{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.295 visninger | Oprettet:

Trailerkørsel uden trailer kort {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg står i et lille dilemma, som jeg syntes er lidt svært at finde ud af.
Jeg skal til at studere, og har nu fået mulighed for meget billigere opstaldning, et sted med ridebane men uden ridehal. Jeg har dog mulighed for at bruge traileren på steder, men har ikke trailer kort. Det store spørgsmål er så om jeg må køre med traileren uden kort med en hest, når bilens egen totalvægt 1300 og trailerens totalvægt er 1900. Traileren i sig selv vejer 600 kg og hesten vejer ca 500 kg. Bilen må trække ca 1400 kg.

Har søgt lidt på nettet, men syntes det er noget af en jungle.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailerkørsel uden trailer kort
  • JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #1   2. apr 2015 Jeg ville tjekke på FDM de har en beregner hvor du taster alle data ind på bil og trailer så giver den dig svaret om du må køre med det kort du har.

• #3   2. apr 2015 Gå ind på FDM og der er en beregner for hvad man må. Du skal bruge registreringsattesten for bil og trailer. Så kan du taste oplysningerne og se hvad du må. Google evt trailerberegner.

Mvh ponymor

• JM
    JM Hjælpe-administrator

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#6   2. apr 2015 Ifølge FDM må du gerne køre med den konstellation men

Bemærk, at du ikke må laste anhængeren mere, end at den højst vejer de 1400 kg, som du har indtastet som den største tilladte totalvægt, bilen må trække.

• #7   2. apr 2015 det må du godt, bil+trailer med indhold (hest, dig plus diverse ting) på Max veje 3500 kg på et normalt kørekort:). hvis bilen så kan trække det og du kommer under det så er der ingen problemer smiley

• #8   2. apr 2015 Okay, har regnet ud at den tilladte totalvægt på vogntoget rammer 3200kg så den er jo god nok, og bilen må trække 1400 og traileren vejer 600 kg og hest 500 kg, det giver 1100. smiley så det går jo lige så smiley
    Tusind tak for alle jeres svar! smiley

• #9   2. apr 2015 Hvornår har du erhvervet dit kørekort. Før eller efter 2009?

• #10   2. apr 2015 Det kommer helt an på hvornår du har taget kørekort!
    Da jeg tog kørekort for 2 år siden er reglerne blevet lavet om, jeg skal have trailerkort for overhovedet, at køre med en trailer! Selv om bilen er stor nok! smiley
    Puls mit kørekort skal fornys hvert 15 år.

Men hvis du tog kørekort før, jeg gjorde. Skal bilen bare være stor nok til at trække din hest og traileren smiley

• #11   2. apr 2015 Du ligger de to totalvægte sammen bliver det mere end 3500kg må du ikke

• #12   2. apr 2015 Som allerede nævnt afhænger det af hvornår du har taget kørekort.

Her er en fin gennemgang af de forskellige rettigheder http://www.heste-nettet.dk/nyheder/9459/

• Runaway
    Runaway Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 4 Svar: 21
    #13   2. apr 2015 Jeg tog kørekort sidste år og der var reglerne sådan at totalvægten af bil og trailer ikke må overstige 3500 kg og trailerens totalvægt ikke må overstige 750 kg, så med de regler skal du have trailerkort for at køre med hestetrailer

• #14   2. apr 2015 Jeg tog kørekort for 2 år siden, men får det fornyet hvert andet år. Og da jeg tog køre kort var det sådan at totalvægten ikke må overstiger 3500 kg.

• #15   2. apr 2015 Hvis du har taget kørekort INDEN 2009, må du gerne. Hvis du har taget det efter 2009, anbefales det at tage kontakt til FDM eller en kørelærer fir at få forklaret reglerne. For de kan være indviklede...

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#16   2. apr 2015 Det er noget sludder at man ikke må køre med mere end 750 kg efter de nye regler her hvad du må på kørekort efter 2009

http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/saa-tung-en-trailer-eller-campingvogn-maa-din-bil-traekke

• #17   2. apr 2015 Her står det jo tydeligt at hvis du har taget det før 1.maj 2009 må du komme op på de 3500kg, dog kun i DK. Men efter denne dato må du køre med 750kg.

''De fleste danske bilister har et kategori B kørekort, hvilket giver ret til at køre en bil på højst 3.500 kg totalvægt. Du må altid køre med en anhænger på op til 750 kg totalvægt, hvis altså bilen er godkendt til at kunne trække en sådan vægt. Er anhængerens totalvægt over 750 kg må bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3.500 kg. Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du dog vælge den vægt, der står på bilens registreringsattest som anhængernes størte tilladte totalvægt - i stedet for den største tilladte totalvægt, som findes på anhængerens registreringsattest. Du må dog kun køre med denne valgkombination i Danmark. ''

Det er sådan jeg læser det
    Men tjekker gerne op på det

• #18   2. apr 2015 Det her er nemt at forstå.

'' Regler for kørsel med trailer for personer med kørekort før 1.maj 2009

Kilde: Bekendtgørelse om kørekort (historisk)
    www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=2405
    § 9. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:
    1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
    4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag.
    5) Trehjulet motorcykel.
    6) Traktor/motorredskab.
    7) Stor knallert.
    Stk. 2. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3 og 4, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

Regler for kørsel med trailer for personer med kørekort efter 1. maj 2009

Kilde: Bekendtgørelse om kørekort af 4. november 2008 gældende pr. 1. maj 2009
    www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=123635

§ 9. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:
    1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
    3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
    4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Bilens egenvægt med tillæg af 50 kg svarer til bilens køreklare vægt med fradrag af 75 kg.''

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#19   2. apr 2015 Som jeg læser dette så er det altså tilladt at køre med en trailer over 750 kg

Kørekort udstedt fra den 19. januar 2013
    Fra den 19. januar 2013 må du med et kørekort til almindelig bil (kategori smiley køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg.

Du må ligeledes køre med et vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.

Hvis du har brug for at køre med et større vogntog end 3.500 kg., har du to muligheder:

at gennemføre en særlig køreuddannelse og aflægge en praktisk prøve, der giver mulighed for at køre med et vogntog, hvis samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, men ikke overstiger 4.250 kg (B+), eller
    at tage kørekort til kategori B/E (stort påhængskøretøj), der giver mulighed for at køre bil med et påhængskøretøj, hvis tilladte totalvægt ikke må overstige 3.500 kg.
    Uddannelserne er ens, men gennemføres med forskellige størrelser af vogntog. Du kan høre mere om dette hos din kørelærer, hvis du vil finde ud af, hvad der passer til dit behov.

Hvis du har brug for at køre med et større vogntog end de nævnte, skal du have kørekort til f.eks. lille lastbil eller lastbil med stort påhængskøretøj (kategori C1/E og C/E).

Fastsættelse af vogntogets og påhængskøretøjets tilladte totalvægt
    Vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt fastsættes på baggrund af bilens og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, som fremgår af køretøjernes registreringsattester.

Indehavere af kørekort til kategori B, der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf, kan også fastsætte vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt på baggrund af bilens tilladte totalvægt og den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.

Det bemærkes, at denne vægtfastsættelse kun finder anvendelse i forhold til kørsel i Danmark.

Læs mere
    Du kan læse mere om reglerne for kørsel med blandt andet bil og påhængskøretøj i Rigspolitiets pjece om kørsel med motorcykel, bil og påhængskøretøj. Læs pjecen her (pdf).

Senest opdateret: 5. september 2014

Kommentér på:
Trailerkørsel uden trailer kort

Annonce