{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.174 visninger | Oprettet:

Den der med hjelm.. :-/ {{forumTopicSubject}}

Jer der ikke rider med hjelm.. Har I intet værd at passe på siden I vælger at ride uden?
Hvad med de der måske ender op med at finde jer med Jeres hovedet smadret.. Er I ligeglade med de?

Jeg blev SÅ tosset på min niese i lørdags da hun li pludselig blev trukket på ponyen uden hjelmen på.. Så hun havde pænt valget med at hoppe af og tage hjelm på eller blive på jorden! Hun blev pigesur men jeg er fløjtende lige glad. Er man sammen med mig så er hjelmen på!

Mvh TT der skulle ønske at der var flere fornuftige mennesker der også kunne gå foran som gode rolle modeller og sætte grænser for den yngre generation.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den der med hjelm.. :-/
  • #1   25. maj 2015 Uha, det er jo en sprængfarlig diskussion der har været oppe mange gange. For at gøre det kort kan jeg ikke fatte at man vil være så barnlig og naiv at ride uden hjelm. For ikke at nævne egoistisk.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   25. maj 2015 Som du selv skriver i et andet emne: du er heller ikke sikker bag rattet i en bil..

Er det ikke folk eget valg, hvorfor bruge energi på at hidse sig op?

Det er folk egne hoveder, ergo deres ansvar..

• #3   25. maj 2015
    Jeg tror ikke, der kommer nogen god debat eller særligt gode svar ud af og starte ud i indlægget med sådan en tone ;o).

Hjelm til hest, er ligesom at spørge folk hvorfor de ryger ;o).

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   25. maj 2015 Krikken: netop - fordi de har lyst smiley

• #5   25. maj 2015 Kan kun være enig med dig. At ride uden hjelm er hovedløst. Folk der rider uden hjelm må jo mene, at de kan undvære hovedet. Men cykler du selv med cykelhjelm måske?

• #6   25. maj 2015 Børn og unge (læs umyndige) er ikke altid i stand til at se konsekvenser af sine handlinger så der må vi der har en færdig udviklet hjerne og fornuft fortælle de hvordan reglerne er. Ikke alle formår at tage ansvar for sig selv..(tydeligvis) Så der behøver de hjælp smiley

Mvh TT

• #7   25. maj 2015 Jeg har selv engang været ude for en rideulykke. Hvis ikke det var for hjelmen havde jeg ikke siddet her og skrevet det her!!
    I stalden jeg rider er det et krav, at man skal bære hjelm under ridning, ligegyldig om man er over eller under 18. Der står i kontrakten for opstaldning. Det er jo tåbeligt at ride uden!!

• #8   25. maj 2015 Hippie - jeg cykler ikke.. Ejer ingen cykel og hader at cykle. Men jeg lånte sønnens cykel og hjelm da jeg skulle en lille runde med datteren. smiley

Mvh TT

• #9   25. maj 2015 - jeg cykler også med hjelm!

• #10   25. maj 2015 Krikken - det var med fuldt overlæg smiley nogle gange må man røre lidt rundt i gryden for at der sker noget smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   25. maj 2015 Men det går vel nok hvis man stoler 130% på hesten, og hvis den er Big time idiot sikker, og man ikke er faldet af hesten de sidste 10 år?

• #12   25. maj 2015 Jeg rider aldrig uden hjelm, jeg tør ikke og jeg kan ikke forstå hvorfor nogle vælger at ride uden..

Med det sagt, så er det ikke mit problem, folk over 18 bestemmer selv hvad de gør og børn er forældrenes ansvar. Har en enkelt gang spurgt en 12 årig pige om hun ikke skulle have sin hjelm på, men det mente hun ikke.. Okay, så kan jeg ikke gøre andet, det må hendes mor klare og jeg håber da så at hendes mor samler hende op, hvis hun skulle være så uheldig at falde af og skade knolden.

Simpelthen folks eget ansvar. Jeg har heller aldrig haft sikkerhedsvest på de gange jeg har sprunget og det skal der nok også være meninger om. Jeg cykler heller ikke med hjelm.

• #13   25. maj 2015 På mine heste hedder det sig som udgangspunkt at skal man op på mine heste er der ridehjelm på ellers for de ikke lov at ride, og mine niecer for slet ikke lov til at sidde på en hest uden hjelm ligegyldigt hvis det er..

dog har min bror fået lov til enkelte gange at skridte uden hjelm, men jeg er blevet meget mere krævende omkring hjelmen efter jeg for ca. 5år siden røg af min hest og landede på hovedet..
    inden det red jeg ofte uden hjelm, både på min unghest og meget andet.. gad simpelthen bar ikke altid at tage den på.. og mine forældre vidste det ikke og var pænt ligeglad med hvad andre sagde havde kun hjelm på hvis jeg red steder jeg skulle have det men i ca. 6måneder red jeg uden hjelm i fuld jord, buk, spring og masser af ture..
    den dag i dag priser jeg mig lykkelig for at jeg aldrig er røget af en af de dage jeg ikke havde hjelmen på..

men jeg har det sådan lidt så længe de ikke er mine niecer eller rider mine heste kan jeg ikke bestemme over dem, kan sige min mening og fortælle min historie fra da jeg røg af, men mere kan jeg ikke gøre..

jeg cykler heller ikke med hjelm og har aldrig gjort og kommer aldrig til det..

• #14   25. maj 2015 Jeg både rider og cykler med hjelm. Men jeg har da også redet uden hjelm fordi det var da sejt at tage den af. Men ja nu er den altid på og forbliver på hovedet når jeg rider. Men hvad andre voksne mennesker vælgere at gøre, er for mig ligegyldigt men mener at børn og unge skal have sikkerhedsudstyret i orden og man bør ikke opfordre til at disse tager hjelmen af når de bliver møndige - og derfor er jeg stor tiltaler for DRF lovkrav med at alle skulle bære hjelm på rideklubber under dem. Ligeledes syntes jeg det er fedt at flere og flere topryttere vælger at benytte hjelm både til dagligdag men også til stævner. Man ser ikke særlig mange billeder af top-rytterne uden en hjelm længere, og ja det er sikkert også fordi at de har sponsorer bag sig, men det gør igen at unge mennesker ikke bliver opfordret til at tage hjelmen af.

• #15   25. maj 2015 Det handler bare om, at de skal slå sig tilpas meget. Så skal de nok tage hjelm på.

• #16   25. maj 2015 ATM: Slev om man stoler 130% på hesten, er det er flugt dyr. Hvis der lige pludselig kommer en høj lyd, og hestene på folden løber, er det dens instinkt at løbe med. Så er det lige meget om den har en rytter på ryggen eller ikke. Jeg taler af erfaring.

• #17   25. maj 2015 AMT: Hvorfor blander du debatten angående graviditet og hjelm sammen - især når du henvender dig til TT med ting som jeg har sagt.

• #18   25. maj 2015 AMT - hvad hvis man får det dårligt og falder af? Det kan jo ikke hesten gøre for! smiley jeg havde en bekendt der fik et ildebefindende og hang ned over hestens hals, han faldt af og døde.. Hans hovede havde ikke kommet så til skade(at faldet var med til at forårsage døden) hvis han havde båret hjelm..

Mvh TT

• #19   25. maj 2015 Det er ikke farligere end at cykle uden hjelm, køre bil, eller så mange andre ting man udsætter sig selv for. Jeg rider selv med hjelm til hverdag. Til stævner rider jeg med hat, og opvarmer uden hjelm. På meget varme dage, ellers hvis jeg skal direkte på arbejde efter ridning, kan jeg godt springe den over. Det er mit eget ansvar.

• #20   25. maj 2015 Enig Astrid. Og stoler man 130% på sin hest, så er man da lidt dum NETOP fordi den kan finde på at flygte, hvis den bliver bange. Derfor siger jeg altid, at jeg stoler 99% på min. Den ene procent er til naturlige reaktioner som flugt smiley

• #21   25. maj 2015 AMT: jeg ved ikke helt om du er ironisk, for du har da lige argumenteret for at det stadigt ikke er sikkert som gravid at ride på hesten selvom man stoler på den? Hesten er jo, som du selv siger, et flugtdyr og i bund og grund utilregnelig. Ellers er det da ret så selvmodsigende? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#22   25. maj 2015 Team grafik: tt ville selv sætte sig op på en hest hvis den var idiot sikker - derfor forstår jeg ikke dobbeltmoralen - dette har intet med dig at gøre smiley

Fünke: det er meget ironisk..

• #23   25. maj 2015 Hippie: Siger heller aldrig at jeg stoler 100% på en hest. Det kan man ikke. Selv en 20 årig gammel rideskolehest, har stadig naturlige instinkter, og er stadig flugt dyr..

• #24   25. maj 2015 AMT: synes heller ikke lige det gav mening smiley

• #25   25. maj 2015 Jeg kan sagtens finde på at tage en tur uden hjelm, men så er det kun hvis min mor fx er der, og jeg indrømmer gerne at jeg kan finde på at smide den hvis jeg får taget billeder, hvor hjelmen ikke "passer ind".

Hvis folk mener jeg er uansvarlig, dum, whatever, jamen fint for mig. Men det stopper mig ikke i ikke at ride uden en gang i mellem :). Jeg er faldet af mange gange, og har også landet på hovedet, fået hjernerystelse m.m. Men det er for pokker min egen sag, og hvis folk blander sig i hvad JEG gør, så bliver jeg sgu lidt knotten :). Ligesom når folk synes jeg er uansvarlig fordi jeg rider tur uden sadel/bid (kan ikke helt sammenlignes, ved jeg, men princippet i det), det skal de slet ikke blande sig i, det er min sag.

Jeg cykler heller ikke med hjelm. Det har jeg ikke gjort i snart 10 år eller deromkring, og jeg har ikke ejet en cykelhjelm siden den gang.

• #26   25. maj 2015 AMT: Du bruger mine ord, ergo er det lidt mig du henvender dig til. Og mener stadig at det er to vidt forskellige debatter som skal holdes adskildt.

• #27   25. maj 2015 Astrid: Den var nu ikke møntet på dig, men okay smiley

• #28   25. maj 2015 Tsk Sassie, men det er jo dit hoved smiley

• #29   25. maj 2015 Jeg kunne aldrig drømme om at ride uden hjelm uanset hvor sikker hesten er. Men at ride gravid på en "nokså sikker hest" det kunne jeg sagtens da det er to forskellige ting.. smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#30   25. maj 2015 Team grafik: nu var du ikke engang i mine overvejelser om at skulle være med i denne, så nej den er ikke henvendt til dig - desuden er det mine egne ord, ordenen er ikke citeret nogle steder fra. Hvis det er det du skrev, var det ikke bevidst ihvertfald smiley

• #31   25. maj 2015 Det er det nemlig Manda ;). Jeg er "voksen", bestemmer selv over mit liv/min krop, andre skal ikke prøve på at bestemme over mig eller hvad jeg gør ved mig selv :).

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#32   25. maj 2015 Team tindur: det gælder vel om sikkerhed. Havde man kunne få en skald til sin mave som sikrede barnet, ligesom en hjelm sikre hovedet var sagen også en anden smiley

• #33   25. maj 2015 Jeg synes det er snotdumt at ride uden hjelm, og jeg har absolut ingen respekt for folk der gør det. Jeg synes det er dybt egoistisk af dem, og jeg ville blive harm hvis jeg en dag bliver vidne til et åben kraniebrud, bare fordi folk ikke kan finde ud af at bruge en hjelm.

Cykler jeg med hjelm? Nej, og folk må gerne kalde mig dobbelmoralsk.
    Men jeg har cyklet i dobbelt så mange år som jeg har reddet, og i den tid er jeg måske faldet på cykel 3-4 gange, og det værste der er sket er, at jeg har forstuvet min hånd.
    Desuden har min cykel hverken selvstændighed eller instinkter. Den render ingen steder med mig, ligesom mine sko ikke lige pludselig beslutter sig for at løbe ud på vejen.

• #34   25. maj 2015 Så havde jeg nok brugt skallet skal du se..Men når det nu ikke findes så skal jo ikke det være til hinder for at ride på en "sikker " hest. Jeg havde som tidligere sagt aldrig kunne finde på at sætte mig op på noget nervøst noget.. Den skulle godt nok være cool.. smiley
    Men igen.. Har aldrig redet under graviditet og bliver aldrig gravid igen så det er lidt spildt at diskutere for mit vedkommende smiley

Mvh TT

• #35   25. maj 2015 For mig er der en klar sammenhæng i de to debatter. I den ene debat må man gerne sætte sig op på hesten og risikere sin (og altså det ufødte barns) sikkerhed når det er på en rolig hest, mens man i den her debat ikke kan risikere sin sikkerhed selv når det er en rolig hest, for selv de roligste heste kan være utilregnelige. Det synes jeg virker selvmodsigende smiley
    Men ja, det er måske lidt af et sidespor..

• #36   25. maj 2015 Men hvis du kigger i den anden debat, kan du se at det er mig der har skrevet de ting. Og må ærligt indrømme at jeg ikke syntes det er dobbeltmoralsk, dobbelmorale i dette tilfælde er at påkræve hjelm under ridning men ikke under cykling. Hovedet kan komme lige voldsomt til skade smiley
    Og at sammenligne ridning unden hjelm med ridning under graviditet er lidt tant, for jeg ville ligesom TT ikke sætte mig op på en hest unden hjelm, uanset hvor meget jeg stoler på hesten - for jeg føler mig bare ikke tryk uden en hjelm og vil derfor være anspændt hvilket giver en endnu mere spændt hest.

• #37   25. maj 2015 Smut: men præcis som en hest kan være utilregnelig, lige sådan kan dine omgivelser være utilregnelige. Du kan cykle nok så pænt og professionelt, men du kan ikke styre hvilke idioter du møder på vejen. Har aldrig forstået argumentet om at "jeg kører jo pænt og forsigtigt", for det ved vi vel allesammen ofte ikke er det der afgør, om du bliver kørt ned smiley

• #38   25. maj 2015 Men der findes ikke noget der kan sikre maven.. Men det er der til hovedet! Ergo en forske! Hvis der findes et skjold til maven om nogle år og nogle ikke bruger det så ville jeg personligt reagere på samme måde som med hjelmen! smiley

Mvh TT

• #39   25. maj 2015 Du har ret, TT. Lad os bare holde den debat ude af hjelm-snakken smiley

• #40   25. maj 2015 Smut: Angående cykelhjelmen, så er det muligt at du kan cykle pænt og sjældent selv vælter. Men hvad med den dag en bilist overser dig og du ryger henover kølerhjelmen? Der ville en hjelm altså beskytte dit hovede. De uheld der sker på cyklen er jo netop at blive kørt ned, og puha hvor ser man mange knuste cykelhjelme efter møde med en bil. Tænk over hvordan ens hovede ville have set ud hvis cykelhjelmen ikke havde været på i disse uheld.

• #41   25. maj 2015 Fünke: Ja, men hvis vi skal stille tingene lidt op:
    På hest er man lige så udsat som på cykel hvis vi ser på omgivelserne - og dog. En hest kan blive bange, smide en af, løbe sin vej o.lign. en cykel kan ikke reagere på indirekte omgivelser, altså omgivelser som ikke rammer en direkte. Og for at tilføje, så er man vel også ligeså udsat på ben, som man er på cykel - skal man så også gå med hjelm på fortorvet?

Da jeg var 10 år, blev jeg væltet om kuld af en hund, der styrtede ind i mig midt på fortovet. Jeg fik en slem hjernerystelse og lå i sengen i en uge. Det ser jeg bare som møg uheldigt (og måske en uansvarlig hundeejer), men jeg føler ikke selv, at jeg kunne have gjort en forskel - heller ikke hvis at jeg havde været på cykel uden hjelm. Jeg ville føle at jeg kunne have gjort en forskel, hvis jeg faldt af en hest uden hjelm, for hvis en hund kom løbende direkte mod en hest, vil jeg faktisk kun forvente at hesten vil reagere instinktivt, og prøve at komme væk fra hunden.

• #42   25. maj 2015 Team grafik: Læs mit svar til Fünke. Har ikke mere at tilføje til det smiley

• #43   25. maj 2015 Jeg rider altid med hjelm. Pt. er jeg igang med et forsøg på at tilkører min part og jeg går derfor bag ham i lange liner, der har jeg både vest og hjelm på, for selvom han ikke umildbart sparker, så er jeg altså lige i skudzonen.
    Jeg cykler ikke med hjelm, dobbeltmoralsk i den grad ja, men min cykel tager ikke selv beslutninger, derudover ved man jo aldrig hvad man møder, og jo jeg burde da også cykle med hjelm, jeg kører eks. heller ikke uden hjelm på knallerten.

• #44   25. maj 2015 Om så hesten ALDRIG har gjort noget før, man ALDRIG er faldet af den, eller man stoler 200% på den, så kan der bare hurtigt ske noget..

Heste er flugtdyr og de kan blive bange.. ALLE heste kan blive bange.

Det er ikke så lang tid siden min ridelærer var i skoven med et hold på 8 elever. Én red på sin egen, resten red på rideskolens rolige elevheste der har gået i den skov hver dag de sidste 5 år.. Og mange af dem bliver brugt til handicap.
    Min ridelærer er med på cykel, for nemt at kunne hjælpe til hvis der skulle blive brug for det..
    Der kommer så et par rådyr, som hestene har set mange gange får.. Men da min ridelærer vender sig for at spørge om de har set rådyrene, ja, så kommer der 5 heste løbende uden rytter og render min ridelærer ned.. Hun brækker et par ribben.

Det har ikke noget med hjelmen at gøre, men det har noget at gøre med det, at man aldrig kan stole fuldstændig på sin hest, og sige den aldrig kunne finde på at smide af..

En hest kan også sagtens snuble eller glide og vælte, og ved du sidder øverst, så er det dig der falder hurtigst hvis skidtet vælter..

Jeg har selv være ung og naiv en gang, men er gudskelov blevet voksen og har altid hjelmen på!
    Nu er det heldigvis blevet så nemt, at hvis man er på en rideskole, hvor klubben er medlem af DRF, skal man have hjelm på ellers kan klubben udelukkes fra DRF..

• #45   25. maj 2015 Så bare fordi man sidder på en ting, der ikke har sin egen vilje/er et levende væsen, så kan man ikke gøre noget til eller fra? Dvs. det er også komplet ligegyldigt at køre med sikkerhedssele hvis nu man kører forsigtigt i sin bil? Jeg synes det er naivt - og enormt farligt - at ignorere betydningen af omgivelserne på den måde.

• #46   25. maj 2015 Synes den med at en cykel ikke er selvstændig og omgivelserne omkring sin betydning er svær da jeg er enig i begge smiley

Mvh TT

• #47   25. maj 2015 Smut: Du kan ikke komme uden om at det er dobbeltmoralsk smiley Og ja jeg er en af dem som mener der skal laves et lovkrav om cykelhjelm. Men okay, min far har også været cykelrytter på rimeligt højt konkurrence niveau og har faktisk set en person blive smækket ned af en trailer. Hjelmen var total smadret, og cykelisten overlevet med en hjernerystelse, havde hjelmen ikke været på så var han død på stedet. Så ja jeg har altid haft en hjelm på og min holdning er 120% farvet af min fars oplevelser, men syntes nu det er ganske okay.
    Når det er sagt, så er det stadig op til den enkle person hvad de gør, men jeg mener bestemt at færdselsloven burde kræve hjelm på både cykelister og ryttere som færdes i trafikken.

• #48   25. maj 2015 Ja på vej hjem i lørdags (ikke nok med min niese) så kom der galoperende en ung dame på sin hest langs landevejen med mobilen i hånden og uden hjelm smiley smiley blev så forarget..

Mvh TT

• #49   25. maj 2015 Der må vel gælde samme regler for brug af mobiltelefon på hest, som der gør i bil og på cykel??

• #50   25. maj 2015 Team Grafik: Jeg skriver også allerede i mit første indlæg, at folk gerne må synes at jeg er dobbeltmoralsk, det er helt fint smiley

Jeg ville ikke gå i baglås over, at cykelhjelm blev et lovkrav, det ville jeg da bare tilpasse mig. Det ville ikke være et problem for mig .. Pt. har jeg det bare sådan, at hvis det er nødvendigt for mig at anvende hjelm når jeg cykler, så burde jeg nok også anvende hjelm når jeg går en tur med hunden. Jeg kunne jo blive rendt ned af en fremmede hund igen ..

• #51   25. maj 2015 Jeg rider altid med hjelm. Selvom min underviser på rideskolen ofte red uden, så var der ingen elever der red uden.

Ligeledes rider jeg aldrig uden handsker, uanset temperatur. Det ligger dybt i mig, det blev påtalt hvis vi ikke havde handsker på. Har skam mærket hvad en tøjle gør ved ens hånd når man ikke har handsker på.
    Også hvis jeg blot trækker en tur har jeg handsker på...

• #52   25. maj 2015 Smut: Forskellen er bare, at når du er på cykel er man som ofte på vejen og har lidt mere fart på end når man går på fortorvet med sin hund..

• #53   25. maj 2015 Smut: Men du syntes ikke selv det er dobbelmoralsk?
    Som gående er du ikke ude i trafikken på samme måde, man har jo ofte et fortov hvor man går. På cykel er du derimod ude i trafikken og risikoen for at blive kørt ned er meget større.
    Jeg er måske faldet på cykel 3 gange, og aldrig blevet kørt ned - derfor har jeg stadig hjelm på, for uheldet kan ske og jeg vil derved ikke risikere at ende som en grønsag - da jeg ikke syntes det er et værdigt liv. Det er af samme grund jeg har hjelm på når jeg rider, jeg frygter virkelig et liv som en grønsag!

• #54   25. maj 2015 Sanne Kolind: Og når man er på hest, er risikoen ENDNU større, fordi man sidder på et dyr, som har instinkter. Det er sådan set bare der hvor jeg vil hen: Der er risiko ved alt, men vi vurdere hver især hvor stor risikoen er, og hvor meget vi vil beskytte os: lige netop derfor, vil der i sådan en debat her også altid være mange forskellige meninger, og beskyldninger om dobbeltmorale smiley

• #55   25. maj 2015 Jeg pudser heller ikke min egen glorie, for jeg har altid selv været meget dedikeret rulleskøjteløber og jeg løber også på vejene, og har aldrig haft hverken håndledsbeskyttere, hjelm eller noget andet beskyttelse på..
    Til gengæld har jeg også altid haft gul refleksvest på..

Det var også bare sådan et... Derfor kan man ikke sammenligne gåtur med hunden og cykeltur med hinanden... kommentar...

• #56   25. maj 2015 Der er desuden stor forskel på at snuble og falde i gå/løbe hastighed og når folk falder er det meget sjældent der sker alvorlige hovedskader. På en cykel falder man med en hastighed mellem 10km/t-50km/t og når man falder på cykel sker der altså langt oftere (risikoen er øget med 200%) voldsomme hovedeskader.

• #57   25. maj 2015 Team Grafik: Som jeg er inde på i mit svar til Sanne, så synes jeg at det handler om vurdering af risiko. Jeg vurdere ikke risikoen for at blive kørt ned på cykel, til at være større end når jeg er på gåben. Nu cykler jeg heller ikke i byen, og hvis jeg gjorde, ville jeg sikkert også cykle med hjelm, da jeg så vil vurdere risikoen for at komme til skade til at være større, da jeg vil være omgivet af flere trafikanter.

• #59   25. maj 2015 Sanne: og der har jeg så altid været omvendt. På rulleskøjter har jeg f.eks. altid brugt beskyttere. Igen er jeg overbevist om, at det handler om den individuelles bedømmelse af risikoen for at komme til skade. Du har åbenbart ikke vurderet at risikoen var stor nok til, at du ville beskytte dig selv yderligere. På samme måde vurdere jeg ikke risikoen for at komme til skade ved at cykle uden hjelm til at være stor nok, til at jeg vil begynde at cykle med hjelm.

Individuelle vurderinger, tanker og meninger. Heldigvis for det da ;-)!

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#60   25. maj 2015 Bette: sådan!

• #61   25. maj 2015 Bettemus: Folk kan vel bare gå ind på din profil ;-)?
    Jeg - som fortaler for ridehjelm - ved da udemærket godt at du er ligeglad med min mening om det. Det behøver du slet ikke at poste et billede for at illustrere smiley

• #62   25. maj 2015 Bette - har set mange af dine billeder og troede at det kun var for kameraet.. smiley

• #63   25. maj 2015 Smut: Det er også fint, mener bare ikke man kan sammenligne risikoen for alvorlige hovedeskader mellem at falde mens man går, og at falde på en cykel smiley
    Og som jeg skriver ofte, mener jeg stadig det er op til voksne mennesker hvad de selv gør der hjemme, men at færdselsloven burde kræve en hjelm. Så var der intet at diskuterer smiley Også mener jeg at børn altid skal have sikkerhedsudstyr på.

• #66   25. maj 2015 Det er folks eget ansvar - ligesom rygning og have sele på i bilen..
    Dog har man et ansvar overfor mindreårige og skal sørge for at de har hjelm på - ligesom med sele.

Ingen her rider uden hjelm.

• #67   25. maj 2015 Team Grafik: For mig er det helt naturligt at sammenligne, når jeg kigger på min ''skadeshistorik''. Jeg er jo selv kommet mere til skade ved at gå en tur, end jeg nogensinde er på cykel. Igen, det er min logik - min vurdering af risiko, og man kommer vel ofte frem til en bestemt konklusion som resultat af tidligere erfaringer.

Med hensyn til børn er jeg enige. Kombinationen af langsommere reaktionsevne og en ikke færdig udviklet motorik gør at risikoen for at komme til skade er væsentligt større - selv helt uden udefrakommende faktorer.

• #68   25. maj 2015 JGR: Det er ikke ejet ansvar at have selen på, det er et lovkrav. Altså noget man skal have på, med mindre man har en særlig tilladelse.

• #69   25. maj 2015 Ja den er jeg fuldstændig enig i. Men chancen er jo der mindre i de to.minutter end på en ridetur på en time.. smiley jeg har da også taget et par billeder uden hjelm for billedets skyld.. (dog ikke på Tindur.. Endnu) og sker der noget på de to minutter så er det nok meningen tænker jeg så..
    Så som SMUT siger så handler det om ens egen risiko vurdering smiley

Mvh TT

• #70   25. maj 2015 Jeg kan bare ikke se logikken. I alle andre situationer er det så vigtigt at sætte pris på sine nærmeste og ikke være egoistisk når det gælder dem man elsker, men når det gælder at ride uden hjelm, hvor man sætter sit liv på spil over for sin familie/venner etc., så hedder det "der er bare ingen der skal bestemme over MIIG" - synes umiddelbart det virker en kende barnligt/oprørsk smiley

• #71   25. maj 2015 Team grafik: det er da eget ansvar alligevel.. Du kan jo lade vær og risikere en bøde.. Jeg er da ret så ligeglad, så længe børn / unge får selen på

• #72   25. maj 2015 JGR: Ej det er stadig ikke ens ejet ansvar at tage selen på. Loven siger den skal på, ergo er det et lovkrav og ikke op til den individuelle person om den skal på eller ej. Muligt mange køre uden, men de personer er jo blot for dumme og jeg kan kun ryste på hovedet af forældre som spænder deres unger fast men ikke selv gider tage selen på. Magen til dobbelmorale! For skulle der ske et uheld så mister lille Lise bare mor eller far fordi hun/han ikke gad tage den sele på.

• #73   25. maj 2015 Stakkels lille Lise med sådanne forældre.. Der skulle være et kørekort til børn også.. smiley

Mvh TT

• #74   25. maj 2015 Må indrømme, jeg altid har været lidt "flah" med hjelmen. Skulle jeg ride på bane, kunne jeg sagtens tage den uden hjelm - dog havde jeg altid hjelm på, når vi red længere ture ude i trafik, mark og skov.

Men så skete det, at vi styrtede. Hesten lander på mit hoved - og da jeg efter koma vågner op, får jeg at vide, at havde jeg ikke haft hjelm på, så ville jeg ikke være andet end en grøntsag idag. Takket være hjelmen er jeg sluppet med en meget mild hjerneskade.

Fra nu af rider jeg ALTID med hjelm. Desværre skulle jeg lære det på den hårde måde - brug nu for pokker en ridehjelm!! Køb en, der ser pisse godt ud til hovedet, og så BRUG den ...

Omvendt kan man vel spørge, hvorfor nogle rider uden ridevest/rygbeskytter? Ryggen er vel også et meget centralt legeme ........ smiley

• #75   25. maj 2015 Det er da dit eget ansvar om du vil bryde loven.. Det er pisse dumt ja, men stadig eget ansvar..

• #76   25. maj 2015 Det må være helt op til personen selv, om man vælger at ride med eller uden smiley

• #77   25. maj 2015 MN: Ja, det bør være op til personen selv.. Men dem der kan risikere at skulle passe en grøntsag efter et styrt burde man måske også lige skænke en tanke? De vælger jo ikke rigtig selv, og er ikke med i beslutningen om at lade hjelmen ligge.

• #78   25. maj 2015 Dem der passer en grøntsag er sygeplejersker som er ansat til det..

Så er alle der kører uden cykelhjelm vel også idioter og sådan kan vi blive ved

• #79   25. maj 2015 Sanne Kolding - så har de nok valgt den forkerte branche, hvis de ikke kan lide at se "grøntsager" smiley Folk kommer alvorligt til skade af alle mulige grunde smiley

• #80   25. maj 2015 Ja, der kommer en hjemmehjælp og tager i bad, og ud af sengen og i seng om aftenen.. Men i døgnets andre timer vil der altid være nogle i familien/venner der vil følge et ansvar for at hjælpe med at passe på..

Jeg synes også at dem der cykler hvor der er meget trafik burde have en hjelm på..

• #81   25. maj 2015 Sanne er man en grøntsag ligger man på et hospital, ikke derhjemme

• #82   25. maj 2015 Lige meget hvor man ligger hende, om man er på sygehus, derhjemme, på plejehjem what ever, så vil der altid stå nogle pårørende der føler et vis ansvar...

• #83   25. maj 2015 Synes dit argument for hjelm brug er ret langt ude..

• #84   25. maj 2015 Synes bare, at de der vil ride med hjelm gør det (og passer deres) og de der rider uden gør som de har lyst smiley

• #85   25. maj 2015 Hollaender: Hold da op en grim oplevelse! Godt du havde hjelm på.
    Angående sikkerhedsvest, så leder jeg efter en som beskytter ryggen uden at låse mig fast. Jeg kan ikke med dem som er sikkerhedsgodkendte, men skal jeg springe så har jeg altid vesten på smiley Men som distancerytter dur det bare ikke at jeg føler mig låst, er jo på hesten i flere timer (5-12 timer), men når jeg finder en vest som beskytter ryggen og som jeg kan bevæge mig i - så skal jeg helt sikkert have sådan en smiley For lidt beskyttelse er bedre end ingen.

JGR: Jeg syntes så også det er dumt ikke at cykle med hjelm smiley

• #86   25. maj 2015 Jeg ønsker fandme ikke folk skal finde mig med et smadret hovede, uanset hvem det så er og hvilken branche de har valgt. Og jeg ønsker ikke min famile skal se mig som grønsag blot fordi jeg ikke gad tage hjelmen på, hvorfor skal de udsættes for sådan en smerte fordi jeg ikke gad passe bedre på mig selv?

• #87   25. maj 2015 Jeg ville være sønderknust, hvis min mor/søster/veninde/datter/nær person der rider gik hen og blev en grøntsag af den såre simple årsag, at vedkommende glemte at ride med hjelmen ....

• #88   25. maj 2015 Team grafik: så du rider altid med hjelm, cykler altid med hjelm, ryger ikke, drikker ikke osv.. Alt kan dræbe dig smiley

• #89   25. maj 2015 Team Grafik: Jeg har selv kigget på dem, de har hos Horze! Har du set dem? smiley

• #90   25. maj 2015 JGR: Jeg ved udemærket godt at jeg stadig kan dø, selvom jeg tager alle sikkerhedsforanstaltninger, jeg er ikke udødelig. Men jeg passer på min krop så godt som muligt (minus min overvægt som skal overvindes) - jeg kan ikke se problemet?

Hollaender: Næh den har jeg ikke set, hvad er det for en? smiley

• #91   25. maj 2015 Altså jeg rider aldrig selv uden hjelm så jeg er jo også enig med dig, men jeg synes heller ikke man skal pakke sig selv ind for andres skyld, man skal leve som man vil smiley

• #92   25. maj 2015 Den der "alt kan dræbe dig" ..... -.-
    Ja. Vi kan dø at spise for mange gulerødder. Vi kan dø af at gå uden for en dør. Sjovt nok, så er det jo sådan, livet fungerer. Men nu er der altså en kæmpe forskel på at bede om at komme til skade og rent faktisk komme til skade uventet. At køre bil er farligt - men hvis man kører i en bil, der er skadet og hverken har airbags eller seler, så er det jo direkte at bede om en ulykke. Meget ligesom at sætte sig på ryggen af at levende dyr uden at beskytte sit mest centrale legeme.

Team Grafik: Det er de der Komperdell smiley Fås både som sikkerhedsveste og rygbeskyttere. http://www.horze.dk/rygbeskyttere/komperdell-cross-rygskjold-unisex/300017.html?color=BL

• #93   25. maj 2015 Er det langt ude at bruge hjelm fordi man skænker sin familie en tanke? Jeg synes nærmere det er langt ude hvis ikke man tænker på, at ens familie også bliver ramt.

• #94   25. maj 2015 JGR - Hvis man vælger at få familie så har man jo også andre at stå til ansvar for og ikke kun sig selv.. smiley

Mvh TT

• #95   25. maj 2015 Nej men så kan man jo sige det om alt..

Min pointe er at det er folks eget valg, dumt eller ej..

• #96   25. maj 2015 Hollaender: Den ser faktisk ret god ud. Må se om jeg kan finde den i en butik og prøve den smiley

• #97   25. maj 2015 Team Grafik: Den ser vildt lækker ud! Og meget fleksibel, så man ikke føler sig låst fast smiley

• #98   25. maj 2015 Det er netop sådan en vest jeg skal have smiley For airbaggen er ikke rigtigt mig, bliver lidt besværligt at klikke den fra hvergang man er nød til at hoppe af hesten.

• #100   25. maj 2015 I må hellere end gerne kalde mig egoistisk og dum osv. fordi jeg ikke rider uden hjelm til daglig. Jeg ved godt hvor galt det kan gå - og jeg ved at det kan gå galt for alle. Jeg har den bare aldrig på smiley

• #101   25. maj 2015 Emilie: Er du rent faktisk dum nok til at springe uden hjelm? smiley

• #102   25. maj 2015 Ja det er jeg faktisk smiley jeg ved godt man kan komme til skade osv osv. Og jeg ved også godt det er uansvarligt men jeg ved også hvor jeg har mine heste, jeg reagere altid hurtigt og er efterhånden rimelig rutineret selvom jeg godt ved alt det ikke er en undskyldning

• #103   25. maj 2015 "Jeg ved hvor jeg har mine heste"
    Jeg tror godt nok du får et realitetschok den dag det går galt. Du er godt klar over, at du kan ikke styre hestens instinkter, ikke?
    Jeg ville være meget ked af at være dine forældre, hvis datter springer uden hjelm med begrundelsen "jeg reagerer hurtigt" smiley

• #104   25. maj 2015 Jeg er faldet af flere gange og har slået hovedet også - selvom jeg havde hjelmen på. I realiteten beskytter den kun hvis du bliver trådt på hovedet. Den kan også gøre meget skade - kender en hvor den blev trykket ned i næsen ved fald, og hun brækkede næsen 2 steder. Men ved godt det er dumt jeg gør det - det indrømmer jeg gerne smiley
    Rigtig mange rutinerede og dygtige springryttere rider også uden hjelm, og hvorfor er det dressur ryttere må ride uden hjelm så? Deres heste kan lige så nemt gå amok som en springhest smiley

• #105   25. maj 2015 Jeg synes da også det er fuldkommen åndssvagt at dressurryttere skal ride med hat smiley

• #106   25. maj 2015 Jeg er helt enig smiley

• #107   25. maj 2015 Jeg håber da virkelig, siden dine forældre støtter din beslutning, at de også skraber dig op af ridebanen, den da du falder af og virkelig slår digselv til plukfisk. Springer du også uden vest da?

• #108   25. maj 2015 Jeg forstår heller ikke, hvorfor man vælger at ride uden hjelm.
    Blandt de hestefolk jeg kender, går man meget op i hvilken hjelm man har, som var det ens sadel. Det er ligesom en del af outfittet.

• #109   25. maj 2015 Ja jeg springer uden vest når jeg springer små spring herhjemme. Jeg springer altid med både hjelm og vest til springundervisning smiley Jeg ved nogenlunde hvad jeg selv laver og er ikke en idiot på en hest. Så bare rolig smiley

• #110   25. maj 2015 Jeg har skam også 2 meget dyre hjelme, men jeg rider bare ikke med en til daglig. smiley

• #111   25. maj 2015 Rolig og rolig. Du kan umuligt vide hvad du laver, når du mener at det er forsvarligt at ride uden hjelm og vest -.-

• #112   25. maj 2015 Haha nej så siger vi det smiley du får ret og jeg får ro. Har redet det meste af det kan man kan i min alder så jo, jeg ved godt hvad jeg laver på mine heste smiley

• #114   25. maj 2015 Tusind tak Caroline - og ved jo selvfølgelig godt selv det ikke er pisse smart jeg gør det, men jeg ved hvad jeg laver og har haft med mange heste at gøre igennem tiden smiley

• #116   25. maj 2015 Rigtigt nok - og tak! smiley

• #117   25. maj 2015 Det er sygt at springe uden en hjelm! Uanset hvor stabil hesten er, så kan den få et forkert afsæt og derved styrte! En ting er at man er dum nok til at ride dressur uden en hjelm, men at springe uden? Ja så fortjener man faktisk at få kraniebrud.
    Angående at hjelmen er ligeså farlig og din bekendte som fik sin næse brækket, så har denne hjelm ikke passes ordenligt eller været spændt nok fast. En hjelm skal ikke kunne rykke sig når den passer og er spændt korrekt. Men mange rider med deres hjelme alt for løst spændt, og ja så kan den vippe frem, især hvis den samtidig er lidt for stor som folk også har en tildens til at vælge.

• #118   25. maj 2015 Kald mig bare syg i hovedet smiley jeg har aldrig set en forkert afstand så glæder mig da til den dag det sker. Jeg har styr på hvad jeg laver - og det er jo ikke dig det går ud over hvis det går galt - så prøv da og hids dig lidt ned smiley Men er da glad for du synes jeg fortjener et kraniebrud smiley Hvor modent ..

• #119   25. maj 2015 Emilie: At du aldrig ser en afstand forkert, betyder ikke at din hest ikke kan få et forkert afsæt. Og vil indrømme at jeg tvivler på der findes en rytter som aldrig laver en fejl og derved får en forkert afstand. Den perfekte rytter findes bare ikke. Men når du nu tilsyneladende er den perfekte rytter, så er det vel hestens fejl når der ryger bomme? Efter som det jo ikke kan være din fejl, da du aldrig ser en forkert afstand smiley

• #120   25. maj 2015 Prøv da at slappe lidt af kvinder!!! Amen seriøst, lad dog Emilie selv vælge om hun vil have hjelm på eller ej? Det går jo ikke ud over jer vel? Jeg har sku heller ikke altid hjelm på, så fortjener jeg vel også et kraniebrud? Nu strammer i den hvis lidt synes i ikke?

• #121   25. maj 2015 Haha gider du lukke røven? Jeg siger ikke på nogen måde jeg er perfekt, stop dig selv, virkelig. Jeg siger bare jeg aldrig har set en hul i hovedet afstand - det betyder sku ikke at det altid er hestens fejl når den tager en bom. Så please stop med at luk lort, omkring hvordan du tror jeg er som rytter udfra nogle få kommentarer herinde smiley

• #122   25. maj 2015 Hold nu lige tonen tøser. Jeez

• #123   25. maj 2015 Jeg mener bestemt at er man så dum at ligefrem springe uden, ja så fortjener man det kraniebrud som kan ske hvis det går galt. Jeg har ligeledes ikke ondt af dem som køre vanvidskørsel og smadre ind i træ og slår sig selv ihjel.
    Dertil rækker min sympati altså ikke, vil man være dum jamen så værsågod, så fortjener man også konsekvenserne som det kan få.

• #124   25. maj 2015 Men ligefrem at sige at man fortjener et kraniebrud? Styr dig haha.

• #125   25. maj 2015 Hvis du vil mere synes jeg du skal skrive til mig privat smiley du lyder ikke helt rask hvis du synes andre mennesker fortjener et kraniebrud. Men altså; karma smiley

• #126   25. maj 2015 Jeg styre mig ganske fint smiley Det er stadig min holdning, er man så dum - så fortjenerner man de evt konsekvenser. Helt ærligt hvorfor skulle jeg syntes det var synd, at en som ikke gider benytte sig af sund fornuft og derved have en hjelm på - kommer voldsomt tilskade? Istedet går min sympati til dem som faktisk benytter sikkerhedsforanstaltningerne og stadig er uheldige - for selvfølgelig kan man stadig komme tilskade selvom der er en hjelm på hovedet. Der skal bare langt mere til, og ved disse uheld var en person uden hjelm så nok omkommet.

• #127   25. maj 2015 Ej, i mener helt ærligt ikke at rider man internationalt så har man større kontrol over hestens naturlige instinkter?
    Selvfølgelig er det ens egen beslutning at ride uden hjelm, men bruger man argumentet om at det er mere i orden at ride uden hjelm fordi "jeg rider internationalt" og "jeg ved hvad jeg laver" eller "jeg reagerer hurtigt", så viser man altså SÅ lille en forståelse for og viden om al omgang med heste at det er lige før jeg tror at i joker smiley

• #128   25. maj 2015 Utroligt i gider gå så meget op i hvad andre laver smiley jeg gør hvad der passer mig og håber i bliver modne en dag smiley mennesker ......

• #129   25. maj 2015 Funke: Enig, jeg har også redet internationalt og været en del af landsholdet. Alligevel er der altid hjelm på hovedet, fandme nej om jeg skal risikere at smadre hovedet hvis hesten skulle træde forkert eller blive bange når en fugl letter lige i hovedet på den.

• #130   25. maj 2015 Jamen, jeg er bare helt forbløffet over det, hvis i mener det seriøst. Tror du vitterligt at du har større kontrol over hestens instinkter (og generelt tilfældigheder) fordi du rider internationalt og har haft med mange heste at gøre igennem tiden? smiley

En kommentar til modenhed: at skrive "men jeg ved hvad jeg laver og har haft med mange heste at gøre igennem tiden" som argument for at springe uden hjelm, dét ville jeg synes var naivt og umodent uanset hvem der havde skrevet det smiley

• #131   25. maj 2015 Mere ift. at den dér typiske kommentar "jaja jeg ved hvad jeg laver, jeg behøver ikke hjelm/sikkerhedsbriller/beskyttelse mm.", er en karakteristisk umoden udtalelse fordi man ikke gider at tage ansvar og hellere vil virke sej/tænker kun på egne behov (at hjelmen irriterer e.l.) smiley

• #132   25. maj 2015 Bare fordi man rider internationalt, så betyder det ikke, at man ved hvad man laver...

• #133   25. maj 2015 Heste er et dyr, du kan aldrig stole 100 % på dem..

• #134   25. maj 2015 Tag jer da fucking sammen, kvinder! Helt seriøst man, i stresser mig.

Nu er det sådan at jeg kender Emilie utrolig godt, og har utallige gange set hende ride derhjemme uden hjelm, og jeg har også redet uden. Emilie har styr på de heste hun har, og ved hvad de gør og ikke gør. Jeg vil vædde med at hun har mere styr på hendes heste, end i har på hendes? smiley Seriøst altså.

Det her kan vi jo lige så godt sammenligne med bid/bidløs, ikke? Det er en diskusion man aldrig bliver enige om smiley

• #135   25. maj 2015 Nanna: Så tal fucking pænt smiley
    Iøvrigt bruger du ordet 'hendes' forkert, det hedder 'sine' i det tilfælde.

• #136   25. maj 2015 Jeg taler pænt smiley

• #137   25. maj 2015 Nanna læs min sidste kommentar..
    Virkelig..

• #138   25. maj 2015 Ikke når du skriver 'fucking' smiley

• #139   25. maj 2015 Har jeg gjort smiley

• #140   25. maj 2015 Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor godt man rider.. Alle heste kan blive bange f.eks.. Men ja emilie har sikkert styr på sine heste bedre end os allesammen smiley godt så

• #141   25. maj 2015 Emilie har styr på de heste hun har, og ved hvad de gør og ikke gør. Jeg vil vædde med at hun har mere styr på hendes heste, end i har på hendes

Ææh altså. Det er da vist dig, der skal holde lidt igen. Enten har du VIRKELIG misforstået noget helt basalt omkring hesteadfærd, eller også har du bare formuleret dig ret uheldigt.

For det du siger her er, at Emilie kan styre hestens instinkter. Det har ABSOLUT intet at gøre med ens niveau eller hvor "meget styr man har på hesten". Det har noget at gøre med, at du altså ikke kan sætte en bremse for hestens naturlige instinkter som hvis nu, som Grafik siger, der flyver en fugl op i hovedet på hesten og den reagerer instinktivt.
    Hvis du derimod tror, at man vitterligt kan styre hestens instinkter, ja så er det for mig at se bare et tegn på, at der er gået noget helt galt i basisindlæringen - for det kan du IKKE smiley Håber bare jeg har misforstået dine beskeder.

• #142   25. maj 2015 Jeg kender sørme også mine heste ind og ud, men nu er en hest altså et levende dyr og den kan lave uventede ting. Og noget man aldrig kan være sikker på, er om hesten træder forkert og derved slår en koldbøtte - og dette kan ske uanset hvor dygtig man som rytter er og uanset hvor godt man kender hesten. Sådan et styrt har jeg sjovt nok selv prøvet, i noget så voldsomt som skridt for helt løs tøjle.

Men rart at vide at blot fordi man rider internationalt, så behøver man ikke være fornuftig for man er åbenbart beskyttet af en usynlig magi som gør man aldrig kommer tilskade smiley

• #143   25. maj 2015 Men hold kæft man, ja, jeg vil gerne se den rytter der kan modsætte sig hestens naturlige instinkter, for det ville da godt nok være imponerende smiley Jeg tror bare Nanna Lund roder lidt rundt i det og forveksler almindelige færdigheder (at kunne ride og holde hovedet koldt på forskellige heste) med at kunne styre hestens instinkter. Måske hun bare har misforstået det hele eller måske bare ikke har oplevet hvordan en hest reagerer instinktivt smiley

• #144   25. maj 2015 Kæft i tager da tingene tungt. Nu har jeg redet i ca 10 år og aldrig har en fugl fløjet ind i hovedet af en af mine heste. smiley i må kalde mig lige hvad i vil, for ja, jeg ved hvad jeg laver smiley måske burde i bare lade mig styre mine ting selv, bum slut

• #145   25. maj 2015 Jeg ved godt hesten kan blive bange og man kan falde af. Men hvis man har balancen og nogle gode muskler kan man i mange tilfælde holde sig på smiley

• #146   25. maj 2015 Igen, Emilie, du sætter bare dig selv i et rigtig dårligt lys når du skriver "jeg ved hvad jeg laver" - det kan godt være at du rider internationalt og har redet en masse heste, men sådan en kommentar dér vidner om en forståelse på et meget lille niveau. Du tror jo som rytter på højt niveau med en formodet portion viden om heste forhåbentlig ikke på, at du kan modsætte dig hestens flugtinstinkt smiley

• #147   25. maj 2015 Jeg siger ikke jeg er bedre end så mange andre og kan gøre noget ved hestens instinkter? Men man kan sku også vælte ned af trappen og få kraniebrud så vi burde sku gå med hjelm hele tiden :D. #peace

• #148   25. maj 2015 Funke: Det eller også har de ikke bevæget sig ud for en ridebane, og ved derfor ikke at ting som fugle kan gemme sig i en busk og at de har tildens til at lette ligeforan hesten. Især fasaner og ægerhøns er slemme til det.
    Og selvom de så kan kontrollere hesten instinkter, så kan det stadig ikke udelukke risikoen for at hesten snubler eller glider og derved styrter.

Må sige at jeg helt havde glemt hvor sjove argumenter "kloge" teenagere har xD Men mon ikke de bliver klogere med alderen. Og tja, egenligt er det jo forældrene som burde gribe ind og være den fornufte og kræve en hjelm på hovedet.

• #149   25. maj 2015 Men alligevel siger du, at det er i orden for dig at ride uden hjelm, fordi du rider internationalt og "har styr på dine heste". Ud fra kommentarerne virkede det bare ret meget til at i begge troede, at man som rytter på højt plan kunne modsætte sig hestens instinkter ("Jeg vil vædde med at hun har mere styr på hendes heste, end i har på hendes ")

Men godt at vide, at du i hvert fald ikke tror det smiley

• #150   25. maj 2015 Ja hvorfor fjerne de ikke bare kravet om hjelm til internationale stævner? Det er jo ryttere der ved hvad de laver smiley

• #151   25. maj 2015 Jeg siger faktisk jeg udemærket godt ved det er forkert og at jeg kan komme slemt til skade. - men jeg forstår ikke hvorfor i ikke bare er ligeglade når i alligevel ønsker jeg får kraniebrud smiley

• #152   25. maj 2015 JGR: Ja det er utroligt FEI ikke begynder at fjerne alle sikkerhedskrav igen smiley For man ryger åbenbart aldrig af når man rider internationalt.

Og sådan noget som det her sker jo heller aldrig, når bare man har styr på sin hest og har redet i 10 år smiley
    http://youtu.be/7Sidspb9zhk

• #153   25. maj 2015 Nu stopper du fandme. Helt ærligt, hvorfor stopper du den ikke bare? Har jeg sagt jeg ikke falder af bare fordi jeg rider internationalt?? NEJ!!!!!! Så stop dog den skide diskussion altså helt ærligt man. Jeg prøvede at stoppe den men så kan man så se hvor modne i er ved at køre den videre smiley

• #154   25. maj 2015 Emilie: Jeg skriver ikke til dig, svare på JGR's kommentar. Det er jeg i fulde ret til, om du føler dig ramt. Det er så dit valg smiley

• #155   25. maj 2015 Uanset om man har redet i 1, 2, 10 eller 100 år, så kan hesten falde i alle gangarter! Tåbeligt at ride uden hjelm, uanset om man er nybegynder, professionel eller noget helt tredje ...... Jeg græmmes ..... smiley

• #156   25. maj 2015 Hmm kan virkelig ikke forstå, hvorfor man skal blande sig så meget i, hvad andre gør og ikke gør... Det er sgu trivielt i dagens Danmark, at alt skal dikteres og kontrolleres. At ligefrem ønske, at andre får kraniebrud fordi de ikke rider med hjelm.....seriously???

• #158   25. maj 2015 Jeg blander mig så meget i det her, fordi jeg har ondt af de familier, der pludseligt har et familiemedlem på hospitalet - død eller hjerneskadet - fordi det åbenbart var svært at bruge en ridehjelm. Og fordi det er mine skattekroner der går til, at ambulancefolket skal ud og samle folk op fra ridebanen med kraniebrud, fordi de ikke kunne tage hjelmen på. Fordi jeg føler sorg som søster til en ridepige, veninde til en ridepige, datter af eller til en rytter, der tør at sætte sig selv og sin krop i sådan en tåbelig fare. Det er nemt at sætte hjelmen på og klikke den sammen. Og så undgår man alle de skrækscenarier, der fortælles om. Så undgår man åbent kraniebrud, man undgår at se sin egen familie græde i sorg over ens egen dumdristighed, og man undgår at kalde 112. "Det går jo altid rigtig godt, og min hest er rolig og 100% sprængsikker og har magiske kræfter og et cutiemark på røven". Ja, lige indtil den dag din hest skvatter og lander på dit baghoved. Så er alting altså ikke så magisk længere.

• #159   25. maj 2015 Her er jeg noget tid efter, vi var styrtet. Brækket skulder, åbent sår til knoglen på hoften og fuldstændig revet op i ansigtet. Indersiden af min brækkede arm var også flået til knoglen - helt oppe i armhulen. Men mit hoved havde det godt. Havde jeg ikke haft hjelm på, så var historien nok blevet anderledes. Men jeg er på en måde taknemmelig - jeg fik en kæmpe øjenåbner! Et realitetschok uden lige. Aldrig uden hjelm. ALDRIG.

profilbillede
  • #161   25. maj 2015 Maja, jeg husker ikke meget inden eller efter styrtet, men jeg har fået fortalt, jeg var helt bevidstløs fra vi rammer jorden, skraber 8 meter hen ad stien og til jeg vågner halvt op på intensiv fordi nogle stikker en lang, bøjelig nål ind i mit åbne sår, for så at skrubbe det med en jernbørste ... Jeg glemmer aldrig, da jeg så mine forældres ansigt efter nogle dage: Forgrædte, i søvnmangel og fuldstændig udmattede af bekymring. De sagde selv: "Hvor var det godt, du huskede hjelmen."

• #163   25. maj 2015 Som du siger: Kan simpelthen ikke finde på nogen god undskyldning - selvom jeg forsøger at være kreativ... Så sandt. Der findes simpelthen ingen god undskyldning for ikke at ride med en ridehjelm! smiley

• #165   25. maj 2015 Jeg kan simpelthen ikke forstå, Bettemus, hvordan du med god samvittighed kan sidde sådan uden hjelm med din niece, når du selv har skrevet hvordan du er røget af Bette og er blevet bange for at ride hende fordi hun pludselig kan finde på at blive skræmt over noget helt tilfældigt? Eller er det først kommet helt for nylig?

Ja, folk mener at man blander sig og spilder sin tid. Jeg ville heller ikke have det pissefedt ved at se en mand fyre afsted på sin motorcykel med et lille barn bagpå uden hjelm eller yderligere beskyttelse. Men så er vi jo bare forskellige smiley

• #166   25. maj 2015 Ja jeg har redet heste længe nok til at indse at man skal bruge hjelm.. Men nu går jeg ej heller rundt og tror jeg er verdensmester smiley
    Er så glad for at I huskede hjelmen piger smiley

Mvh TT

• #167   25. maj 2015 Ej Bette.. smiley seriøst.. Nu mistede jeg desværre en god del respekt for dig smiley (og ja jeg ved du er ligeglad med det)

Mvh den meget skuffende TT

• #170   25. maj 2015 Hvordan kan du sætte et BARN op på en pony uden hjelm Bette? Tænk at du kan leve med dig selv!

• #171   25. maj 2015 Er det ikke fuldkommen irrelevant at DU er ligeglad med hvad andre tænker og ikke vil have at nogen "bestemmer" over dig, når det handler om sikkerheden? smiley

• #174   25. maj 2015 Hippie - en ting er hvad man selv gør.. En anden er at sætte andres liv i fare.. smiley Derfor min sidste kommentar til Bette.. smiley

• #176   25. maj 2015 Hold da k*ft, mand...here we go again, HG. Må være ubehageligt, at have så ondt i r*ven over andre. FOR meget fritid åbenbart...

• #177   25. maj 2015 Bette:
    Det er jo ikke det jeg mener din nød.
    Fatter bare ikke, hvordan man - med god samvittighed - kan sætte et BARN op på en hest uden hjelm. Hvad ville du have gjort, hvis hesten havde bukket jer begge af og barnet døde i faldet PGA. manglende hjelm? Vil du virkelig gerne have det på samvittigheden?

• #179   25. maj 2015 Hvorfor så byde ind? Det er da irrelevant for en diskussion, hvis du er ligeglad alligevel? Føj siger jeg bare...

• #180   25. maj 2015 Har selv proppet et barn på ryggen af Sille uden hjelm (billede under Silvers profil) - nogle år før mit styrt. Jeg får det så skidt, når jeg kigger på det billede nu ... Før i tiden havde jeg sagt: "Jeg holder jo hesten og min søster holder pigebarnet, hvad kunne der gå galt?" Men jeg føler mig mere moden nu. Klar til at indrømme, at jeg var en komplet idiot dengang, og hvis der var sket noget, havde det været MIN fejl, at andre kom til skade - og det ville jeg aldrig kunne leve med.

Synes det er sådan et godt billede, men gid Maja (pigen) havde haft en hjelm på. Måske jeg kan photoshoppe det, hmm?? Næh - fra nu af hedder det på med hjelmen om man er 4 eller 20 år. smiley

• #181   25. maj 2015 Igen - "ville bare lige vise hvor ligeglad jeg er med andres meninger"
    Hvorfor skal den dér "fuck alle jeg er ligeglad ingen skal bestemme over MIG"-attitude gå ud over ikke bare din egen sikkerhed og din familie, men også andres sikkerhed? smiley

• #183   25. maj 2015 Elsker altså, når den der "folk har ondt i røven og har for meget tid" kommer smiley Det er et debatforum ... Forventes det, man ikke ytrer sin ærlige mening, når der bliver spurgt efter den? At man bare nikker stille og klapper lidt ind i mellem?

• #184   25. maj 2015
    Man er alt andet end ligeglad, når man har behov for at blande sig i debatten og ev.t smide et billed ind.

• #185   25. maj 2015 Jeg ønsker ikke nogen får kraniebrud. Men men hvid man ligefrem er dum nok til at springe uden en hjelm, hvor risikoen for styrt er endnu højere end ved dressuren. Ja så syntes jeg man fortjener de skader man kan få. Som sagt min sympati rækker ikke langt nok til at have ondt af dem som bevidst bringer sig selv i livsfare, uanset om det er ridning uden hjelm eller spiritus kørsel.
    Og det værste er når man udsætter uskyldige børn for denne fare! De er ikke selv gamle nok til at forstå konsekvenserne eller som i bettemus's tilfælde, til at overhovedet forstå hvor farlige heste faktisk kan være!

• #186   25. maj 2015 Det sjove er at jeg vil næsten vædde med at man kun er "ligeglad" fordi situationen er som den er og fordi det er søde og rolige heste.
    Eller i, der er ligeglade, ville så også stå totalt uberørte og ligeglade tilbage hvis en fyr med høj hastighed fræsede ned i byen med en lille pige bagpå motorcyklen uden nogen af dem havde hverken hjelm eller anden beskyttelse på - fordi "han er da bare ligeglad med hvad i synes", og så er det endda også meget sikrere fordi motorcyklen ikke har sin egen vilje?
    Det tror jeg simpelthen ikke på at man bare ville stå og tænke "fedt, sådan dér, der er sgu ingen der skal bestemme over ham" smiley

• #187   25. maj 2015 Hvis i ikke vil ride med hjelm så lad vær.. Det er jeres valg (voksne)..

Men for guds skyld lad da vær med NOGENSINDE at sætte et barn op uden hjelm! Og lad da for f***** også vær med at begrunde det med at "jeg er ligeglad med andres meninger".. Hold da op så er man da klar til at have ansvar for små børn!

• #188   25. maj 2015 Jeg ser "Jeg er ligeglad med andres meninger" som et synonym for "Se hvor sej jeg er, jeg er fuldstændig ligeglad med mit liv"

• #189   25. maj 2015 Jeg er noget så ligeglad med om bettemus selv bruger hjelm men at sætte et lille barn op uden hjelm og så endda "prale af det" på den måde er simpelthen så langt fra ok..
    Hvad hvis hesten var blevet bange?
    Hvad hvis ungen røg af?
    Det er bare ikke en chance der er ok at tage

• #190   25. maj 2015 Helt enig JGR, især fordi der skal endnu mindre til at en så lille et barn kommer alvorligt til skade! Jeg væmmes! Hvad man selv gør er op til en selv, men børn har man et ansvar over for, og det ansvar er at passe ordenligt på dem!
    Men forældrene til den lille pige er mindst ligeså uansvarlige som Bettemus i dette tilfælde!

• #192   25. maj 2015 Jeg stødte på en hjemmeside for nogle år tilbage - det her er rimelig off topic, og dog.
    Nu er jeg ikke den "sarte" type, men selvfølgelig skal man respektere, at nogle har det knapt så fedt med at se mennesker, der har mistet lemmer. Derfor vil jeg ikke nævne sidens navn, men blot fortælle, hvad jeg læste derinde.
    Kort sagt er hjemmesiden bosted for dem, der har fanget alvorlige ulykker på film. Det kan være ting som trafikuheld, selvmord, vold, henrettelser - ubehagelige ting. De lægger dem ud på siden, og så kan man få lov at se disse. Ikke, fordi det på nogen måde er rart for mig at se, så føler jeg bare, at jeg blev mere .... Moden af at se disse videoer og billeder. Og sidens "About"-sektion beskrev situationen meget godt for mig (hele sektionen er utrolig spændende og spot on, men her er et lille uddrag):

"I understand that sudden exposure to uncensored reality can feel overwhelming. I know you don’t mean any harm and just feel genuinely offended and want to prevent other people from feeling the same. Please understand that it is nothing more and nothing less than raw reality that gets published on XXX.

Turning a blind eye to the reality will not stop the bad things from happening. If you find the content on XXX offensive and upsetting, perhaps you should support it so more people see it and start to realize that the world is not all rose colored and start taking their personal safety seriously and start acting responsibly with regards to themselves and others."

På hjemmesiden ses meget grafiske videoer og billeder af folk, der er kommet galt afsted. Af situationen i Syrien. Af IS-henrettelser, vold og faktisk også rideulykker, hvor tåbelige ryttere uden hjelm får smadret hovedet fuldstændigt.
    Min pointe er, at selvom jeg også fandt denne hjemmeside utrolig ubehagelig, så kan vi ikke løbe fra, at verden er skruet sammen på den og den måde.

Desværre tror jeg bare, at mange af de ryttere, der er "ligeglade" og blot rider uden hjelm fordi de kan, først indser hvordan verdenen er skruet sammen, når de kommer ud for ting som disse. Og det håber jeg virkelig ikke for nogen - hverken individet eller personerne omkring denne. Jeg håber sådan, at alle, der rider uden hjelm vil få et wake up call inden det er for sent!

Hvis man er interesseret i at læse hele hjemmesidens "About", så linker jeg gerne i PB/sender hele teksten, men jeg vil ikke linke til den her, da den er meget grafisk.

• #193   25. maj 2015 Får faktisk ondt af Bette over dette(at vi er så hårde)da jeg altid har kunnet lide hende .. Men vi har sku ret i det vi siger...!

Mvh TT

• #194   25. maj 2015 Du skal ikke have ondt af en som sætter et lille barn op på en hest uden hjelm, nærmest praler af det og argumenterer med "jeg er ligeglad"..

• #195   25. maj 2015 TT, det er også bare nødvendigt at være hård ... Det er ikke særlig smart at gamble med sin egen og andres sikkerhed på den måde smiley

• #196   25. maj 2015 Jeg vil gå så vidt ar sige at et 1/2 årigt barn stadig tæller som en baby smiley Forstår på ingen måde man kan være så uansvarlig!

• #197   25. maj 2015 åååh jeg vil bare sige jeg er skide dobbeltmoralsk nu Hahah! smiley

Jeg bruger næsten altid hjelm. det er meget sjældent jeg lader være smiley Ja det er dårlige undskyldninger men hvis vejret er virkelig hot og det simpelthen er ulidelig varmt så smider jeg hjelmen for en dag eller hvis hjelmet ligger i skabet og jeg måske bare lige skal op i 2 minutter så kan jeg også godt smiley
    jeg kan også helt ærligt indrømme jeg ligesom bette har smidt min niece op på ryggen af hesten hvor jeg sad sammen med hende hvor hun ikke havde hjelm på. det sker dog ikke igen da hjelmen ligger parat hvis hun nu en dag skal ha en ridetur igen smiley

Når dette er sagt så kommer det dobbeltmoralske. jeg er helt enig i det i siger for jeg selv prøver at lærer andre mennesker at hjelmen er vigtig, kan redde liv osv. osv. og jeg prøver og at holde hjelmen på hvilket 90% af tiden er den jo på. men der er altså også bare noget dage jeg tænker "fuck det" og bare rider uden.

når det så jo er sagt xD Så er Karma en bitch for jeg har prøvet en gang efter en springtime at skulle skridte af hvor vesten og hjelmen røg af... og da jeg åbenbart ikke havde sprunget nok skulle jeg da lige tage et spring mere. der røg jeg jo så af, da hesten synes det var sjov at lave en U-vending lige efter springet! xD
    Jeg slap heldigvis kun med et godt grin og ondt i røven, men det kunne jo have endt værre som jeg jo har indset nu hvor jeg er blevet ældre smiley

Så ja husk hjelmen! For jeg er røvdårlig til det selv og er åbenbart nogen dage u-intiligent nok til at lade hjelmen være i stalden!

Hilsen Mason! smiley

• #198   25. maj 2015 Jeg mener, at under 18 = hjelm, altid!
    Over 18 = det må man selv bestemme.
    Ellers sku man osse være iklædt bobleplast, når man cykler og kør bil, det er osse farligt, især cykel.

Disse emner er jo diskuteret til hudløshed, så tænker lidt, at de dukker op, når nogen er blevet irriteret over, at nogen har redet uden hjelm?!

• #199   25. maj 2015 Altså hvis man har behov for at dele billeder, og skrive, at man er ligeglad med andres meninger, så er man tydeligvis netop ikke ligeglad,

Jeg rider altid selv med hjelm, og kommer aldrig til at ride uden. Det har jeg mit hoved for kært til. Hvad andre gør, må de heldigvis selvom,.

• #200   25. maj 2015 Hippie: jeg stoler 100% på Sas
    For jeg ved at han løber så jeg ved at hvis der er noget med lyd så kan jeg trygt stole på at han vil stikke af;)

• #201   25. maj 2015 Jeg rider altid men hjelm!
    Rider dog aldrig med vest da jeg er hypermobil i rygsøjle og ribben, hvilket gør at veste ikke kan sidde ordenligt på mig;)

• #202   25. maj 2015 Puds da lige glorien. Det her emne lyder mere og mere som et "fortæl hvor klog og sej du er fordi rider med hjelm mens vi hakker ned på dem der ikke gør" emne hvor der kun findes en rigtig holdning og alle andre er bare nogle egoistiske idioter.

Skal vi forbyde hele westernverdenen der typisk foregår med hat? Eller de høje dressurklasser?

Og jeg forstpr virkelig ikke hvordan man kan få sig selv til at sidde og angribe én person, uanset hvad vedkommende har skrevet. Virkelig usmageligt smiley

• #203   25. maj 2015 Sarah: jeg brokker mig kun over når man lader børn ride uden.. Det er måske ikke fair?

• #204   25. maj 2015 Ja jeg har ikke noget valg smiley Jeg fik at vide af kæresten: Hvis du skal være ride på Kasper, så er det med hjelm ellers rider du ikke smiley

• #205   25. maj 2015 Og jeg mener, det er vildt usmageligt at springe uden hjelm og smække små børn på levende dyr uden hjelm. Så nu er "at pudse glorie" og "at spille sej og klog" altså lig med, at man kan se sund fornuft i, at man beskytter sig selv og andre?

• #206   25. maj 2015 Nej det er bestemt ikke det jeg skriver Hollaender. Jeg synes det er usmageligt at sidde og rakke ned på en person på den måde her, og jeg synes det er dårlig stil at lave en 'diskussion' der faktisk ikke er til diskussion, men bare en undskyldning for at freemhæve hvor god man er selv mens alle andre bare er nogle idioter der ikke har mange hjerneceller at passe på.

• #207   25. maj 2015 Jeg synes egentlig at man er en idiot uden hjerneceller hvis man smider et barn på en hest uden hjelm.. Jep

• #208   25. maj 2015 Jeg vil vædde begge mine ører på, at ingen i dette fora er ude på at pudse sin glorie, men at fremhæve hvilket ansvar man sidder inde med som rytter. Forstår ikke, hvor du har fra, at folk bare vil vise hvor gode de er - det må være voldsomt misforstået, da dette emne går ud på at fremhæve hvorfor det er en tåbelig idé at ride uden ridehjelm!

• #209   25. maj 2015 Fordi samtlige i dette emne himler op om at de da altid rider med hjelm. Hvis man vil undgå at komme til skade så bliv liggende i din seng resten af livet, for intet er sikkert. Ja, man kan tage forholdsregler men det betyder ikke at man skal være så skide hysterisk hele tiden.

Jeg rider selv med hjelm, men er ikke bleg for at tage den af for lidt billeder eller hoppe op på hesten efter ridning og tulle lidt rundt uden

• #210   25. maj 2015 Emnet handler om hjelm, folk har skrevet om de rider med eller ej.. Der er da ingen der råber op om at de er bedre end andre.. Men mange prøver dog at understrege hjelmens vigtighed, det er der vel ikke noget galt i ??

Så fordi du "ikke er bleg for at smide hjelmen" så er du bedre?

Den eneste i dette forum som fremhæver sig selv er da dig..

• #211   25. maj 2015 Hvorfor fremhæver jeg mig selv? Jeg skrev at jeg rider både med og uden, så folk vidste at jeg ikke skrev fordi jeg følte mig ramt. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad andre gør, men at skrive spdan til Luna synes jeg bare ikke er okay, så kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal rammes sådan

• #212   25. maj 2015 Sorry men har intet til overs for folk der er så uansvarlige med børn og samtidig nærmest praler af det

• #213   26. maj 2015 Så lad være med at skrive noget. Man behøver ikke altid kommentere alting, og slet ikke når man ikke har noget pænt at sige.

• #214   26. maj 2015 Øhm i lige måde ??

• #216   26. maj 2015 Katja: jeg bruger ikke cykelhjelm men vil til en hver tid kræve at mit barn gør.. Man har et ansvar overfor sine (også andres) børn i og med de ikke kender konsekvensen på samme måde som os voksne..

• #218   26. maj 2015 Dårligt forbillede ja, uansvarlig nej..
    Jeg ville aldrig lade mine eller andres børn ride / cykle uden hjelm.. Men når man er voksen må man selv vælge, der er ikke rigtig så meget at gøre..
    Børn / unge får jo heller ikke lov at drikke sig i hegnet før en hvis alder, selvom forældrene måske gør det?

Du kan ikke sammenligne børn og voksne, dine forældre har et ansvar overfor dig indtil du er voksen..

• #220   26. maj 2015 Jeg har ikke bedt andre bruge hjelm?
    Jeg har kun sagt at jeg synes man skal sørge for at børn har hjelm på.....

• #222   26. maj 2015 Tja.. Mine 3 niecer kører altid med hjelm fordi de har fået at vide hvor farligt det kan være uden.. Samtidig ved de godt at voksne har "bedre styr på det" (ja dårligt forklaret) og derfor kører mor og far uden..
    De behøver ikke et forbillede i en sådan situation.. Man kan sagtens forklare dem at det er farligt uden men voksne må selv bestemme.. Ligesom med alkhol, rygning osv.. Børn er IKKE voksne og det skal de da også vide smiley

• #224   26. maj 2015 Det burde de da også men folk vælger selv, det gider jeg ikke blande mig i - men børn må man altså tage ansvar for og sørge for at de har ordentlig sikkerhed..

• #226   26. maj 2015 Mine grunde er da irrelevante.. Jeg burde gøre det ja.. Enig.. Jeg burde heller ikke ryge.. Sådan kan man jo sige om mange ting.. Men én ting er at gøre det selv, en anden er at lade børn gøre det.. Specielt en lille pige / baby som intet fatter, det er da for uansvarligt..

• #227   26. maj 2015 Jeg rider altid med hjelm og ville helt ærligt ikke turde uden smiley
    Men til billeder hvor jeg har redet og kender hesten ville jeg nok godt kunne finde på det, det er dog ikke sket endnu smiley
    Jeg har 1 gang siddet på en hest uden hjelm, og det var for at få en trøje af mens min veninde holdt hesten smiley

• #229   26. maj 2015 Nu har voksne altså lidt bedre styr på tingene.. Uheld kan altid ske, men børn falder f.eks oftere på cyklen end voksne.. Men ja voksne burde da også have sikkerheden i orden, men det kan kun de selv bestemme.. Men vi har et ansvar overfor børnene og derfor er det ikke ok at lade dem ride / cykle uden..

Føler lidt at jeg gentager mig selv og du lytter vist ikke rigtig, så tror bare jeg siger godnat nu smiley

Men en sidste ting - siger du også til rygere at de ikke skal forbyde deres børn at ryge når de selv gør det? Nej vel? smiley

• #231   26. maj 2015 da jeg var yngre red jeg med hjelm 99,9% af tiden, den sølle 0,1% hvor jeg ikke lige havde hjelmen på, og tænker det går nok, det er sjovt nok altid der jeg har slået hovedet.

jeg har i dag altid hjem på og en hver der sidder på mine krikker har hjelm på, ellers sidder de ganske enkelt ikke på mine dyr, der har været få undtagelser, feks ved et fotoshoot.

• #232   26. maj 2015 Katja - hvorfor er du ude efter JGR mht hjelm..? Du burde da stille dine forældre de samme spørgsmål som du stiller hende.. Du har jo lige sagt at dine forældre ikke bruger hjelm så derfor gør du heller ikke.. Hvad med at bede dine forældre om at gå foran som gode rolle modeller.. Men igen.. Det er jo nemmere at sidde bag skærmen og sig de ting man i virkeligheden burde konfrontere andre med.. smiley

Mvh TT

• #233   26. maj 2015 Hvorfor skal man pudse glorien bare fordi man har valgt at være fornuftig? Som sagt har jeg redet lidt unden som yngre, i teenageårene er det sejt at turde tage hjelmen af. Men det har kun været mens jeg har skridtet, også var der en enkel gang hvor jeg ganske enkelt havde glemt hjelmen og først opdagde det da jeg var færdig med at ride og skulle tage min manglede hjelm af.
    Og sådan noget kan jeg da ikke garantere ikke sker igen, men ellers er det altid hjelm. Og ja jeg er så "perfekt" at jeg også bruger hjelm på cykel, dette er noget mine forældre krævede af mig som barn og i og med de begge (især min far) har kørt cykelløb på ok højt niveau, ja så havde de nogen virkelig gode skræmme historier, hvor den ene var den som fik min far til altid have hjelmen på.
    Men jeg føler mig på ingen måde bedre end andre, og hvad andre voksne gør er mig ligegyldig - de skal blot ikke forvente at jeg er sympatisk hvis de skulle komme tilskade.
    Børn har man som voksen ansvar for, og ved at lade dem ride/cykle uden hjelm er man en uansvarlig voksen og ja der findes samtidig mange som så desværre er dårlige forbilledere, men i det mindste sikre de at børnene beskytter hovedet.

• #234   26. maj 2015 JGR
    Hvorfor skal jeg holde mund? Det er ikke mig der angriber en person, jeg henvender mig til alle

• #235   26. maj 2015 Synes stadig det er en kende morsomt, at fordi man forarges over, hvordan et voksent menneske kan smække et spædbarn op på en hest uden hjelm, så er man pludselig ih og åh så ondsindig, angriber personer og pudser sin glorie, udelukkende fordi man kan se uansvarligheden i en sådan handling.

• #237   26. maj 2015 Jeg synes det er en kende morsomt at nogle læser noget jeg ikke skriver.

• #238   26. maj 2015 Hvis det ikke er det, du mener, så er jeg ikke med.

"Jeg synes det er usmageligt at sidde og rakke ned på en person på den måde her, og jeg synes det er dårlig stil at lave en 'diskussion' der faktisk ikke er til diskussion, men bare en undskyldning for at freemhæve hvor god man er selv mens alle andre bare er nogle idioter der ikke har mange hjerneceller at passe på."

• #239   26. maj 2015 Du er ikke med fordi du sætter lighedstegn mellem hvad jeg mener, istedet for at læse det lille "og" der adskiller det. Jeg synes det er forkert at Luna bliver så unødigt angrebet OG jeg kan ikke se nogen grund til den her diskussion.

• #240   26. maj 2015 Det er ikke det, jeg spørger ind til. Jeg spørger ind til, om man pudser sin glorie fordi man er et fornuftigt menneske, der passer på sig selv, da dette er hvad jeg læser ud fra det, du skriver.

• #241   26. maj 2015 Nej, hvor læser du dog det?
    Jeg brugte udtrykket iforhold til de personer der skriver at de da altid rider med hjelm og derefter rakker ned på dem der ikke gør.

• #242   26. maj 2015 I burde allesammen sætte hinanden på "ignorér" funktionen herinde smiley #HGdramaiiiigen

• #244   26. maj 2015 Puha smiley nu kommer jeg da virkelig til at tænke på dengang jeg var mindre hvor min mor satte sig mig op på vores tidl. traver på 164 uden hjelm eller udstyr mens den stod og græssede smiley

eller med min egen ponyer hvor jeg bare selv har hoppet op uden sikkerhedsko og hjelm på mens de spiste deres morgenhø..

nu vi snakker om børn har jeg aldrig i mit liv kommet slemmere tilskade under ridning end ondt i røven smiley

tværtimod alt ophold fra jorden med hest er jeg kommet meget slemmere tilskade.. brækket tæer, forstuvet tæer og fingre, hårde slag og blå mærker osv. osv. osv.
    Synes man burde kræve hjelm og vest til alt arbejde med hesten fra jorden af for det er sgu der jeg tit kommer tilskade haha smiley

• #245   26. maj 2015 jeg stoler da også højt og helligt på min ene hyphest når vi rider på bane, men uanset hvad rider jeg ikke uden hjelm. jeg har redet uden før, både fordi jeg ikke gad, og også fordi jeg ikke havde den med. det synes jeg dog ikke er en lovlig undskyldning, da jeg ligeså godt kunne have longeret pågældende dage.
    jeg har intet imod at se de voksne derude ride uden hjelm, da jeg er ragende ligeglad med, om de har tænkt sig at passe på sig selv. heldigvis har vi ingen børn derude, men ofte når jeg kommer i andre stalde, ser jeg 13 årige piger der ikke rider med hjelm, fordi det ødelægger håret, og de stoler på deres hest 100%.. her synes jeg forældrene burde træde ind og fortælle dem, at det er ragende forkert at ride uden. mange børn har ikke en realitetssans for om, hvor lidt der skal til for at blive lam..
    en i stalden faldt for et års tid siden af og fik kraniebrud. hun fløj ind i barrieren med hovedet først. hun havde dog hjelm på, men den tog "det værste" af faldet. hun holdt pause i næsten et halvt år før hun kunne sætte sig op på hesten igen, men hvad nu hvis hun ikke havde haft den på? hun kunne i værste fald sidde lam i sin kørestol, eller endnu værre, ligge i kisten...

Jeg har altid hjelm på, da det kan gå galt på et split sekund, uanset om hesten laver en fejl eller om du gør..

• #246   26. maj 2015 Kan du nævne enkelte personer, der gør sådan? For det ser jeg virkelig ikke. Jeg ser forargede mennesker, der åbenbart pudser glorien fordi de er fornuftige og samtidigt forarges over, hvordan man kan være så uansvarlig som voksen. Det er skam ikke at rakke ned - det kaldes rationalitet.

• #247   26. maj 2015 Prøv at læs det hele igen, så skal du se. Jeg har ikke lyst til at nævne nogen. Det ville være dobbeltmoralsk når jeg ikke synes det er iorden at kommentere på Lunas valg.

Men lad det nu ende her. Jeg kan godt se hvad du mener og hvor du vil hen, men du hænger dig i mit ordvalg og så gider jeg bare ikke mere.
    Hav en god dag smiley

• #248   26. maj 2015 Du kan henvise til kommentarer for at understøtte dine argumenter - som man normaltvist ville gøre smiley
    At jeg læser dit skrevne igen, igen og igen ændrer ikke på ordnernes betydning, såfremt du ikke udtrykker dig klarere.
    Selvfølgelig "hænger" jeg mig i dit ordvalg - det er trods alt det, du smækker på bordet. Det må man gå ud fra, du også mener således.

• Winnie L
    Winnie L Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 1 Heste: 1 Svar: 22
    #249   26. maj 2015 Som Jan Gintberg så klogt sagde det.
    "En hest er verdens dummeste dyr. Den bliver bange for en termokande og et lastbilstog" smiley
    Jeg rider altid med hjelm. Jeg har en rolig hest og jeg har ikke været faldet af siden jeg begyndte at ride igen for to år siden, men hvorfor tage chancen? Hvad hvis hesten snubler eller glider?
    Må folk selv om de rider med hjelm eller ej. Ja, men jeg blev dybt forarget da jeg så to teenage tøser komme ridende ude på hovedvejen uden hjelm forleden. For mig at se er det dybt uansvarligt.

• #250   26. maj 2015 Muligt man bare skal være ligeglad med hvad andre gør, men det kan være svært når man ved hvad en hjerneskade kan gøre ved folk.
    Jeg har efterhånden set SÅ mange mennesker med hjerneskader, jeg arbejde til dagligt med folk som bla. har hjerneskade, både ældre og børn.
    Det er forfærdeligt, at se børn som ikke kan leve et normalt liv, børn som har så meget sværer ved alting og vil have det resten af deres liv. Ligeledes er det forfærdeligt at se på disse ældre, som bruger deres sidste levetid som en grøntsag. Jeg har brugt mange timer på at trøste og snakke med disse mennesker om livet, ofte for de så meget had til hele tilværelsen, så det gør ondt helt inde i.

Jeg ville i hvert fald ønske at alle ville bruge den hjelm, der er ingen grund til ikke at passe på sig selv. Og selvom man "har styr på sin hest" så har man ikke nødvendgvis styr på sine omgivelser.

• #251   26. maj 2015 Har aldrig forstået den der med, at man mener ens børn skal have hjelm på, men man ikke selv har. Det er jo utroligt dobbeltmoralsk, og jeg tror helt ærligt barnets liv er lige smadret om det er barnet selv, der kommer til skade, eller om det er moren / faren, der er smadret i jorden....

• #252   26. maj 2015 Men hvad er egentlig grunden til, at i rider uden hjelm? Altså, er det bare "fordi i kan" ? smiley
    Det er så uendeligt let at tage fat i en ridehjelm, løfte den over hovedet, sætte den på knolden og spænde sådan et lille spænde der siger klik, og så er man good to go.
    At fravælge noget, der er SÅ let at gøre med mindre man har mistet begge arme, der med en minimal indsats kan gøre en ret så stor forskel - ikke mindst for jeres familie, hvis det er nogen man skænker en tanke i sin "i skal ikke bestemme over mig"-fase - der må virkelig lægge ét eller andet til grund for det.

Jeg tror som sagt ikke på at reaktionen havde været den samme ("jeg er ligeglad, folk skal ikke blande sig i andres liv"), hvis der havde siddet en lille 3-årig pige uden hjelm sammen med en ung fyr på hans motorcykel mens de drønede ned ad landevejen fordi han lige skulle vise den frem for de andre gutter.
    Hvad søren er grunden til man ikke vil lægge SÅ minimal en energi i at løfte sine arme?

• #253   26. maj 2015 Hej alle. Jeg har slet ikke læst alt det der der er skrevet… men jeg ridder ALTID min hjelm. Men jeg har også virkelig haft et grimt styrt. Og der kom Mange ridser i hjelmen. Gudskelov jeg havde den på. Har købt en ny for den anden var for ridset. Nå men Jeg travede inde i ridehuset.og et parpir flagrede bare. og så var den store hest i fuld galop. og op i de andre. så sparkede de andre heste ham. hele ridehuset rundt i fuld bukke stejle galop lange tøjler. Og så ind på midten og bukke/stejle mig af…. Men så sad bøjlen fast i foden, han blev mere bange og sådan faldt jeg så af ham. smiley jear, ridehjelmen var i godt stand, dyr og sådan noget. Men sådan kan det gå til. uden den var dette ikke skrevet. Jeg håber at folk tager hjelmen på for sikkerhedens skyld. Meen det er ikke min sag smiley Husk det er et levende og farligt flugt dyr vi har med at gøre.

• #254   26. maj 2015 Line: Er bestemt ikke uenig, men det er da bedre end de forældre som er ligeglad med deres barns sikkerhed og derfor slet ikke kræver en hjelm.

• #255   26. maj 2015 Team Grafik, der er jeg også fuldstændig enig, men jeg synes bare det er ærgerligt, at man pådutter andre at tage den på, når man ikke engang selv gider smiley Det er desværre tit dem, jeg oplever, der brokker sig mest, som selv cykler og omgås heste uden hjelm smiley

• #256   26. maj 2015 Jeg rider selv med hjelm, men jeg synes nu det er folks eget valg at ride med eller uden hjelm, forstår ikke at denne debat bliver ved med at opstå. Fx ridevest bliver aldrig diskuteret og jeg hører heller ikke meget om cykelhjelme

• #257   27. maj 2015 Hvis det er en ordentlig rideskole, synes jeg at der som minimum bør være hjelmkrav for alle under 18. Men så da langt hellere at der generelt var krav om hjelm, uanset alder, ce godkendt naturligvis.

Jeg kender en hvis veninde idag nok havde været i live hvis hun havde haft hjelm på.

Et er at man gambler med sit eget liv og førlighed, men at skide på at ens veninde skal opleve at man dør pga manglende ridehjelm forstår jeg simpelthen ikke.

Det er en del år siden og snakker som sådan ikke med hende, men det har helt tydeligt påvirket hende at opleve en så uhyggelig ting

• #258   27. maj 2015 Det er dog en af de gode ting DRF har fået igennem, som det blot er klubbernes ansvar at håndhæve:

http://www.rideforbund.dk/Information/Nyheder/2012/03%20-%20Marts/Dansk%20Ride%20Forbunds%20repraesentantskab%20vedtager%20obligatorisk%20brug%20af%20ridehjelm.aspx

Læs især sidste 2 linjer..

• #260   27. maj 2015 vi må ikke sidde uden hjelm på hesten. Altså der hvor jeg ridder. ( en rideskole ) Og det har jeg intet imod smiley

• #261   28. maj 2015 Det burde egentlig være sådan, at hvis man rider uden hjelm, så fraskriver man sig samtidig at andre skal hjælpe en hvis man falder af og kommer til skade! Loven siger jo at man skal hjælpe andre i nød, men hvis man er så snotdum og egoistisk at man hellere vil være "smart" end at tage hjelm på, ja så vil jeg gerne fritages fra at samle folk med flækkede kranier op! For DET har JEG nemlig ikke lyst til....

• #263   28. maj 2015 Laila, så du vil heller ikke hjælpe folk som køre uden sele, uden cykelhjelm, drikker sig fuld eller ryger? Synes da godt nok at ligemeget om folk ikke beskytter sig godt nok eller smadre sin krop med alkohol eller cigaretter. så har de lov til den hjælp ligesom alle andre?

Hvis en person kører uden sele eller rider uden hjelm og kommer ud for en ulykke. Ja, personen er en idiot men det ændre intet at jeg kalder efter en ambulance smiley og det burde alle med bare lidt medfølelse for andre sgu gøre.

• #264   28. maj 2015 JJ h. Kæmpe skulderklap til dig!! smiley

• #265   28. maj 2015 I guder hvor er det dog latterligt at sammenligne rygning og alkohol, med det at køre uden sele eller ride uden hjelm. Så ved du hvad, sådan et tåbeligt spørgsmål gider jeg slet ikke svare på....

• #266   28. maj 2015 Hvis folk drikker sig selv fra sans og samling, så er de ski' selv uden om det...

• #267   28. maj 2015 Så du ville nægte at hjælpe en ung fyr, som har drukket og er kørt galt?? Velvidende at din hjælp kunne være afgørende for at xs forældre slap for et besøg af politiet, med besked om at deres søn er død??

(men hey, han havde jo drukket, så han var selv uden om det :/)

• #268   28. maj 2015 Hvis man kom ud for sådan en situation, så tror jeg slet ikke man ville tænke over det - man ville hjælpe pr. instinkt. Der er slet ikke tid til at tænke "hun var selv uden om det, skal jeg nu tilbyde min hjælp" eller svælge i nag, det er faktisk vores pligt at hjælpe et menneske i livsfare så længe vores egen sikkerhed ikke er i fare.

JEG synes også det er egoistisk at ride uden hjelm og JEG ville uden tvivl få langvarige traumer og angst af at se en person slå hovedet meget voldsomt, der er ikke nogen der skal være i tvivl om at det ville knække mig og bringe min angst for blod og smerte LANGT tilbage - men jeg tror ærlig talt at alle velfungerende mennesker bare pr. instinkt hjælper, hvis et andet menneske er i livsfare foran én. Der er simpelthen ikke tid til at tænke på andre ting - jo, alternativet er at man bare fryser i chok. Men ærlig talt, så tror jeg simpelthen ikke man har tid til at overveje så triviel og barnlig en ting som nag hvis man ser en livstruende situation foran sig.

• #269   28. maj 2015 Der er som oftest to ting, der sker, når man er vidne til en fatal hændelse: Man fryser - går i chok - eller man handler pr. instinkt. Man har, som Funke siger, slet slet slet ikke tid til at tænke over, at der er tilbud på is nede i Netto eller, at man i en anden, given situation ville have hjulpet.

Ikke desto mindre mener jeg, der burde være en strammere lovgivning om sikkerhed omkring kevende dyr ..

• #270   29. maj 2015 Helt enig Turbohesten! smiley

• #271   29. maj 2015 Jeg tror bestemt også at man i sådan en situation handler instinktivt.

Mere bare holdningen, så er du selv uden om det jeg synes er ok

• #272   29. maj 2015 Turbo: Man er jo en nar, hvis man drikker og kører bil...

• #273   29. maj 2015 Man har ikke helt sund dømme kraft hvis man er fuld, Hippie. Det er hans skyld ja, men hans venner el. Lign. Burde også have holdt øje med ham. Han fortjener stadig hjælp ligesom hvis du lavede et hovedspring og brækkede nakken ik. Så ville du jo også gerne have hjælp.

• #275   29. maj 2015 Du er over 18 så syntes det er fint nok. Men det er jo rimlig farligt. Men man må jo selv bestemme. Julie

• #280   30. maj 2015 Er man over 18 år, bestemmer man da helt selv, om man ønsker at ride med hjelm. Folk cykler uden hjelm, kører på scooter uden hjelm og meget mere. Sådan er det vel bare. Er man under 18 år, er det vel forældrenes ansvar at huske deres barn på at hjelmen skal være på? Rider selv med hjelm, kunne aldrig drømme om at ride uden, men det er jo mit valg.

• #281   30. maj 2015 Synes sammenligningen igennem hele debatten med at køre uden sele eller køre på scooter uden hjelm er noget sludder.. Det er lovpligtige ting der bliver sammenlignet med...

At sammenligne det med at ryge og drikke sig fra sans og samling, og ride uden hjelm virker lidt som et 'Jeg ved ikke hvad jeg skal sammenligne med'-forsøg..
    Ja, det er sundhedsskadeligt, men livsfarligt og ude af egne hænder er vidst ikke helt tilfældet.

På en hest er magten taget fra en, der vælger man ikke længere selv at 'tage en øl mere, eller tænde den næste smøg.. Hvis hesten falder, så falder den, selvom du ikke selv har gjort noget for det.
    Bliver hesten forskrækket, er det højst sandsynligt heller ikke rytteren der har bedt om det.

Nu bliver der også nævnt western ryttere og ryttere der rider højt dressur... Jamen mange western hatte i dag har en indbygget skal - netop for at beskytte hovedet mere.. Og hvis man ser på hvor mange ryttere der efterhånden rider med hjelm i stedet for hat - helt op til Grand Prix klasserne, så er det vidst tydeligt at se, at rytterne er begyndt at vægte sikkerheden meget mere...Topryttere som bl.a. Carl Hester, Charlotte Dujardin og Andreas Helgstrand rider alle med hjelm i stedet for den høje hat....

• #282   30. maj 2015 Sanne Kolind:
    Man vælger jo altså også selv at hoppe op på hesten og dermed "at lade magten blive taget fra en".. Så jeg synes, at sammenligningerne er reelle nok smiley

• #283   30. maj 2015 Du vælger bare ikke om hesten springer i luften elelr stikker af.. Tror du skal være temmelig høj i hatten hvis din øl gør det..

• #284   30. maj 2015 Nej, men du ved, at risikoen er der, for at netop det sker. Så det er jo ikke nogle fuldstændig ukendte konsekvenser.. smiley

• #285   30. maj 2015 Hjelm redde mig trods den blev smadret i 3 stykker og jeg derfor fik en senhjerneskade så lever jeg den dag i dag og er ikke en grøntsag der intet kan lave og måske ikke opfatte verdenen

• #287   31. maj 2015 alle 4 ting kan ende fatalt og ende med drab smiley kan ikke helt se hvordan det ikke er en god sammenligningen..

for biler kan end mange uventede ting også ske. et dådyr ude foran bilen. bare s et af mange eksempler smiley

• #288   31. maj 2015 Kald mig bare gammeldags og overforsigtig, men jeg har hjelm på både når jeg cykler og når jeg rider smiley Har tilmed også sikkerhedsvest på hver gang jeg skal ud og ride smiley

• #289   31. maj 2015 Kathrine: Det kalder jeg nu snare fornuftigt end gammeldags smiley

• #290   31. maj 2015 Hippie: Tak smiley Jeg har sgu væltet en del gange på cyklen, hvor hjelmen har reddet mig fra at få andet end hovedpine og en bule smiley Og det er ikke fordi, at jeg er en spasser til at køre på cykel, men der kan ligepludselig ske noget uventet og så ligger man altså bare på jorden inden, at man nåede at reagere.

Og ridehjelmen, ja, den har sørget for at jeg bl.a. kun har fået en mild hjernerystelse fremfor, at jeg nok havde fået blackout. Da jeg rejste mig op fra jorden, så var det som om, at den bevægede sig og så ku' jeg knap nok huske hvordan man ringede op fra min mobil smiley

• #291   31. maj 2015 Jeg stoler kun 10% på min pony (Jep, det er ingenting) og derfor har jeg ALTID hjelm på når jeg rider ham, og hvis jeg rider på bane (Vi rider næsten kun tur) så har jeg også sikkerhedsvest på. Netop fordi jeg ved han lige pludselig kan gå amok og så kan jeg kun skridte og nogenlunde trave på ham, men hvor vi stadig har problemer..
    Så jeg har hjelm på, og på bane også sikkerhedsvest.

Ville selvfølgelig også have hjelm på hvis jeg red en anden hest, og når jeg rider en ny hest for første gang kommer vesten også på igen. (:

• #292   17. jun 2015 Kathrine kan godt lide at du skriver du altid har hjelm på, men på dit profilbillede har du kun studenterhue på. smiley

• #293   17. jun 2015 Mette: Korrekt, men dette var også en undtagelse smiley Det vil jo se fjollet ud, hvis studenterhuen skulle sidde ovenpå ridehjelmen smiley

• #294   17. jun 2015 Studenterhue ovenpå hjelmen? Tjaah det havde jeg nok gjort. Better safe than sorry smiley

• #295   17. jun 2015 Ja, jeg havde nok også valgt at have den på ridehjelmen. Og specielt hvis det er på en mark eller en skov. smiley

• #296   17. jun 2015 Kan i se overskriften?
    "Student blev hjerneskadet - hjelmen så dum ud"

• #297   17. jun 2015 Nu skal vi være ordentlig mod Kathrine.

Men ja, overskriften ville blive lidt bizart.

• #298   17. jun 2015 Det var ikke personligt - men MANGE tænker sådan..

• #299   17. jun 2015 Okay, godt. Det var heller ikke for at beskylde dig. Det var bare for at tjekke og holde orden inden det blev grimt. smiley

• #300   17. jun 2015 Hov hov! Gider ikke det der personlige hetz..

• #301   17. jun 2015 Som sagt var det ikke personligt, jeg brugte vare din sætning til at skabe en pointe..

• #302   17. jun 2015 Kathrine kører heller ikke hetz mod dig eller hvad man end siger.

Kommentér på:
Den der med hjelm.. :-/

Annonce