Løber, når hest skal på fold. {{forumTopicSubject}}
Hej Heste folk
Har et problem med min ellers så rolige og dejlige hest.
kan gøre ALT med ham i stalden, på banen og alle andre steder vi kommer hen. MEN når han skal på fold går det galt. han går så pænt igennem stalden med hopper, og faktisk også på stien ud til folden. vi kan også dreje ham om mod ledet når vi ankommer på folden og lukke ledet. MEN så snart vi vil til at tage snoren af så er han væk. uanset om vi har godbidder med eller ej. han bliver trukket i hingstekæde til folden og i går prøvede vi med hingste bid. nogen gange når vi at klipse karabinhagen af, andre gange ikke. i går med hingstebiddet nåede vi kun at få "trensen" af det ene øre og så var han væk og fik rystet resten af i mens han løb.
Vi er virkelig i vildrede over hvordan vi får ham til at vente til at vi er klar til han må gå.
Skriver VI da det både sker ved staldejer og ved mig. og staldejer har desværre ondt i ryggen og kan desværre ikke bare tage fat.
Vi kan intet mærke på ham inden han løber.
Han kommer på fold mellem 5.30 og 10.00. desværre ikke mulighed for længere fold tid pt. da vi har tre hold heste der skal nå ud.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Hvis hesten har en tildens til at stikke af når den skal på fold, vil den føle en stor smerte - ergo har den et endnu større behov for at komme væk.
Problemet kan sagtens skyldes den alt for korte foldtid, da den står inde (selv måske?) 19 timer dagligt, og derfor har brug for at komme af med en masse energi.
Vi ved også selv fra os mennesker, hvordan vi kan blive helt energi fyldte, hvis vi har læst til eksamen i en uge, og bare siddet inde konstant.
Jeg kan kun anbefale at prøve med mere foldtid, og ellers en masse start stop i løbet af dagen, og på vej til fold, så den lærer at lytte til jer,
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.618
Som sagt er det ikke muligt med mere fold tid. han er på ridebanen midt på dagen. og han løber kun 10 meter.
og vi vil ikke droppe hingstekæden, vi trækker ham altid med hingstekæden, da vi har hopper på gården og for vores egen sikkerheds skyld. han ved godt at det kun er når han laver ballade at hingstekæden gør ondt. for ellers er den ALTID løs.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
TS: Istedet for at slip ved ledet så gå ud på folden og slip ham. Og lav en masse stop og bak. Han skal aldrig slippes samme sted, på den måde burde han lære at slappe mere af inde på folden også.
mar 2007
Jeg tror simpelthen ikke på at det er smerten der gør det. for de første 14 dage han stod her var der INGEN ting og kæden blev ikke brugt på nogen måde. det skete fra den ene dag til den anden.
Hans ejer advaret os mod det for han var også begyndt på det ved ham. og der gik han på fold HELE dagen.
Han startede med at skulle til at løbe når jeg ville koble karabinhagen af, men så begyndte jeg at snyde ham og lege med karabinhagen. og begyndte så at vente til han var helt fri. indtil den dag han blev for utålmodig og bare løb.
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.173
mar 2007
Det med at slippe ham et andet sted prøvede jeg i går. og gik 10 meter ud på marken. stoppede ham skulle lige til at slippe. først snød jeg ham og anden gang ville jeg slippe og så var han væk.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men altså løber han inden han bliver sluppet, eller først når han er sluppet?
mar 2007
Men begge dele. nogen gange når vi at slippe karabinhagen så han selv hiver kæden ud af grimen og andre gange løber han med hele L*rtet.
Vi vender ham ALTID mod ledet så han ikke tromler os ned. og kan også godt stå og snakke med ham og klappe ham. kan også godt stå og lege med karabinhagen.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 780
Jeg endte med bare at tage et tov (uden karabinhage) og løbe den igenne ringen på grimen, som du ellers ville sætte en hage på, og en spand med gulerødder. Og så gik jeg. Flere gange (MANGE!!!!) gange stoppede jeg ham op, bakkede ham og belønnede med en gulerod. Hvis jeg kunne mærke han var uopmærksom raslede jeg med spanden. Gik ofte forbi folden og tilbage igen (stop - bak - frem), han kom først ind når han slappede af. Så gik jeg ind af ledet, vendte rundt, lukkede, gav en gulerod og tog så tovet ud af ringen, efterfulgt af endnu en gulerod. I starten løb han så snart tovet var af, men så blev jeg stående (raslede evt med spanden), så han kom tilbage for den sidste gulerod. Til sidst kunne han lukkes ud uden problemer, så længe han bare fik gulerodden inde på folden.
Dette var en hest der løb (og kunne ikke fanges!!!) så snart den så sit snit til det - om det var ned af stien eller ind på folden, var lige meget. Det var værst hvis han så et åbent led.
Det tog selvfølgelig lang tid, men det var meget mere sikkert end at hesten risikere at sidde fast i diverse kæder og bid
Løber, når hest skal på fold.