{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.823 visninger | Oprettet:

Gør mig klog på FE {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg sidder og læser lidt om foderenheder (FE), for at sikre mig, at jeg fodrer mine heste nogenlunde fornuftigt!

Men nu bliver jeg lidt forvirret. I en bog læser jeg, at en 300 kg hest skal have 2,9 FE pr dag ved vedligehold.
Men så læser jeg, at som fingerregel, så skal heste have 1 kg hø pr 100 kg hest, dvs. den 300 kg hest, skal have ca 3 kg hø (jeg ville personligt give mere..), derudover læser jeg at en meget grov fingerregel siger, at der er ½ FE i 1 kg hø.
Vil det sige at den i kraft af sit hø får 1½ FE og at man skal trække det fra de 2,9 FE hesten skal have pr dag ved vedligehold?

Altså skal den have 1½ FE hø og 1,4 FE foder?
Eller er de 2,9 FE kun foder?
Hvad siger jeres erfaringer mht FE?
Please gør mig klog HG! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gør mig klog på FE
  • #2   24. jan 2014
    De 1 kg hø er også minimum - hesten må meget gerne få meget og jeg mener faktisk der er kommet nye anbefalinger.
    Her er de:
    http://www.brogaarden.eu/Nyheder.479/Nye-anbefalinger-for-grovfoderm%C3%A6ngde-til-heste.25.aspx#.UuJXXtKKZdg

    Personligt, så tænker jeg ikke i FE - men min får også wrap ad libitum, så det er ikke noget jeg tænker over.


  • #3   24. jan 2014 Mine får hø på folden hele dagen, ca 8 morgen, til 6 aften (ca). Så jeg har ikke styr på hvor meget de får af det og det er ikke noget jeg er bekymret for. Jeg er bare interesseret i at forstå, hvordan det med FE fungerer! Mange steder beskrives foderet i FE!

  • #4   24. jan 2014 Hø er også foder smiley
    De foderenheder som gives i stråfoder skal naturligvis trækkes fra.

    Der er foderenheder i ALT, hvad hesten æder - også godbidder smiley


  • #5   24. jan 2014 En FE er jo energimængden fra 1 kg. byg.

    Så hvis din hest skal have 2,9 FE pr. dag, så skal de FE den får fra høet trækkes fra det samlede antal FE. Så hvis den får 1½ FE fra høet, så skal den have 1,4 FE fra foderet.

    Jeg ville dog hovedsagligt fodre på hø, og supplere op på fuldfoder.


  • #6   24. jan 2014 Dvs. hvis det med FE er rigtig at du kun kan give din hest 5 kg hø i døgnet.. smiley Kan umuligt passe at den max skal have 5kg... Og nærmest intet foder oveni... Hmm Bliver lidt bekymret med tanke på FE nu... Krikken jeg kikker på dit link... smiley

  • #7   24. jan 2014 Krikken - Desværre bliver dette ikke omregnet til FE smiley Så nu ved man jo ikke anbefalingerne der...

  • #9   24. jan 2014 Som jeg læser Krikkens artikel henvisning, så betyder det vel blot, at man generelt fodrer med for få hø FE og for meget krybbefoder. Kunne det være en måde at tolke det på? For jeg kan heller ikke regne ud, hvad man skal bruge artiklens oplysninger til, når der ikke står FE i den - med mindre det altså er af den grund, at man giver for mange FE i krybben og for få som strå?

  • #10   24. jan 2014 Andrea - Det at mange fodrer med for meget krybbefoder har dog aldrig været en hemmelighed... Nej, småmaskede hø net med hø ad libitum er vejen frem for mig når jeg en dag får mig hjem smiley Så behøver jeg aldrig at bekymre mig for mavesår eller at han bliver for tyk og ender med forfangenhed smiley

  • #11   25. jan 2014 Det der med FE skal man ikke tage så højtideligt. Kig på hesten, er den for tyk eller tynd eller er den i passende huld. Det er langt vigtigere at få regnet på fordøjeligt råprotein (normalt ikke noget problem, hvis man giver nok strå) og diverse vitaminer/mineraler/sporstoffer.

    Rigtig meget foder er fattigt på kobber, så selv om der står på sækken, at hesten fx er dækket ind ved 1 kg, mangler der stadig kobber. Jeg vil til enhver tid anbefale, at man får regnet sin foderplan igennem i et foderprogram....


Kommentér på:
Gør mig klog på FE

Annonce