Lastbiler og heste i trafikken {{forumTopicSubject}}
Inspireret af et lidt andet emne (men jeg vil dog skille det lidt ad), så er der et lille dilemma jeg har tænkt over siden jeg tog mit lastbilkort og dermed fik lidt viden om lastbiler.
Det er en tænkt situation, jeg har ikke prøvet det i lastbil endnu og jeg har aldrig oplevet problemer til hest.
Du rider langs en landevej. Der er fin plads i rabatten og bilerne behøver ikke at trække sig ret meget til siden for at være flink ved dig. Men de søde rare billister sænker nok hastigheden, fordi du alligevel er tæt på. Det er dog rundt i et sving, så man kan ikke se dig i alt for god tid og nå at bremse i meget god tid.
Der kommer nu en lastbil. Vi kan sige at den kører 70 km/t som den må, men reelt kører mange nok 80 km/t for ikke at bremse trafikken alt for meget. Den kan ikke nå at komme ret meget ned i fart ved at motorbremse og der er nu to muligheder tilbage:
1: Den fortsætter med næsten uændret hastighed, men til gengæld larmer den ikke mere end lastbiler almindeligvis gør når de kører.
2: Den bremser og sænker farten, men med det resultat at den lukker luft ud lige i nærheden af dig og hesten. Alle har nok hørt den lyd før, så jeg tænker I ved hvad jeg mener.
Det er måske lidt firkantet opstillet, men hvilke af de to muligheder ville I som rytter foretrække?
Jeg selv er faktisk ret meget i tvivl.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
for den pffffhhh lyd er nok mere dum end en normal brrrrrrr lyd
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Og jeg takker dig allerede nu bare fordi du overvejer hvordan du skal gøre det
Mvh TT
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
Fortsæt i uændret fart tak
sep 2015
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 32
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
På den måde er den hurtigere forbi, og der kommer ikke nogle pludselige lyde, som hesten ydermere kan finde farlige.
Jeg rider altid godt frem, og så er lastbilerne faktisk som regel gerne forbi os, inden den når rigtig at registrer det og blive bange.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Des mere fart, des mere intimiderende.
Des mere støj, des mere intimiderende.
Men hvis man reducerer fart, kan man nå at bremse helt op/ undvige hvis det går helt galt.
Så dukker en hest uventet op, ville jeg sige reducer farten.
Men det minder jo om grundprincippet med, at I trafikken bør man aldrig køre hurtigere, end man kan nå at bremse ned overfor de ting man kan se.
Nærmer man sig noget, der hæmmer udsynet skal man sætte farten ned, så man kan nå at bremse helt ned uanset hvad der er lige på yderkanten af dit udsyn.
En ting er, hvis en voksen rytter bliver smidt af en forskrækket hest. Rytteren ved hvad man går ind til. Nåja.
Men hvad hvis fx et barn knæler ved en påkørt kat?
Hvis man ikke kan nå at reagere på det, som dukker op i synsfeltet, har man grundlæggende fejlvurderet trafik og omgivelser og kørt for hurtigt ift forholdene.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Doctor Who: Selvfølgelig er det en forudsætning, at man ikke kører hurtigere end man kan nå at bremse for et barn eller andet. Tanken er mere hvordan man skal køre for at undgå at skræmme hesten.
Skulle jeg se en panikslagen hest, så ville jeg nok bremse (jeg vil ikke have en hest på køleren) og jeg ville ikke slippe bremsen igen. Det er når man slipper bremsen at lastbilen lukker luft ud. Man kommer bare ikke fremad ved at holde bremsen nede
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
Men jeg vil helst de sætter farten ned da disse tilfælde kan ske. alt andet kan komme forbi Diablo lastbiler er bare ikk så populær men er klart blevet bedre med årene
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Hvis du respekterer de fysiske love, så vil du jo kun køre 70 km/t, hvor du har et godt udsyn.
Du skal kunne køre videre i 2 sekunder fra der sker noget, for det er tiden det tager fra der dukker noget op i synsfeltet, hjernen gennemskuer det og man har gjort sin reaktion. (Nervesystemet skal have tid til at overføre impulser fra den ene nerve til næste nerve adskillige gange) Derudover kommer selve bremselængden.
Jeg husker ikke hvor mange meter det giver I alt, men for at du skal kunne køre 70 km/t, så skal man kunne se overraskende langt frem, for at være sikker på at en chauffør kan nå at stoppe bilen i en akut situation.
Pointe:
Hvis du kører efter at du korrekt har aflæst at du kan køre 70-80 km/t så er der god plads til at bremse vognen ned i fart, mens du er på afstand.
Tror jeg.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Så ved du også hvordan din vogn reagerer når det gælder, afprøvet under fuld kontrol.
Ide?
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Vi kan også sig at rytter og hest kommer direkte ud af en skov og ud på vejen. De strækninger har jeg set
Pointen er bare: Kør forbi i uændret hastighed eller larme fordi der bremses?
Jeg vil ikke klodse bremsen fordi jeg ser en hest. Det kan skræmme hest og det forstyrrer trafikken unødvendigt. Men (hvis folk foretrækker det) kan jeg sagtens lave en blid nedbremsning, med det resultat at der bliver lukket luft ud nær hesten.
Jeg skriver kun i den givne situation at man ikke kan nå at motorbremse særlig meget. Det er en helt anden type bremse og den er ikke lovpligtig, der er bare mange der har den.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Men, i de situationer hvor du kører 80 km/t, hvad har du så af krav til udsigt? 150 meter? Eller skal du kunne se 200 meter?
Anyway, hvis man kører 80 km/t og sænker farten kontrolleret på afstand, hvor langt ned i fart er man, før man er tæt nok på til at bremsesstøj er et problem?
Giver det mening, det jeg skriver?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Men dette er jo ikke katastrofe opbremsning men kontrolleret reduktion af fart?
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Men jeg vil også sige slip speederen, og vær klar til at bremse. Og lad være med at lukke luft ud, lige ud foran hesten, det har jeg godt nok prøvet tit, især busser har tendens til. (uden at ane hvorfor, det går jeg nu, tak for den info
Der må også være et vist rytteransvar i denne sammenhæng. Jeg har i 21 år været den lykkelige ejer af en fjoller, som var utryg ved disse køretøjer, jeg kunne høre på lang afstand hvilket køretøj som nærmede sig, og derfra kunne jeg nå at tage mine forholdsregler, (komme ind af en sidevej, indkørsel, eller hoppe af hesten, og stå ved siden af, så blev han ikke bange)
sep 2015
Følger: 48 Følgere: 83 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 236
Som rytter selv vil jeg helst gerne have at de bare køre forbi uden at ændre lydene alt for meget. Har også før prøvet hvor hesten ikke reagerede på lydene men at bilen var så stor, men det kan umuligt være førens ansvar.
okt 2009
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 150
Men tror hvis jeg skulle vælge, vil jeg nok være mest til at alle billister holder deres fart og trækker lidt i den anden vejbane.
Lastbiler og heste i trafikken