryttere, men der er os kæmpe forskel på at gå rideskole i en lille privat stald, og så at komme ud og se rideskole heste større steder hvor de går flere gange, og ofte sikkert ikke er ude af boksen om vinteren, andet end når den skal rides, og ellers står den inde i kaninburet??? Jaja jeg støder nok en masse piger med deres parter på diverse rideskole heste, men det har jeg sådan set ikke noget imod, jeg synes det er fint hvis flere for øjnene op for hva de reaelt forlanger af deres heste, hvorfor hesten gør som den gør, eller ikke gør, ..

• #43   23. dec 2013 Du & jeg: ikke alle rideskole heste, har det godt og det skal der selvfølgelig gøres noget ved. Jeg tror ikke man ser heste som en penge maskine, men "redskab" til at køre en forretning? Man kan jo feks. heller ikke åbne en butik, uden at have noget at sælge af? som i dette tilfælle er ridning af hest/pony. smiley

• #44   23. dec 2013 Den rideskole jeg arbejdede på, der havde hestene det godt, de går på fold i 5timer om vinteren og ofte længere tid i sommerhalvåret. Og døgnfold på store græsfolde i sommerferien. Der er altid stråfoder på foldene. Hestene blir max brugt 2 timer om dagen, får dyrlæge,kiropraktor, massør, sadelmager osv efter behov. De blir fodret 3 gange om dagen. Trives hesten ikke som rideskole hest, jamen så bliver den solgt. smiley

• #45   23. dec 2013 Tror ikke alle steder behandler hestene dårligt. Jeg har dog set steder hvor de ingen fold havde og hestene gik 3 timer i træk og forholdene var dårlige.
    Men jeg har også set steder hvor hestene er på fold hver dag og bliver redet maks 2 timer om dagen. Og har 1 fridag i ugen eller mere. Med gode forhold

• #47   23. dec 2013 At det generelt er en misforstået holdning der hersker på mange rideskoler, at hesten elsker at gå som rideskolehest... Og så var du bare endnu en som var med til at sprede så forkert et budskab, du læser jo heller ik hva jeg skriver åbenbart? At hestene har det godt er igen et helt andet udsagn, og langt mere korrekt det det første indlæg du skrev, og jeg ser ofte disse udsagn om rideskole heste, og det synes jeg er efterhånden er mangel på bedre. Det tyder jo os bare på at du heller ik ved ret meget om hvordan en hest tænker, noget der heller ik læres på ret mange rideskoler, i stedet bliver hesten personificeret og tilegnet menneskelige følelser og det giver jo børn og unge en fuldstændig forkert opfattelse af hesten, og så kan dens fysiske forhold, som boks, foder og fold være noget så flotte! Der står ingen steder jeg ikke må kommentere på dit indlæg, og eftersom det et et debat forum og sproget holdes sobert, jamen så ser jeg ingen grund til at jeg ikke kan kommentere på dit indlæg., når dit indlæg afspejler den mentalitet omkring heste jeg synes er alt for udbredt desværre.

• #48   23. dec 2013 Hvis nogen så kunne vise mig en hest der trives med så mange forskellige ryttere, der lære at ride komplet forkert, ville det være fedt.
    Og som desuden bære udstyr der passer dem, ikke går flere timer dagligt, for det foder hesten har behov for som dækker vitaminer og mineraler, for nok foldtid, for nok hø, for tandlæge årligt, samt smed til tiden, osv.

JEG har aldrig oplevet det, men er altid åben for at se det an folk kan sige at overholder det basale som overnævnte.

• #49   23. dec 2013 Isheste

Eller de blot nægter at stoppe når det er nødvendigt. Har jeg også oplevet, enda med min gamle hest.

• #52   23. dec 2013 Der findes MANGE gode rideskoler smiley
    Dog er vores rideskole her i byen et rigtig godt eksempel på en dårlig rideskole!! Ponyerne er alle over 25 og trætte.. De går 4 timer 4 gange i ugen og nogle har også part ved siden af.. De er alt for tykke efter min mening og nogle heste går to i en lille boks. Ejeren er altid sur og man får aldrig et smil med på vejen smiley

• #55   23. dec 2013 Isheste: Sådan er det godt nok ikke på de rideskoler, jeg har oplevet. På min første rideskole foregik 1 times undervisning med i alt 10 minutters skridt, 30 minutter trav og 20 minutter galop + spring.. Og sådan nogle timer gik de gerne 3-4 af om dagen.

Og når rytterne så ikke engang formåede at aflaste dem ordentligt, og red dem fysisk ukorrekt, så var det dælme ikke godt for de små heste smiley

• #56   23. dec 2013 Der hvor jeg rider, tager de sig rigtig godt af hestene. Boksene er fine, og hestene bliver behandlet godt når der rides på dem. Elverne der rider der, behandler dem også godt, og hvis ikke de gør, får de da bare den største skideballe, så det ikke sker igen- har jeg dog ikke oplevet, da alle behandler dem godt. Der bliver taget meget hensyn, til at de ikke rides for meget, og der er massere af fold tid. Og boksene er rigtig fine, og store, og der fodres rigtig godt også.

På min gamle rideskole, står hestene i spiltov, og kan nemt blive redet i 4 timer. Der bliver ikke taget sig af dem, og elverne behandler dem heller ikke godt.

• #59   23. dec 2013 I min verden kan INGEN bilde mig ind, at en rideskole hest ELSKER deres arbejde. smiley

• #67   24. dec 2013 Isheste: gid det var så vel... HVIS rideskoler overhovedet skal bruges i det nye år skal boksene laves om fordi de er ulovlige.. ALT for mørke. Derfor er det ikke ok.
    De får ikke rigtig skridtpauser derude. De rider 30-45 minutter og så lidt skridt fordi det er der ingen af den der gider smiley

• #68   24. dec 2013 Min vallak har været rideskolehest det meste af sit liv, indtil jeg købte ham februar 2013. Han blev passet som han skulle på rideskolen, men han har det klart bedre nu. Han er blevet meget rolig og tillidsfuld, hvor han før var næsten umulig at stoppe til tider, og skubbede meget til folk. Jeg synes det ville være smart, hvis en hest/pony var gik rideskole i måske 5 år, og så blev privat. Det har jeg hørt om et islændersted, der vist gør smiley

• #69   24. dec 2013 Jeg syndes ikke det er fair at heste ender på en rideskole, og slider sig selv ihjel.

• #71   25. dec 2013 Jeg har desværre kun rigtig dårlig erfaring med rideskoler, og aldrig nogensinde et sted jeg ville sætte mine heste hen.. De rideskoler jeg har været på, eller blot besøgt bliver hestene slået, revet i og sparket.. Hvis den går for langsomt får selv nybegyndere bare et par spore på, hvis den går får hurtigt får den bare et hårdere bid på.. Jeg har desværre aldrig været på en rideskole der ikke behandler hestene sådan... Jeg drømmer om engang at kunne nedbryde mine fordomme, men jeg synes det er mishandling af dejlige heste og ponyer!

• #73   26. dec 2013 Jeg er meget splittet når det kommer til behandling af rideskoleheste. Jeg indrømmer at de rideskoleheste jeg har mødt har haft det ok (fold hver dag, maks 2 timers ridning), men langt fra optimalt (dårligt tilpasset udstyr, små beskidte bokse, for lidt hø, dårlig ridning, ingen dyrlæge).

Mange af de ting koster penge at forbedre. De penge må nødvendigvis komme fra elevernes forældre. Men det er så dyrt at gå til ridning i forvejen! Det skærer mig i hjertet hver gang jeg hører et barn fortælle at mor og far ikke har råd til at barnet kan gå til ridning.

• #75   26. dec 2013 Hey folkens..

Nu har jeg været underviser på en rideskole for et år siden.. Så her kommer lidt insiderviden (og erfaring)..
    1. Hestene var gamle og slidte, kiggede stjerner, var schenkeldøve, stride og den ene direkte farlig at sætte elever op på.. Derudover havde vi en pony stående i 1,5år som ikke kunne rides pga spat, den blev ikke solgt/aflivet
    Fordi det var bestyrelsesformandens datters yndlingspony..
    2. Udstyret var gammelt og slidt og gav hestene ømheder (og var med til at gøre dem "uartige" fordi det gjorde ondt) - jeg fik en sadelmager ud gratis for at se på dem alle så de kunne få tilpasset sadlerne og evt nyt.. Hun kunne heller ikke lide det hun så
    3. Der var ikke penge til hø og foder så der måtte bonden jo lægge ud og så skyldte rideskolen Ham bare penge - da hestene jo selvfølgelig skulle have mad og foder
    4. Mine piger manglede altid noget optimalt at ride på (jeg havde maks 4 på mine hold) dette grundet enden skade eller at de havde fået en eller anden form for angst for en af hestene fordi de lavet balade (som kunne forklares med enden sadel, alder eller ridemåde)..

Alt i alt så holdte jeg et år, stoppede sidste år i november med at undevise det sted da jeg simpelthen ikke synes det var i orden at hestene ikke kunne få det optimale udstyr eller at der ikke blev gjort hensyn, ja der var problemer med økonomien, så der var selvfølgelig ikke råd til nyt udstyr,, men så kunne man sælge/slagte eller dreje nøglen i.. Men de kørte det for langt ud til at jeg synes det var fair for både elever og heste.. Så nu rider jeg hos en avler i stedet smiley og hvis mine kommende børn skal ride, så skal de absolut aldrig nogensinde starte på en rideskole..

• #76   26. dec 2013 Ej, hvor er det dog grumt .. smiley smiley

• Cassandra
    Cassandra Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #77   26. dec 2013 På min rideskole synes jeg at de behandler hestene rigtig godt. Hestene virker også meget glade når man rider dem i ridetimerne. Hvis hestene er ved at være trætte af at gå rideskole bliver de solgt, pensioneret osv... Nybegyndere får heller ikke en pisk lige med det samme.
    Men hvis at der ikke var heste til alle nybegynderne, så ville der jo ikke kunne komme nye til at ride og så ville sporten måske forsvinde (altså langt ud i fremtiden) Så nogle heste må jo tage nybegynderne. Selvfølgelig er det jo også synd hvis hestene bliver behandlet meget dårligt, men nybegyndere skal jo lærer det. Alle har jo også været nybegyndere engang? Altså man bliver jo ikke født med evnen til at ride perfekt/godt?

Men det er jo bare min mening.. smiley

• #80   27. dec 2013 Hvorfor synes man at det er så synd for rideskolehesten, at den skal bære på en bumpene nybegynder? Man har jo selv været nybegynder engang. Man lærer kun at ride ved at have erfaring, og den erfaring skal man jo have et sted fra.

Måske er det federe for hesten at have en øvet rytter på ryggen, men rideskolehestene vender sig vel til at få forskellige signaler. Signalerne kan umuligt være helt forskellige, da det jo for det meste er den samme der underviser, og dermed lærer rytterne at ride på nogenlunde samme måde.

Man kan også se det fra et andet synspunkt; hestene betyder meget for de fleste nybegyndere, men nogle stævne ryttere (langt fra alle) tænker mere på træningen end på samværet med hesten. No hate smiley

• #81   28. dec 2013 Min part er rideskole hest men ikke i så høj grad som andre hun bliver redet max 3 timer 3 gange om ugen. Resten af tiden har jeg hende hvor jeg kun rider en time nogle gange mere, alt efter hvad jeg jo har lyst til. Men der hvor hun står, synes jeg at hestene bliver behandlet godt, altså alle skal tage hensyn og behandle hestene godt! Men dog er de ikke så længe på fold, hvilket alle klager over smiley

• #85   28. dec 2013 Camilla F

Det bør da meldes, spiltov er ikke lovligt mere.

Forstår godt nok ikke du står et sted hvor din hest ikke for lov at komme ud, det er godt nok ikke noget jeg skulle byde mine heste. Stakkel.

• #86   28. dec 2013 Camilla: spiltov er ulovlige og det er da ikke så godt, at din pony ikke kommer på fold? Det skal den da, især når den står i spiltov smiley

• #88   28. dec 2013 Mathilde

Tvivler på de kun står der 3 timer, på den måde hun skrev det smiley

• #91   29. dec 2013 Ja desværre er det sådan at nogle heste er nødt til at være rideskole heste hvis vi skal kunne lære at ride.. Og nogle steder har de det godt imens andre steder burde lukkes..Det jeg synes er synd er måden de bliver behandlet på i undervisningen...Rykken i munden, sparkende urolige ben og hænder, og undervisning som skader hesten mere end det gavner den..Derfor var jeg kritisk til hvor min datter skulle lære at ride..Hun rider på shetlandsponyer uden sadel og bid..Hun lærer at ride på hestens premisser. Når hun bliver for stor til shetlandsponyer får hun ride større ponyer. Hendes underviser er BBH underviser. Hvis hun ikke kommer videre og hun ønsker dette kan det være hun starter på den lokale rideskole men så har hun lært grundridningen på en heste venlig måde og kan ride på det nye sted på en hestevenlig måde. Jeg kommer til at stå på sidelinjen meget på det nye sted, især i den første tid for at forsikre mig at underviseren ikke prøver at lære hende noget der står i strid med den hestevenlige træning. Så må jeg træde ind og snakke for hende hvis hun ikke selv formår dette... Ja jeg bliver en strigle for nogle undervisere..Men det er hestens ve og vel vi snakker om..Og de kommer altid før nogens ambitioner i min verden :-)

• #92   29. dec 2013 Ja, jeg ved godt at der er nødt til at være rideskoler så vi kunne lære at ride...
    Men der er IKKE iorden at hestene skal gå der 10-20 år!

syndes det ville være godt hvis rideskolerne red på hestens præmisser, OG blev skiftet ud hvert 4-5 år smiley

• #93   29. dec 2013 Nu har det sig jo sådan at hestene ikke har ondt af at blive brugt et par timer 5 x ugentlig.. Bliver det mere står jeg af..Men de kan godt klare to undervisninger dagligt 5 x om ugen så længe de langsomt bliver vænnet til det.
    Hvis jeg skulle drive et sted ville det være sådan at hestene fik foder kl 7. Kom på fold kl 9-15.30.Ind: Fodres med piller og hø. Første hold fra 17-18. og andet hold fra 18.30.-19.30. Og sidste hold fra 20-21. Det sidste hold var til private opstldere/de med egen hest og enetimer. Ingen undervisning (måske enetimer) lør/søn. Der bliver aftensfodret med hø kl 21.30. Og selvfølgelig skulle der undervises efter hestens principper og rytterens formåen. INGEN skulle presses ud i noget de IKKE var klare til hverken hest eller rytter smiley

• #94   29. dec 2013 Camilla

Synes du skal tale med din mor om at din pony ikke har det godt sådan et sted. Det var da din egen ikke?

• #96   29. dec 2013 Åh for den, ja hvis han er din part kan du ikke gøre det store.

• #97   31. dec 2013 Den første rideskole jeg gik på blev hestene brugt 3 timer om dagen, de kom aldrig på fold eller rigtig så dagslyset smiley så da jeg skulle flytte kom jeg til at gå på en rideskole hvor hestene bliver brugt en gang om dagen og kommer på fold hver dag smiley

• #98   1. jan 2014 Der hvor jeg rider har hestene det super godt! Om sommeren kommer de på græs (dem der kan tåle det - de andre kommer på en fold med mindre græs) og om vinteren kommer de i løsdrift med lidt græs ude på selve folden smiley
    De har selvfølgelig adgang til vand og stråfoder, og stråfoderet ligger ikke på jorden, men i en høhæk smiley
    Vi har et princip om, at hestene MAX skal gå 2 timer om dagen smiley

Der er rigtig mange mennesker der ikke kan lide rideskoler, fordi de åbentbart regner med, at lige meget hvor det er har hestene det frygteligt og går 5 stive timer i træk.

Sådan er det jo OVERHOVEDET ikke de fleste steder! Mange af hestene har det akkurat ligeså godt som en privat ejet hest smiley

Det er bare min holdning smiley

Kommentér på:
Rideskole Heste!

Annonce