{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
705 visninger | Oprettet:

Foldtid? {{forumTopicSubject}}

Vil bare høre hvor lang tid jeres heste står på fold?
Bare efter en diskussion herinde..
( http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=317969)

Hvor lang tid synes I at en hest skal stå på fold?

Personligt holder jeg på alle døgnets lyse timer, men er da klar til høre jeres meninger?

Hvad med døgnfold - bruger I det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foldtid?
  • #1   14. aug 2008 hvis han går selv så helst 8 timer.
    hvis han går sammen med sin foldven så 3-4 timer..

• #3   14. aug 2008 Kavello står skam også på døgnfold ligenu..
    Og han skal endda stå i løsdrift til vinter fordi han ikke kan tåle at stå inde..

Kristina .: Du mener vel ikke at en hest skal stå alene på fold?
    Er det ikke blevet ulovligt?
    Og ellers kun 3-4 timer? Så når de da ingenting, - det må virkelig være kedeligt at stå inde i boks 20 timer om dagen?

Anja K:
    Sådan er min indstilling også smiley

• #4   14. aug 2008 Mine går på døgnfold ca maj til oktober. resten af året går de ude fra ca 9 morgen til 16-17 om aftenen. Det er kun i islag og orkan de ikke kommer ud. Jeg er helt enig i at de bør så meget på fold som overhovedet muligt.

• #6   14. aug 2008 jo min går på fold selv.... der er andre heste på foldene ved siden af men han er i sin egen indhegning smiley

3-4 timer sammen med sin foldven er rigelidt.. han er meget vild når han går med andre og slogs og ligger de andre ned og bedækker alle hopperne så han kommer altid galt afsted...
    Ikke alle heste er ens jo....

ligenu er han fx. på sommer græs.. han nyder det ikke søærlig meget han står og vrinsker oppe ved hegnet og går hvileløst rund smiley

de heste der er glade for at være på mark skal selvfølgelig ha lav at være ude længs muligt smiley

• #7   14. aug 2008 stave fejl er gratis smiley

• #9   14. aug 2008 Lige nu går min på døgnfold... Dog med regndækken på.

Men hele vinteren går han ude alle de lyse timer. Med mindre der self er orkan eller sådan noget.

• #10   14. aug 2008 #Kristina &Tempo #

orkan lige frem.. thi hi smiley

• #11   14. aug 2008 Som jeg også har skrevet i den debat, du linker til (tror det er den), så går min ude min. 5 timer fra maj til september. Normalt går hun ude hele døgnet om sommeren, men ikke i år, da vi har fundet et nyt sted til hende.
    Om vinteren står hun på rideskolen, og der skal jeg selv lukke hende ud. Da jeg har 3 kilometer at cykle og skole til klokken 3, kan jeg ikke nå at få hende ud. Hun kommer derfor kun ud 1 times tid om ugen. Det er der ikke noget at gøre ved, idet de andre er lidt snobbede med, hvem deres heste må gå sammen med. Hun gider jo ikke gå ude alene, og der er ikke andre end mig, der kan lukke hende ud.

• #12   14. aug 2008 Cathrine J: Sådan er det faktisk også på gården.. For Kavello stod i boks sidste vinter (hvilket var derfor jeg fandt ud af at han ikke kunne stå inde) Synes det er det bedste for hestene, så de rigtig kan få bevæget sig, eller spise græs.. Nusse med hinanden, lege... osv.

Kristina .: Okay, troede bare at det var ulovligt at have en hest på en fold, fordi de er flokdyr?

• #13   14. aug 2008
    Ditte Emilie - LERK. Det var da også trist.. Hvorfor flytter du hende ikke tættere på? Men sådan er det jo desværre med rideskoler, også derfor jeg aldrig skal have hest opstaldet på rideskole..

• #14   14. aug 2008 Maja A
    Ja, jeg har det heller ikke godt med det, men samtidig er hun ikke sådan en hest, der har en masse krudt, og f.eks. HADER hun regnvejr. x)
    Jeg har ikke andre muligheder end at have hende på rideskolen, i hvert fald, hvis jeg vil have en god bane at ride på. (+ ridehal, dejligt)
    Men i år skal jeg på efterskole, og der går de ude i de lyse timer hele vinteren, så det bliver fint. (:

• #15   14. aug 2008 Her når vejret er anstændig går de alle i løsdrift, og kommer kun ind i max 1 time, og får deres vitaminer osv. Om vinteren går de ude i de lyse timer, ellers å meget som vejret tillader, hvis det er snestorm så er de ikke så meget ude.

Jeg er af den mening at heste skal gå så megete ude som de kan, da dettet er naturligt for dem. Syntes det er meget synd for de heste som kun kommer ud et par timer om dagen, og ellers står i boks.

Maja A : Det er ikke blevet vedtaget ved lov endnu, at heste ikke må gå alene... men det kommer måske. Det er en lov om at palge og føl skal gå med nogen fra de bliver født til de er 2 mener jeg det er.

• #16   14. aug 2008 Maja A
    det er ulovligt at ha en hest gående selv ja... men han går jo ikke selv..- eller jo. hihi der er tre folde rundt om ham han er bare i sin egen indhegning...

det er ulovligt hvis du bor på en går og har en hest og ikke andet.... min kan jo se de andre og snakke med dem hen over hegnet og løbe med frem og tilbage smiley

• #17   14. aug 2008 hej, mine bestemmer selv. og det den bedste løsning jeg har gjordt for dem. de er meget mere livsglade end da de sku ind hver dag.

• #18   14. aug 2008 Ditte Emilie - LERK.
    Det blliver hun sikkert glad for smiley

L.Moltzen:
    Årh okay - det må vi da håbe at det kommer så smiley

Kristina .:
    Årh okay smiley - Sådan havde jeg ikke forstået det

• #19   14. aug 2008 heste må gerne stå på fold alene - foreslaget blev nedstemt smiley
    De skal på fold eller motioneres mindst 2 timer dagligt, 5 dage om ugen - siger loven og det er efter min mening alt for lidt.
    Mine går på døgnfold til september/oktober alt efter vejret.
    Når de er på stald kommer de ud kl 7 og ind kl 20 - hver dag.

• #22   14. aug 2008 Lige nu går de på døgn fold. men i vinter perioden kommer de ud ved en 9-10 tiden og kommer ind igen ved en 16-17 tiden

• #23   14. aug 2008 CBK - tror vi er ret enige om hvordan man skal holde hest smiley
    Jeg har en gammel travhyp og da jeg købte den fik jeg at vide : den hader regnvejr...
    Sikke noget sludder, han har da gået ude i 5 år nu både sommer og vinter og han hygger sig.

• #24   14. aug 2008 når mine står alene og ikke har besøg af deres 2 venner, så kan de godt lidt at står inde i skuret og kigge ud når det regner, men ikke hele tiden. tror de synes det er rart ikke og blir drivvåd hele tiden (lige pt disse dage)

• #25   14. aug 2008 Lovforslaget om hest alene på fold er ikke vedtaget, da der gav for mange problemer. Så nej det er ikke ulovligt at have en hest gående alene smiley
    Og det dør de heller ikke af da

• #27   14. aug 2008 Det har min heller ikke da.. Og de har godt af at blive våd smiley

• #28   14. aug 2008 Lige nu kommer Rony på fold kl 7 og ind igen kl 17 ..
    Men når jeg får ham hjem skal han gå på døgnfold smiley

• #30   14. aug 2008 Cirka fra 07:30 om morgenen til 18:30 om aftenen..

• #31   14. aug 2008 nej de dør ikke af at gå alene - de får bare ikke dækket deres sociale behov.
    Hvordan ville vi blive, hvis vi var alene altid??? Aldrig være sammen med andre mennesker og kun kunne se dem på afstand??

• #32   14. aug 2008 Lovligt eller ej så synes jeg ikke en hest bør gå selv medmindre der er en speciel grund til det. jeg har en ponyhingst der går på en lille mark for sig selv om natten fordi han har tendens til forfangenhed, og selv om det er lige op af de andres mark og han går sammen med dem om dagen, har jeg det bare så dårligt med det og ville ønske at det ikke skulle være sådan.

• #33   14. aug 2008 Som Kristina skriver længere oppe i indlægget, så er heste ikke ens...
    Min hest har det bedst med at være alene, da han ikke gider lege og have at de andre heste kommer hen og vil kløs.
    Han går dog med fold med en enkelt hest. Men det passer ham ikke altid.
    Han vil hellere ligge ned hele dagen og spise det græs han lige kan nu uden at han skal flytte sig.

• #34   14. aug 2008 - Og Rony bliver ude i regnvejr, blæse vejr og sne vejr .. Til dels også snestorm, kommer an på styrken...

Har forresten svaret i det indlæg du linkede til ;D

• #35   14. aug 2008 enig Maja A helst alle de lyse timer smiley
    vores går ude fra 7 til 22 her om sommeren, og fra 7 til 17 om vinteren. alt efter hvornår jeg er hjemme og sådan. grunden til at de ikke går på døgnfold er at vi bor ved siden af en motorvej, så vil helst have dem inde når der er mørkt smiley

• #36   14. aug 2008 3-8 timer, kommer lidt an på dag og vejr .

3 timer stå hun lige meget hvad i alt slags vejr smiley

• #37   14. aug 2008 Så meget som muligt og med andre heste, det er deres natur.. i de fleste tilfælde hvor folk siger deres heste ikke kan gå på fold eller ikke kan gå med andre tror jeg det er pjat og pyller fra ejerens side.. og i få tilfælde er det fordi hestens simpelthen aldrig har fået lov og derfor ikke har lært det..'
    Ofte når heste ikke kan enes er det fordi foldene er for små eller resurserne er.. men selvfølgelig trives alle heste ikke med alle..

Ditte Emilie - LERK: fatter simpelthen ikke man vil byde sin hest så dårligt et liv for at få bane og ridehus... så må man sku undvære hesten burde have første prioritet.. ellers bør man ikke have hest..

• #39   14. aug 2008 Er rørende enig med Signe og CBK smiley

• #40   14. aug 2008 Til jer der siger det synd heste ikke går med andre, ja det da klart de burde gå med deres artsfæller da det er det mest optimale for dem, men f.eks. de muligheder leda har får at gå med andre tør jeg simpelthen ikke, fordi en hest der går på den fold hun skal gå på den går simpelthen til angreb på hende, og den anden fold tør jeg simpelthen ikke lukke hende ud, der så mange der er kommet ud med skader derfra, og de jagter hinanden rundt. Derfor bliver min nød til at gå alene, jeg satser ikke dens liv på at den skulle kunne gå sammen med andre, så må den hellere gå alene smiley

• #41   14. aug 2008 Mine heste pg ponyer står ude uanset vind og vejr, da de står i løsdrift HELE året rundt.
    Det vil de meget heller end at stå inde i en boks eller sågar deres skuer på deres folde.

• #42   14. aug 2008 Shella: Så burde du måske flytte hesten. Her er der aldrig problemer og 7 9 13, har aldrig haft nogle skader eller halte heste endnu. ( 5 år )
    Og de går alle sammen på en kæmpefold ( 10000 kvm ), så de kan bare gå hvis de ikke gider de andre.
    Om sommeren får jeg mange ind udefra og de kommer ind til de andre heste og der er heller ikke nogen problemer.
    Har lige haft en sommerhest, hvor jeg fik af vide: den kan overhovedet ikke sammen med andre og den vrinsker aldrig. Efter en uge klisterede hun op af de andre og kunne slet ikke bære hvis man tog en af de andre ud - så vrinskede hun indtil de kom tilbage igen. Og der var ingen heste der så meget som fik en skramme.

• #44   14. aug 2008 nu arbejder jeg på dk-dressage her på sjælland og her kommer hestene på fold alene.. det er alene af den grund at heste kommer og går hver uge, og derfor skal vi undgå så mange skader som muligt, da hestene jo er i træning..

Noget andet er.. At når I skriver at jeres hest ikke synes det er sjovt at stå på fold efter nogle timer.. har i så overvejet at det har noget at gøre med, at de får mad i boksen osv? for det er derfor..

ALLE de heste vi lukker ind og ud, står klar ved hegnet når vi kommer og henter dem, for de ved at når de kommer ind går der ikke længe før der er mad.. Og det gælder samtlige 20-25 heste..!

De nyder at komme på fold, men kommer også galopperende og vrinskende en i møde lige så snart man står derude.. og det er lige meget om det er ved at være spisetid for dem eller ej.

• #47   14. aug 2008 Ja men vi er stadig enige om at det er en dårlig lov, den er ikke lavet for hestenes skyld, mere for rytteren.

• #48   14. aug 2008
    Susan C og CBK: Nej, fordi nu bor jeg i stor kbh (flytter ikke min hest ud af stor kbh, fordi så ville jeg stort set aldrig kunne komme og passe den, for besværligt med bus trafik osv. )
    Og der stort set ingen der har de fold muligheder vi har, eller jo måske har de nogle bedre sommer folde, men så kommer hestene til at stå med mudder til knæende om vinteren, og så går de 200 sammen på en lille fold, ingen mulighed for skov eller nogle udendørs boks .

Sådan er der forskellige ting man må priotere . Jeg flytter ikke min hest pga. der ville bare være aldrig ting den vil mangle eller lignede, og de steder jeg kender med samme fold mulighed som os, ja der er hestene lige så stykke ved hinanden, og så vil den gå alene alligevel .

• #50   14. aug 2008 Jeg fortrækker at de skal være så meget ude som overhovedet muligt..
    og helst gå sammen med andre. så de har nogen at hygge med.. smiley

• #51   14. aug 2008 fra ca. 6 om morgene indtil jeg evt. har redet.. eller mellen 6-8 kommer han ind ;:b

• #52   14. aug 2008 de går ude døgnet rundt smiley både sommer & vinter.

• #53   14. aug 2008 + at det bedre for dem end at står i en boks.

• #54   14. aug 2008 Vores gårude døgnet rundt hvis der ikke er for mange bremser eller hvis det er for koldt. Så vil de også gerne selv ind....

Synes de skal være ude så meget som det er muligt...

• #55   14. aug 2008 mine er på fold hele året rundt

• #56   14. aug 2008 CBK:
    Du kender ikke min hest, så du bør ikke udtale dig om det. Havde du set hende i regnvejr ville du være enig. Og der er ikke nogen regel.

Signe:
    Et dårligt liv, hrmf! Hun har det godt - bedre end langt de fleste heste.

• #57   14. aug 2008 mine går SELVFØLGELIG på døgnfold her om sommeren de kommer bare lige ind en gang om dagen og får deres vitaniner og mineraler og evt. foder (forstår ikke dem der har deres heste inde om natten om sommeren) og om vinteren står de ude fra 7.00 til ?? det kommer lidt an på vejert...

• #58   14. aug 2008 prøv at gå ind på dyrnesbeskyttelse og se reglerne

• #59   14. aug 2008 susan c
    en hest må ikke gå alene da det er et flok dyr

• #61   14. aug 2008 Hvor er jeg da glad for at se at der er mange med samme tanker som jeg smiley
    Blev bare helt overrasket i den tråd jeg linkede i første indlæg.. At nogle kan tænke sådant?

• #62   14. aug 2008 Til Betina B
    Nu har jeg jo tilføædigvis hesteloven til at ligge og jeg citeret lige:'
    §17 Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.
    stk 2. Stk. 1 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herfor.
    Stk. 3. Når føl og plage er på fold, jf.stk 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller, med mindre veterinære forhold taler afgørende herimod.

Kommentar:
    Formuleringen indebærer, at heste der motioneres eller trænes min. 2 timer dagligt, ikke behøver komme på fold. Forskellige motionsformer kan anvendes. Motionering via løbebånd, skridtmaskiner eller fri motion i ridehus kan således erstatte foldophold. Motionskravet træder i kraft pr 1 januar 2008.
    Et fravænnet føl eller plag under 2 år må ikke gå alene på fold, men skal gå sammen med en anden hest, men ikke nødvendigvis et føl eller en plag. Ligesom voksne heste er der ingen krav om at føl og ungheste skal gå på fold, hvis de motioneres på anden måde.
    Hvor står det, at hesten ikke må gå alene?
    Husk nu at det er ikke fordi jeg synes hesten skal gå alene - tværtimod.

• #63   14. aug 2008 hold da op man skal passe på man ikke skriver noget forkert i denne tråd for så får man bare en privat besked om hvad fanden ovs

• #64   14. aug 2008 Hej.

Her i forår-sommer-efterårsmånederne (april-oktober) går mine heste ude på døgnfold. Det er kun, hvis det regner meget kraftigt, at de måske kommer ind et par timer eller en nat. Ellers er de selvfølgelig inde for at blive ordnet og fodret, når græsset er lidt tyndt - ellers foregår al anden fodring med stråfoder på græsfolden.

De resterende måneder (vinterperioden) står de i boks om natten. De bliver lukket ud, inden vi kører på arbejde - ca. kl. 6 og kommer ind et sted imellem kl 18-22 afhængig af vejr og vind.

Selvom det regner, sner eller blæser kommer mine stadig ud ... og de nyder det. De får jo et socialt samvær med andre heste, som de ikke kan få gennem bokstræmmer eller i en ridehal. Derfor mener jeg bestemt at det er enhver hests ret at komme på fold HVER DAG.

• #65   14. aug 2008 Dyrenes Beskyttelse mener, at den kommende lov om hold af heste skal indeholde et krav om, at heste ikke må stå opstaldet alene. Derfor har Dyrenes Beskyttelse i et foretræde i Folketingets Retsudvalg, gjort opmærksom på, at det er en afvigelse fra almindelige dyreværnsmæssige traditioner at holde heste i ensomhed.
    - Lovgivningen siger helt klart, at andre dyr, som kalve og svin, skal have mulighed for syns- og berøringskontakt til artsfæller. Det er slet ikke nævnt i loven om hold af heste, selv om flokinstinktet er endog meget fremtrædende hos heste. Det et meget vigtigt punkt at få med i forhold til hestenes velfærd, siger Jens Svenningsen, dyrlæge og dyreværnsinspektør, Dyrenes Beskyttelse.

Heste er meget sociale dyr med et stort behov for kontakt til artsfæller. Hestene trives bedst i flokke, hvor de ofte knytter tætte venskaber. De bruger meget tid på at gnubbe hinanden eller lege på forskellig vis.

I naturen lever heste på græsstepper i haremsflokke, dvs. en hingst til to eller flere hopper med afkom. Hingstene lever i ungkarleflokke, indtil de bliver i stand til at få sig et harem. Gamle hingste, der har mistet deres harem, lever alene. Unghestene bliver i flokken, til de er op til fire år gamle. Inden for flokken dannes en rangorden. Styrke og størrelse er vigtige egenskaber for placeringen på rangstigen, men også psykisk styrke og erfaring spiller en væsentlig rolle, f.eks. kan en ældre hoppe være flokleder blandt vildtlevende heste.

Med til hestens sociale liv hører også kropspleje. Umiddelbart efter folingen slikker hoppen sit føl, og i løbet af de første uger vil hoppe og føl gensidigt begynde at nippe hinanden. En gensidig kontakt af gnubben og nappen er almindelig mellem voksne heste og har både en social- og en hudplejeeffekt.

- Derfor håber Dyrenes Beskyttelse, at Folketingets Restudvalg beslutter at indføje en paragraf i den nye lov om, at der skal være mindst to heste i et hestehold, siger Jens Svenningsen.

Kopieret direkte fra Dyrenes beskyttelse - så vidt jeg kan læse mig til er der ingen lov der siger at hesten ikke må gå alene, når de gerne må stå opstaldet alene?!?
    Og stadig husk på jeg ikke synes heste skal gå alene.

• #67   14. aug 2008 susan c
    det har jeg fået at vide at de ikke må gå alene
    og du må gerne få at vide af hvem
    det er af dyrnesbeskyttelse samt hestens værn

• #68   14. aug 2008 Ditte Emilie - LERK: Bliver vi aldrig enige om.. i mine øjne bliver din hest misrøgtet på det groveste for at tilfredsstille dine behov.. føj..
    Prøv du at sidde på sofaen hele dagen (svare ca til hestens boks i forhold til dens størrelse) og kun må gå rundt 1 time om ugen... og så blive tvunget til at motionere hårdt en time eller mere om dagen... så kan du se hvordan din stakkels hest har de.. og nå ja, du må heller ikke have kontakt med andre mennesker mens du sidder på sofaen.. fatter ikke at nogle vil byde deres heste sådanne forhold... holder i også hunde og katte lukket inde i transportkasser ??

Shella: Nu bor jeg også i storkøbenhavn.. og man kan altså sagtens finde ordentlige steder hvis man gider.. min hest går på døgnfold nu (om vintere 6-7 timer) og kommer til den 1 i løsdrift da jeg egentlig ikke er tilfreds med de 6-7 timer om vinteren.. og så må jeg bare undvære ridehus, men det gør jeg gerne..

• #69   14. aug 2008 heste bør ikke opstaldes alene.. men må desværre gerne.. politikernes undskyldning... det var synd for de forældre der kun havde råd til at købe 1 pony at have stående i baghaven smiley
    Heste bør heller ikke gå alene på fold, da de er flok dyr og har brug for kontakt med andre heste.. dog kan jeg følge at de går alene på fold i fx træningsstalde hvor de er i kort tid og skiftes ud ofte.. og desværre er mange hingste nød til at gå alene, derfor mener jeg kun hingste bør forblive hingste hvis de skal bruges i avlen..

• #71   14. aug 2008 Impulz går ude omkring 10 timer i vintermånederne. Går på døgnfold om sommeren smiley

• #72   14. aug 2008 Dina : Desværre findes der heste der aldrig har lært at omgåes andre heste.. dette kan dog oftest løses med arbejde og den rette kammerat... men kræver man er villig til at evt flytte for at finde de rette fold forhold og kammerater og at man er villig til måske at undvære stævner i starten mens man får løst problemerne... men ikke let..

• #73   14. aug 2008 CBK .
    Det er da heller ikke fordi jeg er specielt glad for, at hun ikke kommer ud mere, men nu er det bare sådan, at jeg ikke har mulighed for andet.
    Det er jo ikke sådan, at jeg ikke VIL have hende til at gå mere på fold, jeg har bare ikke mulighed for det.

Signe
    Tja, jeg vil ikke undvære ordentlige ridemuligheder. Det er derfor, jeg har hest. Og så længe min hest er glad, er det fint - og det er hun.

• #75   14. aug 2008 Ditte Emilie - LERK: Når man kun ser hesten som en rekvisit og er ligeglad med dens forhold men kun tænker på sig selv.. så burde man samle frimærker i stedet... du bor endda i jylland hvor det er langt nemmere at finde steder med gode fold forhold.. tænk at man vil behandle dyr sådan fordi man tænker mere på sig selv... fatter det simpelthen ikke..
    Ville du også holde en hund eller kat i en lille boks fordi det var nemmere for dig ??

• #76   14. aug 2008 prøv dog at forestille at det var jer som var hesten..?
    at stå inde i boksen, uden at kunne komme ud og bevæge benene.

• #77   14. aug 2008 Helst døgnfold, men ellers så fra solen står op og til den går ned. Helst længere!

Jeg mener at jo mere de er på fold jo gladere er de.

• #78   15. aug 2008 Signe
    I øjeblikket står min hest på fold hele dagen, til gengæld har jeg ingen ridemuligheder. Det har betydet, at jeg ikke har lige så meget lyst til at ride. Jeg kommer altså sjældent ud til hende.
    Dvs., at hvis jeg skal gå efter steder, hvor der er rigeligt med foldmuligheder, så får jeg ikke redet - hvad er så meningen med at have hest?!
    Det kan godt være, at du vil ofre din ridning, for at din hest kan tøffe rundt alene i regnvejr, men det vil jeg ikke!
    Alle heste bør have mulighed for at bevæge sig, men hvis du tænker på min dagsrutine, så er det heller ikke, fordi hun ikke bevæger sig: 10 min. luftning på fold eller i ridehus (tulle selv rundt, kan rulle sig), ½ times strigling, 1 times ridning og så lidt hygge til sidst.

I øvrigt synes jeg, det er noget mærkeligt noget, at kalde andre mennesker for dyremishandlerne - så kunne du da tage og skrive 'ved du hvad? jeg ville aldrig tilbyde min hest sådan en tilværelse' i stedet for at fortælle mig, at jeg 'misrøgter min hest'. Det er da noget mærkeligt noget.

Og det med kattene og hundene i små bokse vælger jeg at ignorere.

• #79   15. aug 2008 Ditte Emilie - LERK: Jamen Ditte så burde du efter min mening ikke have hest men finde en anden sport... sorry men sådan ser jeg på det.. hvis du ikke gider ride fordi din hest går på fold (hvilket jeg finder meget mærkeligt).. der findes mange steder der både har fold og rideus.. så det er en dårlig undskyldning..
    Og min hest går ikke alene i regnen... den går selvfølgelig sammen med andre heste... ville aldrig byde den at gå alene..
    Din stakkels hest står 22 timer i en boks.. kan du virkeligt slet ikke se den er helt gal ?? det svare til at holde en hund i en transportksse eller mini hundegård.. så forstår ikke du ignorere det.. da det er nøjagtig det du byder din hest..
    Og nej jeg vil ikke nøjest med at skrive jeg ikke ville gøre det... for i mine øjne vandrøgter du din hest på det groveste (og nej jeg skrev ikke dyremishandling, det er noget ganske andet).. faktisk bryder du også loven, da hesten skal have 2 timers bevægelse (fold, ridning, skridtmaskine) 5 gange om ugen... og din kun får 1 time og 10 min (ud fra hvad du selv skriver..

• #80   15. aug 2008 Og nej jeg ofre ikke ridning.. lige nu rider jeg ikke da min hest kun er 2 år.. men har altid haft mine heste på fold så meget som muligt.. flere gange endda i løsdrift og har aldrig redet mindre af den grund.. kan slet ikke se hvorfor det skulle få en til at ride mindre..

• #81   15. aug 2008 Hvis man ikke GIDER cykle snoldede 3!!!! kilometer for at lukke sin hest ud om morgenen, burde man sælge hesten og få sig en indendørs hobby. Cykle 3 km tager maks 15-20 minutter, så det burde man sgu kun eofre på ens hest.

Jeg mener det er direkte dyreplageri, at en hest kun kommer ud 1 time om ugen - eller om dagen for den sags skyld.

Og alle de der undskyldninger så som: Jamen det er på en rideskole. Det er hesten altså ligeglad med og det er dens natur og livskvalitet man går på kompromis med for egen mageligheds skyld.

Enten tager man sit ansvar og sørger for et ordentligt liv til sin hest, ellers bør man slet slet ikke have ansvar for en hest.

• #82   15. aug 2008 Da vi lige har fået føl står vores heste på stald natten over, men så er de tilgengæl ude fra 8/9 stykker til det samme om aftenen(når jeg begynder i skole kommer de ud fra kl. 7 af, og til samme tid om aftenen), om vinteren går de ude fra samme tid om morgenen og til ved 5/6-tiden om aftenen(vi henter dem først ind når mørket kommer)

Synes det er vigtigt at hesten kommer mange timer på fold, men vores heste står så også hjemme, det gør det lidt nemmere smiley

Kan godt finde på at lade hesten stå inde indtil ved 10/11-tiden hvis jeg skal ride - men har det sådan, at så længe det ikke er noget der sker hver dag(eller ofte), så tager hesten ikke skade af det :b

Vores heste kommer kun ind i kraftig regn, kraftig vind eller snestorms lignende noget - altså de kommer først ind når de stopper med at æde græs for at stille sig mod vinden - dog kommer de lige for tiden ind bare det regner lidt pga. føllet :b

• #83   15. aug 2008 Ditte Emilie - LERK.

Man kan da sagtens finde et sted hvor der er gode ride muligheder og masser af fold tid. Sådan et sted har jeg da mine.

• #85   15. aug 2008 Signe
    Loven siger, at hesten skal være ude af boksen 2 timer, 5 dage om ugen. Hun er ude af boksen 2 timer, 7 dage om ugen + at hun om sommeren går på græs hele dagen.
    Det er jo da ikke fordi min hest går på fold, at jeg ikke gider ride - det er fordi, jeg ikke har nogen bane at gøre det på.
    Min hest ville komme til at gå alene. Og rideskolen er det eneste sted med ridehus i en 'radius' af 10 kilometer. Hvis jeg kunne finde et sted med fold og ridehus eller bare en ridebane, der lå i cykelafstand, så ville jeg gøre det. Desværre er vilkårerne bare ikke sådan.
    (Mishandling, misrøgt, kan ikke se forskellen.)

Nannapigen og co.
    De eneste steder her er rideskolen og så små steder med masser af foltid, men til gengæld kun mudrede folde til ridning. Jeg vil ikke ride på mudrede folde, det er for risikabelt.

Annette S
    Det har ikke noget at gøre med, hvor langt der er at cykle. Pointen er, at hvis jeg cyklede ned på rideskolen klokken 7 (hvor de i øvrigt ikke har fået foder endnu) og lukkede min hest ud i mørket på en fold, hvor hun skulle gå alene, tja, jeg ved ikke, om hun ligefrem ville nyde det.

• #86   15. aug 2008 Så fordi loven siger, at minimumskravet er ude af boksen 10 timer om ugen, så er det ok, at en hest er ude 14 timer om ugen.

Tænker man slet ikke på de resterende 154 timer om ugen? Der står hesten og GLOR. Det er så unaturligt for en hest, at jeg faktisk synes, at det er mishandling. Og det er der ingen undskyldning for.

• #87   15. aug 2008 Annette S
    Tja, det er en lov, der er udarbjedet af dyrevelfærdet og politikerne, og så må det jo være i orden. Så længe, jeg ikke bryder en lov, er det ikke mishandling. Og det er det fand** heller ikke på nogen måde!

• #88   15. aug 2008 Man kan sgu ikke holde en hest inde når det er lyst. Det er altså synd. Ja, i alle de lyse timer (hvis de altså ikke går i løsdrift).

• #89   15. aug 2008 Ditte: Loven siger at hesten skal have MOTION i mindst 2 timer om dagen! Udover at jeg GODT nok ikke ville nyde at være den hest, så bryder du faktisk loven..

• #90   15. aug 2008 Røsle
    Har jeg også netop fundet ud af, men talte jeg timerne pr. uge sammen, så ville det også give i hvert fald 10 timer..

• #91   15. aug 2008 Sally og Balluez gik på fold en 5-6 timer om dage, nogle gange mere
    Sue går på fold døgnet rundt, og det bliver forhåbentlig ved med indtil han skal i tilridning smiley

Og ja, vi har læskur

• #92   15. aug 2008 TIL ALLE I DEBATTEN, SOM LEGER HELLIGE:
    Nu må i sgu da tage jer sammen O_O
    Jeg kender Ditte Emilie og hendes hest godt, og hun misrøgter sgu ikke sin hest! Helt ærligt man..
    Det er utroligt så hellige alle HG'er skal være!
    Ditte Emilies pony har det sgu pisse godt! Den bliver passet hver eneste dag!
    Den kommer måske ikke på fold hver dag, men så laver den sgu så meget andet.
    Og faktisk kan hendes pony også meget bedre at lide at hygge med DE, og de rider rigtig rigtig tit ture hvor de bare hygger i mange timer.
    Synes virkelig det er totalt plat at sidde og svine andre til over nettet. I kender ikke DE og hendes hest, og ingen heste er ens.
    Så bland jer uden om smiley
    Og som i kan læse i DE's svar, så kommer den jo faktisk på fold 3/4 dele af året, også lige i det mørkeste tid ikke så meget..

Helt ærligt, synes virkelig i skal tage jer sammen. DE skrev IKKE! i det her indlæg for at diskutere med jer, men skrev bare for at svare.

Folk bliver ofte kaldt mishandler eller misrøgter herinde, og synes virkelig i skal passe på med sådan noget. Jeg ved godt at når man sidder gemt bag skærmen, kan man jo skrive alt, men alligevel, så skal man sgu tænke på hvad man skriver. smiley

• #94   15. aug 2008 Skal lige siges at DE, er forkortelse for Ditte Emilie! smiley

• #96   15. aug 2008 Vores går på døgnfold om sommeren og døgnets lyse timer om vinteren smiley

• #97   15. aug 2008 Mine går i løsdrift fra ca maj til okt. Om vinteren har jeg det bedst m at de er på stald, så da er de ude mellem 4 og 8 timer afhængig af vejret.

• #98   15. aug 2008 Katja Brink
    Ikke almindeligt accepteret? Jeg tror, du glemmer, at der står utrolig mange gennemsunde elevheste heste landet over, der kommer mindre ud, end min pony gør.
    Elevheste lever længst - så usundt kan det ikke være.

• #99   15. aug 2008 Synes altid, man skal gøre det ved sin hest, som man ville nyde at have hvis man selv var hesten!

Og det er sq ikke at blive spærret inde i sit eget lort og pis, når man er født som steppedyr med tryghed (=udsyn til alle sider) og renhed (kig selv på en stor og naturlig fold, hesten sgider i nogle få hjørner for ikke at gå og vade i det - prøv at forestil dig hvordan det så må være at LIGGE i det??), uden venner og nærkontakt. Og sidst men ikke mindst, INTET at lave.

juhuuu MEGA fedt. Sikke dog SNÆVERsynet man er i 2008!

• #100   15. aug 2008 det eneste der skal til er at FORESTILLE sig hvordan, det må være - hvor svært kan det være??

• #101   15. aug 2008 Røsle
    Der hvor hun står nu, bliver der muget ud hver dag, altså ligger hun ikke i sit eget møg. I øvrigt har hun da to naboer + heste overfor. I forvejen er hun en lettere reserveret hest, der ikke blander sig så meget med de andre heste på folden. Om det så er kommet af, at hun står i boks om vinteren, eller om hun er født sådan. Det er jo ikke til at vide..
    INTET at lave. Hun gumler hø, som hun gumler græs på folden. Hun har masser at kigge på, da der foregår en del i stalden i dagstimerne.
    Hun får ikke frisk luft eller bevægelse, som hun ville på en fold, men det prøver jeg at give hende, når jeg rider hende og lufter hende.

• #102   15. aug 2008 Det er i øvrigt ikke optimal motion, men det er sådan det står til i vinterhalvåret.

• #103   15. aug 2008 Ditte Emilie: Jeg falder så desværre ikke for den der med at der er for langt til gode steder.. da jeg har haft knapt 2 timers transport hver vej for at min daværende hest kunne stå det sted der var mest optimalt for den.. Heste er bygget til at bevæge sig 16-18 timer i døgnet... det kan du simpelthen ikke opfylde ved ridning, faktisk er det svært for de fleste at opfylde 100 % men de fleste prøver i det mindste... du kan heller ikke dække hestens behov for omgang med andre heste...
    Og der er meget stor forskel på mishandling (beviste handlinger, fx grov "vold" og lignende) og så misrøgt (ofte pga uvidenhed, fx fejlfodring, ingen fold eller på anden måde ikke opfylde hestens behov).. jeg bruger meget sjældent betegnelsen mishandler om nogen..

Sissel: Det er da en latterlig kommentar.. at man skulle være hellig fordi man går op i at heste behandles godt og for dækket deres naturlige behov...
    Og nej det er temmeligt naivt at tro at hesten foretrækker sin ejers selvskab frem for fold og andre heste.. et menneske kan aldrig dække en hest behov for kontakt med andre heste eller ride dem nok til at dække deres behov for bevægelse..
    At heste lever længe er ikke ensbetydende med at de er glade.. desuden er det da absolut ikke alle rideskole heste der bliver gamle.. og mange steder kommer de da også på fold.. men de har trods alt den "fordel" at blive redet en del mere end privat heste..

• #104   16. aug 2008 2 timers transport? Det kan godt være, det er muligt, hvis man har alt for meget tid og hvis man kan køre SELV. Da jeg er 15 og går i skole, er det ikke så nemt.
    Hvis jeg skulle bruge 2 timer på at komme ud til min hest, ville jeg aldrig få redet. Jeg har min hest, for at ride den.
    Hun går på fold med en anden hest en gang om ugen.
    Røgt = måden, man behandler sin hest på.
    Misrøgt er, når man ikke gør det.
    Behandling, mishandling. Det er det samme.

Elevhestene på LERK er 15-35 år, og går kun på fold om sommeren. Sådan har de haft det det meste af livet.

• #105   17. aug 2008 Ditte: Bare fordi de måske bliver 35 er det da ikke ens betydende med at de har det godt med at stå SÅ MEGET i boks!

• #107   18. aug 2008 Det samme gælder på vores rideskole, der er elevponyerne også på fold hver dag så længe det er muligt.

Kommentér på:
Foldtid?

Annonce