{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Lastbiler og heste i trafikken {{forumTopicSubject}}

Inspireret af et lidt andet emne (men jeg vil dog skille det lidt ad), så er der et lille dilemma jeg har tænkt over siden jeg tog mit lastbilkort og dermed fik lidt viden om lastbiler.

Det er en tænkt situation, jeg har ikke prøvet det i lastbil endnu og jeg har aldrig oplevet problemer til hest.
Du rider langs en landevej. Der er fin plads i rabatten og bilerne behøver ikke at trække sig ret meget til siden for at være flink ved dig. Men de søde rare billister sænker nok hastigheden, fordi du alligevel er tæt på. Det er dog rundt i et sving, så man kan ikke se dig i alt for god tid og nå at bremse i meget god tid.
Der kommer nu en lastbil. Vi kan sige at den kører 70 km/t som den må, men reelt kører mange nok 80 km/t for ikke at bremse trafikken alt for meget. Den kan ikke nå at komme ret meget ned i fart ved at motorbremse og der er nu to muligheder tilbage:
1: Den fortsætter med næsten uændret hastighed, men til gengæld larmer den ikke mere end lastbiler almindeligvis gør når de kører.
2: Den bremser og sænker farten, men med det resultat at den lukker luft ud lige i nærheden af dig og hesten. Alle har nok hørt den lyd før, så jeg tænker I ved hvad jeg mener.

Det er måske lidt firkantet opstillet, men hvilke af de to muligheder ville I som rytter foretrække?

Jeg selv er faktisk ret meget i tvivl.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lastbiler og heste i trafikken
  • #2   1. sep 2016 hmm tror jeg vil sige uændret hastighed

for den pffffhhh lyd er nok mere dum end en normal brrrrrrr lyd

• #3   1. sep 2016 Hmm. Utroligt svært at svare på da min er ekstremt lydfølsom, og skide bange for lastebile.. Men jeg rider ikke på de veje som en lastebil forsvarligt kan køre 80km timen selv om mange stadig gør det på vores smalle vej... smiley jeg ville nok foretrække at de bræmsede rigtig meget ned og kørte stille og roligt i et jævnt tempo forbi os, det har vi flere gange haft succes med hvor Tindur blev stående på min kommando smiley
    Og jeg takker dig allerede nu bare fordi du overvejer hvordan du skal gøre det smiley så rigtig mange tak som tager hensyn til os der desværre ikke har en mulighed til at holde os fuldstændig væk fra trafikken smiley

Mvh TT

• #4   1. sep 2016 Hesten har hørt lastbilen på lang afstand, i det øjeblik den ændre hastighed ændre den lyd, og har chaufføren rørt bremsen så lukker den luft ud og så har vi balladen.
    Fortsæt i uændret fart tak

• #5   1. sep 2016 Fleur er ikke bange for lastbiler, medmindre de kører meget langsomt forbi, så hun har tid til at kigge for meget på dem, eller hvis de laver mærkelige lyde. Så ville klart foretrække, du bare fortsatte uændret forbi smiley

• #6   1. sep 2016 Hvis hesten ikke er meget for lastbiler, vil jeg klart helst have at den forsætter med uændret fart og "uden lyd"
    På den måde er den hurtigere forbi, og der kommer ikke nogle pludselige lyde, som hesten ydermere kan finde farlige.

Jeg rider altid godt frem, og så er lastbilerne faktisk som regel gerne forbi os, inden den når rigtig at registrer det og blive bange. smiley

• #7   1. sep 2016 Jeg synes den er svær.
    Des mere fart, des mere intimiderende.
    Des mere støj, des mere intimiderende.

Men hvis man reducerer fart, kan man nå at bremse helt op/ undvige hvis det går helt galt.
    Så dukker en hest uventet op, ville jeg sige reducer farten.

Men det minder jo om grundprincippet med, at I trafikken bør man aldrig køre hurtigere, end man kan nå at bremse ned overfor de ting man kan se.
    Nærmer man sig noget, der hæmmer udsynet skal man sætte farten ned, så man kan nå at bremse helt ned uanset hvad der er lige på yderkanten af dit udsyn.
    En ting er, hvis en voksen rytter bliver smidt af en forskrækket hest. Rytteren ved hvad man går ind til. Nåja.
    Men hvad hvis fx et barn knæler ved en påkørt kat?

Hvis man ikke kan nå at reagere på det, som dukker op i synsfeltet, har man grundlæggende fejlvurderet trafik og omgivelser og kørt for hurtigt ift forholdene.

• #8   1. sep 2016 Det er sjovt at se at alle mine tanker kommer op igen, plus lidt ekstra smiley

Doctor Who: Selvfølgelig er det en forudsætning, at man ikke kører hurtigere end man kan nå at bremse for et barn eller andet. Tanken er mere hvordan man skal køre for at undgå at skræmme hesten.
    Skulle jeg se en panikslagen hest, så ville jeg nok bremse (jeg vil ikke have en hest på køleren) og jeg ville ikke slippe bremsen igen. Det er når man slipper bremsen at lastbilen lukker luft ud. Man kommer bare ikke fremad ved at holde bremsen nede smiley

• #9   1. sep 2016 Diablo er bange for lastbiler og jeg hopper altid af når jeg rider på ham da vi har været en arms udstrækning fra at være portræt på lastbilen. heldigvis havde den set os og sænket farten så meget at han kunne nå at stoppe. prøvede at styre Diablo ud på marken men han panikkede og slog klappen ned og rendte modsat af hvad jeg vil.

Men jeg vil helst de sætter farten ned da disse tilfælde kan ske. alt andet kan komme forbi Diablo lastbiler er bare ikk så populær men er klart blevet bedre med årene

• #10   1. sep 2016 Kære Trådstarter.
    Hvis du respekterer de fysiske love, så vil du jo kun køre 70 km/t, hvor du har et godt udsyn.

Du skal kunne køre videre i 2 sekunder fra der sker noget, for det er tiden det tager fra der dukker noget op i synsfeltet, hjernen gennemskuer det og man har gjort sin reaktion. (Nervesystemet skal have tid til at overføre impulser fra den ene nerve til næste nerve adskillige gange) Derudover kommer selve bremselængden.
    Jeg husker ikke hvor mange meter det giver I alt, men for at du skal kunne køre 70 km/t, så skal man kunne se overraskende langt frem, for at være sikker på at en chauffør kan nå at stoppe bilen i en akut situation.

Pointe:
    Hvis du kører efter at du korrekt har aflæst at du kan køre 70-80 km/t så er der god plads til at bremse vognen ned i fart, mens du er på afstand.
    Tror jeg.

• #11   1. sep 2016 Du kan vel afprøve hvor meget plads det tager at bremse fra fx 70 til 30 km/t, ved at bestemme dig for/ lege at, fx, næste egetræ er en tosset hest og kør somom det er virkeligheden.

Så ved du også hvordan din vogn reagerer når det gælder, afprøvet under fuld kontrol.
    Ide?

• #12   2. sep 2016 Doctor Who: Jeg ved ikke om du ved det, men når man tager lastbilkort (og påhængsvogn for den sags skyld) så er man faktisk også på glatbane. Med tilhørende bremse-undvigemanøvrer på både vådt og tørt underlag. Altså har jeg prøvet at lave nødopbremsninger i en lastbil smiley

Vi kan også sig at rytter og hest kommer direkte ud af en skov og ud på vejen. De strækninger har jeg set smiley

Pointen er bare: Kør forbi i uændret hastighed eller larme fordi der bremses?
    Jeg vil ikke klodse bremsen fordi jeg ser en hest. Det kan skræmme hest og det forstyrrer trafikken unødvendigt. Men (hvis folk foretrækker det) kan jeg sagtens lave en blid nedbremsning, med det resultat at der bliver lukket luft ud nær hesten.
    Jeg skriver kun i den givne situation at man ikke kan nå at motorbremse særlig meget. Det er en helt anden type bremse og den er ikke lovpligtig, der er bare mange der har den.

• #13   2. sep 2016 Jeg er træt.
    Men, i de situationer hvor du kører 80 km/t, hvad har du så af krav til udsigt? 150 meter? Eller skal du kunne se 200 meter?

Anyway, hvis man kører 80 km/t og sænker farten kontrolleret på afstand, hvor langt ned i fart er man, før man er tæt nok på til at bremsesstøj er et problem?

Giver det mening, det jeg skriver?

• #14   2. sep 2016 Jeg ved at i gør glatbanekørsel.

Men dette er jo ikke katastrofe opbremsning men kontrolleret reduktion af fart?

• #15   2. sep 2016 Et rigtig godt spørgsmål, som er rigtig svær at svare på.

Men jeg vil også sige slip speederen, og vær klar til at bremse. Og lad være med at lukke luft ud, lige ud foran hesten, det har jeg godt nok prøvet tit, især busser har tendens til. (uden at ane hvorfor, det går jeg nu, tak for den info smiley )

Der må også være et vist rytteransvar i denne sammenhæng. Jeg har i 21 år været den lykkelige ejer af en fjoller, som var utryg ved disse køretøjer, jeg kunne høre på lang afstand hvilket køretøj som nærmede sig, og derfra kunne jeg nå at tage mine forholdsregler, (komme ind af en sidevej, indkørsel, eller hoppe af hesten, og stå ved siden af, så blev han ikke bange)

• #16   2. sep 2016 Min kæreste har taget stort kørekort, han siger at til teori fik han af vide at hestene reagere på lydene og du derfor aldrig må bremse nær hesten. smiley Hvis du vil sænke farten skal du gøre det et godt stykke før hesten og så slippe speederen og trille forbi. smiley

Som rytter selv vil jeg helst gerne have at de bare køre forbi uden at ændre lydene alt for meget. Har også før prøvet hvor hesten ikke reagerede på lydene men at bilen var så stor, men det kan umuligt være førens ansvar. smiley

• #17   3. sep 2016 Har ikke heste der bliver påvirket af trafik af nogle slags- udover og køer på marken.
    Men tror hvis jeg skulle vælge, vil jeg nok være mest til at alle billister holder deres fart og trækker lidt i den anden vejbane.

Kommentér på:
Lastbiler og heste i trafikken

Annonce