{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
995 visninger | Oprettet:

hest sparker på boksvæg hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Min hest står opstaldet hos vores nabo men har fået en rigtig dårlig vane ved fodringstid. Når min nabo går ud om morgenen for at fodre dem og min hest kan høre at hun kommer ud af huset så begynder han at sparke løs på boksvæggen. Når hun kommer ind i stalden bliver han skældt ud og stopper så, men lige så snart hun træder tre skridt væk fra ham begynder han igen indtil han har fået mad. Hun har prøvet at have mad stående ved hans boks så han hurtigt kan få den ligeså snart hun kommer ind i stalden, men han når alligevel at sparke en del. Jeg ved ikke hvordan man skal få ham til at stoppe det? Det er generelt kun når han skal have mad at han sparker, og han er desværre ved at lære nabohesten det også.


Kommentarer på:  hest sparker på boksvæg hvad gør jeg?
  • #2   13. feb 2016 Tror ikke der er så meget at gøre, desværre.
    Vi har også en hest i stalden som står og sparker og laver buk inde i boksen ved fodringstid, hun er fuldstændig ligeglad med både det ene og det andet. smiley


  • #3   13. feb 2016 I skal træne ham fra det. Men I må være to. Den ene står i stalden. Og hun kommer. Når han sparker, skæld ud, og i det sekund han stopper, klik med tungen og giv maden. Dog skal den først have lært at klikk er belønning. Dette skal selvfølgelig gentages mange gange så I må finde en løsning hvor I altid er to de næste par uger.

    Mvh TT


  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #4   13. feb 2016 At skænde en hest, tror jeg ikke hjælper så meget, det øger blot stressniveauet.
    Din hest skal have en anden opgave, når den bliver utålmodig. Klikkertræning er en super idé, som det også bliver beskrevet. Men i stedet for at skænde, skal den lære at gå hen til et target og markere. Om det er en bold du hænger op eller om det er en anden ting er irrelevant. Pointen er, at den flytter fokus fra at sparke på boksdøren til at markere på target.
    Det er dog ikke en opgave, du kan løse fra den ene dag til den anden. Men med tålmodighed og konsekvent handling kan det sagtens løses.


  • #5   13. feb 2016 adfærden skal ignorereres.

    hver gang i giver den skæld ud, eller prøver at få den til at stoppe. der giver i hesten det den vil opnå.

    så i princippet skal i stille jer foran den og vende siden eller ryggen til den.
    i det øjeblik den stopper, skal i rose den, og give den mad.
    det er en langvarig proces. men også en langvarig virkning. hvor imod at skælde den ud, hjælper "nu og her" men som du selv har opdaget kun kortvarig.


  • #6   13. feb 2016 Jeg ville ignorere den
    Sparker den, fodre du de andre først og når den holder op fodre du den.

    Hvis den bliver må i stille jer foran boksen. Evt med ryggen til og vente til den lader være og når den gør det roser i den straks og giver den fodret.

    Hvis i giver den fodret hurtigt eller skælder den ud "belønner" i jo den dårlige opførelse.

    Det kan godt kræve noget tålmodighed, men det er vigtigt at være konsekvens og gøre det hver gang.


  • #7   13. feb 2016
    Ignorer hesten og giv den først mad når den stopper.


  • #8   13. feb 2016 Han starter når han kan høre hende uden for stalden men stopper også med at sparke lige så snart hun kommer ind i stalden så det er mere mit spørgsmål Hvordan man undgår at han sparker når man ikke er i stalden hos ham?:)

  • #9   13. feb 2016
    Hesten sparker fordi den opnår det den vil - den vil have mad og/eller opmærksomhed. Når hesten finder ud af at den ikke får noget ud af og sparke, burde den også stoppe når man ikke er der. Men det kræver man ser konsekvent.


Kommentér på:
hest sparker på boksvæg hvad gør jeg?

Annonce