{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.536 visninger | Oprettet:

Foldtid {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Hvor længe går jeres heste på fold, og hvor længe syntes I, at heste skal være på fold?

Personligt går mine heste i løsdrift, så de kan gå ind og ud, som det passer dem. Hvis de havde været på boks, ville jeg have ladet dem gå ude, fra det var lyst, til det var mørkt. Heste er skabt til at være ude, og jeg tror ikke, at de har godt af at være inde hele tiden. smiley

I § 17 står der: Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.

Hvad syntes I om det? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foldtid
  • #1   19. okt 2015 Mine bliver lukket ud kl. 4 om morgenen og ind kl. 21 om aftenen. Når det bliver mere koldt og mudret bliver foldtiden kortet lidt af. Jeg ville dog ønske at jeg havde mulighed for løsdrift.

• #2   19. okt 2015 Mine går i løsdrift så det siger vist sig selv

• #3   19. okt 2015
    Det er meget forskelligt. Om sommeren kan hun godt gå ude i 10-12 timer. Imens det om vinteren kan være nede på 2-4 timer. Sidste år stod hun inde nogle dage over vinteren, fordi vejret ganske enkelt var umuligt og hun alligevel bare ville stå og fryse hvis hun kom ud.

Jeg har altid tænkt at længst mulig foldtid er bedst, fra morgen til aften. Ligesom jeg tænkte at løsdrift altid er det bedste. Men min trives ikke i løsdrift - hun er en forfrossen hest og hun er en pivskid i forhold til andre heste og mad og læ.

Så jeg synes man skal kigge på den enkelte hest, men stadig få hesten ud - selvom det ikke nødvendigvis er en der trives med løsdrift eller 12 timers fold.

• #4   19. okt 2015 Lige nu går de i løsdrift. Fra november kommer min unghest på boks og håber ponyen kan forblive løsdriftshest da hun har lidt astma.
    Det nye sted kommer unghesten til at gå ude alle lyse timer.

• #5   19. okt 2015 Mine er ude mellem 8-12 timer generelt.

Hvis det er dårligt vejr, så kan de godt nøjes med 2-4 timer ( snestorm o.l.)

Jeg har dem ikke på døgnfold, da de ikke trives med det.

Skulle jeg have dem opstaldet ud ville jeg i en kort vinterperiode kunne aksepterer 2-4 timers fold dagligt.
    Men optimalt trives de med 8 timer dagligt.

Mvh Charlotte

• #7   19. okt 2015
    Stald Z - En god løsdrift har en harmonisk flok der tillader at alle heste kan komme i læskur og til grovfoder, samt har heste der passer nogenlunde sammen i grovfoder behov. Så kan man altid fodre med krybbefoder individuelt.

• #8   19. okt 2015 Der hvor jeg har weekendstald, lukker jeg elevhestene ud og ind, de kommer ud 8:30 og er inde igen omkring 12:00 eller 12:15 smiley Så det er ikke meget, men det er bedre end ingenting.

• #9   19. okt 2015 Løsdrift. Jeg kan godt lide tanken om at de kan bevæge sig så meget som muligt, og vi er på samme tid igang med et etablerer Paddock Paradise, så de kommer ud og bevæge sig godt.

Derudover har vi løsdrift fordi jeg har en hest med knælåsninger og en med Spat, som helst ikke skal stå stille, så har jeg en hest der er boks aggresiv og en der har klaustofobi... OG en med astma. Så 5 ud af 7 heste, vil alligevel helst være ude xD

• #10   19. okt 2015 Skal lige siges at mine er shettere og en ismule, og de har et godt skur på folden smiley

• #11   19. okt 2015 Ang det med løsdrift og hestene. Så har vi ingen problemer. Vi binder op og fodre med kraftfoder (til dem der behøver) 1 gang om dagen, også får de hø i slowfeeders. De er delt i to flokke / to løsdrifte. En hvor de 3 "svage" heste bor, som alle 3 er nøjsomme og som er meget rolige. Også 4 lidt mere dominerende, som er meget harmoniske og alle sammen er lidt mindre nøjsomme. Alle mine 7 heste kan stå i de to skure samtidig fordi de ikke er uvenner smiley

• #12   19. okt 2015 Ca seks timer. Jeg har lige flyttet hesten og måtte gå lidt på kompromis med foldtiden. Det er heldigvis en stor græsfold de går på, men jeg foretrækker dog stadig som minimum otte timer om dagen. Musse virker dog til at trives fint med det indtil videre.

• #13   19. okt 2015 Kommer ud ca kl 8 - 8:30 og ind når det bliver mørkt smiley
    Og om sommeren er det så døgnfold smiley

• #14   19. okt 2015 Jeg er egentlig ikke glad for løsdrift, mit temperament er mere til opstaldning i boks. jeg ser helst at mine heste er ude min 10 timer i døgnet gerne meget mere.
    2 af mine går i løsdrift, så de vælger selv, dog benytter de kun deres skur når de fodres, på alle andre tider er de ude uanset vejret.
    min 3 hest går heldigvis stadig på døgnfold, men når de kommer på stald er de ude fra 6-8 og frem til kl ca 17

• #15   19. okt 2015 Min står ude ca. 7 timer om dagen

• #16   19. okt 2015 Min går ude fra 5-6 og så til kl. 14 om vinteren smiley
    Vil gerne havde hende ude i længere tid, men bare ikke muligt pt smiley

• #17   19. okt 2015 Vores kommer ud ved 11 tiden om formiddagen og så ind igen mellem 14 og 16 alt efter vejret.
    Til vinter bliver det kortere tid, og nogle dage kommer de ikke ud hvis vejret er rigtig dårligt.

• #18   19. okt 2015 pt går mine i løsdrift/vandrefolde.. til vinter/når det bliver koldere skal de ind i deres stald.. regner der med at de skal være ude fra 8-19 hvis vejret tillader..
    da jeg har ungdyr/føl kommer de daglig ind gange i stalden og får deres foder.. den gamle er er ems hest og får derfor tilskud og speciel mad så foretrækker det foregår inde...
    men pt hvor det har regnet gider de slet ikke være ude de har stået nærmest daglig kl 14 og hængt for at komme ind

• Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #21   19. okt 2015 Om sommeren går mine på døgnfold, men fra ca. 15 september til 1 juni er de på stald om natten smiley
    Deres foldtid bliver kortere og kortere i takt med at dagene bliver mørkere og vejret dårligere, og jeg tror de midt på vinteren er ude en 5-6 timer...
    Dog er de kun ude en times tid mens vi ordner stald hvis himmel og hav går i et.
    Så står de alligevel bare ved leddet og vrinsker hver gang de høre eller ser os smiley

• #22   19. okt 2015 Vil også sige at man godt kan fodre individuelt i løsdrift.
    Hos os har vi sådan nogle udendørs "båse", som bare er med træ på tre sider og den sidste side er åben. Hestene har lært hvilken der er deres og går selv ind i dem og stiller sig på plads. Her fodrer vi individuelt og der er harmoni - Ingen går i en andens boks og æder hinandens foder. Der bliver også holdt øje, mens høet bliver fordelt på marken.

Men ponyen bliver flyttet om lidt og her kommer hun til at gå ude 12 timer dagligt. Vi har gået efter masser foldtid, fordi hun jo er vant til løsdrift. smiley

• Elizabeth R
    Elizabeth R Tilmeldt:
    jun 2015

Følger: 4 Emner: 4 Svar: 123
    #23   19. okt 2015 På min efterskole bliver hestene lukket ud 9:30 og kommer ind 17:15, self mindre tid hvis de skal rides

• #24   19. okt 2015 Min står fra 8-9 tiden om morgenen til omkring 16-17 stykker.

Jeg syntes at lovkravene til fold er fair. - Er så også vandt til at passe dressurheste på LA5-MA niveau smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #25   19. okt 2015 Foldtiden er som nu dagsprogrammet men så mange timer som muligt, er ikke "religiøs" omkring tiden og om sommeren passes det også ind så den gamle kan komme ind og sove, hun Sover ikke udenfor.

Jeg er tilhænger af at man tager udgangspunkt i den enkelte hest og tilpasser foldtid efter det.

• #27   19. okt 2015 Fra juni til september ca går de på døgnfold
    Resten af året kommer de ud ved 7-8 tiden og ind mellem 17-19 alt efter vejret.
    Jeg er tilhænger af så lang foldtid som muligt.

• #29   19. okt 2015 Vores står stadig ude på døgn, som de har gjort hele sommeren. Vi strækker den med at sætte dem ind så længe som muligt.

Når de så kommer ind, kommer de ud ved 7-9 tiden, alt efter hvem der skal lukke ud. Skal min søster lukke ud er det omkring 7-7.30 så hun kan nå i skole, er det min mor eller jeg er det mellem 8-9.
    De kommer ind når vi er færdige og klar til at tage hjem, det kan være alt mellem 17 og 22. Det kommer også an på vejret, for hvis det står ned i stride stænger står de alligevel bare ved leddet og venter på at komme ind.

Havde vi kunne have dem hjemme på egen grund havde der nok været noget mere foldtid, men når vi ikke har det bliver det dyr i brændstof at skulle så meget frem og tilbage. smiley

• #31   19. okt 2015 Hos os hedder det sig at man skal skrive sig på foldtider á 2 timer - simpelthen fordi vi har 12 folde til godt nogle og 50 heste..... dog plejer min at kunne gå ude fra 7.30-11 eller 8-14 alt efter hvem der lukker den ind. Dette kan også kun lade sig gøre fordijeg arbejder på stedet, og derfor altid kan tage min hest ind hvis der er en anden der mangler en fold smiley

• #32   19. okt 2015 Personligt syntes jeg en hest burde have max 12 timer i boks, og helst mindre.
    Så selv den der med "fra det bliver lyst til det bliver mørkt" er bare for kort tid her om vinteren smiley

• #33   19. okt 2015 Min står i løsdrift. Vi har 10 heste, alt fra shetlænder til store heste på 170, ikke noget problem. De bliver bundet op en gang om dagen og får kraftfoder, intet problem. Alle trives og ser pæne ud, og de kan alle stå i huset på én gang smiley

• #34   19. okt 2015 Bettemus - det kunne være dejligt, hvis det kunne være sådan altid. Nogle heste duer bare ikke til det i møgvejr. Også ville det betyde at heste fx skal lukkes ind kl. 22 og ud kl. 6 - det harmonere ikke særligt godt sammen med søvn og arbejde altid.

• #35   19. okt 2015 Krikken:
    Og det er derfor jeg syntes boks er noget skidtfisk, og altid kun vil tilbyde min hest løsdrift smiley

• #36   19. okt 2015 Løsdrift kan være fedt, hvis det en god løstdrift , store folde, uden mudder, stort skur hvor alle heste kan ligge ned samtidigt, en harmonisk lille flok osv. Det findes desværre ikke hvor jeg bor. Så derfor vil jeg langt hellere tilbyde min hest en stor boks og en god fold med gode venner, end et mudderhul med et lille skur smiley

• #37   19. okt 2015
    Løsdrift er også godt, hvis det fungere og generelt er en god løsdrift.
    Samt vigtigst af alt; at hesten fungere med løsdrift.

• #38   19. okt 2015 24/7 pt. med skur på folden og pakket ind mod vind og vejr, da min desværre er slem til at blive snottet og forkølet i overgangs perioderne..

• #39   19. okt 2015 Selv med mudder tror jeg på det er bedre. Siger ikke hvad andre skal vælge. Bare at min hest ikke vil blive sat på boks til dagligt smiley

• #40   19. okt 2015 Tjae, jeg vil ikke byde min hest at stå i mudder døgnet rundt.

• #41   19. okt 2015 Uden at have nogen egentligt mening om boks, så burde valget jo ikke være: "boks eller mudder".... Så må man jo få drænet folden eller flytte.

Jeg syntes folk kan have mange gode grunde til at vælge boks frem for løsdrift, men syntes ikke dårlige fold forhold bør være en af dem smiley

• #42   19. okt 2015 I mit område er der bare ikke mulighed for lækre løstdrifte og min hest skal ikke stå i et mudder hul døgnet rundt med et lille skur, derfor har jeg valgt at han skal stå i boks, et sted med ordentlige folde og lang foldtid.

• #43   19. okt 2015
    Fleur er bare for meget pjevs og pivskid til løsdrift, er afprøvet - også en ganske fin uden mudder.

Men mega mudder på hele folden, nej ville jeg ikke byde en hest løsdrift eller boks - sådan en omgang hårde knolder om vinteren, det holder ikke.

• #44   19. okt 2015 Min ville bestemt heller ikke egne sig til løsdrift.. Så længe vejret er godt nyder hun at gå ude, men når der bliver koldt og frost og foldene bliver knoldet så bryder hun sig virkelig ikke om at være der ude.
    Hun nyder at stå i sin boks (som også er rigtig stor 4x4 meter) og hun har altid hø at spise så ville aldrig byde hende en løsdrift.

• #45   19. okt 2015 Jeg siger ikke hvad andre skal vælge eller hvad er bedst for deres hest. Jeg siger bare at det aldrig bliver min hest der kommer til at stå og glo i en boks. Om det så er en islænder eller en araber jeg har mig.

Og hvis hele folden kan være mudret til så har hestene ganske enkelt for lidt plads at gå på. Vores løsdrift befinder sig i en mose, og løsdriften har ingen tagrande så alt vandet på mange kvartdratmeter tag ender et sted. Og det er på hestenes fold. Og stadigvæk har de massere af plads hvor det ikke er ren mudder. smiley

Om hesten "egner sig" kan blive en lang diskussion. Så det bliver ikke i aften smiley

• #46   19. okt 2015 Ja det jo logisk at det er et mudderhul fordi folden er lille, nu det bare ikke alle der har mulighed for kæmpe folde, men dejlig du har.

Hvis jeg havde den mulighed, stod min hest os i løstdrift, men det har jeg ikke og derfor vil jeg langt heller tilbyde ham en god fold og en god boks.

• #47   19. okt 2015
    Mit indput til hele det her må bare være at jeg altid har været; løsdrift er det bedste, heste der fryser har bare en sart ejer og ikke de rette forhold til at holde varmen!

Så fik jeg en candyfloss i løsdrift der frøs. Men, hun måtte sgu da bare tage sig sammen! Men hesten blev ved med at fryse. Så måtte jeg æde min store tykke filthat og pakke hende ind, fordi hesten havde alle de bedst forhold for at holde varmen; grovfoder ad libitum, læskur ( som hun er så stor spasser til at benytte, hun tør ikke gå derind når der er andre heste ), læ fra træer - idioten går direkte væk fra dem når det begynder at regne det samme med grovfoder.

Og når ja, så er hun en spasser til at holde varmen og mener hun er ved at omkomme hvis det regner og blæser. Det samme hvis det er lidt koldt og blæser under ridning - det er også ganske forfærdenligt.

Jeg har ædt en kæmpe stor tyk filthat og fundet ud af at heste ikke er ens, at man ikke kan skære alle over en karm og sige at løsdrift er bedst eller at heste aldrig fryser hvis man giver dem de rigtige forhold.

I det hele taget er det noget bæ og skære over en karm medmindre der er facts på det og man selv har haft fingerene i fx en Fleur candyfloss type.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #48   20. okt 2015 Foldtid, mudder, str. På folde, løsdrift mm

Hvor ville det være rart hvis verden var sort/hvid, nogen mennesker har brug for de ting et større ridecenter tilbyder feks undervisning, og det er stadig flertallet der ikke har egen trailer så de bare kunne køre afsted til det fra et sted i nærheden.

I disse tråde er der altid nogen der trækker så må du bare flytte kortet, det er nemt at sidde bag skærmen og skrive, virkeligheden er at de færreste har mulighed for at shoppe rundt imellem en masse steder i oplandet og ærligt så har de fleste nok stadig hest for at gå til ridning og det betyder at man står hos den lokale bonde med kæmpe plads men uden de basale feks ridebane vil få svært ved at gøre dette.

Det er helt super at man har sin overbevisning om hvad der er bedst for sin hest, men der skal også være plads til andre måder uden at disse næsten ender i dyremishandler kassen.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #49   20. okt 2015 Hellere en god boks (og fornuftige foldtider) end en dårlig løsdrift!

Har stået i mange løsdrifte og der er altid noget essentielt i vejen (har været ude at se RIGTIG mange steder):

- For lidt/for meget stråfoder
    - En uharmonisk flok (hænger tit sammen med ovenstående...)
    - Ingen mulighed for at vælge græs fra
    - Meget mudder
    - For lille løsdriftsskur
    - Ingen eller dårlige faciliteter
    - Afstanden!

Ved de løsdrifte jeg har set, der virker til at fungere rigtig godt og har rigtig gode faciliteter, har jeg flere gange oplevet at ejerne stopper op med at svare, når man har aftalt at se stedet??

• #50   20. okt 2015 Jeg siger bestemt heller ikke at man "bare skal flytte" JM :D.
    Jeg syntes bare at HVIS grunden til at ens hest står i boks, er mudder på folden - så bør man overveje hvad hesten skal stå i.

Naturligvis er der heste der fryser når vi nærmer os vinter, og det er SLET ikke fordi der er noget galt i boks. Ligesom Luna er det også noget mine heste ikke skal stå i, jeg har heldigvis 7 heste der alle kan stå i løsdrift.

Men jeg har intet problem med andres valg. Syntes bare det er ærgeligt hvis valget er taget på baggrund af mudret folde.

• #51   20. okt 2015 Min unghest kommer kun på boks fordi den kommende løsdrift er for lille til hende, og så har jeg på fornemmelsen hun fungerer bedre i en boks. Hun stresser rundt på folden i løsdriften nu og bider de andre heste. Min teori er at hun føler folden er for lille til 4 heste, der ikke er nok godt stråfoder og så er hun ung og prøver på at dominere på folden. Min tanke er at hun fungerer bedre i en boks der er HENDES, hvor hun har sit helt eget stråfoder hun kan gumle i, og ikke være utryg ved om hun skal dele med andre.

Jeg er spændt på, hvordan min teori går, når hun har stået i boks lidt tid :).

• #52   21. okt 2015 Min vallak går i løsdrift. Jeg har fået en meget roligere og mere harmonisk hest af løsdrift over boks om natten. Da jeg havde ham i boks var det døgnfold sommer og 7 morgen til 17-19 stykker om aftenen i vinterhalvåret typisk.
    Han kan sagtens stå i en boks og kommer da også ind og bliver hygget om med hø engang imellem eller mens jeg ordner andre ting i stalden, og det nyder han. Men han sætter stor, fin pels og fryser kun hvis der er meget regn og meget blæst samtidig smiley

Derhjemme gik han med min søsters hoppe, og der var det altså rigelig plads med individuelle løsdriftbokse (hvilket jeg synes er optimalt hvis det kan lade sig gøre) med hø, vand og fodring i hver boks. Ofte stod de sammen i den ene af boksene, men det var så deres valg smiley
    Der var mudder lige foran boksene og ledet hvor de holdt øje med hvornår vi kom ud (de kunne se ind i stuen) men ellers tørre folde.

Nu går han sammen med en lille hingst og der er mere end god plads i deres løsdrift til at de begge to kan ligge og fede den derinde og de har god foldplads. Der er lidt mudder foran ledet, men det er så også det.

Jeg er tilhænger af løsdrift, optimalt løsdriftbokse og ellers mindst 8-10 timers foldtid smiley

• #56   22. okt 2015 Hej,
    Mine heste går ude fra cirka 6.30 til cirka 16.00 og har masser af stråfoder med på fold. Jeg vil gerne have, at de er meget ude på fold, men synes også, de skal på stald om natten, når de er i træning.

• #57   22. okt 2015 Min går ude fra ca. 6.30 - 18, og hele døgnet fra ca. maj-oktober.

Jeg synes kravet med de 2 timer 5 dage dagligt er ALT for lidt, og kan slet ikke forstå at nogen kan være bekendt at tilbyde deres heste så lidt foldtid smiley

• #58   23. okt 2015 Før jeg fik Lotus havde jeg haft mine heste i løsdrift i mange år efterhånden og det foretrækker jeg egentlig også... Men Lotus vil gerne i boks om vinteren, så det kommer han... Han har lige gået 6 måneder på døgnfold... Nu kommer de ud 5.30 om morgenen og ind om aftenen, alt mellem 18 og 21 smiley

Husk det nu, de 2 timers motion 5 gange ugentligt er ikke ensbetydende med at hestene skal på fold i de timer... Der er intet lovkrav om at heste overhovedet skal på fold, desværre.....

Kommentér på:
Foldtid

Annonce