{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
942 visninger | Oprettet:

Debat: Stråfoder på fold eller risiko for svampesporer? {{forumTopicSubject}}

I vores stald, er der en diskussion omkring hvorvidt vores hest skal have stråfoder på folden i vintermånederne, hvor græsset er sparsomt. Det er ca 7 timer dagligt , hvor de kan nippe i lidt græs der er en smule af. Foldene er store nok.

KONFLIKTEN opstår så i, at nogle personer meget stædigt har bidt sig fast på at det er en dårlig ide med hø, da alt ikke-wrappet hø og frøgræshalm i hele verden åbenbart indeholder en aaalt for store mængder af svampesporer som giver allergi og hoste...

Grundet nogle heste ikke kan tåle wrap hø, og kun kan tåle specielt tørt indpakket hø, kan vi ikke bare køre wrap ud.

Jeg selv holder på at der findes almindeligt tørt hø i god nok kvalitet til ikke at fremprovokere hoste. OG at den smule gener det kunne provokere her i vintermånederne hvis der var lidt sporer i, ville vejes op af fordelene mht. mave og tarm sundheden ved at få nogle fibre ned...

Hvordan ville i gribe situationen an?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: Stråfoder på fold eller risiko for svampesporer?
  • #1   13. feb 2017 Jeg vil gribe det an som I allerede har gjort, nemlig tage en snak om det - men gøre det mere formelt til et staldmøde.

    Herefter er det op til staldejer at afgøre hvad han/hun ønsker at gøre - hø, halm, frøgræs, ingenting.

    Det er helt naturligt at der bliver brok og ballade, hvor der er mange samlet omkring en hobby, som kan udøves på mange forskellige måder.
    Derfor er der EN som skal tage den endelige beslutning - og det er så staldejerens sure pligt ! Ellers bliver der uendelig kiv og nag er min erfaring.

    Sidst men ikke mindst - kan man ikke leve med hvad staldejer/flertal bestemmer, så må man flytte.

    Mvh Charlotte



  • #2   13. feb 2017 Alt hø som er pakket ind (wrappet ) er wrap bare lige for at få det på det rene. så findes det i forskellige versioner.

    Og som charlotte siger må i holde staldmøde komme med jeres meninger også er det staldejers job og træffe den endelige beslutning.

    For flere hestemennesker et sted vil give flere meninger og konflikter derfor er der altid EN som må bestemme og tage det endelig valg da det ellers vil gå op i hat og briller det hele.


  • #3   13. feb 2017 Enig med Charlotte.

    Desuden vil jeg lige tilføje at jeg selv har en pony som kun kan tåle wrap. Hvis hun får hø så begynder hun at hoste med det samme, og det er ligegyldig hvor godt høet så end er. Så jeg kan sagtens forstå at man er i mod fodring med hø og frøgræshalm hvis man har en hest som ikke kan tåle det.

    Det er ikke en mulighed at inddele hestene på folde efter hvad de kan tåle? Så dem der kun må få hø for sig, og dem der kun må for wrap for sig


  • #4   13. feb 2017 Helt klart wrap/hø på folden!
    Heste har ingen galdeblære, og har derfor brug for at spise grovfoder, nærmest konstant, for at neutralisere syren og derved undgå mavesår.

    De heste som ikke kan tåle wrap - hvor køber de deres hø? Fordi så kan i jo købe det samme og tildele på fold, og så burde det ikke være et problem.. Med mindre de øvrige pensionærer er utilfredse med dette hø, som i forvejen bruges til nogle af staldens heste?

    Alternativt kunne folden måske deles op i en hø-fold og en wrap-fold, eller måske en grovfoder-på-folden-fold og en fold uden grovfoder?


  • #5   13. feb 2017 For at udpensle problemet med wrap: Det er wrap som har haft en fugtighed nok til at den har kunnet forgære der er problemet for nogle heste, som får dårlig mave af det. De får så tørt hø der er wrappet i stedet. Det koster bare en svær formue så det kan vi ikke "bare" vippe ud på folden til dem.

    - I og med at vi er en forening og 100% demokratisk kan der ikke være 1 der bare beslutter dagsorden desværre.


  • #6   13. feb 2017 Jeg kan til dels godt forstå dem som protesterer da dæleme ikke er særlig sjovt at have en hest med racermave fordi den har fået noget hø den ikke kan tåle...

    Det er ikke muligt at dele flokken op? Altså de heste som ikke må få/kan tåle kan gå sammen. Og dem som godt kan tåle det, må gå sammen?


  • #7   13. feb 2017 Der er bare ikke rigtig nogle "hoste heste" på gården, så det med sporerne er bekymringer for noget der MÅSKE er et problem for nogle smiley

  • #8   13. feb 2017 Jeg ville forslå en fold med strå og en uden ?
    Så kan folk selv vælge ? Jeg personligt ville aldrig tilbyde min hest 8 timers fold uden strå ?


  • #9   14. feb 2017 Vel det koster at have heste, mine får wrap ad libitum der er så tørt og grovt at det er som hø... Jeg vil overhovedet ikke have det kraftige stas da jeg har nøjsomme heste..min wrap ligger udenfor 24/7.
    Ser ikke andet for end at I må have en fold med wrap, og en uden hvis I ikke vil betale for at jeres heste har wrappet hø.

    Mvh TT


  • #10   15. feb 2017 Vi har folde der delt op mellem hø-heste og wrap-heste.
    Netop fordi vi har hoste-heste og ræsermave-heste. smiley


Kommentér på:
Debat: Stråfoder på fold eller risiko for svampesporer?

Annonce