{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aften debat-emne :) rideskoler.
  • #3   17. jan 2014 jeg er ikke fan af rigtig mange rideskoler. Det jeg har set er ofte med stramt buget og derfor ikke mulighed for fx. at få ordnet sadler eller massør til alle hestene og få dem tjekket/rettet op med jævne mellemrum.

De rideskoler jeg har været på har hestene haft det okay, der jeg startede havde de det rigtig fint dog har jeg der lært at ride på tøjlen frem for for ben. Også selvom jeg red der i 7 år. Der hvor jeg er nu.. Der er jeg ikke fan af rideskole delen af stedet udelukkende af den grund at der er alt for mange meninger og der er ingen der kan blive enige. Og det går desvære lidt ud over hestene for de går altså med sadler der ikke er tilpassede og så burde de alle sammen tjekkes af massør/dyrlæge/eller ligende og rettes op af flere gange

Det er min oplevelse ikke en generelisering af at alle rideskoler er sådan, det kan jeg ikke udtale mig om

• #4   17. jan 2014 Jeg ahr aldrig oplevet en rideskole hvor elevheste havde det bedre en 'godt nok' heller ej en der passede til den pris de forlangte.
    Samt heller ej en hvor der ikke opstod en masse fnidder.

Jeg er glad for at stå privat. MEN jeg savner nu også lidt det med mange mennesker smiley

• #5   17. jan 2014 Min mening og mine erfaringer omkring rideskoler, siger mig, at de gør mere skade end gavn. Ofte er det rid rundt, gør sådan og sådan, de fleste heste finder sig i hvad som helst, og elever kan derfor slippe afsted med, at hive og sparke det de lyster og ridelæren nu syntes der skal til.
    Jeg har lært at ride på rideskole, det har flere parter lidt under efterfølgende. I dag skammer jeg mig noget så grusomt over min ridning, ja blot for et år tilbage. HELDIGVIS har jeg fundet mig en fantastisk dygtig underviser, som forstår at gøre det på hestens primisser og ikke mindst i den grad har fået omvendt mig til, at forså en større del af hesten og dens fysik samt psyke.

• #9   17. jan 2014 På min gamle rideskole var der 173 heste. Hvor størstedelen var elevponyer.
    Vi red bare lige i røven på hinanden, og lærte ikke en skid smiley
    Vi fik også bare at vide "hvis den ikke galopere når du sparker 3 gange, så smækker du den en i røven, og gør det igen"
    Jeg gjorde det aldrig, og skiftede her for et år siden til en anden rideskole der er en del bedere!

• #10   17. jan 2014 Alle skal jo lære at ride et sted = rideskole smiley

- Er dog enig i at det ikke er alle som har det lige godt..

• #11   17. jan 2014 Hvad synes i mangler på de fleste rideskoler, for at gøre dem bedere?

• #12   17. jan 2014 Jamen jeg bryder mig heller ikke om rideskoler. Som Emma skriver, så er budgettet tit meget stramt, og det kunne også ses dengang jeg fik en rideskolepart og skulle betale 1000 kroner om måneden for at ride 3 gange om ugen på en pony, der nogle gange havde gået 2 ridetimer forinden, eller en ridetime hvor jeg derefter skulle have springundervisning på hende - og der blev ridelærerens pisk ellers smækket i jorden, hvis hun var for træt. Derudover måtte vi ikke rigtig ride tur alene, løsningen på at sadlen gled fremad var en halerem (som jeg selv måtte købe), og dækkenet var for småt, men det gjorde de intet ved. Så nej, jeg er ikke rigtig fan af rideskoler og den (ofte) lidt halvdårlige behandling af rideskolehestene, men samtidig var det jo på en rideskole, jeg lærte at ride. Jeg er nu rigtig, rigtig glad for at ride et privat sted hvor alle accepterer hinanden, og hvor der ikke er 8 inde i ridehallen og en i longe på samme tid og begrænsninger på, hvornår man kan ride hver dag pga. elevhold. Jeg hader at der er et rend af mennesker og så mange inde i hallen på samme tid, så det er ganske fint for mig med en lille stald, der har super gode faciliteter samt dejlige turmuligheder og bare en hyggelig atmosfære smiley

• #13   17. jan 2014 At sadlen passer. Hvis der kommer en ny hest til min rideskole hvor sadlen ikke følger med, får den bare den tidligere hest's gamle sadel. Den hest jeg rider (sportspony) startede med en ALT for bred sadel(havde tilhørt en bred fjordhest). Nu rider hun heldigvis med en smallere sadel, men den passer nok ikke helt.

Min passepony(Loke) + 2 andre heste går også med halerem fordi sadlen ellers glider frem. Loke pels på krydset bliver "gnedet" af, af haleremmen, fordi den heller ikke kan sidde ordentligt på ham..

Dét kunne godt have været lidt bedre smiley

• #14   17. jan 2014 Men selvfølgelig er det forskelligt fra rideskole til rideskole. Jeg ved bare, at rideskolehestene der hvor jeg stod, absolut ikke fik nok foldtid; det var omkring 2 timer om dagen, og jeg kan huske at jeg blev sur over, hvordan de en dag var blevet brugt i 2 timer og slet ikke havde været på fold, men blot blev sat i boksen. Det er simpelhen for dårligt - så har man hverken budgettet eller tiden til det smiley

• #16   17. jan 2014 Maiken n: hvordan kan man overhoved tro at det er sådan man skal behandle heste??
    På min første ridetime, fik jeg at vide at jeg skulle ride med benene, og hvis jeg så meget som misbrugte en pisk nogensinde blev jeg sparket ud af rideskolen.

• #17   17. jan 2014
    Rideskole livet har højest sandsynligt ødelagt min ponys bækken...
    Fyssen spurgte om hun havde haft en svær foling en gang - nææ, af hvad jeg ved af har hun ikke haft føl. Men det føltes hendes bækken som. Men hun har gået på rideskole i tre år - det mente fyssen sagtens kunne være derfor.

Mit indtryk af rideskoler er ikke positivt. Hjælpetøjler, manglende grovfoder, elendig kost, dårlige sadeler - den døde eller solgte ponys sadel får den nye hest bare osv.
    Går mange timer i træk pr. dag - også når der er "stævner".

Jeg ved godt at nogen heste ikke går så mange timer, får ordentligt foder og tilpassede sadler men det ændre ikke på at mange forskellige mennesker rider på dem og at hestene derfor ofte bumpes i ryggen og går med hovedet oppe.
    Det er lige til en omgang ondt i ryggen.

Jeg ved også godt at mange har lært og ride på en rideskole, men når jeg ser det som "ældre" og ude fra så er det i enden ikke særligt fair for hestene.

• #18   17. jan 2014 Jeg underviser selv på en rideskole, og der har hestene det godt. De bliver passet meget mere end mange privatheste. Der er opsyn med dem hver dag hvor de ordnes osv. Der tilkaldes derfor også dyrlæge hvis der er noget med dem, de har smed ligeså ofte som mine konkurrence heste. Alle os der underviser på rideskolen er enige om, at hestene skal behandles med respekt og holde gnisten, og vi lægger vægt på, at der veksles mellem dressur, tur, spring og ponygames for dem, vi har dog også kun 7 elevheste, og vi har derfor god tid til at holde øje med alle heste. Vi har elever på venteliste, men åbner ikke flere hold, selvom vi har elever til det, netop af den grund, at vores elevheste ikke skal gå så mange timer som mange elevheste gør. Hvis jeg skulle af med en hest ville jeg ikke have noget imod at sælge den til en rideskole. Min lånepony da jeg var ponyrytter var gammel rideskolehest, og den red jeg op til placeringer til landsstævner, da jeg blev for gammel til den blev den udlånt til en privat. Jeg red den nogle gange efter den var kommet hjem fra udlånet igen, og den var ret stiv og trist i pelsen. Herefter blev den igen rideskolehest og nu red jeg ham den anden dag efter han har gået som elevhest i ca. 6 måneder, og han er nu helt frisk og glad igen og på ingen måder stiv.

Dog er der mange elevheste der går for mange timer, men de passes dog alligevel bedre og der er opsyn med dem. Der er mange heste, hos private mennesker, hvor hestene passer sig selv, ikke får foder nok, ikke får smed osv. Der skal selvfølgelig tages hensyn til, om hesten egner sig som rideskolehest, for som mange af jer andre siger, så er det ikke den rette rideskolehest, hvis hesten bliver stresset og ked af rytterskift.

• #19   17. jan 2014 Jeg har intet imod rideskoler og deres hypheste smiley

Jeg har noget imod den mobing, forskel og bagtaleri der er når der er mange ridepiger samlet et sted, som jo som regel er på rideskoler eller privatsted hvor der er mange samlet på et sted. (Siger ikke alle steder er sådan ;))
    Har selv min et sted hvor vi kun er 2 opstaldere og de resterende 5 heste tilhører dem der ejer stedet smiley

• #21   17. jan 2014 Jeg har delte meninger omkring det jeg vil sige det kommer an på hvilken rideskole man er på, vi har selv solgt en af vores haflingere til en rideskole og jeg vil sige hun har det som blommen i et æg, hun er en rigtig fræk lille hest og der hvor hun er får hun lov til at være det og pigerne/drengene er så glade for hende og har tilmed lært hende tricks, hun var en pony der havde brug for opmærksomhed og det får hun her og hun elsker det ørene er altid fremme og hun har stadig hendes frække gnist i øjet så det kommer an på rideskolen i mine øjne smiley

• #23   17. jan 2014 Rideskoledriften er ét af hesteverdenens største nutidige problemer, hvis man spørger mig. Vores sport vil svinde ind og miste en kæmpe del af sine traditioner og sin kultur, hvis ikke vi har en anseelig mængde klubber med fokus på at uddanne nye ryttere. Faktum er bare, at landets rideskoler - som de ser ud idag - simpelthen ikke formår at tilbyde hestene en værdig levestandard.

Som det er lige nu sælges der ud af alt hvad der hedder hestevelfærd, og respekten for den enkelte hest er fuldstændig frafaldet i systemet - ingen foldtid, nul respekt for hestens personlige rum, markant mangel på forståelse af hestens kropssprog og reaktioner (fra bade lærere og elever), dårligt tilpasset udstyr, anatomisk ukorrekt ridning og undervisning, overanstrengelse og dårlig opdragelse af hestene, for tunge ryttere og dårligt, næringsfattigt foder er reglen frem for undtagelsen. Det er rent ud sagt en katastrofe, og der burde være langt mere fokus på området - standarderne skal og må højnes, hvis ikke vi vil ende med at begå selvmord på vores egen sport.

Og det farligste ved at uddanne nye, unge ryttere i disse miljøer er jo, at de muligvis vil kunne tilegne sig den opfattelse, at rideskolerne repræsenterer en ordentlig made at holde hest på, og i værste fald videreføre denne stil, når de selv engang skal have deres egne heste. Det er intet mindre end tragisk smiley

• #24   17. jan 2014 De er dybt forskellige! Nu har jeg været ude ved mange stævner.
    Det ene øjeblik er man i sus og dus hvor rideskole hestene og udstyret bare er i top. Det andet øjeblik er man et skummelt og mørkt sted hvor elevponyerne er forkert fodret og oldgamle.

Er sindssyg glad for den rideskole hvor min pony står nu. Nye og fine elevheste, fantastisk foder, rigeligt med wrap og hø. Vandkopper, udmugning hver måned, og en luksus fiber bund og undervisning ved uddannet svensk berider smiley

• #25   17. jan 2014 Et sted bliver man nødt til at starte, hvis man ikke har råd til hest i en alder er 5-7 år. Tror jeg de færreste har, medmindre forældrene giver en hesten/ponyen. Og heller ikke altid det er nemt at finde en part. Men man behøver jo ikke, at starte på en "dårlig" rideskole.

Selvfølgelig findes, der en masse dårlige rideskoler, har bl.a selv gået på en. Det fortryder jeg også. Men vidste ikke bedre dengang.

Jeg synes, altså der findes en del gode, hvor hestene/ponyerne har det rigtig godt. Jeg har selv gået til ridning i 7 år, - en del af årene var ubrugelige, men bestemt også en masse gode og lærerige år. Nu har jeg fået part og får privat undervisning. Det tog mig 7 år at finde det. Så her har rideskolen bestemt været noget værd for mig. Jeg har fik dog også en masse dårlige vaner med, som jeg lige skulle af med. Men generelt har det været en positiv oplevelse. Men ja, der findes også en masse dårlige rideskoler, som virkelig bare er noget l*rt.

Så bare hestene har det godt, ser jeg absolut intet problem i rideskoler. En masse foldtid er et must + en masse andet selvfølgelig, men det går jeg ikke i dybden med, da det ikke er det emnet omhandler.

• #27   17. jan 2014 Jeg har ikke noget i mod ride skoler som sådan... Jeg har både set ride skoler hvor hestene / ponyerne blev behandlet super godt og hvor det ikke bare var små børn der sad og rev hestene i munden, men det er også nogle steder hvor hestene virkelig ikke har det særligt godt.

Kommentér på:
Aften debat-emne :) rideskoler.

Annonce