{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Foldtid {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og tænkte på følgende smiley

Hvor længe er jeres heste på fold her i vinterperioden?

Hvor høj en prioitering har foldtiden for dig når du kigger på nyt opstaldningssted - altså hvis du skulle vælge et opstaldningssted med ridehus men begrænset foldtid og ingen ridehus men lange foldtider, hvad ville du så vælge?

Og har jeres heste stråfoder på folden i vinterperioden?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foldtid
  • #1   17. nov 2010 Mine heste kommer på fold ved 8-9 tiden og står ude til omkring 17-18 tiden.
    De får tidbudt halm/hø på marked, men er ikke interesseret i det, da vi har massere af græs de kan gå og hygge sig med.

    Vi har ikke ridehus, men bane.

    Nej, jeg ville ikke flytte mine til et sted med ridehus og så mindre foldtid. Da jeg holder på at en sund og rask hest har behov for at være ude og få lov til at være hest.


  • #2   17. nov 2010 Tidbudt= tilbudt smiley
    Gik lige lovligt stærkt.


  • #4   17. nov 2010 Øhh...
    Tarzan står lige nu ved mine sviger forældre.. har 15 minutter til ridehus men har en græs mark på stedet så bruger kun ridehus når vi skal til ridning....
    han går ude for hele tiden er jeg lidt træt af nogen gange...
    Men de kommer snart hjem til os så bliver de nok lukke ud kl 8 til det er mørkt igen...
    Så har jeg bare lige 45 minutter til ridehus..


  • #5   17. nov 2010 Der, hvor jeg rider, kommer hestene ud mellem kl. 6 og 7 om morgenen (måske lidt senere i weekenderne) og så kommer de ind ved 8-9 tiden om aftenen :o)

  • #7   17. nov 2010 døgnet rundt med læskur. han kommer på stald om natten når sneen falder for jeg synes det er svært at give dem stråfolder nok når de ikke kan komme til græsset og høet bliver vådt af sneen + min pony ikke går i læskuret, han gider simpelthen ikke være derinde smiley

  • #8   17. nov 2010 der hvor jeg har min pony, er der fold tider på 2 timer, hvor man selv skal lukke ud og ind, hvis man ikke er en del af foldordningen. man kan også melde sig til en fold ordning hvor hestene går ude hele formiddagen, og så bliver lukket ud og ind. denne service koster selvfølgelig noget ekstra, og man kan melde sig til fra måned til måned, som man nu har råd til. smart. j

    eg synes det fungere fint, når man alligevel er i stalden kan hesten være på fold de 2 timer men man ordner noget andet... 2 timer som i øvrigt er minimun en hest skal være ude af boksen pr dag, hvad enten det er fold eller ridning.

    her om vinteren gider min ikke mere end de 2 timer, da foldene bliver meget mudrede, og hun står bare og kigger efter mig...

    så mindst 2 timers fold, ca en ½ time til opsadlling/strigling, og en time til ridning, og så igen ½ time til at sadle af og putte hesten... og hun trives rigtig godt med denne rutine. om sommeren er hun på græs hele døgnet..


  • #9   17. nov 2010 Der hvor min står kommer hestene ud mellem 8 og 9 om formiddagen og så skal vi selv lukke dem ind.. Men de er typisk inde igen ved 4 tiden.

  • #10   17. nov 2010
    For mig vil meget fold tid altid blive prioteret højt!
    Om vinteren skal man sørge for at have nogle ordentlige folde så heste GIDER være der ude - ikke fyldt med mudder, så er det klart hesten ikke vil være der ude.
    Man kan hurtigt komme til at vænne hesten til at "ville ind" når det er regnvejr eller mudret hvis man selv tager den ind hver gang den står ved ledet, så lære man den at den blot skal gå hen til ledet også kommer man... Og ind = ordentlig bund, evt. noget hø og foder klart det vil blive foretrukket frem for en mudret fold.

    Forstår ikke hvordan man kan være egoistisk og tænke på sig selv og sine behov ( ridehus og tør hest/ren hest ) og derved holde hesten inde fra fold.


  • #11   17. nov 2010 synes bestemt også at foldtid er vigtigt, men nu er det sådan at jeg står optaldet på et ridecenter, hvor der desværre er få folde og mange heste, som skal dele dem. der af bliver foldene mudret når det har regnet sådan som det gør.

    vi ligger inde i byen og har ikke bare mulighed for at lave store nye folde, så må desværre nøjes med dem der er, og det har intet at gøre med at jeg vil have en tør og ren hest, for min skyld kunne hun dække sig i mudder. selv om hun "vil ind" bliver hun ikke taget ind før tid, altå ingen sær behandling her...

    grunden til at jeg står opstaldet et, i følge nogen, så ringe sted mht folde, er at min pony bliver brugt til nybegynderem der skal trækkes, samt handicappede et par gange om ugen... og synes egentlig ikke jeg behøver at forsvare mig, da jeg gør det lige præcis MIN hest trives med...


  • #12   17. nov 2010
    Lena L - Du behøves skam heller ikke forsvare dig, mit indlæg er ikke henvendt personligt til dig smiley
    Det er bare min mening jeg skriver fordi det er det indlægget handler om. At du står inde byen er ikke rigtigt nogen undskyldning - du vælger mindre foldtid fordi du ikke vil køre langt ( umiddelbart gæt at man skal køre længere for bedre folde ).
    Det er egoistisk smiley

    Og du har jo skrevet din mening i indlægget så den er jo fri for folk at kommentere smiley


  • #13   17. nov 2010 I vinter perioden kommer vores heste sent på fold, men det er fordi vi har en gammel pony, som ikke kan klare at komme ud tidligt om morgen. Pga hendes ben. Det er dog i samråd på dyrlægen. Især hvis der er meget hård frost, så venter vi med at lukke dem ud til 10-11 stykker, men de kommer så først ind igen kl 20, og får aftensmad der. og senere får de så engang nat mad (3 gange i ugen, varmt mad) som regel de dage hvor det har været meget koldt.
    Jeg har det bedst med at hestene er ude så meget som muligt, men tager også hensyn til hver enkel hest, og vil ikke lade en hest stå inde mens alle de andre kommer ud.

    Hvis jeg skulle vælge opstaldnings sted, ville jeg klart vælge et sted der var bedst for min pony. Lad os nu sige det var den gamle jeg havde der skulle ud og opstaldes, så ville jeg vælge et sted med sen udlukning, og sen indlukning, og ville være ligeglad med ridehus, da man uden problemer kan ride ude, det kommer helt an på om man gider, fordi det er koldt smiley


  • #14   17. nov 2010 Krikken, det var heller ikke ment til dig personligt smiley har bare hørt det mange gange før. hvis jeg havde muligheden for mere fold tid, og de samme forhold som jeg har nu, ville jeg klart vælge det. mit problem er at jeg ikke har bil, er arbejdsløs og altså ikke har råd til at betale det, det koster at tage med offentlig transport hver dag. jeg vil gerne køre langt, har bare ikke muligheden... så jeg synes bestemt ikke det er på nogen måde egoistisk. jeg sætter hende på foldordning de måneder jeg kan se det kan hænge sammen økonomisk, og de måneder det ikke kan må hun gå på 2 timers foldene... det er desværre bare en konsekvens af min arbejdsløshed...

  • #16   17. nov 2010 Og ja, de får stråfoder med ud om morgenen! :o)

  • #17   17. nov 2010 jeg er enig "krikken"..

    jeg synes en hest skal være ude mindst 6 timer om dagen, heste kan godt se i mørke og ellers må man jo hænge lamper op ude ved foldene så årstiden er ikke en undskyldning..


  • #18   17. nov 2010 Mine heste kommer ud imellem 7-8 og ind igen ved 16-17 tiden smiley

    Hver morgen får de hø/halm udenfor.

    Jeg syntes det vigtig de er ude så vidt som muligt smiley


  • #19   17. nov 2010 Jeg vil aldrig flytte mine heste, de har det super ved min mormor og morfar. De får rigtig lov til at være HEST! en rigtig hest :).

    Der bliver de behandlet som heste, og ikke mennesker.
    dog kan min mormor godt se dem som hendes børn engang imellem smiley og synge en lille sang for dem eller give dem en ekstra godbid. ¨

    Ellers har de to dejlige folde og dejlig hyggelig stald.
    Dog ingen ridebane, men vi låner en tæt på


  • #20   17. nov 2010 om vointeren er de ude 2-4 timer. og de har fri adgang til stråfoder.

    de er ude så kort tid fordi folden er jordfold, og den hurtig bliver smadret og ja så gider de ikke stå ude så længe om vinteren. De står altid ved ledet og hænger.

    Min hest skal på fold hver dag ligemeget vejr


  • #21   17. nov 2010 Jeg fortrækker i hvert fald masse af foldtid før ridefaksiliteter. Det har jeg gjordt, da jeg har søgt en opstaldningssted til min hest og det gør jeg også nu, hvor jeg har to heste hjemme. De går i løsdrift, hvor den største andel af jordfold/sandfold er drainet, så at hestene ikke står i mudder.

  • #22   17. nov 2010 Døgnfold eller ihvertfald 8 timer.

  • #25   17. nov 2010 jeg synes ikke man kan sige at hesten ikke er glad for at være udenfor, for så er det ejerens skyld, fordi hesten ikke har ordenlige fold forhold.

  • #26   17. nov 2010 Mit råd vil være at du skal tænke på hvad både dig og hesten vil få mest ud af. I denne tid gør det ikke noget at hesten er flere timer inde i stalden end ude, i døgnet. Men jeg vil mene at man som min. skal have sin hest ude 3-4 timer om dagen. Du bør også tænke på luften i stalden, hvis der ikke er ventilation og luften er tæt i stalden bør hestene ikke stå inde for meget. Der skal helst være en god frisk luft i stalden som hovedregl.


  • #27   17. nov 2010 Han kommer ud kl. 7.45 ca. og ind 11.00-11.30 ca.
    Så kommer han ud igen mellem halv 14 og 15 og ind igen mellem 16-16.30

    Han gider alligevel ikke stå længere ude på løbefoldene.
    I weekenderne kommer han ud ca. 9.30 og ind 16.00-16.30.
    Vores fælles folde er lukket alle hver dage så længe foldene er så smattet som de er nu, så vi er sikre på der bare kommer en lille smule græs på til sommer, når der har været frost i jorden 1 uge 14 dage bliver de åbent igen og hestene kan gå ude i alle de lyse timer i døgnet smiley


  • #28   17. nov 2010 Jeg oplever tit mine heste står ved hegnet ved 15 - 16 tiden.
    Men lader dem stå, da de udlukkende tror der er mad.
    Ikke en andet!! smiley . For nej! de keder sig ikke eller vil ikke være ude.
    Det sundt de er ude!

    For når jeg går væk igen, smutter de op på den anden fold smiley
    Man skal passe på med at se dem som mennesker, det er de ikke!

    Lige min mening smiley


  • #29   17. nov 2010 Min kommer ud senest kl 7 og bliver så lukket ind igen tidligst kl 19..
    Dvs 12 timers fold. Jeg vil ikke byde hende mindre.

    Og jeg må indrømme, jeg synes virkelig det er noget pjat at sige, at hesten ikke vil være ude mere bare fordi den står ved ledet.
    Ja, min står da også tit ved leddet (læg mærke til, at det oftest er omkring det tidspunkt, man plejer at lukke ind) og vil da også ind. Men heste er vane dyr. Hun ved, at når hun kommer ind i boksen er der mad. Men så snart det er spist, så vil hun ud igen - like de fleste andre heste.

    Og den med, at hesten får skader af at være på fold? Jamen det er da klart, at en hest, der ikke plejer at være meget på fold, den flipper rimelig, når den så endelig kommer ud. Men når først den vender sig til det, så er det væk igen. Og så giver det oftere meget færre skader.

    Og ville til en hver til vælge fold frem for ridehus. Ridehus er KUN for rytterens skyld, og kan uden problemer undværes.

    Jeg bor inde i Århus, men min hest har stadig mulighed for gode foldmuligheder smiley

    Undskyldninger er der mange af smiley

    OBS - dette er blot MIN mening, accepter venligst det smiley


  • #30   17. nov 2010 jeg ville vælge lang fold tid da min bliver skør af at være inde

Kommentér på:
Foldtid

Annonce