{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.885 visninger | Oprettet:

Fra sko, til barfods hest {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at pille skoene af min hest, og lade hende blive barfodshest. Grunden kan jeg desværre ikke oplyse ENDNU smiley

Er der nogle her inde med erfaringer, med overgangs perioden. Og hvor længe der går før, at hovene bliver stærkere osv.
Har læst lidt om boots osv.

Jeg vil bare rigtig gerne høre jeres historier smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra sko, til barfods hest
  • #1   21. jan 2014 Hos min blev vi nød til at smøre dem hver dag og give ham lidt tilskud. Hans hove blev så gode efter 3 måneder, mener jeg. Ved dog ikke om han har været langsom eller hurtigt smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #2   21. jan 2014 Jeg overvejer det samme, da min bare går som foldhest, så kigger lige med. smiley



  • #3   21. jan 2014 det er virkelig forskelligt. men min veninde købte en hest i november og fik taget skoene af den, den er på ingen måder ømtået og hovene flækker ikke.

  • #4   21. jan 2014 Det er meget forskelligt fra hest til hest, men en ting er sikker, du vil gøre din hest en tjeneste ved at bruge en trimmer, i hvert fald indtil den ikke er øm længere smiley

    Min kan stadig være lidt øm ved ridning på groft grus, hun fik dem pillet af i sep. måned. Min anden er øm og har altid været det, aldrg gået med sko men har bare utrolig følsomme hove.


  • #5   21. jan 2014 Tak for jeres indlæg smiley jeg er virkelig nervøs over det! Har så mange "åh nej, hvad nu hvis" tanker omkring det smiley

    Men en trimmer skal jeg helt sikkert bruge. smiley


  • #6   21. jan 2014 Jeg fik pillet skoene af min her i begyndelsen af december, han har ikke haft problemer, han går så os kun på fold, da han ikke kan rides mere.

  • #7   21. jan 2014 Jeg tænker også, kan man ride i perioden efter skoene er pillet af? Skal de have en hvile pause? Hvor længe? Osv osv. Hehe.

  • #8   21. jan 2014 Altså alle hestene ude ved mig får pillet skoene af om vinteren og de kan sagtens rides uden problemer smiley

  • #9   21. jan 2014 Jeg pillede skoene af min hest for ikke ret lang tid siden, og der gik ikke længe før de kom på igen.
    Han havde kun forsko på.

    Min hest klarede det fint den første uge, men så kom den meget pludselige frost og bum! Min hest kunne slet ikke gå...Han havde virkelig ondt, og var meget ynkelig at se på ): Det lille pus!
    Udover det havde han øget puls i bagbenene, og derfor måtte vi også komme sko på hans bagben (dyrlægen var inde ovre)

    Baah...Jeg ville ellers super gerne havde haft en barfods hest! Især fordi han har så sindsygt dårligt hove, der nærmest ikke kan holde på skoen...slet ikke i det her mudder...Så nu smider han istedet en sko i ny og næ -.-

    Det skal så siges, at lige så snart han fik sko på igen, var han helt rengående. Man kunne virkelig mærke lettelsen i ham smiley


  • #10   21. jan 2014 Som der er skrevet før er det forskelligt fra hest til hest - jeg har haft min hest i 6 år nu og pillede skoene af ham for 3-4 år siden og det er først nu efter jeg er begyndt at bruge trimmer og giver olie med omega 3-6-9 at det er lykkes mig at han slet ikke er ømtået mere (før var det kun på grus han var øm) - jeg ville ikke pille dem af om vinteren da det er hårdt for deres hove, vent til foråret når jorden ikke er frosset mere - min smed siger det tager ca 1 år inden de ikke er ømtået mere, men tror det er meget forskelligt

  • #11   21. jan 2014 De skal af omkring april hvis det er smiley men i det år, de kan være ømme, rider man ikke der? Eller vil boots afhjælpe det eller hvordan? smiley
    Jeg er helt grøn her smiley


  • #12   21. jan 2014 min fuldblod har altid haft sko på, hendes hove smuldrede simpelthen, de var så dårlige.

    Så fik hun dårlig forben og måtte ikke rides i 6 måneder, hun skal dog motioneres ved at blive trukket på et hårdt underlag. jeg snakkede frem og tilbage med dyrlæge og smed, og vi bestemte os for at pille skoene af hende.
    Efter de 6 måneder hvor hun blev trukket på hårdt underlag, blev hendes hove simpelhten hærdet. Hun har idag ingen sko på, og har fine stærke hove.

    det er dog ikke alle heste der har den mulighed, så synes du skal snakke med smeden om det. Nogle hove spreder sig ud som en andefod, hvis den ikke har sko på, og dette kan man desværre ikke rigtig ændre på.


  • #13   21. jan 2014 Min hoppe er 10 år, har vidst nok altid haft sko på. Hendes hive er fine og sunde.
    Så jeg håber at det er en "god snart" smiley
    Men jeg håber godt nok ikke, at hun får ande fødder Hehe smiley


  • #14   21. jan 2014 Det er ikke så længe siden at der var en artikel i Ridehesten om en der havde taget skoene af sin hest. Nummeret husker jeg ikke, men det er inden for det sidste halve år.

    Hendes hest var også en sko-hest. En som tilsyneladende ikke kunne gå uden sko under nogen omstændigheder. Efter en lang og sej kamp er det lykkedes hende at få den til at gå godt som barfods, uden problemer med dette. Det var meget interessant at læse.


  • #15   21. jan 2014 Hvorfor fik din hest egentlig sko på i første omgang?:)

  • #16   21. jan 2014 Som allerede skrevet, så er det meget forskelligt fra hest til hest og afhængig af hvorfor de har sko på pt.

    Min veninde gjorde hendes hest til barfodshest da hun købte ham men det tog ca 1 år og hun brugte Arne fra naturhov.dk
    Det kostede en formue (og andet) men han går idag uden sko smiley

    Jeg har sko på mine 3 hypper men af forskellige årsager smiley


  • #17   22. jan 2014 Min hest er kåret og har gået stævner inden jeg købte hende, derfor har hun altid haft sko på smiley


  • #18   22. jan 2014 Jeg har med succes taget skoene af 3 heste... 2 fuldblods og 1 varmblod... Det er en større process og kræver forskellig indsats alt efter hestens hovkvalitet og miljø...

    Boots kan være en nødvendighed i en periode, men det vides ikke før den har fået skoene af...

    Foder spiller meget ind omkring hovene, dens daglige miljø og ens management i forhold til overvægt/motion og varierende underlag i ens træning....


  • #19   22. jan 2014 De 2 unge jeg har nu, er barfodsheste og skal forblive barfodsheste, også den dag de skal starte stævner/jagter smiley

  • #20   22. jan 2014 Jeanette: når man fjerner skoene skal de så have hvile? HBO længe går der før man kan ride eller begynde på det. Bliver de ømme på folden eller kun når man rider eller hvordan? Boots SKAL bare købes, hvis det gør det bedre for hende smiley

  • #21   22. jan 2014 *hvor længe smiley

  • #22   22. jan 2014 Step 1: Hvorfor går hesten med sko pt?
    Step 2: Snak med din smed - hvorfor går hesten med sko nu og kan du forvente hvis du piller dem af?
    Step 3: Hvad skal hesten bruges til??

    De 3 resultater bør give dig svaret smiley

    Men tro endelig ikke at det er billigere at have en barfodshest - min erfaring er, at det er dyrere smiley


  • #23   22. jan 2014 Det har intet med prisen at gøre smiley
    Hun har gået med sko altid, hun er 10 idag.
    Hun skal bruges til bane ridning, skovtur og små gangarts stævner, trec eller andre ting, på hyggeplan.

    Jeg må forhøre mig hos min smed, han kommer heldigvis snart igen smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #24   22. jan 2014 Hvorfor er det, du vil have dem af? Spørger af nysgerrighed smiley

  • #25   22. jan 2014 Jeg kan desværre ikke fortælle det endnu smiley


  • #26   22. jan 2014 Louise: Kunne jeg bare svare dig smiley
    Det hele afhænger af hesten, men motion er yderst vigtigt i overgangsfasen, fordi blodet skal pumpe fra venepumpen (strålen) så hele hoven kommer i spil, og hvis ens hest efter skoene er kommet af, er øm på vej/grus, så skal den have boots på.. Den bør ikke være øm på folden, det ses kun ved heste der har været skoet forkert, så sener osv ikke har kunne fungere optimalt og så er det ikke kun hovene der er ømme, men hele benet...

    Der var meget forskelligt hvor lang tid det tog mine at være ømfri uden sko, en tog det knap 1 år med, med boots hele perioden på grus/sten, den anden nogle måneder, den sidste var næsten ømfri uden boots efter få måneder overalt, men han havde heller ikke haft forsko på mere end nogle måneder... Den ene havde haft 4 sko på siden den var 1½ (galophest) og var 9, da jeg tog skoene af ham...


  • #27   22. jan 2014 Tak for dit virkelig gode svar alligevel!! smiley jeg har virkelig en masse skræk tanker om det.

  • #28   22. jan 2014 Jeanette, må jeg skrive til dig privat?

  • #29   22. jan 2014 Det må du ihvertfald smiley

  • #31   22. jan 2014 Fedt indlæg!!!!! Mange gange tak smiley

  • #32   22. jan 2014 Nu har jeg ikke lige læst alle svarene - men tænk grundigt over hvilken barfodstrimmer du vælger. Der findes 1000 barfodstrimmer og de trimmer alle sammen på 1000 forskellige måder smiley
    Jeg foretrækker dem der trimmes efter Dan Guerrera's metode, han er super dygtig - jeg har også erfaring med, at barfodsheste der pludselig skiftede over til at blive trimmet efter hans metode havde pludselig ikke brug for boots på ture mere eller lignende.. smiley


  • #33   22. jan 2014 PS: Jeg er ikke uddannet barfodstrimmer og bestemt ikke ekspert på området, så tag ikke mine ord for gode varer smiley Der er meget jeg ikke ved noget om, men min spæde viden har indtil videre overbevist mig om Dan Guerrera. Det kan sagtens være jeg tilegner mig ny viden om et halvt år og så skifter mening - så vær kritisk smiley

  • #34   22. jan 2014 Vær opmærksom på at det er de færreste "trimmere" der er uddannet beslagsmed. Dvs. de har altså ikke samme viden smiley

    Du kan læse mere om det på www.naturhov.dk

    Min ene hyp går med sko (roullers) da hun har været forfangen og de 2 andre går med sko da de bliver brugt til skovtur og derfor slider hovene hurtigere end de kan vokse. Grusstier slider utroligt på hovene.


  • #36   22. jan 2014 Jeg har meget forskellig erfaring med det.
    Nogle heste vænner sig til det i løbet af 3 uger.
    Andre kan ømme sig i flere måneder. Havde én, som efter et halvt år stadig kunne blive øm efter længere ture på asfalt eller grusvej, eller meget galoptræning på en udendørs bane hvor underlaget var meget gruset.

    Man kan risikere at skulle væbne sig med tålmodighed, men jeg har altid været glad for det i sidste ende. I dag kan man få boots som man kan bruge i startsfasen. De findes i så god kvalitet i dag, at de sagtens kan gå både på fold og under træning. Senere kan du nøjes med at bruge boots hvis I fx. skal på tur hvor I skal ride ad vej/grusvej, og til sidst kan du forhåbentlig helt smide dem. Havde der været boots af god kvalitet dengang jeg stod med den hest, der var et halvt år om at blive helt fit, så havde jeg helt sikkert brugt det.


Kommentér på:
Fra sko, til barfods hest

Annonce