{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

hvad ville i gøre?, forkert pasning:-( {{forumTopicSubject}}

Nu I kræft af at jeg underviser var jeg igår ude i en ny stald, der er cirka 8 bokse (hvad jeg lige kunne se) i stalden og de er alle booket..
Nå men jeg skal så undervise hende her pigen på 16 der har to heste der, en ældre fjordhest og en yngere varmblods blanding. Det jeg så bider mærke i er at fjordhesten er stærkt overvægtig, med fedt depoter på både hals og bagdel, vallaken derimod kunne nemt bruge 50? kg mere og de så generelt ikke sunde ud.. nogen af hestene jeg så generelt lignede ikke nogen der var super sunde i pels og pleje o.s.v...
jeg spørger så ind til hestene, foder, tandpleje o.s.v. da det hele ikke virker optimalt for mig..

de viser mig hvordan det foregår...
hestene får primært halm, ingenting på fold og for hø ved behov i et hønet (der nok Max kan rumme 3 kilo), foderet består af byg og havre og som de sagde, "et eller andet tilskud".. jeg prøvede at forklare at det nok ikke var helt optimal fodring men blev spidset af med at det var noget manden der ejede stalden stod for og det havde han altid gjord...

dernæst kiggede de jo nærmest dumt på mig da jeg snakkede om at få ordnet tænder og hvordan de sikrede sig at udstyret passede optimalt til hestene (de brugte samme sadel til fjordhesten og vallakken).

smeden kom ikke så tit, de sled jo deres hove meget godt, (Vallakkens ene hov var flækket og generelt ikke i pæn stand)..

hvordan f*nden ville i reagere i denne situation, det virker lidt som om at dette var den generelle holdning i stalden?,

heste bliver i mit hovede ikke passet optimalt men de bliver jo ikke misrøgtet direkte?.. er lidt i et dilemma...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad ville i gøre?, forkert pasning:-(
  • #1   19. feb 2015
    Havde måske sagt, at jeg ikke ville undervise hvis ikke nogle ting blev ændret fordi jeg ikke mente at hesten ellers ville kunne få det optimale ud af undervisningen :o)
    En overvægtig hest, der ikke har fået tjekket tænder i 117 år og hvor udstyret ikke passer og foderet bare er " sådan noget der " giver jo ikke gode forudsætninger for at få et gnidningsfrit ridt :o)


  • #2   19. feb 2015 Tror sku egentlig bare de ville bede mig holde mig væk så.. tror de stoler på ham der ejer stalden, en ældre mand..

  • #4   19. feb 2015 jeg prøvede på en meget pædagogisk måde og forsigtigt for ikke at træde nogen over tæerne at fortælle dem lidt om det men den fes ikke rigtig ind (det var primært moderen til hende jeg skulle Undervise), de havde mere travlt med at fortælle at han jo havde foderet heste I 50 år og vise mig den "fine" sadel de lige havde købt til hestene...
    Men overvejer lidt at fedte det ind i undervisningen når jeg underviser pigen og nok lære hende også håbe på at hun tager det til sig..
    Det er primært vallakken jeg skal undervise hende på, da de (sjovt nok) har nogen problemer...


  • #5   19. feb 2015 Jeg synes ikke det er dit job at fortælle dem hvordan heste skal holdes. Hvis en udefra var kommet og fortalt mig ting, var jeg også blevet sur osv. Jeg ved det ikke er sjovt at vide nogle har det sådan, men ville som første kommentar påpeger sige, at hvis det ikke blev rettet op vil du ikke længere undervise der! Også selvom du ved de nok vil sige du ikke skal bestemme det. Du kan ikke 'redde' alle heste og man kan ikke bare komme ind et nyt sted og fortælle hvordan DU synes hestene skal holdes. smiley Og du kommer der jo i princippet bare for at undervise.

  • #6   19. feb 2015 Vil egentlig heller ikke som sådan komme og trække dem det ned over hovedet, var os selv blevet sur hvis nogen udefra gjorde det ved mig.

    Med bare at sige at de skal ændre det eller jeg er smuttet så har jeg det lidt ambivalent med det, for smutter jeg bare, så ændre det jo stadig ikke på noget for de heste..


  • #7   19. feb 2015 Jeg tror bare ikke du kan gøre noget ved det, desværre! smiley ellers skal du melde det till dyreværnet...men det får du nok ikke noget ud af, når det ikke direkte er mishandling. Evt kan du ringe til dem og spørge hvordan du skal forholde dig til det

  • #8   19. feb 2015 Ja det er jo der dilemmaet ligger, det er jo ikke direkte misrøgt, det er bare ikke korrekt eller optimal pasning.. men det var egentlig en god idé og ringe til dem og høre hvad de har at sige til det..

  • #9   19. feb 2015 Jeg stod opstaldet et sted hvor hestene næsten ikke fik hø, meget krybbe foder, boksen blev muget ud måske 1x mnd. Der blev ikke strøet ret meget. De havde ikke smed og stod tit uden vand. smiley jeg havde selvpasser boks. Det eneste jeg skulle have hjælp smiley til var at trække min hest ud/ind. Ikke engang det kunne de finde ud af da de tit glemte strømmen så Tindur gik udenfor hegnet og græsset flere gange da jeg kom... Efter 10 mdr. Flyttet jeg ham da jeg ikke kunne holde ud at se til at de heste havde det sådan + at det hø jeg gav min hest om morgenen pludselig var spist hurtigt op og bunken med hø havde på mystisk vis blevet større siden jeg tog fra den.. Og der lå små hø spor fra boksen over til bunken efter jeg havde fejet smiley
    Der skal desværre rigtig meget til før der bliver gjort noget.. Selv om loven siger en ting så bliver det ikke fulgt op på den.. smiley man kan gøre som det passer en med de kære dyr for det får alligevel ingen konsekvens smiley
    Jeg havde sagt at jeg ikke ville undervise når hestenes vilkår var så dårlige så medmindre det lavet om på nogle ting måtte de finde en anden!
    Mvh TT


  • #10   19. feb 2015 TT: De havde simpelthen taget høet fra ham igen og lagt tilbage?!!?? eller læser helt forkert???..

    boksene derude lignede bestemt heller ikke nogen der blev muget dagligt, det var en ældre stald hvor der ikke var særlig højt til loftet eller vandkopper for den sags skyld (ikke at det er forkert men mere for at tegne et billede af stalden)...

    jeg synes det er rigtig ærgerligt at folk stadig har heste på den måde på trods af at de egentlig ikke trives optimalt med det... jeg siger ikke så mine heste bliver passet perfekt efter alles øjne, men de får da det de har behov og vi følger med tiden og jeg er da som regl åben for konstruktiv kritik...


  • #11   19. feb 2015 Du læser rigtig.. Jeg kom tidligere end hvad jeg plejede, havde været væk i under en time. Normalt brugte han mindst 1 1/2 time på at spise sine 4 kg hø (han var omkring et år der) og han stod uden noget.. smiley

  • #12   19. feb 2015 Ej hvorfor f*nden gør man dog det??, det lyder da helt hul i hovedet???

  • #13   19. feb 2015 Fordi jeg havde hø og halm med i prisen.. Så kostet det jo ejeren af stedet mere.. Og hvorfor skulle dog han spise så meget hø da deres heste måske fik 2-3 kg dagligt smiley smiley

  • #14   19. feb 2015 Ej okay, der burde vedtages en lov der kræver en form for uddannelse af folk som på den ene eller anden måde har heste som erhverv, (salg, opstaldning, avl, undervisning)..

  • #15   19. feb 2015 Der burde faktisk være et kursus for alle der er første gangs købere af heste der er obligatorisk hvor de bliver lært op i fodring, pasning og almindelig sygdomme smiley

  • #16   19. feb 2015 Enig, tror bare det er svært, ligesom med "kørekort" til hunde i stedet for hundeloven kan man ikke styre alle de privat personer der køber privat.. Men derimod dem der har heste som erhverv, burde man ligesom ved restaurationer, forlange "hygiejne" bevis og stedet skulle godkendes inden det må tages i brug. simpelthen ligeså snart de er cvr registret med heste så skal de på et kursus..

  • #17   19. feb 2015 Det er en forfærdelig situation at stå i, jeg har selv prøvet det et par gange desværre.

    Jeg har forsøgt med små indikatorer om at noget er galt, fx i dit tilfælde ville jeg spørge ind til årsagen til den store vægt forskel på de to heste, påpege forskellen på dem og derved at de ikke kan bruge samme sadel, at der kan være problemer ridemæssigt pga. mavesår, tænder mv.

    Jeg stod opstaldet et sted hvor hestene fik 3-4 skiver hø af en miniballe, i døgnet intet på folden (de stod på jord fold om vinteren) og i frostvejr heller intet vand på folden, jeg forsøgte flere gange at komme med muligheder for vand og hø på folden men blev nedstemt af de andre, jeg købte selv ekstra hø og forsøgte at komme tidligt der ud så han kunne få hø eller lucerne midt på dagen, men det med vand på folden kunne jeg ikke gøre meget ved, da det blev lukket for i aflåst fyrrum om morgenen for at det ikke skulle fryse i stalden om dagen...


    Men som en siger prøv at ring til dyrenes beskyttelse eller hestens værn og snak med dem.
    Held og lykke!


  • #18   19. feb 2015 Maria, tænker os lidt at fedte det ind i undervisningen, gennemgå det hele løbende, så jeg rent faktisk underviser i det og ikke bare påpeger deres fejl... synes det er sørgeligt hvordan grådighed og dovenskab oftest går ud over hestene...

  • #19   19. feb 2015 det synes jeg er en rigtig god ide!
    Desværre lyder det til at meget af det der er galt er pga uvidenhed...
    Man fodrer jo ikke heste som man gjorde for 50 år siden hvor ejer af stalden startede, men det er jo klart at han ikke ved bedre "sådan har vi altid gjort, det har aldrig fejlet noget"
    Men kan man overbevise din elev om at hestene har behov for hø osv. så kan de jo købe det ind og give ved siden af smiley


  • #21   19. feb 2015 Tror da de kommer på fold, der var nogen på fold da jeg kom og var folde omkring staldene, dog bare folde og ingenting at tygge i..

    det er nemlig ren og skær uvidenhed, min elev virkede egentlig til at lytte okay godt, hvor moren der egentlig ikke selv havde noget med hestene at gøre var den lidt påståelige det mente at der havde staldejeren da helt styr på ??


  • #22   19. feb 2015 Jeg har lagt ind nogle artikler i tidligere emner om forskning omkring mavesår og fodring. Jeg har pt. Ingen computer så jeg kan desværre ikke lægge de ind igen men hvis du søger i emner omkring fodring så dukker de nok op smiley og hvem kan vel se bort fra forskningsresultater når kilden er valid?! smiley Inge der har lidt i mellem ørerne i hvert fald smiley
    Mvh TT


  • #23   19. feb 2015 har selv været på et par foder kurser gennem tiden, synes det er vigtigt at holde sig opdateret på hvad der foregår... men ja det er rart med nogen noget "opbakning" fra nogen forskere så de ikke bare tror det er min overbevisning og jeg bare er en forkælet tøs der er snobbet omkring mine heste smiley

  • #24   20. feb 2015 Tja .min erfaring er at man kommer længst ved at udvise lidt diplomati -tyal ordentligt, lad være at stille ultimatum'er osv.

    Jeg underviser en dame som, sammen med datter og barnebarn, anskaffede sig hest uden nogen som helst rideerfaring og uden nogen viden om heste.
    De fik fra hestens tidligere ejer en foderplan, lidt info om smedebesøg og det var så det.

    Jeg blev ringet op da de havde haft hesten et år tid eller to, om jeg ville hjælpe for nu stod damen alene med den (interessen fra barn og barnebarn var åbenbart ikke så stor alligevel) og hun var blevet bange for den.

    Jeg kom ud til en hest der mere lignede en malkeko end en hest -jeg var gal, men valgte rådgivning frem for skideballe. De havde simpelthen opdaget for sent på vinteren at den var begyndt at tabe sig, og de vidste jo absolut intet om fodring, og havde derfor ikke formået at bremse udviklingen.
    Men med rette vejledning kom hesten til at se ordentlig ud igen (jeg er faktisk mere forarget over at de hestefolk såsom smed o.l. der har tilset hesten, ikke havde hevet fat i dem for længe siden)

    I dag er der styr på fodring, tandpleje, ormekure osv. Det handler i dag mere om at få dem til at forstå at en hest i løsdrift altså SKAL have strøelse, at der SKAL tilkaldes dyrlæge når hesten har problemer med luftvejene osv.
    Det er stadig frustrerende når man føler man taler for døve ører -men jeg kan se at tingene faktisk trænger ind selvom det tager tid. Jeg har arbejdet på en kiropraktor til hesten i næsten 3/4 ¨år -han var der i sidste uge.
    Der er kommet strøelse i løsdriften, selvom det tog indtil midt på vinteren før det skete.
    Der er kommet hø ad lib her over vintere, selvom svigersønnen afviste i lang tid osv.

    Det kan tage tid at få folk til at indse at det de gør i bedste mening, ikke er det rigtige -men hesten er langt bedre tjent med at du hjælper det du kan, fremfor at der slet ikke kommer hjælp.
    Istedet for at skælde ud, opstille et ultimatum og mose dine holdninger ned i halsen på dem, så prøv bare over tid at forklare goderne ved f.eks. at få ordnet tænderne. Forklar f.eks. at når hesten "bliver stærk" når der rides eller ikke vil svare for en halvparade (eller hvad den nu gør) så kan det skyldes tandspidser.

    Igen er min erfaring at oplysning er vejen frem. Du står jo højst sandsynligt med nogen folk der holder af deres hest og vild en det godt, de ved bare ikke at det de gør, ikke er optimalt.
    Det er ikek rart at få at vide at man ikke er ret god til at tage hånd om det dyr man holder af og mener man passer godt. SÅ forandringer tager tid. Så råd og vejled, vis dem hvad problemet gør rent praktisk (altså som at påpege at tænderne kan være skyld i at hesten er svær at ride osv) og se om ikek der sniger sig ændringer ind efterhånden,

    Klart, er der tale om decideret mishandling, må man gribe ind her og nu (det gjorde jeg osse i forhold til fodringen), men det lyder ikke til at være tilfældet


  • #25   20. feb 2015 og undskyld -det blev dælme da længere end planlagt smiley

  • #26   20. feb 2015 Fik det da læst på trods af længden;),
    Du har en god pointe i det og det er nogenlunde det jeg os selv er kommet frem:).


Kommentér på:
hvad ville i gøre?, forkert pasning:-(

Annonce