Sige det pænt? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
I stalden har vi en rigtig sød dame som jeg snakker rigtig godt med (på lige fod med alle de andre pensionærer).
Hun købte for 2 mdr siden en rigtig lækker bomløs sadel fra ny af, men hun synes ikke den er god at sidde i. Hun spurgte mig derfor om hun måtte låne min bomløse, hvilket jeg sagde ja til. Hun nævnte at hun ville sælge sin egen og købe en ny, hvilket jeg synes var en god idé. Hun har siden da spurgt rigtig mange gange (3-6 gange om ugen), om hun kunne bruge min bomløse, og af høflighed har jeg sagt ja. Men nu er hun stoppet med at spørge, og hun bruger sadlen stort det hver dag. Hver gang jeg tager i stalden, er min sadel væk fordi hun er ude og ride. Jeg har også en lammefætter, en dressursadel og en springsadel, så det er jo ikke fordi hun forhindrer mig i at ride - det irriterer mig bare en lille smule at hun slet ikke spørger mere. Hun har desuden heller ikke sat sin sadel tilsalg endnu, på trods af det er 2 mdr siden hun begyndte at bruge min. Jeg er lidt i diskussion med mig selv, om hvorvidt jeg kan tillade mig at blive irriteret eller ej, jeg vil ikke være egoistisk og selvfølgelig må hun da låne den - men når det er hver dag og uden at spørge om lov og hun oven i købet både rider letridning og springer i den (som en bomløs ikke er beregnet til) så synes jeg ikke det er fedt. Har endda set en helt 3. pensionær ride med den hvor jeg spurgte og hun svarede at X (som lånte den af mig) har givet hende lov til at låne den..... hmmm man kan da ikke låne en sadel ud, som ikke er ens egen?
Jeg har lyst til at sige til hende, at hun ikke skal låne den mere, og at hun enten må bruge sin egen eller sælge sin egen og købe en ny - men jeg vil heller ikke være egoistisk eller uvenner - så HG - kan jeg tillade mig at sige stop, og i så fald, hvordan siger man det pænt?
apr 2010
Følger: 99 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 1.999
apr 2013
Følger: 41 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 434
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.062
og fordi hun ikke behandler den ordelingt
og fordi hun låner ud til andre som om det var hendes egen
faktisk bare gennerelt at hun behandler den som sin egen uden at have fået lov
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2148 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.454
Måske du kunne en dag i begge er i stalden, spørge om hun har fået solgt hendes sadle.. Også selvom du ikke har set den til salg.. Hvis hun så siger nej, så kunne du jo sige, at du synes det er lidt for tit hun låner den, og du har set hun har givet andre lov til at låne den, og det synes du ikke er i orden..
Det er der ikke noget rabenskralde over at sige, eller noget hun bør blive sur over.. Hvis du blot siger det helt roligt, så må hun forstå det..
Og skulderklap til din ekstreme tålmodighed!
sep 2014
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 10
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 884 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.779
Og kun tage den med når du selv skal bruge den
Så fatter hun det til sidst
Uden du behøver at sige mere
VH
Annette
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.064
Anette - jeg bor på gården så jeg har den jo egentlig "med hjemme" den hænger bare i stalden i min baghave
Åhhh ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til hende uden det lyder surt
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.062
men tag den ind i huset måske sig den trænger til en ordenlig rengøring fordi den er blevet brugt så meget
apr 2009
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 150
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 17
Man sig det på en pæn måde. Noget med at du ikke synes det er så fedt at hun bruger den og låner den ud og at det jo ikke er dit problem, at hun ikke kan ride i hendes egen..
aug 2009
Følger: 121 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.141
Du skal hvert fald konfrontere hende med problemet - og lad vær med at pakke det for meget ind.
og lad vær med at hidse dig op over hun låner sadlen. Hun har sikkert opfanget at du alligevel siger ja, og derfor ikke ville ulejlige dig med at spørge. men egentlig tro at i har en aftale
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 990
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.477
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 293
Og sig at hun selvfølgelig godt mål ånde den en gang i mellem bare i hver dag, og når bare hun spørger om lov.
Jeg var selv blevet sur efter hun har taget den en gang uden at få lov, og så havde hun heller ik fået liv mere
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.135
Jeg havde under ingen omstændigheder ladet nogle behandle min sadel på den måde eller låne den uden at få lov... så var der simpelthen kommet lås på samtlige af minde sadler. De er sku' dyre nok, både i indkøb og vedligehold
apr 2009
Ihhh kunne hun dog ikke sælge sin egen og købe en ny
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.135
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.434
Men... Som flere af de andre også siger, synes jeg, du virkelig har trukket den langt - hatten af for den tålmodighed, men det kan altså heller ikke være rigtigt. Det minder jo mere om, at hun nasser på dig, end egentlig at låne en lille ting. Det startede måske som en tjeneste, men din venlighed er blevet misbrugt på det groveste!
Hvis du er ked af at konfrontere hende direkte, synes jeg Amanda (og nogle andre) kom med et rigtig godt forslag: tag den med ind i huset, hvor hun ikke lige kan komme til at "låne" den. Det kan jo være med påskud om hvad som helst; at en anden skulle låne den, den skulle vaskes eller fordi du havde fornemmelsen af, at folk bare brugte den uden at spørge. Så behøver du som sådan ikke gøre mere, men X vil blive tvunget til at tage kontakt til dig omkring sadlen - og det må være hendes eget ansvar at finde en sadel, hun selv kan bruge. Vil hun bare have hendes egen til pynt, så er det fint, men det giver hende ikke ret til at misbruge dig, bare fordi du gerne vil hjælpe! Så må hun købe en anden
Det er DIN sadel! Husk det!
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2148 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.454
Og derefter siger, at du helst ikke ser hun låner din sadel mere, for nu er det så og så lang tid hun har haft til at finde en anden sadel, og du faktisk er lidt ked af at hun tager den uden at spørge..
Går ud fra hun er voksen og derfor en man burde kunne tale om tingene med..
apr 2009
Jeg tror jeg tager sadlen ind i huset lidt, og afventer hendes kontakt
apr 2009
Altså nu er jeg snart 18, så tror ikke hun har SÅÅ meget at skulle have sagt igen
Tror bare den ryger ind i huset og måske sender jeg også et link til en lignende sadel
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 759
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 224 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.822
Så må hun tage sig sammen og sælge hendes egen, og købe en ny, der passer hende bedre.
Nu ejer jeg selv 5 sadler, og de 3 er tilsalg, lånte de 2 ud (den ene kunne muligvis være blevet solgt, men passede ikke hesten 100%) de er leveret tilbage i samme stand som jeg leverede dem i. Så havde helt sikkert sagt til hende at hun ikke måtte bruge sadlen mere, give hende grundene for det hvor bla. den der med at hun har "lånt" den ud til en anden, der ikke ville slippe her fra.
Du har vild tålmodighed
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.715
Sig det til hende, eller fjern sadlen.
Du ka jo sige noget med, at du altså gerne vil ha din sadel for dig selv, og du regnede med, at hun ville købe en anden hun ku ride i (at så så ik vil sælge, er hendes eget problem)
Blir hun sur over det, er det hende der er noget i vejen med.
Og hold nu op en tålmodighed, hun har jo overskredet flere ting.
Hva hun bruger den til, og endda lånt den ud.
Jeg havde en veninde, som lånte min springsadel.
En dag sprang vi efter hinanden, så hun kom op i hallen uden sadel.
Jeg spurgte, om hun sku spring uden sadel, "nej, hun sku da låne min."
Så blev jeg lidt, øhh det blir ik lige nu, for jeg bruger den selv.
Jamen jeg ku da bare skridte af uden, øhh nej, det gider jeg ik (på min spidse hest)
Så blev hun så pisse fornærmet, at hun tog dressursadlen på og red dressur istedet.
Så snart folk forventer sån noget, blir jeg lidt øff.
Hvis man ik ka spørge, så er det ret sikkert man får nej.
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 243
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 243
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 759
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.460
Tag sadlen med ind i huset, og hvis hun så spørge til den, kan du evt. fortælle at den skal tjekkes fordi der er nogle tegn på at den har taget skade af nogen har redet letridning i den, hvilket du ikke helt forstår når det kun er dig og hende der bruger den, og hun rider vel ikke letridning i den når en bomløst ikke kan tåle det.... bare for at se hendes reaktion...
Men vil sige alene det at hun låner den ud til en helt tredje var rigelig til at jeg havde sagt stop
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.715
Men du ka jo ta den ind, og vente på hun spørg efter den.
Så ka du derfra sige, at du ik har lyst til at låne den ud mere, bla fordi du selv ska bruge den.
Du har jo ik købt den, for at låne den ud
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 185 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.073
Hvis hun vil låne den igen, så må hun følge dine "regler".
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 331
God sadeljagt.
Mvh
Malene"
BUM.. Så er den ikke længere.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.381
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3060 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.742
Sige det pænt?