{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Fra sko til barfod {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Det er sådan at jeg har en hest, der får pillet alle 4 sko af i morgen. Hun har altid gået med 4 sko - i hvert fald, hvad jeg ved af. Men de sidste par vintre, har jeg synes det var enormt synd, at hun ikke rigtig har kunne gå på folden, når der var ske, pga at det klampede under hendes hove.
Jeg talte med min smed om, at få lagt snesåler på, men vi blev enige om at prøve at tage alle 4 sko af i stedet.

Men hertil opstår, der så en masse bekymringer fra min side af. Er der nogle der erfaringer med, at gå fra sko til barfod? Her tænker jeg på perioden efter. Ville det være en god idé at smøre hoven med noget hovstyrkende eller lign - for at undgå at den flækker? - Og hvad er jeres oplevelse med ømme hove?
Det ville virkelig være en lettelse, hvis hun kunne gå barfod - omend bare om vinteren. Om vinteren bliver hun alligevel ikke brugt særlig meget.

Det skal lige siges, helt generelt har hun fine og sunde hove, som der aldrig er problemer med. Min smed har dog været lidt skeptisk med at tage dem af - eftersom hun altid har gået med 4 sko, men han foreslog det selv, her da jeg for et par uger siden, spurgte om snesåler.
Men hvis det ikke fungerer, får hun selvfølgelig bare skoene på igen.

Men ja, kom meget gerne med jeres erfaringer og tanker omkring det!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra sko til barfod
  • #1   18. dec 2016 Jeg har ikke selv direkte prøvet at pille alle fire sko af på en gang, men jeg har flere gange pillet forsko af heste som havde haft dem på i længere tid.

    Min første pony var rideskolepony da jeg købte hende og da jeg flyttede hende med til min praktikplads på et landbrug, skiftede jeg smed. Den nye smed stillede spørgsmålstegn ved hvorfor hun havde forsko på og da jeg svarede at det var fordi det havde hun altid haft ja så syntes han at vi skulle pille dem af og det gik helt uden problemer.

    Jeg købte efterfølgende en ny hest som jeg fik lagt forsko på for at hjælpe hende, da jeg brugte hende rigtig meget på asfalt og hun begyndte at blive ømtået. En vinter tabte hun en sko og var ikke ømtået, så jeg fik i stedet fjernet den anden sko da der alligevel var så meget sne. Efter jeg har solgt hende har hun en kort overgang haft fire sko på og nu går hun igen uden. Jeg ville dog nok selv have lagt forsko på igen hvis hun stadig havde været min. Men jeg blander mig ikke i deres valg.

    Mit bedste råd er at prøve dig frem. Måske kan den godt gå uden sko, måske skal den have forsko på igen og måske skal den have alle fire sko på igen. Men du ved det reelt ikke før du har taget skoene af den smiley


  • #2   18. dec 2016 Jeg pillede alle sko af min hest for noget tid siden, da den ikke bliver redet ret meget lige nu. Hun fik bagsko på da jeg fik hende i sommers, før det gik hun kun med forsko (fra den var ca 4 (7 nu), og indtil hun var 4 var hun jo så barfodet.
    Havde også mine bekymringer (specielt fordi jeg fik dem taget af lige før den første frost, som kom et par dage efter + pga en bukkehov) men hun har stærke og sunde Hove, så min smed mente ikke det var noget problem.
    Hun var øm de første dage - nok pga frosten, og hovene flækkede. Nu er der absolut ingenting, efter der røg nogle fliger at hovene i starten er der ikke røget mere af smiley


  • #4   18. dec 2016
    Hove der flækker, skyldes at hesten fx får for meget sukker ( tit viser det sig i efteråret, efter en omgang sukkerholdigt sommergræs ), dårlig eller forkert beskæring, for langt interval, vitamin/mineral mangel eller for meget stivelse/sukker i foderet.

    Hoven suger begrænset lidt af det man pytter på den - det har ingen effekt at putte noget på, sunde hove kommer inde fra.

    Hvis hovene er ømme, så har det en årsag andet end " den er øm fordi skoene er pillet af " - der ligger en årsag i kroppen,ofte dog hove. Derfor skal problemet findes og løses.
    Er det fx. for bløde såler der giver for meget efter, skal hesten beskyttes med fx boots under ridning så man ikke har en øm hest, for det er ikke optimalt :o).


  • #6   18. dec 2016
    Zukkerdulle - Hvis hesten bliver direkte halt, så er der noget galt i hoven eller mangement som man forhåbentligt arbejder på at ændre :o).


  • Christine J
    Christine J Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #7   19. dec 2016 Det kommer meget an på hestens individuelle hovkvalitet om det lykkes at gå fra sko til barfod. Jeg vil sige at det er enten eller, enten er det en sko-hest eller også er det ikke i fht hvor ømtået den er. Så altså, jeg ville ikke pille af og sætte på hvert halve år. Grunden er ydermere, at hvis hesten har hove og fysik til at gå uden sko, så tager det alligevel noget tid for muskler, sener og selv knogler at vænnes til - helt op til mellem et halvt til et helt år at få hele kroppen med. Min baggrund for at skrive det er at jeg selv løber i 'nuldrop'-sko/barfodsløb (fivefingers el.l) og netop har redet en barfodshest det sidste halve års tid. Desuden, hvis hesten rides til stævner kan man kun deltage med sko efter FEIF. Selv TIH. OG fordi stævneheste rides meget, slider de også på hovene i en grad så det er en god ide at ride med sko. I fht is og sne kunne du sætte snesåler på, det hjælper lidt.

  • #8   19. dec 2016 Mange tak for svarene. Jeg har læst hver og en, og sætter pris på, at i har gidet at bruge tid på det. smiley

    Jeg tænker, at det lyder som, at der ikke er andet at gøre end at springe ud i det - og ja så må vi se om enten forsko eller alle fire sko bliver nødvendigt igen.

    Krikken: Det er meget godt at vide, og have i baghovedet, tak. smiley

    Christine J: Åh ja det giver mening, for planen var ikke umiddelbart at hun skulle forblive barfod, da hun bliver brugt en del mere om sommeren - og også på asfalt - da turen til skoven foregår en del af vejen på asfalt.
    Vi rider dog ikke stævner, men mest bare hygge/skovturs ridning, og lidt på banen engang i mellem. Men dette må jeg lige tale med min smed om. Snesåler var også en del af overvejelserne, og dette bliver løsningen, hvis barfod ikke fungerer.




  • #9   19. dec 2016 Min gik med forsko fra han var 5 år, grundet dårlige hove. Da han var 11 prøvede vi at pille dem af, desværre blev han "halt" men mistænker bunden var alt for hård at starte på smiley

    Da han var 12 snakkede jeg med min nye smed (på den nye gård vi var flyttet til) om han kunne gå uden sko, min smed så ingen problemer i det, han har nu gået uden sko i over 1 år smiley min smed sagde at bunden hesten går gå siger rigtig meget, så min fik ekstra tyk bund i boksen og blev kun redet på banen i lang tid, så ud på grus vejen, og til sidst arbejde på asfaldsvejen og min har aldrig været halt smiley


  • Natascha ML
    Natascha ML Tilmeldt:
    okt 2014

    Heste: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #10   19. dec 2016 Jeg har en ældre springhest på 21 år, som fik taget sine sko af i 2008 pga. længere skadesperiode. På det tidspunkt havde han haft sko på nonstop siden 2003. Jeg red af gode grunde ikke i overgangsfasen, men da jeg startede op med genoptræning et par måneder senere, gik det som smurt i olie. Han havde nået at vænne sig til sit barfodsliv, så ømhed skete kun, hvis vi red over større sten - akkurat ligesom i dag. Tørre hove og sprækker deraf er selvfølgelig svært at undgå - især om sommeren. Det bedste råd er at sørge for, at de får fugt - enten ved at "stille hesten i blød" eller ved en god hovolie, som ikke udtørre hoven. Biotin skulle også have en gavnlig virkning på hovens kvalitet.

  • #11   19. dec 2016 Min smed hylder princippet om at de skal gå uden sko, hvis de kan.

    Derfor har vi lige pt. kun en som er skoet og resten er barfodet.

    Den som er skoet er for tyndsålet til at gå uden, hvis det bliver barfrost. Så får han såleknusninger. Så derfor er han vintermonteret med snesåler og mordaxhuller smiley

    En anden skal som minimum have forsko på hvis han skal rides, ellers slider han sine dragter for meget i forhold til resten.

    En er sådan set ligeglad med om han har sko på eller ej, men rides han meget, kan væksten ikke følge med. Man kan ikke mærke på ham hvis han taber en sko og han går lige så glad videre på en eller tre sko smiley

    En rides pt. uden sko, men plejer at have sko på når han rides, for hans hove har tendens til at flosse. Indtil videre går det dog fint uden flosseri, så vi håber da at det fortsætter og hans hove endelig er blevet bedre.

    Datterens DM-pony gik DM uden sko (som den eneste) og blev desuden redet flere gange om ugen på asfalt - altid uden sko! Smeden rørte ham næsten aldrig for han sled selv sine hove som han skulle smiley

    Så mit råd er: Lyt til din smed!
    Hvis din hest får skoene af skal der være lidt ekstra hov at gå på, og du skal nok forvente en tilvænningsperiode på nogle uger. Den kan dog blive ved med at ømme sig på sten, så det er bedst at undgå. Ofte vil den også flosse i starten, op til sømgrænsen, da hoven er svækket efter sømmene.
    At "hærde" hoven kan tage lang tid, og det skal ikke gøres på bekostning af hestens øvrige velfærd. Det som hesten spiser hjælper først rigtigt på hovene efter min. 6 mdr.


  • #12   20. dec 2016 Har hestene haft sko på så vil de naturligvis være ømme når de pilles af indtil sålen bliver stærk. Det samme som når vi har gået med sko hele vinteren og skal gå i bare fødder. Sålen vil efterhånden blive hårdere. Da jeg pillede skoene af Tindur bad min smed mig om at stimulere sålen så den gradvis blev hårdere, dette ved at gå ture med ham på grusveje i længere og længere tid. Efterhånden var hans såler blevet stærke og hårde smiley så kunne jeg begynde at ride ham barfodet. Desværre blev jeg nødt til efterhånden at bruge Boots da han slider sine hove for hurtigt. Ellers er hans hove sunde og raske.
    Jeg puttede sko på ham her i tre måneder da vi ville tjekke hans hov vækst. De voksede rigtig fint. Men han blev ret øm efter at vi tog skoene af igen. Så der skal ikke meget til før for lidt stimulation på sålen fører til at han blev øm igen.
    smiley dette dog kun under ridning, han er ikke øm af at bare gå på folden smiley

    Mvh TT


  • #13   21. dec 2016 Giv hende biotin, det styrker hoven, gjorde jeg med min pony, der var ingen problemer. i samarbejde med smeden fil han skoene af, og med biotin endte han med at gå uden sko. Og det gør han også den dag i dag hos sin nye ejer smiley

Kommentér på:
Fra sko til barfod

Annonce