{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.519 visninger | Oprettet:

Undervisers ansvar: Rytters vægt? {{forumTopicSubject}}

Kære Alle.

Blot et lille "debat" emne, eller nok nærmere en spørge runde. Primært rettet i mod dem der underviser i ridning på den ene eller den anden måde.

Mener i at det er undervisers ansvar, at fortælle en rytter hvis de er for store til deres heste (i forhold til vægt)?

Ville i nægte at undervise en rytter der var alt for stor til deres hest/pony? Og hvordan generelt ville i håndterer det, hvis en alt for stor rytter kom riddende på en hest der højde, bygnings eller muskel mæssigt, ikke ville have godt af rytterens vægt?

Eller mener i at det er folks eget ansvar, når det er deres private heste?

Lad høre!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Undervisers ansvar: Rytters vægt?
  • #3   24. feb 2015 Beder eleven om ens mening, så ja. Ellers nej.
    Min undervisers ord betyder meget for mig, dog betyder dyrelægens/kiroprakters osv ord mere naturligvis.
    Men dem lytter jeg til og spørger direkte ærlig indtil deres mening, uanset omkring hvad.

Var det en ny underviser jeg endnu ikke havde forhold til, ikke kender (og dermed ikke stoler på endnu) samt har jeg ikke spurgt, så gider jeg ikke hører deres mening.
    Det samme tager jeg med mig når jeg underviser, da jeg tænker 'hvis jeg har det sådan, har de sikkert også'.

Nu har jeg så heldigvis hverken oplevet elever der var for store, eller fået det af vide selv (ud over fra amatører på nettet selvfølgelig), men in case of smiley

• #4   24. feb 2015 Jeg har ikke selv undervist mod betaling, men har tidligere hjulpet flere veninder - og jeg ville helt sikkert fortælle det på en pæn måde, hvis jeg skulle undervise personen, men hvis jeg som tilskuer, som Dragvik skriver, ville jeg intet sige. Nu kender jeg heldigvis heller ikke nogen, som lige umiddelbart er for store til deres heste, udover højdemæssigt, men det vil jeg heller ikke blande mig i, så længe hesten uden at tage skade, kan bære rundt på vægten smiley

• #5   24. feb 2015 Hvis jeg underviste, så ville jeg ikke have skrupler mod, at nægte vedkommende undervisning. Simpelt fordi det er imod mine principper og dem går jeg ikke på kompromis med.

• #6   24. feb 2015 Når jeg bliver "tilkaldt" og en rytter ønsker min mening som underviser, så føler jeg det er min pligt at dele den viden jeg har.
    Jeg mener at man vel beder om hjælp hvis man ikke selv har den viden der er ønsket.

Jeg ser på ekvipagen som helhed, dvs ser jeg en sadel der ligger forkert, et hovedtøj der er forkert tilpasset, for stort bid, overvægtig rytter eller lign. Så gør jeg min rytter opmærksom på det.

Jeg mener ikke man kan kræve noget af hesten og kræve en "forbedring" eller en mere øvelsesstærk hest hvis ikke disse ting er i orden.

Jeg har før bedt den ene af mine ryttere om at få ny sadel før jeg ville undervise hende igen, ellers måtte hun ride uden sadel. 3 uger efter havde pony fået ny sadel og alt var godt. Hun var glad for at jeg havde gjort hende opmærksom på problemet og kunne godt selv mærke forskel nu ponyen havde en sadel der passede smiley

• #7   24. feb 2015 Jeg tænker lidt, at det er rytterens eget ansvar? Når man ved at man må veje x% (er det 10?) af hestens vægt. Man ved vel som ejer selv hvad hesten og en selv vejer, så tænker da, at man selv skal holde øje med det. smiley

• #8   24. feb 2015 ... - og så igen, hvis det er et kraftigt barn der vil ride på en spinkel 3'er pony, vil jeg mene det er underviserens pligt at råde til en anden pony, ihvertfald det er en rideskole fx smiley

• #9   24. feb 2015 Spørger folk om min mening, svarer jeg ærligt. Men ellers er jeg for konfliktsky til at sige noget uden de har spurgt.
    Jeg føler ikke det er min ret at blande mig, medmindre de selv spørger. Og sådan har jeg det også selv.

• #10   24. feb 2015 Jeg underviser elevhold på en rideskole - og ja det er da kun mit ansvar at fortælle dem at de er for store til at ride på de små heste !:) hvem skulle ellers stå med det ansvar ??

Jeg siger jo så ikke at de er for tykke/tunge , men blot for store smiley så længe de rider på "vores" elevheste så er det helt 100% mit ansvar . Ved urutinerede på egen hest ville jeg nok også påpege det

• #11   24. feb 2015 Hvis jeg skulle undervise nogen, så ville jeg pænt takke nej, hvis rytteren var alt for stor til sin hest/pony. Helt bestemt. Der er ingen grund til, at jeg bidrager til at folk rider på for små/spinkle heste smiley

• #12   24. feb 2015 hvis det er privat rytter så blander jeg mig ikke. når det har været rideskole heste, så siger jeg klart nej hvis rytter er for stor

• #14   24. feb 2015 Ligesom hvis hesten kom til undervisningen halt, så ville jeg nægte af undervise en rytter der var tydeligt for stor til sin hest/pony og til last for den smiley

• #15   24. feb 2015 Åh ja, det er jo et dilemma, for det er sådan en øm diskussion. Jeg håber at jeg har modet til at sige det hvis jeg en dag skal undervise en rytter der er for tung til hesten, for jeg synes ærlig talt et det er misrøgt. Det er synd for hesten og den kan få permanente skader som giver den kroniske smerter.
    Underviser har man en hvis autoritet fordi man ved og kan mere, så jeg vil mene det er i den rolle man har bedst mulighed for at påvirke. Også fordi man er tilkaldt fordi eleven er åben overfor at han/hun har brug for råd og vejledning.

• #16   24. feb 2015 Jeg ville ikke undervise en der er for stor til sin hest.. Bom! Så må personen finde en anden underviser.

• #17   24. feb 2015 Men samtidig synes jeg heller ikke, at det er undervisers ansvar. Det er bestemt rytterens eget ansvar at ride forsvarligt smiley

Kommentér på:
Undervisers ansvar: Rytters vægt?

Annonce