{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

hjælp til budget for føl {{forumTopicSubject}}

Jeg ved her er tonsvis af emner omkring hvad det koster at have en hest, men jeg kan simpelthen ikke finde noget om hvor meget et føl koster.

opstaldning vil koste mig. ca. 1000 kr. om måneden, ikke mere i hvert fald. det er inkl. foder, wrap ad libitum, og spåner.

jeg tænker tænder+vacc, vil blive ca. 2000 kr. året og altså gennemsnitligt ca. 170 kr. om måneden.

Han vil kun skulle have beskåret, omtrent 500 kr. per gang (måske hver 8 uge?) så altså 250 kr. om måneden.

forsikring har jeg ikke meget forstand på, men skulle det blive en realitet at jeg står med et føl om nogle uger så ville jeg have den forsikret med sygeforsikring samt med livdækning og så selvfølgelig ansvarsforsikring. Måske nogle kan hjælpe lidt med hvor meget det evt. vil kunne løbe op i. Jeg ville selvfølgelig selv kontakte dem, alm brand helst, hvis det bliver aktuelt.

Hvad mangler jeg, hvad er der af ting og sager jeg ikke har med i mine overvejelser? Jeg har aldrig før ejet en hest (og det er overhovedet heller ikke sikkert at jeg kommer til det, for han er egentlig solgt til tyskland)

Og hvad med vejret derhjemme i kære DK, han har pt. stået inde i en god måneds tid (uden at komme ud) han er blevet børstet godt, og her er det ca. 15 grader i løbet af dagen. Bliver jeg nød til at smække dækken på den hvis den kommer til DK? han ville skulle gå ude i ca. 12 timer om dagen, dog er der læskur på samtlige folde. jeg ville helst undgår dækken, især på et føl, men jeg er bare i tvivl hvis den har stået inde i godt 2 mdr i 15 grader om den så kan tåle det kolde danske ude vejr?

Hilsen Tine, der virkelig pt. har alt krydset for at hun får sin følgesvend med hjem fra Wales smiley :D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til budget for føl
  • #1   4. nov 2014 Opsparing er selvfølgelig også noget jeg tænkt mig at gøre i, vil evt. 500 kr. om måneden være nok? Pt. har jeg ikke nogen opsparing, jeg har 10.000 kr. men nogle af de penge vil jo komme til at gå til opstaldning, beskæring, forsikring ovs. indtil jeg igen får en løn, som nok først vil blive i januar smiley

  • #2   4. nov 2014 Jeg synes det lyder meget rimeligt.

    Jeg ved bare ikke hvad syge forsikring osv. koster da jeg kun har livsforsikring med kolikdækning, men mine er forsikret for 25000 kr. hver og det koster ca. 1000 om året.

    Er din smed ikke lidt dyr og er hver 8. uge ikke tit når den går uden sko.? plejer man ikke sige hver 12. uge uden sko ? smiley


  • #3   4. nov 2014 altså tænder er jeg ikke sikker på du skal medregne før den er klar til tilridning = bid i munden. Det er i hvert fald hvad min dyrlæge normalt anbefaler.

    mth. dækken - vejret har indtil nu været meget mildt - f.eks. op til ca. 16 grader og sol i lørdags smiley så det tror jeg ikke du skal bekymre dig så meget om . Synes egentlig tit det helt dårlige vejr først kommer efter jul.

    mvh Ponymor


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   4. nov 2014 Jeg ville, hvis jeg var dig, sørge for eget foder så du er sikker på at dit føl for bedst mulig næring osv.

    Og derfor ikke bare fodre med et fuldfoder som de gør de fleste steder smiley


  • #5   4. nov 2014 Min unghest fik ordnet tænder en gang om året til han blev tilredet, så anbefalede dyrlægen, hvis det var nødvendigt, at han fik ordnet tænder lidt oftere netop pga biddet.

    Synes det lyder rimeligt - og smed hver 8. uge er også det mine barfodsheste får, ville ikke trække den længere, da den ene flækker enormt hurtigt, men det er jo individuelt.


  • #6   4. nov 2014 Louise, jo men jeg vil hellere regne med at det bliver dyre, og så blive gladeligt overrasket smiley Jeg kan ikke huske om han koster 400 eller 500 for beskæring så derfor regner jeg med 500 smiley

    Ponymor, min mor har bare sagt at det er rigtig møg vejr i Danmark lige pt. men det er måske blevet okay igen. Og som sagt så er der jo læskur på samtlige folde, så det kan godt være at det ikke er noget jeg skal bekymre mig om smiley Og ang. tænder så syntes jeg fkatisk det er vigtigt at de får tjekket tænder i deres første år også, der er jo også der de vokser smiley

    AMT, det er ikke nødvendigt, hestedamen avler selv lidt og pt. er der faktisk også et føl i stalden, så der er allerede special foder til føl i stalden. På den anden side kan det kun blive bedre end det han får, her får alle hestene det samme, uanset alder, størrelse og brug, ja de får sågar det samme som køerne.

    Maria N, altså han er faktisk lige blevet beskåret for første gang i sit liv, det gør de bare selv.. Men ja jeg har også planer om at han vil skulle have tjekket en gang om året, selvom han langtfra er ridehest endnu, hvis altså det bliver aktuelt at han kommer med hjem smiley


    Fordi forholdende er som de er her, har jeg også tænkt mig at få dyrlæge ud hvis han kommer med mig uanset hvad, lige for at få ham tjekket så jeg med god samvittighed ved at alt er okay smiley


  • #8   4. nov 2014 Okay, det er selvfølgelig rigtigt. Nu går begge mine med sko og de skal skiftes hver 8. Uge ca.
    Men synes jeg jeg plejer at få afvide af heste uden sko plejer at være hver 12. Uge ca. Også mener jeg det plejer koste 300-350 kr. Men kan ikke helt huske det smiley

    Men det kan selvfølgelig have noget at gøre med hvor i landet det er og hvad for en smed smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   4. nov 2014 Tine: men det er jo ikke sikkert at det passer til dit føl alligevel smiley

    Er det fuldfoder der bliver fodret med?


  • #10   4. nov 2014 Men jeg synes du skal have ros for at du tænker på den også skal have tjekket tænder og ordnet hove selvom det kun er føl..

    Har hørt mente side det er lige meget når de er føl og at de ikke behøver smed mere end en til to gange om året for de skal jo alligevel ikke lave noget.

    Så synes det er godt du tager det med selvom den er ung..

    Vi har en shetlænder som bare går og hygger sig men han får ordnet tænder sammen med ridehestene og får ordnet hove sammen med mine når de for skiftet sko selvom han måske godt kunne gå længere og selvom han ikke laver noget så skal de ting bare være iorden synes jeg smiley

    Så stor ros smiley


  • #11   4. nov 2014 Tina J, jeg har lige snakket med hende og det bliver nok 1200 istedet, men det syntes jeg nu heller ej er galt. Jeg skal kun betale det han koster i forbrug, jeg skal altså ikke betale yderligere for at han står der, da jeg også hjælper hende.

    AMT, jeg elsker at du siger mit føl, det håber jeg sørme det bliver smiley :D smiley
    Helt ærligt så kan jeg ikke huske hvad hun fodre med, jeg ved det er fra brogaarden, men dertil og hvad det er ovs. kan jeg ikke huske.


  • #12   4. nov 2014 Louise, men det er jo simpel logik, selvfølgelig skal det lille kræ også ordnes selvom han ikke vil skulle bruges før end om 3 år.

  • #13   4. nov 2014 Det vil være synd for ham at gi ham tøj på. Det er stadig svingende med 10-14 grader, og hvis der er et skur, så skal han nok lægge pels til ret hurtigt. Så undgår du alle mulige og umulige pelssygdomme senere hen. smiley pøj med det, håber du får ham.

  • #14   4. nov 2014 altså jeg har bare forstået det som om, at det var like 5 grader derhjemme og uafbrudt regnvejr, hende min mor er vist en værre en! smiley
    Jo tak det håber jeg godt nok også, jeg har lige haft ham med på sin første gåtur rundt i gården og han følger/stopper bare så fint, jeg er helt solgt smiley <3


  • #15   4. nov 2014 Det er desværre ikke alle der ser sådan på det smiley

  • #16   4. nov 2014 korrekt.

    Men udover det så er jeg kommet til fornuft! Jeg skal selvfølgelig ikke have en hest, jeg har hele tiden sagt at jeg først skal have hest når jeg er færdig med at studere, desuden så skal jeg da heller ikke have et føl og da slet ikke en welsh cob, de er slet ikke store nok jo.
    Men jeg er nu ret sikker på, at når jeg igen i morgen går ud i stalden er alt fornuft glemt igen, jeg ved det ikke, jeg er så forvirret smiley


  • #17   4. nov 2014 Tine - Nogen gange skal man altså os bare lytte til sit hjerte smiley

    Jeg købte en lille islænder fis, på trods af at han var for lille til mig, men han slog fuldstændig benene væk under mig og fik to helt fantastiske år med ham, som jeg ikke ville bytte for noget andet, inden han i april desværre måtte aflives. Jeg er glad for jeg lyttede til hjertet og ikke fornuften smiley

    Udover det synes jeg budgettet lyder fornuftigt!


  • #18   4. nov 2014 Johanne, måske, men jeg burde ikke haha. Men som sagt så ved jeg jo godt, at når jeg igen i morgen kommer ud i stalden så står der føllebølle i øjnene på mig smiley

  • #19   4. nov 2014 Ja sådan kan det jo gå, man har jo et standpunkt til man tager et nyt smiley

Kommentér på:
hjælp til budget for føl

Annonce