{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.866 visninger | Oprettet:

Opstaldning i spiltov {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg er blevet handicaptrækker på en rigtig skøn rideskole med en masse søde heste og ikke mindst ryttere.
Jeg er simpelthen så glad for mit lille bi-job, for jeg hygger mig virkelig meget ude på rideskolen.
Jeg kan dog ikke lade være med at bemærke, at der er ret mange ponyer, som står opstaldet i spiltov, og jeg mente ellers at have læst, at man siden 2007 (eller 1. januar 2011 for allerede eksisterende stalde med spiltov) ikke længere måtte have heste eller ponyer opstaldet i spiltov.

Er der nogle steder, der gælder særregler, eller hvad er det, der spiller ind her, som jeg ikke ved af? smiley Har ledt efter hestenes bokse, men der er altså ikke flere bokse. Jeg kan ikke helt forstå det - er sikker på, at rideskolen intet gør galt, for det er en stor og meget fin rideskole, så der må være et eller andet, jeg ikke kender til. Det vil jeg altså gerne have opklaret. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstaldning i spiltov
  • #1   21. sep 2015 Kan det være, at de går i løsdrift? smiley

• #2   21. sep 2015 Var også selv trækker på et handicap hold faktisk... Mega hyggeligt, og dejlige mennesker!
    Men der stod stort set alle ponyerne også i spiltov! Syntes nemlig også at jeg har læst at det er ikke længere er lovligt smiley

• #3   21. sep 2015 Hmmm... Jeg overvejer også muligheden, men der er bare noget, jeg ikke forstår så.
    De står inde i hele den tid, jeg hjælper derude med hadicapridningen (fra klokken 10-17:30) og der står flere end de ponyer, der skal bruges til handicapridningen. Og så vidt jeg ved må heste ikke stå bundet i mere end 2 timer?

• #4   21. sep 2015 Nanna A
    Er ret sikker på, at det er samme sted vi to taler om. smiley Jeg bor jo i Vojens, hvis du husker det.

• #5   21. sep 2015 Nårh ja det er da rigtigt! smiley
    Jeg snakker om ROOR smiley

• #6   21. sep 2015 Også jeg. Men jeg har ikke lyst til at hænge dem ud, for jeg er helt vild med at være derude. Jeg forstår bare ikke, hvorfor de står i spiltov, når nu det ikke længere er lovligt, så jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er en anden faktor, der spiller ind. smiley

• #7   21. sep 2015 Ja de er nogle dejlige mennesker derude! smiley ved dog at over i den anden stald er der fyldt med store bokse smiley
    Men kunne være dejligt lige at få afklaret om det er lovligt eller som du selv siger, om der er en anden faktor der spiller ind smiley

• #8   21. sep 2015 Det er virkelig et lækkert sted med søde mennesker, er så vild med at være der.
    Ja, der er rigtig skønne bokse.
    Men umiddelbart er de jo nok besat af de heste, der står på fold i den tid, jeg er derude. smiley Det er jeg helt sikker på. Og vi henter jo også heste derovre til nogle af holdene, så det giver ikke mening, hvis vi kun kan hente heste derovre men ikke ponyer, så ponyerne af den grund står opstaldet i spiltov, mens der er ridning - hvis du kan følge mig? smiley

• #9   21. sep 2015 Kan sagtens følge dig! smiley
    Det var også sådan da jeg var dig... Jeg kender de fleste af dem og blev tit efter alle holdende er færdige... Når holdende er færdige bliver alle ponyerne så lukket ud... Men vil dog stadig gerne have afklaret det smiley

• #10   21. sep 2015 Ah, okay det har jeg ikke været med til. smiley Men jeg forstår det stadig ikke. Langt de fleste af de ponyer, som står inde i spiltovet, har jeg slet ikke set blive brugt til holdene.
    Tror der står omkring 10-15 ponyer i spiltov, og jeg kan kun huske at have set omkring 5 af dem blive brugt til handicapridningen. Så de resterende ponyer må jo stå der hele dagen uden at blive brugt? smiley

• #11   21. sep 2015 hesten må godt stå i kort tid i spiltov, f.eks. mellem hvert hold og så går de på fold eller løsdrift de andre timer i døgnet smiley
    prøv at søg på hestelovgivning smiley

• #12   21. sep 2015 Kapitel X
    Hvem gælder loven for?
    Dyreværnsloven:
    Kapitel 2
    Opstaldning
    Spiltov og opsyn
    § 3 Reglerne i dyreværnsloven og regler, der udfærdiges med hjemmel i dyre-
    værnsloven, finder desuden anvendelse på ethvert hestehold.
    § 4Reglerne i denne lov er minimumskrav, der altid skal opfyldes, medmindre strengere krav er fastsat i anden lovgivning.
    KOMMENTAR: Efter § 3 skal enhver, der holder dyr, sørge for at disse behandles omsorgsfuldt, herunder huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysio- logiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov. Loven om hold af heste beror ikke på internationale forpligtigelser eller EU-lovgivning, men er en selvstændig dansk lov.

§ 5 Heste må ikke opstaldes i spiltov.
    Stk. 2. Heste kan dog opbindes i op til 2 timer under tilsyn, såfremt formålet er at
    lære hesten at stå opbundet uden tilsyn. ·
    Stk. 3. Heste, der har lært at stå opbundet uden tilsyn, kan opbindes uden tilsyn i op til 2 timer. Ved transport, stævner, dyrskuer m.v. kan opbinding ske i længere tid.
    Stk. 4. Stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., kan fraviges, hvis veterinære hensyn taler herfor.
    KOMMENTAR: Et væsentligt punkt i den nye lovgivning er, at heste ikke længere må opstaldes permanent i spiltove. Da det er vigtigt, at heste i mange situationer kan stå "bundet" og blive håndteret, kan heste opbindes i kortere perioder (op til 2 timer) under tilsyn. Udfasningen af spiltovene, som stadig er almindelig i mange stalde, indebærer, at to eller tre spiltove typisk kan lægges sammen til en boks. I forbindelse med stævner, trans- port m.m. kan heste fortsat opbindes i mere end 2 timer.
    For eksisterende hestehold er der en overgangsordning på 3 år, inden forbudet træder i kraft d. 1. jan. 2011.

• #13   21. sep 2015 Tænker bare.. Hvad med at spørge dem der ude? De må jo have en god forklaring smiley

Der hvor jeg har min hest stående bruger de også spiltov i den tid der er rideskole. (16-20 ca)
    Men de kommer som oftes lidt tidligere ind og får deres mad. I alt den tid er ikke er rideskole går de i løsdriften eller folden. Og det fungerer mega godt! Også for hestene. smiley

• #14   21. sep 2015 Nej det er slet ikke alle ponyerne der bliver brugt...
    Efter hvad der bliver skrevet kan jeg hvertfald konstatere at lige meget hvad bliver reglerne ikke overholdt smiley

• #15   21. sep 2015 Det er ulovligt, kender til andre rideskoler som har lavet løsdrift til dem, men de står stadig inde i spiltov det meste af dage - men så længe det ikke bliver opdaget og hvis de evt har løsdrift til dem, så kan de argumentere for at de kun står lidt inde og ellers står i løsdrift.. Desværre er mange rideskole mega ligeglade ..

• #16   21. sep 2015 spørg dem ad hvad grunden til det er kan være de har en forklaring men kan ikk selv se hvorfor de ponyer der ikke bliver brugt står bundet og bokse vil jo altid være bedst hvis de ikk kan komme ud imens

• #19   21. sep 2015 Jeg har netop ikke ville nævne det for dem derude, fordi jeg frygter, at de måske godt selv er klar over, at det ikke følger loven. Og jeg har heller ikke turde spørge, for hvis nu de har en eller anden faktor, der spiller ind, så kan jeg måske komme til at lyde som om at jeg mener, at de gør noget ulovligt, uden jeg overhovedet kender noget til det, og det vil jeg jo ikke....

• #20   21. sep 2015 Har haft det lidt på samme måde smiley
    Især fordi de jo er så super søde smiley
    Dillema smiley

• #21   21. sep 2015 Haha, ja lige præcis...

• #22   21. sep 2015 Jeg spurgte også.. Og de blev hverken fornærmet eller sure, Tværtimod.
    tror de hellere ser man spørger, frem for at gå og viske om det i krogene og måske få startet noget sladder af en eller anden form omkring det. smiley

• #23   21. sep 2015 Tjaa, kan være jeg skal spørge derude på onsdag så... smiley Det er primært for nysgerrighedens skyld, at jeg spørger herinde. Tænkte om der måske var noget lovgivning, der sagde, at man måtte, hvis ...... smiley

• #24   21. sep 2015 Det syntes jeg bestemt at du skal gøre.

Der hvor jeg er, fik jeg også fortalt at der også har været nogle som havde ondt i røven, og havde anmeldt dem til trods for at alt var i orden. Der kom jo så heller ikke noget ud af det da de kunne se at alt var i den skønneste orden. smiley

• #25   21. sep 2015 Du må lige opdatere hvis du spørger smiley

• #26   21. sep 2015 Det vil jeg gøre! smiley

Line Holst
    Ja, det er dumt at få ondt i røven over noget, man ikke kender alle detaljerne til. Jeg har næppe ondt i røven over disse ponyer - de er glade og har det rigtig godt. Men jeg måtte altså høre nu, om der var et eller andet i lovgivningen, jeg ikke kendte til. Det kunne jo nemt være! smiley

• #27   21. sep 2015 Nu ville jo ikke Bidløse nævne hvem det var snak om jo.. Så det var i princippet ingen udhængning af nogle eller hvisken i krogerne..

Mvh TT

• #29   21. sep 2015 Tænk sådan her på det... Uanset hvor søde de er.... så er det jo hestenes tarv der kommer først. Hvis de er så søde, og de overholder loven, så har de jo ingen grund til at blive sure.
    Min erfaring er, at dem der bliver sure over at man spørger, som oftest er dem der ikke overholder reglerne helt.
    Der er forskellige måder at spørge på, nogle bedre end andre smiley F.eks kan du jo spørge sådan lidt frisk og på en interesseret måde "hvor står de egentlig når de ikke er her" hen over et spiltov mens du arbejder hvor de står i spiltovet... i stedet for en "står de altid i spiltov, for det er jo ulovligt" smiley

Jeg stod på et tidspunkt et sted hvor der var en løsdrift til de 4 der ellers havde stået i spil tov. De stod stadig i spiltov i undervisningstimerne, dvs. også ved pauser mellem timerne, for at de ikke skulle ud og hente heste ind og ud konstant. Så stod de ellers der og guflede deres wrap og foder, og fik en masse opmærksomhed fra de piger der ventede på deres ridetime.

Når du skriver bi-job og 10-17.30 så tænker jeg at du arbejder der i weekenderne?

• #30   21. sep 2015 Jeg er enig med dig, Dingle. smiley

Stald Z
    Som TT også skriver, er jeg ikke interesseret i at hænge dem ud. Jeg vil heller ikke, at andre skal tænke grimt om dem, for jeg er helt sikker på, at der er en lovlig forklaring på mit spørgsmål. Jeg kommer der bare ikke ofte nok til at se, hvordan det ser ud, når hestene ikke er i brug. smiley

• #31   21. sep 2015 Det de gør er ulovligt og længere er den ikke smiley
    Men det betyder ikke, at man skal flippe skråt på dem og kræve at de undskylder eller lignende - jeg ville simpelthen lægge en ærlig vej og sige "ved du hvad, jeg har altså gået i noget tid og spekuleret over, hvorfor i har hestene i spiltov - det er da ikke lovligt længere? Har i planer om at ændre det?"

I mit område går der heste på fold med et usselt læskur der er oversvømmet af en sø = de kan ikke engang komme hen til det uden at stå i vand. Bliver det ikke fixet inden vinterperioden så anmelder jeg. Også selvom jeg ved hvem ejer er. Det kan være kynisk, men nogle gange skal folk have et rap over nallerne - hestehold skal tages seriøst smiley

• #32   22. sep 2015 Jeg forstår ærligt ikke lovgivningen med spiltov. Jeg ville synes det var en god idé at have en lovkrav om at apiltovet skal være x antal meter i bredde (og længde) - og at de kun måtte stå i f.eks 8 timer. Jeg har set rideskoler hvor spiltovene er små og forfærdelige, men jeg har også set spiltove hvor der var plads til to heste, de havde halm of kunne spise hø i den ønskede højde, samt bevæge dig frem og tilbage og til siden. smiley

Glæder mig til at høre forklaringen

• #33   22. sep 2015 Næ, hov hov! Spiltov er ikke ulovligt. Derimod er det ulovligt at lade heste opstalde i spiltov.

Der er forskel folkens. smiley

profilbillede
  • #34   22. sep 2015 Forresten Dingle ... Fik ikke svaret dig på dit spørgsmål. Jeg laver ikke andet lige nu end at være jobsøgende og hver onsdag være på rideskolen. Det er fast fra 15-17:30, udover når jeg bliver bedt om at komme før det. Har været der fra næsten start - og derfor ved jeg, at hestene står der stort set hele dagen, når de ikke bliver brugt. smiley
    Det er bare et lille "job", jeg kun gør, fordi jeg synes det er så hyggeligt. Jeg er så glad for det - det er lige før, at det er mit højdepunkt på ugen. Tror jeg glæder mig mere til at trække, end rytterne gør til at ride. smiley

• #36   22. sep 2015 Stald Z
    Vi ved jo endnu ikke, om det, de gør, er ulovligt. smiley Det kan jo sagtens være, at det ikke er, fordi de f.eks. har en løsdrift til stedets gamle "spiltovsponyer" smiley

• #37   22. sep 2015 Heste må ikke stå i spiltov mere end 2 timer af gangen - så medmindre de bliver gået en god tur med, så må de ikke stå der efter de to timer, og så er handlingen ulovlig..

• #38   22. sep 2015 Man kan faktisk sige.. At for hver gang hesten har været brugt i rideskolen, starter de 2 timer forfra.
    Det er kun de heste det ikke bliver brugt, eller ikke bruges særlig meget det kommer i strid med loven. smiley

• #39   22. sep 2015 Vi har/havde forholdsvis store spiltorve, og de har fået den løsning at der er blevet lavet plader til, så det bliver små ponybokse. Ponyerne kan sagtens vende og dreje sig samt ligge ned. Når rideskoleponyerne er inde er det kun de ponyer som skal bruges på hold som bliver bundet i max 3 timer.

f.eks. kommer de ind ved 14 tiden - står løst - ved 15 tiden bliver dem der skal bruges bundet, de bliver redet osv - alle heste ud igen ved 18 tiden smiley

• #41   22. sep 2015 Roors ponyer går i løsdrift nede bagved er der en stor lade de går i smiley

• #42   22. sep 2015 Haha tak for melding, så er det jo derfor! smiley

Kommentér på:
Opstaldning i spiltov

Annonce