815 visninger
|
Oprettet:
Aften debat-emne :) rideskoler. {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Tænkte på at vi kunne lige et lille debat-emne her til aften, jeg ved der er en masse delte meninger om, nemlig rideskoler.
Hvad er jeres meninger og holdninger om rideskoler?
(Hold venligst en pæn tone
)
Fortsat god aften
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.013
De rideskoler jeg har været på har hestene haft det okay, der jeg startede havde de det rigtig fint dog har jeg der lært at ride på tøjlen frem for for ben. Også selvom jeg red der i 7 år. Der hvor jeg er nu.. Der er jeg ikke fan af rideskole delen af stedet udelukkende af den grund at der er alt for mange meninger og der er ingen der kan blive enige. Og det går desvære lidt ud over hestene for de går altså med sadler der ikke er tilpassede og så burde de alle sammen tjekkes af massør/dyrlæge/eller ligende og rettes op af flere gange
Det er min oplevelse ikke en generelisering af at alle rideskoler er sådan, det kan jeg ikke udtale mig om
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Samt heller ej en hvor der ikke opstod en masse fnidder.
Jeg er glad for at stå privat. MEN jeg savner nu også lidt det med mange mennesker
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Jeg har lært at ride på rideskole, det har flere parter lidt under efterfølgende. I dag skammer jeg mig noget så grusomt over min ridning, ja blot for et år tilbage. HELDIGVIS har jeg fundet mig en fantastisk dygtig underviser, som forstår at gøre det på hestens primisser og ikke mindst i den grad har fået omvendt mig til, at forså en større del af hesten og dens fysik samt psyke.
apr 2013
Følger: 36 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 42
Vi red bare lige i røven på hinanden, og lærte ikke en skid
Vi fik også bare at vide "hvis den ikke galopere når du sparker 3 gange, så smækker du den en i røven, og gør det igen"
Jeg gjorde det aldrig, og skiftede her for et år siden til en anden rideskole der er en del bedere!
apr 2012
Følger: 74 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 990
- Er dog enig i at det ikke er alle som har det lige godt..
apr 2013
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
apr 2012
Følger: 74 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 990
Min passepony(Loke) + 2 andre heste går også med halerem fordi sadlen ellers glider frem. Loke pels på krydset bliver "gnedet" af, af haleremmen, fordi den heller ikke kan sidde ordentligt på ham..
Dét kunne godt have været lidt bedre
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
apr 2013
På min første ridetime, fik jeg at vide at jeg skulle ride med benene, og hvis jeg så meget som misbrugte en pisk nogensinde blev jeg sparket ud af rideskolen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Rideskole livet har højest sandsynligt ødelagt min ponys bækken...
Fyssen spurgte om hun havde haft en svær foling en gang - nææ, af hvad jeg ved af har hun ikke haft føl. Men det føltes hendes bækken som. Men hun har gået på rideskole i tre år - det mente fyssen sagtens kunne være derfor.
Mit indtryk af rideskoler er ikke positivt. Hjælpetøjler, manglende grovfoder, elendig kost, dårlige sadeler - den døde eller solgte ponys sadel får den nye hest bare osv.
Går mange timer i træk pr. dag - også når der er "stævner".
Jeg ved godt at nogen heste ikke går så mange timer, får ordentligt foder og tilpassede sadler men det ændre ikke på at mange forskellige mennesker rider på dem og at hestene derfor ofte bumpes i ryggen og går med hovedet oppe.
Det er lige til en omgang ondt i ryggen.
Jeg ved også godt at mange har lært og ride på en rideskole, men når jeg ser det som "ældre" og ude fra så er det i enden ikke særligt fair for hestene.
nov 2006
Følger: 147 Følgere: 145 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 90
Dog er der mange elevheste der går for mange timer, men de passes dog alligevel bedre og der er opsyn med dem. Der er mange heste, hos private mennesker, hvor hestene passer sig selv, ikke får foder nok, ikke får smed osv. Der skal selvfølgelig tages hensyn til, om hesten egner sig som rideskolehest, for som mange af jer andre siger, så er det ikke den rette rideskolehest, hvis hesten bliver stresset og ked af rytterskift.
feb 2012
Følger: 57 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 55 Svar: 676
Jeg har noget imod den mobing, forskel og bagtaleri der er når der er mange ridepiger samlet et sted, som jo som regel er på rideskoler eller privatsted hvor der er mange samlet på et sted. (Siger ikke alle steder er sådan ;))
Har selv min et sted hvor vi kun er 2 opstaldere og de resterende 5 heste tilhører dem der ejer stedet
aug 2009
Følger: 74 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 15 Svar: 189
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Som det er lige nu sælges der ud af alt hvad der hedder hestevelfærd, og respekten for den enkelte hest er fuldstændig frafaldet i systemet - ingen foldtid, nul respekt for hestens personlige rum, markant mangel på forståelse af hestens kropssprog og reaktioner (fra bade lærere og elever), dårligt tilpasset udstyr, anatomisk ukorrekt ridning og undervisning, overanstrengelse og dårlig opdragelse af hestene, for tunge ryttere og dårligt, næringsfattigt foder er reglen frem for undtagelsen. Det er rent ud sagt en katastrofe, og der burde være langt mere fokus på området - standarderne skal og må højnes, hvis ikke vi vil ende med at begå selvmord på vores egen sport.
Og det farligste ved at uddanne nye, unge ryttere i disse miljøer er jo, at de muligvis vil kunne tilegne sig den opfattelse, at rideskolerne repræsenterer en ordentlig made at holde hest på, og i værste fald videreføre denne stil, når de selv engang skal have deres egne heste. Det er intet mindre end tragisk
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 6 Emner: 46 Svar: 203
Det ene øjeblik er man i sus og dus hvor rideskole hestene og udstyret bare er i top. Det andet øjeblik er man et skummelt og mørkt sted hvor elevponyerne er forkert fodret og oldgamle.
Er sindssyg glad for den rideskole hvor min pony står nu. Nye og fine elevheste, fantastisk foder, rigeligt med wrap og hø. Vandkopper, udmugning hver måned, og en luksus fiber bund og undervisning ved uddannet svensk berider
mar 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 499
Selvfølgelig findes, der en masse dårlige rideskoler, har bl.a selv gået på en. Det fortryder jeg også. Men vidste ikke bedre dengang.
Jeg synes, altså der findes en del gode, hvor hestene/ponyerne har det rigtig godt. Jeg har selv gået til ridning i 7 år, - en del af årene var ubrugelige, men bestemt også en masse gode og lærerige år. Nu har jeg fået part og får privat undervisning. Det tog mig 7 år at finde det. Så her har rideskolen bestemt været noget værd for mig. Jeg har fik dog også en masse dårlige vaner med, som jeg lige skulle af med. Men generelt har det været en positiv oplevelse. Men ja, der findes også en masse dårlige rideskoler, som virkelig bare er noget l*rt.
Så bare hestene har det godt, ser jeg absolut intet problem i rideskoler. En masse foldtid er et must + en masse andet selvfølgelig, men det går jeg ikke i dybden med, da det ikke er det emnet omhandler.
maj 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 82
Aften debat-emne :) rideskoler.