{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.894 visninger | Oprettet:

INGEN fold pga. mudder. {{forumTopicSubject}}

Jeg stod i går og snakkede med en pige om foldtid, hvor hun fortalte mig at hendes hest slet ikke kom på fold fordi hun ikke magtede at ordne dens ben og hove, hvilket hun jo bliver nødt til når den går med gamacher, klokker, bandager osv..

Hvad er jeres holdning til dét?

Jeg synes i hvert fald ikke det er i orden at hesten står inde hele dagen, i så mange måneder, bare fordi man ikke lige gider at bruge tid på at ordne den! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  INGEN fold pga. mudder.
  • #1   29. nov 2014 Min hest går i pænt meget mudder - folden trænger til at blive drænet - men hun kommer sgu ud alligevel. Ja det er lidt irriterende med mudder på benen, når der skal klokker på, men sådan er det jo. Det er bare om enten at vente til det tørre, tørre hendes ben med et håndklæde, eller vaske dem (når det ikke er for koldt) og så tørre dem smiley

Så min holdning er: Ud med kræet, det andet er for synd smiley

• #2   29. nov 2014 Helt enig! Det tager jo ikke så fandens lang tid lige at ordne 4 ben.. smiley

• #3   29. nov 2014 Piger som hende fortjener at få et ordentligt spark af krikken. Hvordan kan man være så forkert opdraget..

• #4   29. nov 2014 Ikke iorden på nogen måder!!

• #5   29. nov 2014 Mener faktisk at det er ulovligt det hun gør smiley man må ikke bare lade sin hest stå inde medmindre den bliver motioneret et vist antal tid om dagen/ugen smiley

• #7   29. nov 2014 Så rigtigt DD. Udover det tør hun heller ikke at sætte den på fold med andre, fordi hun er bange for skader..

Helt enig med jer alle. Og nej, det tager nemlig ingen tid. smiley

Den bliver kun redet 1 times tid om dagen.

• #9   29. nov 2014 Kan godt se det er et problem hvis den har tendens til at få mug, men skønt at der så er fundet et alternativ.. smiley

• #10   29. nov 2014 Hun må gerne lade sin hest stå inde, HVIS den får mindst 2 timers motion/fri bevægelse på fold minimum 5 dage om ugen.
    Dette kan dog fraviges HVIS veterinære eller vejrmæssige forhold gør at hesten ikke kan komme ud/bruges.
    -Paragraf 17, og paragraf 17 stk. 2

Ikke at jeg siger det er okay, slet ikke, den hest skal da bare ud nu, at hun ikke lige gider at vaske ben, det er sku ikke ok.
    Kender du hende? Så ta' da lige en snak med hende, henvis evt. til lovgivning ovenfor smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #11   29. nov 2014 Jeg har redet et sted hvor der var så meget mudder på folden, at hvis det havde været min hest var den ikke kommet ud.
    Det var nok omkring 40-50 cm, og gav alle hestene ekstrem meget mug

• #13   29. nov 2014 Christina: har sagt til hende hvad jeg mener om det, og at det er synd for hesten når den kun bliver brugt en lille time om dagen smiley

• #14   29. nov 2014 Hvis det var min hest som skulle stå i ekstremt meget mudder, ville jeg heller ikke have den på fold. Mudder er ikke godt for noget som helst, og kan let føre til muk, sur stråle og tabte sko (som mudderet nogle gange ''suger af'').

Jeg ville derimod vælge at aktivere hesten på andre måder i disse måneder (udover den daglige ridning 6-7 dage om ugen) ved f.eks. at gå ture, gå ud at græsse, lukke den løs i ridehallen osv.

Men sådan er vi vel også så forskellige....

• #15   29. nov 2014 Det er enormt belastende for sener i ben at gå mange timer i mudder, så var der ikke andre alternativer en en mudderet fold valgt jeg også heller at lade min stå inde.

• #16   29. nov 2014 Hvis der var så meget mudder, at min hest ikke kunne komme ud, ved fare for muk, tab af sko ect. så havde jeg flyttet den så hurtigt som muligt. Er det af ren og skær dovenskab, at hun ikke gider, så er hun ikke fortjent med en hest.

• #17   29. nov 2014 Så må man flytte, ens egoisme skal ikke sejre over hestens behov for fold.

• #18   29. nov 2014 Nu er det jo rent faktisk ikke alle der har mulighed for ''bare lige'' at flytte sin hest.... jeg har f.eks. ikke, jeg bor i et meget lille område med ganske få opstaldningssteder.

Men det er jo så nemt at kaste med sten...

• #19   29. nov 2014 Dårlige undskyldninger findes der nok af, blot en skam det altid skal gå ud over hestens naturlige behov.

• #20   29. nov 2014 Der er ikke fordi der er et mega tykt lag mudder.. smiley Vi snakker 10 cm. Der er kun fordi hun ikke gider at ordne benene og evt andre steder hvis hesten ruller sig. Hun lader den stå inde fordi det for hende er den nemmeste løsning.

• #21   29. nov 2014 - jeg er helt enig med dig, DD!

• #22   29. nov 2014 Cecilie
    - Løs i ridehallen gælder nu også som 'fold' i min verden hvis den kan få lov at benytte det som fold. jeg har ofte haft mine i hallen i flere timer, som erstatning for en isglat fold, grundet regn + frost + hest med 4 sko.

Men at holde den helt inde er af anden kaliber.

• #23   29. nov 2014
    Så havde jeg flyttet kræet, hvis jeg ikke synes jeg kunne være den bekendt og komme ud på fold.
    Så må man skrue ned på sine krav til ridehus, underviser mm. til man finder noget bedre eller om vinteren e.l

• #24   29. nov 2014 jeg er lige kommet hjem fra wales, hvor de heste som stod inde ikke kommer på fold før engang til juni. af den simple grund at det var synd for dem at de skulle gå i mudder (de havde kæmpe, KÆMPE, folde, folde som du ikke kunne se til enden af, det tog dem 15 min. at komme fra ende til anden på ATV'erne og så var den jo ligeså bred.) Som om at folden ville blive mudret af at der gik 25 heste på den. Nogle mennesker ikke smiley :/

Havde jeg som dig, kendt hende, så havde jeg meldt hende, eller i hvert fald fortalt hende hvordan loven er og at hvis hun ikke ændrede det, så ville jeg melde hende.

• #25   29. nov 2014 Men dreng får muk bare har står på en mudret fold 1 time om dagen men han kommer da på fold alligevel og ordner da hans ben alligevel selvom det tager omkring 40 min

• #27   29. nov 2014 Jeg skriver sjældent i forum men er der noget der kan få mig op af stolen er det helt sikkert hesten velfærd og velbefindende.

I min og hestens egen verden er det totalt unaturligt at stå inden for en hel dag. Heste skal ud i alle de lyse timer og hvis muligheden for løsdrift findes hele døgnet. Heste er skabt til at leve uden for fra naturens side.

Jeg bliver så harm over vi pakker vores heste ind i vat fordi vi er for dovne til at ordne den inden vi skal bruge dem.
    Tænk hvis der var nogen der skulle bestemme over os og låste os inde i det lille rum dag ud og dag ind uden nogenside at komme ud og være sammen med andre artsfæller og mærke vinden i kinderne og de første snefnug.

Heste er flokdyr for pokker!!!! De skal være sammen mest muligt

• #29   29. nov 2014 Heste skal altid på fold! Og så må det være vores opgave at sørge for forholdene er i orden.

Muder er ikke sundt for hestene. Det kan give mug, sur stråle og ødelægge hovene.
    Og heste ville også helst undgå mudder hvis de har mulighed for det. Derfor syns jeg man bør sørge for at der er så lidt mudder som mugligt, ved dræn osv. Eller med noget fast grund..

Hvor jeg står kommer der også meget mudder, mere end hvad jeg egentlig bryder mig om... Og man skal ha nogle høje gummistøvler når man henster sin hest. De har så dog også et stykke ved indgangen med fast grund lavet af cement, som bliver skrabet rent når der trænger. Og der står der også både wrap og vand, så de ikke er tvunget til at gå ud i det dybe mudder hvis de ik vil, og indgangen til løsdriften er og der.
    Der står mange heste på en fold, altså,alle hestene sammen, der er nok ca 40 stykker smiley kun nogle få af dem er ude om nattet.
    Noget gange syns jeg det blir lidt meget med alt det muder. Men i forhold til de andre muligheder jeg har i området, så foretrækker jeg det, og såmå jeg jo bare ordne ben hver dag smiley tilgengæld har de meget foldtid, og elsker at de kan opføre sig som naturlige heste fordi de er en stor flok og har deres helt egne rang ordninger og små flokke, mang der flytter ud til os oplever en positiv udvikling af deres hest og de bliver gladere. Og der er bestemt heller ind flere skader end andre steder. smiley
    Men er der mest pgå sommerfolden, den er kæmpe stor og det kan gldt tage en halv time at henste sin hest hvis den Står langt væk smiley

Undskyld det blev så langt smiley

• #30   30. nov 2014 Det er helt i orden, dejligt at de har et fast underlag på noget af folden. Kan godt se det er et problem hvis der er så meget mudder på folden, men så er det mindste man kan gøre for sin hest at den kommer i ridehus eller lign. i noget tid også. smiley Men som sagt er der ikke så forfærdelig meget mudder på folden som hendes går på - altså det er ikke sådan at man sidder fast eller sådan noget. smiley

• #31   30. nov 2014 Ud med dyret. Andet er simpelthen synd.

Vi har mudder på folden, værst ved ledet men der står de sjældent, og så er det småmudret på det spor de går hver dag, men ellers er der intet. De er så også to ponyer på de 130-131cm som har tre kæmpefolde de kan gå på med græs og det hele.

• #32   30. nov 2014 Der er også noget fast underlag ude på Aidas fold, samt adgang til den ene af høballerne + vand, uden at hun skal gå ud i mudderet. Alligevel vælger hun oftest at gå ud i mudderet alligevel smiley

• #33   30. nov 2014 Tindur døjer med sur stråle smiley Vi arbejder på sagen og har gjort i mdr vis..Dog er der blevet to raske hove og jeg ser fremgang smiley Jeg ordner hans hove hver dag, det tager mig ca 40 min. rense, vaske, tørre, spraye en spray på og smøre med tjære bagefter og så stå og tørre lidt. Dette er en kæmpe stor tidsrøver smiley Og på folden er 1/3 del mudderet smiley Men han skal da stadig ud alle de timer han kan få smiley Andet ville være synd!

Mvh TT

• #34   30. nov 2014 (Y) smiley

• #35   30. nov 2014 Vi bøvler også med pløre pga rigtig fed lerjord. Ikk super. Men hestene kommer da ud alle de lyse timer alligevel.
    Jeg drømmer da også om kææææmpe store folde med bakket terræn uden pløre, men på Fyn findes det vist ikke........

• #36   30. nov 2014 Dorthe: uha, hvem drømmer dog ikke om det?.. smiley

• #37   30. nov 2014 Mon hest går heller ikke på fold grundet så meget mudder at den taber flere sko om ugen. Tilgengæld går han i skridtmaskine 1 time om dagen også bliver redet eller også kommer han løs i hallen 1 times tid hvis der er plads til det smiley

• #38   30. nov 2014 Min Alex kommer på fold;) selv i mudder. Han skal på fold alt andet er syndt. Og jeg rider ham i 1 time smiley

Men starkkels hest at den bare står inde. Hun burde så ikke havde hest.

• #39   30. nov 2014 Det er ikke i orden! Mine heste kommer ud mudder eller ej, og er foldene så slemme at de ikke kan bevæge sig - så ville jeg flytte så hurtigt som muligt. En hest har ikke godt af at stå i en boks, de er skabt til at bevæge sig det meste af døgnet.

• #40   30. nov 2014 Og det er misforstået godhed at lade hesten blive inde pga frygt for muk. Hvis man bare skyller benene godt og grundigt hver dag samt tørre dem efterfølgende - så får hesten ikke muk. Men ved at lade dem stå inde, så kan de ikke pumpe blodet ordenligt rundt og ender med at danne galle i ben - som er til stor gene for hesten.

• #43   30. nov 2014 Dovnskab, intet andet!!
    Så må hun flytte den, i stedet for at straffe den.
    Tremmehest 23 timer i døgnet, er ik ok fordi man er dovn!!

• #44   30. nov 2014 Man burde ikke have hest i min optik, hvis man med god samvittighed kan byde sit steppedyr et liv i boks, hvor den slet ikke kommer på fold!
    Er der megen mudder på foldene, så de sumper rundt, så flytter man dyret!!!

• #45   1. dec 2014 Jeg fatter seriøst ikke at der ikke er flere hesteejere der stiller krav til deres opstaldningssteder om at etablere TØRRE vinterfolde. smiley

Det koster altså ikke alverden at få anlagt knust beton/tegl på en del af folden, så hestene har mulighed for at stå på tørre områder..
    Det eneste en tør vinterfold kræver er rigelige mængder og så at der regelmæssigt bliver taget pøller på de tørre områder..

Det er fint nok at ville tilbyde sin hest meget foldtid, men nu er det vist også på tide at vi tænker over hvad de tilbringer dagen i.

• #46   1. dec 2014 Når man bor på Bornholm som jeg gør, så kan man altså ikke stille krav. Der er simpelthen så få opstaldningssteder og endnu færre gode steder med plads smiley

• #47   1. dec 2014 Tina: Hvis man har en hest som nemt får muk så må man både give zink kur og være ekstra god til at ordne benene. Hesten skal ikke straffes ved at stå i sin boks 22-23 timer i døgnet.

Man kan også ligge træflis på, det kan man som ofte få gratis smiley Eller man skal selvfølgelig betale vognmanden for at komme ud med det.
    Vi har træflis foran ledet og ved hestenes høvogn, for det er de to steder at der bliver helt smattet. Resten af folden er forholdsvis tør.

• #49   1. dec 2014 Og man skal passe på med bare at give zink kurer hvis ikke hesten er i underskud. For meget zink kan påvirke optagelsen af andre mineraler så den får underskud af dem.

• #56   4. dec 2014 Jeg synes slet ikke det er i orden, at heste ikke kommer ud. Havde selv problemer med mudder i vores løsdrift, så der fik vi skrabet nogle penge sammen og drænet, så alle heste kan stå tørt. Synes ikke mudder skal være en undskyldning for, ikke at lukke ud, det er da direkte synd for hesten.

• #57   4. dec 2014 så rigtigt, det som de fleste af jer skriver! smiley

anne og spring ponyerne: Sådan, rigtig fedt (Y)

Mathilde: en halv time er heller ikke specielt meget ud af 24 timer? Synes du selv det? smiley

Regitze: dejligt!

• #59   5. dec 2014 Hvis foldene efterfølgende skal bruges til landbrug, kan der jo ikke lægges knust beton eller tegl på foldene.. Det vi gør for at forhindre mudderet så meget man nu kan (er jo svært i denne tid, hvor det regner så meget) er at vi lægger flis og halm på folden, der hvor der kommer mest mudder. smiley

• #60   5. dec 2014 Denne tid på året = mudder.

Nej, jeg synes ikke det er i orden at lade sin hest stå og rådne op i en boks 23 timer i døgnet, fordi man er for lad til at trække gummistøvlerne på og skylle ben.

Havde engang part et sted, hvor der så var så meget mudder at man ikke engang selv kunne komme ud på folden, for stod du i over 5 sekunder, så sank du i. Det var et værre roderi, med at skulle hele vejen udenom og hente hest igennem græsfoldene i stedet for, hvis hesten ikke ville komme til leddet. Der var også mange manglende sko i den periode.

Vi har da også mudder hos os, men der er kørt grus ud ved leddet, så der er 3-4 meter uden mudder smiley Der er kun mudder ved leddet og tæt omkring, resten af folden er rigtig pæn og det er skønt smiley

"Min" hest skal på fold, mudder eller ej.

• #61   9. dec 2014 Jeg ved ikke om det er skrevet, men så vidt jeg ved, skal hesten motionerer 2 timer om dagen, som minimum... Enten ved fold eller ridning! Så det er ulovligt det hun gør, med mindre hun rider 2 timer om dagen. Prøv at fortælle hende det!

Kommentér på:
INGEN fold pga. mudder.

Annonce